KOTIMAA
TE-toimistossa ehdotettiin työnhakua, maahanmuuttajanainen vihastui – HS: "Koti kuuluu naiselle"
SIINA EKBERG
eilen klo 23:53 (päivitetty eilen klo 23:53)
Bahar Mozaffarin mukaan maahanmuuttajanaisia estää työllistymästä ainakin osittain heidän oma käsityksensä itsestään ja naiseudesta.
-
Mitä enemmän lapsia, sitä epätodennäköisemmin maahanmuuttajanainen näyttää työllistyvän.
(Lehtikuva / Heikki Saukkomaa)
Vuoden 2017 pakolaisnainen Bahar Mozaffari kertoo
Helsingin Sanomissakohdanneensa TE-toimistossa työskennellessään afgaaninaisen, joka oli tullut pyytämään, että hänen miehelleen etsittäisiin työtä.
Mozaffari kysyi naiselta, miksei nainen itse hae miehensä tavoin työkokeilu- tai koulutuspaikkaa. Nainen oli vihastunut Mozaffarin kysymyksestä.
”Nainen kysyi minulta, olenko nainen, olenko äiti. Koska olen Iranista, minun olisi pitänyt hänen mielestään ymmärtää, että koti kuuluu naiselle”, Bahar Mozaffari kertoo HS:lle.
Hänen mukaansa vastaavia tapauksia on Suomessa paljon. Perheestä vain mies hakee töitä tai koulutuspaikkaa, sillä nainen jää hoitamaan lapsia ja kotia.
Iranista Suomeen tullut Mozaffari itse on esimerkki onnistuneesta kotoutumisesta, mutta työssään hän on nähnyt monelle naiselle käyvän toisin. Hänen mukaansa enemmän tulisi keskustella siitä, että maahanmuuttajanaisia estää työllistymästä ainakin osittain heidän oma käsityksensä itsestään ja naiseudesta.
”Pitää mennä taaksepäin ja ymmärtää, minkälaisista olosuhteista naiset ovat tulleet ja minkälaisissa yhteiskunnissa, perheissä tai kulttuureissa he ovat kasvaneet. Osassa lähtömaista naisten asema on heikko ja sukupuoliroolit vahvat.”
Tilastokeskuksen mukaan 20–64-vuotiaiden ulkomaalaistaustaisten miesten työllisyysaste oli 71 prosenttia vuonna 2014. Naisten työllisyys jäi 56 prosenttiin.
Työllistymiseen näyttää vaikuttavan, mistä maasta Suomeen on tultu. Lähi-idästä ja Afrikasta tulleista naisista vain noin 30 prosenttia kävi töissä. Mitä enemmän lapsia, sitä epätodennäköisemmin maahanmuuttajanainen näyttää tilastojen mukaan työllistyvän.
Mozaffarin mukaan sukupuoli pitäisi ottaa huomioon kotouttamisen suunnittelussa. Etenkin maahanmuuttajanaisten pitäisi Mozaffarin mielestä saada tukea identiteettinsä löytämiseen ja määrittelyyn.