Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Tuotatuota, pitäisi vaihtaa hajonnut Makon vesipumppu uuteen Iskuun (kiinnityksiltään jne yhteensopiva). Ymmärsin, että akseleiden tulisi olla kohdistettu mahdollisimman hyvin ja niiden tulisi olla samassa linjassa, ettei kytkinkumi ja laakerit kulu normaalia nopeammin. Iskun manuaali ei kuitenkaan halaistua sanaa puhu siitä, miten tämä kannattaisi tehdä.

Eli olisiko vinkkejä, miten akselit linjataan paremmin kuin silmämääräisesti? Googlettelin aiheesta, mutta löytyi vain raskaan teollisuuden laitteistosta kirjoittavia sivuja ja siellä tuupataan käyttämään laser-laitteita. Mutta jos käytössä on vaan heittokello jne. perusasiat?
 
Viimeksi muokattu:
Onko Makon pedissä edes säätövaroja? Muistelen itsekin miettineeni joskus asiaa...
 
Pyykkärin poisto menee seinän sisään, viemäröintikulmassa on ilmaventtiilinumiska. K.o. setin kanssa ennenkin kuulunut vähän "horinaa" kun kone poistaa veden. Nyt hiljan piti käyttää kone irti ja takaisinkytkennän jälkeen minusta "horina" on kovaäänisempää kuin ennen, lisäksi kuuluu ennemmin lattiakaivon suunnalta kuin ennen ei. Onko nyt käynyt niin, että kirrasin poistoletkun letkuklemmarin turhan tiukalle (tiputti) ja nyt ei saakaan riittävästi ilmaa pelkän ilmaventtiilin kautta eli horiikin ilmaa lattiakaivosta? Vai onko k.o. venttiili jotenkin tukkoinen; jos näin, niin saako sitä avattua ja puhdistettua? Olen ymmärtänyt, että siellä olisi jokin tiivistekin mutta sen oireina ilmeisesti veden tippuminen väärästä paikasta? (Edellisessä asunnossa ei viemäröintikulmassa ollut lappoventtiiliä eli en ole tottunut "horinoihin" enkä osaa niitä tulkita.)
 
3p6rh.jpg

Joku kikkakolmonen tollasen sulun aukasuun?
Ei lähe ei syksyllä väänsin kiinni ja nyt ei sitten millään aukea. CRC tuohon roiskin mutta ei vaikutusta.
 
Millä oot koittanut avata? 3mm kuusiokoloavain sopii sisään, katso että saat riittävän syvälle, ettei pyöristy kulmat.
 
Meisselillä ja kuusiolo avaimetki kaivoin esille mut ei noista mikään tuntunu sopivalta. Pitääpä tarkemmin kahtoa onko tossa setissä nyt varmasti se 3 millinen avain
 
Putkihommissa kannattaa aina koputella varovasti, vaikka ruuvimeisselin kahvapäällä, ennen kuin alkaa väkisin runnoa pidempään kiinni olleita osia. Voi auttaa jos on kalkkeutuman takia jumissa.
 
Taitaa olla semmoinen malli mihin laitetaan minikahva ruuvilla kiinni ja pieni ulkonema tuossa karassa. Varovasti kääntää jakarilla karasta.
 
Tuohan oli alunperin sellasen kotelon sisällä että kahva vähän erikoinen vaihtoehto purin kotelon pois että pääsisi kunnolla käsiksi. Kotelossa reikä josta ton meisselillä viimeksi sai nätisti väännettyä.
No kahtoo aukiaaki tuo vai saako tuttu putkari osien hinnalla laittaa tohon kunnollisen kahvallisen. Ulkovesipostin vedet tuosta saa kiinni.
 
Olisi tarkoitus asentaa muutama raitisilmaventtiili, jotka liitetään tuontyylisillä laipoilla seinän läpi tuleviin putkiin:

https://media3.bauhaus.fi/media/cat...4d14225bd6fa4e60386ef3c798e/6/0/60427898.jpeg

Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos tuon ja putken välinen tiivistys ei ole ihan täydellinen? Tuo on aavistuksen kapeampi kuin seinässä oleva putki.

Asunnossa on koneellinen poisto. Yksi venttiili tulee olemaan pääosan ajasta kiinni, joskin venttiili on rakenteeltaan sellainen, että suljettunakaan se ei ole täysin tiivis.
 
Huomasin tuossa eilen halkoja kamiinassa polttaessani että vesi ei kierrä varaajan läpi. Tämä lähinnä näkyi niin että pienelläki hiilloksella kattila meinasi keittää yli 100c, päädyin lopulta nostamaan kekäleet ja halot kartanolle kamiinasta. Kalvopaisuntasäiliön huomasin olevan melko tyhjä ilmasta, laskin loputki ilmat pihalle ja ainakaa kalvo ei vuoda koska vettä ei tule. Voiko tuo kalvopaisuntasäiliön täyttyminen vedellä noin ajansaatossa johtaa siihen että vesi ei kierrä varaajan kautta tms? Ilmausventtiili on varaajalta tulevassa putkessa sen korkeimmassa pisteessä ja sieltä ainaki ampu vettä, eli ilmaa ei pitäs putkissa seistä. Lämmitin vettä kokeeksi yön yli vastuksilla ja lämmintä vettä sai näin ihan normaalisti. Kiertopumppu on uus grundfos tms joka pyörii kans ihan normaalisti. Kaivon vesipumpun toiminta ja kylmävesipainesäiliö toimii normaalisti.

Vedet laskin itse kattilasta jo nollille tuossa aiemmin. Paisuntasäiliön pohjassa ei ole venttiiliä vaan se on lattialle asennettu -> kompuralla ilmaa sisään ja kattilasta hanat auki. Kellään kokemusta sanoa miksi tuon varaajan läpi virtaaminen on nyt yhtäkkiä lakannu pelaamasta? Varaaja on vm90, voiko varaajan hajoamisen todeta jotenki tms?

Copypaste toisesta keskustelusta kun kyse on LVI:stä.

Vastaan itselleni. Kattilan päällä oleva latausventtiili oli paskana. Tällainen tuli tilalle Latausventtiili Vexve ALV3 DN32 72°C Kv 120 sisäkierre - Taloosi.fi.
 
Täältä varmaan löytyy joku joka tietää jotakin wc:n viemäröinnin tuuletuksesta.

Eli, kaksikerroksinen rintamamiestalo (50-luvun lopun) johon on jossain vaiheessa tehty myös yläkertaan wc. Toinen löytyy alakerrasta.
Katolle ei mene mitään tuuletusputkea, vaan se on päätetty yläkerrassa sijaitsevaan komeroon ja vieläpä melko lähelle lattian rajaa. Niin lähelle, että tuon päätöksen "tulppa" on matalammalla kuin vieressä olevan wc:n pöntön veden pinta. Ja tämä pönttö tuoksahtaa useinkin melko tunkkaiselta.
Tiedän että tuo tuuletusputki kuuluisi viedä katon läpi ulos, mutta voiko tuo haju johtua tuuletusputken lyhyydestä? Putkea pystyisi jatkamaan n.metrin verran, niin voisiko tuo auttaa hajuongelmaan?
 
Jos et pysty jatkamaan katolle niin jatka tuon metrin verran ja laita päähän alipaineventtiili.
 
Halppis sadesuihkut lienee kaikki pääsääntöisesti paskaa, ei tuu vettä vaikka kuin paljo ois verkostossa painetta (ite asun mäen alla, jossa mäen päällä vesitorni niin vesimittarin jälkeen noin 9 bar ja tarttee olla paineenalennusventtiili, ettei suihkua niin helvetisti joka hanasta). Ostin kerran jonku 9 € poistokapulan, ei tullu vettä vaikka mitä teki, sit myin itelleni jonku 50€ Hansgrohen ja seki oli ihan paska, sit ostettu ja palautettu vielä joku Baukkarin parin kympin halppis. Palasin Oraksen muistaakseni Fontanaan tjsp. Tulee vettä niin että pistelee, piti alentaa paine 4,5 bariin niin ei oo niin terävät suihkeet.

... vedenpaineesta kysymys.

Kyseessä siis rinnetalo mäen päällä ja ongelmana että takapihan puutarhahanan vedenpaine on erittäin heikko. esim. nurmikon sadettajasta ei lennä vettä kuin parin metrin päähän. takapiha siis ylempänä 2. krs tasolla. Takapihan puutarhahana on jatkettu keittiöön tulevasta kylmävesijohdosta. Alempana etupihan puolella on myös puutarhahana ja siitä tulee vettä paljon isommalla paineella. Se on heti päävesikytkimen jälkeen. Onko turvallisia tapoja lisätä vedenpainetta toisessa kerroksessa?
 
Tuleeko keittiön hanasta hyvin vettä? Olisiko mahdollista että vesipostin venttiili jumittaisi?
 
(Oletus) Keittiön kylmävesi tulee max 15mm putkella (15pex tai 12cu tms, noi sisältä on vaan 10mm), tuo sitä rajoittaa. Päävesimittarin vieressä olevan vesipostin veto (15mm cu) on lyhyempi jolloin painehäviökin on pienempi. Jopa jos tuo isommalla letkulla (19mm) etupihan puolelta voisi paine olla jopa parempi, tietenkin riippuen matkasta.
 
Kysymys jälkikäteen asennetusta termostaatista. Autotallissa on siis jakotukkien kautta säädetty kiertoa ja lämpötilaa, mutta sen ollessa niin epätarkka, olen ajatellut että pitäisi saada termostaatti asennettua.

Minkähänmoinen setti pitäisi tilata? Langaton ilmeisesti ja vaikka huoneilmasta mittaava.

Onko ehdotuksia?
 
Riippuu ihan jakotukin valmistajasta että mikä termostaatti/toimilaite käy. Toimilaitteet on yleensä 24v tai 230v (aika moni käyttää samaa toimilaitetta, 2004A/A2004 on aika yleinen)
Mutta ainankin piiri mikä menee lähinnä autotallin ovea pitäisi olla jatkuvakiertoinen/ilman termostaattia mahdollisen jäätymisen takia.
 
Riippuu ihan jakotukin valmistajasta että mikä termostaatti/toimilaite käy. Toimilaitteet on yleensä 24v tai 230v (aika moni käyttää samaa toimilaitetta, 2004A on aika yleinen)
Mutta ainankin piiri mikä menee lähinnä autotallin ovea pitäisi olla jatkuvakiertoinen/ilman termostaattia mahdollisen jäätymisen takia.

Uponorin järjestelmä on.

Autotallissa on kierto kyllä, mutta varaston puoli menee "äijähuoneeksi/kesähuoneeksi", niin sinne se säätö pitäisi saada.
 
Tuotatuota, pitäisi vaihtaa hajonnut Makon vesipumppu uuteen Iskuun (kiinnityksiltään jne yhteensopiva). Ymmärsin, että akseleiden tulisi olla kohdistettu mahdollisimman hyvin ja niiden tulisi olla samassa linjassa, ettei kytkinkumi ja laakerit kulu normaalia nopeammin. Iskun manuaali ei kuitenkaan halaistua sanaa puhu siitä, miten tämä kannattaisi tehdä.

Eli olisiko vinkkejä, miten akselit linjataan paremmin kuin silmämääräisesti? Googlettelin aiheesta, mutta löytyi vain raskaan teollisuuden laitteistosta kirjoittavia sivuja ja siellä tuupataan käyttämään laser-laitteita. Mutta jos käytössä on vaan heittokello jne. perusasiat?

Njoo vastaan itse itselleni. Asensin uuden pumpun käyttöön ja kyllä on ihan turha ajatella kohdistavansa akselit sadasosamililleen, hyvä jos saa millilleen. Meinaan jo pelkästään moottorin puoleinen kytkinpuolikas on epäkeskeinen. Että silmämääräisesti varmastikin riittää tässä tapauksessa, eiköhän kytkinkumi ime loput epäkeskeisyydet.

Toinen ongelma onkin sitten, että uusi pumppu on uuttuuttaan liian hyvä. Painekytkin on säädetty katkaisemaan virrat 4 barissa. Uusi pumppu pumppaa niin nopeasti paineet ylös, että kun katkaisu tapahtuu, tipahtaa paine 3.5 bariin. Ilmeisestikin putket ahdistaa sen verran, että paineet heittelee kun liian nopeasti nostaa (jos hana on auki niin pysähtyy kiltissti 4 bariin). Vanha väljä pumppu nosti paineet sen verran hitaasti, ettei tätä efektiä käynyt.

Korjaisin asian muuten säätämällä painekytkimen 4.5 bariin, mutta painesäiliön työpaine on 4 bar, eli ei voine tätä tehdä. Ei mahtane mitään asialle.
 
Onko mitään haittaa ruuvata lämmin vesi kiinni ennen suihkusekoittajaa? Olen tykästynyt kylmiin suihkuihin, mutta jos lämmin vesi on kokonaan auki, suihkusta saa kylmimmillään n. 17-18 asteista vettä(vrt. muista hanoista alle 12 asteista).
 
Taita sekoittaja faskata, ei pitäisi sekoittua jos kahva on täysin toisessa reunassa (termostaatti sekoittajissakaan). Ehkä kannattais harkita huoltoa (sisältä patruunan vaihtoa).
 
Noihin kuusiloloihin käy myös torxit, pitää vain kokeilla. Ja nurkkia ei saa niin helposti pyöreäksi.
 
Olisin liittämässä tollassta kerrostalossa ollutta sulkuventtiiliä 1/2 oman talon 10mm putkeen. Kauppias lykkäs käteen 1/2 muhvin (prof AMN957 MUHVI PROF 1/2 ERIKOISMESSINKI | K-rauta.fi) ja supistusnipan 1/2x3/8. Muhvi sopii venttiiliin ja supistusnippa muhviin, mutta supistusnipan toinen pää on liian suuri, jotta putkessa oleva mutterin saisi kierrettyä siihen. Sitten mittailin metrimitalla tuota muhvia. Ulkohalkaisija on mielestäni koko tuuman ja sisähalkaisija (jossa siis kierre) on 20 mm. Siis mitä tuo 1/2 oikein tarkoittaa? Luulin sen tarkoittavan puolikasta tuumaa ja 3/8 olisi (tuuma/8) * 3=9.525 mm.

Minkäslainen supistusnippa oikein pitäisi hommata?
 
Olisin liittämässä tollassta kerrostalossa ollutta sulkuventtiiliä 1/2 oman talon 10mm putkeen. Kauppias lykkäs käteen 1/2 muhvin (prof AMN957 MUHVI PROF 1/2 ERIKOISMESSINKI | K-rauta.fi) ja supistusnipan 1/2x3/8. Muhvi sopii venttiiliin ja supistusnippa muhviin, mutta supistusnipan toinen pää on liian suuri, jotta putkessa oleva mutterin saisi kierrettyä siihen. Sitten mittailin metrimitalla tuota muhvia. Ulkohalkaisija on mielestäni koko tuuman ja sisähalkaisija (jossa siis kierre) on 20 mm. Siis mitä tuo 1/2 oikein tarkoittaa? Luulin sen tarkoittavan puolikasta tuumaa ja 3/8 olisi (tuuma/8) * 3=9.525 mm.

Minkäslainen supistusnippa oikein pitäisi hommata?

Esim. tuolla on koot kierteistä mitattuna milleinä:
Mikä on oikea putkikoko ?

3/8 on kierteineen 14mm sisä ja 17mm ulko. Mikä on sen 10mm putken päässä olevan mutterin koko? Vai onko sulla siellä putken päässä puserrusväliliittimen puolikas?
 
Noi tuumakoot on tulleet aikoinaan putkien sisähalkaisijoista, ei osien. Pitäisi siirtyä käyttämään DN-mittoja mutta kun noita tuumia on käytetty niin pitään niin alan vaikea luopua niistä. Esim. tukuissa samasta osasta toinen ilmoittaa tuumamitoilla ja toinen DN-mitoilla.

Sinulla siis on joku sulkuventtiili jossa toisessa päässä on dn15 ulkokierre mikä pitäisi saada kiinni 10mm kupariin jossa on mutteri valmiina? Jos tuo mutteri on puserrusliittimestä (tai kuten jotkut kutsuvat kuterista) niin tuurilla dn15-10sk liitin saataa mennä siihen. Varauksella koska eri valmistajilla tuo puserrrusliittimen koko, kierre, muhvin syvyys saattaa vaihdella keskenään.
 
3/8 on kierteineen 14mm sisä ja 17mm ulko. Mikä on sen 10mm putken päässä olevan mutterin koko? Vai onko sulla siellä putken päässä puserrusväliliittimen puolikas?
No täähän selittääkin. Tuumamitat ei tarkoitakaan tuumia, mutta ovat tuumamittoja, hemmetin häröä.

Mittasin tota putkea ja putken päässä olevaa mutteria. Putki olisi varmaan 9mm ja putkessa sitten sellainen puolensentin paksumpi osa (tuota sanotaan vissiin helmeksi tai o-renkaaksi) ja sitten mutteri, jonka sisähalkaisija olisi ilmeisesti tuo 14mm. Mutta mittaukset siis metrimitalla eli heittoa varmaan on. Kauppiaan antama supistusnippa on yhden ulkokierteen mallia, kun olisi pitänyt olla ulkokierteet kumpaankin suuntaan. Mutta kiitän tuosta mittainfosta. Nyt osaa kaupasta katsoa vähän mitä pitää hankkiam vai ostaisinko uuden pienemmän sulun jonka saisi ilman lisäsovittimia kiinni.
 
Osta pienempi sulkuventtiili, ei ne niin kauheasti maksa.
14 egee maksoi tokmannilla pari kipaletta.
Mutta sitten tuleekin uusi ongelma. Sulkuventtiilit on sen verran lyhkäsemmät että hanan putket ei enää riitä. Löytyy kyllä pari kappaletta kuparisia jatkoputkia, mutta ne on niin pitkiä että pitää lyhentää ja joka tapauksessa katkaista toisesta päästä, kun kummassakin päässä helmet ja mutterit välissä. Toinen mutteri on liian iso, joten se täytyy saada tosta jatkoputkesta pois.

Mutta ei löydy putkenkatkaisijaa. Voiko homman tehdä ihan rautakäsisahalla ja jäysteet pois hiekkapaperilla, niinkuin mopo-aikanani tein?

Edit. Kirjotusvirheitä pois. On pari vahvempaa kaljaa jo alla, niin noita tulee.
 
Kuuluukohan liesituulettimet LVI:hin? No, tässäpä kysymys.

Huomasin, että ostamamme talon liesituulettimen rasvasuotimen kiinnitys oli rikki ja tuuletinta on varmaan käytetty ilman suodinta tai suodin on ollut huonosti paikallaan. Nyt tuolla poistoputken ritilässä ja sen takana olevassa vanufiltterissä (tai siltä se näytti, on ihan ruskea ja vuotaa rasvapölymönjää liedelle) on aika reipas kokoelma rasvaa ja pölyä.

En saa tuota ritilää auki millään ilveellä jotta sen saisi puhdistettua paremmin. Katsoin jo valmistajan (Savo) käyttöohjeesta ja laitoin lopulta niille viestiä myös asiasta mutta katsotaan jos täältä löytyy myös asiantuntijoita.

Liekö tuohon muuta keinoa kuin purkaa tuon vedettävän liesituulettimen kotelointi ja irrottaa poistoputki tuosta liitännästä puhdistusta varten? Vanhan filtterin saa kyllä pihdeillä vedettyä pois tuolta ja jollain pulloharjalla puhdistus voisi onnistua mutta uutta filtteriä ei kyllä silleen varmaan enää paikalleen saa.

IMG_20190730_194953.jpg IMG_20190730_194945.jpg
 
Kuuluu. Yläpuolelta kaapisto auki, niin pääsee sille toisellepuolen käsiksi.

Ei kai se auta, pakko varmaan tehdä näin. Minkäslaiset sähköliitännät noissa yleensä on? Katsoin että tuossa on kiinteä liitäntä eikä mitään pistorasiaa minkä saisi kätevästi pois seinästä, joten purkaminen vaikuttaa vähän hasardilta (nimimerkillä sähköturvallisuus AMKissa vedetty esseellä läpi kun ei kolmaskaan tentin uusintayritys tuottanut hylsyä parempaa.... :D )
 
Onko kupu vai oikeasti liesituuletin? Jos on liesituuletin niin voipi olla moottori aika rasvassa kanssa. Ja jokuoku vaahtomuovi/vanusuodatin kyllä kuulostaa omaan korvaan jotenkin hasardilta liesikuvun/liesituulettimen kanssa.

Saattaa olla silti pistotulpalla jos ei niin jakorasia siellä maustekaapin takana.
 
Ei kai se auta, pakko varmaan tehdä näin. Minkäslaiset sähköliitännät noissa yleensä on? Katsoin että tuossa on kiinteä liitäntä eikä mitään pistorasiaa minkä saisi kätevästi pois seinästä, joten purkaminen vaikuttaa vähän hasardilta (nimimerkillä sähköturvallisuus AMKissa vedetty esseellä läpi kun ei kolmaskaan tentin uusintayritys tuottanut hylsyä parempaa.... :D )

95% varmuudella siellä kaapin takana on pistorasia, jossa tuo on kiinni. Laite tulee kuitenkin tehtaalta vakiona pistotulpalla.

Tuon ritilän pystyy tosiaan purkamaan vain yläpuolelta, taisi olla suoraan moottorin rungossa kiinni, jos en kovin väärin muista. En lähtisi putsaamaan alapuolelta, sillä on varmasti imenyt moottorille asti ryönää, jolloin lienee järkevämpää purkaa irtoavat osat ja pestä ne, kuin yrittää pulloharjalla sörkkiä.

Liesikupu on ns. kiskoilla viereisiin runkoihin kiinni, joissa on varmistusruuvit pitämässä paikallaan, eli vaatii yläkaapin lisäksi myös etusarjan irroittamisen, jotta tuon saa pois, mahdollisesti myös poistoputken niittien poraamisen jos niitattu.
 
95% varmuudella siellä kaapin takana on pistorasia, jossa tuo on kiinni. Laite tulee kuitenkin tehtaalta vakiona pistotulpalla.

Jos kyseessä on huippuimuria ohjaava liesikupu se on puolikiinteällä kytkennällä, Liesituulettimet, ja passiiviset liesikuvut ovat töpselillä. Jos se ohjaa huipparia, niin siellä on joko turvakytkin, tai sähkötaulussa laitteelle oma sulakkeensa.
 
Meillä vessanpöntön "alareunassa" oleva sulkuhana sano itsensä irti. Hanasta löytyy muovinen pieni vipu, mitä aikaisemmin kääntämällä on saanut pöntön veden katkaistua. Nyt tämä sulkuhana pyörii vaan ympyrää ja pönttö siinä tilanteessa, että vettä ei liiku. Kikka kolmosia, millä sais vettä tulemaan? Pönttö luokkaa 6-10vuotta vanha IDO.
 
Meillä vessanpöntön "alareunassa" oleva sulkuhana sano itsensä irti. Hanasta löytyy muovinen pieni vipu, mitä aikaisemmin kääntämällä on saanut pöntön veden katkaistua. Nyt tämä sulkuhana pyörii vaan ympyrää ja pönttö siinä tilanteessa, että vettä ei liiku. Kikka kolmosia, millä sais vettä tulemaan? Pönttö luokkaa 6-10vuotta vanha IDO.

Ei se auta, uusi wc-istuimen kalustesulku pitää mennä ostamaan (Löytyy esim. k-rauta ja ei maksa paljon). Harvemmin niitä saa enää liikkumaan, kun ovat hajonneet...

Toivottavasti ketjun aloittaja ei suutu minun vastailusta tänne.
 
Meillä vessanpöntön "alareunassa" oleva sulkuhana sano itsensä irti. Hanasta löytyy muovinen pieni vipu, mitä aikaisemmin kääntämällä on saanut pöntön veden katkaistua. Nyt tämä sulkuhana pyörii vaan ympyrää ja pönttö siinä tilanteessa, että vettä ei liiku. Kikka kolmosia, millä sais vettä tulemaan? Pönttö luokkaa 6-10vuotta vanha IDO.

Siis suljitko sulusta veden ja nyt ei saa enään päälle? vai lakkasiko muuten vain täyttämästä? jos jäljempi niin silloin vika uimuriventtiilissä / tukos putkessa. muuten vain uusi sulku...
 
Siis suljitko sulusta veden ja nyt ei saa enään päälle? vai lakkasiko muuten vain täyttämästä? jos jäljempi niin silloin vika uimuriventtiilissä / tukos putkessa. muuten vain uusi sulku...
Itse en sulkenut, mutta koiran hoitaja sulki, kun luuli vessan vuotavan. Nyt ei tosiaan enää aukea. Käyn siis rautakaupasta hakemassa uuden.
 
Muistaakseni IDOn sulkuhana ei pyöri normaalisti ympäri vaan stoppaa auki/sulki asennoissa. Ota se muovinen sormikahva pois ja kokeile karasta toimiiko.
 
Muistaakseni IDOn sulkuhana ei pyöri normaalisti ympäri vaan stoppaa auki/sulki asennoissa. Ota se muovinen sormikahva pois ja kokeile karasta toimiiko.
No tämmöinen muistikuva oli itsellä kanssa, että ei pitäisi ympäri pyörä. Kiitos vinkistä, kokeilen tänään illasta nappasta kahvan irti.
 
No sen kahvan pitää olla jostain irti/hajonnut tai karan poikki kun ei se kuula siellä sulussa tosiaan käänny kun sen 90 astetta auki/kiinni-asentojen välillä. Tosin katkennen karan kohalla luulis sen hantaakin jäävän käteen kääntäessä. Sulku itessään ei maksa kun muutaman euron (mätänetissä 10mm:n putkelle ruuvarilla käännettävä malli 8 juuroo), vaihtaminenkin täyspäiselle ihmiselle on minuuttien homma kun vaan vedet saa jostain aikasemmin poikki.
 
No tämmöinen muistikuva oli itsellä kanssa, että ei pitäisi ympäri pyörä. Kiitos vinkistä, kokeilen tänään illasta nappasta kahvan irti.
Täältähän se ratkaisu löytykin. Kahva irti ja käänsin suoraan sulun aukin. Oli kahva tosiaan "pyörähtänyt" ja pyöri tyhjää tuloksena. Kiitoksia kaikille avusta!
 
Vessan hanasta tuli tänään ilmaa välillä. Ensin ajateltiin, että onko vesi loppumassa (vesi rengaskaivosta), mutta muista hanoista vesi tulee normaalisti. Voisiko hanan sekoittajassa olla jotain häikkää vai mistä tuollainen voisi johtua? Muutenkin tulee välillä vähän "röpöttämällä" vaihtelevalla paineella.

Pumpusta vesi tulee sisään kalvopainesäiliöön, josta sitten eteenpäin.
 
Vessan hanasta tuli tänään ilmaa välillä. Ensin ajateltiin, että onko vesi loppumassa (vesi rengaskaivosta), mutta muista hanoista vesi tulee normaalisti. Voisiko hanan sekoittajassa olla jotain häikkää vai mistä tuollainen voisi johtua? Muutenkin tulee välillä vähän "röpöttämällä" vaihtelevalla paineella.
Vastaus tähän kiinnostaa minuakin. Täälläkin vessan hana "pärisee" välillä, varsinkin kun kääntää kuumalle puolle kahvan. Onko sekoittaja hajoamassa/hajonnut? Mennyt jokin osa rikki sisältä ja saako sen vaihdettua vai meneekö koko sekoittaja vaihtoon.
 
Vastaus tähän kiinnostaa minuakin. Täälläkin vessan hana "pärisee" välillä, varsinkin kun kääntää kuumalle puolle kahvan. Onko sekoittaja hajoamassa/hajonnut? Mennyt jokin osa rikki sisältä ja saako sen vaihdettua vai meneekö koko sekoittaja vaihtoon.
Oletteko käyttäneet bide-suihkua? Se usein aiheuttaa juuri tuollaisen "pärisemisen" sen jälkeen hanasta vettä laskettaessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom