Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä on "oikea" määrä vettä mitä käyttöveden lämminvesivaraajan ylivuotoputkestä pitäisi tulla? Meillä on muutaman vuoden ikäinen varaaja sieltä tulee vettä viikossa noin 5litran ämpärin verran.
Jotain putkitöitä varmasti joutuu patterille tekemään, muuten jää käsipyörä koteloon ja se alkaa olla kyseenalaista. Mutta kotelo tulisi tehdä niin, että se on vesieristeen oikealla puolella, mahdollinen vuoto kotelossa tulee siis näkyviin ja kotelo on muutenkin avattava. Eli putket voi ainakin olla kotelossa, säätölaitteet mielestäni ei.Olisi tarkoitus asentaa seinämallinen wc kylppäriremontin yhteydessä jossa asennustelineen kotelointi rakennetaan liitteenä olevan kuvan mukaan kulmaan asti. Ongelmana vesijohdot pönttöön, allashanaan ja patteriin jotka tulevat tuolta kulman kohdalta seinästä läpi. Saako nuo jäädä sen wc:n asennustelineen koteloinnin sisään vai miten kannattaisi toteuttaa esim vuotojen varalta?
Kiitos. Tuo vanha patteri itseasiassa korvattaisiin vesikiertoisella rättipatterilla ja siirretäisiin ylös niin tuo säädin ei tuota ongelmia.Jotain putkitöitä varmasti joutuu patterille tekemään, muuten jää käsipyörä koteloon ja se alkaa olla kyseenalaista. Mutta kotelo tulisi tehdä niin, että se on vesieristeen oikealla puolella, mahdollinen vuoto kotelossa tulee siis näkyviin ja kotelo on muutenkin avattava. Eli putket voi ainakin olla kotelossa, säätölaitteet mielestäni ei.
Onko paineet kovat vai ruiskuttaako hana vain niin pistemäisenä että tulee vauhdilla ja roiskuu?Keittiön vesihanasta tulee vesi niin perkeleenmoisella paineella että jos väärän muotoisen esineen erehtyy laittamaan alle niin seinät on märät naapuritalossa asti (vaikka hana ei olisi edes 1/4 auki). Kylpyhuoneen hanassa ei ole tätä ongelmaa. Voiko tuota korjata jonkinlaisella härpäkkeellä vai pitääkö ostaa kokonaan uusi hana?
Hanan liikettä voi myös usein rajoittaa. Mutta melko kovapaineiselta kuulostaa, jos 1/4 asennossakin vedet lentää pitkin seiniä.Keittiön vesihanasta tulee vesi niin perkeleenmoisella paineella että jos väärän muotoisen esineen erehtyy laittamaan alle niin seinät on märät naapuritalossa asti (vaikka hana ei olisi edes 1/4 auki). Kylpyhuoneen hanassa ei ole tätä ongelmaa. Voiko tuota korjata jonkinlaisella härpäkkeellä vai pitääkö ostaa kokonaan uusi hana?
Ehkä se on toi pistemäisyys? Sitten se on vielä paljon korkeemmallakin että mahtuu tiskaamaan, ja siellä altaan pohjalla ongelma on pahimmillaanOnko paineet kovat vai ruiskuttaako hana vain niin pistemäisenä että tulee vauhdilla ja roiskuu?
Hanoihin on virtauksenrajoittimia, sellaisella voisi selvitä parilla kympillä jos vaan hanaan saa sellaisen laitettua...
Muistelen lukeneeni että sellainen 12litraa minuutissa on hyvä virtaama. Laskee litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen ja kertoo kahdellatoista niin näkee jääkö alle minuutin vai meneekö yli. Jos menee pahasti yli ja taloyhtiö kyseessä niin voinee olla yhteydessä isännöitsijään/kiinteistöhuoltoon. Jos taas oma talo niin LVI asentajalle soittoa, että mitä tän kanssa vois tehdä, vakiopaineventtiilin asentamista, virtaaman säätöä jne.Ehkä se on toi pistemäisyys? Sitten se on vielä paljon korkeemmallakin että mahtuu tiskaamaan, ja siellä altaan pohjalla ongelma on pahimmillaan
12 l/min keittiöhanan mitoitusarvo, sallittu vaihteluväli (ulkomuistista) 70-150 % tuosta. 10 l ämpäri myös hyvä mitta toteamiseen, jos vaan mahtuu altaaseen.Muistelen lukeneeni että sellainen 12litraa minuutissa on hyvä virtaama. Laskee litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen ja kertoo kuudella niin näkee meneekö pahasti yli. Jos menee pahasti yli ja taloyhtiö kyseessä niin voinee olla yhteydessä isännöitsijään/kiinteistöhuoltoon. Jos taas oma talo niin LVI asentajalle soittoa, että mitä tän kanssa vois tehdä, vakiopaineventtiilin asentamista, virtaaman säätöä jne.
Olisi tarkoitus asentaa seinämallinen wc kylppäriremontin yhteydessä jossa asennustelineen kotelointi rakennetaan liitteenä olevan kuvan mukaan kulmaan asti. Ongelmana vesijohdot pönttöön, allashanaan ja patteriin jotka tulevat tuolta kulman kohdalta seinästä läpi. Saako nuo jäädä sen wc:n asennustelineen koteloinnin sisään vai miten kannattaisi toteuttaa esim vuotojen varalta?
Ei se pelkkä ilmanvaihtokoneen oma puhallus käytännössä yhtään tavaraa sieltä poista; jos 15 vuoteen ei ole tehty mitään niin puhdistuttaisin oikeasti kun ei se nyt edes montaa sataa maksa...Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.
litran mitan täyteen hana täysin auki ja mittaa kauanko meni aikaa suunnilleen
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.
Kiitos, tuo mitä ehdotit on varmasti toimiva ratkaisu. Näkyvät putket vaihdetaan joka tapauksessa tämän kylppärirempan yhteydessä.Putket saa jäädä kotelon sisään. Putkari tekee juottamalla liitokset.
Ongelmaksi voi tulla seinä-wc:n vesi, koska se tulee yleensä pex-putkella ja sen liittäminen vanhoihin kupareihin vaatii liittimen asennusta. Tällöin pitäisi myös tarkistusluukku olla liittimen kohdalla.
Mitä jos poistaisi kaikki vanhat putket ja vetäisi jakotukilta/haaroituksilta uudet putket kaikille vesipisteille? Pexilla koko roska, niin saat kaiken seinän sisään piiloon.
Ilmanvaihtokanavien puhdistus 2krs omakotitalossa. Tarpeellista vai ei? 15v vanha talo ja ilmanvaihtokoneen puhaltimien vaihto edessä. Ajattelin jos riittäisi hetken täydellä teholla puhallus ja sen jälkeen suodattimien vaihto.
Onkohan ok laskea ilmanvaihtokoneen puhallusnopeuksia pakkasilla olettaen, että tulon ja poiston välinen suhde pysyy samana? Kanavien venttiileitä ei tietenkään mennä muuttelemaan. Esim. jos koneen tulo- / poistosuhde on asetettu säädön ja mittauksen aikaan 65 % / 60 %, niin voisiko ajatella, että esim. - 10 asteen pakkasella sen asettaisi vaikka 55 % / 50 % ja - 20 asteessa sitten vaikka 45 % / 40 %? Jos joku ihmettelee, että miksi noin alhaiset lukemat, niin kone on vähän ylimitoitetettu talon kokoon nähden (riittäisi speksien mukaan melkein 100 neliötä isommalle).
Eikö siinä iv koneessa ole sitten valmiina niitä eri nopeusarvoja? yleensähän niissä on nopeudet 1-4, tai sitten poissa, kotona, tehostus jne..
Mä pistään ainakin iv koneen pykälää pidenemmälle kun mittari menee alle -10°C lukemiin.. Tietysti tuon koneen tarkoitus on poistaa myös hiilidioksidia sisäilmasta, mutta jos asuu suomalaisittain normaalin väljässä asunnossa, ei tuosta tule ongelmaa, ainakaan jos pitää väliovia avoinna. Kosteushan pakkasella poistuu ihan riittävästi vähemmälläkin.
Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.Meilläkin ollut ongelmana juurikin matala ilmankosteus. Tuossa joulun ja uudenvuoden tienoillakin oli nipinnapin 20 % ilmankosteus.
Juu, tai kuten meillä, kovilla pakkasilla ilmankosteus meni alle 10%. Tosin, meillä on taloyhtiön patteriverkosto jo aika sekaisin ja sen takia kävikin joku suunnittelija joka asunnossa ihmettelemässä, mittailemassa pattereita ja laskemassa niiden määriä jne. patteriverkoston tasapainotusta varten. Toivottavasti jo ensi talvena olisi kunnossa, meilläkin on jo ainakin 2 termaria jotka toimivat huonosti.Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.
Reippaamilla pakkasillahan ilmankosteus laskee melkein väkisinkin alle 20% vaikka olisi vain painovoimainen IV. Ei tuohon auta kuin ilmankostuttimet.
Joo, tuossa n.15-10 vuotta sitten valmistetut LTO koneet tuntuvat olevan jatkuvasti jäässä jo suht pienilläkin pakkasilla. Vanhemmat ja uudemmat ei tunnu olevan yhtä herkästi jäässä.
Voithan sä hakkia hiilidioksidi mittarin ja seurailla sillä miltä se ilma vaikuttaa siinä poissa tilassa.. Tai jos intoa riittää niin kehittää siihen jopa automaation.
Ilmanvaihtohan mitoitetaan asunnon kuutioiden mukaan, vaikka käytännössä sen tarpeen määrää pikemminkin kosteus ja hiilidioksidi.. Tietysti kosteuden ja hiilidioksidin tuotto menee usein linjassa kuutioiden kanssa, koska isommassa talossa on usein enemmän ihmisiä, mutta aika yksioikoinen oletus tuo on.
Tai tietysti sieltä ilmasta nyt muutkin epäpuhtaudet pitää saada pois, mutta niiden tuottamista voi rajoittaa paljon helpommin kuin kosteutta ja hiilidioksidia.
Uusissa paremmissa koneissa on niitä ilmanlaadun mittareita joille sitä koneen ohjausta voi antaa, kyllähän se sama periaate pätee myös vanhempiin koneisiin.Juu tässä on kyseessä juurikin vähän yli 10 v kone. Hiilidioksidista en erityisesti huolta kanna. Neliöitä on kuitenkin noin 180 ja taloudessa 4 ihmistä. Päivisin usein tilanne on se, että kotona on yhtä aikaa 1 - 2 ihmistä. Huoneiden ovet useimmiten auki, joten ilma kyllä kiertää.
Uusissa paremmissa koneissa on niitä ilmanlaadun mittareita joille sitä koneen ohjausta voi antaa, kyllähän se sama periaate pätee myös vanhempiin koneisiin.
Tuollaisessa koneessa jossa se hiilidioksidi anturi on, niin kyllä näkee että sinne huoneilmaan kyllä muodostuu hiilidioksidia, eli sen puolesta ilmanvaihtoa kyllä pitää olla, mutta nuo ohjearvot ilmanvaihtoon on otettu kohtuullisen varman päälle,
Yksitapa on katsoa IV-koneen manuaalista puhallin käyrät ja siitä laskea alemmat arvot, käyrät eivät välttämättä ole lineaariset. Eli olettaen että ilmanvaihto on säädetty nyt käytössä olevilla puhaltimen nopeuksilla niin katsot siitä käyrästä kuinka paljon ilmaa pitäisi mennä läpi. Sitten käyrää seuraamalla katsot alemmat arvot. Toki parempi olisi jos saisi painemittarin lainaan ja mittaisi paineen rakennuksen vaipan yli, että talo on aivan hiukan alipaineinen niillä pienilläkin kierroksilla.
Ekana hommana kannattaisi laittaa vakiopaineventtiili siihen päävesimittarin yhteyteen ja ruuvata tuota painetta alemmaksi. Voi tehdä ihmeitä.Löytyisikö tähän vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Kyseessä on 5 asunnon pientalo-yhtiö. rak. 2004. kaukolämpö.
Lähes kaikissa asunnoissa esiintyy pauketta putkissa, kun kääntää sopivalle paineelle ja lämpötilalle hanasta tai suihkusta.
Meidän asunnossa se on voimakkainta ja sijainti on yläkerran wc. Paukkuu kuin konekivääri.
Lämmönjakohuone sijaitsee meidän asunnon alapuolella. Eli lyhin matka laitteistolle. Muut asunnot erillistaloja.
Katsoin, että kylmän veden paine on korkea n. 6bar. lämpimälle en äkkiseltään löytänyt mittaria.
Myös veden lämpötilassa on ollut sekoilua viimeisen 6kk aikana. Meidän suihkussa eniten. (sekoittaja vaihdettu muutama vuosi sitten).
Suihku sijaitsee alakerrassa lämmönjakohuoneen seinän takana.
- Suihkusta tulee monta minuuttia todella kuumaa vettä, vaikka kääntää lähes täysin kylmälle.
- Kun lämpö alkaa tasaantua, sen jälkeen saa kääntää lämmönsäädintä varmaan 120 astetta kuumemmalle, että saa sopivaa vettä.
- Vesi ei kuitenkaan tahdo pysyä tasaisen lämpöisenä vaan sitä joutuu säätämään edes takaisin hieman. 5 vuotta toimi ihan normaalisti ja sitten alkoi tämä sekoilu. Myös muissa hanoissa veden lämmössä havaittavissa normaalista poikkeavaa.
- Samassa tilassa olevaa wc:n bideesuihkua käyttäessä kuuluu seinän takaa/lämmönjakohuoneesta hieman ujeltava ääni.
Tiedän myös tapauksen missä ollut normaali suihkuhana liiketilassa, siinä käsisuihku kahvalla kiinni ja hana aina auki. Kunnes joku kaunis yö käsisuihku luovutti ja hana räki putken täydeltä vettä liiketilaan...Yhden keissin tiedän missä muistaakseni kuraeteisessä oli käsisuihku ilman hanaa ja asukas suihkutteli käsisuihkun napista ja piti sekoittajan aina auki. Painerojen takia kuuma vesi virtasi sekoittajan läpi kylmälle puolelle ja taloyhtiössä ihmeteltiin miksi tulee alkuun aina suorastaan kuumaa vettä
Hanoissa pitäisi kyllä olla takaiskut joka estää tuon veden läpivirtauksen kuumalta kylmälle puolelle.Yhden keissin tiedän missä muistaakseni kuraeteisessä oli käsisuihku ilman hanaa ja asukas suihkutteli käsisuihkun napista ja piti sekoittajan aina auki. Painerojen takia kuuma vesi virtasi sekoittajan läpi kylmälle puolelle ja taloyhtiössä ihmeteltiin miksi tulee alkuun aina suorastaan kuumaa vettä
Vähän lisää lähtötietoja kaipaa. Kerrostalo vai omakotitalo? Viemäreiden nykyinen toteutustapa; onko upotettuna massiivilaattaan, alemman kerroksen katossa, maassa jne?Miten monimutksista ja kallista wc-pöntön siirtäminen on kylppäriremontin yhteydessä? Nykyinen paikka ei ole ihan optimi ja sitä siirrettäisiin noin 40 cm verran eli viemäröintiä pitää muuttaa. Kaatoja /valuja luultavasti korjaillaan muutenkin, mutta ei ehkä tuosta kohtaa kylppäriä.
Paritalo kyseessä ja on maan tasolla, tarkemmin toteutuksesta en osaa sanoa.Vähän lisää lähtötietoja kaipaa. Kerrostalo vai omakotitalo? Viemäreiden nykyinen toteutustapa; onko upotettuna massiivilaattaan, alemman kerroksen katossa, maassa jne?
Edit. Mahdollista kenties toki viemäröinti myös pinnassa töpöhäntäpytyllä tuohon nykyiseen viemärin paikkaan. Esteettisesti tämä toki aika karmea ratkaisu monesti.
Tokkopa tuo kovin suuri homma on, jos lattia kuitenkin piikataan auki. 20-30cm ura siihen kohtaan mihin uusi pytyn pää tulee ja tarpeeksi paljon auki vanhan viemärin kohdalta, että muutoksen pystyy tekemään.Paritalo kyseessä ja on maan tasolla, tarkemmin toteutuksesta en osaa sanoa.
Tähän ei kellään kommenttia?~20 vuotta vanha Hansgrohe Axor suihkutermostaatti ilmeisesti rikki kun puskee vain kylmää/haaleaa vettä.
Löysin netistä räjäytyskuvan: https://spares.hansgrohe.com/etk/IN...8213859?fsid=0x00006CD1000076B1&lang=en_GB&q=
Onko korjaustoimenpiteenä tuon termostaattiosan vaihto (nro. 94282000)? Vai voiko vika olla jossain muualla?
Osaa näyttää löytyvän hyvin kaupoista. Onko millainen työ vaihtaa itse?