Ei minulla ole tietoa, että kuinka merkittävä vaikutus tuollaisella parin prosentin puhallinnopeuden muutoksella on. Sitä yritänkin tässä haarukoida. Toki yläkerran ja alakerran paine-eroa on säädettäessä mitattu ja todettu, että jos alakerta on siinä määrin alipaineinen kuin sen pitääkin, niin yläkerta onkin sitten helposti +-0 tai jopa ylipaineinen.
Talosta on toki ilmanvaihto säädetty siten, että poistot ovat hieman tuloja suuremmat ja paperilla talossa vallitsee alipaine, kuten pitääkin. Se on kuitenkin tiedossa (säätäjän sanomana), että yläkerrassa alipaine ei voi kaikissa olosuhteissa pysyä, koska talo ei ole 100 % tiivis. Tämä tarkoittaa käytännössä pakkasia. Tästä lähti ajatus siitä, että voisiko tilannetta edes hiukan kompensoida puhallinnopeuden muutoksella. Ehkä tässä haluan siis pohjimmiltaan kysyä sitä, että jos tuosta nyt ei hirveästi ole hyötyäkään, niin ei kai siitä voi suoranaista haittaakaan olla?
Voi toki olla, että pidän tätä nyt vakavampana asiana kun se onkaan. Kaippa näitä 1,5 ja 2 kerroksisia (ja korkeampiakin) taloja on pystyssä, eikä ainakaan ihan kaikki liene homeessa. Jos on omilla toimilla (kuten IV-koneen säädöllä) mahdollista vaikuttaa talon terveenä pysymiseen, niin kyllä minä sen vaivan olen valmis näkemään.