Vaikka marjojen syöminen onkin tosi fiksua, niin 0.5-1.0 kg päivässä on paljon.
Itse jemmaan pakkaseen 80-140 kg marjoja per kausi, mutta niistä syö koko perhe. Itse kyllä syön päivittäin marjoja, mutta kilon sijaan 100-150g/pv. Olisi hurja määrä tuo kilo/päivä. Esim. mansikoina se on 2200€/vuosi ja mustikoina lähemmäs 3000€/vuosi. Lisäksi saa olla iso arkkupakastin, johon jemmataan 350kg marjoja.
Eihän toi 0,5 - 1,0 kg päivässä paljoa ole, kun syö pikku 250 g tirrin kerralla ja 3-4 x päivässä. Iltasin menee lisäksi välillä kyllä herkuttelun puolelle, esim. vetasee iltamarjarahkan tai -smootien päälle sit jotain huurteisia karviaisia/kirsikoita 0,5+ kg tms.. Ne on niin ***tanan hyviä pakkasesta otettuna, antaa sulaa hetken ja sit napsii tv:tä katellessa puolisulina/jäähileisinä. Siks niitä arkkupakastimia on useempia (autotallisalin nurkassakin jopa, ja ostettu jostain Gigantin superaleista eli halpoja olleet
) + keittiössä vierekkäin 386 l jääkaappi ja 324 l pakastinkaappi.
Juu ja mun vanhemmat(kin) on kovia poimiin marjoja, niiltä saan yleensä puolukoita (miksei nyt muutakin, kun niitä kuluu niin paljo ja vanhemmilla ei niin kovasti / välillä niillä on pari isoa pakastinarkkua ylitäynnä + keittiön täyskokoinen Miele kaappipakastin ylitäynnä) loputtomasti. Mut joo kasvatellaan kyllä itte herukoita (puna-, viher-, valko-, musta- sekä vihreitä ja punaisia karviaisia), kirsikoita, mansikoita, vadelmia, boysenmarjoja, tyrnejä, ja pensasmustikoita (ja omenoita, pottuja ja porkkanoita, herneitä, lehtisalaatteja ja yrttejä). Ihan kivaa harrastetta hoidella ja poimia niitä. Sekin aika on pois pahanteosta.
Mut joo eli kun voi laskea rahaksi, niin tuhlaan ihan hitosti ruokaan ja himassakin on "käteistä" aika paljon
Eihän noi lakat tai tyrnit mitään halpoja oo vrt. vaikka mustikat tai puolukat. Syön sit nähtävästi kalliimmin ku joku miljoonäri, ku kerran pakastelakkakin maksaa joku 40-60 € / kg. Täytyykin ens kerralla nauttia, kun tulee syötä sisäfilettä kalliimpaa kamaa ihan vaan iltaherkutteluna vaikka. Jos ei olis hyväpalkkaiset työt molemmilla, niin myisin kyllä villimarjoja periaatteella perkattuna ja kotiintoimitettuna lähiseudulle. Mustikkaämpäristäkin voi nykyään pyytää 60 € / 10 litraa sis. ämpärin, sis. kotiintoimitus. Viinimarjojahan tai vaikka pensasmustikoita (tai muuta viljeltyä) ei saa myydä verovapaasti
@laumat Mulla on monia umpikaupunkilaisia kavereita, jotka asuu rivarissa tai kerrostalossa ja käy keräämässä ahkerasti mustikoita, sieniä tai kalastamassa/pilkillä yms. vaikkei tyyliin varmaan edes lumia osais kolata tai ikinä pärjäis päivääkään omakotitalossa (tai no riippuu mimmosessa, mut tämmösessä vanhassa puutalossa, missä pitää kantaa polttopuita liiteristä, poltella takkaa ja kaminaa eli tehäkin jotain).
Toi hirviporukka on hyvää hommaa ja riistaliha on loistavaa ja ravinteikasta. Kaikkee ei voi tehdä, en mäkään ole ehtinyt kalaan sitten nuoruuden eli kala on ostettava, kuten lihakin jos nyt ei joskus metsästävältä isältäni siunaannu jotain metsoa/teertä/pyytä/jänistä valmiiks perkattuna köntsänä tai naapurilta hirveä/vasan filettä vaihdossa johonkin palvelukseen tms. jos oon vahtinut taloa / käynyt ajelemassa nurtsia ajoleikkurilla sen mökkeillessä...
Mut kelatkaapa, kuinka pirun vähän on kaloreita vaikka 1 kg mustikassa (tai vaikka karpalo 32 kcal/100 g, kattokaas tää
Elintarvike - Fineli mitä superia! Voi vaikka esim. ketodieetilläkin vetasta kilon karpaloita päivässä huoleti niin ei tuu hiilariakaan vielä liikaa) ja miten täyttävä ja miellyttävä bombsi se on vaikka maitorahkan kans. On kyllä ihan superfoodeja noi kotimaiset marjat ja täysin aliarvostettuja. Varmaan 90+ % niistä mätänee mettiin poimimattomina? Onhan niissä pusikoissa toki kaikkee muutakin, jos vaan tunnistais luonnonyrttejä (muutakin kuin nokkosen, mitä toki tullut poimittua) tai tykkäis sienistä (niitä mä en syö, ainoo asia simpukoiden + mustekalan + etanoiden tms. ohessa mihin en koske vaikka olis kuinka ravinteikkaita).