Kaikkiin hedelmiin ja marjohin kuolee ja hampaat sulaa ja tulee hiilaria ja se vasta vaarallista onkin. Vitsailen tästä aina mun hammaslääkärinkin kans, kun syön happamia marjoja sellaisenaan eli rahkojen/puuron päällä vähintään 750 g päivässä + mahdolliset smoothien/shottien seassa olevat. Se sanoi viimeksikin, että "Sun pitäis alkaa juomaan jotain energiajuomia tai vastaavia, että saatais mekin töitä." Eroosiotahan nuo on jossain määrin aiheuttaneet ja mulla on muutaman kerran alatakahampaiden eroosiokuoppia täytelty, mut reikiä ei oo näkynyt. Hammashommat riippunee toki aika paljon geeneistä/hammaslaadustakin.
Toi on imo pirun paljon parempi napsia vitamiineja, mineraaleja, kuituja, antioksidantteja sisältäviä todella laadukkaita ei-sokeroituja kuivahedelmiä tai -marjoja vs. joku muu herkku telkkaria katellessa. Nää ei oo mitään sokerikuorrutettuja marketin paskasokeroituja kuutioita, vaan superloistavia vaan sitä ihtiään ilman rikkikuivauksia ja lisäsokerointeja, kokeileppa! Pitäähän ne hampaat putsata ja harjata + ei kannata mennä mango suussa nukkumaan, mutta ikinä koskaan ei ole ollut reikiä lasten hampaissa. Voi syödä purkkaa ja/tai ksylitolipastilleja (juu nekin on epäterveellisiä). Ja kasvavat ja aktiivisesti urheilevat lapset tarvii energiaa nekin. En edes muista, kuinka monta vuotta Feelvividistä on tullut tilattua ja kukaan ei ole tullut lihavaksi/sairaaksi/reikiintynyt hampaat. On meillä kyllä lapsilla ihan karkkipäiviäkin...
Papaija on muuten tosi makee, mut sillä on hurjasti eri tutkittuja ruuansulatuksellisia/suolistollisia ym. terveyshyötyjä. Paljon enempi sokereita kuin mangossa, mut silti loistavaa. Eikä oo silläkään hampaat sulaneet mulla, lapset ei tykkää kyl niin ei tiiä sulaisko. Ei sitä hirveitä grammamääriä kerralla syödä kuitenkaan / varsinkin papaija on aika kevyttä kuivattuna.
Noita kun syö monipuolisesti vaihdellen, niin ei hirveesti voi mennä metsään. Vs. vaikka nyt jonku vehnäpullaleivän syönti tai muut teolliset vaikka "välipalapatukat". Ei tietysti kannata joka päivä syödä kiloa samoja pähkinöitäkään, vaan vaihdellen ja muutama sitä, muutama tätä, muutama päälle sitä ja seuraavana päivänä eri pähkinät.
PS. Kuinka moni liottaa cashewit vedessä, jotta sulaa paremmin?