Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 860
Klassinen kysymys, niin vastauksetkin on vähintään klassisia :D Töissä meidän 150 kg sähkömieheltä oli lääkäri kysynyt työterveydessä, että "ihme ku oot vielä hengissä noilla verenpaineilla ja massoilla, oiskos tehtävä jotain" niin oli noussut tuolilta ja sanonut "kato nyt, 150 kg nousee penkistä niin oon elämäni kunnossa".

Penkkipunnerrusenkka kunnollisena kunnon säännöillä 140 kg, 40-vee ja 82-85 kg haarukassa pyöritelen painoani, enkka parin vuoden takaa ja viime kaudella 137,5 kg nostettu monet monet kerrat helppona rentona varmana ykkösenä mutta jostain syystä 142,5 kg ei mennyt seuraavina nostoina vaikka olis pitänyt, mutta ehkä ens vuonna sitten kuhinalla ohi. Haluisin 2 x omapaino, mutta kauas on pitkä matka. Perkelekku tuli huonona penkkaajana joskus asetettua tavoite penkissä siihen 2*op.

Kootut selitykset: Vois olla parempikin, mutta kun tasan ei käy onnenlahjat. Joskus kun tein 11x110 kg AMRAP-sarjan (sillon oli max ehkä 135 kg näin muistin varasta), niin treenikaveri joka sai just saman 11x110 kg kunnollisella tekniikalla (toki mua silloin 20 kg painavampi ja nyt 35 kg painavampi / kisailee 120 kg sarjassa) nosti hanuri ilmassa runkkusalipenkkinä salilla 180 kg (ekoissa kisoissa sitten 140 kg 105-sarjassa eli runkkusalipenkin ja varsinaisen kisassakin hyväksyttävän varsinaisen penkkipunnerruksen ero on aika iso, eikä se kaveri oo vieläkään ylittänyt silloista runkkupenkkitulostaan vaikka on siirtynyt 15 kg painavampaan painoluokkaan ja korjannut tekniikan salillakin, 175 kg on siis hänen enkkansa nykyään penkkipunnerruksessa, eikä muistele vanhoja 4 vuoden takaisia runkkutekniikoita tai niiden tuloksia). Toisaalta ku on huono 1RM irtiottokyky tuon osalta, niin voin lohduttautua sillä, että 125 kg tulee vaikka oisin ollut 2,5 viikkoa sairaalassa (ja siihen 1,5 vkoa kotilepoa päälle) eli ns. koomavakio on sentäs kohtuullinen.

Eli sillainhan näitä on vähän paha vertailla, kun yks tekee paidalla, toinen sotilaspenkkinä, kolmas fpo-, neljäs ipf-kisapenkkinä, viides (yks automyyjä joka käy salilla) jalkapohjat penkillä lantio ylhäällä jotain ihme puljaamista sentin liikeradalla käsiä koukistamatta. Kyllä mäkin treenaan lankkupenkkejä eri korkeuksilta, kettingeillä, Metal Silver Catapultilla, SlingShot Reactilla, niin rautaa on huomattavasti enempi mut sitä ei lasketa, kun ei liity oikean penkkipunnerruksen 1RM:ään mitenkään. Jos tekisin solttuna, niin 1RM olis varmaan paljo vähempi (en oo koittanut 1RM etuolkapääriskin takia mut perseestähän se on), tai jos siirtyisin tohon automyyjän tyyliin niin sais lisätä varmaan monta kymmentä kiloa.

Eli aika vaikee vertailla.

Edit: Ja silloin tällöin kun puheeksi tulee niin esim. työpalavereissa porukoiden muinainen penkkienkka tuntuu parantuvan aina kerta kertansa jälkeen vähän niinku Iltalehdessä Seppo Rädyn punttienkat. Ainahan ne mua enemmän nostaa, mutta voi olla, että ambulanssia tarttis, jos oikeesti mentäis yrittämään niillä millä leveillään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
628
Penkki enkka on 102.5kg ja painoa vajaa 100kg. Mutta ikää on jo 50+ ja enkka tehtynä pari viikkoa sitten, eli voi vielä kehittyä tässä iässä. Kyykkytulokseen olen tyytyväinen; 160kg
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 445
Tässä taisi yhtäkkiä tulla kaksi vuotta täyteen salilla käymistä, aiemmin elämässä pari kertaa yrittänyt käynnistää harrastusta mutta aina aiemmin se on ollut sellaista ahdistunutta läpsyttelyä eri laitteissa ilman mitään käsitystä tekniikasta tai tavoitteista.

Viime tammikuussa tuli ekan kerran spontaanisti testattua penkkiykköstä ilman mitään kummempia valmisteluita normaalin syömisen lisäksi. Todennäköisesti uni oli aika vähissä, kun vuorotyöläisenä oli aamuvuorot alla, enkä silloin ole kovin pirteä. 70 kiloa meni, eli varmaan monelle ketjussa ihan normaali sarjapaino, mutta pitää näitä pienempiäkin saavutuksia mainostaa.

Kaikkiin näihin salin compound-liikkeisiin (suomeksi?) lähdin aika lailla nollasta. Penkissä se oli 30 kiloa huterasti ja vaappuen työntäen. Alkuun etenin aika pitkään sillä tavalla, että kierron aikana lisään settien lukumäärää ja uudelle kierrolle vasta painoja. Nykyään herkemmin painoja ja/tai toistoja. Hyvä punnertamaan en ole koskaan ollut kehonpainollakaan.

Painoa sellaset 98–102 kiloa, pituutta 193. Pitkät kädet ja ei mitään hullua kaarta, se mikä luonnostaan tulee ja sillä mennään. Kohtalaisen pitkä liikerata ja huomio siinä, että lasku on rauhallinen eikä tanko pomppaa takaisin.

Näitä lukuja on aina vähän syvältä jakaa, kun tietää, että monilla on paljon enemmän taustaa tai vähäiselläkin taustalla kehitys ollut nopeampaa, muttei siitä näin 35-vuotiaana tarvitse enää välittää. Kyykynkin kanssa sama homma, että suunnilleen tangon kanssa lähdin liikkeelle. Penkkiliikkeiden suhteen ei sentään mitään haavereita ole käynyt, mitä nyt toi alaselkä kiukuttelee välillä silloinkin.

Se pitää sanoa, että ne muutamien viikkojen tauot näin untuvikkona lykkää niitä sarjapainoja yllättävän paljon alas. Ennen taukoja vähän sinne päin valmisteluillakin on voinut olla ihan hyvä tilanne, sitten viikkojen jälkeen sitä ei ihan parilla treenikerralla samaa enää saavutetakaan vaikka miten imisi hiilareita iltaisin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 860
Penkki enkka on 102.5kg ja painoa vajaa 100kg. Mutta ikää on jo 50+ ja enkka tehtynä pari viikkoa sitten, eli voi vielä kehittyä tässä iässä. Kyykkytulokseen olen tyytyväinen; 160kg
Mun isä teki alltime penkkienkan 65-vuotissynttärinään joten nuori mieshän sä viälä oot ja kehitysiässä. On tupattu senkin jälkeen hurjasteleen synttäreinä. Nysse on 70-vee, mutta kyllä se vielä enkkaansa penkissä(kin) parantaa jos vaan hengissä pysyy ja ilman vaivoja. Tällä hetkellä se on paisuttanu ittensä 104 kg pullaksi ja penkistä menee aika lailla se markka, kyykystä jotain 165 kg varman päälle ja vedossa 180 jotain kg (eipä se halua oikeen riskeerata, toisin ku minä vielä 4-kymppisenä onnistu tai kuole yrittäessä).

Aloitti 58-vuotiaana voimanoston (laiskoteltuaan välissä 20 vuotta, mut onhan sillä sitä ennen hiihdosta, juoksusta ja maastojuoksusta mitaleja muutama kirjahyllyllinen, esmes 70-80-luvulla oli juoksuissakin aika kova taso tuolla Kalevankisa-tasollakin ja hänelle liian lyhyt 800 m matkakin on paineltu alle 2 minuuttiin ja mä taisin asua pikkupoikana urheilukentän reunalla mukana pomppimassa uran jäähdyttelyvaiheessakin kun molemmat akillesjänteet oli jo menny ja selkäkin/välilevyt häippässeet... silti tehtiin kentällä vaikka 400 m vetoja auton kumi köyden päähä laitettuna ja toinen pää lantiossa. Luulen, että noita peruja tuo ainaskin lahjakkuus treenaamiseen...).

Ja eipä sillä ole paskaakaan väliä, mitä kukakin nostaa / ihan turha on vertailla muihin, kun se ei auta mitään. Tossa voimanostopiireissä juniorit ja varsinkin sub-junnut on sellaisia, että niitä oikein vituttaa tai masentaa kun joku kanssakaveri menee ohi tai nostaa kovan tuloksen jossain kisoissa. Mä sanon aina niille, että jos vertailemaan ruvetaan, niin aina löytyy jostain joku teitä vahvempi tyttökin (oikeestihan suomalaisten voimatasoilla / kenties aamupuuroillakin ei oo mitään jakoo maailmalla IPF:ssäkään noin niinku avoimissa). Kyllä se siitä yleensä sitten kääntyy siihen oman tason parantamiseen ja ettei oikein muuta mahda kun toisia ei voi huonontaakaan, jotta pärjäis paremmin vertailussa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 344
Näitä lukuja on aina vähän syvältä jakaa, kun tietää, että monilla on paljon enemmän taustaa tai vähäiselläkin taustalla kehitys ollut nopeampaa, muttei siitä näin 35-vuotiaana tarvitse enää välittää. Kyykynkin kanssa sama homma, että suunnilleen tangon kanssa lähdin liikkeelle. Penkkiliikkeiden suhteen ei sentään mitään haavereita ole käynyt, mitä nyt toi alaselkä kiukuttelee välillä silloinkin.
Eipä noita nostettuja kiloja kannata liikaa tuijottaa ellei sitten tarkoituksena ole nostaa isoja painoja esim. kisailumielessä. Ihan samalla tavoin, kun voisi montaa todella kovaa penkkaajaa katsoa, että ulkoisesti näyttävät naapurin Jaskalta, joka ei ole salilla ikinä käynytkään. Eli hakeeko sieltä salilta muutosta ulkomuotoon vaiko niitä isoja rautoja niin aika erilaiset kropat näihin soveltuu. Itse treenaan "naisten painoilla" mutta kuitenkin treenin tulos näkyy ulkoisesti melko selvästi. Omalla salilla on monta, jotka nostavat hurjia rautoja itseeni verraten, mutta eivät ulkoisesti erotu missään mielessä edukseen.

Kannattaa siis itse päättää mitä sieltä salilta hakee ja muokata se treeni niiden omien tavoitteiden mukaiseksi. Vertailu muihin voi olla motivoivaa, mutta liiallisuuksiin menevä vertailu saattaa vain latistaa menoa. Keskittyminen siihen omaan tekemiseen on tärkeintä ja tehdä sitä pitkäjänteisesti alamäistä huolimatta.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 860
Sleeper build ja dad bod on muotia, vai miten se oli. Tulipahan vaan mieleen, ei juu tosiaankaan rasvaprosenteilla nostella mitään eli naapurin Jaskoja aika monikin mut sillain luonnollisella ja sopivalla tavalla:



Ja sit muuan Tuomas Hautalaa Lift Vaultin videolla sanottiin ihan kirjastonhoitajan tai ei-minkään näköseksi ku oli viime vaiko toissa vuonna maailmallakin otsikoissa :D



Geneettisestihän mitkään esim. kapeavyötäröiset ei yleensä esim. maksimivoimailemaan/voimanostoon/vahvamieshommiin valikoidukaan (penkkiin voi vielä mennäkin). Sit jos on taipumusta vahvaan coreen/voimamahaan ts. vois näyttää tasapaksulta naapurin Jaskalta, niin kyllähän ne yleensä kyykkii/vetelee isoja rautoja tai nostelee kiviä tms.. Ulkomaalaisia douppikasvatettuja ei kannata katella, siellä näytetään enempi He-Manilta.

Mut kyllähän ne isommat ja isommat raudat ennemmin tai myöhemmin kroppaa muokkaa myös, koska voima tykkää asua mahdollisimman suuren poikkipinnan omaavassa lihassa. Itte 178-senttisenä ja 82...85 kilon nurkilla pyörivänä joutuu käyttään silti XL tai XXL kalsareita ja XL:n paitoja paitsi nyt jos jostain A7/Gasp/Better Bodies/Strengthshop tjsp. kunnon kokosia ostaa niin L voi mennä mutta saattaa kiristää kaulaa tai kainaloa. On mulla ennen vanhaan tän mittasena ollu vielä S- ja M-koon kalsareitakin, joten aika monta kokoa on tultu ylöspäin vaikkein oo sekuntiakaan koittanut bodata (päin vastoin, koittanu vältellä turhaa massan kasvatusta, koska yli 88-kilosena en jaksa mitään). Töihin pitää kauluspaidat ostaa erikoisliikkeestä paksun kaulan takia. Mahakin saattaa pömpöttää ja (nosto)vyötä pitää säätää, koska syön/kulutan määrällisesti niin paljon ja sitä ravintoa on lapattava aika lailla tilavuuksellisesti. Aamulla herätessä voi olla hetken aikaa slimmi, tai joskus painoa alaspäin vedettäessä. Jos jonku fysiikkaa oon ihaillut, niin yks 83 kg sarjassa voimanostellut salikaveri / on just sellanen klassinen voimanostobuildi. Ja eipä siinä, kyllä mä naisissakin tykkään enempi voimanostobuildista kuin fitness-/bikinibuildeista... Just sellanen simpsakka kiekonheittäjäbuildikin on kiva mallia Sandra Perkovic / nykyisellään Elkasevic tai Valarie Allman tsjp.. Mutta onneks makuja ja tavoitteita on monia.
 

latee77

Team Ryzen
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 222
Eikai mikään estä treenaamasta voimaa pariin kolmeen lajiin ja sitten jumppaa muut liikkeet läpi. Keskitie. Sekä suorituskykyä että hiukan T-paidan täytettä ilman pötsiä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
657
115 meni parhaillaan penkissä joku kymmenen vuotta sitte.. nyt en oo vähää aikaa testannut enkä salilla käynyt aktiivisesti mutta voisin kuvitella että joku 90 nousee. Vähä aikaa sitte olin kylpylässä ja nostelin kuntosalilla penkkiä nii tuntu että käsiin ja rintaa särki hirveästi.. joillain 60 tein kympin toistoja
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
443
Itse aloittelin 01/23 about 20v tauon jälkeen 44v salilla käynnin. Pikku hiljaa edistyny ja nyt 04/24 otin JTO-valmennuksen messiin ja nyt menossa valmennusvko 21.

Viime inbodyssä oli rasva 20%. 182/93 45v
Penkki pienellä perseellä 140kg, veto 180kg ja kyykky about 110kg. Kyykky nyt laahaa perässä ja siihen pureudutaan enemmän ja enemmän.

Tein tuohon 04/24 omalla tyylillä ja tuntui ettei se tehoa, joten päätin ottaa valmennuksen. 17vkon valmennuksen aikana tuli inbodyn mukaan 1,4kg lihasta, omalla tekemisellä samaan meni 52vkoa.

Henri Böhniltä otin valmiin ruokaohjelman 19,90€ ”lihasmassa 90-100kg” ja sen mukaan syönyt nyt Heinäkuun puolesta välistä tähän hetkeen.
Tätä ennen kokeilin kaikenlaista, mutta tämä ohjelma toi helpotuksen mulle. Erittäin selkeä ja kätevä, vaikkakin ”vain” valmisohjelma.

Erittäin iso suositus JTO:lle, ei jakele valmis ohjelmia vaan on oikeasti tekemisissä just sun kanssa ja sun tekemisen.

Mutta minulle toimii nämä ja sillä mennään. Ehkä alkutalvesta otan toisen valmiin ruokaohjelman jos saisi sitten ulkokuorta siistittyä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 518
Viestejä
4 393 990
Jäsenet
72 998
Uusin jäsen
maeger

Hinta.fi

Ylös Bottom