Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Moi!
Mitkä kaikki astianpesukoneen letkut ja/tai liittimet osakkeenomimstaja voi vaihtaa poistovesiletkun lisäksi kerrostalossa? Ovatko esim. tulovesiletkut tai niiden liittimet vapaasti vaihdettavissa?
Tämä nyt ajatelman/hajatelman tasolla, mutta kysellään täälläkin saako ideat suoraan pistää romukoppaan.
Asutaan maaseudulla, suorakulmion mallisessa yksikerroksisessa omakotitalossa jossa talon kylppäri,sauna ja pienen pieni kodinhoitohuone sijaitsevat eteläsiivessä. Talon ainut WC ja keittiö sijaitsevat about keskellä taloa. Talon pohjoissiivessä on lämmin autotalli/varastotila, johon ajattelin että voisi joskus asuintiloja jatkaa, toinen autotalli kun rakennettu jälkikäteen tontille, jolloin tämä talon pohjoispäädyn autotalli on ollut lähinnä varastona.
Havainnot parin vuoden asumisen jälkeen, joita ei ostohetkellä osannut tarpeeksi ajatella, että kyllä se toinen vessa ja mahdollisesti kuraeteinen olisivat tavattoman lystikkäitä, toinen vessa nyt noista tärkeämpänä. Nämä olisi muutoin kauhean kiva sijoittaa tuonne mahdollisesti muutoksia kokevaan autotalliin. Sinne ei kuitenkaan ole syystä tahi toisesta aikanaan viemäröintiä/vesipistettä viitsitty sijoittaa. Jos mitään merkitystä niin likakaivot sijaitsevat myös talon pohjoispäädyssä, eli tämän autotallin päädyn vieressä.
Onko tuonne nykyiseen autotalliin/varastoon teidän mielestä mitään järkeä/järkevää tapaa alkaa tuollaisia ajattelemaan, vai olisiko fiksumpi ratkaisu miettiä esim. lisäsiipeä tuonne eteläpäätyyn jos nämä asiat liian ahdistavaksi joskus käyvät?
Tämmöinen kupariputken taivutusohje löytyi: (lähde: Cupori-asennusopas)12mm hehkutettu kupari. tarkoitus tehdä siitä spiraali joka toimii lämmönvaihtimena. mikä on pienen säde jolle sen voi rullata tolleen naturel ettei se mene luttuun?
saako siitä jonkun 12cm spiraalin tehtyä?
Eli joku 12cm kieppi pitäis mennä ku vettä vaan ettei putki litisty.. vai kandeisko se täyttää vedel ja tulpata päät?Tämmöinen kupariputken taivutusohje löytyi: (lähde: Cupori-asennusopas)
Taivuttimia käytettäessä kovan kupariputken taivutussäteen on oltava
vähintään:
• kupariputkilla ø 6 − 15 mm: 3,5 x putken ulkohalkaisija
• kupariputkilla ø 18 mm: 4 x putken ulkohalkaisija
Taivutusjousta käytettäessä taivutussäteen on oltava vähintään 6 x putken
ulkohalkaisija. Liian pieni taivutussäde voi johtaa repeämiseen tai putken
litistymiseen.
Hehkutettuja tai pehmennettyjä putkia voidaan taivuttaa edellä mainittua
tiukemmillakin taivutussäteillä, mutta jyrkkä taive
(r< 3 x od) on virtauksen kannalta epäedullinen. Mikäli hehkutettua putkea
taivutetaan käsin, on taivutussäteen oltava vähintään 8 x od litistymisen
välttämiseksi.
12mm hehkutettu kupari. tarkoitus tehdä siitä spiraali joka toimii lämmönvaihtimena. mikä on pienen säde jolle sen voi rullata tolleen naturel ettei se mene luttuun?
saako siitä jonkun 12cm spiraalin tehtyä?
No mitat tarkentui eli 19cm max dia ja 30 cm korkeus. Sen tungen saunan piippusäiliöön 30l. Perään esben turvatermari jolla vesi säädetään noin 37. Putki vedetään pihalle ja lapset suihkuun... paljon se sit tehoo tarvii?. Laskeskelin et 15mm hehkutettu kupari ois pinta-alaltaan aika paljon isompaa ja eix se rullaannu tollaiseen 19 cm kiepille.. mut antakaa arvio kuinka paljon metreis pitäisi sinne saada..Kuinka paljon tästä on haaveena saada tehoa läpi? Sileäpintainen putki ei toimi kovinkaan tehokkaasti lämmönvaihtimessa.
viralliset lämmönvaihtimet on sellasta kampamaista putkea (kuin kierretankoa)
Kaukolämpöasunto, jossa patterit seinillä.
Patterin termostaattien asennolla ei ole merkitystä, joko on tai Off eli patteri pysyy kylmänä vaikkapa pyöritettävä termostaatti on kohdassa 2. Jos tuon ruuvaa kolmoselle tai isommalle, lämpiää patteri silloin. Monessa aiemmassakik asunnossa sama homma. Nyt Danfossin uudehkot termostaatit. Mistä kyse, huono termostaatti, neula jumissa vai?
Juu, kaveri on eräässä huoltoyhtiössä töissä ja jokasyksyinen rumba menee jotenkin näin:yksi virhe mitä ihmiset tekevät on että termostaattia ruuvaataan edestakaisin 1 ja 5 välillä jolloin välillä on kylmä ja välillä on kuuma. jos huonelämpötila halutaan pitää vakiona niin termostaatin ei kosketa sen jälkeen kun on löydetty haluttu lämpötila. ei kosketa kesällä, ei kosketa talvella. jos se on säädetty 21 asteeseen esim 3. riippuen valmistajasta niin termostaatti kyllä huolehtii lämpötilan säädöstä. sen vääntely edestakaisin ei nopeuta mitään, päinvastoin.
Juu, kaveri on eräässä huoltoyhtiössä töissä ja jokasyksyinen rumba menee jotenkin näin:
20:30 termostaatti on asennossa 2 ja asiakkaalla on kylmä -> käännetään asentoon 3
20:35 termostaatti asennossa 3, asiakas toteaa että edelleen kylmä, käännetään asentoon 4
20:40 termostaatti asennossa 4, edelleen tuntuu kylmältä, ehkä aavistuksen lämpimämmältä, käännetään asentoon 5
20:45 termostaatti asennossa 5, edelleen viileää, käännetään termari tappiin
20:50 termostaatti täysillä, asiakkaan mielestä edellee kylmä, soitetaan huoltoon että termostaatti ei toimi. vastauksena että tullaan katsom,aan aamulla (ellei asiakas halua päivystyslisää maksaa)
seuraavana aamuna 6:00 asiakas soittaa että kämppä on kuin sauna
7:05 huoltomies soittaa ja kysyy että missä asennossa termostaatti on. asiakas vastaa että on säädellyt sitä edestakaisin ja termostaatti on rikki
7:30 huolto saapuu paikalle ja toteaa että kaikki on kunnossa, asiakas vaan ei ole malttanut odotella säädön jälkeen että lämpötila kerkiää tasaantua
7:45 huolto pistää laskun taloyhtiölle turhasta käynnistä
Eix noista termateista säädetä se lämpö. Kokeile polttaako putket kättä niin tiiät lähteekö sieltä yli 35 vettä hanoilleHellurei,
Uudisrakennus, ollaan asuttu noin kuukausi. Hanoista ei tule kuin noin +35c asteista vettä.
Maalämpöpumppu keruupiirillä puhisee ja kukkuu hyvin, mutta jostain syystä käyttöveden lämpötila eri vesipisteissä ei ylitä koskaan yli n. +35 celsiusastetta. Äsken kokeillin esimerkiksi legionellapuhdistuksen jälkeen, jolloin varaajassa on noin +65c vettä. Joka vesipisteellä on sama murhe, ei ylitä yli +35c vaikka juoksuttaisi kuinka.
Selkeä, yli kymmenen asteen lämpötilaero on punaisten nuolien välisessä haarassa, josta lämpimän käyttöveden putki haarautuu paisuntasäiliöön? Onkohan sulut oikein, vihreässä ympyrässä? Entä tuo sinisen ympyrän yhtymäkohta, jossa jotenkin kylmän ja lämpimän käyttöveden putket yhdistyvät?![]()
En ole kokeillut sulkea pelkkää kylmän käyttöveden pääsulkua, mutta tuntuu oudolta, että varaajassa on jatkuvasti noin +50c ja hanoihin asti yltää vain enintään +35c asteista vettä. Voiko lämpöhäviö olla näin raju?
Laitoin äsken sähköpostia meidän lvi-työnjohtajalle, mutta koska en malta odottaa vastausta näin viikonlopun yli ajattelin copypasteta ja kysästä teiltä foorumilaisilta. Olen itse väärän alan insinööri, joten en ehkä ymmärrä jos kuvasta sattuisi löytymään jotain selkeää vikaa.![]()
Vihreä ympyrä on lämmityksen täyttö ja siinä pitäisi molemmat sulut olla kiinni (vaikka siinä onkin yksisuuntaventtiili välissä).Hellurei,
Uudisrakennus, ollaan asuttu noin kuukausi. Hanoista ei tule kuin noin +35c asteista vettä.
Maalämpöpumppu keruupiirillä puhisee ja kukkuu hyvin, mutta jostain syystä käyttöveden lämpötila eri vesipisteissä ei ylitä koskaan yli n. +35 celsiusastetta. Äsken kokeillin esimerkiksi legionellapuhdistuksen jälkeen, jolloin varaajassa on noin +65c vettä. Joka vesipisteellä on sama murhe, ei ylitä yli +35c vaikka juoksuttaisi kuinka.
Selkeä, yli kymmenen asteen lämpötilaero on punaisten nuolien välisessä haarassa, josta lämpimän käyttöveden putki haarautuu paisuntasäiliöön? Onkohan sulut oikein, vihreässä ympyrässä? Entä tuo sinisen ympyrän yhtymäkohta, jossa jotenkin kylmän ja lämpimän käyttöveden putket yhdistyvät?![]()
En ole kokeillut sulkea pelkkää kylmän käyttöveden pääsulkua, mutta tuntuu oudolta, että varaajassa on jatkuvasti noin +50c ja hanoihin asti yltää vain enintään +35c asteista vettä. Voiko lämpöhäviö olla näin raju?
Laitoin äsken sähköpostia meidän lvi-työnjohtajalle, mutta koska en malta odottaa vastausta näin viikonlopun yli ajattelin copypasteta ja kysästä teiltä foorumilaisilta. Olen itse väärän alan insinööri, joten en ehkä ymmärrä jos kuvasta sattuisi löytymään jotain selkeää vikaa.![]()
Tuo on kyllä jännä miten noita nuppeja ja hanikoita ei ole monesti merkitty millään tavalla eikä välttämättä ole mitään käyttöohjettakaan LVI-puolen härveleihin.
Itse olen vanhempien kämpän LVI-systeemeitä ihan itse yrittänyt dokumentoida ihan sillä verukkeella että joskus ehkä muuttaisin sinne kun perintönähän tuo minulle tulee aikanaan. Lähtökohtana tosiaan ei ollut minkäänlaista dokumenttia miten koko hässäkkä toimii ja kuitenkin järjestelmästä löytyy varmaan parikymmentä hanaa, termostaattia, vipua sun muuta mitä voisi tarpeen tullen käännellä. Nyt noin 10v tuon projektin aloittamisesta olen saanut sunnilleen kaikkien härveleiden vaikutuksen selville ja saanut piirrettyä jonkinlaisen kuvan miten homma toimii. Tosin, ihan sama juttu oli sähköjenkin kanssa, yhdessäkään sulakkeessa ei ollut mitään merkintää mitä sen perässä on ja ainoa sähkökaavio mitä löysin oli joku ruotokaavio joka ei pitänyt ainakaan täysin paikkaansa. Sähköpuoli sentään oli helppo selvittää ja siitä sain "täydellisen" dokumentaation tehtyä mikä ryhmä on mikäkin jne.
Mietinpähän vaan että eikö noissa ole mitään määräyksiä että noita pitäisi edes jollain asteella merkitä mitä tapahtuu mistäkin? Itse sentään miellän itseni edes jossain määrin teknisesti suuntautuneeksi joten pienellä pään raapimisella suurin osa selviää mutta kun ajattelee tavan tallaajaa niin eihän sellainen ota mitään tolkkua tuollaisesta.
Juu, vanhempien kämpän järjestelmistä ei ole tähän päivään mennessä löytynyt ensimmäistäkään manuaalia. Tuon kämpän kun saa lämpiämään sekä sähköllä että puilla niin tuosta puukattilasta löysin manuaalin mutta ei sekään kovin pitkälle auta noiden muiden säätöjen kanssa kun manuaalissa ei tainnut olla kuin yksi esimerkki joka ei täsmää olemassaolevaan. Tietty yksittäisten komponenttien (varoventtiilit sun muut) manuaaleja löytyy netistä ja se auttaa vähän mutta aikamoista salapoliisityötä tuon setviminen on ollut, faijakaan ei ihan kaikkea enää muista vaikka ihan itse on ollut rakentamassa taloa.
Pääsit kuittailemaan, hienoa työtä.
Tuota työntekijän tekemää säätöä tärkeämpänä pitäisin perehdytystä järjestelmän käyttöön ja säätämiseen eli oikeasti joku ukko olisi kertonut miten noita säädetään ja mikä vaikuttaa mihinkin. Mielestäni loppuasiakkaan pitäisi tietää miten hallinnassaan olevaa järjestelmää ajetaan.Pääsit kuittailemaan, hienoa työtä.
Tässä avaimet käteen kodissa on mennyt päärakennuttajalta kaikki kiitettävän hyvin, muutamia lvis-urakoitsijan hassuja kömmähdyksiä lukuunottamatta. Ehkä tässä oli osaltani kyse enemmänkin siitä, että uskalsin epäillä jotakin isompaa asennusvirhettä, kuin että olisi kyse jostakin näin yksinkertaisesta hienosäädöstä? Ehkäpä se tunnollinen työntekijä olisi nämäkin säädöt halunnut laittaa kerralla kuntoon?
Pääsit kuittailemaan, hienoa työtä.
Tässä avaimet käteen kodissa on mennyt päärakennuttajalta kaikki kiitettävän hyvin, muutamia lvis-urakoitsijan hassuja kömmähdyksiä lukuunottamatta. Ehkä tässä oli osaltani kyse enemmänkin siitä, että uskalsin epäillä jotakin isompaa asennusvirhettä, kuin että olisi kyse jostakin näin yksinkertaisesta hienosäädöstä? Ehkäpä se tunnollinen työntekijä olisi nämäkin säädöt halunnut laittaa kerralla kuntoon?
Aika rajusti hintaskaala menee esim. sadesuihkuissa. Tarjous Hansgrohe Crometta oli tarkoitus käydä katsomassa (400€ sadesuihku allashanalla) ja sellainen tarttui mukaan, mutta mukaan toiseksi tarttui Damixa silhouet joka Turun Kuninkojan K-raudan omassa tarjouksessa oli 340€. Siinä tosin ei allashanaa (saa tarvittaessa myöhemminkin lisättyä) mutta yksi tietty riittä kylppäriin. Se mikä on rajua, on se että teknisesti täsmälleen sama damixan sadesuihku maksoi eri värisenä 1050€ ja kai monikin maksaa siitä sen yli 200% ekstraa että sopii sisustukseen.
Nyt kun on vanhastaan lähinnä Orasta niin voi sitten seurata mikä on kestävyys noilla kahdella muulla isolla merkillä.
Onko täällä kokemuksia linjalattiakaivoista, että mikä ainakin olisi hyvä? Geberit cleanlinea 160cm kourulla olen katsellut, aika tyyris on kyllä.
Kupari ja RST sopii kyllä yhteen, ei ongelmaa.Onko havaintoa jos piippusäiliöön joka on rosteria tietääkseni laittaa kupari kierukan niin tuleeko siinä jokin kemiallinen pari joka syö toiseen reiän. Kupari tulisi kiinni oletettuu rst:iin
Saako jostain tukusta danfossin jakotukin sulkuhattuja irrallaan ostettua? Pitäisi ilmata pari jakotukkia mutta asukkaan tukin mukana tulleet hatut hukkunut joskus. Aiemmin oon lainannut jostain mutta nyt ei pyöri yhtään nurkissa
Käsikäyttökahva lvi 4035505 tai sitten Danfossin RA patteriventtiili rungosta käsisäätö?Saako jostain tukusta danfossin jakotukin sulkuhattuja irrallaan ostettua? Pitäisi ilmata pari jakotukkia mutta asukkaan tukin mukana tulleet hatut hukkunut joskus. Aiemmin oon lainannut jostain mutta nyt ei pyöri yhtään nurkissa
Ohjaisin kysymään johonkin automaagioon liittyvään lankaan jossa saattaakin löytyä jotain tietämystä, LVI-jeesusten tietämys noissa juuri ja juuri riittää kääntämään toimilaitteen käsisäädölleBelimon NRYD24-SR toimilaite. Toimii 24V tasajännitteellä tai 24V vaihtojännitteellä ja ohjautuu 0-10V jännitteellä. Ongelmana, että pyörii väärään suuntaan. Joissain belimoissa on kytkin suunnan kääntöön, mutta tässä ei, onkohan mitään toivoa saada tuon suuntaa vaihdettua. En äkkiä löytänyt mitään manuaalia tuolle. Huono kuva, mutta punainen ja musta on virransyöttö ja toiseen valkoiseen tulee jänniteohjaus ja toisesta lähtee asentotieto. Nuo pari kytkintä tulkitsin, että ovat rajoittimet, ettei pyöri ympyrää. Voikohan olla niin simppeli että vaihtamalla napaisuutta kääntyy myös pyörimissuunta.
![]()
Onko suosituksia ulosvedettävistä juoksuputkellisista keittiöhanoista, joissa mieluusti olisi vielä pesukoneventtiili? Orakselta löytyy tasan yksi malli, jonka ovh lähentelee tonnia. Noiden toimivuus käytännössä vähän mietityttää ja kuinka ne oikeasti kestävät käyttöä.
![]()
Oras Optima, 2739F, Keittiöhana, jossa pesukoneventtiili, 6 V
Keittiöhana, jossa jossa Easy Grip-sivuvipu, korkea, joustava juoksuputki, poresuutin ja älykäs pesukoneventtiili. Juoksuputken kääntymiskulma on 120° (mahdollista rajoittaa 60° tai 80°). Pesukoneventtiili sulkeutuu automaattisesti neljän tai kahdentoista tunnin kuluttua (yhdellä painalluksella...www.oras.com
Pesin höyrypesurilla suihkua ja lähti hanakulmarasian peitelevy irti. Kiersin sen sen ajattelematta paikoilleen ja nyt ei enää tietty lähde irti. Lähinnä aloin miettimään että pitäiskö siellä olla Hanakulmarasian vesieristyslaippa Merika 2307
tällainen peitelevyn alla?
Peitelevyn metalli on vasten kaakelia, pitäiskö nuo peitelevt yleensä tiivistää jollain tuollaisella tuotteella?
Meinasin putkimiehen soittaa ja antaa sen katsoa että kaikki kunnossa.
Butyyliteippiä varmaankin.Löyti pari rullaa outoa teippiä. Se on niinkuin jeesusteippii mut alumiinisempää. Siinä on liiman suojana paperi ja liimapinta on musta. Ikää noin 25vuotta. Nittotape lukee pahvikeskiössä. Leveys noin 50mm. Mitä teippiä ne on kun luuöin et on saunan alu teippii mut en usko et on.
Grohe Zedra on ollut kolme vuotta, hyvin toiminut.Onko suosituksia ulosvedettävistä juoksuputkellisista keittiöhanoista, joissa mieluusti olisi vielä pesukoneventtiili? Orakselta löytyy tasan yksi malli, jonka ovh lähentelee tonnia. Noiden toimivuus käytännössä vähän mietityttää ja kuinka ne oikeasti kestävät käyttöä.
Butyyliteippiä varmaankin.
Ne teipit ehkä kastellitalon mukana tulleet. Oisko ne jotain höyrysulku teippii?butyylitepissä ei kyllä pitäisi olla mitään alumiinista. suojapaperi/muovi kylläkin. kuulostaa enemmän ihan perus folio eristeen teipiltä.
butyylitepissä ei kyllä pitäisi olla mitään alumiinista. suojapaperi/muovi kylläkin. kuulostaa enemmän ihan perus folio eristeen teipiltä.
SKF E2 energiaa säästävä laakeri on paras valinta: E2.608-2Z/C3
KäyNäiden osto vähän venähti, kun ei ollut tulipalokiire. Nyt koneesta (Swegon Casa R120) alkanut kuulunut ylimääräistä ääntä, joka luultavasti kuuluu toisen puhaltimen laakereista.
Nyt lähdössä nuo yllä olevat hifistelylaakerit tilaukseen tulopuolelle, minkä laakereita en ole vielä itse vaihtanut kertaakaan. Samalla mielellään tilaisin poistopuolelle vastaavantasoiset laakerit. Sen alkuperäislaakereissa lukee ”626 - INDONESIA - NSK”. Käykö nämä siihen?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.