Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Voihan painoa pudottaa plussakaloreillakin nestettä poistamalla.

Tohon vähän liipaten, iski yrjötauti+kuume ma-iltana ja 2,0 kg vähemmän on nyt puntarissa vaikka maanantainakin join pirusti (no nekin tuli ulos korkojen kera). Just oli vaivalla nostettu paino 87,0:aan. Hyvin lähti nestettä kyl ku sormenpäät oli 24 h jälkeen niin kuivat ettei meinannu sormenjälkilukija skulata. Muistaa taas, ettei ne painonvedätyshommat oo yhtään yrjötautia fiksumpia.

Tätä se tiesi, kun sunnuntaina salilla sujui poikkeuksellisen hyvin. Ihmettelin salikaverille ääneenkin et "mikäs nyt ku näin vahvaa" kun tein lisäpainoleuat 5 kg painavammalla kuin aiemmin ja sarjat meni ku vettä vaan ja sen jälkeen esim. jm pressissä silkkaa enkkasettiä kans. Kivasti herkistää tuleva/jo siellä piilossa oleva infektio kroppaa. Se on aina noin, et jos kovat lentokelit niin sit tuut kipeeks pari pv sisään. Kas ku tätä ei käytetä hyödyksi arvokisoissa.

Itse pudottelin 35kg ketolla ja pätkäpaastoilulla vuosia sitten. Parin vuotta siinä vierähti, kaloreita en laskenut missään vaiheessa. Pääasia oli, että proteiinia, energiaa, unta ja treeniä tuli sopivassa suhteessa. Söin kun tuli oikeasti nälkä, muuten suu kiinni. Homman voi tehdä monella tavalla, minulle toimi yksinkertaisuus.

Voimaharjoitellut olen vuosikymmeniä, mutta tavoitteet ovat vaihdelleet. Painoa pudottaessa tein pääasiassa voimaa ja lyhyitä sarjoja. Hyvin toimi, absoluuttiset voimatasot toki laski mutta suhteelliset voimatasot parani. Mikä nyt ei ole ihme kun läskiä katoaa, silavan voimantuotto-ominaisuudet ei ole maininnan arvoiset.

Keto toimii itsellä hyvin painon pudotukseen, mutta se on pidemmän päälle vähän tylsähkö ruokavalio. Pätkäpaastoilun kanssa toki sopii myös hyvin yhteen. Nykyään käytän molempia mutta kausittain treenitavoitteiden mukaisesti. Lisää lihasta ei näillä treenivuosilla enää hirveästi tule, mutta jos jotakin pientä haluaa, niin hiilareita sopivasti, helpottaa kummasti. Terveellisistä lähteistä kun syö, niin kasvukaudella tulee syömisestäkin työtä jos pelkästään ketolla vetelee.

Ainakin itsellä vuosia ja kilometrejä kun tullut, niin treenaus on enemmän terveyspainotteista kuin tulosten tavoittelua. Toki tavoitteita on hyvä olla, mutta tavoitteita voi olla hyvin erilaisia. Kun tavoitteet on selkeitä ja sopii omaan mielenmaisemaan, niin homma on paremmassa tasapainossa. Itse tykkään nostella painavia esineitä (jostain käsittämättömästä syystä), silloin kun on löytänyt sen oman jutun, niin ei tarvitse motivaatiota niin kaivella.

Tätä se tiesi, kun sunnuntaina salilla sujui poikkeuksellisen hyvin. Ihmettelin salikaverille ääneenkin et "mikäs nyt ku näin vahvaa" kun tein lisäpainoleuat 5 kg painavammalla kuin aiemmin ja sarjat meni ku vettä vaan ja sen jälkeen esim. jm pressissä silkkaa enkkasettiä kans. Kivasti herkistää tuleva/jo siellä piilossa oleva infektio kroppaa. Se on aina noin, et jos kovat lentokelit niin sit tuut kipeeks pari pv sisään. Kas ku tätä ei käytetä hyödyksi arvokisoissa.
Tää on kyllä totta. Viimeksi tuossa joulun alla vedin heittämällä koko vuoden kovimman treenin ja mehuja olis riittäny vielä senkin jälkeen. No kuinkas ollakaan iski oikein kunnon kuumeen päälle seuraavana päivänä ja joulunpyhät sitten vietettiinkin influenssassa.

Tavoitteena rasvan polttaminen.

184cm/103kg/26.6% rasvat.

Kolme kovaa tunnin punttitreeniä viikossa. Lisäksi yksi matalasykkeinen (0,5h-1h) ja yksi aerobinen (0,5h-1h) harjoitus plus kävelyt päälle.

Ajattelin lähteä kokeilemaan 2600kcal/päivä. Omasta kulutuksesta ei ole tarkempaa tietoa, laskurit väittivät kolmea tonnia. Miltä vaikuttaa?
Jonkun viikon verran syötin samsung healthiin kaikki syömiseni, kunnes sain tarpeekseni. Oli kyllä sikäli hyvä konsepti, että oppi hahmottamaan omien syömistottumusten makroja ja sitä, minkä verran eri raaka-aineissa on esim kaloreita.

Varsinaisesti en ole mitään diettiä vetänyt, vaan olen tehnyt pysyviä muutoksia syömistottumuksiin. Aiemmin oli pakkomielle kiskoa esim iso kasa lihaa aterialla, että saa varmasti tarpeeksi proteiinia. No, tuleehan sitä esim riisistä ja pastastakin aika hyvin. Samoin aiemmin oli tapana syödä kerran viikkoon itseni aivan ähkyyn esim mäkkisafkalla, pizza- tai kinkkibuffalla tai nachopelillä. Tuo on jäänyt nyt kokonaan pois, samoin kuin lähes joka viikonloppuiset sipsin mussuttamiset. Makeisille en ole ennenkään ollut kovin perso, mutta jos kaapissa on jotain ollut, niin on se pahasti poltellut. Nyt ei ole koko alkuvuonna tehnyt kuin kerran mieli jotain makeeta(sama sipsin kanssa). Lisäksi iltaisin myöhään ja raskaasti syöminen on jäänyt pois.

Lisäksi olen alkanut säännöllistämään nukkumista. Viimeisen viikon ajan olen pakottanut itseni seiskalta ylös joka aamu. Unet ovat jääneet seitsemään tuntiin ja alle(tänäänkin heräsin ennen kuutta enkä vain saanut enää unta, oli yli viisi tuntia tosi hyvää unta takana), mutta tuntuu että unen laatu on parantunut merkittävästi. Jospa kohta pääsisi jo hätyyttelemään kahdeksaa tuntia.

Treenit ovat kulkeneet kivasti ja olen alkanut tekemään paljon uusia liikkeitä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
268 795
Jäsenet
76 306
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom