Kysy LVI:stä

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 124
Onko näillä mitään käytännön eroa ulkonäön lisäksi? Uskaltaako kumman vaan ostaa valmiiksi ~7kuution saunaan:

Saunaventtiili oka-s 125 - tuloilmaventtiili oka sauna | ... (ahlsell.fi)
Saunaventtiili tuloilma c.vent ktss-125-c - tuloilmaventt... (ahlsell.fi)
Tuo eka venttiili on huomattavaati tehokkaampi suuntaamaan kuin suunnattava lautasventtiili, mutta sen kiukaan anturin kannalta suunnattava lautasventtiilikin riittää. Tuo 2. Linkin lautasventtiili ei ole suunnattava.

Katsot vaan että se venttiili on samaa halkaisijaa kuin tuloilmaputki.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
106
Sunnitteilla 1.5kers talo valueristeharkoilla.
Suunnittelin tähän lisäksi kellaria, jonka jättäisi täysin raakatilaksi, johon sijoittaisi vain teknisen tilan. Tilaa olisi tarkoitus pitää "puolilämpimänä.

Helpoimmalla tuon kellarin "lämmityksessä" pääsisi jos laittaisi vain patterit seinille. Jos muualle laittaa lattialämmityksen niin vaatiiko tuo käytännössä 3 piirisen kaukolämpövaihtimen?
Säästääkö tuossa sähkö tai Lvi asennuksissa mitään, kun sähköt sekä putket voisi vetää kaikki tuolla kellarin katossa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 124
Sunnitteilla 1.5kers talo valueristeharkoilla.
Suunnittelin tähän lisäksi kellaria, jonka jättäisi täysin raakatilaksi, johon sijoittaisi vain teknisen tilan. Tilaa olisi tarkoitus pitää "puolilämpimänä.

Helpoimmalla tuon kellarin "lämmityksessä" pääsisi jos laittaisi vain patterit seinille. Jos muualle laittaa lattialämmityksen niin vaatiiko tuo käytännössä 3 piirisen kaukolämpövaihtimen?
Säästääkö tuossa sähkö tai Lvi asennuksissa mitään, kun sähköt sekä putket voisi vetää kaikki tuolla kellarin katossa?
Jos sen kellarin lattian kuitenkin valat, niin et säästä siinä mitään että laitat patterit. Se lämmitysputki ei ole kovin kallista, patterit taas ovat yllättävän kalliita.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Jos sen kellarin lattian kuitenkin valat, niin et säästä siinä mitään että laitat patterit. Se lämmitysputki ei ole kovin kallista, patterit taas ovat yllättävän kalliita.
Eikä ole ilmaista ottaa isompaa ja monimutkaisempaa vaihdinta. Sen kytkeminen on kalliimpaa ja tuo yhden pumpun lisää kuluttamaan sähköä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 124
Eikä ole ilmaista ottaa isompaa ja monimutkaisempaa vaihdinta. Sen kytkeminen on kalliimpaa ja tuo yhden pumpun lisää kuluttamaan sähköä.
Kellaritilassa voisi kyllä pärjätä sillä lattiakierron lämpötilalla pattereillakin, jos on hyvät ja ja ehkä vähän reilusti pattereita. Lämmöntarve on kuitenkin aika paljon pienempi maata vasten verrattuna ulkoilmaan, ja tila jätetään yleensä muutenkin viileäksi, sen puolesta varmaan riittäisi se sama lämmönvaihdin kuin asuinkerroksen lattiaan.

Kaukolämpö tietysti mahdollistaa korkean lämmitysveden lämpötilan, eli sen puolesta ohuetkin patterit toimii, jos niillä on oma kiertonsa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Pitäisi laitattaa seinä-WC. Yleensä kai Idoa suositellaan varaosasaatavuuden vuoksi. Ido kuitenkin käyttää Geberitin säiliöelementtiä, jonka voinee liittää moneen edullisempaankin WC-istuimeen. Onko siinä itse istuimessa jotain oleellisia osia, jotka puoltavat Idon hankintaa? Onko jollain alan miehellä suositella muita, edellullisempia istuimia?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Ei istuimella yleensä ole väliä. Taitaa kaikki olla suht samoilla mitoilla, viemäröintiratkaisuilla ja kiinnitysväleillä . Laufeneita oon ite vaihdellut idoon kun ovat halkeilleet. Ihan halpismerkeistä ei oo kokemusta
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
646
Pitäisi laitattaa seinä-WC. Yleensä kai Idoa suositellaan varaosasaatavuuden vuoksi. Ido kuitenkin käyttää Geberitin säiliöelementtiä, jonka voinee liittää moneen edullisempaankin WC-istuimeen. Onko siinä itse istuimessa jotain oleellisia osia, jotka puoltavat Idon hankintaa? Onko jollain alan miehellä suositella muita, edellullisempia istuimia?
Geberitin duofix sigma kannattaa laittaa. Kokemuksen mukaan toimintavarmin ja helppo asentaa. varaosia saa. Geberit on nykyään idon omistaja myöskin. painonappi on telinekohtainen. kulhoksi sopii mikä tahansa. ainut mihin pitää kiinnittää huomiota on kiinnityspulttien kytkentäväli. 180mm tai 230mm, telineessä on molemmat vaihtoehdot, pöntöissä vaihtelee, tosin ehdottomasti suurin osa on 180mm. eli idot, villeroy & Boch , woodio, laufen yms sopii. tuohon telineeseen sopii myös tapwellin painonapit. ei ole halvin, mutta paras. ja saa varmasti varaosia vielä myöhemminkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
86
Olisiko kylmaineasentajia/tietäjiä paikalla? Olen opiskelemassa alle 3kg kylmäainelupia ammattitutkintona ja jäi askarruttamaan eräs asia tänään, kun mittailtiin matala- ja korkeapaineita pumpuilta. Huoltomittarilla mitataan esim. 6 ja 33bar ja nämä pitäisi siirtää log p, h diagrammiin. Merkataanko paineet 7 ja 34bar asteikolle piirrokseen ilmanpaineen takia? En itse tunnilla tätä tajunnut ja ei huomannut opettajakaan asiasta mainita.
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Olisiko kylmaineasentajia/tietäjiä paikalla? Olen opiskelemassa alle 3kg kylmäainelupia ammattitutkintona ja jäi askarruttamaan eräs asia tänään, kun mittailtiin matala- ja korkeapaineita pumpuilta. Huoltomittarilla mitataan esim. 6 ja 33bar ja nämä pitäisi siirtää log p, h diagrammiin. Merkataanko paineet 7 ja 34bar asteikolle piirrokseen ilmanpaineen takia? En itse tunnilla tätä tajunnut ja ei huomannut opettajakaan asiasta mainita.
Joo, diagrammissa on absoluuttisia paineita. Painemittarin lukema tarkoittaa että paine on 33 bar korkeampi kuin ilmakehän paine, eli 34 bar absoluuttista painetta.
 
Liittynyt
23.02.2023
Viestejä
4
En tiedä onko tämä oikea paikka tällaiselle kysymykselle, mutta tuskin vääräkään. Muutettiin vastikään 1991 valmistuneeseen omakotitaloon. Talossa varmaankin alkuperäinen Haato lämminvesivaraaja lauteiden alla. Rupesin miettimään että missäköhän lämpötilassa se mahtaa olla ja aloin etsimään termostaattia, mutta empä sellaista löytänyt koko värkistä. Talosta löytyi vanhoja ohjekirjoja jalkakylpylaitteesta, takan kautta kelloradioon, mutta tuolle sitten ei tietenkään. Ko. vehje on Haato HM 220. En googlailullakaan ohjekirjaa löytänyt netistä. Sitten itse kysymykseen, onko noita varaajia sellasia missä ei mahdollisesti ole tosiaan lämpötilan säätöä lainkaan, vai voiko sellainen olla vietynä johonkin "etäälle" esim. sulaketaulun läheisyyteen (sieltä en sellaista kylläkään löytänyt, alkaa mielikuvitus loppumaan).

Kiitokset jo etukäteen jos tähän joku osaa vastata!
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
En nyt muista tuota mallia, mutta jos pitäisi veikata, lämpötilan säätö on venttiiliryhmässä mistä putket lähtee, jos ei muualla. 230 mallissa näkyy olevan päädyssä. Jos laitat kuvan siitä, helpottaa.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 430
Venttiiliryhmässä tosiaan varmaan 2 säädintä. Toinen varoventtiili niin sitä ei tarvitse koskea.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Ettei se säätönuppi lähtenyt irti ja kadonnut. Luultavasti samassa päädyssä kuin missä on sähkökytkentä ja vastukset. Jotenkin muistikuva on että jossain mallissa tuo säätönuppi piti ottaa pois että saa kytkentäkotelon auki. Siis jos kyse, kuten ymmärsin, on varaajan lämpötilasta.
Syöttösekoitusventtiili on sitten erikseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Onko suosituksia vuotovahdiksi (vesilinjaan tuleva eli osaa sulkea linjan)

plussaa jos vedenkulutuksen saa näkymään tietokoneelle
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2023
Viestejä
4
En nyt muista tuota mallia, mutta jos pitäisi veikata, lämpötilan säätö on venttiiliryhmässä mistä putket lähtee, jos ei muualla. 230 mallissa näkyy olevan päädyssä. Jos laitat kuvan siitä, helpottaa.
LVV2023.JPG

Ohessa kuva (pahoittelen lattian paskaisuutta ja vehkeessä myös Mersun pohja, kun pintakerroksessa hieman kariesta), sähkökytkentä menee seinästä varaajan pohjaan jossa myös putkiliitännät. Pohjassa ei mitään säätöhanikoita. Seinässä käsittääkseni sekoitusventtiili/venttiiliryhmä ja siinä pari säätöä, mutta ohjataanko noilla siis jommalla kummalla (ennemmin sitten varmaan tuolla mikä osoittaa Jeesusta kohden?) myös varaajan lämpötilaa/vastusta? Itse ymmärrän näistä siis yhtä paljon kuin talitintti valtion taloudesta.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766

Ohessa kuva (pahoittelen lattian paskaisuutta ja vehkeessä myös Mersun pohja, kun pintakerroksessa hieman kariesta), sähkökytkentä menee seinästä varaajan pohjaan jossa myös putkiliitännät. Pohjassa ei mitään säätöhanikoita. Seinässä käsittääkseni sekoitusventtiili/venttiiliryhmä ja siinä pari säätöä, mutta ohjataanko noilla siis jommalla kummalla (ennemmin sitten varmaan tuolla mikä osoittaa Jeesusta kohden?) myös varaajan lämpötilaa/vastusta? Itse ymmärrän näistä siis yhtä paljon kuin talitintti valtion taloudesta.
Tuo 45 asteen kulmassa oleva on lämpötila, siis kiertoon lähtevän veden (hanojen kuuma puoli max.) ja oikean puoleinen varoventtiili.
Siitä mulla ei ole hajua saako ton pöntön itsensä lämpötilaa säädettyä.

Onko tuo lähtö jakotukkiin vähän pienellä? Joku 55 sais olla. En näe numeroita tosta kuvasta.
 
Viimeksi muokattu:

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
377
Ohessa kuva (pahoittelen lattian paskaisuutta ja vehkeessä myös Mersun pohja, kun pintakerroksessa hieman kariesta), sähkökytkentä menee seinästä varaajan pohjaan jossa myös putkiliitännät. Pohjassa ei mitään säätöhanikoita. Seinässä käsittääkseni sekoitusventtiili/venttiiliryhmä ja siinä pari säätöä, mutta ohjataanko noilla siis jommalla kummalla (ennemmin sitten varmaan tuolla mikä osoittaa Jeesusta kohden?) myös varaajan lämpötilaa/vastusta? Itse ymmärrän näistä siis yhtä paljon kuin talitintti valtion taloudesta.
Mitä siellä varaajan toisessa päässä on, laita siitäkin kuva. Ainakin tuoreemmissa malleissa lämpötilan säädön potikka on samassa päässä kuin putkiliitokset.

Venttiiliryhmän säädöillä ei ohjata vastusta.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Tässä vaiheessa varmaan soittaisin Nibelle ja kysyisin sieltä. Toki tuo on tehty ennen kuin Nibe osti Haadon.
 
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
55
Onko kellään kokemusta näistä "älykkäistä" lämminvesivaraajista? Hinta ei näyttäisi nousevan mahdottomasti normaaliin verrattuna. Mainostavat, että oppii veden kulutusprofiilin viikon aikana. Ainakin meillä kyllä vaihtelee veden kulutus melko paljon viikkojen välillä riippuen tekeekö töitä kotona tai käykö suihkussa salilla. Teoriassa kaikki sähkönsäästö kelpaa, mutta ei nyt haluaisi maksaa pelkistä mainospuheista.

HAATO HK SC älykäs lämminvesivaraaja - NIBE
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Onko kellään kokemusta näistä "älykkäistä" lämminvesivaraajista? Hinta ei näyttäisi nousevan mahdottomasti normaaliin verrattuna. Mainostavat, että oppii veden kulutusprofiilin viikon aikana. Ainakin meillä kyllä vaihtelee veden kulutus melko paljon viikkojen välillä riippuen tekeekö töitä kotona tai käykö suihkussa salilla. Teoriassa kaikki sähkönsäästö kelpaa, mutta ei nyt haluaisi maksaa pelkistä mainospuheista.

HAATO HK SC älykäs lämminvesivaraaja - NIBE
Ei ole kokemusta, mutta ihan kovin suuri säästöpotentiaali tuossa ei ole. Varaajan lämpöhäviötkin jäävät useimmiten hyödyksi tilalämmitykseen. Ja kovin kylmäksi ei varaajaa voi kuitenkaan päästää.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 092
jos tiputtelu loppuu hetken kuluttua niin ei välttämättä käyttöventtiili vuoda. avaa ja puhdista poresuutin ensin. voit myös sulkes kylmän sulun hanalle (jos sellainen on) ja Jos se ei vaikuta tiputteluun niin silloin vika ei ole käyttöventtiilissä. voi olla että vain tiputtaa vettä juoksuputkesta.
Löytyi ilmeisesti kylmän sulku, käänsin 1/4 kierroksen (viivat/hahlot vaakatasoon) niin kylmän hana lakkasi toimimasta eikä ja myös tippuminen loppui. Nyttemmin tuo on siis tiputtanut melkein jatkuvasti ja kiihtyvää tahtia tip tip tip...
Eli kylmän käyttöventtiili vaihtoon? Oraksen sivuilta löytyy hyvin varaosakoodit ja myös ohjevideot, tuo käyttöventtiili näyttää siltä että onnistunee itsekin tehtynä... :D
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Reilu 30-vuotias pesukoneventtiili vuotaa venttiilin vääntimen ja rungon saumakohdasta. Pitäisi asentaa uusi venttiili tilalle. Samanlainen Oras on hankittuna. Ilmeisen suoraviivainen työ kaiketi? Pitääkö liitoksiin putki-venttiili sekä venttiili-imusuoja laittaa kierreteippiä?

Myös samanikäinen (oletettavasti) imusuoja kannattanee vaihtaa uuteen? Itse asiassa taisin laittaa jokunen vuosi sitten imusuojan liitokseen kierreteippiä, epäilin varmaankin vuotoa.

1677519584941.png
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Mihinkään osaan noista ei kuuluisi kierreteippi. Imusuoja on ainoa missä sillä käytännössä voisi saada pitävyyttä. Jos siis ei ole tiivistettä. Sekä venttiili, että PPK letkun mutterin tarkoitus on painaa tiivistepinta tiivistettä vasten. Jos siinä välissä on teippiä, se ei tiivisty vaan vuotaa. Imusuojan mukanakin tulee 1/2 tiiviste.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Mihinkään osaan noista ei kuuluisi kierreteippi. Imusuoja on ainoa missä sillä käytännössä voisi saada pitävyyttä. Jos siis ei ole tiivistettä. Sekä venttiili, että PPK letkun mutterin tarkoitus on painaa tiivistepinta tiivistettä vasten. Jos siinä välissä on teippiä, se ei tiivisty vaan vuotaa. Imusuojan mukanakin tulee 1/2 tiiviste.
Aivan. Voi olla, että aikaisempi epäilty vuoto oli nykyisen ensisoittoa ja siten yritin korjata väärää kohtaa.

Mutta ei kai tuossa vaihto-operaatiossa mitään kummempaa ole? Pääsulku kiinni, ämpäri alle, PPK-letku irti ja valutus, peitekartion kiertäminen pois edestä, kahdella kiintoavaimella venttiili irti, uusi tilalle?

Ja uusi imusuoja. Sekä mukana tulleet tiivisteet muistaa laittaa väliin tietenkin. :)
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Aivan. Voi olla, että aikaisempi epäilty vuoto oli nykyisen ensisoittoa ja siten yritin korjata väärää kohtaa.

Mutta ei kai tuossa vaihto-operaatiossa mitään kummempaa ole? Pääsulku kiinni, ämpäri alle, PPK-letku irti ja valutus, peitekartion kiertäminen pois edestä, kahdella kiintoavaimella venttiili irti, uusi tilalle?

Ja uusi imusuoja. Sekä mukana tulleet tiivisteet muistaa laittaa väliin tietenkin. :)
Vedet kiinni, letku irti, pihdeillä kiinni epäkeskosulusta ja jakarilla pyöräytät hanan irti. Sama toisinpäin ja hana kiinni. Peitelaippaan ei tarvi koskea jos sulla on ohuet papukaijapihdit. Sitten imusuoja paikalleen ja letku. Kaikissa tulee tiiviste mukana.
 

Pea

Liittynyt
10.01.2022
Viestejä
15
Astianpesukone (Bosch) ei ota vettä, vaan ohjelma jumahtaa heti alkuunsa. Tarkistin, että hanasta tulee vettä, mutta koneeseen se ei ilmeisesti päädy, kun hanavalo syttyy heti. Mitään vikakoodia ei tule myöskään. Kokeilin myös irrottaa pistokkeen muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut.

Osaako joku asiantuntija sanoa, mistä mahdollisesti kiikastaa?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
646
Astianpesukone (Bosch) ei ota vettä, vaan ohjelma jumahtaa heti alkuunsa. Tarkistin, että hanasta tulee vettä, mutta koneeseen se ei ilmeisesti päädy, kun hanavalo syttyy heti. Mitään vikakoodia ei tule myöskään. Kokeilin myös irrottaa pistokkeen muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut.

Osaako joku asiantuntija sanoa, mistä mahdollisesti kiikastaa?
magneettiventtiili ei toimi syystä tai toisesta. tai roskaa sihdissä. anturi rikki jne.
 

Pea

Liittynyt
10.01.2022
Viestejä
15
magneettiventtiili ei toimi syystä tai toisesta. tai roskaa sihdissä. anturi rikki jne.
Kiitos, jotain tuollaista arvelinkin. Enpä nyt jaksa tuota enempää ihmetellä, kun riskinä on aina että hajotaa lisää, aiheuttaa vesivahingon tms. Selvitelköön ammattilainen tuota lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 404
Kiitos, jotain tuollaista arvelinkin. Enpä nyt jaksa tuota enempää ihmetellä, kun riskinä on aina että hajotaa lisää, aiheuttaa vesivahingon tms. Selvitelköön ammattilainen tuota lisää.
Yleensä vesiletku irtoaa koneen päästä joten sen nyt voi irroittaa ja tarkistaa ettei siellä päässä suoraan näy mitään roskaa, ainakin niissä malleissa mihin olen itse koskenut on sihti suoraan siinä mistä letku liittyy koneeseen. Samoin voi kuunnella kuuluuko napsahdusta siltä suunnalta mistä letku menee koneeseen sisään, yleensä magneettiventtiili on ihan suoraan siinä koneen takaosassa ja pitää yleensä jonkinlaisen napsahduksen kun aukeaa. Noilla voi heti rajata vähän ongelmaa.

Joissakin pyykinpesukoneissa ainakin on ollut aika yleisenä vikana magneettiventtiilin hajoaminen, astianpesukoneita en juurikaan ole korjaillut / huoltanut niin niistä ei ole niin kokemuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Pea
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 430
Yleensä vesiletku irtoaa koneen päästä joten sen nyt voi irroittaa ja tarkistaa ettei siellä päässä suoraan näy mitään roskaa, ainakin niissä malleissa mihin olen itse koskenut on sihti suoraan siinä mistä letku liittyy koneeseen. Samoin voi kuunnella kuuluuko napsahdusta siltä suunnalta mistä letku menee koneeseen sisään, yleensä magneettiventtiili on ihan suoraan siinä koneen takaosassa ja pitää yleensä jonkinlaisen napsahduksen kun aukeaa. Noilla voi heti rajata vähän ongelmaa.

Joissakin pyykinpesukoneissa ainakin on ollut aika yleisenä vikana magneettiventtiilin hajoaminen, astianpesukoneita en juurikaan ole korjaillut / huoltanut niin niistä ei ole niin kokemuksia.
Mielessä ja Boschissa (APK) se venttiilimokkula on siinä tulovesiletkun päässä eikä itse koneessa.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Kuulin tuossa, että nykyaikaisissa maalämpöpumpun varaajissa on säädettävä ylläpitolämpö ja erityisesti tehostettu lämmitysajoitus vedelle legionellan vähentämiseksi. Mikä mahtaa olla tuon legionellan kannalta riittävän tiheä väli tehostetulle lämmitykselle jos samanlaista automaatiota miettisi vanhemman varaajan ohjaamiseen älyreleellä? Eli pitääkö se säätää kuumentumaan yli 55c rajan kerran viikossa, kerran kahdessa, vai riittääkö 1krt/kuukausi halvimman pörssisähkön aikaan?
 
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
134
Astianpesukone (Bosch) ei ota vettä, vaan ohjelma jumahtaa heti alkuunsa. Tarkistin, että hanasta tulee vettä, mutta koneeseen se ei ilmeisesti päädy, kun hanavalo syttyy heti. Mitään vikakoodia ei tule myöskään. Kokeilin myös irrottaa pistokkeen muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut.

Osaako joku asiantuntija sanoa, mistä mahdollisesti kiikastaa?
Oletettavasti poistoletku menee vesilukkoon, niin tarkista että sen reikä on auki. Yleensä APK aloittaa veden poistolla ja jos se on tukossa niin ei lähde päälle.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Kuulin tuossa, että nykyaikaisissa maalämpöpumpun varaajissa on säädettävä ylläpitolämpö ja erityisesti tehostettu lämmitysajoitus vedelle legionellan vähentämiseksi. Mikä mahtaa olla tuon legionellan kannalta riittävän tiheä väli tehostetulle lämmitykselle jos samanlaista automaatiota miettisi vanhemman varaajan ohjaamiseen älyreleellä? Eli pitääkö se säätää kuumentumaan yli 55c rajan kerran viikossa, kerran kahdessa, vai riittääkö 1krt/kuukausi halvimman pörssisähkön aikaan?
Niben VILP lämmitti muistaakseni oletuksena kerran kahdessa viikossa, mutta uusin softa taitaa säätää välin kerran viikkoon. Omasta mielestä tuolla ei hirmu eroa tehdä, kun lisälämmitys ei paljoa vie. Lämpöpumpuilla idea taitaa olla siinä, että nykypumput ei jaksa lämmittää 55C lämpötilaan vaikka lähelle pääsevätkin.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Mikähän voisi olla syynä, että tämä Ikean sähköinen sulkuventtiili sopii vain astianpesukoneelle, mutta ei pyykinpesukoneelle? Vertailun vuoksi Oraksen vastaavaa tuotetta mainostetaan myös pyykinpesukoneelle sopivaksi. Kysyin asiaa Ikean chatista, ja vastaus oli "KNYCKLAN on suunniteltu ja testattu yhteensopivaksi ainoastaan astianpesukoneen kanssa. Tuote ei sovi yhteen pyykinpesukoneen kanssa.", mutta itse epäilen, että onko tuohon mitään oikeaa teknistä syytä. Samaa vettä, samasta vesijohtoverkosta, ja samalla paineella molempiin laitteisiin kuitenkin tulee, vai voiko tuossa olla vielä joku muu seikka jota en osaa huomioida?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 404
Mikähän voisi olla syynä, että tämä Ikean sähköinen sulkuventtiili sopii vain astianpesukoneelle, mutta ei pyykinpesukoneelle? Vertailun vuoksi Oraksen vastaavaa tuotetta mainostetaan myös pyykinpesukoneelle sopivaksi. Kysyin asiaa Ikean chatista, ja vastaus oli "KNYCKLAN on suunniteltu ja testattu yhteensopivaksi ainoastaan astianpesukoneen kanssa. Tuote ei sovi yhteen pyykinpesukoneen kanssa.", mutta itse epäilen, että onko tuohon mitään oikeaa teknistä syytä. Samaa vettä, samasta vesijohtoverkosta, ja samalla paineella molempiin laitteisiin kuitenkin tulee, vai voiko tuossa olla vielä joku muu seikka jota en osaa huomioida?
Ei kai tuossa mitään sen kummempaa teknistä syytä ole. Lähinnä ainoa mikä tulee mieleen niin keittiö (astianpesukoneen sijoituspaikka) on yleensä kuiva tila ja pyykinpesukoneen sijoituspaikka on monesti märkätila että onko tuossa joku IP-luokitusjuttu esimerkiksi tuon virtalähteelle tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Ei kai tuossa mitään sen kummempaa teknistä syytä ole. Lähinnä ainoa mikä tulee mieleen niin keittiö (astianpesukoneen sijoituspaikka) on yleensä kuiva tila ja pyykinpesukoneen sijoituspaikka on monesti märkätila että onko tuossa joku IP-luokitusjuttu esimerkiksi tuon virtalähteelle tms.
Ja muistaakseni tuossa on kosteusanturi aka vuotovahti joka pitää olla plugattuna. Ei toki ongelma kunhan on riittävän kuivassa paikassa :whistling:
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
426
Niben VILP lämmitti muistaakseni oletuksena kerran kahdessa viikossa, mutta uusin softa taitaa säätää välin kerran viikkoon. Omasta mielestä tuolla ei hirmu eroa tehdä, kun lisälämmitys ei paljoa vie. Lämpöpumpuilla idea taitaa olla siinä, että nykypumput ei jaksa lämmittää 55C lämpötilaan vaikka lähelle pääsevätkin.
Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.

Ite olen miettinyt sellasta, että onko joku laittanut maalämpöön jälkikäteen viilennystä/jäähdytystä? Invertterin vaatii kuulemma, en tiedä vaatiiko muuta?

Kaksi vaihtoehtoa säädölle:
1. Itse ohjelmoitava säädin jolle mitataan sisä- ja ulkoilmasta lämpötila sekä suhteellinen kosteus. Sitten lasketaan kastepistelämpötila ja säädin antaa menoveden asetusarvoksi aina kastepistelämpötilan + 1°C.

2. Asetellaan lämpöpumpulle käyrä, joka ei mene kesäkeleillä alle ~21-22°C koskaan. Saadaan aikaan silti porakaivon käyttöikää pidentävä vaikutus lämpimällä paluuvedellä ja viileämpää tilalle sekä pieni viilentävä vaikutus +27°C ilmoilla kun lattiavalu viilennetään 5°C alle ulkoilman.

Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.

Ite olen miettinyt sellasta, että onko joku laittanut maalämpöön jälkikäteen viilennystä/jäähdytystä? Invertterin vaatii kuulemma, en tiedä vaatiiko muuta?

Kaksi vaihtoehtoa säädölle:
1. Itse ohjelmoitava säädin jolle mitataan sisä- ja ulkoilmasta lämpötila sekä suhteellinen kosteus. Sitten lasketaan kastepistelämpötila ja säädin antaa menoveden asetusarvoksi aina kastepistelämpötilan + 1°C.

2. Asetellaan lämpöpumpulle käyrä, joka ei mene kesäkeleillä alle ~21-22°C koskaan. Saadaan aikaan silti porakaivon käyttöikää pidentävä vaikutus lämpimällä paluuvedellä ja viileämpää tilalle sekä pieni viilentävä vaikutus +27°C ilmoilla kun lattiavalu viilennetään 5°C alle ulkoilman.

Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä?
Itsellä tällaiset käsitykset maaviileästä, joku tietävämpi voi korjata. Tietääkseni maaviileän tapauksessa otetaan suoraan kaivosta tulevaa vettä viilennyskonvektorille ja paluuvesilämmittää sitten kaivoa. Jotkut sanoneet, että loppukesästä kaivo voi olla lämminnyt sen verran paljon, että on ennemmin maahaaleaa kuin viileää. En tiedä tarvitaanko itse MLP:ltä mitään logiikkaa tähän, paitsi että kaivon kiertovesipumppu käy.

Lisäksi nuo viilennyslaitteet on sen verran arvokkaita, että usein viilennykseen otetaan ILP, koska tulee erityisesti putkivetoineen edullisemmaksi. Maaviileän vesiputket pitää olla eristetty kondenssin takia ja ovat kai paljon kylmäaineputkia paksummat.

Kai niitä lattioitakin voisi viilentää, mutten tiedä onko paljon käyetty ja minkälaisissa rakennuksissa.

E:Eikä tietoa miten MLPt pystyvät jäähdyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.

Ite olen miettinyt sellasta, että onko joku laittanut maalämpöön jälkikäteen viilennystä/jäähdytystä? Invertterin vaatii kuulemma, en tiedä vaatiiko muuta?

Kaksi vaihtoehtoa säädölle:
1. Itse ohjelmoitava säädin jolle mitataan sisä- ja ulkoilmasta lämpötila sekä suhteellinen kosteus. Sitten lasketaan kastepistelämpötila ja säädin antaa menoveden asetusarvoksi aina kastepistelämpötilan + 1°C.

2. Asetellaan lämpöpumpulle käyrä, joka ei mene kesäkeleillä alle ~21-22°C koskaan. Saadaan aikaan silti porakaivon käyttöikää pidentävä vaikutus lämpimällä paluuvedellä ja viileämpää tilalle sekä pieni viilentävä vaikutus +27°C ilmoilla kun lattiavalu viilennetään 5°C alle ulkoilman.

Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä?
Kuten @puik sanoikin aiheesta niin itse törmännyt vain systeemeihin missä kaivon vettä pyöritetään puhallinkonvektorissa. Tuossa siis maksaa käyttö vain vesipumpun ja puhaltimen pyörityksen eli ei mitään.
Itse harkitsen kunhan keittiö menee kaikkine pintoineen remppaan, tuossa olisi maalämpö seinän toisella puolella niin voisi helposti jonkin kattokasetin laittaa...
Kokemukset kiinnostaa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:
IMG_20230319_165827.jpg

Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:

Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
En ole ammattilainen, mutta näyttää siltä omaan silmään, että tuossa on puristettu helmi liian kauas putken suusta ja tuo mutteri ei pääse tulemaan tarpeeksi 'ylös'. Mitä muutaman hanan ite avannu, niin helmen reunasta putken päähän ei ole ollu muutamaa milliä enempää jollon mutterin kierteet tulee riittävän pitkälle putken pään ohi jotta vastakappale mahtuu sisälle.
 
Liittynyt
20.03.2023
Viestejä
5
Kaipaisin neuvoa tällaiseen ongelmaan: Uuden vuokra-asunnon kylppärissä haisee viemäri lähes koko ajan. Olen vasta muuttanut, joten en tiedä kuinka kauan ongelmaa on jatkunut. Haju vähän elää päivän mittaan, pääsääntöisesti sitä on kuitenkin lähes koko ajan. Ilmanvaihdon säätäminen ei tunnu vaikuttavan hajuun positiivisesti, mutta asunnossa (yksiö 30 neliötä) on minusta kyllä vahva alipaine ja korvausilmaa tulee vähän (poistot keittokomerossa ja kylppärissä, pieni tuloventtiili asuinhuoneessa). Jos poistoilmaventtiilin säätää kylppärissä pienelleen, haju lisääntyy. Lavuaarin hajulukko on putsattu. Wc-pöntön mansetti on irrallaan lattiasta, voiko vaikuttaa? Lattiakaivoon on huoltomies käynyt asentamassa uuden tiivisterenkaan. Olen kokeillut putkenavausainetta, ei vaikutusta. Lattiakaivo vetää huonosti. Oheessa kuvat lattikaivosta, kun tutkin vähän sitä. Tuossa on siis kaikki mitä siellä on sisällä. On jotenkin oudon oloinen, puuttuuko lattiakaivosta kokonaan vesilukko/hajulukko tai jokin muu osa? Huoltomiestä ei voisi vähempää kiinnostaa. Kiitos avusta!
 

Liitteet

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 889
Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:

Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
Oletko aivan varma, että haluat tehdä putkitöitä ilman minkäänlaista ammattitaitoa? Kaksoisnippa on tarkoitettu sisäkierteellisille osille. Puserrusosat taasen tarvitsee puserrusosia joissa on viiste helmelle.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:

Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
Ei tuohon voi käyttää kaksoisnippa vaan 12-dn10 uk liitintä. Itseasiassa pitäisi olla 12-dn10 uk kuulasulku. Ei valmistajan liittimien pistosyvyys vaihtelee, joskus myös kiereteet.

Tuohon hajuongelmaan, totta kai se vaikuttaa jos wc-mansettinon irti, samoiten jos vesilukkojen lattiaputken mansetit on irti/huonosti paikallaan
 
Liittynyt
20.03.2023
Viestejä
5
Tuohon hajuongelmaan, totta kai se vaikuttaa jos wc-mansettinon irti, samoiten jos vesilukkojen lattiaputken mansetit on irti/huonosti paikallaan
No näin minustakin se maalaisjärjellä voisi vaikuttaa. Huoltomies oli eri mieltä. Mansettia ei saa itse liikahtamaankaan. Tarvitaanko sen fiksaamiseen putkari?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 064
Viestejä
4 194 271
Jäsenet
70 845
Uusin jäsen
sami01

Hinta.fi

Ylös Bottom