Kulttuurin rikastuminen

Tila
Keskustelu on suljettu.
Oikeastaan tuon koko homman voisi kiteyttää aika tiiviisti. Onko jonkun mielestä Suomessa mahdollista puhua maahanmuuton huonoista puolista ilman minkäänlaista leimautumista?

Leimaannut varmasti toisen laidan silmissä mutta niinhän nekin ovat sinun silmissäsi leimautuneet.

Toisekseen, mikäli haluaa puhua maahanmuuton huonoista puolista faktoihin vedoten, saako sanansa kuulumaan?

Vapaus sanoa ja puhua ei sisällä oikeutta sanomasi kuuluttamiseen ja jakeluun. Mielestäni esimerkiksi Halla-aho saa sanansa kuulumaan aika hyvinkin. Ketään ei tietenkään voida pakottaa kuuntelemaan.

Kolmanneksi, mikäli ihminen puhuu maahanmuuton huonoista puolista julkisesti ja leimautuu, eikö leimautuneen elämä kärsi tästä lainkaan?

Kärsiikö? Varmasti jos sinulle tärkeät ihmiset ovat vahvasti eri mieltä kanssasi ja loukkaat heitä. Mutta mitä sinä sellaisista ihmisistä välität? Kärsiihän "hyysärisuvakkihuorienkin" elämä vaikka kokevat tekevänsä pelkkää hyvää.
 
Leimaannut varmasti toisen laidan silmissä mutta niinhän nekin ovat sinun silmissäsi leimautuneet.

tässähän tarkoitetaan sitä että jos yrität järkevästi keskustella tosiasoista niin sinut leimataan ääripääksi eikö?


Vapaus sanoa ja puhua ei sisällä oikeutta sanomasi kuuluttamiseen ja jakeluun. Mielestäni esimerkiksi Halla-aho saa sanansa kuulumaan aika hyvinkin. Ketään ei tietenkään voida pakottaa kuuntelemaan.

tarkoitatko että yksin saa jutella kunhan kukaan ei kuule?

Kärsiikö? Varmasti jos sinulle tärkeät ihmiset ovat vahvasti eri mieltä kanssasi ja loukkaat heitä. Mutta mitä sinä sellaisista ihmisistä välität? Kärsiihän "hyysärisuvakkihuorienkin" elämä vaikka kokevat tekevänsä pelkkää hyvää.

tarkoittaako vahvasti eri mieltä oleminen että jotain pitää loukata?

jurppii näköjään jatkaa tätä trollailua joka keskustelussa
 
Maahanmuuttajien tekemät rikoksetkaan ei ole mikään tabu. Niitä tarkoin tilastoidaan ja uutisoidaan tasaisin väliajoin. Tiedä sitä sitten, kuinka paljon niitä pitäisi erityisesti korostaa muusta rikollisuudesta yksittäistapauksissa. Jokaisella on toki oma subjektiivinen näkemys asioista.

Veikkaan, että tilastointi kohta loppuu Ruotsin malliin.
 
En tarkalleen ottaen itsekään muista, mistä jutusta tuomio tuli mutta oikeudenkäynnin aikaan oli kiistatta erittäin tunnettu henkilö.
Jos joku, joka tunnetaan laajalti, tuomitaan siitä, että hän kirjoittelee vääristä asioista, tullaan tuomiostakin uutisoimaan näkyvästi. Nimenomaan kyseessä oli sanomasi mukaisesti näytösoikeudenkäynti. Kukaan ei tietäisi, jos joku tavallinen sukankuluttaja tuomittaisiin. Eli tuomiolla haluttiin lähettää kaikille viesti, ettei näistä asioista ja näin saa puhua.
 
Joo näytösluonteista oli mutta ei muuta edelleen sitä, että asioista saa puhua ja jatkuvasti puhutaan ja jopa lakeja tuntuu saavan rikkoa aika huoleti että syytettä saisi.

Koko "näistähän ei tietenkään saa puhua" alkaa menemään samaan hokemalistaan kuin:
-Kulttuuri rikastui
-Kultamuna
-han-suomalaiset

yms. hohhoijaa-tason kaulapartanäppäryydet.
 
Koittaisivat nyt päättää, haluavatko niitä partioita vai ei..
Partiointiin halukkaitahan oli, mutta partiot haluttiin ehdottomasti pois.

Jokatapuksessa jos partioita olisi, niin partiot joutuisivat vähintään KIELTÄMÄÄN somalilapsukaisia leikkimästä, kuin apinalauma tai jopa PUUTTUMAAN asiaan.
Tästä varmasti sitten saataisiin aikaan tajuton RASISMI metakka, itku ja vääntö.
-----------------------------
Itse kyllä kannattaisin häpeäpaalujärjestelmän käyttöönottoa, varsinkin näin kesällä. Se ei tietysti kuulu enää suomalaiseen kulttuuriin, mutta tännehän halutaan ihkua gyldyyriä ulkoa, johon kuuluu esim kunniamurhat, kivittäminen, koska on eri mieltä jne, niinei pieni häpeäpaalujärjestelmä siihen verrattuna olisi juuri mitään..
 
partioista on vain liian lyhyt matka syyttömien lynkkaamiseen, joukossa tyhmyys tiivistyy niinsanoakseni

vartijoiden koulutus taitaa edelleenkin olla totaalisen puutteellista joten niistäkään ei paljon toivoa ole

paljon korttelipoliiseja saattaisi olla hyvävaihtoehto, mitenköhän se meni silloin 70-80 luvulla tuo kokeilu?
 
partioista on vain liian lyhyt matka syyttömien lynkkaamiseen, joukossa tyhmyys tiivistyy niinsanoakseni

vartijoiden koulutus taitaa edelleenkin olla totaalisen puutteellista joten niistäkään ei paljon toivoa ole

paljon korttelipoliiseja saattaisi olla hyvävaihtoehto, mitenköhän se meni silloin 70-80 luvulla tuo kokeilu?

Koulutusta on riittävästi. toimivaltuudet vain ovat riittämättömät ja maksajaa erittäin laajalle vartioinnille ei löydy.
-------------------------
Naurettavaa sinänsä itkeä tuosta. Suomessa noudatetaan politiikkaa, joka johtaa kasvavassa määrin tuollaisiin ilmiöihin. Ongelmahan on tiedetty alusta asti, mutta mokuttajat vain eivät halua välittää siitä,että maa tulee menenmään pilalle.

Olisi taas syytä muistaa, ketkä ovat luotsanneet maatamme kyseiseen suuntaan. Pitää tarkastella usempia menneitä hallituksia ja hahmottaa, etteivät hyvinkin monet mokutustautiin sairastuneet yksilöt tule ikinä siitä paranemaan, joten heitä ei pidä äänestää suoraan tai epäsuorasti ikinä mihinkään virkaan, jossa voi päättää muusta, kuin siitä, miten kyseisen henkilön OMAT kengännauhat solmitaan.
 
taitaa tuo politiikka olla ihan maunosta ja sukelluskelloista lähtien olla

vartijat eivät ole riittävällä koulutuksella ja päästä vikaantuneita yksilöitä on liikaa joukossa

aseiden käyttöluvan kun saa jollain saunareissulla ja koulutus on enemmän asenne opetusta kuin toimivia tekniikoita niin huonosti käy...
 
taitaa tuo politiikka olla ihan maunosta ja sukelluskelloista lähtien olla

vartijat eivät ole riittävällä koulutuksella ja päästä vikaantuneita yksilöitä on liikaa joukossa

aseiden käyttöluvan kun saa jollain saunareissulla ja koulutus on enemmän asenne opetusta kuin toimivia tekniikoita niin huonosti käy...
Missäs olet ollut koulutuksessa?
Kyllä siihen koulutukseen kuuluu mm. lakiteknisiä asioita, sosiaalisia asioita ja voimankäyttöä, kutakin ihan jonkinverran.
 
Missäs olet ollut koulutuksessa?
Kyllä siihen koulutukseen kuuluu mm. lakiteknisiä asioita, sosiaalisia asioita ja voimankäyttöä, kutakin ihan jonkinverran.

mulla on omakohtaista kokemusta, kyseisellä vartijalla oli tilanne taju totaalisen hukassa ja leikki yksin sankaria, onneksi kaveri ei tullu apuun

myöskin tekniikaltaan ihan kuraa, viitteitä saanut koulutuksesta kun telkkarista tuli joku vartija sarja, myötähäpeän määrä oli suurehko
 
Oikeastaan tuon koko homman voisi kiteyttää aika tiiviisti. Onko jonkun mielestä Suomessa mahdollista puhua maahanmuuton huonoista puolista ilman minkäänlaista leimautumista? Toisekseen, mikäli haluaa puhua maahanmuuton huonoista puolista faktoihin vedoten, saako sanansa kuulumaan? Kolmanneksi, mikäli ihminen puhuu maahanmuuton huonoista puolista julkisesti ja leimautuu, eikö leimautuneen elämä kärsi tästä lainkaan?

Naurettavinta tässä on se, että jotkut ihmiset ottavat ison riskin olemalla rohkeita, kertomalla totuuden. Todellisuus muistuttaa tarinaa keisarin vaatteista.

Ongelma on se että maahanmuutossa ei ole huonoja puolia. Olet rasisti jos väität niin.
 
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”

Mielenkiintoinen juttu Hyysärissä. Meidän virkakoneisto ja sitä ohjaavat poliittiset päätökset ovat niin munattomia, että maahanmuuttajien täytyy itse muistuttaa missä mennään. Toisaalta aiheesta kirjoittava media on itse suuri vaikuttaja tässä ja tuo ns. kaiken suvaitsemisen rummuttaminen ei ainakaan parantanut tilannetta.


Sisaren kaiman veljen c-kasilta litteroituna:

Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Irakilainen mies karkotettiin heinäkuussa Suomesta kotimaahansa, koska tämä oli pahoinpidellyt siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi. Pääkaupunkiseudulla asuvien Beriwan Mahmoodin ja Marzia Nazarin mielestä kunniaväkivalta kietoutuu kulttuuriin, eikä sille pidä antaa sijaa Suomessa.

4e3b6ff0027e45ec943dc54714324fc1.jpg

Irakilainen Beriwan Mahmood on saanut Helsingissä yhteydenottoja maahanmuuttajanaisilta, joiden mies pahoinpitelee heitä.

Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...

Yllä oleva teksti on haastatteluote Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneestä selvityksestä, jonka mukaan kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Tuorein julkisuuteen tullut esimerkki kunniaväkivallasta on heinäkuulta. Silloin irakilainen mies karkotettiin Suomesta tämän pahoinpideltyä siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi.

HS haastatteli kahta pääkaupunkiseudulla pitkään asunutta maahanmuuttajataustaista naista, joilla on kokemusta kunniaan liittyvästä väkivallasta.

”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, sanoo Irakin kurdi Beriwan Mahmood,44, ykskantaan.

Helsingin Viikissä asuva Mahmood on saapunut kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 1997.

”Tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoasioista puhutaan liian keskustelevaan sävyyn, ja ollaan hyvin herkkähipiäisiä. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle, sillä nyt kukaan ei uskalla kritisoida kulttuuria tai uskontoa.”

Mahmoodin viesti on: tiettyjen asioiden taustat on hyvä ymmärtää, mutta se ei saa tarkoittaa niiden hyväksymistä.

Tulkkina esimerkiksi Maahanmuuttovirastolle, Helsingin poliisille ja käräjäoikeudelle työskentelevä Mahmood on nähnyt työssään ja henkilökohtaisessa elämässään lukuisia naisia, joita oma mies on pahoinpidellyt henkisesti tai fyysisesti.

”Esimerkiksi Irakissa miehet käyvät fyysisesti vaimojensa kimppuun. Suomessa väkivalta on enemmän henkistä, sillä miehet pelkäävät lakia ja poliisia. He siis pelkäävät nimenomaan oman nahkansa puolesta.”

Naiset taas pelkäävät, että he lokaavat suvun kunnian, ja siksi moni jää omaan avioliittoonsa kuin vankilaan. Osa taas ei Mahmoodin mukaan kykene päästämään irti.

”Uskon, että kyllä kaikki varmaan haluaisivat. Mutta osa ei pääse ulos siitä kulttuurista.”

Jotkut yrittävät rimpuilla irti, mutta eivät tiedä, keneen pitäisi olla yhteydessä.

”Eräs Suomessa asuva nainen soitti minulle, koska hänen miehensä pahoinpiteli häntä. Mies oli uhkaillut, että jos nainen ottaa yhteyttä viranomaisiin, hän alkaa levittää huhuja, joilla pilaa naisen kunniallisen maineen.”

a07cc2596e3c483f85cbfcad7e65bb7d.jpg

”Kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri”, irakilainen Beriwan Mahmood sanoo.

Kun naiset soittavat Mahmoodille, hän sanoo aina saman: ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään tai lastensuojeluun, sillä heillä on vahvat valtuudet auttaa teitä. Jos väkivalta on fyysistä, ottakaa yhteyttä poliisiin.

”Viranomaisten pitäisi ottaa nämä asiat vakavasti. Ei saa missään nimessä ajatella, että tämä vain kuuluu kulttuuriin. Tänne tulleiden täytyy samoin ymmärtää, että ketään ei ole pakotettu muuttamaan Suomeen. Ja kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri.”

HS uutisoi toukokuussa, että irakilaisten tekemiksi epäillyt seksuaalirikokset kääntyivät rajuun kasvuun viime vuonna.

Mahmood on sitä mieltä, että myös miehet ovat uhreja tiukan uskonnollisissa ja kontrolloivissa kulttuureissa.

”Miehet raiskaavat siksi, että ovat seksuaalisesti niin turhautuneita. Heillekin sanotaan, että ei seksiä ennen avioliittoa.”

Mahmood tietää Suomeen tulleita pareja, joissa mies kyllä haluaa naisen käyvän töissä ja tienaavan rahaa. Naisen ei kuitenkaan haluta omaksuvan suomalaista kulttuuria.

”Miehet pelkäävät sitä, koska vaarana on oman valta-aseman menettäminen. He pelkäävät myös, että nainen lähtee jonkun suomalaisen matkaan, ja saattavat siksi kontrolloida tätä entistä enemmän.”

Juuri tämän takia kotouttamisessa pitäisi Mahmoodin mielestä edetä askel kerrallaan. Miehille ei saa tulla sellainen olo, että heidät vain työnnetään syrjään.

Mahmoodilla itsellään on kolme poikaa.

”Mitä naisasioihin tulee, opetan heille kunnioitusta, sananvapautta ja tasa-arvoa.”

Mahmoodilla on ajatuksia siitä, miten kotouttamista ja ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen voisi kehittää.

”Murrosikäisille pitäisi kertoa, mitkä ovat heidän oikeutensa Suomessa, ja mitkä ovat vanhempien oikeudet. Nuoret tulevat tänne ja näkevät tämän vapauden, eivätkä välttämättä osaa toimia oikein.”

Naisille taas tulisi kertoa, mihin he voivat ottaa yhteyttä, jos mies on väkivaltainen tai pakkoavioliitto uhkaa. Samoin miehille pitäisi antaa ohjausta siitä, miten toimia kahden kulttuurin välissä.

”Lapsille pitää antaa mahdollisuus elää tässä kulttuurissa. Muuten he ajautuvat nopeasti tilanteeseen, jossa joutuvat valehtelemaan vanhemmilleen ja salailemaan näiltä asioilta. Se luo paljon ongelmia.”

Iranilainen Marzia Nazari , 36: ”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella”
Iranilaisen Marzia Nazarin koulukaveri sai kuulla nuorena, että hän joutuu lopettamaan koulun ja naimaan vanhempiensa valitseman miehen.

Tyttö nautti koulunkäynnistä, eikä halunnut jättää opintoja. Hän halusi pois vanhempiensa kontrollista, ja vastusti pakkoavioliittoa. Perheen pää kuitenkin piti.

Nazarin koulukaveri teki polttoitsemurhan. Hänen siskonsa seurasi samaa tietä myöhemmin, ja poltti hänkin itsensä hengiltä.

3f5d0ed9d4774867aec79b84311612ca.jpg

Nykyään Espoossa asuva Marzia Nazari on taistellut tasa-arvon puolesta nuoresta tytöstä lähtien.

Kun Espoossa nykyään asuva Nazari puhuu kunniaan liittyvästä väkivallasta ja pakkoavioliitoista, hän antaa täyslaidallisen erilaisten kulttuurien kunnioittamiselle.

”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella. Ei kerta kaikkiaan voi ajatella, että tuo on vain noiden kulttuuri. Me asumme Suomessa, ja jos täällä suomalainen mies tai ulkomaalainen mies hakkaa vaimoaan, pitää kohdella heitä molempia ihan samalla tavalla”, hän sanoo.

Suomeen vuonna 2001 muuttanut Nazari noudattaa tätä neuvoa itse. Hän pakeni perheineen jo pienenä kotimaastaan Irakiin, sillä hänen isänsä puolusti šaahia ja veli oli vaarassa joutua Iranissa vankilaan vasemmistolaisten ajatustensa takia.

Juuri veli on vaikuttanut Nazarin ajatteluun paljon: tämä sai hänet kyseenalaistamaan heidän kurdiyhteisönsä arvot ja tiukan yhteisöllisyyden mukanaan tuomat tasa-arvo ongelmat.

”Kun sitten asuin Irakissa ja näin, miten naiset passasivat miehiään ja kantoivat teetä miesten vain istuessa sohvalla, puutuin siihen. Sanoin miehille: Miksette tee mitään? Eikö teidänkin pitäisi osallistua?”

Veljensä kanssa Nazari myös perusti Irakiin iranilaisten asuttamalle alueelle nuorena koulun, jossa he opettivat lähinnä naisia.

”Perheessäni kaikki ovat koulutettuja, ja me opetimme veljeni kanssa naisille niitä asioita, joita olimme itse opiskelleet: englantia, matematiikkaa ja farsin kieltä.”

Nazaria ja tämän veljeä kunnioitettiin koulun vuoksi.

”Ei kukaan katsonut minua kieroon siksi, että olin nainen ja opetin koulussa. Ei kyse ole siitä, ettei koulutusta periaatteessa arvostettaisi. Mutta kukaan ei halua rikkoa perinteitä koska pelätään, että omaa perhettä katsottaisiin oudosti. Siksi esimerkin voima on Lähi-idässä hyvin vahva. Kun joku uskaltaa avata tien, muut voivat seurata.”

Teknillisen Korkeakoulun käynyt Nazari työskentelee nykyisin Espoon Keilaniemessä tietoturvakonsulttina. Naisten asiaa hän ei kuitenkaan ole unohtanut.

Suomessa asuva iranilainen perheenäiti otti Nazariin hiljattain yhteyttä. Nainen halusi Nazarin puhuvan miehelleen, joka uhkasi tappaa tyttärensä, kun tämä kertoi suomalaisesta poikaystävästään.

”Tyttö karkasi, eikä häntä ollut näkynyt viiteen vuoteen. Sanoin miehelle, että me olemme Suomessa, ja jos suku alkaa uhkailla, laki tukee sinua. Jonkin ajan kuluttua tytär palasi kotiin.”

Nämä sanat toistuvat Nazarin puheessa: suku ja yhteisö.

”Yksi sukulaiseni tuli Iranissa raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hän teki itsemurhan, sillä ei halunnut kenenkään yhteisössä saavan tietää asiasta. Näissä asioissa on kyse nimenomaan yhteisön kontrollista ja sen pelosta.”

Kuvio on monimutkainen. Nazari selittää, että esimerkiksi hänen lapsuutensa kurdiyhteisössä uskonto ei ollut kovinkaan rajoittava, mutta suvun ja naapureiden näkemyksille annettiin valtavan suuri arvo. Tällaisessa tilanteessa perheen kunnia nousee keskeiseen asemaan. Samaan aikaan naiset ja miehet kasvatetaan aivan eri tavalla.

”Kun syödään, miehet saavat paremmat palat. Kun kysyy, miksi minun pitää tehdä näin, vastatataan: ’koska olet nainen’. Naisen ajatellaan aina kuuluvan miehelle: isälle, veljelle tai puolisolle. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä tapahtuu, joten on tavallaan ymmärrettävää, että perheet kontrolloivat naisten tekemisiä.”

Miehinen kulttuuri on niin vahva, ettei sitä välttämättä kumoa edes naisten koulutus.

”Iranissakin on paljon koulutettuja naisia, mutta silti Iranin islamilainen perustuslaki määrää, että nainen ei voi esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa. Miehillä on valtaa, eivätkä jotkut heistä anna vaimojensa tai tyttäriensä tehdä mitään ilman lupaa. Tällainen ajattelutapa voi seurata monia hyvinkin korkeasti koulutettuja naisia Suomeen asti.”

Nazari pohtii, kuinka kunniaan liittyvää väkivaltaa ja pakkoavioliittoja voisi estää Suomessa.

”Kielitaito on todella tärkeä asia. On myös erittäin huono juttu, jos nainen jää vain kotiin hoitamaan lapsia, ja elinpiiri jää suppeaksi. Jos nainen ei kouluttaudu eikä pysty itse tienaamaan rahaa, hän on tyhjän päällä jos mies päättää häipyä.”

Jos tyttö häviää koulusta ja opettajalla on epäilyksiä, että taustalla voi olla pakkoavioliitto, asiaan pitää Nazarin mukaan ehdottomasti puuttua.

”Näiden asioiden ei voi antaa tapahtua, ja antaa perheen vain vedota kulttuurisiin syihin.”

Nazari myös toivoo, että viranomaiset tekisivät enemmän yhteistyötä hänenlaistensa kanssa.

”Me tunnemme synnyinmaidemme kulttuurin, ja olemme onnistuneet Suomessa. Meille pitää antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun siitä, mitä näille asioille voisi tehdä. Ihmisille pitää kertoa, että toisenlainen elämä on mahdollinen.”

Tausta: Kunniaan liittyvällä väkivallalla on monia muotoja
Ihmisoikeusliiton mukaan kunniaan liittyvä väkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista tai taloudellista.

Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunniaa kun epäillään, että henkilö ei noudata tai ei aio noudattaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä käyttäytymissääntöjä, arvoja ja normeja. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja tappouhkaukset ovat kunniaan liittyvän väkivallan muotoja, ja yleensä väkivalta kohdistuu naisiin ja tyttöihin. Kohteena voi olla myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluva mies.

Vaikka tässä jutussa haastateltiin kahta kurditaustaista naista, kunniaan liittyvää väkivaltaa esiintyy myös lukuisissa muissa maissa ja kulttuureissa.

”Monet kurdit ovat asuneet Suomessa pitkään. He ovat käyneet koulut Suomessa ja heillä on hyvä kielitaito, ja he ovat kasvaneet tähän kulttuuriin. Heillä on ehkä siksi halu puhua näistä asioista”, kertoo Monika-naiset liiton voimavarakeskuksen johtaja Natalie Gerbert.

Monika-naiset on järjestö, joka tarjoaa apua väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille.

Myös pakkoavioliitto on yksi kunniaan liittyvän väkivallan muoto. Kansainvälisesti yhtenevää määritelmää pakkoavioliitoista ei ole. Pakkoavioliitto voidaan määritellä avioliitoksi, joka on solmittu ilman toisen tai molempien aviopuolisojen täyttä suostumusta tai johon heidät tai jompikumpi heistä on pakotettu tai painostettu.

Pakkoavioliitto on kriminalisoitu esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne pakkoavioliittoa tai avioliittoon pakottamista erillisenä rikosnimikkeenä, eikä poliisin tietoon tulleista tapausten määrästä ole tietoa.

”Mikäli koulussa epäillään pakkoavioliittoa tai lapseen kohdistuvaa kunniaväkivaltaa tai sillä uhkailua, koulun viranomaisilla on velvollisuus tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Myös tavallisella kansalaisella on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus”, kertoo Helsingin johtava sosiaalityöntekijä Minna Pitkänen.

Pitkäsen mukaan on kuitenkin tyypillistä, että kun naiselta tai tytöltä kysytään, onko hänet pakotettu avioliittoon, vastaus on ei.

”Asiakas saattaa itse ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja pyytää apua, kun häntä ollaan pakottamassa naimisiin. Kun asiaa aletaan selvittämään miehen läsnä ollessa, nainen ei enää usein uskallakaan sanoa, että on kyse pakottamisesta vaan peruu avunpyyntönsä.”

ebfe3a54abc94376a3fa68457ffb2a5a.jpg

Marzia Nazari on avustanut Suomessa esimerkiksi naista, jonka aviomies uhkasi tappaa heidän tyttärensä suomalaisen poikaystävän vuoksi.
 
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”

Mielenkiintoinen juttu Hyysärissä. Meidän virkakoneisto ja sitä ohjaavat poliittiset päätökset ovat niin munattomia, että maahanmuuttajien täytyy itse muistuttaa missä mennään. Toisaalta aiheesta kirjoittava media on itse suuri vaikuttaja tässä ja tuo ns. kaiken suvaitsemisen rummuttaminen ei ainakaan parantanut tilannetta.


Sisaren kaiman veljen c-kasilta litteroituna:

Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Irakilainen mies karkotettiin heinäkuussa Suomesta kotimaahansa, koska tämä oli pahoinpidellyt siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi. Pääkaupunkiseudulla asuvien Beriwan Mahmoodin ja Marzia Nazarin mielestä kunniaväkivalta kietoutuu kulttuuriin, eikä sille pidä antaa sijaa Suomessa.

4e3b6ff0027e45ec943dc54714324fc1.jpg

Irakilainen Beriwan Mahmood on saanut Helsingissä yhteydenottoja maahanmuuttajanaisilta, joiden mies pahoinpitelee heitä.

Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...

Yllä oleva teksti on haastatteluote Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneestä selvityksestä, jonka mukaan kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Tuorein julkisuuteen tullut esimerkki kunniaväkivallasta on heinäkuulta. Silloin irakilainen mies karkotettiin Suomesta tämän pahoinpideltyä siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi.

HS haastatteli kahta pääkaupunkiseudulla pitkään asunutta maahanmuuttajataustaista naista, joilla on kokemusta kunniaan liittyvästä väkivallasta.

”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, sanoo Irakin kurdi Beriwan Mahmood,44, ykskantaan.

Helsingin Viikissä asuva Mahmood on saapunut kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 1997.

”Tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoasioista puhutaan liian keskustelevaan sävyyn, ja ollaan hyvin herkkähipiäisiä. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle, sillä nyt kukaan ei uskalla kritisoida kulttuuria tai uskontoa.”

Mahmoodin viesti on: tiettyjen asioiden taustat on hyvä ymmärtää, mutta se ei saa tarkoittaa niiden hyväksymistä.

Tulkkina esimerkiksi Maahanmuuttovirastolle, Helsingin poliisille ja käräjäoikeudelle työskentelevä Mahmood on nähnyt työssään ja henkilökohtaisessa elämässään lukuisia naisia, joita oma mies on pahoinpidellyt henkisesti tai fyysisesti.

”Esimerkiksi Irakissa miehet käyvät fyysisesti vaimojensa kimppuun. Suomessa väkivalta on enemmän henkistä, sillä miehet pelkäävät lakia ja poliisia. He siis pelkäävät nimenomaan oman nahkansa puolesta.”

Naiset taas pelkäävät, että he lokaavat suvun kunnian, ja siksi moni jää omaan avioliittoonsa kuin vankilaan. Osa taas ei Mahmoodin mukaan kykene päästämään irti.

”Uskon, että kyllä kaikki varmaan haluaisivat. Mutta osa ei pääse ulos siitä kulttuurista.”

Jotkut yrittävät rimpuilla irti, mutta eivät tiedä, keneen pitäisi olla yhteydessä.

”Eräs Suomessa asuva nainen soitti minulle, koska hänen miehensä pahoinpiteli häntä. Mies oli uhkaillut, että jos nainen ottaa yhteyttä viranomaisiin, hän alkaa levittää huhuja, joilla pilaa naisen kunniallisen maineen.”

a07cc2596e3c483f85cbfcad7e65bb7d.jpg

”Kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri”, irakilainen Beriwan Mahmood sanoo.

Kun naiset soittavat Mahmoodille, hän sanoo aina saman: ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään tai lastensuojeluun, sillä heillä on vahvat valtuudet auttaa teitä. Jos väkivalta on fyysistä, ottakaa yhteyttä poliisiin.

”Viranomaisten pitäisi ottaa nämä asiat vakavasti. Ei saa missään nimessä ajatella, että tämä vain kuuluu kulttuuriin. Tänne tulleiden täytyy samoin ymmärtää, että ketään ei ole pakotettu muuttamaan Suomeen. Ja kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri.”

HS uutisoi toukokuussa, että irakilaisten tekemiksi epäillyt seksuaalirikokset kääntyivät rajuun kasvuun viime vuonna.

Mahmood on sitä mieltä, että myös miehet ovat uhreja tiukan uskonnollisissa ja kontrolloivissa kulttuureissa.

”Miehet raiskaavat siksi, että ovat seksuaalisesti niin turhautuneita. Heillekin sanotaan, että ei seksiä ennen avioliittoa.”

Mahmood tietää Suomeen tulleita pareja, joissa mies kyllä haluaa naisen käyvän töissä ja tienaavan rahaa. Naisen ei kuitenkaan haluta omaksuvan suomalaista kulttuuria.

”Miehet pelkäävät sitä, koska vaarana on oman valta-aseman menettäminen. He pelkäävät myös, että nainen lähtee jonkun suomalaisen matkaan, ja saattavat siksi kontrolloida tätä entistä enemmän.”

Juuri tämän takia kotouttamisessa pitäisi Mahmoodin mielestä edetä askel kerrallaan. Miehille ei saa tulla sellainen olo, että heidät vain työnnetään syrjään.

Mahmoodilla itsellään on kolme poikaa.

”Mitä naisasioihin tulee, opetan heille kunnioitusta, sananvapautta ja tasa-arvoa.”

Mahmoodilla on ajatuksia siitä, miten kotouttamista ja ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen voisi kehittää.

”Murrosikäisille pitäisi kertoa, mitkä ovat heidän oikeutensa Suomessa, ja mitkä ovat vanhempien oikeudet. Nuoret tulevat tänne ja näkevät tämän vapauden, eivätkä välttämättä osaa toimia oikein.”

Naisille taas tulisi kertoa, mihin he voivat ottaa yhteyttä, jos mies on väkivaltainen tai pakkoavioliitto uhkaa. Samoin miehille pitäisi antaa ohjausta siitä, miten toimia kahden kulttuurin välissä.

”Lapsille pitää antaa mahdollisuus elää tässä kulttuurissa. Muuten he ajautuvat nopeasti tilanteeseen, jossa joutuvat valehtelemaan vanhemmilleen ja salailemaan näiltä asioilta. Se luo paljon ongelmia.”

Iranilainen Marzia Nazari , 36: ”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella”
Iranilaisen Marzia Nazarin koulukaveri sai kuulla nuorena, että hän joutuu lopettamaan koulun ja naimaan vanhempiensa valitseman miehen.

Tyttö nautti koulunkäynnistä, eikä halunnut jättää opintoja. Hän halusi pois vanhempiensa kontrollista, ja vastusti pakkoavioliittoa. Perheen pää kuitenkin piti.

Nazarin koulukaveri teki polttoitsemurhan. Hänen siskonsa seurasi samaa tietä myöhemmin, ja poltti hänkin itsensä hengiltä.

3f5d0ed9d4774867aec79b84311612ca.jpg

Nykyään Espoossa asuva Marzia Nazari on taistellut tasa-arvon puolesta nuoresta tytöstä lähtien.

Kun Espoossa nykyään asuva Nazari puhuu kunniaan liittyvästä väkivallasta ja pakkoavioliitoista, hän antaa täyslaidallisen erilaisten kulttuurien kunnioittamiselle.

”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella. Ei kerta kaikkiaan voi ajatella, että tuo on vain noiden kulttuuri. Me asumme Suomessa, ja jos täällä suomalainen mies tai ulkomaalainen mies hakkaa vaimoaan, pitää kohdella heitä molempia ihan samalla tavalla”, hän sanoo.

Suomeen vuonna 2001 muuttanut Nazari noudattaa tätä neuvoa itse. Hän pakeni perheineen jo pienenä kotimaastaan Irakiin, sillä hänen isänsä puolusti šaahia ja veli oli vaarassa joutua Iranissa vankilaan vasemmistolaisten ajatustensa takia.

Juuri veli on vaikuttanut Nazarin ajatteluun paljon: tämä sai hänet kyseenalaistamaan heidän kurdiyhteisönsä arvot ja tiukan yhteisöllisyyden mukanaan tuomat tasa-arvo ongelmat.

”Kun sitten asuin Irakissa ja näin, miten naiset passasivat miehiään ja kantoivat teetä miesten vain istuessa sohvalla, puutuin siihen. Sanoin miehille: Miksette tee mitään? Eikö teidänkin pitäisi osallistua?”

Veljensä kanssa Nazari myös perusti Irakiin iranilaisten asuttamalle alueelle nuorena koulun, jossa he opettivat lähinnä naisia.

”Perheessäni kaikki ovat koulutettuja, ja me opetimme veljeni kanssa naisille niitä asioita, joita olimme itse opiskelleet: englantia, matematiikkaa ja farsin kieltä.”

Nazaria ja tämän veljeä kunnioitettiin koulun vuoksi.

”Ei kukaan katsonut minua kieroon siksi, että olin nainen ja opetin koulussa. Ei kyse ole siitä, ettei koulutusta periaatteessa arvostettaisi. Mutta kukaan ei halua rikkoa perinteitä koska pelätään, että omaa perhettä katsottaisiin oudosti. Siksi esimerkin voima on Lähi-idässä hyvin vahva. Kun joku uskaltaa avata tien, muut voivat seurata.”

Teknillisen Korkeakoulun käynyt Nazari työskentelee nykyisin Espoon Keilaniemessä tietoturvakonsulttina. Naisten asiaa hän ei kuitenkaan ole unohtanut.

Suomessa asuva iranilainen perheenäiti otti Nazariin hiljattain yhteyttä. Nainen halusi Nazarin puhuvan miehelleen, joka uhkasi tappaa tyttärensä, kun tämä kertoi suomalaisesta poikaystävästään.

”Tyttö karkasi, eikä häntä ollut näkynyt viiteen vuoteen. Sanoin miehelle, että me olemme Suomessa, ja jos suku alkaa uhkailla, laki tukee sinua. Jonkin ajan kuluttua tytär palasi kotiin.”

Nämä sanat toistuvat Nazarin puheessa: suku ja yhteisö.

”Yksi sukulaiseni tuli Iranissa raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hän teki itsemurhan, sillä ei halunnut kenenkään yhteisössä saavan tietää asiasta. Näissä asioissa on kyse nimenomaan yhteisön kontrollista ja sen pelosta.”

Kuvio on monimutkainen. Nazari selittää, että esimerkiksi hänen lapsuutensa kurdiyhteisössä uskonto ei ollut kovinkaan rajoittava, mutta suvun ja naapureiden näkemyksille annettiin valtavan suuri arvo. Tällaisessa tilanteessa perheen kunnia nousee keskeiseen asemaan. Samaan aikaan naiset ja miehet kasvatetaan aivan eri tavalla.

”Kun syödään, miehet saavat paremmat palat. Kun kysyy, miksi minun pitää tehdä näin, vastatataan: ’koska olet nainen’. Naisen ajatellaan aina kuuluvan miehelle: isälle, veljelle tai puolisolle. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä tapahtuu, joten on tavallaan ymmärrettävää, että perheet kontrolloivat naisten tekemisiä.”

Miehinen kulttuuri on niin vahva, ettei sitä välttämättä kumoa edes naisten koulutus.

”Iranissakin on paljon koulutettuja naisia, mutta silti Iranin islamilainen perustuslaki määrää, että nainen ei voi esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa. Miehillä on valtaa, eivätkä jotkut heistä anna vaimojensa tai tyttäriensä tehdä mitään ilman lupaa. Tällainen ajattelutapa voi seurata monia hyvinkin korkeasti koulutettuja naisia Suomeen asti.”

Nazari pohtii, kuinka kunniaan liittyvää väkivaltaa ja pakkoavioliittoja voisi estää Suomessa.

”Kielitaito on todella tärkeä asia. On myös erittäin huono juttu, jos nainen jää vain kotiin hoitamaan lapsia, ja elinpiiri jää suppeaksi. Jos nainen ei kouluttaudu eikä pysty itse tienaamaan rahaa, hän on tyhjän päällä jos mies päättää häipyä.”

Jos tyttö häviää koulusta ja opettajalla on epäilyksiä, että taustalla voi olla pakkoavioliitto, asiaan pitää Nazarin mukaan ehdottomasti puuttua.

”Näiden asioiden ei voi antaa tapahtua, ja antaa perheen vain vedota kulttuurisiin syihin.”

Nazari myös toivoo, että viranomaiset tekisivät enemmän yhteistyötä hänenlaistensa kanssa.

”Me tunnemme synnyinmaidemme kulttuurin, ja olemme onnistuneet Suomessa. Meille pitää antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun siitä, mitä näille asioille voisi tehdä. Ihmisille pitää kertoa, että toisenlainen elämä on mahdollinen.”

Tausta: Kunniaan liittyvällä väkivallalla on monia muotoja
Ihmisoikeusliiton mukaan kunniaan liittyvä väkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista tai taloudellista.

Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunniaa kun epäillään, että henkilö ei noudata tai ei aio noudattaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä käyttäytymissääntöjä, arvoja ja normeja. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja tappouhkaukset ovat kunniaan liittyvän väkivallan muotoja, ja yleensä väkivalta kohdistuu naisiin ja tyttöihin. Kohteena voi olla myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluva mies.

Vaikka tässä jutussa haastateltiin kahta kurditaustaista naista, kunniaan liittyvää väkivaltaa esiintyy myös lukuisissa muissa maissa ja kulttuureissa.

”Monet kurdit ovat asuneet Suomessa pitkään. He ovat käyneet koulut Suomessa ja heillä on hyvä kielitaito, ja he ovat kasvaneet tähän kulttuuriin. Heillä on ehkä siksi halu puhua näistä asioista”, kertoo Monika-naiset liiton voimavarakeskuksen johtaja Natalie Gerbert.

Monika-naiset on järjestö, joka tarjoaa apua väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille.

Myös pakkoavioliitto on yksi kunniaan liittyvän väkivallan muoto. Kansainvälisesti yhtenevää määritelmää pakkoavioliitoista ei ole. Pakkoavioliitto voidaan määritellä avioliitoksi, joka on solmittu ilman toisen tai molempien aviopuolisojen täyttä suostumusta tai johon heidät tai jompikumpi heistä on pakotettu tai painostettu.

Pakkoavioliitto on kriminalisoitu esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne pakkoavioliittoa tai avioliittoon pakottamista erillisenä rikosnimikkeenä, eikä poliisin tietoon tulleista tapausten määrästä ole tietoa.

”Mikäli koulussa epäillään pakkoavioliittoa tai lapseen kohdistuvaa kunniaväkivaltaa tai sillä uhkailua, koulun viranomaisilla on velvollisuus tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Myös tavallisella kansalaisella on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus”, kertoo Helsingin johtava sosiaalityöntekijä Minna Pitkänen.

Pitkäsen mukaan on kuitenkin tyypillistä, että kun naiselta tai tytöltä kysytään, onko hänet pakotettu avioliittoon, vastaus on ei.

”Asiakas saattaa itse ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja pyytää apua, kun häntä ollaan pakottamassa naimisiin. Kun asiaa aletaan selvittämään miehen läsnä ollessa, nainen ei enää usein uskallakaan sanoa, että on kyse pakottamisesta vaan peruu avunpyyntönsä.”

ebfe3a54abc94376a3fa68457ffb2a5a.jpg

Marzia Nazari on avustanut Suomessa esimerkiksi naista, jonka aviomies uhkasi tappaa heidän tyttärensä suomalaisen poikaystävän vuoksi.

luultavastihan nämä karanneiden tyttöjen tapaukset tulevat lisääntymään, olisi hyvä saada ajoissa semmoinen rakenne että pääsevät kiinni yhteiskuntaan
 
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? :D

Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet
Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet
  • STT


Muusikko Mustana Barbaarina tunnetun James Nikanderin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet, kertoo syyttäjä. Äitiä syytetään virkamiehen vastustamisesta ja siskoa niskoittelusta poliisia vastaan.

Kyse on tapahtumista poliisin ulkomaalaisvalvonnan yhteydessä Helsingin keskustassa viime vuoden heinäkuussa. Syyttäjän aiemman selvityksen mukaan poliisit pyysivät Nikanderin äidiltä ja siskolta henkilöllisyystodistuksia, mutta nämä kieltäytyivät.

Tapaus nousi julkisuuteen, kun Nikander arvosteli poliisin toimintaa sosiaalisessa mediassa ja vaati anteeksipyyntöä ja korvauksia poliisilta. Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto ilmoitti kuitenkin syyskuussa, että ulkomaalaispoliisin toiminnasta ei aloiteta esitutkintaa. Sen sijaan tutkinta alkoi kahdesta naisesta.

Asiaa käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa syksyn aikana, syyttäjä arvioi.
 
Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”

Mielenkiintoinen juttu Hyysärissä. Meidän virkakoneisto ja sitä ohjaavat poliittiset päätökset ovat niin munattomia, että maahanmuuttajien täytyy itse muistuttaa missä mennään. Toisaalta aiheesta kirjoittava media on itse suuri vaikuttaja tässä ja tuo ns. kaiken suvaitsemisen rummuttaminen ei ainakaan parantanut tilannetta.


Sisaren kaiman veljen c-kasilta litteroituna:

Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttää ”kunniaväkivallan” ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille – ”Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle”
Irakilainen mies karkotettiin heinäkuussa Suomesta kotimaahansa, koska tämä oli pahoinpidellyt siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi. Pääkaupunkiseudulla asuvien Beriwan Mahmoodin ja Marzia Nazarin mielestä kunniaväkivalta kietoutuu kulttuuriin, eikä sille pidä antaa sijaa Suomessa.

4e3b6ff0027e45ec943dc54714324fc1.jpg

Irakilainen Beriwan Mahmood on saanut Helsingissä yhteydenottoja maahanmuuttajanaisilta, joiden mies pahoinpitelee heitä.

Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...

Yllä oleva teksti on haastatteluote Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneestä selvityksestä, jonka mukaan kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Tuorein julkisuuteen tullut esimerkki kunniaväkivallasta on heinäkuulta. Silloin irakilainen mies karkotettiin Suomesta tämän pahoinpideltyä siskoaan ”perheen kunnian” vuoksi.

HS haastatteli kahta pääkaupunkiseudulla pitkään asunutta maahanmuuttajataustaista naista, joilla on kokemusta kunniaan liittyvästä väkivallasta.

”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, sanoo Irakin kurdi Beriwan Mahmood,44, ykskantaan.

Helsingin Viikissä asuva Mahmood on saapunut kiintiöpakolaisena Suomeen vuonna 1997.

”Tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoasioista puhutaan liian keskustelevaan sävyyn, ja ollaan hyvin herkkähipiäisiä. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle, sillä nyt kukaan ei uskalla kritisoida kulttuuria tai uskontoa.”

Mahmoodin viesti on: tiettyjen asioiden taustat on hyvä ymmärtää, mutta se ei saa tarkoittaa niiden hyväksymistä.

Tulkkina esimerkiksi Maahanmuuttovirastolle, Helsingin poliisille ja käräjäoikeudelle työskentelevä Mahmood on nähnyt työssään ja henkilökohtaisessa elämässään lukuisia naisia, joita oma mies on pahoinpidellyt henkisesti tai fyysisesti.

”Esimerkiksi Irakissa miehet käyvät fyysisesti vaimojensa kimppuun. Suomessa väkivalta on enemmän henkistä, sillä miehet pelkäävät lakia ja poliisia. He siis pelkäävät nimenomaan oman nahkansa puolesta.”

Naiset taas pelkäävät, että he lokaavat suvun kunnian, ja siksi moni jää omaan avioliittoonsa kuin vankilaan. Osa taas ei Mahmoodin mukaan kykene päästämään irti.

”Uskon, että kyllä kaikki varmaan haluaisivat. Mutta osa ei pääse ulos siitä kulttuurista.”

Jotkut yrittävät rimpuilla irti, mutta eivät tiedä, keneen pitäisi olla yhteydessä.

”Eräs Suomessa asuva nainen soitti minulle, koska hänen miehensä pahoinpiteli häntä. Mies oli uhkaillut, että jos nainen ottaa yhteyttä viranomaisiin, hän alkaa levittää huhuja, joilla pilaa naisen kunniallisen maineen.”

a07cc2596e3c483f85cbfcad7e65bb7d.jpg

”Kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri”, irakilainen Beriwan Mahmood sanoo.

Kun naiset soittavat Mahmoodille, hän sanoo aina saman: ottakaa yhteyttä sosiaalityöntekijään tai lastensuojeluun, sillä heillä on vahvat valtuudet auttaa teitä. Jos väkivalta on fyysistä, ottakaa yhteyttä poliisiin.

”Viranomaisten pitäisi ottaa nämä asiat vakavasti. Ei saa missään nimessä ajatella, että tämä vain kuuluu kulttuuriin. Tänne tulleiden täytyy samoin ymmärtää, että ketään ei ole pakotettu muuttamaan Suomeen. Ja kun ollaan Suomessa, niin on Suomen kulttuuri.”

HS uutisoi toukokuussa, että irakilaisten tekemiksi epäillyt seksuaalirikokset kääntyivät rajuun kasvuun viime vuonna.

Mahmood on sitä mieltä, että myös miehet ovat uhreja tiukan uskonnollisissa ja kontrolloivissa kulttuureissa.

”Miehet raiskaavat siksi, että ovat seksuaalisesti niin turhautuneita. Heillekin sanotaan, että ei seksiä ennen avioliittoa.”

Mahmood tietää Suomeen tulleita pareja, joissa mies kyllä haluaa naisen käyvän töissä ja tienaavan rahaa. Naisen ei kuitenkaan haluta omaksuvan suomalaista kulttuuria.

”Miehet pelkäävät sitä, koska vaarana on oman valta-aseman menettäminen. He pelkäävät myös, että nainen lähtee jonkun suomalaisen matkaan, ja saattavat siksi kontrolloida tätä entistä enemmän.”

Juuri tämän takia kotouttamisessa pitäisi Mahmoodin mielestä edetä askel kerrallaan. Miehille ei saa tulla sellainen olo, että heidät vain työnnetään syrjään.

Mahmoodilla itsellään on kolme poikaa.

”Mitä naisasioihin tulee, opetan heille kunnioitusta, sananvapautta ja tasa-arvoa.”

Mahmoodilla on ajatuksia siitä, miten kotouttamista ja ulkomaalaisten sopeutumista Suomeen voisi kehittää.

”Murrosikäisille pitäisi kertoa, mitkä ovat heidän oikeutensa Suomessa, ja mitkä ovat vanhempien oikeudet. Nuoret tulevat tänne ja näkevät tämän vapauden, eivätkä välttämättä osaa toimia oikein.”

Naisille taas tulisi kertoa, mihin he voivat ottaa yhteyttä, jos mies on väkivaltainen tai pakkoavioliitto uhkaa. Samoin miehille pitäisi antaa ohjausta siitä, miten toimia kahden kulttuurin välissä.

”Lapsille pitää antaa mahdollisuus elää tässä kulttuurissa. Muuten he ajautuvat nopeasti tilanteeseen, jossa joutuvat valehtelemaan vanhemmilleen ja salailemaan näiltä asioilta. Se luo paljon ongelmia.”

Iranilainen Marzia Nazari , 36: ”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella”
Iranilaisen Marzia Nazarin koulukaveri sai kuulla nuorena, että hän joutuu lopettamaan koulun ja naimaan vanhempiensa valitseman miehen.

Tyttö nautti koulunkäynnistä, eikä halunnut jättää opintoja. Hän halusi pois vanhempiensa kontrollista, ja vastusti pakkoavioliittoa. Perheen pää kuitenkin piti.

Nazarin koulukaveri teki polttoitsemurhan. Hänen siskonsa seurasi samaa tietä myöhemmin, ja poltti hänkin itsensä hengiltä.

3f5d0ed9d4774867aec79b84311612ca.jpg

Nykyään Espoossa asuva Marzia Nazari on taistellut tasa-arvon puolesta nuoresta tytöstä lähtien.

Kun Espoossa nykyään asuva Nazari puhuu kunniaan liittyvästä väkivallasta ja pakkoavioliitoista, hän antaa täyslaidallisen erilaisten kulttuurien kunnioittamiselle.

”Kun näemme epäoikeudenmukaisuutta, sitä vastaan pitää taistella. Ei kerta kaikkiaan voi ajatella, että tuo on vain noiden kulttuuri. Me asumme Suomessa, ja jos täällä suomalainen mies tai ulkomaalainen mies hakkaa vaimoaan, pitää kohdella heitä molempia ihan samalla tavalla”, hän sanoo.

Suomeen vuonna 2001 muuttanut Nazari noudattaa tätä neuvoa itse. Hän pakeni perheineen jo pienenä kotimaastaan Irakiin, sillä hänen isänsä puolusti šaahia ja veli oli vaarassa joutua Iranissa vankilaan vasemmistolaisten ajatustensa takia.

Juuri veli on vaikuttanut Nazarin ajatteluun paljon: tämä sai hänet kyseenalaistamaan heidän kurdiyhteisönsä arvot ja tiukan yhteisöllisyyden mukanaan tuomat tasa-arvo ongelmat.

”Kun sitten asuin Irakissa ja näin, miten naiset passasivat miehiään ja kantoivat teetä miesten vain istuessa sohvalla, puutuin siihen. Sanoin miehille: Miksette tee mitään? Eikö teidänkin pitäisi osallistua?”

Veljensä kanssa Nazari myös perusti Irakiin iranilaisten asuttamalle alueelle nuorena koulun, jossa he opettivat lähinnä naisia.

”Perheessäni kaikki ovat koulutettuja, ja me opetimme veljeni kanssa naisille niitä asioita, joita olimme itse opiskelleet: englantia, matematiikkaa ja farsin kieltä.”

Nazaria ja tämän veljeä kunnioitettiin koulun vuoksi.

”Ei kukaan katsonut minua kieroon siksi, että olin nainen ja opetin koulussa. Ei kyse ole siitä, ettei koulutusta periaatteessa arvostettaisi. Mutta kukaan ei halua rikkoa perinteitä koska pelätään, että omaa perhettä katsottaisiin oudosti. Siksi esimerkin voima on Lähi-idässä hyvin vahva. Kun joku uskaltaa avata tien, muut voivat seurata.”

Teknillisen Korkeakoulun käynyt Nazari työskentelee nykyisin Espoon Keilaniemessä tietoturvakonsulttina. Naisten asiaa hän ei kuitenkaan ole unohtanut.

Suomessa asuva iranilainen perheenäiti otti Nazariin hiljattain yhteyttä. Nainen halusi Nazarin puhuvan miehelleen, joka uhkasi tappaa tyttärensä, kun tämä kertoi suomalaisesta poikaystävästään.

”Tyttö karkasi, eikä häntä ollut näkynyt viiteen vuoteen. Sanoin miehelle, että me olemme Suomessa, ja jos suku alkaa uhkailla, laki tukee sinua. Jonkin ajan kuluttua tytär palasi kotiin.”

Nämä sanat toistuvat Nazarin puheessa: suku ja yhteisö.

”Yksi sukulaiseni tuli Iranissa raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hän teki itsemurhan, sillä ei halunnut kenenkään yhteisössä saavan tietää asiasta. Näissä asioissa on kyse nimenomaan yhteisön kontrollista ja sen pelosta.”

Kuvio on monimutkainen. Nazari selittää, että esimerkiksi hänen lapsuutensa kurdiyhteisössä uskonto ei ollut kovinkaan rajoittava, mutta suvun ja naapureiden näkemyksille annettiin valtavan suuri arvo. Tällaisessa tilanteessa perheen kunnia nousee keskeiseen asemaan. Samaan aikaan naiset ja miehet kasvatetaan aivan eri tavalla.

”Kun syödään, miehet saavat paremmat palat. Kun kysyy, miksi minun pitää tehdä näin, vastatataan: ’koska olet nainen’. Naisen ajatellaan aina kuuluvan miehelle: isälle, veljelle tai puolisolle. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä tapahtuu, joten on tavallaan ymmärrettävää, että perheet kontrolloivat naisten tekemisiä.”

Miehinen kulttuuri on niin vahva, ettei sitä välttämättä kumoa edes naisten koulutus.

”Iranissakin on paljon koulutettuja naisia, mutta silti Iranin islamilainen perustuslaki määrää, että nainen ei voi esimerkiksi matkustaa ilman miehen lupaa. Miehillä on valtaa, eivätkä jotkut heistä anna vaimojensa tai tyttäriensä tehdä mitään ilman lupaa. Tällainen ajattelutapa voi seurata monia hyvinkin korkeasti koulutettuja naisia Suomeen asti.”

Nazari pohtii, kuinka kunniaan liittyvää väkivaltaa ja pakkoavioliittoja voisi estää Suomessa.

”Kielitaito on todella tärkeä asia. On myös erittäin huono juttu, jos nainen jää vain kotiin hoitamaan lapsia, ja elinpiiri jää suppeaksi. Jos nainen ei kouluttaudu eikä pysty itse tienaamaan rahaa, hän on tyhjän päällä jos mies päättää häipyä.”

Jos tyttö häviää koulusta ja opettajalla on epäilyksiä, että taustalla voi olla pakkoavioliitto, asiaan pitää Nazarin mukaan ehdottomasti puuttua.

”Näiden asioiden ei voi antaa tapahtua, ja antaa perheen vain vedota kulttuurisiin syihin.”

Nazari myös toivoo, että viranomaiset tekisivät enemmän yhteistyötä hänenlaistensa kanssa.

”Me tunnemme synnyinmaidemme kulttuurin, ja olemme onnistuneet Suomessa. Meille pitää antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun siitä, mitä näille asioille voisi tehdä. Ihmisille pitää kertoa, että toisenlainen elämä on mahdollinen.”

Tausta: Kunniaan liittyvällä väkivallalla on monia muotoja
Ihmisoikeusliiton mukaan kunniaan liittyvä väkivalta voi olla henkistä, fyysistä, seksuaalista tai taloudellista.

Kunniaan liittyvällä väkivallalla pyritään suojaamaan tai palauttamaan perheen, suvun tai yhteisön kunniaa kun epäillään, että henkilö ei noudata tai ei aio noudattaa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä käyttäytymissääntöjä, arvoja ja normeja. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja tappouhkaukset ovat kunniaan liittyvän väkivallan muotoja, ja yleensä väkivalta kohdistuu naisiin ja tyttöihin. Kohteena voi olla myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluva mies.

Vaikka tässä jutussa haastateltiin kahta kurditaustaista naista, kunniaan liittyvää väkivaltaa esiintyy myös lukuisissa muissa maissa ja kulttuureissa.

”Monet kurdit ovat asuneet Suomessa pitkään. He ovat käyneet koulut Suomessa ja heillä on hyvä kielitaito, ja he ovat kasvaneet tähän kulttuuriin. Heillä on ehkä siksi halu puhua näistä asioista”, kertoo Monika-naiset liiton voimavarakeskuksen johtaja Natalie Gerbert.

Monika-naiset on järjestö, joka tarjoaa apua väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille.

Myös pakkoavioliitto on yksi kunniaan liittyvän väkivallan muoto. Kansainvälisesti yhtenevää määritelmää pakkoavioliitoista ei ole. Pakkoavioliitto voidaan määritellä avioliitoksi, joka on solmittu ilman toisen tai molempien aviopuolisojen täyttä suostumusta tai johon heidät tai jompikumpi heistä on pakotettu tai painostettu.

Pakkoavioliitto on kriminalisoitu esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne pakkoavioliittoa tai avioliittoon pakottamista erillisenä rikosnimikkeenä, eikä poliisin tietoon tulleista tapausten määrästä ole tietoa.

”Mikäli koulussa epäillään pakkoavioliittoa tai lapseen kohdistuvaa kunniaväkivaltaa tai sillä uhkailua, koulun viranomaisilla on velvollisuus tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Myös tavallisella kansalaisella on mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus”, kertoo Helsingin johtava sosiaalityöntekijä Minna Pitkänen.

Pitkäsen mukaan on kuitenkin tyypillistä, että kun naiselta tai tytöltä kysytään, onko hänet pakotettu avioliittoon, vastaus on ei.

”Asiakas saattaa itse ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja pyytää apua, kun häntä ollaan pakottamassa naimisiin. Kun asiaa aletaan selvittämään miehen läsnä ollessa, nainen ei enää usein uskallakaan sanoa, että on kyse pakottamisesta vaan peruu avunpyyntönsä.”

ebfe3a54abc94376a3fa68457ffb2a5a.jpg

Marzia Nazari on avustanut Suomessa esimerkiksi naista, jonka aviomies uhkasi tappaa heidän tyttärensä suomalaisen poikaystävän vuoksi.


Kuinkahan paljon tää nainen saa paskaa niskaan "omilta" tän artikkelin johdosta?
 
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? :D

Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet
Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet
  • STT


Muusikko Mustana Barbaarina tunnetun James Nikanderin äitiä ja siskoa vastaan on nostettu syytteet, kertoo syyttäjä. Äitiä syytetään virkamiehen vastustamisesta ja siskoa niskoittelusta poliisia vastaan.

Kyse on tapahtumista poliisin ulkomaalaisvalvonnan yhteydessä Helsingin keskustassa viime vuoden heinäkuussa. Syyttäjän aiemman selvityksen mukaan poliisit pyysivät Nikanderin äidiltä ja siskolta henkilöllisyystodistuksia, mutta nämä kieltäytyivät.

Tapaus nousi julkisuuteen, kun Nikander arvosteli poliisin toimintaa sosiaalisessa mediassa ja vaati anteeksipyyntöä ja korvauksia poliisilta. Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto ilmoitti kuitenkin syyskuussa, että ulkomaalaispoliisin toiminnasta ei aloiteta esitutkintaa. Sen sijaan tutkinta alkoi kahdesta naisesta.

Asiaa käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa syksyn aikana, syyttäjä arvioi.
Ullatus, ullatus. Se ei voitakaan, kuka pitää eniten meteliä ja heiluttaa rasisti-leimasinta. :cigar2:
 
Ei taivu Ruotsi....

Auto ajoi lasten päälle Ruotsissa – ”Olosuhteet erittäin epäselvät”

"– Lasten päälle on ajettu. Emme tiedä, kuinka onnettomuus tapahtui. Tällä hetkellä olosuhteet ovat erittäin epäselvät. Kielen kanssa on ongelmia, Uppsalan poliisin tiedottaja Christer Nordströmhttp://www.is.fi/haku/?search-term=christer+nordstrom kertoi."

Älkääs nyt, onhan se mahdollista että Sven-Erik-Börje on törmätessä purrut kieleen ja turvonneella / verta vuotavalla kielellä on aika vaikea puhua.
 
Joskus huomannut, että noi arabian ihmeet on aika ehdotonta kansaa siitä, että puolison pitää aina saada joko kansaneläkettä tai lapsilisää.
 

Myynti-ilmon perusteella on melkein jopa julkkis:
Henry Aflecht – Wikipedia

Pysyvästi? Niin ei kyllä kerrottu, mutta aika todennäköisesti sille reissulle jää jos yhtään massia on. Persaukiset tahtoo taas palata sossun luukulle :P
 
Saksa ja ruotsi vaan eivät taivu, vaikka käytännössä koko internet nauraa niille. Suvaitseminen on vaan helpompaa kuin kaikkeen
reagoiminen moralistisella otteella, vasemmistolaisissa maissa kolme perinteistä kovaa eli koti isänmaa ja usko eivät oikein nauti enää
katu-uskottavuutta. Itse en ole uskovainen joten tietenkin se on hieman kiusallista että yleensä kovin vastavoima haitallisille ulkopuolisille
vaikutteille tulee juuri konservatiivikristittyjen suunnalta.
 
Saksa ja ruotsi vaan eivät taivu, vaikka käytännössä koko internet nauraa niille. Suvaitseminen on vaan helpompaa kuin kaikkeen
reagoiminen moralistisella otteella, vasemmistolaisissa maissa kolme perinteistä kovaa eli koti isänmaa ja usko eivät oikein nauti enää
katu-uskottavuutta. Itse en ole uskovainen joten tietenkin se on hieman kiusallista että yleensä kovin vastavoima haitallisille ulkopuolisille
vaikutteille tulee juuri konservatiivikristittyjen suunnalta.

Vasemmistoako se Merkelin kristillisdemokraatit edustavat?
 
Jollain meni hermot Suomen rikastukseen ja muuttaa rahoineen pysyvästi ulkomaille.

Eipä tämä Henry mikään himoveronmaksaja ole ollut, joten ei Suomi mitään tuollaisessa wannabe julkkis kameerakuvaajassa menetä. Vai ottaa Henryä pattiin sekä oikeisto, että vasemmisto, no, toivottavasti Henrylle löytyy jostain sopiva kolo, ei tartte tulla takaisin.
 
Vasemmistoako se Merkelin kristillisdemokraatit edustavat?

Kyllä ne demokraattipainotukset siellä nostavat päätään. Kristillisistä puolueistä löytyy varmasti kumpaakin ääripäätä, mutta
kristillinen oikeisto laittaa todennäköisemmin kapuloita rattaisiin.
 
Niin ovat, entä sitten? Eihän esim. persut ole mikään oikeistopuolue, vaan elämänhallinnan menettäneiden luusereiden puolue.

Huonosti ovat asiat jos tuo pitäisi 100% paikkansa, ainoa puolue suomessa kun on joka edes yrittää vähän vastustaa kehitystä joka johtaa
euroopan isojen maiden tielle.
 
Huonosti ovat asiat jos tuo pitäisi 100% paikkansa, ainoa puolue suomessa kun on joka edes yrittää vähän vastustaa kehitystä joka johtaa
euroopan isojen maiden tielle.

Tuokin riippuu, minkälaiselle tielle lähdetään: vastustetaanko mamutusta, vai ajetaanko "liberaaleja" arvoja.
 
Persujen äänestäjistä varmaan 95% on max.amiksen käyneitä proleja, työttömiä ja eläkeläisiä. Varsinaista oikeistokermaa siis.
 
Persujen äänestäjistä varmaan 95% on max.amiksen käyneitä proleja, työttömiä ja eläkeläisiä. Varsinaista oikeistokermaa siis.
"Proleja" :D

Kiinnostaa kyllä, minkälaiseksi persut on muovautunut ensi eduskuntavaaleihin mennessä. Jos panostavat oikeasti maahanmuuttoon, niin tuolloin saatan heitä äänestääkin. En tosin ole silloin vielä maisteri, mutta kuulun nyt jo tuohon sun viiteen prosenttiisi.
 

Tämä myyjähän on semijulkkis, onko häneltä jotain nuivia ulostuloja tullut vai miten verotuksesta kiukuttelu tekee poistumisesta aiheeseen liittyvän? Moni nuivahan on myös huutamassa lisää rahaa (luukulta) oman kansan köyhille.
 
http://mvlehti.net/2017/08/02/royhk...toskarryja-ja-jattavat-ne-somalikaupan-eteen/

Ei mahda Lidl kyetä tekemään mitään asialle, kuten ei kauppojen oviaukossa loisiville kejäläisillekään.
Lidl voisi tehdä rikosilmoituksen. Poliisin tehtävänä on pistää sinne partio käännyttämään kärrivarkaat takaisin ja pidättämään sekä sakottamaan.
Lisäksi oriental kaupan pitäjälle voi pistää velvoitteen valistaa asiakkaitaan ja estää kärryjen käytön kaupassaan.
 
Olenpa nähnyt myös lauman somaliukkoja työntämässä Lidlin ostoskärryjä tuirassa keskellä katua.
Sen verran arvokkaita nuo kärryt, ettei varmaan mene edes näpistyksenä. Välittömästi soitto poliisille ja jos partio ei ole aivan lähellä, somppu kiinni.

2 §
Yleinen kiinniotto-oikeus
Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

3 §
Voimakeinojen käyttö
Jos kiinniotettava yleisen kiinniotto-oikeuden käyttämisen yhteydessä tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvostellen puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.
 
Montako neekeriä mahtuu honda civiciin?

Honda rysäytti Audin perään, sitten valvontakamera tallensi käsittämättömän näyn: "Heitä vain tuli ja tuli" - Aamulehti

Koko tapahtumaketju tallentui läheisen yrityksen valvontakameralle. Kun yrittäjä Shyam Sony katsoi tallennetta illalla kotona, hän äimistyi.

–Olin kuin puulla päähän lyöty. On todella yllättävää, kun he purkautuvat autosta. Heitä vain tulee ja tulee.

–Tilanne vaikuttaa hieman epäilyttävältä, koska he pakenevat paikalta, mutta video on silti aika huvittava. Paras kohta on, kun he melkein unohtavat kaverinsa takaluukkuun.
 
Helsinkiläisrehtorit: Osa vanhemmista kieltää tyttöjä uimasta – ”Ei tästä lähdetä verissä päin taistelemaan”

Helsinkiläisrehtorit: Osa vanhemmista kieltää tyttöjä uimasta – ”Ei tästä lähdetä verissä päin taistelemaan”

Pääkaupunkiseudun kouluissa kulttuurierojen käsittely on arkipäivää. Vuosaaressa on törmätty siihen, että islaminuskoiset perheet vetävät lapsiaan pois uskonnon tunneilta, jos opettajana on länsimaalainen nainen.

Uimatunneille osallistumisesta keskustellaan kouluissa silloin tällöin maahanmuuttajalasten vanhempien kanssa. Tällä hetkellä varsinkin islaminuskoisten keskuudessa puhututtaa uintia enemmän koulujen uskonnonopetus.

Myös musiikin opetus ja itsenäisyyspäivän tanssit on monelle muslimiperheelle kova paikka, ja joskus päädytään siihen, että tytöt voivat osallistua juhlaan tyttöparin kanssa.

HS kysyi kolmen pääkaupunkiseudulla sijaitsevan koulun rehtorilta, miten kulttuurierot näkyvät kouluissa.

Helsinkiläinen Beriwan Mahmood lyttäsi Helsingin Sanomien artikkelissa kunniaväkivallan ja haluaa kaikki tytöt uimatunneille.

”Suomen viranomaiset ja valtio toimivat täysin väärin, jos he antavat ulkomaalaisten tyttöjen olla osallistumatta esimerkiksi uimatunneille koulussa uskonnon tai kulttuurin vuoksi. Ei pidä antaa sellaisia myönnytyksiä, ja näissä asioissa täytyy olla napakka”, kertoi Irakin kurdi Beriwan Mahmood HS:ssa tiistaina.

Kunniaan liittyvä väkivalta vaihtelee Suomessa sosiaalisesta rajoittamisesta vakavaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan.

”Mä olin kolmannella luokalla, ja sillon mun piti lopettaa uimahallissa käyminen. Mä en saanu enää käydä uimahallissa, koska musta oli tulossa nuori tyttö. [--] Mutta kappas vaan, mitä mun veljet, kyllä mun veljet saa ihan vapaasti...”, kertoi maahanmuuttajatyttö Ihmisoikeusliiton viime vuonna ilmestyneessä selvityksessä.

Näkyvätkö kuvatunlaiset tilanteet pääkaupunkiseudun kouluissa ja pitääkö kaikkien tyttöjen uida?

”Enemmistö meidän koulun oppilaista käy uimassa”, kertoo espoolaisen Kirstin koulun rehtori Pauliina Pertamo.

”Olemme pitäneet tiukkaa linjaa sen puolesta, että uiminen kuuluu opetukseen, mutta huoltajilla on toki mahdollisuus anoa poissaoloa koulusta”, Pertamo kertoo.

Kirstin koulussa Espoossa on 350 ala-asteikäistä oppilasta.

”Uimiseen suhtautuminen on hyvin perhekohtaista, mutta ne ovat yksittäistapauksia, jotka eivät voi osallistua uintiin. On myös poikia, jotka eivät saa osallistua uintiin”, Pertamo kertoo.

Helsinkiläisrehtorit: Osa vanhemmista kieltää tyttöjä uimasta – ”Ei tästä lähdetä verissä päin taistelemaan”

Pääkaupunkiseudun kouluissa kulttuurierojen käsittely on arkipäivää. Vuosaaressa on törmätty siihen, että islaminuskoiset perheet vetävät lapsiaan pois uskonnon tunneilta, jos opettajana on länsimaalainen nainen.

”Usein kysymys uimisesta herää, kun perheen esikoinen on ensi kertaa asian edessä. Mutta kun tätä yhdessä koulun henkilökunnan ja perheen kanssa käydään läpi, niin seuraavien lasten kohdalla asia on jo tuttu.”

Esimerkiksi pakkoavioliittoihin Pertamo ei ole urallaan törmännyt.

”Mutta joskus vuosia sitten havaitsimme sellaista, että käytiin ulkomailla ympärileikkauksessa. Viime aikoina sellaista ei ole ollut”, Pertamo kertoo.

”Eri kulttuureista tulevien pitäisi käydä dialogia, jotta muualta tulleille tulisi koulusta turvallinen olo, eikä tarvitsisi olla varuillaan, että täällä tehtäisiin jotain haitallista. Että esimerkiksi koulupsykologin kanssa juttelu ei tarkoita sitä, että lapsi olisi hullu.”

Helsingin Vuosaaressa ja Rastilassa toimivan Vuoniityn peruskoulun rehtorin Jukka Isohanni kertoo, että on viime vuosina törmännyt vain yksittäisiin tilanteisiin, joissa tyttö ei ole osallistunut uintiin.

”Keskustelemalla yritetään selvittää uintiasiaa, mutta emme ole poliiseja, jos huoltaja päättää, että lapsi ei ui.”

Isohannin mukaan viime aikoina Vuosaaren alueella on törmätty siihen tilanteeseen, että jos suomalainen nainen opettaa uskontoa, islaminuskoiset saattavat pyytää lapsiaan pois uskonnon tunneilta.

”Heidän mielestään miehen pitäisi opettaa. Lisäksi koulun opetus on tunnustuksetonta. Monet muslimilapset käyvätkin viikonloppuisin koraanikoulussa, joka on tunnustuksellista”, Isohanni kertoo.

Rehtori Timo Heikkinen Merilahden peruskoulusta kertoo, että suurin osa hänen johtamiensa koulujen oppilaista osallistuu koulu-uinteihin. Kallahden peruskoulu ja Meri-Rastilan ala-asteen koulu yhdistyivät tiistaina yhtenäiseksi Merilahden peruskouluksi.

”Suhtautuminen uimiseen on perhekohtaista ja riippuu paljon perheiden uskonnollisuusasteesta. Koulussa lähdemme siitä, että uiminen on osa opetusta ja kuuluu kaikille, mutta ei tästä lähdetä verissä päin taistelemaan”, Heikkinen sanoo.

Heikkisen mukaan myös musiikin opetuksesta muslimiperheiden kanssa silloin tällöin keskustellaan.

”Itsenäisyyspäivän tanssit on kova paikka joillekin perheille ja joskus on näissä tilanteissa sovittu, että tytöt tanssivat keskenään, sillä se on myös kova paikka tytöille jäädä pois tansseista.”
 
Somalien perseilyjä kuvannut kuski sai töitä:
Onnibus palkkasi liputtomia maahanmuuttajanuoria kuvanneen ja sittemmin potkut saaneen kuljettajan – "Säännöt ovat meilläkin ihan samat"
Muutama viikko sitten sosiaalisessa mediassa herätti paljon huomiota tapaus, jossa liikenneyhtiö Nobinalla työskennellyt kuljettaja sai työstään potkut kuvatessaan liputtomia, maahanmuuttajataustaisia nuoria. Potkujen syyksi kerrottiin sopimaton ja rasistinen käytös. Gleb Simanov jakoi videot omalla Facebook-sivullaan heinäkuisen viikon maanantaina – torstaina tuli potkut.

Simanov on aiemmin ollut Perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaana ja miehen omalla Facebook-seinällään julkaisema sisältö on ollut hyvin maahanmuuttokriittistä.

Samana torstaina mieheen otti yhteyttä Onnibusin tamperelainen pomomies Lauri Helke. Helke tarjosi Simanoville töitä.

– Hän tarjosi minulle työtä ja olen erittäin kiitollinen siitä. Nyt kun olen käynyt Onnibus.comia yrityksenä läpi, niin minulle on selvinnyt että kyseessä on vastuullisuutta ja täsmällisyyttä arvostava yritys. Kaikilla pitää olla liput etniseen taustaan katsomatta ja asian vaatiminen ei ole rasismia, kommentoi Simanov Facebook-profiilissaan.
Onnibus palkkasi liputtomia maahanmuuttajanuoria kuvanneen ja sittemmin potkut saaneen kuljettajan – "Säännöt ovat meilläkin ihan samat"

Suvakkeja vituttaa. :cigar2:
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom