Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä että kaapeli on poikki. Itse kaapelissa voi olla suoraan liitosjohtona mmj-tyyppistä kaapelia. Jos oikein tulkitsen aikaisempia tekstejä ja kuvaa niin tuo rasia on varmasti vain jatkoa varten, termari todennäköisesti siirretty parempaan paikkaan. Jos kyseinen kaapeli on tutkittavana mihin tuo rasia liittyy, siitä kansi pois ja kaapelin mittaus.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mahdolliseen tuomioon: Jos kaapeli rikki, onko tehty mitään mikä peittää lattiaa (esim väliseiniä) tai porattu lattiaa? Kaapeli palaa poikki jos ei pääse luovuttamaan tarpeeksi lämpöä. Korjatahan noita voi mutta katkoskohta on jokatapauksessa kaivettava esiin. Vikapaikan paikantamiseen kannattaa käyttää ammattimiestä jolla tutkat ja pelit sen löytämiseen ja korjaamiseen. Itse korjaus ei ole kummoinen homma.
 
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä että kaapeli on poikki. Itse kaapelissa voi olla suoraan liitosjohtona mmj-tyyppistä kaapelia. Jos oikein tulkitsen aikaisempia tekstejä ja kuvaa niin tuo rasia on varmasti vain jatkoa varten, termari todennäköisesti siirretty parempaan paikkaa. Jos kyseinen kaapeli on tutkittavana mihin tuo rasia liittyy, siitä kansi pois ja kaapelin mittaus.

Juu, itse termari on viereisessä tilassa. Noin vähän reilu metrin päässä. Tuon kyseisen rasian alta lähtevää kaapelia, hän käsittääkseni myös mittasi.
 
Ja mahdolliseen tuomioon: Jos kaapeli rikki, onko tehty mitään mikä peittää lattiaa (esim väliseiniä) tai porattu lattiaa? Kaapeli palaa poikki jos ei pääse luovuttamaan tarpeeksi lämpöä. Korjatahan noita voi mutta katkoskohta on jokatapauksessa kaivettava esiin. Vikapaikan paikantamiseen kannattaa käyttää ammattimiestä jolla tutkat ja pelit sen löytämiseen ja korjaamiseen. Itse korjaus ei ole kummoinen homma.

Ei ole ole kummoisia tehty ainakaan meidän aikanamme (n. 20v.). Tai itse olen asununut tässä sen 8v. Paisari vaihdettu keväällä, mutta siinä nyt ei mitään tarvinnut porailla ym.
 
Ihan mielenkiinnosta onko tietoa minkä ikäinen kaapeli on?

Ei tietoa. Tästä maakellarista tehtiin kylppäri varmaan 80-luvulla. Yksi Länsi-Saksassa valmistettu termari vaihdettiin, juuri tuosta n. 4 vuotta sitten, joten ehkä siitä voi päätellä jotain. :D
 
Suurin vika on yleensä asennusvirhe. Lyhentää kaapelin kestoikää merkittävästi. Uusillekkin takuu taitaa olla 20 vuotta, tietysti merkkikohtaista. Pitäisi 50 vuotta vanhatkin kestää heittämällä, nykykaapelit pidempäänkin.
 
Kyselin tuossa aiemmin Clas Ohlsonin ledilistaan sopivasta jatkojohdosta. Laitan tähän tietoja, jotta joku seuraava voi google-haulla löytää vastauksen.

Ostin siis tämän led-listan (led-nauhan) Clas Ohlsonilta ja tarvitsin siihen jatkojohdon virralle. Löysin netistä pari vinkkiä, jolla tuon liittimen kokoa voi arvioida ilman tarkkuuskaliiperia kuulakärkikynän ja hammastikun avulla. Löysin lopulta sopivan Saksan Amazonista halpaan hintaan linkki (Liwinting 2 x 3 m/9.84 feet DC extension cable, 5.5 mm x 2.1 mm DC connection cable, DC/DC connector, DC splitter, male to female connector for power supply, LED, CCTV camera power, white). Tuon avulla sai ledilistan helposti asennettua pintavetona.
 
Juu, itse termari on viereisessä tilassa. Noin vähän reilu metrin päässä. Tuon kyseisen rasian alta lähtevää kaapelia, hän käsittääkseni myös mittasi.
Joskus mittasin yleismittarilla lattiakaapelia, kun ei lämmennyt. (Vika oli kontaktorissa silloin.) Kunnossa oleva kaapeli antoi ihan normaalit ohmilukemat URI PUI periaatteen mukaisesti.
 
Kokemuksia Aidon 7534 sähkömittarista. Tuossa on HAN-portti, tosin ei vakiona aktiivinen mutta tietääkö joku osaako tuo portti tarjota myös virtaa siihen kiinnitettävälle laitteelle?

Aidonin jotain mittarikuvauksesta sain kuvan että tuosta pitäisi saada myös ulkoiselle laitteelle virrat.
 
Kokemuksia Aidon 7534 sähkömittarista. Tuossa on HAN-portti, tosin ei vakiona aktiivinen mutta tietääkö joku osaako tuo portti tarjota myös virtaa siihen kiinnitettävälle laitteelle?

Aidonin jotain mittarikuvauksesta sain kuvan että tuosta pitäisi saada myös ulkoiselle laitteelle virrat.
Meillä Elenian puolesta Aidon; en nyt ulkoa muista tarkkaa mallia, mutta hyvin toimi HomeWizardin wifi-palikka sähkömittarin sähköillä. Portti toki piti pyytää auki Elenialta ensin...
 
Saako sateessa olevan terassin pohjassa olla jakorasia kansi alespäin.. ruuvattu vasan pohjaan kiinni.
 
Saako sateessa olevan terassin pohjassa olla jakorasia kansi alespäin.. ruuvattu vasan pohjaan kiinni.
Riippuu ihan mikä rasia, kuka valmistanut ja mitä valmistajan ohjeet sanoo. Todennäköisesti siellä on vesitiivisrasia, jolloin asia on ok.
 
Periaatteessa kalvorasia saa olla miten päin vaan, mutta käytännössä sinne menee vettä sisään tuollaisessa paikassa, oli se miten päin vaan, eli loppujenlopuksi ihan sama, kunhan ei täyty vedellä.
 
Oletteko huomanneet eroa halpojen ja "merkki" led-lamppujen kestossa? Ostin ulkovaloihin uusia lamppuja ja tietenkin halvimpia mitä löysin. Aloin kuitenkin miettimään, että kannattaisiko noissa ikävämmin vaihdettavissa panostaa parempiin lamppuihin. Samaa 15000h kestoa tosin lupaavat esim. Rainbow ja Airam, mutta jälkimmäisellä 3 vuoden takuu.
 
Oletteko huomanneet eroa halpojen ja "merkki" led-lamppujen kestossa? Ostin ulkovaloihin uusia lamppuja ja tietenkin halvimpia mitä löysin. Aloin kuitenkin miettimään, että kannattaisiko noissa ikävämmin vaihdettavissa panostaa parempiin lamppuihin. Samaa 15000h kestoa tosin lupaavat esim. Rainbow ja Airam, mutta jälkimmäisellä 3 vuoden takuu.

Eipä näihin mitään yksiselitteistä totuutta ole. Käytännössä todella harva valmistaa itse vaan ne tilataan omalla merkillä sieltä mistä halvimmalla saa. Esim. Airameita ostin pari vuotta sitten pussillisen kun oli euron kpl mut eipä ne pitkäikäisiä ollut. Toiminta loppui kokonaan tai sitten alkoi vilkkumaan tai paloi himmeänä hehkuna. Enpä noita jaksanut tietenkään takuuseen tuuppia laiskana.

Osta merkkiä jos takuu muita parempi ja semmoisesta kaupasta minne helppo palauttaa...
 
Oletteko huomanneet eroa halpojen ja "merkki" led-lamppujen kestossa? Ostin ulkovaloihin uusia lamppuja ja tietenkin halvimpia mitä löysin. Aloin kuitenkin miettimään, että kannattaisiko noissa ikävämmin vaihdettavissa panostaa parempiin lamppuihin. Samaa 15000h kestoa tosin lupaavat esim. Rainbow ja Airam, mutta jälkimmäisellä 3 vuoden takuu.
Pihavaloissa se tuntimäärä tuntuu pitävän melkohyvin kutinsa, ainakin brändilampuissa. Paitsi gu10 kantaiset spotit. Niissä pätee sääntö että mitä mienempi wattilukema niin sen pidempään ne kestää, mutta eivät todennäköisesti lähellekään luvattua.

Tämä siis tyypillisessä valaisimessa jossa on putkessa gu10 valo ylös ja alas. Ilmeisesti ne vaan paistavat ne led lamput pilalle ja ainoa elinikää pidentävä toimenpide on matalampi lämpötila, eli pienempi teho.
 
Oletteko huomanneet eroa halpojen ja "merkki" led-lamppujen kestossa? Ostin ulkovaloihin uusia lamppuja ja tietenkin halvimpia mitä löysin. Aloin kuitenkin miettimään, että kannattaisiko noissa ikävämmin vaihdettavissa panostaa parempiin lamppuihin. Samaa 15000h kestoa tosin lupaavat esim. Rainbow ja Airam, mutta jälkimmäisellä 3 vuoden takuu.
Ei noissa taida mitään hurjia eroja olla ellei hanki ihan niitä halvimpia mahdollisia noname-lamppuja jostain kiinasta. Ennen älyvaloja melkeinpä kaikki ihan fyysisesti itse kaupasta haetut lamput tuntuivat kestävän aikalailla yhtä hyvin, poislukien Osramin (Ledvance) tietyt mallit jotka tuntuivat poksuvan ennen aikojaan, tosin niistä reklamoimalla kyllä sai aina uusia tilalle.
 
Oletteko huomanneet eroa halpojen ja "merkki" led-lamppujen kestossa? Ostin ulkovaloihin uusia lamppuja ja tietenkin halvimpia mitä löysin. Aloin kuitenkin miettimään, että kannattaisiko noissa ikävämmin vaihdettavissa panostaa parempiin lamppuihin. Samaa 15000h kestoa tosin lupaavat esim. Rainbow ja Airam, mutta jälkimmäisellä 3 vuoden takuu.

No se ikiaikainen totuus on että halvin paska ei kestä, oli asia mikä vaan.

Mulla oli 2 vuotta Airamin 20W superlux todellisessa kidutustestissä eli pienessä muovisessa plafondissa puusaunan yhteydessä olevan kylpyhuoneen katossa. Valaisin kirjaimellisesti suli ympäriltä jolloin jouduin sen vaihtamaan mutta superlux toimi yhä eikä värisävykään ollut muuttunut kun vertailin uuteen paketista vedettyyn.
Reilun 12 euron lampulle tuo on hyvä suoritus eikä kaikki mitä airam markkinoille puskee ole automaattisesti täyttä paskaa vaikka monien valaisinten kohdalla se laatu onkin enemmän kuin vähän arveluttava.

Ulkovaloihin olen laittanut juurikin noita superluxeja 2500lm valotehon ja hyvän hinta/laatusuhteen vuoksi, mutta valaisinpylväissä on sitten Osramin paremman pään HQL:t eli näiden maissintähkämalliset edeltäjät:
Noita elohopealamppujen korvikkeita saa aina 6000lm valotehoon asti E27 kannalla kunhan vain valaisimessa riittää tilaa.
 
Yhtäkään Hue lediä ei ole mennyt rikki, muita kylläkin. Vanhimmat Hue:t ovat hieman arvalla heitettynä vuodelta 2015-2016.
 
Täytyy kyllä itsekin sanoa että ensimmäistäkään "älyvaloa" ei ole vielä hajonnut ja vanhimmatkin ovat nyt ainakin nopeasti mietittynä vähintään 5v ikäisiä, luultavasti todellisuudessa jokusen vuoden vanhempia.
 
Toisaalta laadukkaat lamput kestävät kyllä sen ~50000h, joka tekee jopa hämäräkytkimen ohjaamassa pihavalossakin luokkaa 12 vuotta, normaalissa kotikäytössä lähemmäs 50v.

Tai ainakin mulla kesti aikanaam normaalit 1000h hehkulamput yleensä n. vuoden
 
Itsellä joku 12 e27lediä ulkona, jotka palaa aina hämärällä. vuodessa saa ainakin kolme vaihtaa. On ollut ties mitä merkkiä.
Airam on nykyään ihan kiinalaista paskaa.
Philipsin tukusta ostetut lamput tuntuu kestävän. Toki en tiedä saako samaa mallistoa kaupasta. on lasikuvulla, eikä muovisella.
 
Omasta mielestä ikean lamput on tarjonneet hyvää hinta-laatusuhdetta. Mutta ei ole vielä olleet todellisessa kestotestissä. E27 trådfrit (himmennettyinä) ja pienitehoiset gu10t on kestäneet vuoden hämäräkytkimellä. ”Ylös-alas” seinävaloissa nuo gu10t on ihan riittäviä mielestäni. Mut olis hienoa jos sais sieltä leveämmällä keilalla. Sisäkäytössä yksi e27 trådfri alkoi räpsyä parissa vuodessa täydellä teholla. Toisaalta gu10t kestäneet 4 vuotta.

Halpoja Harju tai kalliita Philips 12V ledejä ei ole mennyt yhtään 4v aikana.
 
Mitä vähemmän ledejä ja kovempi virta niin sen vähemmän ne kestää kun ajavat ne ledit maksimi täysillä, lämpö on ledin vihollinen. Halpa paska virtalähteet mitkä on pakattu vaikka GU10 kantaan tai E27 kuumenee myös tosi paljon ja tuhoaa ne ajan kanssa. Philipsiltä on tullut kestäviä malleja missä ne ajetaan puolella teholla ja tuplataan ledien määrä. Niiden virtalähteistä en osaa sanoa että kestääkö
 
Autojen lämmityspistorasian Legrand-kellosta ilmeisesti varmistusakku kypsynyt 24v jälkeen ja resetoi itsensä silloin tällöin.

Jos siirtyisi nykyaikaan ja laittaisi shellyn releellä ohjattavan kontaktorin/releen. Kuormaa tulee 16A sulakkeen takaa pahaimmillaan varmaan lähemmäs 3000W, joten Shellyn läpi ei uskalla. Millainen rele pitäisi Shellyn perässä olla? Din kiskoon asennus ja pitää saada tarvittaessa päälle manuaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Autojen lämmityspistorasian Legrand-kellosta ilmeisesti varmistusakku kypsynyt 24v jälkeen ja resetoi itsensä silloin tällöin.

Jos siirtyisi nykyaikaan ja laittaisi shellyn releellä ohjattavan kontaktorin/releen. Kuormaa tulee 16A sulakkeen takaa pahaimmillaan varmaan lähemmäs 3000W, joten Shellyn läpi ei uskalla. Millainen rele pitäisi Shellyn perässä olla? Din kiskoon asennus ja pitää saada tarvittaessa päälle manuaalisesti.
Esim:
 
Esim:
Miten nuo kuormat noissa noin pienet?

1698738961704.png
 
Kylän viimeinenkin sähkötarvikeliike teki konkan pari kk sitten. Pitäisi tilata jostakin 60€ kontaktori ja postikulut 30€ noissa pientoimituksissa. Suoraan kuluttajille ei kukaan juuri edes myy. Jonkun tutun sähkärin kautta ehkä saisi jostain tukusta johonkin hintaan tms, mutta noita manuaalivivulla olevia on todella vähän.

Itse asiassa tuollaisen laitoin kokeeksi tulemaan. Katotaan kuin käy. Maailmalla on tosi paljon jopa 63A yksivaihekontaktoreita.
1698919890029.png
 
Kylän viimeinenkin sähkötarvikeliike teki konkan pari kk sitten. Pitäisi tilata jostakin 60€ kontaktori ja postikulut 30€ noissa pientoimituksissa. Suoraan kuluttajille ei kukaan juuri edes myy. Jonkun tutun sähkärin kautta ehkä saisi jostain tukusta johonkin hintaan tms, mutta noita manuaalivivulla olevia on todella vähän.

Itse asiassa tuollaisen laitoin kokeeksi tulemaan. Katotaan kuin käy. Maailmalla on tosi paljon jopa 63A yksivaihekontaktoreita.

38,57€ sis alv matkahuollon lähellä-pakettina.

Uskon että se Shellyn rele on järeämpi sisuskaluiltaan mitä tuo kiinalainen "kontaktori". Alibaba-roskaa ei kannata kytkeä kiinteästi verkkovirtaan.
 
Samoja myydään Suomessa Tomzn merkkisinä ihan Suomihintaan.

Kuulostaa luotettavalta ja laadukkaalta suomalaiselta merkiltä. Pitääpä napata tukusta paketillinen heti huomenna.
Mistähän johtuu että nuo roskakontit aina rapisevat kuin tikkuaski kun niitä ravistaa? Ja painavat myös yhtä vähän.
 
Kuulostaa luotettavalta ja laadukkaalta suomalaiselta merkiltä. Pitääpä napata tukusta paketillinen heti huomenna.
Mistähän johtuu että nuo roskakontit aina rapisevat kuin tikkuaski kun niitä ravistaa? Ja painavat myös yhtä vähän.

Näistä kiinavehkeistä tulee aina tää video mieleen missä vertaillaan oikein toimivaa autimaattisulaketta (johdonsuojakatkaisijaa) ja kiinalaista halpatuotetta. Kiinalainen halpatuote osoittautuu hengenvaaralliseksi, lähinnä kytkimeksi kelpaavaksi romuksi. 1:40 eteenpäin kun katsoo niin näkee eron nopeasti:

 
Näistä kiinavehkeistä tulee aina tää video mieleen missä vertaillaan oikein toimivaa autimaattisulaketta (johdonsuojakatkaisijaa) ja kiinalaista halpatuotetta. Kiinalainen halpatuote osoittautuu hengenvaaralliseksi, lähinnä kytkimeksi kelpaavaksi romuksi. 1:40 eteenpäin kun katsoo niin näkee eron nopeasti:

Näinhän se menee.
Ja tuosta arveluttavasta rakenteesta johtuen esim. koskettimet voivat hitsaantua yhteen mikäli kuorman päässä sattuu oikosulku ja tämän jälkeen se komponentti ei toimi enää edes kytkimenä..
 
Miten nuo kuormat noissa noin pienet?

1698738961704.png
Nuo loistelamppukuormat ovat induktiivisia tai kapasitiivisia, ja siten kontaktorille raskaampia, mutta en oikein tiedä miksi tuota hehkulamppukuormaa on rajattu.. On niissä tietysti kova syöksyvirta sytytyksessä, mutta ei sen pitäisi merkittävä ongelma olla.
 
No tuota hehkulamppukuormaa nimenomaan ihmettelin. Kahden auton lämmittimet kuitenkin imaisevat luokkaa 3000W.
 
No tuota hehkulamppukuormaa nimenomaan ihmettelin. Kahden auton lämmittimet kuitenkin imaisevat luokkaa 3000W.
Hmm no 16A/3600W tuo kestää tuollaista puhdasta resistiivistä kuormaa kuten auton lämmitys.. Tai oikeastaan 2x16A kun on 2s malli.
 
Sähkönkulutusasiaa: juuri valmistui talon kaveriksi autokatos + 8m2 lämmin varasto (seinissä ja alapohjassa 200mm eristettä, yläpohjassa 350-400mm). Lämmitys siinä sähköpatterilla 13 asteeseen.

Itse talo lämpenee maalämmöllä ja vuosikulutus kaikkineen on ollut n. 8500-9000kwh.

Nyt mietityttää mitä odotella lisää varaston lämmityksestä. Sähkömittari sanoo nyt ensimmäisen 15vrk kulutukseksi n. 45kwh, mutta vielä ei ole hirveitä pakkasia ollut.

Onko jollain kokemusta mitä tuollainen varaston lämmitys sähköpatterilla suunnilleen vuodessa vie?
 
Olen poraamassa ontelolaattaan muutamaa reikää kattovalaisinta varten. Aivan läheltä aiottua porauskohtaa tulee sähköt valaisinpistorasialle. Mistä tiedän, mikä on turvallinen porauskohta? Kulkeeko sähköt aina onteloissa tai saumoissa pitkittäissuunnassa, vai voiko niitä mennä missä vaan? Entä tekeekö hinnat alkaen -rakenneilmaisimella tässä yhteydessä mitään, kannattaisiko hankkia ennen kuin alan porailla? Uudehko kerrostalo kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen poraamassa ontelolaattaan muutamaa reikää kattovalaisinta varten. Aivan läheltä aiottua porauskohtaa tulee sähköt valaisinpistorasialle. Mistä tiedän, mikä on turvallinen porauskohta? Kulkeeko sähköt aina onteloissa tai saumoissa pitkittäissuunnassa, vai voiko niitä mennä missä vaan? Entä tekeekö hinnat alkaen -rakenneilmaisimella tässä yhteydessä mitään, kannattaisiko hankkia ennen kuin alan porailla? Uudehko kerrostalo kyseessä.

Ontelossa oleva kaapeli kyllä väistää jos ja kun kiviterä siihen osuu. Kaapelit kulkevat laatoissa aina onteloa pitkin, laattoihin ei vedetä roiloja koska onteloiden välissä kulkevat esijännitetyt vaijerit. Rakenneilmaisin on useimmiten turha hankinta, ainakaan itse en ole kokenut sellaista tarpeelliseksi.

RVP-T-BE-44-Kuva4.png
 
Ontelossa oleva kaapeli kyllä väistää jos ja kun kiviterä siihen osuu. Kaapelit kulkevat laatoissa aina onteloa pitkin, laattoihin ei vedetä roiloja koska onteloiden välissä kulkevat esijännitetyt vaijerit. Rakenneilmaisin on useimmiten turha hankinta, ainakaan itse en ole kokenut sellaista tarpeelliseksi.

RVP-T-BE-44-Kuva4.png
Kiitos vastauksesta! Näin vähän ajattelinkin. Vierekkäisessä ontelolaatassa on poikkisuuntaisesti tismalleen samassa kohdassa verkkovirtaan kytketty palovaroitin ja lähinnä mietin, onko se sattumaa vai voisiko näiden välilläkin mennä johtoputki. Mutta tuskin siis menee, ja hyvä tietää tuokin ettei tuollainen pieni 5-6 mm tylppäpäinen betoniterä tuskin mitään tee johtoputkelle, vaan putki mahtuu hyvin väistämään. Uskaltanen siis kohta täräyttää reiät kattoon. Adios, jos ei minusta enää kuulu :lol: (joo napsautan varuiksi silti virrat pois porauksen ja valaisimen asennuksen ajaksi).
 
Kiitos vastauksesta! Näin vähän ajattelinkin. Vierekkäisessä ontelolaatassa on poikkisuuntaisesti tismalleen samassa kohdassa verkkovirtaan kytketty palovaroitin ja lähinnä mietin, onko se sattumaa vai voisiko näiden välilläkin mennä johtoputki. Mutta tuskin siis menee, ja hyvä tietää tuokin ettei tuollainen pieni 5-6 mm tylppäpäinen betoniterä tuskin mitään tee johtoputkelle, vaan putki mahtuu hyvin väistämään. Uskaltanen siis kohta täräyttää reiät kattoon. Adios, jos ei minusta enää kuulu :lol: (joo napsautan varuiksi silti virrat pois porauksen ja valaisimen asennuksen ajaksi).
Sanoisin että suurempi riski ontelolaattaan poratessa on osua vaijeriin kuin porata johto rikki/poikki. Noita vaijereita on eri määrä eri ontelolaatoissa. Alakerroksissa on käytetty paksumpia laattoja ja yläkerroksissa ohuempia ja niissä on vähän eri tavalla nuo vaijerit. Joissakin järeämmissä laatoissa on jopa ontelon kohdalla vaijereita mutta yleensä ne ovat onteloiden välissä alapinnassa noin parin sentin syvyydessä. Yleensä ontelolaatasta näkee missä kohti ontelot menevät kun katsoo sopivassa valossa kun laatan pohja hieman aaltoilee. Kun poraa ontelon kohdalle niin yleensä ei osu vaijeriin.
 
Kiitos vastauksesta! Näin vähän ajattelinkin. Vierekkäisessä ontelolaatassa on poikkisuuntaisesti tismalleen samassa kohdassa verkkovirtaan kytketty palovaroitin ja lähinnä mietin, onko se sattumaa vai voisiko näiden välilläkin mennä johtoputki. Mutta tuskin siis menee, ja hyvä tietää tuokin ettei tuollainen pieni 5-6 mm tylppäpäinen betoniterä tuskin mitään tee johtoputkelle, vaan putki mahtuu hyvin väistämään. Uskaltanen siis kohta täräyttää reiät kattoon. Adios, jos ei minusta enää kuulu :lol: (joo napsautan varuiksi silti virrat pois porauksen ja valaisimen asennuksen ajaksi).
No niin, reiät porattu ja valaisin asennettu, ja allekirjoittanut on vielä hengissä :D Sellainen kysymys vielä, että valaisimen ohjeläpyskässä oli oheinen merkintä - mitähän sillä yritetään viestiä? Käytän valaisinta Hue-lamppujen kanssa, joita tietysti himmennellään ja säädellään vaikka miten ja näitä kahta lamppua saatetaan sytytellä ja sammutella eri aikaan. Valaisin on tämä.

IMG_0874.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että suurempi riski ontelolaattaan poratessa on osua vaijeriin kuin porata johto rikki/poikki. Noita vaijereita on eri määrä eri ontelolaatoissa. Alakerroksissa on käytetty paksumpia laattoja ja yläkerroksissa ohuempia ja niissä on vähän eri tavalla nuo vaijerit. Joissakin järeämmissä laatoissa on jopa ontelon kohdalla vaijereita mutta yleensä ne ovat onteloiden välissä alapinnassa noin parin sentin syvyydessä. Yleensä ontelolaatasta näkee missä kohti ontelot menevät kun katsoo sopivassa valossa kun laatan pohja hieman aaltoilee. Kun poraa ontelon kohdalle niin yleensä ei osu vaijeriin.

Noi ovat ihan teräsvaijereita, löytyykö nuo vähän vahvemmalla magneetilla?

Ainakin koolausten ruuvit kipsilevystä löytyy näin todella helposti.
 
No niin, reiät porattu ja valaisin asennettu, ja allekirjoittanut on vielä hengissä :D Sellainen kysymys vielä, että valaisimen ohjeläpyskässä oli oheinen merkintä - mitähän sillä yritetään viestiä? Käytän valaisinta Hue-lamppujen kanssa, joita tietysti himmennellään ja säädellään vaikka miten ja näitä kahta lamppua saatetaan sytytellä ja sammutella eri aikaan. Valaisin on tämä.

IMG_0874.jpeg

Itse tulkitsisin tuon niin, että valaisimessa voidaan käyttää sekä himmennettäviä että ei-himmennettäviä lamppuja.
Monesti noiden kohdalla tulee miettineeksi että pari sanaa millä tahansa kielellä kertoisi tuhat kertaa enemmän kuin yksi huono kuva...
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 047
Viestejä
4 417 783
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom