Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun tästä oikein innostui niin miten saisi Shellyn tms kautta reaaliaikaisen sähkönkulutuksen kännykkään? Riittäisi kokonaiskulutus, mitä palikoita tarvitsee minne?

edit aikaisemmin todettiin ettei lvv/lämmitys virtoja kannata viedä shellyn läpi mutta miten saisi koko talon kulutuksen reaaliaikaseurantaan?
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluan jotain älyä niin nämä nykyiset em. releet pitää korvata esim. Shellyn vastaavilla tai ilmeisesti yksi riittää. Eli rautalangasta, vanhat pois ja yksi Shelly tilalle.
Ei, vaan siirrät sen sähköverkon signaalille menevän langan shellyn lähtöön, jonka jälkeen vanhoja kontteja ohjataan shellyllä.

Täältä saadun vinkin perusteella älysin itse pyytää sähkäriä pitämään sekä yö-ohjauksen, että Shelly-ohjauksen toiminnassa. Hetken pähkittyään se sai kytkettyä niin, että rivissä on se vanha yö-päivä-kytkin, Shelly, sekä uusi kytkin joka päättää kumpiko edellämainituista on käytössä.

Ja hyötyhän tästä on se, että on fallback sille, että automaatiosähläykset on solmussa ja itse en pääse ongelmia ratkomaan. Vaimo voi mennä sähkökaapille, ja naksauttaa kytkimestä yöohjauksen käyttöön, jolloin perhe saa taas luotettavasti lämmintä vettä. Tai, jos talo myöhemmin vaihtaa omistajaa, eikä uutta omistajaa voisi vähempää kiinnostaa älyvärkkääminen.
 
Täältä saadun vinkin perusteella älysin itse pyytää sähkäriä pitämään sekä yö-ohjauksen, että Shelly-ohjauksen toiminnassa. Hetken pähkittyään se sai kytkettyä niin, että rivissä on se vanha yö-päivä-kytkin, Shelly, sekä uusi kytkin joka päättää kumpiko edellämainituista on käytössä.

Ja hyötyhän tästä on se, että on fallback sille, että automaatiosähläykset on solmussa ja itse en pääse ongelmia ratkomaan. Vaimo voi mennä sähkökaapille, ja naksauttaa kytkimestä yöohjauksen käyttöön, jolloin perhe saa taas luotettavasti lämmintä vettä. Tai, jos talo myöhemmin vaihtaa omistajaa, eikä uutta omistajaa voisi vähempää kiinnostaa älyvärkkääminen.
No se lvv pois-yö-jatkuva kytkin jo itsessään ajaa saman asian. Se jatkuva asento ohittaa sen ohjaussignaalin. Tai lvv tapauksessa se yleensä palautuu siihen yöasentoon, kun ohjaussignaali tulee.
 
Jep, juuri tuo jatkuva-asennosta automaattisesti palautuminen kai se syy tosiaan on, että näin kytkettiin.
 
Nyt kun tästä oikein innostui niin miten saisi Shellyn tms kautta reaaliaikaisen sähkönkulutuksen kännykkään? Riittäisi kokonaiskulutus, mitä palikoita tarvitsee minne?

edit aikaisemmin todettiin ettei lvv/lämmitys virtoja kannata viedä shellyn läpi mutta miten saisi koko talon kulutuksen reaaliaikaseurantaan?

Tämä palikka on taidettu mainita täällä jo useampaan otteeseen.


Perusmallinen 3em on halvempi mutta itse valitsisin mieluummin tuon pro-mallin vaikka kalliimpi onkin.
 
Mitä kaikkia johdotuksia, miksi? Onko maadoittamattomat pistorasiat vaihdettava?
Olisi vastaava tilanne, tosin ei mikään pakko tehdä tätä päivitystä.

Riippuu vähän kaikesta. Jos ollaan kuitenkin nykyaikaisissa muovijohdoissa (ja väreissä), niin lähinnä johtojen pituudet keskuksen sisällä eivät välttämättä riitä uusiin paikkoihin.
 
Pro-mallin speksikin on vain 3x230 V, ei 400 V. Sopii siis oikeasti käyttettäväksi kolmivaiheverkoissa vain Norjassa.
Ei se ihan noin mene. Vaiheen ja nollan välinen jännite on 230v jokasella vaiheella. vaiheiden välinen jännite on sitten 400v. Shelly ei mittaa vaiheiden välistä vaan nollaa vasten
 
Ei se ihan noin mene. Vaiheen ja nollan välinen jännite on 230v jokasella vaiheella. vaiheiden välinen jännite on sitten 400v. Shelly ei mittaa vaiheiden välistä vaan nollaa vasten

Ei mittaa ei, mutta siellä laitteen sisällä piirilevyllä se 400 V kuitenkin on olemassa vaiheiden välillä eikä 230 voltin mukaan mitoitetut etäisyydet riitä.
 
Haluaisin muistuttaa, että sähkötöiden tekeminen on luvanvaraista toimintaa. Viranomaisilla on tosin hyvin vähän vaikuttamismahdollisuuksia luvattomien sähkötöiden tekemiseen.
 
Jooh kolmiokuormia tuolla ei varmaan kannata mittailla mutta en näe ongelmaa muutoin.
 
Amerikanserkku (Alaska) kertoi, että paikalliset sähkömiehet veloittavat 165 USD tunnilta, mikä vaikuttaa melko paljolta. Sehän on suunnilleen tuplasti enemmän kuin täällä.
 
Ei mittaa ei, mutta siellä laitteen sisällä piirilevyllä se 400 V kuitenkin on olemassa vaiheiden välillä eikä 230 voltin mukaan mitoitetut etäisyydet riitä.
En rupea tappelemaan tosta kun en mitään selvästi tiedä mutta kyllä ihan hyvin voi tunkea kolme 230v vaihetta. vaiheet eivät ole kiinni toisissaa vaan menevät nollaan joten se on 230v ei 400v
 
En rupea tappelemaan tosta kun en mitään selvästi tiedä mutta kyllä ihan hyvin voi tunkea kolme 230v vaihetta. vaiheet eivät ole kiinni toisissaa vaan menevät nollaan joten se on 230v ei 400v

Paljonhan niitä käytössä on, en minä sitä kiellä. Eikä vaiheet tosiaan ole toisissaan kiinni. Mutta niiden välinen eristysetäisyys vaan ei täyty, jos laitteella on vain 230 voltin speksit.
 
Jooh kolmiokuormia tuolla ei varmaan kannata mittailla mutta en näe ongelmaa muutoin.

Ei kuormilla ole tässä mitään merkistystä. Kun laitteelle on kytketty kolme vaihetta, niin siellä sisällä on sitten 400 voltin jännite-erot, oli kuormana mitä hyvänsä tai vaikka kuormaa ei olisikaan.

Onkohan Shelly valmistajana ottanut kantaa tähän asiaan?

On, ilmoittamalla laitteidensa speksiksi 230 V, ei 230/400 V tai 400 V.
 
Suosittelen toki ilmoittamaan asiasta tukesille niin poistattavat kaikki ne tuhannet tukuista ostetut ja ammattilaisten asentamat kolmivaiheisia kuormia mittaavat mittarit koska välitön hengenvaara.
 
Yhtenä selvitettävänä asiana talonrakennushankkeessa on ollut sähkärien löytäminen. Olen pyytänyt eri toimijoilta tarjouksia tuntitöinä tehtävinä hommina, koska hankkeemme toteutetaan ns. osaurakoina ja tässä toteutusmuodossa on järkevintä toteuttaa myös sähkötyöt tuntitöinä, siksi en lähtökohtaisesti pyydä tarjouksia ns. urakoista.

Jos joku on teettänyt sähköasennuksia viimeaikoina, niin tuntihintatieto olisi arvossaan minulle kun vertailen saatuja tarjouksia ns. yleiseen hintatasoon. Lisäksi olen huomannut, että osa ilmoittaa tarvikkeiden osalta, että tilaavat tarvikkeet esim. Onniselta ja päälle tulee 20% kate. Toisin sanoen jos hankkisin osan sähkökalusteista itse (toki omalla riskillä, että on oikeata tavaraa), niin tuossa voisi ihan oikeita säästöjä tehdä, kun kokonaiskustannuksista tarvikkeiden osuus on reilusti yli puolet koko homman kustannuksista.
 
Lisäksi olen huomannut, että osa ilmoittaa tarvikkeiden osalta, että tilaavat tarvikkeet esim. Onniselta ja päälle tulee 20% kate. Toisin sanoen jos hankkisin osan sähkökalusteista itse (toki omalla riskillä, että on oikeata tavaraa), niin tuossa voisi ihan oikeita säästöjä tehdä, kun kokonaiskustannuksista tarvikkeiden osuus on reilusti yli puolet koko homman kustannuksista.
Oletko ottanut huomioon, että sillä sähköasentajalla on todennäköisesti ihan hyvä alennusprosentti Onniselle? Eli katteenkin jälkeen se asentajan tavara voi olla aika kilpailukykyistä hinnoiltaan.

Esim. ihan päästä keksittynä esimerkkinä "Asennuskaapeli Opal MMJ 3x2,5 S R50 ECA" maksaa 50m paketissa kuluttajalle 1,60€/m (ilman mitään rautakaupan tms. mahdollisia alennuksia myyjältä). Onnisella itselle (varmasti huonoilla alennuksilla) hintana on 1,02€/m eli ALV kera 1.26€/m. Tuohon kun laitat 20% katteen päälle niin ei se hinta ole kovinkaan paha.
 
Oletko ottanut huomioon, että sillä sähköasentajalla on todennäköisesti ihan hyvä alennusprosentti Onniselle? Eli katteenkin jälkeen se asentajan tavara voi olla aika kilpailukykyistä hinnoiltaan.

Esim. ihan päästä keksittynä esimerkkinä "Asennuskaapeli Opal MMJ 3x2,5 S R50 ECA" maksaa 50m paketissa kuluttajalle 1,60€/m (ilman mitään rautakaupan tms. mahdollisia alennuksia myyjältä). Onnisella itselle (varmasti huonoilla alennuksilla) hintana on 1,02€/m eli ALV kera 1.26€/m. Tuohon kun laitat 20% katteen päälle niin ei se hinta ole kovinkaan paha.

Juu, asia on vielä selvityksessä mikä on homman laita. Voi olla, että hintataso ok, mutta esitettyjen tarjousten perusteella on järkevää selvittää, mikä on todellisuus.
 
Juu, asia on vielä selvityksessä mikä on homman laita. Voi olla, että hintataso ok, mutta esitettyjen tarjousten perusteella on järkevää selvittää, mikä on todellisuus.
Juu, kannattaa tosiaan huomioida että sähköasennusliikkeillä saattaa olla aika suuretkin alennusprosentit noihin tukkuihin, jopa 40-50% listahinnasta. Ja vaikka joku Onnisen tai muun tukun listahinta on korkeampi kuin rautakaupan hinta niin lopulta sähkärin tukusta hankkima tuote saattaa olla katteiden jälkeenkin edullisempi.

Toki nuo alennukset vaihtelee eri sähköasennusliikkeiden välillä ja jopa tuotekohtaisesti niin kovin tarkkaa vertailua et edes pysty tekemään jos vertaat rautakauppahintoihin. Mutta ainahan sitä kannattaa vertailla ja ihmetellä noita hintoja jos vaan aikaa ja energiaa riittää, voihan sitä jotkut sähkärit noissa kusettaakin.
 
Juu, kannattaa tosiaan huomioida että sähköasennusliikkeillä saattaa olla aika suuretkin alennusprosentit noihin tukkuihin, jopa 40-50% listahinnasta. Ja vaikka joku Onnisen tai muun tukun listahinta on korkeampi kuin rautakaupan hinta niin lopulta sähkärin tukusta hankkima tuote saattaa olla katteiden jälkeenkin edullisempi.

Toki nuo alennukset vaihtelee eri sähköasennusliikkeiden välillä ja jopa tuotekohtaisesti niin kovin tarkkaa vertailua et edes pysty tekemään jos vertaat rautakauppahintoihin. Mutta ainahan sitä kannattaa vertailla ja ihmetellä noita hintoja jos vaan aikaa ja energiaa riittää, voihan sitä jotkut sähkärit noissa kusettaakin.

Kyllä tukkujen ovh-hinnat on aika puhdasta kusetusta esimerkiksi draka 3x1.5 r100 alvillinen hinta 2.038 €/m ja ensimmäiset google osumat taloon comista 1.2 €/m. Toissaalta asennuskalusteiden hinnat oli tukussa puoli-ilmaisia vs rautakaupan kuluttajapakkaukset.
 
Näin kerran erään tukun alennusprosenttilistan. Suurin alennus oli valtiolla ja kunnilla, seuraavaksi oppilaitokset, suuret yritykset ja urakointiliikkeet ja alinna pienurakoitsijat.

Eniten ilmaa hinnoissa taitaa olla lvi-kamppeissa.
 
Kyllä tukkujen ovh-hinnat on aika puhdasta kusetusta esimerkiksi draka 3x1.5 r100 alvillinen hinta 2.038 €/m ja ensimmäiset google osumat taloon comista 1.2 €/m. Toissaalta asennuskalusteiden hinnat oli tukussa puoli-ilmaisia vs rautakaupan kuluttajapakkaukset.
Urakoitsija mainostaa asiakkaalle että laskuttavat kamat tukkuhinta -20% joka kuulostaa asiakkaasta hyvältä. Itse ostavat tukkuhinta -50% niin jää mukavasti kilkkeistä katetta. Omaan talohankkeeseen LVI-kaman suhteen mulla on ollut luottotoimittajana yksi nettikauppaa harjoittava putkiliike toisella puolella Suomea. Nettikaupan ansiosta ostovolyymia on riittävästi ja alennukset kohdillaan, hyvä ja tehokas asiakaspalvelu eivätkä rokota liikaa välistä ja kama tulee lähitukusta työmaalle päivässä noin puoleen hintaan tukun listahinnoista. Jos kamaa ei löydy suoraan heidän nettikaupasta antavat tarjouksen kysyttäessä - ja jos on kiire voivat tilata tavaran samantien tukusta noudettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tukkujen aleprosentin suuruus riippuu artikkelista ja on suurimmillaan halvan bulkkitavaran kohdalla kuten ruuvit ja kiinnikkeet.
 
Kylpyhuoneessa on sähköinen lattialämmitys jonka termostaatiksi vaihdettu Devireg Touch. Asetettu niin, että säätää lämpötilan pelkän lattia-anturin perusteella joka ollut asetettuna 23 asteeseen ja toiminut hyvin. Eilisen aikana jotain oli mennyt jumiin ja ilmeisesti paahtanut kaiken aikaa lämmitystä täysillä, huoneessa oli 26 astetta ja lattia tuntui todella lämpimältä. Tästä termarimallista pystyy tarkistamaan info-kohdasta anturien reaaliaikaiset lämpötila-arvot, huone näytti oikein 26 astetta mutta lattian arvo hieman päälle 22 vaikka todellisuus oli varmaan lähempänä 30. Suljin nyt koko lattialämmityksen sulakkeen ja ihmettelen että hajoaako lämpötila-anturit tuolla tavalla että termari saa kuitenkin jonkinlaisen arvon vai missä vika voi olla? Joka tapauksessa kutsuttava sähkömies paikalle?
 
Kylpyhuoneessa on sähköinen lattialämmitys jonka termostaatiksi vaihdettu Devireg Touch. Asetettu niin, että säätää lämpötilan pelkän lattia-anturin perusteella joka ollut asetettuna 23 asteeseen ja toiminut hyvin. Eilisen aikana jotain oli mennyt jumiin ja ilmeisesti paahtanut kaiken aikaa lämmitystä täysillä, huoneessa oli 26 astetta ja lattia tuntui todella lämpimältä. Tästä termarimallista pystyy tarkistamaan info-kohdasta anturien reaaliaikaiset lämpötila-arvot, huone näytti oikein 26 astetta mutta lattian arvo hieman päälle 22 vaikka todellisuus oli varmaan lähempänä 30. Suljin nyt koko lattialämmityksen sulakkeen ja ihmettelen että hajoaako lämpötila-anturit tuolla tavalla että termari saa kuitenkin jonkinlaisen arvon vai missä vika voi olla? Joka tapauksessa kutsuttava sähkömies paikalle?
Kokeile laittaa takaisin päälle ja tarkista mitä se näyttää nyt lattian lämpötilaksi.

Voi olla vaan softavikakin.
 
Kokeile laittaa takaisin päälle ja tarkista mitä se näyttää nyt lattian lämpötilaksi.

Voi olla vaan softavikakin.

Kiitos, saattoi olla näin, annoin päivän jäähtyä sammuksissa, nyt on ainakin lattian lukema muuttunut 21 asteeseen. Täytyy seurata. Kiva tuollainen jumi jos vaikka sattuu olemaan pidempään pois kotoa :D
 
@0nanias & @Hammer Schultz
Itsellä ”non pro” 3EM.
Sen anturit kun kytkee ohjeen mukaan, näkyy palautuva virta kulutettuna ja kulutettu palautuvana. Eli väärin päin.
Se K pitää laittaa tasan toisin päin siitä anturista mitattavan johdon ympärille, kuin mitä siinä ohjeessa kaikilla kielillä lukee.
Shelly-K-on-WrongSide.png

Mistä tiedän.. no just siitä. Vähä vituttaa.

Suosittelen asennuttamaan ne anturit niin, että saat ne käännettyä oikein päin helpohkosti. Itselle ne tuli. carunan plommien taakse (ja tämä on se mikä vituttaa).
Toinen kolmivaihe virtahässäkkä on toisen 3em:n perässä ja siitä käänsin vain mittaklampit ”ohjeen vastaisesti” ja jo alkoi näkyä kulutusta (positiivisena lukuna, toi näyttää typerästi palautuksen miinuksena).

Myin tänään noin 10kWh edestä ja ostin noin 20 kWh edestä.

Edit: mittakeskuksessa ei siis ollut rehellisesti yhtään tilaa muualla, kuin carunan leimojen takana olevassa peltikotelossa. Olis kyllä väkisin laitettu muualle, mutta kun ei ollut toimivaa tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kylpyhuoneessa on sähköinen lattialämmitys jonka termostaatiksi vaihdettu Devireg Touch. Asetettu niin, että säätää lämpötilan pelkän lattia-anturin perusteella joka ollut asetettuna 23 asteeseen ja toiminut hyvin. Eilisen aikana jotain oli mennyt jumiin ja ilmeisesti paahtanut kaiken aikaa lämmitystä täysillä, huoneessa oli 26 astetta ja lattia tuntui todella lämpimältä. Tästä termarimallista pystyy tarkistamaan info-kohdasta anturien reaaliaikaiset lämpötila-arvot, huone näytti oikein 26 astetta mutta lattian arvo hieman päälle 22 vaikka todellisuus oli varmaan lähempänä 30. Suljin nyt koko lattialämmityksen sulakkeen ja ihmettelen että hajoaako lämpötila-anturit tuolla tavalla että termari saa kuitenkin jonkinlaisen arvon vai missä vika voi olla? Joka tapauksessa kutsuttava sähkömies paikalle?
Tässä mallissahan pystyy valitsemaan mitä lattia-anturia käytetään. Onhan asetus oikein eikä ole palautunut oletukseen?
 
Tässä mallissahan pystyy valitsemaan mitä lattia-anturia käytetään. Onhan asetus oikein eikä ole palautunut oletukseen?

Kiitos, tämänkin huomasin ja on sikäli fiksusti tehty että näyttää asetusta selatessa kullakin anturilla toteutuvan lämpötilan joka oli muilla aivan vääränsuuntaista. Nyt on ollut eilisestä asti päällä ja näyttää järkeviä lukemia eikä ole ainakaan vielä liikaa lämmitellyt.

En kyllä ole itse tätä asentanut tai asennuttanut niin sikäli en tiedä varmuudella millainen anturi on.
 
Kiitos, tämänkin huomasin ja on sikäli fiksusti tehty että näyttää asetusta selatessa kullakin anturilla toteutuvan lämpötilan joka oli muilla aivan vääränsuuntaista. Nyt on ollut eilisestä asti päällä ja näyttää järkeviä lukemia eikä ole ainakaan vielä liikaa lämmitellyt.

En kyllä ole itse tätä asentanut tai asennuttanut niin sikäli en tiedä varmuudella millainen anturi on.
Mä törmäsin tuossa n. 10v sitten yhteen älytermariin joka "kaatui" noin että lämmitys vaan jäi päälle. Ensin vaihdettiin termari uuteen samanlaiseen, mutta vasta toisen valmistajan termari korjasi tuon ongelman.

Ei koskssn selvinnyt mikä tuossa kyseisessä paikassa sai sen termarin jumittamaan, sama termari on kyllä muualla toiminut luotettavasti, mulla itselläkin tallissa se.
 
Otettiin kaappi pois seinältä ja sen takaa paistoi muutamia sähköjohtoja. Varmaa ollut joku lamppu tuossa joskus.

IMG_20230907_231441.jpg

Tuon eteen on nyt tarkoitus laittaa peili mutta voiko noi jättää peilin taakse noin vai pitäiskö noi kuoria ja laittaa sellainen tulppa noiden päälle (en keksi nyt tulpalle sitä oikeata nimeä)
 
Uusi koti - uudet sähköt.

Vanha omistaja ei enää kykene vastaamaan kysymyksiin niin kokeillaan täällä.

1. Lv varaajalle on kytkin missä on-auto-man. Mitähän tuo kytkin mahtaa tehdä, varaajassa itsessään on omat säädöt?

2. Lattialämmityksellä on myös Yö-asento, mistä tuo tietää koska on yö, säädetäänkö se jotenkin?

3. Saisiko myös lv-varaajalle samanlaisen Yö-kytkimen yksinkertaisesti?

Bonuskysymys - jos joku meedio arvaa mitä "Lämpötasot" ja "Kotona-Pois" kytkimet voisi tehdä...

Screenshot_20230908_103131_Gallery.jpg
 
Uusi koti - uudet sähköt.

Vanha omistaja ei enää kykene vastaamaan kysymyksiin niin kokeillaan täällä.

1. Lv varaajalle on kytkin missä on-auto-man. Mitähän tuo kytkin mahtaa tehdä, varaajassa itsessään on omat säädöt?

2. Lattialämmityksellä on myös Yö-asento, mistä tuo tietää koska on yö, säädetäänkö se jotenkin?

3. Saisiko myös lv-varaajalle samanlaisen Yö-kytkimen yksinkertaisesti?

Bonuskysymys - jos joku meedio arvaa mitä "Lämpötasot" ja "Kotona-Pois" kytkimet voisi tehdä...

Screenshot_20230908_103131_Gallery.jpg

1. Yleensä lvv
stop/0 = pois päältä
auto = yösähköohjaus
man/1 = päällä (yleensä kunnes tulee seuraava yöohjaus)

2. Yösähköohjaus tulee sähkölaitokselta jos on yösähkösopimus. Varmaan muissa sopimuksissa se ohjaus on koko ajan päällä.

3. Oletuksena lvv auto = yöohjaus, jostain syystä tuohon on laitettu vielä erillinen päällä/pois kytkin

Arvauksia ilman kannen avausta:
lämpötasot on kytketty lämmitystermostaateille joissa on lämpötilan pudotus- toiminto.
kotona-pois saattaa ohjata lvv, iv ja lämmityksiä, ehkä niin että poissa ei lämmitetä vettä, pudotetaan lämpöjä ja ehkä vähennetään ilmanvaihtoa.
 
1. Yleensä lvv
stop/0 = pois päältä
auto = yösähköohjaus
man/1 = päällä (yleensä kunnes tulee seuraava yöohjaus)

2. Yösähköohjaus tulee sähkölaitokselta jos on yösähkösopimus. Varmaan muissa sopimuksissa se ohjaus on koko ajan päällä.

3. Oletuksena lvv auto = yöohjaus, jostain syystä tuohon on laitettu vielä erillinen päällä/pois kytkin

Arvauksia ilman kannen avausta:
lämpötasot on kytketty lämmitystermostaateille joissa on lämpötilan pudotus- toiminto.
kotona-pois saattaa ohjata lvv, iv ja lämmityksiä, ehkä niin että poissa ei lämmitetä vettä, pudotetaan lämpöjä ja ehkä vähennetään ilmanvaihtoa.

Kiitos, hyvä uutinen että varaaja on jo nyt yösähköillä, kulutuskäyrissä näkyy 1-2kwh piikkiä aina öisin eli siellä se varmaan käy.

Hankalia nää sähköhommat kun talon mukana ei varsinaisesti tuu manuaalia, aika paljon jo pähkäilty mikä kytkin ja sulake on mikäkin. Sähkökuvat pitäisi olla jossain muttei oo vielä tullut vastaan papereissa.
 
Joskus tuon normaalin lvv kytkimen rinnalle laitetaan toinen kytkin jolla varaaja voidaan pakottaa jatkuvalle. Eli se lvv kytkin on usein sellainen että käsikäytöllä se pysyy vain yhden päivän ajan, palautuu automaatille aina kun yösähkö ohjaus kytkeytyy. Jos veden käyttö on runsasta ja varaajan halutaan olevan aina päällä sinne usein lisätään toinen kytkin joka pakottaa varaajan päälle 247.

Kotona-poissa kytkimen toiminnan voi varmistaa katsomalla mitä se tekee kun antaa olla sen pitkän aikaa poissa tilassa, ja kääntää sitten takaisin kotiin. Jos kytkin on käytössä patterit/lattialämppärit alkavat kaikki lämmittämään. Termostaateissa on yleensä jokin merkkivalo indikoimassa koska ne lämmittävät. Tuo kotona-poissa kytkin ei välttämättä ole kytketty käyttöön.
 
Otettiin kaappi pois seinältä ja sen takaa paistoi muutamia sähköjohtoja. Varmaa ollut joku lamppu tuossa joskus.

IMG_20230907_231441.jpg

Tuon eteen on nyt tarkoitus laittaa peili mutta voiko noi jättää peilin taakse noin vai pitäiskö noi kuoria ja laittaa sellainen tulppa noiden päälle (en keksi nyt tulpalle sitä oikeata nimeä)
Täysin maallikko vastaus: yleensä tuollaiseen johtoon tulee jännitteet jakorasiasta ohjattuna koskettimen kautta.
Tästä seuraa että :
- jos edellinen puuhastelija on ottanut kaapelille tulevat kytkennät pois, sitten sieltä löytyi vain johdon päät ja toiset päät on jakorasiassa.
- jos edellinen puuhastelija on ottanut vain ja katkonut johdot nykyiseen mittaan, kyseisissä johdoissa on jännite aina kun tilaan kytketään valot. Tai sitten siellä on jännite kokoajan. Tätä odottaisin jos sinne tulee kevi, sininen ja 2 muun väristä kuin edellä mainitut.

Jok.tap. Onpa ikävästi tehty edellisen toimesta. Eihän noita nysiä saa kytkettyä mihinkään. Eli jos sinne haluaa sähköön jotakin kiinni, tuohon pitää vetää (luojan kiitos on putki) uusi piuha.
 
2. Yösähköohjaus tulee sähkölaitokselta jos on yösähkösopimus. Varmaan muissa sopimuksissa se ohjaus on koko ajan päällä.

Kyllä se yöohjaus mittarilta tulee ihan samoin oli yö/kausisiirtosopimusta tai ei. Tosin vastikään joku jollain foorumilla kertoi, että sähköyhtiö tuli fyysisesti poistamaan tariffiohjaussignaalin kytkennän, kun vaihtoi siirtosopimustyyppiä Kuulosti tooosi erikoiselta.
 
Kyllä se yöohjaus mittarilta tulee ihan samoin oli yö/kausisiirtosopimusta tai ei. Tosin vastikään joku jollain foorumilla kertoi, että sähköyhtiö tuli fyysisesti poistamaan tariffiohjaussignaalin kytkennän, kun vaihtoi siirtosopimustyyppiä Kuulosti tooosi erikoiselta.

Joillain alueilla on aikoinaan tehty semmoisia virityksiä kuormanohjaukseen et useampi talo menee samalla ohjauksella. Siellä on sit kierrellyt erilillinen ohjauskaapeli jakokaapin kautta eri taloihin.
 
Ei kuormilla ole tässä mitään merkistystä. Kun laitteelle on kytketty kolme vaihetta, niin siellä sisällä on sitten 400 voltin jännite-erot, oli kuormana mitä hyvänsä tai vaikka kuormaa ei olisikaan.
Tuo shelly 3em mittaa virtamuuntajilla johdon päältä. Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, mutta ei siellä shellyn sisällä ole mitään 400v jännitteitä? Shellyn oma käyttöjännite on 230v yhdestä vaiheesta.
 
Tuo shelly 3em mittaa virtamuuntajilla johdon päältä. Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, mutta ei siellä shellyn sisällä ole mitään 400v jännitteitä? Shellyn oma käyttöjännite on 230v yhdestä vaiheesta.

Kyllä sinne menee myös jännitteet. Katsopa vaan kytkentäkuvia. Vaihtosähköllä tarvii olla molemmat saatavilla, että nähdään tehokerroin.
 
Ei kuormilla ole tässä mitään merkistystä. Kun laitteelle on kytketty kolme vaihetta, niin siellä sisällä on sitten 400 voltin jännite-erot, oli kuormana mitä hyvänsä tai vaikka kuormaa ei olisikaan.



On, ilmoittamalla laitteidensa speksiksi 230 V, ei 230/400 V tai 400 V.

Täähän nyt on vain siitä kyse et jos kytket tuon valmistajan ohjeen vastaisesti ilman nollaa niin kyseessä olisi "400V". Shellyn kannalta tuo on varmaan vain jokin bitti toiseen asentoon firmwaressa. Se et sinne on kaikki vaiheet tuotu liittimelle niin ei ne siellä laitteen sisällä sen enempää pyöri vaan mittauspiirin komponenteille jännite pudotetaan mV tasolle.
 
Kyllä sinne menee myös jännitteet. Katsopa vaan kytkentäkuvia. Vaihtosähköllä tarvii olla molemmat saatavilla, että nähdään tehokerroin.
En tiedä mistä sinä saat sen 400volttia mutta kyllä toi toimii suomen verkossa. Normaali shelly 3em on myös merkattu 110-230V ±10% ja hyvin se porukalla toimii. Pro versiossa ei ole mitään erillaista siihen verrattuna. vaihe nolla on 230v. ei noi ole vaihe vaihe kytketty.
 
Ihan turhaa jankkaamista tuo 400V merkinnän puuttuminen. Laitteen voi ja saa kytkeä suomessa ja muualla euroopassa verkkoon mittaamaan kolmivaiheista sähköä.

3em.jpg

Jos kytkee N-liittimeen vaihejohtimen niin silloin kyseessä on 400V jolloin joutuu välittömästi tukes-vankilaan ja tämän lisäksi on mennyt rikkomaan hyvän energiamittarin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mistä sinä saat sen 400volttia mutta kyllä toi toimii suomen verkossa. Normaali shelly 3em on myös merkattu 110-230V ±10% ja hyvin se porukalla toimii. Pro versiossa ei ole mitään erillaista siihen verrattuna. vaihe nolla on 230v. ei noi ole vaihe vaihe kytketty.
Jos tuon 3em kytkee virheellisesti ilman nollajohdinta, niin silloinhan sinne voi muodostua jokin epämääräinen jännite, riippuen sisäisestä kytkennästä, mutta tuskin sinne täyttä 400v muodostuu. Tosin koska laite toimii oli mikä tahansa vaiheista kytkettynä, epäilen että ilmankin nollaa se jännite asettuu aika lähelle sitä 230V, vaikka sen olisikin kytkenyt vain 3L 400V.

Tuo laite on kuitenkin tarkoitettu 3x230V käyttöön, ja siten se on ihan sallittua kytkeä 3x230V, vaikka siellä on myös se 3x400v mahdollista järjestää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 606
Viestejä
4 552 140
Jäsenet
75 030
Uusin jäsen
Kumikala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom