Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Halla-aho osoitti tuolla vaan kuinka naurettava tämä maa näissä asioissa on. Propsit siitä, vaikka itselle tuli lunta tupaan.
Siis puhutaanko tässä nyt siitä Halla-ahon 2008 kirjoittamasta "Muutama täky Illmanin Mikalle" -tekstistä? Halla-aho ei ollut tuolloin edes kunnallisvaltuustossa saati eduskunnassa.Se on ihan miten sen ottaa mutta Halla-aho tökkimällä tökki ja vielä merkittävän poliitikon asemasta ja silti sai vain pienen näpäyksen. On tuon perusteella täysin naurettavaa sanoa, että asioista ei saa puhua kun todellisuudessa tarkoitetaan, että on ikävää, että sanomisilla voi olla seurauksia tai että telkkariohjelmat ei käsittele asiaa samasta näkökulmasta kuin itse haluaisi.
Eihän nuo Suomi Ensin tollotkaan saa mitään tuomioita julkisista videoistaan vaikka juttu on ajoittain todella paksua. Putkaan päivästä toiseen eikä silti edes syytetä mistään tai mätkäistä sakkoja.
Siis puhutaanko tässä nyt siitä Halla-ahon 2008 kirjoittamasta "Muutama täky Illmanin Mikalle" -tekstistä? Halla-aho ei ollut tuolloin edes kunnallisvaltuustossa saati eduskunnassa.
Kyllä sä taidat olla aivan pihalla asioista. Niin kuin arvelinkin, tuon viimeisimmän viestisi perusteella tuskin olet ikinä ollutkaan tietoinen mistä kirjoituksista Jussi Halla-Aho tuomionsa sai. Lisäksi jätät huomioimatta asioita, jotka liittyvät tämän keskustelun kontekstiin. Ajatteletko edes isompaa kuvaa, vai kommentoitko pelkästään yksittäisiä juttuja?
Esimerkkejä asioista, mitä ei saa sanoa ääneen on vaikka kuinka. Alkaen mamujen raiskauksista, sukupuolielinten silpomisesta, rikoksista, tukien huijauksista. Jopa kansanryhmien älykkyyden kyseenalaistaminen on tässä maassa sellainen asia, että siitä menee koko ura välittömästi, mikäli erehtyy julkaisemaan tieteellisiä tutkimuksia, jotka perustuvat tieteellisin keinoin hankittuihin tuloksiin.
Rasistin leima lyödään tässä maassa todella helposti niin poliitikoille, tutkijoille, toimittajille ja kansalaisillekin. Ei tarvitse kuin kerran sanoa jotain "väärää" ja siitä kärsii loppuelämänsä. Rasistileiman saaneen rangaistus on sosiaalisista verkostoista ulosajo. Esimerkkejä löytyisi helposti kymmenittäin ja niitä olen tässä ja edellisessä viestissäkin listannutkin joitain.
Tämä keskustelu on vielä siinä mielessä naurettavaa, että tätä keskustelua ei tarvitsisi käydä, mikäli meille ei tulisi kouluttamattomia "pakolaisia" Afrikasta ja Lähi-Idästä. Koko keskustelu saa alkunsa siitä, että tässä pakolaispolitiikassa ei ole mitään järkeä, ei näitä asioita voi perustella suomalaisten näkökulmasta rationaalisesti. Jonkun etu se on, että tänne rahdataan painolastia, mutta se ei ole jokaisen suomalaisen etu se on varma.
Rasistin leima lyödään tässä maassa todella helposti niin poliitikoille, tutkijoille, toimittajille ja kansalaisillekin. Ei tarvitse kuin kerran sanoa jotain "väärää" ja siitä kärsii loppuelämänsä. Rasistileiman saaneen rangaistus on sosiaalisista verkostoista ulosajo. Esimerkkejä löytyisi helposti kymmenittäin ja niitä olen tässä ja edellisessä viestissäkin listannutkin joitain.
Tämä keskustelu on vielä siinä mielessä naurettavaa, että tätä keskustelua ei tarvitsisi käydä, mikäli meille ei tulisi kouluttamattomia "pakolaisia" Afrikasta ja Lähi-Idästä. Koko keskustelu saa alkunsa siitä, että tässä pakolaispolitiikassa ei ole mitään järkeä, ei näitä asioita voi perustella suomalaisten näkökulmasta rationaalisesti. Jonkun etu se on, että tänne rahdataan painolastia, mutta se ei ole jokaisen suomalaisen etu se on varma.
Mitä ihmeen väliä itse asiaan on sillä, muistanko, mistä kirjoituksesta Halla-aho on saanut näpäytyksensä? Muistelisin, että kyseessä oli se keissi, jossa se väänsi jonkun muun uutisen pohjalta vastaavan yleistyksen somalialaisten "kansallispiirteistä". Kun tuomio tuli, Jussi ei ollut enää mikään satunnainen bloggari ja käytännössä yksikään sellainen ei ole edes syytetyksi joutunut. Muut tuomiot on tainneet tulla Hakkaraiselle ja sille persunaiselle ihan avoimen rasistisista jutuista. Bottom line on siis, asioista saa puhua ja välillä tuntuu ettei mistään muusta puhutakaan. Jokainen keskustelu täälläkin on alituisessa vaarassa vääntyä maahanmuuttoon. Asiasta puhutaan myös nimillä ja naamoilla blogeissa, youtube-kanavilla, kolumneissa eikä kukaan saa mitään syytteitä. Jopa Iltalehden virallisissa blogeissa on Pauli Vaahteralla erittäin suoraa juttua eikä päätoimittaja Appelsinkaan ole hyysäriksi profiloitunut.Kyllä sä taidat olla aivan pihalla asioista. Niin kuin arvelinkin, tuon viimeisimmän viestisi perusteella tuskin olet ikinä ollutkaan tietoinen mistä kirjoituksista Jussi Halla-Aho tuomionsa sai. Lisäksi jätät huomioimatta asioita, jotka liittyvät tämän keskustelun kontekstiin. Ajatteletko edes isompaa kuvaa, vai kommentoitko pelkästään yksittäisiä juttuja?
Esimerkkejä asioista, mitä ei saa sanoa ääneen on vaikka kuinka. Alkaen mamujen raiskauksista, sukupuolielinten silpomisesta, rikoksista, tukien huijauksista. Jopa kansanryhmien älykkyyden kyseenalaistaminen on tässä maassa sellainen asia, että siitä menee koko ura välittömästi, mikäli erehtyy julkaisemaan tieteellisiä tutkimuksia, jotka perustuvat tieteellisin keinoin hankittuihin tuloksiin.
Rasistin leima lyödään tässä maassa todella helposti niin poliitikoille, tutkijoille, toimittajille ja kansalaisillekin. Ei tarvitse kuin kerran sanoa jotain "väärää" ja siitä kärsii loppuelämänsä. Rasistileiman saaneen rangaistus on sosiaalisista verkostoista ulosajo. Esimerkkejä löytyisi helposti kymmenittäin ja niitä olen tässä ja edellisessä viestissäkin listannutkin joitain.
Tämä keskustelu on vielä siinä mielessä naurettavaa, että tätä keskustelua ei tarvitsisi käydä, mikäli meille ei tulisi kouluttamattomia "pakolaisia" Afrikasta ja Lähi-Idästä. Koko keskustelu saa alkunsa siitä, että tässä pakolaispolitiikassa ei ole mitään järkeä, ei näitä asioita voi perustella suomalaisten näkökulmasta rationaalisesti. Jonkun etu se on, että tänne rahdataan painolastia, mutta se ei ole jokaisen suomalaisen etu se on varma.
Olette molemmat pikkumaisia, jos moinen tunteisiin käy. Mutta hyvällä tiellä. Tuota nimittelyä kun vielä hetken jatkatte, niin turrutte siihen molemmin puolin, ja pystytte ehkä kuuntelemaan ja sisäistämään toistenne mielipiteiden perusteet.
Vähän ryvettyneemmät maahanmuutto-nettikeskustelijat kyllä kutsuvat itseään ironisesti rasisteiksi ja suvakeiksi, ja siten mitätöivät näitä loukkaavaksi tarkoitettuja leimakirveitä, kuten "neekeritkin" kutsumalla itseään siksi. "Stadin revityin laku".
Esimerkkinä vaikka Tatu Vanhanen. Uskon että tuon nimen luettuaan monelle tulee välittömästi mieleen ajatuksia rasistista. Rasistin leima lyötiin niin kovaa otsaan, että entinen pääministeri Matti Vanhanen joutui "piilottelemaan" isäänsä. Eli tämä on yksittäistapaus siitä, mitä käy kun erehtyy tekemään tieteellisiä tutkimuksia eri maiden kansalaisten älykkyydestä. Netistä löytyy lisää tietoa.Tutkimuksia ja keskusteluja esim. maiden välisistä älykkyyseroista voi käydä ja käydäänkin monella tasolla aika ajoin. En tiedä mihin väitteesi uran menettämisestä Suomessa perustuu.
Tilastoja tässä maassa kyllä osataan vääristellä vaikka miten. En tarkoita tällä sitä, että esim. raiskaus jätettäisiin kirjaamatta, mutta eri rikoksia voidaan kirjata eri nimikkeillä, tulkinnasta riippuen. Pointti ei ole se, että mamut saisivat poliisilta eri kohtelun kuin suomalaiset vaan se, että tässä maassa ei todellakaan käydä arvokeskustelua mamujen rikoksista ja eri kansanryhmien todennäköisyyksistä syyllistyä tiettyihin rikoksiiin. Esimerkiksi jos haluamme, että raiskausten lukumäärä Suomessa tuplaantuu, niin meidän tarvitsee ainostaan ottaa tähän maahan n. 170000 Lähi-Idän ihmettä. Tämä siis, mikäli Lähi-Idästä saapuneet syyllistyvät raiskauksiin n. 16-kertaa todennäköisemmin. Oletko oikeasti koskaan kuullut kenenkään analysoivan näitä asioita julkisesti? (Seuraksia, ei lukuja.)Maahanmuuttajien tekemät rikoksetkaan ei ole mikään tabu. Niitä tarkoin tilastoidaan ja uutisoidaan tasaisin väliajoin. Tiedä sitä sitten, kuinka paljon niitä pitäisi erityisesti korostaa muusta rikollisuudesta yksittäistapauksissa. Jokaisella on toki oma subjektiivinen näkemys asioista.
Näistä kahdesta se tuomio mestarille napsahti.
Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto.
Jussi Halla-aho 2009
Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre.
Jussi Halla-aho 2009
Täyttä tottahan noi on varsinkin jälkimmäinen.
Esimerkiksi jos haluamme, että raiskausten lukumäärä Suomessa tuplaantuu, niin meidän tarvitsee ainostaan ottaa tähän maahan n. 170000 Lähi-Idän ihmettä. Tämä siis, mikäli Lähi-Idästä saapuneet syyllistyvät raiskauksiin n. 16-kertaa todennäköisemmin. Oletko oikeasti koskaan kuullut kenenkään analysoivan näitä asioita julkisesti? (Seuraksia, ei lukuja.)
Oikeastaan tuon koko homman voisi kiteyttää aika tiiviisti. Onko jonkun mielestä Suomessa mahdollista puhua maahanmuuton huonoista puolista ilman minkäänlaista leimautumista?
Toisekseen, mikäli haluaa puhua maahanmuuton huonoista puolista faktoihin vedoten, saako sanansa kuulumaan?
Kolmanneksi, mikäli ihminen puhuu maahanmuuton huonoista puolista julkisesti ja leimautuu, eikö leimautuneen elämä kärsi tästä lainkaan?
Leimaannut varmasti toisen laidan silmissä mutta niinhän nekin ovat sinun silmissäsi leimautuneet.
Vapaus sanoa ja puhua ei sisällä oikeutta sanomasi kuuluttamiseen ja jakeluun. Mielestäni esimerkiksi Halla-aho saa sanansa kuulumaan aika hyvinkin. Ketään ei tietenkään voida pakottaa kuuntelemaan.
Kärsiikö? Varmasti jos sinulle tärkeät ihmiset ovat vahvasti eri mieltä kanssasi ja loukkaat heitä. Mutta mitä sinä sellaisista ihmisistä välität? Kärsiihän "hyysärisuvakkihuorienkin" elämä vaikka kokevat tekevänsä pelkkää hyvää.
Maahanmuuttajien tekemät rikoksetkaan ei ole mikään tabu. Niitä tarkoin tilastoidaan ja uutisoidaan tasaisin väliajoin. Tiedä sitä sitten, kuinka paljon niitä pitäisi erityisesti korostaa muusta rikollisuudesta yksittäistapauksissa. Jokaisella on toki oma subjektiivinen näkemys asioista.
Jos joku, joka tunnetaan laajalti, tuomitaan siitä, että hän kirjoittelee vääristä asioista, tullaan tuomiostakin uutisoimaan näkyvästi. Nimenomaan kyseessä oli sanomasi mukaisesti näytösoikeudenkäynti. Kukaan ei tietäisi, jos joku tavallinen sukankuluttaja tuomittaisiin. Eli tuomiolla haluttiin lähettää kaikille viesti, ettei näistä asioista ja näin saa puhua.En tarkalleen ottaen itsekään muista, mistä jutusta tuomio tuli mutta oikeudenkäynnin aikaan oli kiistatta erittäin tunnettu henkilö.
partioista on vain liian lyhyt matka syyttömien lynkkaamiseen, joukossa tyhmyys tiivistyy niinsanoakseni
vartijoiden koulutus taitaa edelleenkin olla totaalisen puutteellista joten niistäkään ei paljon toivoa ole
paljon korttelipoliiseja saattaisi olla hyvävaihtoehto, mitenköhän se meni silloin 70-80 luvulla tuo kokeilu?
Missäs olet ollut koulutuksessa?taitaa tuo politiikka olla ihan maunosta ja sukelluskelloista lähtien olla
vartijat eivät ole riittävällä koulutuksella ja päästä vikaantuneita yksilöitä on liikaa joukossa
aseiden käyttöluvan kun saa jollain saunareissulla ja koulutus on enemmän asenne opetusta kuin toimivia tekniikoita niin huonosti käy...
Missäs olet ollut koulutuksessa?
Kyllä siihen koulutukseen kuuluu mm. lakiteknisiä asioita, sosiaalisia asioita ja voimankäyttöä, kutakin ihan jonkinverran.
Oikeastaan tuon koko homman voisi kiteyttää aika tiiviisti. Onko jonkun mielestä Suomessa mahdollista puhua maahanmuuton huonoista puolista ilman minkäänlaista leimautumista? Toisekseen, mikäli haluaa puhua maahanmuuton huonoista puolista faktoihin vedoten, saako sanansa kuulumaan? Kolmanneksi, mikäli ihminen puhuu maahanmuuton huonoista puolista julkisesti ja leimautuu, eikö leimautuneen elämä kärsi tästä lainkaan?
Naurettavinta tässä on se, että jotkut ihmiset ottavat ison riskin olemalla rohkeita, kertomalla totuuden. Todellisuus muistuttaa tarinaa keisarin vaatteista.
Ongelma on se että maahanmuutossa ei ole huonoja puolia. Olet rasisti jos väität niin.
Väittää.No onpas taas näppärää. Kukaan ei väitä tuollaista, ei edes RHC-ryhmän hyysätädit.
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Mielenkiintoinen juttu Hyysärissä. Meidän virkakoneisto ja sitä ohjaavat poliittiset päätökset ovat niin munattomia, että maahanmuuttajien täytyy itse muistuttaa missä mennään. Toisaalta aiheesta kirjoittava media on itse suuri vaikuttaja tässä ja tuo ns. kaiken suvaitsemisen rummuttaminen ei ainakaan parantanut tilannetta.
Sisaren kaiman veljen c-kasilta litteroituna:
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Irakilainen mies karkotettiin heinäkuussa Suomesta kotimaahansa, koska tämä oli pahoinpidellyt siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi. Pääkaupunkiseudulla asuvien Beriwan Mahmoodin ja Marzia Nazarin mielestä kunniaväkivalta kietoutuu kulttuuriin, eikä sille pidä antaa sijaa Suomessa.
![]()
Irakilainen Beriwan Mahmood on saanut Helsingissä yhteydenottoja maahanmuuttajanaisilta, joiden mies pahoinpitelee heitä.
Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...
Yllä oleva teksti on haastatteluote Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneestä selvityksestä, jonka mukaan kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Tuorein julkisuuteen tullut esimerkki kunniaväkivallasta on heinäkuulta. Silloin irakilainen mies karkotettiin Suomesta tämän pahoinpideltyä siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi.
HS haastatteli kahta pääkaupunkiseudulla pitkään asunutta maahanmuuttajataustaista naista, joilla on kokemusta kunniaan liittyvästä väkivallasta.
”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, sanoo Irakin kurdi Beriwan Mahmood,44, ykskantaan.
Helsingin Viikissä asuva Mahmood on saapunut kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 1997.
”Tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoasioista puhutaan liian keskustelevaan sävyyn, ja ollaan hyvin herkkähipiäisiä. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle, sillä nyt kukaan ei uskalla kritisoida kulttuuria tai uskontoa.”
Mahmoodin viesti on: tiettyjen asioiden taustat on hyvä ymmärtää, mutta se ei saa tarkoittaa niiden hyväksymistä.
Tulkkina esimerkiksi Maahanmuuttovirastolle, Helsingin poliisille ja käräjäoikeudelle työskentelevä Mahmood on nähnyt työssään ja henkilökohtaisessa elämässään lukuisia naisia, joita oma mies on pahoinpidellyt henkisesti tai fyysisesti.
”Esimerkiksi Irakissa miehet käyvät fyysisesti vaimojensa kimppuun. Suomessa väkivalta on enemmän henkistä, sillä miehet pelkäävät lakia ja poliisia. He siis pelkäävät nimenomaan oman nahkansa puolesta.”
Naiset taas pelkäävät, että he lokaavat suvun kunnian, ja siksi moni jää omaan avioliittoonsa kuin vankilaan. Osa taas ei Mahmoodin mukaan kykene päästämään irti.
”Uskon, että kyllä kaikki varmaan haluaisivat. Mutta osa ei pääse ulos siitä kulttuurista.”
Jotkut yrittävät rimpuilla irti, mutta eivät tiedä, keneen pitäisi olla yhteydessä.
”Eräs Suomessa asuva nainen soitti minulle, koska hänen miehensä pahoinpiteli häntä. Mies oli uhkaillut, että jos nainen ottaa yhteyttä viranomaisiin, hän alkaa levittää huhuja, joilla pilaa naisen kunniallisen maineen.”
![]()
”Kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri”, irakilainen Beriwan Mahmood sanoo.
Kun naiset soittavat Mahmoodille, hän sanoo aina saman: ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään tai lastensuojeluun, sillä heillä on vahvat valtuudet auttaa teitä. Jos väkivalta on fyysistä, ottakaa yhteyttä poliisiin.
”Viranomaisten pitäisi ottaa nämä asiat vakavasti. Ei saa missään nimessä ajatella, että tämä vain kuuluu kulttuuriin. Tänne tulleiden täytyy samoin ymmärtää, että ketään ei ole pakotettu muuttamaan Suomeen. Ja kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri.”
HS uutisoi toukokuussa, että irakilaisten tekemiksi epäillyt seksuaalirikokset kääntyivät rajuun kasvuun viime vuonna.
Mahmood on sitä mieltä, että myös miehet ovat uhreja tiukan uskonnollisissa ja kontrolloivissa kulttuureissa.
”Miehet raiskaavat siksi, että ovat seksuaalisesti niin turhautuneita. Heillekin sanotaan, että ei seksiä ennen avioliittoa.”
Mahmood tietää Suomeen tulleita pareja, joissa mies kyllä haluaa naisen käyvän töissä ja tienaavan rahaa. Naisen ei kuitenkaan haluta omaksuvan suomalaista kulttuuria.
”Miehet pelkäävät sitä, koska vaarana on oman valta-aseman menettäminen. He pelkäävät myös, että nainen lähtee jonkun suomalaisen matkaan, ja saattavat siksi kontrolloida tätä entistä enemmän.”
Juuri tämän takia kotouttamisessa pitäisi Mahmoodin mielestä edetä askel kerrallaan. Miehille ei saa tulla sellainen olo, että heidät vain työnnetään syrjään.
Mahmoodilla itsellään on kolme poikaa.
”Mitä naisasioihin tulee, opetan heille kunnioitusta, sananvapautta ja tasa-arvoa.”
Mahmoodilla on ajatuksia siitä, miten kotouttamista ja ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen voisi kehittää.
”Murrosikäisille pitäisi kertoa, mitkä ovat heidän oikeutensa Suomessa, ja mitkä ovat vanhempien oikeudet. Nuoret tulevat tänne ja näkevät tämän vapauden, eivätkä välttämättä osaa toimia oikein.”
Naisille taas tulisi kertoa, mihin he voivat ottaa yhteyttä, jos mies on väkivaltainen tai pakkoavioliitto uhkaa. Samoin miehille pitäisi antaa ohjausta siitä, miten toimia kahden kulttuurin välissä.
”Lapsille pitää antaa mahdollisuus elää tässä kulttuurissa. Muuten he ajautuvat nopeasti tilanteeseen, jossa joutuvat valehtelemaan vanhemmilleen ja salailemaan näiltä asioilta. Se luo paljon ongelmia.”
Iranilainen Marzia Nazari , 36: ”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella”
Iranilaisen Marzia Nazarin koulukaveri sai kuulla nuorena, että hän joutuu lopettamaan koulun ja naimaan vanhempiensa valitseman miehen.
Tyttö nautti koulunkäynnistä, eikä halunnut jättää opintoja. Hän halusi pois vanhempiensa kontrollista, ja vastusti pakkoavioliittoa. Perheen pää kuitenkin piti.
Nazarin koulukaveri teki polttoitsemurhan. Hänen siskonsa seurasi samaa tietä myöhemmin, ja poltti hänkin itsensä hengiltä.
![]()
Nykyään Espoossa asuva Marzia Nazari on taistellut tasa-arvon puolesta nuoresta tytöstä lähtien.
Kun Espoossa nykyään asuva Nazari puhuu kunniaan liittyvästä väkivallasta ja pakkoavioliitoista, hän antaa täyslaidallisen erilaisten kulttuurien kunnioittamiselle.
”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella. Ei kerta kaikkiaan voi ajatella, että tuo on vain noiden kulttuuri. Me asumme Suomessa, ja jos täällä suomalainen mies tai ulkomaalainen mies hakkaa vaimoaan, pitää kohdella heitä molempia ihan samalla tavalla”, hän sanoo.
Suomeen vuonna 2001 muuttanut Nazari noudattaa tätä neuvoa itse. Hän pakeni perheineen jo pienenä kotimaastaan Irakiin, sillä hänen isänsä puolusti šaahia ja veli oli vaarassa joutua Iranissa vankilaan vasemmistolaisten ajatustensa takia.
Juuri veli on vaikuttanut Nazarin ajatteluun paljon: tämä sai hänet kyseenalaistamaan heidän kurdiyhteisönsä arvot ja tiukan yhteisöllisyyden mukanaan tuomat tasa-arvo ongelmat.
”Kun sitten asuin Irakissa ja näin, miten naiset passasivat miehiään ja kantoivat teetä miesten vain istuessa sohvalla, puutuin siihen. Sanoin miehille: Miksette tee mitään? Eikö teidänkin pitäisi osallistua?”
Veljensä kanssa Nazari myös perusti Irakiin iranilaisten asuttamalle alueelle nuorena koulun, jossa he opettivat lähinnä naisia.
”Perheessäni kaikki ovat koulutettuja, ja me opetimme veljeni kanssa naisille niitä asioita, joita olimme itse opiskelleet: englantia, matematiikkaa ja farsin kieltä.”
Nazaria ja tämän veljeä kunnioitettiin koulun vuoksi.
”Ei kukaan katsonut minua kieroon siksi, että olin nainen ja opetin koulussa. Ei kyse ole siitä, ettei koulutusta periaatteessa arvostettaisi. Mutta kukaan ei halua rikkoa perinteitä koska pelätään, että omaa perhettä katsottaisiin oudosti. Siksi esimerkin voima on Lähi-idässä hyvin vahva. Kun joku uskaltaa avata tien, muut voivat seurata.”
Teknillisen Korkeakoulun käynyt Nazari työskentelee nykyisin Espoon Keilaniemessä tietoturvakonsulttina. Naisten asiaa hän ei kuitenkaan ole unohtanut.
Suomessa asuva iranilainen perheenäiti otti Nazariin hiljattain yhteyttä. Nainen halusi Nazarin puhuvan miehelleen, joka uhkasi tappaa tyttärensä, kun tämä kertoi suomalaisesta poikaystävästään.
”Tyttö karkasi, eikä häntä ollut näkynyt viiteen vuoteen. Sanoin miehelle, että me olemme Suomessa, ja jos suku alkaa uhkailla, laki tukee sinua. Jonkin ajan kuluttua tytär palasi kotiin.”
Nämä sanat toistuvat Nazarin puheessa: suku ja yhteisö.
”Yksi sukulaiseni tuli Iranissa raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hän teki itsemurhan, sillä ei halunnut kenenkään yhteisössä saavan tietää asiasta. Näissä asioissa on kyse nimenomaan yhteisön kontrollista ja sen pelosta.”
Kuvio on monimutkainen. Nazari selittää, että esimerkiksi hänen lapsuutensa kurdiyhteisössä uskonto ei ollut kovinkaan rajoittava, mutta suvun ja naapureiden näkemyksille annettiin valtavan suuri arvo. Tällaisessa tilanteessa perheen kunnia nousee keskeiseen asemaan. Samaan aikaan naiset ja miehet kasvatetaan aivan eri tavalla.
”Kun syödään, miehet saavat paremmat palat. Kun kysyy, miksi minun pitää tehdä näin, vastatataan: ’koska olet nainen’. Naisen ajatellaan aina kuuluvan miehelle: isälle, veljelle tai puolisolle. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä tapahtuu, joten on tavallaan ymmärrettävää, että perheet kontrolloivat naisten tekemisiä.”
Miehinen kulttuuri on niin vahva, ettei sitä välttämättä kumoa edes naisten koulutus.
”Iranissakin on paljon koulutettuja naisia, mutta silti Iranin islamilainen perustuslaki määrää, että nainen ei voi esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa. Miehillä on valtaa, eivätkä jotkut heistä anna vaimojensa tai tyttäriensä tehdä mitään ilman lupaa. Tällainen ajattelutapa voi seurata monia hyvinkin korkeasti koulutettuja naisia Suomeen asti.”
Nazari pohtii, kuinka kunniaan liittyvää väkivaltaa ja pakkoavioliittoja voisi estää Suomessa.
”Kielitaito on todella tärkeä asia. On myös erittäin huono juttu, jos nainen jää vain kotiin hoitamaan lapsia, ja elinpiiri jää suppeaksi. Jos nainen ei kouluttaudu eikä pysty itse tienaamaan rahaa, hän on tyhjän päällä jos mies päättää häipyä.”
Jos tyttö häviää koulusta ja opettajalla on epäilyksiä, että taustalla voi olla pakkoavioliitto, asiaan pitää Nazarin mukaan ehdottomasti puuttua.
”Näiden asioiden ei voi antaa tapahtua, ja antaa perheen vain vedota kulttuurisiin syihin.”
Nazari myös toivoo, että viranomaiset tekisivät enemmän yhteistyötä hänenlaistensa kanssa.
”Me tunnemme synnyinmaidemme kulttuurin, ja olemme onnistuneet Suomessa. Meille pitää antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun siitä, mitä näille asioille voisi tehdä. Ihmisille pitää kertoa, että toisenlainen elämä on mahdollinen.”
Tausta: Kunniaan liittyvällä väkivallalla on monia muotoja
Ihmisoikeusliiton mukaan kunniaan liittyvä väkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista tai taloudellista.
Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunniaa kun epäillään, että henkilö ei noudata tai ei aio noudattaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä käyttäytymissääntöjä, arvoja ja normeja. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja tappouhkaukset ovat kunniaan liittyvän väkivallan muotoja, ja yleensä väkivalta kohdistuu naisiin ja tyttöihin. Kohteena voi olla myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluva mies.
Vaikka tässä jutussa haastateltiin kahta kurditaustaista naista, kunniaan liittyvää väkivaltaa esiintyy myös lukuisissa muissa maissa ja kulttuureissa.
”Monet kurdit ovat asuneet Suomessa pitkään. He ovat käyneet koulut Suomessa ja heillä on hyvä kielitaito, ja he ovat kasvaneet tähän kulttuuriin. Heillä on ehkä siksi halu puhua näistä asioista”, kertoo Monika-naiset liiton voimavarakeskuksen johtaja Natalie Gerbert.
Monika-naiset on järjestö, joka tarjoaa apua väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille.
Myös pakkoavioliitto on yksi kunniaan liittyvän väkivallan muoto. Kansainvälisesti yhtenevää määritelmää pakkoavioliitoista ei ole. Pakkoavioliitto voidaan määritellä avioliitoksi, joka on solmittu ilman toisen tai molempien aviopuolisojen täyttä suostumusta tai johon heidät tai jompikumpi heistä on pakotettu tai painostettu.
Pakkoavioliitto on kriminalisoitu esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne pakkoavioliittoa tai avioliittoon pakottamista erillisenä rikosnimikkeenä, eikä poliisin tietoon tulleista tapausten määrästä ole tietoa.
”Mikäli koulussa epäillään pakkoavioliittoa tai lapseen kohdistuvaa kunniaväkivaltaa tai sillä uhkailua, koulun viranomaisilla on velvollisuus tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Myös tavallisella kansalaisella on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus”, kertoo Helsingin johtava sosiaalityöntekijä Minna Pitkänen.
Pitkäsen mukaan on kuitenkin tyypillistä, että kun naiselta tai tytöltä kysytään, onko hänet pakotettu avioliittoon, vastaus on ei.
”Asiakas saattaa itse ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja pyytää apua, kun häntä ollaan pakottamassa naimisiin. Kun asiaa aletaan selvittämään miehen läsnä ollessa, nainen ei enää usein uskallakaan sanoa, että on kyse pakottamisesta vaan peruu avunpyyntönsä.”
![]()
Marzia Nazari on avustanut Suomessa esimerkiksi naista, jonka aviomies uhkasi tappaa heidän tyttärensä suomalaisen poikaystävän vuoksi.
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Mielenkiintoinen juttu Hyysärissä. Meidän virkakoneisto ja sitä ohjaavat poliittiset päätökset ovat niin munattomia, että maahanmuuttajien täytyy itse muistuttaa missä mennään. Toisaalta aiheesta kirjoittava media on itse suuri vaikuttaja tässä ja tuo ns. kaiken suvaitsemisen rummuttaminen ei ainakaan parantanut tilannetta.
Sisaren kaiman veljen c-kasilta litteroituna:
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Irakilainen mies karkotettiin heinäkuussa Suomesta kotimaahansa, koska tämä oli pahoinpidellyt siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi. Pääkaupunkiseudulla asuvien Beriwan Mahmoodin ja Marzia Nazarin mielestä kunniaväkivalta kietoutuu kulttuuriin, eikä sille pidä antaa sijaa Suomessa.
![]()
Irakilainen Beriwan Mahmood on saanut Helsingissä yhteydenottoja maahanmuuttajanaisilta, joiden mies pahoinpitelee heitä.
Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...
Yllä oleva teksti on haastatteluote Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneestä selvityksestä, jonka mukaan kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Tuorein julkisuuteen tullut esimerkki kunniaväkivallasta on heinäkuulta. Silloin irakilainen mies karkotettiin Suomesta tämän pahoinpideltyä siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi.
HS haastatteli kahta pääkaupunkiseudulla pitkään asunutta maahanmuuttajataustaista naista, joilla on kokemusta kunniaan liittyvästä väkivallasta.
”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, sanoo Irakin kurdi Beriwan Mahmood,44, ykskantaan.
Helsingin Viikissä asuva Mahmood on saapunut kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 1997.
”Tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoasioista puhutaan liian keskustelevaan sävyyn, ja ollaan hyvin herkkähipiäisiä. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle, sillä nyt kukaan ei uskalla kritisoida kulttuuria tai uskontoa.”
Mahmoodin viesti on: tiettyjen asioiden taustat on hyvä ymmärtää, mutta se ei saa tarkoittaa niiden hyväksymistä.
Tulkkina esimerkiksi Maahanmuuttovirastolle, Helsingin poliisille ja käräjäoikeudelle työskentelevä Mahmood on nähnyt työssään ja henkilökohtaisessa elämässään lukuisia naisia, joita oma mies on pahoinpidellyt henkisesti tai fyysisesti.
”Esimerkiksi Irakissa miehet käyvät fyysisesti vaimojensa kimppuun. Suomessa väkivalta on enemmän henkistä, sillä miehet pelkäävät lakia ja poliisia. He siis pelkäävät nimenomaan oman nahkansa puolesta.”
Naiset taas pelkäävät, että he lokaavat suvun kunnian, ja siksi moni jää omaan avioliittoonsa kuin vankilaan. Osa taas ei Mahmoodin mukaan kykene päästämään irti.
”Uskon, että kyllä kaikki varmaan haluaisivat. Mutta osa ei pääse ulos siitä kulttuurista.”
Jotkut yrittävät rimpuilla irti, mutta eivät tiedä, keneen pitäisi olla yhteydessä.
”Eräs Suomessa asuva nainen soitti minulle, koska hänen miehensä pahoinpiteli häntä. Mies oli uhkaillut, että jos nainen ottaa yhteyttä viranomaisiin, hän alkaa levittää huhuja, joilla pilaa naisen kunniallisen maineen.”
![]()
”Kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri”, irakilainen Beriwan Mahmood sanoo.
Kun naiset soittavat Mahmoodille, hän sanoo aina saman: ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään tai lastensuojeluun, sillä heillä on vahvat valtuudet auttaa teitä. Jos väkivalta on fyysistä, ottakaa yhteyttä poliisiin.
”Viranomaisten pitäisi ottaa nämä asiat vakavasti. Ei saa missään nimessä ajatella, että tämä vain kuuluu kulttuuriin. Tänne tulleiden täytyy samoin ymmärtää, että ketään ei ole pakotettu muuttamaan Suomeen. Ja kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri.”
HS uutisoi toukokuussa, että irakilaisten tekemiksi epäillyt seksuaalirikokset kääntyivät rajuun kasvuun viime vuonna.
Mahmood on sitä mieltä, että myös miehet ovat uhreja tiukan uskonnollisissa ja kontrolloivissa kulttuureissa.
”Miehet raiskaavat siksi, että ovat seksuaalisesti niin turhautuneita. Heillekin sanotaan, että ei seksiä ennen avioliittoa.”
Mahmood tietää Suomeen tulleita pareja, joissa mies kyllä haluaa naisen käyvän töissä ja tienaavan rahaa. Naisen ei kuitenkaan haluta omaksuvan suomalaista kulttuuria.
”Miehet pelkäävät sitä, koska vaarana on oman valta-aseman menettäminen. He pelkäävät myös, että nainen lähtee jonkun suomalaisen matkaan, ja saattavat siksi kontrolloida tätä entistä enemmän.”
Juuri tämän takia kotouttamisessa pitäisi Mahmoodin mielestä edetä askel kerrallaan. Miehille ei saa tulla sellainen olo, että heidät vain työnnetään syrjään.
Mahmoodilla itsellään on kolme poikaa.
”Mitä naisasioihin tulee, opetan heille kunnioitusta, sananvapautta ja tasa-arvoa.”
Mahmoodilla on ajatuksia siitä, miten kotouttamista ja ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen voisi kehittää.
”Murrosikäisille pitäisi kertoa, mitkä ovat heidän oikeutensa Suomessa, ja mitkä ovat vanhempien oikeudet. Nuoret tulevat tänne ja näkevät tämän vapauden, eivätkä välttämättä osaa toimia oikein.”
Naisille taas tulisi kertoa, mihin he voivat ottaa yhteyttä, jos mies on väkivaltainen tai pakkoavioliitto uhkaa. Samoin miehille pitäisi antaa ohjausta siitä, miten toimia kahden kulttuurin välissä.
”Lapsille pitää antaa mahdollisuus elää tässä kulttuurissa. Muuten he ajautuvat nopeasti tilanteeseen, jossa joutuvat valehtelemaan vanhemmilleen ja salailemaan näiltä asioilta. Se luo paljon ongelmia.”
Iranilainen Marzia Nazari , 36: ”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella”
Iranilaisen Marzia Nazarin koulukaveri sai kuulla nuorena, että hän joutuu lopettamaan koulun ja naimaan vanhempiensa valitseman miehen.
Tyttö nautti koulunkäynnistä, eikä halunnut jättää opintoja. Hän halusi pois vanhempiensa kontrollista, ja vastusti pakkoavioliittoa. Perheen pää kuitenkin piti.
Nazarin koulukaveri teki polttoitsemurhan. Hänen siskonsa seurasi samaa tietä myöhemmin, ja poltti hänkin itsensä hengiltä.
![]()
Nykyään Espoossa asuva Marzia Nazari on taistellut tasa-arvon puolesta nuoresta tytöstä lähtien.
Kun Espoossa nykyään asuva Nazari puhuu kunniaan liittyvästä väkivallasta ja pakkoavioliitoista, hän antaa täyslaidallisen erilaisten kulttuurien kunnioittamiselle.
”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella. Ei kerta kaikkiaan voi ajatella, että tuo on vain noiden kulttuuri. Me asumme Suomessa, ja jos täällä suomalainen mies tai ulkomaalainen mies hakkaa vaimoaan, pitää kohdella heitä molempia ihan samalla tavalla”, hän sanoo.
Suomeen vuonna 2001 muuttanut Nazari noudattaa tätä neuvoa itse. Hän pakeni perheineen jo pienenä kotimaastaan Irakiin, sillä hänen isänsä puolusti šaahia ja veli oli vaarassa joutua Iranissa vankilaan vasemmistolaisten ajatustensa takia.
Juuri veli on vaikuttanut Nazarin ajatteluun paljon: tämä sai hänet kyseenalaistamaan heidän kurdiyhteisönsä arvot ja tiukan yhteisöllisyyden mukanaan tuomat tasa-arvo ongelmat.
”Kun sitten asuin Irakissa ja näin, miten naiset passasivat miehiään ja kantoivat teetä miesten vain istuessa sohvalla, puutuin siihen. Sanoin miehille: Miksette tee mitään? Eikö teidänkin pitäisi osallistua?”
Veljensä kanssa Nazari myös perusti Irakiin iranilaisten asuttamalle alueelle nuorena koulun, jossa he opettivat lähinnä naisia.
”Perheessäni kaikki ovat koulutettuja, ja me opetimme veljeni kanssa naisille niitä asioita, joita olimme itse opiskelleet: englantia, matematiikkaa ja farsin kieltä.”
Nazaria ja tämän veljeä kunnioitettiin koulun vuoksi.
”Ei kukaan katsonut minua kieroon siksi, että olin nainen ja opetin koulussa. Ei kyse ole siitä, ettei koulutusta periaatteessa arvostettaisi. Mutta kukaan ei halua rikkoa perinteitä koska pelätään, että omaa perhettä katsottaisiin oudosti. Siksi esimerkin voima on Lähi-idässä hyvin vahva. Kun joku uskaltaa avata tien, muut voivat seurata.”
Teknillisen Korkeakoulun käynyt Nazari työskentelee nykyisin Espoon Keilaniemessä tietoturvakonsulttina. Naisten asiaa hän ei kuitenkaan ole unohtanut.
Suomessa asuva iranilainen perheenäiti otti Nazariin hiljattain yhteyttä. Nainen halusi Nazarin puhuvan miehelleen, joka uhkasi tappaa tyttärensä, kun tämä kertoi suomalaisesta poikaystävästään.
”Tyttö karkasi, eikä häntä ollut näkynyt viiteen vuoteen. Sanoin miehelle, että me olemme Suomessa, ja jos suku alkaa uhkailla, laki tukee sinua. Jonkin ajan kuluttua tytär palasi kotiin.”
Nämä sanat toistuvat Nazarin puheessa: suku ja yhteisö.
”Yksi sukulaiseni tuli Iranissa raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hän teki itsemurhan, sillä ei halunnut kenenkään yhteisössä saavan tietää asiasta. Näissä asioissa on kyse nimenomaan yhteisön kontrollista ja sen pelosta.”
Kuvio on monimutkainen. Nazari selittää, että esimerkiksi hänen lapsuutensa kurdiyhteisössä uskonto ei ollut kovinkaan rajoittava, mutta suvun ja naapureiden näkemyksille annettiin valtavan suuri arvo. Tällaisessa tilanteessa perheen kunnia nousee keskeiseen asemaan. Samaan aikaan naiset ja miehet kasvatetaan aivan eri tavalla.
”Kun syödään, miehet saavat paremmat palat. Kun kysyy, miksi minun pitää tehdä näin, vastatataan: ’koska olet nainen’. Naisen ajatellaan aina kuuluvan miehelle: isälle, veljelle tai puolisolle. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä tapahtuu, joten on tavallaan ymmärrettävää, että perheet kontrolloivat naisten tekemisiä.”
Miehinen kulttuuri on niin vahva, ettei sitä välttämättä kumoa edes naisten koulutus.
”Iranissakin on paljon koulutettuja naisia, mutta silti Iranin islamilainen perustuslaki määrää, että nainen ei voi esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa. Miehillä on valtaa, eivätkä jotkut heistä anna vaimojensa tai tyttäriensä tehdä mitään ilman lupaa. Tällainen ajattelutapa voi seurata monia hyvinkin korkeasti koulutettuja naisia Suomeen asti.”
Nazari pohtii, kuinka kunniaan liittyvää väkivaltaa ja pakkoavioliittoja voisi estää Suomessa.
”Kielitaito on todella tärkeä asia. On myös erittäin huono juttu, jos nainen jää vain kotiin hoitamaan lapsia, ja elinpiiri jää suppeaksi. Jos nainen ei kouluttaudu eikä pysty itse tienaamaan rahaa, hän on tyhjän päällä jos mies päättää häipyä.”
Jos tyttö häviää koulusta ja opettajalla on epäilyksiä, että taustalla voi olla pakkoavioliitto, asiaan pitää Nazarin mukaan ehdottomasti puuttua.
”Näiden asioiden ei voi antaa tapahtua, ja antaa perheen vain vedota kulttuurisiin syihin.”
Nazari myös toivoo, että viranomaiset tekisivät enemmän yhteistyötä hänenlaistensa kanssa.
”Me tunnemme synnyinmaidemme kulttuurin, ja olemme onnistuneet Suomessa. Meille pitää antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun siitä, mitä näille asioille voisi tehdä. Ihmisille pitää kertoa, että toisenlainen elämä on mahdollinen.”
Tausta: Kunniaan liittyvällä väkivallalla on monia muotoja
Ihmisoikeusliiton mukaan kunniaan liittyvä väkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista tai taloudellista.
Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunniaa kun epäillään, että henkilö ei noudata tai ei aio noudattaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä käyttäytymissääntöjä, arvoja ja normeja. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja tappouhkaukset ovat kunniaan liittyvän väkivallan muotoja, ja yleensä väkivalta kohdistuu naisiin ja tyttöihin. Kohteena voi olla myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluva mies.
Vaikka tässä jutussa haastateltiin kahta kurditaustaista naista, kunniaan liittyvää väkivaltaa esiintyy myös lukuisissa muissa maissa ja kulttuureissa.
”Monet kurdit ovat asuneet Suomessa pitkään. He ovat käyneet koulut Suomessa ja heillä on hyvä kielitaito, ja he ovat kasvaneet tähän kulttuuriin. Heillä on ehkä siksi halu puhua näistä asioista”, kertoo Monika-naiset liiton voimavarakeskuksen johtaja Natalie Gerbert.
Monika-naiset on järjestö, joka tarjoaa apua väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille.
Myös pakkoavioliitto on yksi kunniaan liittyvän väkivallan muoto. Kansainvälisesti yhtenevää määritelmää pakkoavioliitoista ei ole. Pakkoavioliitto voidaan määritellä avioliitoksi, joka on solmittu ilman toisen tai molempien aviopuolisojen täyttä suostumusta tai johon heidät tai jompikumpi heistä on pakotettu tai painostettu.
Pakkoavioliitto on kriminalisoitu esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne pakkoavioliittoa tai avioliittoon pakottamista erillisenä rikosnimikkeenä, eikä poliisin tietoon tulleista tapausten määrästä ole tietoa.
”Mikäli koulussa epäillään pakkoavioliittoa tai lapseen kohdistuvaa kunniaväkivaltaa tai sillä uhkailua, koulun viranomaisilla on velvollisuus tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Myös tavallisella kansalaisella on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus”, kertoo Helsingin johtava sosiaalityöntekijä Minna Pitkänen.
Pitkäsen mukaan on kuitenkin tyypillistä, että kun naiselta tai tytöltä kysytään, onko hänet pakotettu avioliittoon, vastaus on ei.
”Asiakas saattaa itse ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja pyytää apua, kun häntä ollaan pakottamassa naimisiin. Kun asiaa aletaan selvittämään miehen läsnä ollessa, nainen ei enää usein uskallakaan sanoa, että on kyse pakottamisesta vaan peruu avunpyyntönsä.”
![]()
Marzia Nazari on avustanut Suomessa esimerkiksi naista, jonka aviomies uhkasi tappaa heidän tyttärensä suomalaisen poikaystävän vuoksi.
Ullatus, ullatus. Se ei voitakaan, kuka pitää eniten meteliä ja heiluttaa rasisti-leimasinta.Mitenkäs tässä nyt näin kävi?
Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteetMustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet
- STT
Muusikko Mustana Barbaarina tunnetun James Nikanderin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet, kertoo syyttäjä. Äitiä syytetään virkamiehen vastustamisesta ja siskoa niskoittelusta poliisia vastaan.
Kyse on tapahtumista poliisin ulkomaalaisvalvonnan yhteydessä Helsingin keskustassa viime vuoden heinäkuussa. Syyttäjän aiemman selvityksen mukaan poliisit pyysivät Nikanderin äidiltä ja siskolta henkilöllisyystodistuksia, mutta nämä kieltäytyivät.
Tapaus nousi julkisuuteen, kun Nikander arvosteli poliisin toimintaa sosiaalisessa mediassa ja vaati anteeksipyyntöä ja korvauksia poliisilta. Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto ilmoitti kuitenkin syyskuussa, että ulkomaalaispoliisin toiminnasta ei aloiteta esitutkintaa. Sen sijaan tutkinta alkoi kahdesta naisesta.
Asiaa käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa syksyn aikana, syyttäjä arvioi.
Huippuohjelmoijaksi tituleerattu mamu jättää Ruotsin.
Stjärnkodaren ger upp och lämnar Sverige: ”Jag har inget annat val”
Ei taivu Ruotsi....
Auto ajoi lasten päälle Ruotsissa – ”Olosuhteet erittäin epäselvät”
"– Lasten päälle on ajettu. Emme tiedä, kuinka onnettomuus tapahtui. Tällä hetkellä olosuhteet ovat erittäin epäselvät. Kielen kanssa on ongelmia, Uppsalan poliisin tiedottaja Christer Nordströmhttp://www.is.fi/haku/?search-term=christer+nordstrom kertoi."
Toistaiseksi vaikuttaa vahingolta.Ja Iltalehti yllättäen "unohti" kielimuurin...
Useita lapsia jäänyt auton alle Ruotsissa - "Emme tiedä, miten onnettomuus tapahtui"
Jollain meni hermot Suomen rikastukseen ja muuttaa rahoineen pysyvästi ulkomaille.
![]()
Erikoinen myynti-ilmoitus leviää netissä - Nykysuomi.com
Audi R8 Spyder 5,2 V10 FSI quattro R tronic Avoauto 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Saksa ja ruotsi vaan eivät taivu, vaikka käytännössä koko internet nauraa niille. Suvaitseminen on vaan helpompaa kuin kaikkeen
reagoiminen moralistisella otteella, vasemmistolaisissa maissa kolme perinteistä kovaa eli koti isänmaa ja usko eivät oikein nauti enää
katu-uskottavuutta. Itse en ole uskovainen joten tietenkin se on hieman kiusallista että yleensä kovin vastavoima haitallisille ulkopuolisille
vaikutteille tulee juuri konservatiivikristittyjen suunnalta.
Jollain meni hermot Suomen rikastukseen ja muuttaa rahoineen pysyvästi ulkomaille.
Vasemmistoako se Merkelin kristillisdemokraatit edustavat?