Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Se on aika hämmästyttävän tarkkaa nolla prosenttia mitä voimaa saa lisää moisilla nostokengillä ja paidoilla. Voihan niillä rautaa liikkua enemmän, mutta ei se siitä raudan liikuttajasta sen voimakkaampaa tee.

Ei tule äkkiseltää mieleen mitään kymmentä tai kymmeniä prosentteja lisää voimaa tuovaa temppua kuin ne mitkä löytyy Maailman antidopingtoimisto WADA ylläpitämältä ja päivittämältä Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelosta.
Äläs nyt, kyllä se henkinen puoli ja fiilis yllättävän paljon merkkaa irtiottokykyyn. Aivot ja hermosto sitä lihasta kuitenkin käskee. Jos sä epäilet, että pettääköhän mun kenkä tai liukastunko tuossa 1 RM:ssä niin se haittaa. Aika tarkkaa analyysiä kattelen ihmisten kyykyistä ja nostokengistä niin näkeehän sitä jo 150+ kg romuilla miten antaa kenkä kiertoa ja osa voimasta menee hukkaan siihen muodonmuutokseen/materiaalin litistämiseen väärään suuntaan.

Onhan näitä muitakin, esim. puristaa tangosta niin perkeleesti niin todettu lisäävän voimaa jopa +5 % tai huudahtaa ennen sarjaa/nostoa tai imasee hajusuolan hajua nokkaan, jotta sillä sitten adrenaliinit nousee. Tai kaveri lyö täysillä avarit selkään jne... Tai kohtaat yllättävän onnettomuuden/tapahtuman ja saatkin hirmu voimat adrenaliineissas.

Ja mitä enempi, sitä enempi. Kumman luulet aiheuttavan suuremman ärsykkeen kropassa, jos ilman mitään varusteita alasti teet vaikka 200 kg:lla kyykyssä vai hyvillä kengillä, polvilämpillä ja vyöllä 220 kg? Niinpä, toisessa on 10% enempi kokonaiskuormaa 90% kropalle ja hermostolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
29
Se on aika hämmästyttävän tarkkaa nolla prosenttia mitä voimaa saa lisää moisilla nostokengillä ja paidoilla. Voihan niillä rautaa liikkua enemmän, mutta ei se siitä raudan liikuttajasta sen voimakkaampaa tee.

Ei tule äkkiseltää mieleen mitään kymmentä tai kymmeniä prosentteja lisää voimaa tuovaa temppua kuin ne mitkä löytyy Maailman antidopingtoimisto WADA ylläpitämältä ja päivittämältä Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelosta.
Aiheen sivusta - IPF (kansainvälinen voimanostoliitto) on taas ajamassa seinään noissa classic-sarjan varustesäännöissä. Jatkuvasti tulee kovempia ja kovempia "polvenlämmittimiä" joista saa hyötyä jalkakyykkyyn. Nostajien toiveesta tuli tämä raw/classic sarja, mutta koska ainoa taho mikä tuo rahaa liitolle on nuo varustevalmistajat niin tässä taas ollaan. Seuraavaksi tulee sitten taas enemmän tukevat "nostotrikoot".
Itse kukainenkin saa toki tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta voimanoston puolesta harmittaa että tuo lipsuu taas tuonne varustenostamisen puolelle vaikka sillekkin on omat sarjansa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 876
Aiheen sivusta - IPF (kansainvälinen voimanostoliitto) on taas ajamassa seinään noissa classic-sarjan varustesäännöissä. Jatkuvasti tulee kovempia ja kovempia "polvenlämmittimiä" joista saa hyötyä jalkakyykkyyn. Nostajien toiveesta tuli tämä raw/classic sarja, mutta koska ainoa taho mikä tuo rahaa liitolle on nuo varustevalmistajat niin tässä taas ollaan. Seuraavaksi tulee sitten taas enemmän tukevat "nostotrikoot".
Itse kukainenkin saa toki tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta voimanoston puolesta harmittaa että tuo lipsuu taas tuonne varustenostamisen puolelle vaikka sillekkin on omat sarjansa.
Varustevalmistajat ja jauhokauppiaat lienevät ne jotka lajia lähinnä sponsoroivat. Rahahan se tahtoo maailmaa pyörittää. Luultavasti voimanosto ja kehonrakennus ovat hyvin marginaalisia lajeja sponsoroinnin kannalta. Toki ne rahahanat sitten aukeavat kun tai jos sattuu nousemaan sinne TOP5 luokkaa mr. olympian yleisessä sarjassa tai maastavedossa 500 kilon haamurajaa paukutella.

Jauhokauppiailla tarkoitan niitä kaikenlaisia proteiinijauhe, palautusjuoma ja muita lisäravinteita kauppaavia tahoja.

Itse tykkään vetää maastavetoa ja miksei myös kyykätä ilman kenkiä sukkasillaan. Sillä tavalla saan itse parhaan tuntuman siihen alustaan. Sellaisia "tossuja" yrittänyt katsella mitkä on kuin paksummat lyhyt vartiset sukat muistaakseni nahjapohjalla. Niitä käytettiin sisäkenkinkä joskus ala-asteella. Harmi kun en oikein sopivaa hakusanaa niille keksi millä niitä netistä löytäisin. Lähinnä niitä kaipaisin kun salin säännöissä lukee, että pitää käyttää sopivia sisäkenkiä, niin vähän kiusallista sukkasilleen nostopaikalla ottaa vaikka asia sovittu salin omistajan kanssa se on ookoo.
 
Liittynyt
10.03.2023
Viestejä
13
Varustevalmistajat ja jauhokauppiaat lienevät ne jotka lajia lähinnä sponsoroivat. Rahahan se tahtoo maailmaa pyörittää. Luultavasti voimanosto ja kehonrakennus ovat hyvin marginaalisia lajeja sponsoroinnin kannalta. Toki ne rahahanat sitten aukeavat kun tai jos sattuu nousemaan sinne TOP5 luokkaa mr. olympian yleisessä sarjassa tai maastavedossa 500 kilon haamurajaa paukutella.

Jauhokauppiailla tarkoitan niitä kaikenlaisia proteiinijauhe, palautusjuoma ja muita lisäravinteita kauppaavia tahoja.

Itse tykkään vetää maastavetoa ja miksei myös kyykätä ilman kenkiä sukkasillaan. Sillä tavalla saan itse parhaan tuntuman siihen alustaan. Sellaisia "tossuja" yrittänyt katsella mitkä on kuin paksummat lyhyt vartiset sukat muistaakseni nahjapohjalla. Niitä käytettiin sisäkenkinkä joskus ala-asteella. Harmi kun en oikein sopivaa hakusanaa niille keksi millä niitä netistä löytäisin. Lähinnä niitä kaipaisin kun salin säännöissä lukee, että pitää käyttää sopivia sisäkenkiä, niin vähän kiusallista sukkasilleen nostopaikalla ottaa vaikka asia sovittu salin omistajan kanssa se on ookoo.
Täällä tulee kanssa sukkasilteen mentyä. Tua salilla missä käyn niin kovimmat voimailijat nostaa paljain jaloin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
@Lucas Prismassa Ciraf-jumppatossuja muutaman egen pari. Nahkaset pohjat ja joku polyesterikangassukka ns. "karjalanpiirakkamalli". Kovettuu nahat aika nopee ja sumovetäjille en suosittele lipsumisia.


A7 Soul sumo slipperssit on kova sana, pitää hyvin myös jäällä kun kumilaatu loistava.


Suosion takia noihinki inflaatio kyl iskeny pahasti...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
34
1,5-2 kiloa on painoa tullut kreatiinin aloittamisen myötä. Salilla en ole vielä huomannut eroa, mutta eipä tässä ole mennyt kuin vasta pari viikkoa kun kreatiinin käytön aloitin.

Ruokahalussa on kuitenkin ollut muutoksia, lähinnä siihen suuntaan ettei ole mielitekoja tullut enää. Aiemmin makeanhimo iski helposti ruokailun päätteeksi ja etenkin viikonloppuiltaisin, niin nyt on menty lähestulkoon sokerittomalla kreatiinin aloituksesta alkaen. Ei toki ollenkaan huono asia.
Itsellänikin kreatiini nostaa painoa 1-2 kg. Tai ainakin se siltä vaikuttaa. Nyt olen pitänyt taukoa kreatiinista kuukauden verran niin, aamupaino puonnut 80-81 kiloon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
34
@Disfear polvilämpät on hyödyllisimmästä päästä, kato jostain alesta jotkut halvat Rehbandin tms. neopreenilämpät niin saa polvet kuumiksi ennen suoritusta. Tai leikkaa mummun villasukista kärjet pois ja vedä ne polviis. Tai jos haluut hintalaatusuhteeltaan suoraan parhaat, niin jätän tämän tähän:


Ja BROCKEN5 -koodilla saa aina 5 % alea tuolta (jos ois käyttäny jo s-postilistan -5 % koodin).

Tai jos ei oo kovin mörssäri, niin noi S-koot venyy isoonkin jalkaan näissä lerpuissa ja tässä 5 € / zibale.

Nuot Rehband Rx Knee Sleeve 7 mm, on kyllä ollut hyvät. Pitää polvet lämpöisinä. Toinen mistä on oikeasti ollut apua, on hyvät vetoremmit, maastavedossa ja kulmasoudussa tangolla. Bear Gripit tilasin amazon.co.uk:sta. Sukkasilleen vedän itse.
 
Liittynyt
29.09.2019
Viestejä
43
@Lucas Prismassa Ciraf-jumppatossuja muutaman egen pari. Nahkaset pohjat ja joku polyesterikangassukka ns. "karjalanpiirakkamalli". Kovettuu nahat aika nopee ja sumovetäjille en suosittele lipsumisia.


A7 Soul sumo slipperssit on kova sana, pitää hyvin myös jäällä kun kumilaatu loistava.


Suosion takia noihinki inflaatio kyl iskeny pahasti...
Ite oon nostellut converseissa, mutta tekee pahaa kun tuntuu että survoo varpaat kasaan ja samalla haittaa tasapainoa. Tälläisistä oon unelmoinut, mutta hinta minusta liikaa tuollaisesta tossusta:

Tuo linkkaamasi sumo slipper voisi olla hyvä vaihtoehto. Onko kokemusta tuolla nostamisesta?
Tulisi salille ihan yleiskengäksi kaikkeen tekemiseen. Varmaan lähtee kyllä joka tapauksessa testiin kun on niin edullinen.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Tuo linkkaamasi sumo slipper voisi olla hyvä vaihtoehto. Onko kokemusta tuolla nostamisesta?
Tulisi salille ihan yleiskengäksi kaikkeen tekemiseen. Varmaan lähtee kyllä joka tapauksessa testiin kun on niin edullinen.
Kato Adidas the Total myös, jos passaisi? A7 Soul sumo slippereitä olen käyttänyt päivittäin 23.12.2021 lähtien kun sain nuo nykyiset versiot. Aiemmat A7:n tossut ei soveltuneet sumoon yms. niin hyvin kun oli kumi vaan pohjassa (ja makkaralle menevät remmit jne.). Tossa Soul Sumossa nousee kantit pohjan alta myös ylöspäin.

17095611668224608566432262314006.jpg

Ja noita kärkiä pikaliimaillu pari kertaa

17095612164972237364269073472096.jpg

Sumoveto tuntuu niitä rasittavan. Nyt vetäny lähentäjävaivan takia muutaman kk pertsalla niin ei kohistu popon sivuun/kärkiin voimaa. Käytän näitä siis aina vedossa ja vedon avuissa jne. ja kyykkypäivänä saatan kyykyn jälkeen heittää kans jalkaan niin kivempi tehä kylkiä, vatsoja jne.

Mulla 44 lenkkari (Nikejä ja Adduja) ja 43 tossa A7 just sopiva koko. Käytän myös 43 koon Reebok Legacy Lifter tai Inov-8 360 fastlift. Addun nostokengät on 44...45 ja Nike 44,5. Converset 43.
 
Liittynyt
29.09.2019
Viestejä
43
Kato Adidas the Total myös, jos passaisi? A7 Soul sumo slippereitä olen käyttänyt päivittäin 23.12.2021 lähtien kun sain nuo nykyiset versiot. Aiemmat A7:n tossut ei soveltuneet sumoon yms. niin hyvin kun oli kumi vaan pohjassa (ja makkaralle menevät remmit jne.). Tossa Soul Sumossa nousee kantit pohjan alta myös ylöspäin.



Ja noita kärkiä pikaliimaillu pari kertaa



Sumoveto tuntuu niitä rasittavan. Nyt vetäny lähentäjävaivan takia muutaman kk pertsalla niin ei kohistu popon sivuun/kärkiin voimaa. Käytän näitä siis aina vedossa ja vedon avuissa jne. ja kyykkypäivänä saatan kyykyn jälkeen heittää kans jalkaan niin kivempi tehä kylkiä, vatsoja jne.

Mulla 44 lenkkari (Nikejä ja Adduja) ja 43 tossa A7 just sopiva koko. Käytän myös 43 koon Reebok Legacy Lifter tai Inov-8 360 fastlift. Addun nostokengät on 44...45 ja Nike 44,5. Converset 43.
Mä en tee sumoa ollenkaan, mutta kyykkyjä, penkkiä ja mavea (normi ja trap) tulee tehtyä ja mielellään pitävä tasapohjainen matala kenkä niihin. Laitoin tuon A7 tilaukseen, saman kokoisena kuin converset.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
@forerunner oiva valinta, nuo on kyllä todella pitävät minimalistisalikengät, hengittävät jne.. Kerran yks vanha mummokin kehui salilla, että "tollaset pitäis hänenkin hommata" kun rullailin alkulämppiä crosstrainerilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Mikäs se on tämän hetken best bang for buck -protsku? Pitäisi Supermass Super Whey Isolaten tilalle katsella jotain edes hieman huokeampaa mutta laadukasta ja hyvän makuista tavaraa.
 
Liittynyt
23.11.2021
Viestejä
144
Mikäs se on tämän hetken best bang for buck -protsku? Pitäisi Supermass Super Whey Isolaten tilalle katsella jotain edes hieman huokeampaa mutta laadukasta ja hyvän makuista tavaraa.
Star Nutrition on kyllä itsellä se mihin tulee aina palattua. Kokeillut muutamia vastaavan hintaluokan jauheita ja ainahan se tieto siitä, että niitä vedetään taas pari kuukautta vituttaa ensimmäisen maistiaisen jälkeen.
 
Liittynyt
29.09.2019
Viestejä
43
Mikäs se on tämän hetken best bang for buck -protsku? Pitäisi Supermass Super Whey Isolaten tilalle katsella jotain edes hieman huokeampaa mutta laadukasta ja hyvän makuista tavaraa.
Tuo supermass whey isolate on mahdollisesti karmeimman makkuista protskua mitä olen syönyt :D, makuna oli se suklaapirtelö tai vastaava. Itselleni nuo yli-imelät joutuu vähän väkisin juomaan.
Sportlifeä ja leaderia tullut nyt ostettua, kun on ollut XXL:ssä tarjouksessa. Minusta ne on maultaankin ihan OK, ainakin sopivan mietoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tuo supermass whey isolate on mahdollisesti karmeimman makkuista protskua mitä olen syönyt :D, makuna oli se suklaapirtelö tai vastaava. Itselleni nuo yli-imelät joutuu vähän väkisin juomaan.
Sportlifeä ja leaderia tullut nyt ostettua, kun on ollut XXL:ssä tarjouksessa. Minusta ne on maultaankin ihan OK, ainakin sopivan mietoja.
Joo toi suklaa ei kyllä maultaan parasta ole. Jääkahvi ja mustikkapirtelö sen sijaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Star Nutrition on kyllä itsellä se mihin tulee aina palattua. Kokeillut muutamia vastaavan hintaluokan jauheita ja ainahan se tieto siitä, että niitä vedetään taas pari kuukautta vituttaa ensimmäisen maistiaisen jälkeen.
Mitä makua voisit suositella star nutritionilta? Luultavasti Whey 100 lähtee tilaukseen mutta makua vielä arvon. Pelkästä suklaasta en pidä makuna protskuissa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Mitä makua voisit suositella star nutritionilta? Luultavasti Whey 100 lähtee tilaukseen mutta makua vielä arvon. Pelkästä suklaasta en pidä makuna protskuissa.
Täällä menty Vaniljalla. Aluksi oli vähä etova mutta nyt tottunut makuun ja tarpeeksi mieto sitten loppujen lopuksi.

Puurossakin toimii hyvin ja puuro maistuukin makeammalta näin ollen. Välttämättä kaikki eivät tästä pidä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Star Nutrition on kyllä itsellä se mihin tulee aina palattua. Kokeillut muutamia vastaavan hintaluokan jauheita ja ainahan se tieto siitä, että niitä vedetään taas pari kuukautta vituttaa ensimmäisen maistiaisen jälkeen.
Varsinkin kun ostaa Star Nutrition Whey-100 (naturell-maku) vaan alennuksesta + silloinkin kupongeilla / jättämällä ostoskoriin ostamatta (niin pärähtää sitten muutaman päivän viiveellä ostopäätösapuja sähköpostiin). Mä en taida enää muuta ostaa.
 
Liittynyt
10.03.2023
Viestejä
13
Jahas millasia tavotteita pojilla on vuodelle 2024?
Itellä jatkuu painon pudotus projekti. 10kiloa rasvaa pois on varmaan aika realistinen tavote. Tänä vuonna sain painoa alas 6kiloa ja salilla raudat kasvo mukavasti. Kunto myös aivan loistava kun uinti maittaa. Tuntuu että tälleen 40vuotiaana on yhtä hyvässä kunnossa kun joskus 20 vuotiaana.
Hyviä reenejä vuodelle 2024!
Kivasti lähteny 2024 vuoden tavotteet rullaan. Painoo lähteny vuoden alusta reipas 5kiloa.
Nyt täytyy tosin nostaa hiilihydraattien määrää. Alkaa näkyyn reeneissä väsymyksenä tuo kalorivaje. Huhtikuussa sitten taas kiristellään ruokavalioo ennen kesää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 275
Voi olla että tulkitsen näitä sivuja väärin, mutta näyttää siltä, että Kuopion XXL:ssä on Legacy Lifter II:a saatavilla ehkä jossain koossa. Tosin sivusto ei anna tietoa koosta eikä kenkiin voi käyttää Click & Collectia. Varastosaldo näyttää vähissä.


Jos nyt joku asuu lähellä ja tarvitsee kenkiä ja noita tuolla oikeasti edes on, niin 160 euroa on hintaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 061
Alla layne nortonin näkemys tutkimukseen minkä pohjalta uutisoitiin proteiinin aiheuttavan sydän&verisuonitauteja. TLDR tiivistettynä, tutkimuksessa käytettiin geenimanipuloituja hiiriä joiden alttiutta saada sydän&verisuonisairaus maksimoitu. Ihmispuolella lööpit vetäneet väärät johtopäätökset, kun kaikilla syödyillä ruuilla on omat huonotkin vaikutuksensa(hiilarit - insuliini). Itse tutkimus on hyvin tehty ja järkevä, mutta lööppien vetämät johtopäätökset vääriä. Mahdollisesti jos on superkorkeat kolesteroliarvot niin liialla proteiinilla voisi olla negatiivisia vaikutuksia. Tästä ei ole ihmistutkimuksia/tietoa niin voi vain arvailla.

 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 674
Siellä taas Crossfitissä openit menossa.

Salilla kävijät omilla saleilla testailemaan.

eka laji, 24.1.


21 dumbbell snatches, arm 1
21 lateral burpees over dumbbell
21 dumbbell snatches, arm 2
21 lateral burpees over dumbbell
15 dumbbell snatches, arm 1
15 lateral burpees over dumbbell
15 dumbbell snatches, arm 2
15 lateral burpees over dumbbell
9 dumbbell snatches, arm 1
9 lateral burpees over dumbbell
9 dumbbell snatches, arm 2
9 lateral burpees over dumbbell


*Time cap: 15 minutes


♀ 35-lb (15-kg) dumbbell
♂ 50-lb (22.5-kg) dumbbell


Toka laji. 24.2.


As many rounds and reps as possible in 20 minutes of:
300-meter row
10 deadlifts
50 double-unders
♀ 125 lb (56 kg)
♂ 185 lb (83 kg)


Double-unders on hyppynarulla kaksi pyöräytystä per hyppy.
Soutu on aina Concept2.

edit. Lateral burpee over dumbbell tarkoittaa sitä mitä lukee. Eli ensin burpee, ja hyppy sen painon yli mitä käytät.

edit2. Tässä vielä joku vanha ukko tekee lajin .2 jossai tallissa. Propsit sille :D

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
47
Miksi testaisin? En vertaa muutenkaan itseäni minkään lajin, varsinkaan avoimenluokan kilpaurheilijoihin. En pärjäisi missään edes sille urheilijalle, joka joskus itse olin.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 674
Miksi testaisin? En vertaa muutenkaan itseäni minkään lajin, varsinkaan avoimenluokan kilpaurheilijoihin. En pärjäisi missään edes sille urheilijalle, joka joskus itse olin.
Ei ole pakko testata yhtään mitään :) Kunhan huomioin että tuommoistakin on menossa.

Minä lähinnä tykkäisin jos jengi jotain jumppaisi niin saisi nuo 40+ ikäisten selkävaivat vähän vähenemään. Niitä kun tuolla töissä riittää.

edit. Ja tuokin vähän ihmetytti tuolla pyöräketjussa, että pitää ostaa täysjousto kun keho ei kestä, selkää pakottaa istua satulassa?! Ostaa sit täysjouston että pystyy ajamaan polulla vitun polkupyörää...

edit2. Koska sitä ei voi kammilta ajaa koska jalatkin on niin paskassa kunnossa että ei kunto kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
edit. Ja tuokin vähän ihmetytti tuolla pyöräketjussa, että pitää ostaa täysjousto kun keho ei kestä, selkää pakottaa istua satulassa?! Ostaa sit täysjouston että pystyy ajamaan polulla vitun polkupyörää...

edit2. Koska sitä ei voi kammilta ajaa koska jalatkin on niin paskassa kunnossa että ei kunto kestä.
Niin että parempi ku ei ajele sitte ollenkaan? Ja injurefittiä lääkkeeksi vaivoihin? Juuh elikkäs :D
Ei vaan tärkeintä että jotain tekee ja tod.näköisiten sitä harrastelee semmosia mitkä kiinnostaa ja maistuupi.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 136
Miten te lämmittelet esim. Penkkiä tai kyykkyä? Olen tehnyt vain tangolla ja 40kg monta toistoa ja sitten suoraan 75kgx8, mutta onko se tarpeeksi lämmittelyä
 

Rn7

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
54
Miten te lämmittelet esim. Penkkiä tai kyykkyä? Olen tehnyt vain tangolla ja 40kg monta toistoa ja sitten suoraan 75kgx8, mutta onko se tarpeeksi lämmittelyä
Tarpeeksi lämittelyä on, kun kroppa on vetreä ja lämmin. Kyykyssä, penkissä ja maastavedossa teen lämmittelyt ensin tangolla 1-2 sarjaa ja tämän jälkeen painoilla (20%), 40%, 60%, 80% sarjapainosta. Toistot alkuun 5-10 ja loppupäässä 1-2. Tätä pohjustaa reipas kävely salille, jolla saan kroppaa vetreämmäksi. Joskus saatan tehdä muutamia venyttelyitä, mutta siinä olen ollut todella laiska aina - ja siitä saan toki nykyään kärsiäkin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 625
Tuossa edellä se melkein tuli, mitä olin tulossa itekin kirjoittamaan. Käytännössä vaikka ny penkkitreeniä ennen, kun tavoitteellisemmin treenas, niin reipas 5 min kuntofillaria. Sen jälkeen jotain pientä keppijumppaa ja olkapäiden pyörittelyä, että saa paikkoja auki. Kiertäjiä (sisä ja ulko) kolmisen sarjaa, että saa niitä lämpimäksi ja liikkeessä sitten osapuilleen noin.

Raskaampia sarjoja tulossa isommalla kuormalla, niin saatoin ottaa vielä sieltä läheltä sarjapainoja useammankin ykkösen tai kakkosen, että sais hermostoa hereille ja mikään ei estä käymästä ylikin sarjapainojen, tyyliin (kysyjän sarjapainoihin suhteutettuna) jos nyt vaikka kasikympillä on kyykkäämässä kasia, niin ottaa alle ysikympillä jonkun rauhallisen kakkosen, niin voi kummasti tuntua tuo kasikymppiä kevyemmältä sen jälkeen.

Jonkin sortin yleinen ohjenuora ehkä, että jos se eka työsarja ei tunnu hirveän tukkoiselta, niin sitten varmaan on ihan ok lämmöt.

muoks. otin penkkitreenin alle monesti jotain kevyttä ylätaljaa ja takaolkapääsoutuakin, että saa tuota hartian ja lapojen seutuakin hereille ja verta kiertämään.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Miten te lämmittelet esim. Penkkiä tai kyykkyä? Olen tehnyt vain tangolla ja 40kg monta toistoa ja sitten suoraan 75kgx8, mutta onko se tarpeeksi lämmittelyä
Ensin yleislämppä, soutua tai crosstrainer 3-5 minaa. Sen jälkeen liikeratojen availua (jumppaa, kuminauhaa, keppiä). Sitten lajilämppä esim. 10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80 ja sit rupeen vähentämään pikku hiljaa kohti sarjapainoja. Jos on tarkoitus tehdä jotain muuta kuin maksimivoimaa, niin vika lämppä on vaikka 1-2x1x(sarjapaino +10 %) niin saa hermoston kunnolla hereille ja pidemmät sarjat sujuu paljon paremmin.

Eli jos vaikka tarkoitus olis kyykkäillä 160 kilolla, niin menis vaikka näin: 10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80, 5x100, 5x120, 5x140, 3x160, 1-2x1x180. Tosta sitten hyvä ruveta tekemään työsarjoja kaikin puolin kroppa hereillä. Toki riippuu treenimetodista ja tavoitteista sekä ennen kaikkea tasosta. Vasta-alkaja ei pysty lajilämppäämään vaikka 70 toistoa kyykkyä, kun alkaa käydä treenistä. Mut ei tarvikaan, kun painot ilmeisesti pienemmät, ellei oo pirun lahjakas.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Ensin yleislämppä, soutua tai crosstrainer 3-5 minaa. Sen jälkeen liikeratojen availua (jumppaa, kuminauhaa, keppiä). Sitten lajilämppä esim. 10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80 ja sit rupeen vähentämään pikku hiljaa kohti sarjapainoja. Jos on tarkoitus tehdä jotain muuta kuin maksimivoimaa, niin vika lämppä on vaikka 1-2x1x(sarjapaino +10 %) niin saa hermoston kunnolla hereille ja pidemmät sarjat sujuu paljon paremmin.

Eli jos vaikka tarkoitus olis kyykkäillä 160 kilolla, niin menis vaikka näin: 10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80, 5x100, 5x120, 5x140, 3x160, 1-2x1x180. Tosta sitten hyvä ruveta tekemään työsarjoja kaikin puolin kroppa hereillä. Toki riippuu treenimetodista ja tavoitteista sekä ennen kaikkea tasosta. Vasta-alkaja ei pysty lajilämppäämään vaikka 70 toistoa kyykkyä, kun alkaa käydä treenistä. Mut ei tarvikaan, kun painot ilmeisesti pienemmät, ellei oo pirun lahjakas.
”10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80, 5x100, 5x120, 5x140, 3x160, 1-2x1x180. Tosta sitten hyvä ruveta tekemään työsarjoja.”

Eikös tuossa ollut jo viikon kyykyt ennen työsarjojakin :D :eek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
”10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80, 5x100, 5x120, 5x140, 3x160, 1-2x1x180. Tosta sitten hyvä ruveta tekemään työsarjoja.”

Eikös tuossa ollut jo viikon kyykyt ennen työsarjojakin :D :eek:
Katoin kans ettei tuossa kyllä enää huvita apuliikkeitä alkaa tekemään :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 625
Tuollai se vaan itelläkin meni. Kyykyssä tosin miinus 10-20 kiloa noista painoista, mutta mavessa vastaavia tai vähän ylikin. Ne kestää ne reenit hemmetisti ja tommonen kova kyykky- tai mavetreeni veti kyllä hermostoakin aika kierroksille, eikä välttämättä nukkunut kovin kummoisesti treenin jälkeisenä yönä.

Mut eihän tuommoisia jonkun aktiivitreenaajan treenejä voi alkaa vetämään, jos ei oo pohjia. Eka tarvii olla kondis ja pohjat ja sitten ne reenit voi alkaa muistuttamaan jotain tuommosta, tai muuten on varmaan jo noissa nousuissa ihan valmis.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 743
”10-20x20, 10x40, 10x60, 10x80, 5x100, 5x120, 5x140, 3x160, 1-2x1x180. Tosta sitten hyvä ruveta tekemään työsarjoja.”

Eikös tuossa ollut jo viikon kyykyt ennen työsarjojakin :D :eek:
Pitää olla paljon liikkeitä, että on sitten käyttöä kaikille niille repussa raahattaville erilaisille kengille ja apuvälineille? :D
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Katoin kans ettei tuossa kyllä enää huvita apuliikkeitä alkaa tekemään :D
Se on se kokonaisvolyymikin (ja kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon perseessä kun se ehtii kuulemma sulaa), mikä kehittää tai siis progemalleja on monenlaisia, mutta tehty työmäärää ja kokonaiskilomäärät sarjat x toistot x painot ( x kyykkykerrat viikossa) = xxxx kg/kyykkykerta tai xxxxx kg / viikko. Ja kyykyn päälle menee tällä hetkellä mulla maastaveto 6-10x1 ja siihen päälle sjmv 4x8, jalannostot polvet kyynärpäihin riipuksista 4x15, kylkilankkua jne.. Välillä ku kattelee toisten volyymeja, niin on kyl ohkaisia ja onnettomia, eikä tartte ihmetellä, miks ne ei pääse kyykyssä ikinä sen yli 120...160 kg alueen vaikka olis jotain lahjojakin ja juotais roheiinia salin aikanakin (<-faktahan on se, että kehonpainosta riippumatta harventuu tuossa haitarialueella aika paljon jengi, puhumattakaan jos katotaan kehonpainoltaan kevyitä). Tollasesta "perus lajilämpästähän" saa jo kilovolyymia ~5 tonnia esim. tuosta minkä laitoin, niin sillä pääsee jo alkuun jos vaikka tavoitteena on yhteen kyykkykertaan saada progressiivisesti 10...15 tonnia volyymia ja viikkotasolla sitten kehittää sitä pitkäjänteisesti+suunnitelmallisesti vaikka pikku hiljaa 30 tonnista 40 tonniin jne...

Sit ei kyl tartte apuja, kun tehdään jotain SBD-päivää 3-3,5 tuntia / kerta ja joka lajissa volyymit korkeella. Kysyy kyykyn ja penkin jälkeen maastavedossa jo luontoa, kun 3 x viikkoon heittää isot kilovolyymit ja vaikka 4 viikon jakson ajan kasvattaa koko ajan volyymia (siihen päälle sit 4 viikon piikkaus ja sit viikon lepo ja sit taotaan enkkoja jos pysy terveenä, eikä tullut pahempaa ärtymää / rasitusvammaa johonkin päin kroppaa tai flunssa tarttunut herkistyneenä).

Noh, mä oon ollu aina varmaan salaa masokisti tai sit vaan tykkään tästä hommasta niin paljon. Olen suht lahjaton ehkä solutasolla ja lihashan ei mulla enää juuri kasva ja testotkin on ihan paskat jne., mutta mulle on tullu sellanen lahja, että oon helvetin kova tekemään töitä (en töissä, mut näissä :D) niin silläkin pärjäillyt.

Kannattaa joskus kokeilla sitä, että rupee laskemaan kokonaiskilovolyymit / liike ja pyrkii kasvattamaan sitä vaikka +10 % / viikko. Siinähän voi sitten kikkailla klustereilla jne. jos ei kunto kestä tehdä pidempinä sarjoina isompaa volaa. Ei tietysti kannata harkita miinuskaloreilla tai huonoilla levoilla tämmösiä.

@Kautium ostinkin just uuden 300 € A7 PAL Lever V2 -nostovyön 10 mm paksuudessa 13 mm SBD:n rinnalle. Ihan vaan huvikseen, koska se on nätti + 0,5" säätöportaat normaalin 1" sijasta ja 10 mm vois kairata kylkiä penkissä ja vedossa vähän vähempi / kaikki köykäsemmät voimanostajat on siirtyneet siihen pl. 1RM kyykyissä. Monessa muussakin harrastuksessa erilaisia välineitä tarvitaan. Jotkut ostelee/vaihtelee autojakin huvikseen (mm. minä) vaikkei tarviskaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 625
Tjoo, näitä voi tehdä monella tapaa. Tuommonen kokonaisvolyymin kasvatus on kyllä helppo tapa toteuttaa progressiota ja saada kehitystä. Uskaltaa itekin luvata, että helpommin nousee penkkitulos kuin jollain kerta viikkoon 3x8 rimpuilulla, jossa koittaa kasvatella toistoja ja kiloja miten sattuu päivän kunnon mukaan meneenkään.

Toinen on sitten kasvattaa frekvenssiä, jossa toki kasvaa toi volyymikin mukana. Rupeaa penkkaamaan pari, kolme kertaa viikkoon, niin sillaikin pitäs kyllä ruveta kehitystä tulemaan. Vaikka nyt eri oteleveyksillä nuo pari eri treeniä. Tuossa pitää vaan sit muistaa pitää yksittäisten treenien kuormitus järkevänä, että kerkeää palautumaan viikon treeneistä, että tuollai ei passaa kovin tappiin vetää yksittäistä treeniä tai tulee stoppi.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Miten te lämmittelet esim. Penkkiä tai kyykkyä? Olen tehnyt vain tangolla ja 40kg monta toistoa ja sitten suoraan 75kgx8, mutta onko se tarpeeksi lämmittelyä
Jos tuo 75 on työpaino, niin tuo on ihan ok. Itsellä menee about tommosilla hypyillä. Lisäksi olen viime aikoina etenkin ennen pitkiä sarjoja ottanut yhden 3 toiston sarjan työsarjaa isommalla painolla, koska se käsittääkseni pakottaa kehon hyödyntämään itse työsarjoissa kaikkia isommalla painolla aktivoituneita lihaksia. Tästä oli joku aika sitten jotain tutkimuspapereitakin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Tjoo, näitä voi tehdä monella tapaa. Tuommonen kokonaisvolyymin kasvatus on kyllä helppo tapa toteuttaa progressiota ja saada kehitystä. Uskaltaa itekin luvata, että helpommin nousee penkkitulos kuin jollain kerta viikkoon 3x8 rimpuilulla, jossa koittaa kasvatella toistoja ja kiloja miten sattuu päivän kunnon mukaan meneenkään.

Toinen on sitten kasvattaa frekvenssiä, jossa toki kasvaa toi volyymikin mukana. Rupeaa penkkaamaan pari, kolme kertaa viikkoon, niin sillaikin pitäs kyllä ruveta kehitystä tulemaan. Vaikka nyt eri oteleveyksillä nuo pari eri treeniä. Tuossa pitää vaan sit muistaa pitää yksittäisten treenien kuormitus järkevänä, että kerkeää palautumaan viikon treeneistä, että tuollai ei passaa kovin tappiin vetää yksittäistä treeniä tai tulee stoppi.
Miten vasta-alkajat? Varmaan fiksuinta aloittaa tuo 2-3 kertaa viikossa ja pelkällä tangolla, jotta liikesarjat tulee tutuksi?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 625
Miten vasta-alkajat? Varmaan fiksuinta aloittaa tuo 2-3 kertaa viikossa ja pelkällä tangolla, jotta liikesarjat tulee tutuksi?
Tjaa, en tiiä onko paukkuja lähteä opastaan, miten aivan vasta-alkajan kannattas opetella penkkaamaan. Siihenkin liittyy niin monta asiaa..

Mutta siis.. tekniikastahan se kannattas lähteä, että olis fiksu penkkitekniikka, jonka päälle lähteä rakentamaan voimaa. Varmaan löytyy videota ja artikkelia, miten kropan kannattas olla, miten kädet ja miten kannattas hengitellä. Kyynerpäitä kiinni kroppaan, lapojen tulis pysyä kiinni, kaarta selkään ja jalat tukevasti maahan, että niistä saa ponnistettua voimaa nostoon. Huomiota siihen, ettei laske tankoa liian ylös (tai alaskaan), jolloin lähtee voimat nostosta.

Varmaan miespuolinen aloittelija voi sentään jotain limppua laittaa tankoon, mutta toki raudat sellaiset, että pysyy tekniikka kasassa, eikä rimpuilla heti mitään just ja just nousevia rautoja niin, että koko ukko on ihan mutkalla. Keskittyisin kontrolloituun laskuun ja rinnalta lähtöön, eli tanko rauhassa rinnalle ja sen jälkeen terävästi ylös. Kannattaa minusta välillä ihan stopatakin hetkeksi rinnalle, ja keskittyä aktivoimaan rinta kunnolla siinä lähdössä. Ettei het alkuun opettele jotain hillitöntä pomppua rinnalta.

En tiiä vastasko tää oikein kysymykseen, mutta siis joo, alkuun varmaan vaan niitä penkkitreenejä alle niin, että tekniikka tulee tutuksi. Sen ite tekniikan treenauksen kanssahan ei tarvii miettiä mitään kuormien kasvatuksia tai progressioita. Mutta sit kun tekniikka tuttua, niin lähtee rakentamaan niitä treenejä ja kasvattelemaan kokonaisvolyymia, niin varmaan pitäs tulla tulosta.

Jos on aivan nollapohjat liikunnasta, niin joku PT tai valmentaja vähän opastamaan penkkitekniikkaa ei oo välttämättä huono ratkaisu.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Tjoo, näitä voi tehdä monella tapaa. Tuommonen kokonaisvolyymin kasvatus on kyllä helppo tapa toteuttaa progressiota ja saada kehitystä. Uskaltaa itekin luvata, että helpommin nousee penkkitulos kuin jollain kerta viikkoon 3x8 rimpuilulla, jossa koittaa kasvatella toistoja ja kiloja miten sattuu päivän kunnon mukaan meneenkään.

Toinen on sitten kasvattaa frekvenssiä, jossa toki kasvaa toi volyymikin mukana. Rupeaa penkkaamaan pari, kolme kertaa viikkoon, niin sillaikin pitäs kyllä ruveta kehitystä tulemaan. Vaikka nyt eri oteleveyksillä nuo pari eri treeniä. Tuossa pitää vaan sit muistaa pitää yksittäisten treenien kuormitus järkevänä, että kerkeää palautumaan viikon treeneistä, että tuollai ei passaa kovin tappiin vetää yksittäistä treeniä tai tulee stoppi.
Juurikin näin. Ja penkkipiireissähän monesti frekvenssi voi olla vaikka 2 x päivässä 4-5 päivänä viikossa = 8-10 penkkitreeniä viikossa. Tällöin tietysti yksittäisissä treeneissä ei nousta kovin suuriin suhteellisiin kuormiin ja tehdään paljon variaatioita / heikkouksien ts. vaikka sticky pointien korjausta ja treenit on lyhkäsiä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 625
Juurikin näin. Ja penkkipiireissähän monesti frekvenssi voi olla vaikka 2 x päivässä 4-5 päivänä viikossa = 8-10 penkkitreeniä viikossa. Tällöin tietysti yksittäisissä treeneissä ei nousta kovin suuriin suhteellisiin kuormiin ja tehdään paljon variaatioita / heikkouksien ts. vaikka sticky pointien korjausta ja treenit on lyhkäsiä.
Joo, nää tämmöiset on tosin varmaan jo vähän harvemman ei-kisaavan penkkaajan reenejä. Tai en minä ainakaan työviikolla rupeais kahta kertaa päivässä missään salilla juokseen, enkä tekis tuollaisia, vaikka ois himassakin penkit ja vehkeet :D

Mut hurjia voi olla volyymit näillä kisanostajilla, ja pitäs saada jotenkin pysyyn paikatkin kunnossa..
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
412
Tähän treenifrekvenssiin ja erityisesti voimahakuiseen treenaamiseen törmäsin tuossa jokunen kuukausi sitten mielenkiintoiseen videoon aiheesta.



Taustaahan ko. kaverista löytyy enemmänkin ko. kanavalta vuosien varrelta, mutta laittaa kyllä miettimään kaikkea aiempaa. Erilaisia yksilöitä toki on, mutta onko tämä kaveri sitten niin erityinen oikeasti, etteikö vastaava voisi toimia muillakin? Itse asiassa aihetta tavallaan sivuttiin myös juuri House of Hyperthrophyllä, mutta enemmänkin hypertrofian kannalta eli treenien määrää voisi ehkä kuitenkin kompensoida treenaamalla failureen asti jossain määrin ainakin ja silti saada tuloksia:

 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Kattomatta videota tai mitenkään siihen liittymättä, onhan sitä sellasia yksilöitä joilla niitä IIX-tason soluja varmaan poikkeava iso määrä ja voimaa ihan prkleesti vaikkei paljo sitä treenaiskaan. Esimerkkinä tautisen lahjakas yleisurheilija Oliver Helander, tajuttoman räjähtävän voiman kaveri, heitti jo nuorena käsipalloa käsittämättömän kovaa ja jo kauan sitten ruipelona veti trap bar -vedossa 4x omapaino vaikka mies ei ole lähelläkään parhaan maksimivoiman ikää (vieläkään vuosiin).

Kuhan joskus kerkiin, niin heitän tähän lankaan kuvaa Tero Pitkämäen punttitreenipäiväkirjasta kisakaudelta. Kovaa settiä siis vaikkei ollut mikään peruskausi/voimakausi. Ja sitähän otettiin aikas kovia kyykkyrautoja ennen arvokisafinaalejakin. Antaa vähän osviittaa sekin, että yleisurheilun vaikka pikajuoksumatkoilla maailman huippunaisetkin pistää meistä kaikkia punttituloksissa 12-0 pataan vaikka takaperin. On vaan se genetiikka nopeaan voimantuottoon...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Muistakaa myös että eräs edellisen vaalien pressa ehdokas on kävellyt Cooperissa enemmän kuin harva täältä juoksee :) Nainen vieläpä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Muistakaa myös että eräs edellisen vaalien pressa ehdokas on kävellyt Cooperissa enemmän kuin harva täältä juoksee :) Nainen vieläpä.
Mutta sillä on yläkerran voimat apuna tjsp. :D

Asiasta purjehdukseen (koska kaikki paitsi purjehdus on turhaa) kun salilla käy 80-luvulla Suomea olympialaisissa edustanut herrasmies, joka on vieläkin todella hyvässä kunnossa. Asiahan on nimittäin niin, että jokainen olympiaurheilija lajista viis on maailman huippua kunnoltaan. Just oli tiistaina puhetta, et kyykky on kaikkein tärkein voimaliike siihen(kin) lajiin. Vetää yksjakosella ja kyykky joka kerta tietty ekana.

Usain Bolthan teki ennen arvokisafinaaleja lämpiössä rinnallevedon lepposia RENTOJA kolmosia 150 ja 160 kg. Tavan arkiurheilijallekin 100 kg painaa jo aika paljo rivessä ja kerran salilla eräs Sm 4. CBB-kehonrakentaja pulleimmillaan ~120-kilosena sai just ja just ykkösen ku halus leuhkia mut painoikin vissiin yllättävän paljon (mulla oli se maassa lastattuna). Toisilla sitä voimaa vaan on, toiset ei saa vaikka olis mikä massamonsteri. Sit taas lahjakas 14-vuotias suomalainen pn-tyttö komentaa tota markan (ja parikyt kiloa isompaakin) rautaa työnnössä suorille käsille :D

Noh, oon mä ollu varmistamassakin toisessa päässä kun 15-vuotias alle 60-kilonen (silloinen painonnoston sm-)tyttö kyykkäs 2x140 kg. Pilallehan se sitte vuoden vanhempana meni ku treenas ittensä burnoutiin, kuten yleensä nuorilla superlahjakkuuksilla ikävä kyllä käy, kun "isi valmentaa". Ei noilla yleensä lanttu kestä vaikka kroppa kestäiskin, niin lupaava ura loppuu sitten viimeistään täysi-ikäisyyden nurkilla, nähty lukuisia vuosien varrella, mutta onneksi myös onnistujia alkaa nyt nousta nykynuorisosta kun fiksuimmat selvittää ite netistä jo 13-15-vuotiaana ja sattuvat tuurilla kattomaan fiksuja YT-kanavia tai Tokkeja tms.

Kyllähän kaikki kovat nostot/suoritukset ja tulokset ja kisat ja arvokisat tai mitkä vaan ratkaistaan aina silti psyykkisillä ominaisuuksilla (mitä pitkäjänteisyyskin vaatii eli vaikka 8-10 vuoden valmistautuminen asiaan x). Toi @latee77 mainitsema maantiekävely tms. vasta hullujen hommaa onkin ja siitä jos jostain on leikki kaukana...

Kannattaa muistaa motivaatio, itseluottamus, mielikuvaharjoittelu, keskittyminen/fokusoituminen kapeasti sisäänpäin (ettei ulkopuoliset paineet/asiat/häiriötekijät pääse vaikuttamaan mitenkään tai jos pääsee niin kuinka käännät ne eduksesi ts. lisävoimavaraksi), suorituksen läpikäynti ja miten parantaa seuraavaan jne. ja miksi jne.. Semmää vaan sanon, että monella ois tällä osa-alueella aika paljon petrattavaa. Vaikka olis uni ja ravinto kunnossa, niin jos oot lapamato niin oot lapamato etkä tuu saavuttaan ikinä sitä asiaa x. Ja sen x:n saavuttamiseksi on tärkeetä olla realistiset välitavoitteet, suunnitelma, jne.. Ja vastoinkäymisiä tulee tasan kaikille ja aina mut niistä on vaan noustava entistä paremmaksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 275
Omat lämmittelyt on aika lailla muutaman minuutin reipas kävely juoksumatolla tai muuta vastaavaa, sitten liikekohtaiset jutut. Kyykkyjen tai maastavetojen kanssa ne on mulla erilaisia lantion liikkuvuuteen liittyviä juttuja ja muuta sellaista, mikä turvaa alaselän seutua. Jos olen istunut koko päivän, niin noi voi viedä jonkin verran aikaa. Näihin ketjun kokeneisiin kävijöihin verrattuna omat lämmittelysarjat sitten on ihan murto-osa vaan, eli siis tangolla pari sarjaa (10-14 toistoa) ja sitten keskimäärin kolmisen sarjaa painoja lisäten (8-12 toistoa).

Osa lämmittelysarjojen kyykyistä menee usein stopilla jne. Koitan noi salikäynnit pitää parin tunnin puitteissa ja etenkin isoissa liikkeissä tauot voi olla viittä minuuttia, niin en nyt toistaiseksi ole mitään tuntia tohtinut käyttää pelkästään lämmittelyihin.

Eiköhän noita tule jatkuvasti tarkasteltua uudelleen sen myötä, kun treenaaminen etenee ja kuulee vinkkejä ja painot nousee. Aiemmin ehkä pidin enemmän kiirettä ja aloin puoliväkisin tekemään työsarjoja liian aikaisin. Sitten huomasi, että saattoi vasta viimeisen sarjan kohdalla oikeasti tuntua hyvältä, eli se olisi ehkä ollut oikeammin se kohta treeniä, kun työsarjojen olisi kuulunut vasta alkaa.

Noh, hauskaa on kuitenkin tämä 1,5 vuotta ollut melkein aina ja motivaatio kulkee hyvin mukana. Se on omassa touhussa pääasia. Ja toki se, että haastaa itseään ja pyrkii seuraamaan etenemistä kriittisesti. Aina se ei täysin onnistu, mutta siihen pyritään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 871
Toisilla sitä voimaa vaan on, toiset ei saa vaikka olis mikä massamonsteri. Sit taas lahjakas 14-vuotias suomalainen pn-tyttö komentaa tota markan (ja parikyt kiloa isompaakin) rautaa työnnössä suorille käsille :D
Onhan sielä takana kuitenkin paljon lajinomaista harjoittelua, ennen kuin isot raudat alkaa oikeasti liikkumaan.
Lihasmassalla on suora korrelaatio voiman kanssa, mutta ei optimaallinen esim. maksimi- tai nopeusvoimaliikkeisiin kuten rinnallevedot, tempaukset ym. jotka ovat vielä hyvin teknisiä liikkeitä. Näissä liikkeissä pärjää vain niitä treenaamalla. Jos massaa kasvattaa, niin ei välttämättä tarvitse näihin liikkeisiin panostaa yhtään.

Yksi viihdemuoto on ollut laittaa isokokoinen bodari esim. pienempää nyrkkeilijää tai painijaa vastaan ja sitten katsellaan miten bodari saa kyytiä. Tätä olen aina itse ihmetellyt, koska eihän bodauksella ole mitään tekemistä näiden lajien kanssa ja treenamaton harvoin pärjää lajia paljon harjoitellutta vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 464
Sivutaan vähän aihetta, liittyy kuitenkin etäisesti ja jollain saattaa olla kokemuksia.

Itsellä on nyt vajaa kuukauden päivät vaivannut toisessa jalassa ns. hyppääjän polvi eli patella-jänteen tulehdus. Tämän takia mm. jalkatreenejä on pitänyt muokata ja karsia rajulla kädellä, mm. kyykistys edes omalla kehonpainolla ei onnistu ilman kipua, hack-kyykystä puhumattakaan. Heti oireiden alettua olen keventänyt treeniä ja välttänyt liikkeitä joissa akuuttia kipua ilmenee. Vajaa viikon verran meni Buranaa kuuriluontoisesti ja nyt olen käyttänyt myös Voltaren Fortea. Aikaisemmin ongelmia ei polvessa ole ollut. Mikä neuvoksi? Uusi Buranakuuri+voiteet, lepo ja kuntouttavia liikkeitä? Laukaiseva tekijä vaivalle oli yksi tavallinen lentopallovuoro jossa olen jo useamman vuoden ajan pelannut kerran viikossa. Vuorolla ei tapahtunut mitään erikoista eli polveen ei tullut ns. akuuttia traumaa vaan seuraavana aamuna vuoron jälkeen polvi oli kipeytynyt, tuskin siellä on siis mitään muuta rikki.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Sivutaan vähän aihetta, liittyy kuitenkin etäisesti ja jollain saattaa olla kokemuksia.

Itsellä on nyt vajaa kuukauden päivät vaivannut toisessa jalassa ns. hyppääjän polvi eli patella-jänteen tulehdus. Tämän takia mm. jalkatreenejä on pitänyt muokata ja karsia rajulla kädellä, mm. kyykistys edes omalla kehonpainolla ei onnistu ilman kipua, hack-kyykystä puhumattakaan. Heti oireiden alettua olen keventänyt treeniä ja välttänyt liikkeitä joissa akuuttia kipua ilmenee. Vajaa viikon verran meni Buranaa kuuriluontoisesti ja nyt olen käyttänyt myös Voltaren Fortea. Aikaisemmin ongelmia ei polvessa ole ollut. Mikä neuvoksi? Uusi Buranakuuri+voiteet, lepo ja kuntouttavia liikkeitä? Laukaiseva tekijä vaivalle oli yksi tavallinen lentopallovuoro jossa olen jo useamman vuoden ajan pelannut kerran viikossa. Vuorolla ei tapahtunut mitään erikoista eli polveen ei tullut ns. akuuttia traumaa vaan seuraavana aamuna vuoron jälkeen polvi oli kipeytynyt, tuskin siellä on siis mitään muuta rikki.
Lepoa. Ellei ala buranakuurilla ja huilaamalla parantua ni lääkäriin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Autotalliin rakentamassa pientä garage gymiä. Mitkä ovat hyvät palamatot hinta-laatusuhteeltaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 543
Viestejä
4 218 704
Jäsenet
71 064
Uusin jäsen
Zip

Hinta.fi

Ylös Bottom