Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Omakotitalossa vesikiertoinen lattialämmitys, lämpiää maakaasulla. Talo oli ihan kylmä jokunen viikko sitten, huomattiin että kierrossa oli paineet lähes nollissa. Nyt joutuu n. viikon välein lisäilemään vettä tuonne kiertoon, muuten lakkaa kiertämästä. Pumppu on ehjä. Eli johonkin sitä vettä varmaan kierrosta pääsee, mutta vuotoa ei ainakaan näy päällepäin. Talo on noin 20 vuotta vanha. Mitähän tälle voisi tehdä, joku putkifirma osaisi katsoa onko vuotoa jossain? Miten tuollainen vuoto löydetään ja onko muita vaihtoehtoja mikä järjestelmässä voisi olla pielessä?
Omassa talossa oli aikoinaan vastaavaa ja ongelma korjautui vaihtamalla rikkinäinen automaatti ilmanpoistin
 
Mikä on "oikea" määrä vettä mitä käyttöveden lämminvesivaraajan ylivuotoputkestä pitäisi tulla? Meillä on muutaman vuoden ikäinen varaaja sieltä tulee vettä viikossa noin 5litran ämpärin verran.
 
Normaalilta tuo kuulostaa, käytön mukaan sitä sinne valuu. Ulkomuistista litra-parikin voi päivässä tulla. Jatkuvasti jos lorottaa (kun varaaja ei ole lämmintä vettä tekemäss), niin sit voi olla varoventtiili jumissa. Meillä tuli 10 litraa parissa päivässä kun alkoi vuotamaan.
 
Varaajasta tulee aina vettä kun se sitä lämmittelee, se on normal. "Oikea" määrä sit riippuu lähinnä siitä kuinka paljon paljonko se varaaja sitä vettä lämmittelee, 5l viikossa ei kuulosta ihmeelliseltä.

Edit: näköjään tuli toisteltua jo kerrotut asiat, joskus vielä opin päivittämään sivun ennen vastailua. Ehkä.
 
Voisi kai sanoa että jos sitä vettä liruttaa myös sen jakson aikana kun vettä ei lämmitetä (esim klo 8-20 välisenä aikana), niin ylipaine venttiili voi vähän valskata.
 
Olisi tarkoitus asentaa seinämallinen wc kylppäriremontin yhteydessä jossa asennustelineen kotelointi rakennetaan liitteenä olevan kuvan mukaan kulmaan asti. Ongelmana vesijohdot pönttöön, allashanaan ja patteriin jotka tulevat tuolta kulman kohdalta seinästä läpi. Saako nuo jäädä sen wc:n asennustelineen koteloinnin sisään vai miten kannattaisi toteuttaa esim vuotojen varalta?
 

Liitteet

  • IMG_20220111_185242~2.jpg
    IMG_20220111_185242~2.jpg
    168,2 KB · Luettu: 114
Olisi tarkoitus asentaa seinämallinen wc kylppäriremontin yhteydessä jossa asennustelineen kotelointi rakennetaan liitteenä olevan kuvan mukaan kulmaan asti. Ongelmana vesijohdot pönttöön, allashanaan ja patteriin jotka tulevat tuolta kulman kohdalta seinästä läpi. Saako nuo jäädä sen wc:n asennustelineen koteloinnin sisään vai miten kannattaisi toteuttaa esim vuotojen varalta?
Jotain putkitöitä varmasti joutuu patterille tekemään, muuten jää käsipyörä koteloon ja se alkaa olla kyseenalaista. Mutta kotelo tulisi tehdä niin, että se on vesieristeen oikealla puolella, mahdollinen vuoto kotelossa tulee siis näkyviin ja kotelo on muutenkin avattava. Eli putket voi ainakin olla kotelossa, säätölaitteet mielestäni ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Abe
Jotain putkitöitä varmasti joutuu patterille tekemään, muuten jää käsipyörä koteloon ja se alkaa olla kyseenalaista. Mutta kotelo tulisi tehdä niin, että se on vesieristeen oikealla puolella, mahdollinen vuoto kotelossa tulee siis näkyviin ja kotelo on muutenkin avattava. Eli putket voi ainakin olla kotelossa, säätölaitteet mielestäni ei.
Kiitos. Tuo vanha patteri itseasiassa korvattaisiin vesikiertoisella rättipatterilla ja siirretäisiin ylös niin tuo säädin ei tuota ongelmia.
 
Keittiön vesihanasta tulee vesi niin perkeleenmoisella paineella että jos väärän muotoisen esineen erehtyy laittamaan alle niin seinät on märät naapuritalossa asti (vaikka hana ei olisi edes 1/4 auki). Kylpyhuoneen hanassa ei ole tätä ongelmaa. Voiko tuota korjata jonkinlaisella härpäkkeellä vai pitääkö ostaa kokonaan uusi hana?
 
Keittiön vesihanasta tulee vesi niin perkeleenmoisella paineella että jos väärän muotoisen esineen erehtyy laittamaan alle niin seinät on märät naapuritalossa asti (vaikka hana ei olisi edes 1/4 auki). Kylpyhuoneen hanassa ei ole tätä ongelmaa. Voiko tuota korjata jonkinlaisella härpäkkeellä vai pitääkö ostaa kokonaan uusi hana?
Onko paineet kovat vai ruiskuttaako hana vain niin pistemäisenä että tulee vauhdilla ja roiskuu?
Hanoihin on virtauksenrajoittimia, sellaisella voisi selvitä parilla kympillä jos vaan hanaan saa sellaisen laitettua...
 
Keittiön vesihanasta tulee vesi niin perkeleenmoisella paineella että jos väärän muotoisen esineen erehtyy laittamaan alle niin seinät on märät naapuritalossa asti (vaikka hana ei olisi edes 1/4 auki). Kylpyhuoneen hanassa ei ole tätä ongelmaa. Voiko tuota korjata jonkinlaisella härpäkkeellä vai pitääkö ostaa kokonaan uusi hana?
Hanan liikettä voi myös usein rajoittaa. Mutta melko kovapaineiselta kuulostaa, jos 1/4 asennossakin vedet lentää pitkin seiniä.
 
Onko paineet kovat vai ruiskuttaako hana vain niin pistemäisenä että tulee vauhdilla ja roiskuu?
Hanoihin on virtauksenrajoittimia, sellaisella voisi selvitä parilla kympillä jos vaan hanaan saa sellaisen laitettua...
Ehkä se on toi pistemäisyys? Sitten se on vielä paljon korkeemmallakin että mahtuu tiskaamaan, ja siellä altaan pohjalla ongelma on pahimmillaan
 
Ehkä se on toi pistemäisyys? Sitten se on vielä paljon korkeemmallakin että mahtuu tiskaamaan, ja siellä altaan pohjalla ongelma on pahimmillaan
Muistelen lukeneeni että sellainen 12litraa minuutissa on hyvä virtaama. Laskee litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen ja kertoo kahdellatoista niin näkee jääkö alle minuutin vai meneekö yli. Jos menee pahasti yli ja taloyhtiö kyseessä niin voinee olla yhteydessä isännöitsijään/kiinteistöhuoltoon. Jos taas oma talo niin LVI asentajalle soittoa, että mitä tän kanssa vois tehdä, vakiopaineventtiilin asentamista, virtaaman säätöä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen lukeneeni että sellainen 12litraa minuutissa on hyvä virtaama. Laskee litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen ja kertoo kuudella niin näkee meneekö pahasti yli. Jos menee pahasti yli ja taloyhtiö kyseessä niin voinee olla yhteydessä isännöitsijään/kiinteistöhuoltoon. Jos taas oma talo niin LVI asentajalle soittoa, että mitä tän kanssa vois tehdä, vakiopaineventtiilin asentamista, virtaaman säätöä jne.
12 l/min keittiöhanan mitoitusarvo, sallittu vaihteluväli (ulkomuistista) 70-150 % tuosta. 10 l ämpäri myös hyvä mitta toteamiseen, jos vaan mahtuu altaaseen.
 
Aika monessa poresuuttimessa on rajoittimia, lähinnä keskieuroopan markkinoille suunnattuna. Ota vanha poresuutin irti ja hae joku rajoittava, tai ihan vaan uusi vastaava. Se voi olla itsessäänkin rikki

 
Olisi tarkoitus asentaa seinämallinen wc kylppäriremontin yhteydessä jossa asennustelineen kotelointi rakennetaan liitteenä olevan kuvan mukaan kulmaan asti. Ongelmana vesijohdot pönttöön, allashanaan ja patteriin jotka tulevat tuolta kulman kohdalta seinästä läpi. Saako nuo jäädä sen wc:n asennustelineen koteloinnin sisään vai miten kannattaisi toteuttaa esim vuotojen varalta?

Putket saa jäädä kotelon sisään. Putkari tekee juottamalla liitokset.
Ongelmaksi voi tulla seinä-wc:n vesi, koska se tulee yleensä pex-putkella ja sen liittäminen vanhoihin kupareihin vaatii liittimen asennusta. Tällöin pitäisi myös tarkistusluukku olla liittimen kohdalla.

Mitä jos poistaisi kaikki vanhat putket ja vetäisi jakotukilta/haaroituksilta uudet putket kaikille vesipisteille? Pexilla koko roska, niin saat kaiken seinän sisään piiloon.
 
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.
 
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.
Ei se pelkkä ilmanvaihtokoneen oma puhallus käytännössä yhtään tavaraa sieltä poista; jos 15 vuoteen ei ole tehty mitään niin puhdistuttaisin oikeasti kun ei se nyt edes montaa sataa maksa...
 
litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen

N. 4 sekuntia juuri testattuna litran kannulla, koska 10s vaikutti takaraivossa ajalta joka aiheuttaisi ärtymystä, ei kyl oo roiskumisongelmia, korkea mallinen hana (33 cm altaan pohjalle) ehjällä poresuuttimella. Ei tartte väittää ettei oo faktaa. :ssmirk: Ja lörön ilmeestä päätellen tuo testisessio aiheuttaa kahvitaukokeskustelua huomenna sen duunissa. :sclap:
 
Onkohan ok laskea ilmanvaihtokoneen puhallusnopeuksia pakkasilla olettaen, että tulon ja poiston välinen suhde pysyy samana? Kanavien venttiileitä ei tietenkään mennä muuttelemaan. Esim. jos koneen tulo- / poistosuhde on asetettu säädön ja mittauksen aikaan 65 % / 60 %, niin voisiko ajatella, että esim. - 10 asteen pakkasella sen asettaisi vaikka 55 % / 50 % ja - 20 asteessa sitten vaikka 45 % / 40 %? Jos joku ihmettelee, että miksi noin alhaiset lukemat, niin kone on vähän ylimitoitetettu talon kokoon nähden (riittäisi speksien mukaan melkein 100 neliötä isommalle).
 
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.

Meille teetettiin syksystä tuo toimenpide reilu 10 v vanhaan taloon ja kyllähän siellä töhnää oli varsinkin poistopuolella. Ei se nyt mitään turhaa todellakaan ole, jos 15 v on jo menty puhdistamatta.
 
Putket saa jäädä kotelon sisään. Putkari tekee juottamalla liitokset.
Ongelmaksi voi tulla seinä-wc:n vesi, koska se tulee yleensä pex-putkella ja sen liittäminen vanhoihin kupareihin vaatii liittimen asennusta. Tällöin pitäisi myös tarkistusluukku olla liittimen kohdalla.

Mitä jos poistaisi kaikki vanhat putket ja vetäisi jakotukilta/haaroituksilta uudet putket kaikille vesipisteille? Pexilla koko roska, niin saat kaiken seinän sisään piiloon.
Kiitos, tuo mitä ehdotit on varmasti toimiva ratkaisu. Näkyvät putket vaihdetaan joka tapauksessa tämän kylppärirempan yhteydessä.
 
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.

Kyllä tuo varmasti ihan tarpeeseen tulisi. Meillä tehtiin toissavuonna tuo ja vaikka venttiilin suuaukosta katseltuna ei kovin likaiselta vaikuttanut niin harjan kanssa pölyä yms. tuli aivan valtavasti. Tuossa kun puhaltimet vaihdat niin samalla menis näppärästi se putsauskin kun alipaineistuksen ajan koneen sisuskalut(kenno,puhaltimet,suodattimet) olisi hyvä poistaa.

Noita putsaussettejä saa myös vuokrattua alipaineistajan kanssa ja hinta on varmaan joitain kymppejä. Hommahan ei mitään tähtitiedettä ole vaikka nämä putsauksia tekevät puljut yrittää sitä semmoisena työläänä päivän savottana helposti myydä.
 
Onkohan ok laskea ilmanvaihtokoneen puhallusnopeuksia pakkasilla olettaen, että tulon ja poiston välinen suhde pysyy samana? Kanavien venttiileitä ei tietenkään mennä muuttelemaan. Esim. jos koneen tulo- / poistosuhde on asetettu säädön ja mittauksen aikaan 65 % / 60 %, niin voisiko ajatella, että esim. - 10 asteen pakkasella sen asettaisi vaikka 55 % / 50 % ja - 20 asteessa sitten vaikka 45 % / 40 %? Jos joku ihmettelee, että miksi noin alhaiset lukemat, niin kone on vähän ylimitoitetettu talon kokoon nähden (riittäisi speksien mukaan melkein 100 neliötä isommalle).

Eikö siinä iv koneessa ole sitten valmiina niitä eri nopeusarvoja? yleensähän niissä on nopeudet 1-4, tai sitten poissa, kotona, tehostus jne..

Mä pistään ainakin iv koneen pykälää pidenemmälle kun mittari menee alle -10°C lukemiin.. Tietysti tuon koneen tarkoitus on poistaa myös hiilidioksidia sisäilmasta, mutta jos asuu suomalaisittain normaalin väljässä asunnossa, ei tuosta tule ongelmaa, ainakaan jos pitää väliovia avoinna. Kosteushan pakkasella poistuu ihan riittävästi vähemmälläkin.
 
Eikö siinä iv koneessa ole sitten valmiina niitä eri nopeusarvoja? yleensähän niissä on nopeudet 1-4, tai sitten poissa, kotona, tehostus jne..

Mä pistään ainakin iv koneen pykälää pidenemmälle kun mittari menee alle -10°C lukemiin.. Tietysti tuon koneen tarkoitus on poistaa myös hiilidioksidia sisäilmasta, mutta jos asuu suomalaisittain normaalin väljässä asunnossa, ei tuosta tule ongelmaa, ainakaan jos pitää väliovia avoinna. Kosteushan pakkasella poistuu ihan riittävästi vähemmälläkin.

Kyllä on. Eli tässä on kolme tilaa: "poissa", "kotona" ja "tehostus", joihin kuhunkin voi luonnollisesti kytkeä eri puhallinnopeudet. "Poissa" -tilalle nyt määritellyt nopeudet ovat vaan mielestäni liian alhaiset vaikkapa tuollaiselle - 10 asteen pakkaselle, jos on koko perhe kotona. Siksi tuntuu paremmalta vaihtoehdolta muuttaa aina manuaalisesti "kotona" -tilan puhallinnopeuksia kelin mukaan. Meilläkin ollut ongelmana juurikin matala ilmankosteus. Tuossa joulun ja uudenvuoden tienoillakin oli nipinnapin 20 % ilmankosteus.
 
Meilläkin ollut ongelmana juurikin matala ilmankosteus. Tuossa joulun ja uudenvuoden tienoillakin oli nipinnapin 20 % ilmankosteus.
Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.
 
Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.
Juu, tai kuten meillä, kovilla pakkasilla ilmankosteus meni alle 10%. Tosin, meillä on taloyhtiön patteriverkosto jo aika sekaisin ja sen takia kävikin joku suunnittelija joka asunnossa ihmettelemässä, mittailemassa pattereita ja laskemassa niiden määriä jne. patteriverkoston tasapainotusta varten. Toivottavasti jo ensi talvena olisi kunnossa, meilläkin on jo ainakin 2 termaria jotka toimivat huonosti.
 
Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.

Joo, toki näin. Ehkä menikin juttu vähän sivuraiteille, kun mentiin tähän ilmankosteuteen. Suurin syy siis sille, miksi IV-koneen puhallusnopeuksia haluan pakkasilla pienentää, on että kone ei jäätäisi niin helpoisti ja sitten sulattelisi itseään jatkuvasti. Jos kovilla pakkasilla työntää hirveällä tahdilla kennolla raakaa pakkasilmaa, niin äkkiähän niin käy. Toki koneissa eroa, mutta meillä alkaa pätkimään jo alle 10 asteen pakkasilla.
 
Joo, tuossa n.15-10 vuotta sitten valmistetut LTO koneet tuntuvat olevan jatkuvasti jäässä jo suht pienilläkin pakkasilla. Vanhemmat ja uudemmat ei tunnu olevan yhtä herkästi jäässä.

Voithan sä hakkia hiilidioksidi mittarin ja seurailla sillä miltä se ilma vaikuttaa siinä poissa tilassa.. Tai jos intoa riittää niin kehittää siihen jopa automaation.

Ilmanvaihtohan mitoitetaan asunnon kuutioiden mukaan, vaikka käytännössä sen tarpeen määrää pikemminkin kosteus ja hiilidioksidi.. Tietysti kosteuden ja hiilidioksidin tuotto menee usein linjassa kuutioiden kanssa, koska isommassa talossa on usein enemmän ihmisiä, mutta aika yksioikoinen oletus tuo on.

Tai tietysti sieltä ilmasta nyt muutkin epäpuhtaudet pitää saada pois, mutta niiden tuottamista voi rajoittaa paljon helpommin kuin kosteutta ja hiilidioksidia.
 
Joo, tuossa n.15-10 vuotta sitten valmistetut LTO koneet tuntuvat olevan jatkuvasti jäässä jo suht pienilläkin pakkasilla. Vanhemmat ja uudemmat ei tunnu olevan yhtä herkästi jäässä.

Voithan sä hakkia hiilidioksidi mittarin ja seurailla sillä miltä se ilma vaikuttaa siinä poissa tilassa.. Tai jos intoa riittää niin kehittää siihen jopa automaation.

Ilmanvaihtohan mitoitetaan asunnon kuutioiden mukaan, vaikka käytännössä sen tarpeen määrää pikemminkin kosteus ja hiilidioksidi.. Tietysti kosteuden ja hiilidioksidin tuotto menee usein linjassa kuutioiden kanssa, koska isommassa talossa on usein enemmän ihmisiä, mutta aika yksioikoinen oletus tuo on.

Tai tietysti sieltä ilmasta nyt muutkin epäpuhtaudet pitää saada pois, mutta niiden tuottamista voi rajoittaa paljon helpommin kuin kosteutta ja hiilidioksidia.

Juu tässä on kyseessä juurikin vähän yli 10 v kone. Hiilidioksidista en erityisesti huolta kanna. Neliöitä on kuitenkin noin 180 ja taloudessa 4 ihmistä. Päivisin usein tilanne on se, että kotona on yhtä aikaa 1 - 2 ihmistä. Huoneiden ovet useimmiten auki, joten ilma kyllä kiertää.
 
Juu tässä on kyseessä juurikin vähän yli 10 v kone. Hiilidioksidista en erityisesti huolta kanna. Neliöitä on kuitenkin noin 180 ja taloudessa 4 ihmistä. Päivisin usein tilanne on se, että kotona on yhtä aikaa 1 - 2 ihmistä. Huoneiden ovet useimmiten auki, joten ilma kyllä kiertää.
Uusissa paremmissa koneissa on niitä ilmanlaadun mittareita joille sitä koneen ohjausta voi antaa, kyllähän se sama periaate pätee myös vanhempiin koneisiin.

Tuollaisessa koneessa jossa se hiilidioksidi anturi on, niin kyllä näkee että sinne huoneilmaan kyllä muodostuu hiilidioksidia, eli sen puolesta ilmanvaihtoa kyllä pitää olla, mutta nuo ohjearvot ilmanvaihtoon on otettu kohtuullisen varman päälle,
 
Uusissa paremmissa koneissa on niitä ilmanlaadun mittareita joille sitä koneen ohjausta voi antaa, kyllähän se sama periaate pätee myös vanhempiin koneisiin.

Tuollaisessa koneessa jossa se hiilidioksidi anturi on, niin kyllä näkee että sinne huoneilmaan kyllä muodostuu hiilidioksidia, eli sen puolesta ilmanvaihtoa kyllä pitää olla, mutta nuo ohjearvot ilmanvaihtoon on otettu kohtuullisen varman päälle,

Juu ilman muuta pitää olla. Ei kävisi mielessäkään sitä kokonaan sammuttaa minkään muun kuin huollon ajaksi.
 
Yksitapa on katsoa IV-koneen manuaalista puhallin käyrät ja siitä laskea alemmat arvot, käyrät eivät välttämättä ole lineaariset. Eli olettaen että ilmanvaihto on säädetty nyt käytössä olevilla puhaltimen nopeuksilla niin katsot siitä käyrästä kuinka paljon ilmaa pitäisi mennä läpi. Sitten käyrää seuraamalla katsot alemmat arvot. Toki parempi olisi jos saisi painemittarin lainaan ja mittaisi paineen rakennuksen vaipan yli, että talo on aivan hiukan alipaineinen niillä pienilläkin kierroksilla.
 
Yksitapa on katsoa IV-koneen manuaalista puhallin käyrät ja siitä laskea alemmat arvot, käyrät eivät välttämättä ole lineaariset. Eli olettaen että ilmanvaihto on säädetty nyt käytössä olevilla puhaltimen nopeuksilla niin katsot siitä käyrästä kuinka paljon ilmaa pitäisi mennä läpi. Sitten käyrää seuraamalla katsot alemmat arvot. Toki parempi olisi jos saisi painemittarin lainaan ja mittaisi paineen rakennuksen vaipan yli, että talo on aivan hiukan alipaineinen niillä pienilläkin kierroksilla.

Eikös rakennus pysy alipaineisena, vaikka puhallusnopeuksia muuttaisi kunhan niiden suhteet pysyvät samoina eikä mene koskemaan kanavien venttiileihin?
 
Puhallusnopeudet eivät välttämättä ole lineaarisia ilmamäärän suhteen, johtuen ainakin osittain erilaisista painehäviöistä tulo ja poistopuolella.
 
Löytyisikö tähän vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Kyseessä on 5 asunnon pientalo-yhtiö. rak. 2004. kaukolämpö.

Lähes kaikissa asunnoissa esiintyy pauketta putkissa, kun kääntää sopivalle paineelle ja lämpötilalle hanasta tai suihkusta.
Meidän asunnossa se on voimakkainta ja sijainti on yläkerran wc. Paukkuu kuin konekivääri.
Lämmönjakohuone sijaitsee meidän asunnon alapuolella. Eli lyhin matka laitteistolle. Muut asunnot erillistaloja.

Katsoin, että kylmän veden paine on korkea n. 6bar. lämpimälle en äkkiseltään löytänyt mittaria.

Myös veden lämpötilassa on ollut sekoilua viimeisen 6kk aikana. Meidän suihkussa eniten. (sekoittaja vaihdettu muutama vuosi sitten).
Suihku sijaitsee alakerrassa lämmönjakohuoneen seinän takana.
- Suihkusta tulee monta minuuttia todella kuumaa vettä, vaikka kääntää lähes täysin kylmälle.
- Kun lämpö alkaa tasaantua, sen jälkeen saa kääntää lämmönsäädintä varmaan 120 astetta kuumemmalle, että saa sopivaa vettä.
- Vesi ei kuitenkaan tahdo pysyä tasaisen lämpöisenä vaan sitä joutuu säätämään edes takaisin hieman. 5 vuotta toimi ihan normaalisti ja sitten alkoi tämä sekoilu. Myös muissa hanoissa veden lämmössä havaittavissa normaalista poikkeavaa.
- Samassa tilassa olevaa wc:n bideesuihkua käyttäessä kuuluu seinän takaa/lämmönjakohuoneesta hieman ujeltava ääni.
 
Termostaattihanat ei ole hirveän pitkäikäisiäz varsinkin jos verkostosta tulee usein kuraa. Uusi säätöosa korjaa tuon ongelman kuuman veden kanssa, olettaen, että muista hanoista tulee normaalisti ja ongelma ei ole esim kierrossa. Pauketta en lähde arvaamaan. Monesti oraksen allashanat tekevät tuollaista konekivääri ääntä kuumalle kääntäessä, jos niiden säätöosa on tukossa. Pitäisi selvittää milloin ja mitä käyttäessä tuo ääni kuuluu
 
Tuo että kylmältä puolelta tulee kuumaa/lämmintä vettä voi johtua vaan siitä että pannuhuoneessa on kuuma, ja se suihku on yksinään jonkun pannuhuoneen läpi tulevan putken päässä.

Se että lämpötila vaihtelee kesken suihkuttelun johtuu painevaihtelusta kylmän ja kuuman välillä.. Esim mulla on oma vesipumppu ja jos painesäiliön esipaine laskee liikaa alkaa veden lämpötila suihkussa liikkumaan vesipumpun mukana.
 
Löytyisikö tähän vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Kyseessä on 5 asunnon pientalo-yhtiö. rak. 2004. kaukolämpö.

Lähes kaikissa asunnoissa esiintyy pauketta putkissa, kun kääntää sopivalle paineelle ja lämpötilalle hanasta tai suihkusta.
Meidän asunnossa se on voimakkainta ja sijainti on yläkerran wc. Paukkuu kuin konekivääri.
Lämmönjakohuone sijaitsee meidän asunnon alapuolella. Eli lyhin matka laitteistolle. Muut asunnot erillistaloja.

Katsoin, että kylmän veden paine on korkea n. 6bar. lämpimälle en äkkiseltään löytänyt mittaria.

Myös veden lämpötilassa on ollut sekoilua viimeisen 6kk aikana. Meidän suihkussa eniten. (sekoittaja vaihdettu muutama vuosi sitten).
Suihku sijaitsee alakerrassa lämmönjakohuoneen seinän takana.
- Suihkusta tulee monta minuuttia todella kuumaa vettä, vaikka kääntää lähes täysin kylmälle.
- Kun lämpö alkaa tasaantua, sen jälkeen saa kääntää lämmönsäädintä varmaan 120 astetta kuumemmalle, että saa sopivaa vettä.
- Vesi ei kuitenkaan tahdo pysyä tasaisen lämpöisenä vaan sitä joutuu säätämään edes takaisin hieman. 5 vuotta toimi ihan normaalisti ja sitten alkoi tämä sekoilu. Myös muissa hanoissa veden lämmössä havaittavissa normaalista poikkeavaa.
- Samassa tilassa olevaa wc:n bideesuihkua käyttäessä kuuluu seinän takaa/lämmönjakohuoneesta hieman ujeltava ääni.
Ekana hommana kannattaisi laittaa vakiopaineventtiili siihen päävesimittarin yhteyteen ja ruuvata tuota painetta alemmaksi. Voi tehdä ihmeitä.
 
Yhden keissin tiedän missä muistaakseni kuraeteisessä oli käsisuihku ilman hanaa ja asukas suihkutteli käsisuihkun napista ja piti sekoittajan aina auki. Painerojen takia kuuma vesi virtasi sekoittajan läpi kylmälle puolelle ja taloyhtiössä ihmeteltiin miksi tulee alkuun aina suorastaan kuumaa vettä :whistling:
 
Yhden keissin tiedän missä muistaakseni kuraeteisessä oli käsisuihku ilman hanaa ja asukas suihkutteli käsisuihkun napista ja piti sekoittajan aina auki. Painerojen takia kuuma vesi virtasi sekoittajan läpi kylmälle puolelle ja taloyhtiössä ihmeteltiin miksi tulee alkuun aina suorastaan kuumaa vettä :whistling:
Tiedän myös tapauksen missä ollut normaali suihkuhana liiketilassa, siinä käsisuihku kahvalla kiinni ja hana aina auki. Kunnes joku kaunis yö käsisuihku luovutti ja hana räki putken täydeltä vettä liiketilaan...
 
Yhden keissin tiedän missä muistaakseni kuraeteisessä oli käsisuihku ilman hanaa ja asukas suihkutteli käsisuihkun napista ja piti sekoittajan aina auki. Painerojen takia kuuma vesi virtasi sekoittajan läpi kylmälle puolelle ja taloyhtiössä ihmeteltiin miksi tulee alkuun aina suorastaan kuumaa vettä :whistling:
Hanoissa pitäisi kyllä olla takaiskut joka estää tuon veden läpivirtauksen kuumalta kylmälle puolelle.
 
Joku sekoittaja vuotaa jossain asunnossa / muussa tilassa läpi, pääsee kuuma kylmälle puolelle.
 
Miten monimutksista ja kallista wc-pöntön siirtäminen on kylppäriremontin yhteydessä? Nykyinen paikka ei ole ihan optimi ja sitä siirrettäisiin noin 40 cm verran eli viemäröintiä pitää muuttaa. Kaatoja /valuja luultavasti korjaillaan muutenkin, mutta ei ehkä tuosta kohtaa kylppäriä.
 
Miten monimutksista ja kallista wc-pöntön siirtäminen on kylppäriremontin yhteydessä? Nykyinen paikka ei ole ihan optimi ja sitä siirrettäisiin noin 40 cm verran eli viemäröintiä pitää muuttaa. Kaatoja /valuja luultavasti korjaillaan muutenkin, mutta ei ehkä tuosta kohtaa kylppäriä.
Vähän lisää lähtötietoja kaipaa. Kerrostalo vai omakotitalo? Viemäreiden nykyinen toteutustapa; onko upotettuna massiivilaattaan, alemman kerroksen katossa, maassa jne?

Edit. Mahdollista kenties toki viemäröinti myös pinnassa töpöhäntäpytyllä tuohon nykyiseen viemärin paikkaan. Esteettisesti tämä toki aika karmea ratkaisu monesti.
 
Vähän lisää lähtötietoja kaipaa. Kerrostalo vai omakotitalo? Viemäreiden nykyinen toteutustapa; onko upotettuna massiivilaattaan, alemman kerroksen katossa, maassa jne?

Edit. Mahdollista kenties toki viemäröinti myös pinnassa töpöhäntäpytyllä tuohon nykyiseen viemärin paikkaan. Esteettisesti tämä toki aika karmea ratkaisu monesti.
Paritalo kyseessä ja on maan tasolla, tarkemmin toteutuksesta en osaa sanoa.
 
Paritalo kyseessä ja on maan tasolla, tarkemmin toteutuksesta en osaa sanoa.
Tokkopa tuo kovin suuri homma on, jos lattia kuitenkin piikataan auki. 20-30cm ura siihen kohtaan mihin uusi pytyn pää tulee ja tarpeeksi paljon auki vanhan viemärin kohdalta, että muutoksen pystyy tekemään.
 
  • Tykkää
Reactions: Abe
Juuri näin tuossa tapauksessa. Ei pitäisi kovin iso työ olla. Kustannus jotain satasia jos täysin ulkoistaa homman.
 
  • Tykkää
Reactions: Abe

Statistiikka

Viestiketjut
254 196
Viestejä
4 423 259
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom