Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, onhan niissä suolaa mutta toimii esim. töissä taukosnackkina ja sisältää hiukan proteiiniakin (ainakin jos pikkupussin vetäsee)Kuivaliha on kyllä hyvää, suolapitoisuudet vaan aika hurjia kun n. 10% painosta suolaa.
Mutta kohtuudella ja silloin tällöin.
@Juomatilaaja, ne Kantsun Jerky-tehtaan tuotteet on ainakin pahoja. Ellei satu tykkäämään siitä että ne maistuu aivan törkeän paljon aivan tasan soijakastikkeelta. Siis todella huomatttavan paljon. Ekalla haukulla tulee mieleen kuin ottaisi pikku huikan Kikkomanista.Ei menneet itsellä jatkoon.
Mietin jo että sainko itse otteen paskasta erästä mutta hyvä että vahvistit makuelämyksen. Ja soijakastike kuitenkin on itselle hyvinkin tuttu sushien ja muun kokkaamisen osalta mutta se tuntemus "hörpystä suoraan pullonsuusta" oli kyllä aika hiton hämmentävä.@JaySon Nyt on testattu Kantsun valikoimasta myös se originaali maku ja tulisempi "Iken Takavasara". Kyllä näiden jälkeen on pakko kompata sinua, mitä tulee tuohon soijakastikkeen maun törkeään korostumiseen. Ei jatkoon tämä merkki.
Jack Links on hirveintä kuraa varmaan mitä kaupoista löytyy. Tai ei ihan, mutta lähes. Kuivalihakundien jerkyt on ainakin omaan makunystyrään osunut noista kaupan vaihtoehdoista. Ulkomuistista kilohinta satasen tienoilla jos ostaa isomman pussin (150g tjsp)Tarttui vk.comista Jack Linksin kuivalihapussi ostoskoriin ja hyvä kun kotiin pääsin niin se meni kirjaimellisesti yhdeltä seisomalta (pussin koko naurettavat 70g ja hinta oli yhtä naurettava 5,99e). Nyt on sitten hirvittävä kuivalihan himo päällä, pakko tilata jostain laatikko. Tuo Jack Links oli koostumukseltaan omaan suuhun liian pehmeää kuin mihin on tottunut (pieni sitkoisuus ei siis haittaa, päinvastoin).
Onko ehdotuksia mistä nykyään on parhain (tai edes kohtuullinen) hinta/laatu/kg-suhde? Vai onko jossain tiettyyn aikaan vuodessa tarjouskampanjaa jota kannattaisi odottaa (amazon jne)? (edit: ei kiinnosta tehdä itse vaikka "olisi kunka helppoa", enkä omista kuivuria)
Makuasioita, itse taas tykkään kun ovat pehmeitä syödä ja maukkaita. Muut kauppojen jerkyt ovat kuin nahkavyötä yrittäisi pureskella…Jack Links on hirveintä kuraa varmaan mitä kaupoista löytyy. Tai ei ihan, mutta lähes. Kuivalihakundien jerkyt on ainakin omaan makunystyrään osunut noista kaupan vaihtoehdoista. Ulkomuistista kilohinta satasen tienoilla jos ostaa isomman pussin (150g tjsp)
Hyvältä näyttää. Onko jakaa hyväksi havaittua reseptiä?Nelisen kiloa sisäpaistia meni marinadiin.
![]()
Emmä käytä reseptiä. Vedän fiilispohjalla. Pohjana Kikkomanin vihreä less salt ja kohtalaisesti hunajaa. Mausteita fiiliksen mukaan. Viikko marinadissa ja uuniin kuivumaan.Hyvältä näyttää. Onko jakaa hyväksi havaittua reseptiä?
Marinadissa oleva etikka mureuttaa lihaa kivasti viikossa.Viikko? Aika pitkä aika, itse kun olen tehnyt niin pitänyt vuorokauden marinoitumassa. Voisihan sitä kyllä kokeilla onko pidemmällä marinadi-ajalla suurempaa vaikutusta.
Virossahan nää halpoja, hirvee, peuraa ym. No kerran vuodessa tulee ostettua.
Mulla ei ole kuivuria mutta kiertoilmauunissa teen ja hyvä tulee. Paljonko lihaa tuollaiseen kuivuriin menee kerralla?Alkoipas tehdä mieli jerkyä. Harmi kun kuivuri on muuton jäljiltä jossain varaston alimpana.
Sellaisella pyöreällä 5-6 kerroksisella "hedelmä-/yrtti-/sieni-kuivurilla" tullut tehtyä jerkyt tähän asti ja mainiosti onnistuu, ei tarvi puljata uunin kanssa.
Lihaköntsän kun heittää pakkaseen sen verran, että pikkasen kohmettuu niin sopivien siivujen leikkaaminen helpottuu huomattavasti.
Tässä muuten varsin mainio resepti:
![]()
Rig Hand Beef Jerky
Rig hand jerky was inspired by the oil field workers in the patch. It tastes like that great beef jerky you use to get from a smokehouse while driving across middle America.www.jerkyholic.com
Sivusta huutaen. Tommosta ohkosta ja leveää siivua, kuten kuvassasi, menee reilu kilo. Toissa viikonloppuna tuli tehtyä.Mulla ei ole kuivuria mutta kiertoilmauunissa teen ja hyvä tulee. Paljonko lihaa tuollaiseen kuivuriin menee kerralla?
Ohjeet sanoo että syiden mukaisesti pitäis leikkaa että saa "sitkoa" mutta itse leikkaan kuin lihaa muutenkin eli syiden vastaisesti. Saa hiukan mureampaa mutta tarpeeks sitkoa.Sivusta huutaen. Tommosta ohkosta ja leveää siivua, kuten kuvassasi, menee reilu kilo. Toissa viikonloppuna tuli tehtyä.
Tuli myös pohdittua että tulisikohan hyvää, jos leikuuutta muuttaisi? Jjoko semmoisia sormen paksuisia soiroja, tai sitten vaan semmoisia selkeästi paksumpia viipaleita, joista sitten kuivana vuolee syötävät lastut. Mitenhän paljon kuivausaika pitenisi? Onko kellään kokemusta? Mahtuisi ainakin enemmän kuivuriin kerralla.
Marinointi puolivälissä joten kääntö, eli siirto astiasta toiseen ja vielä pari päivää muhimassa.Nelisen kiloa sisäpaistia meni marinadiin.
![]()
maustuminen jatkuu vielä siellä räystään allakin. Voisit kokeilla vaikka dry rub tyylistä maustamista suolauksen jälkeen. Chiliä, mustapippuria, valkopippuria ja valkosipulia esimerkiksi pintaan.Kaippa tämä kysymys tänne sopii kun kuivalihasta kyse. Ja nyt siis kuivalihalla tarkoitan tässä sitä "aitoa" ulkona kevätauringossa kuivatettua lihaa.
Oon ite varmaan +15 vuotta laittanu joka kevät kuivalihat kuivumaan ja ihan perinteisesti pelkästään suolattuna. Naudan sydäntä n.20kg ja poroa muutaman kilon, suolattu suolaliuoksessa ~7% suola ja tuli nyt mieleen, että mitenköhän tuommoseen kävis joku marinadi? Ja jos käy niin kuinkahan pitkään ne pitää marinoitua ennen kuivaan laittoa? Suolaliuoksessa nuo suolautuu aina sen reilun vuorokauden ja tuskin mikään marinadi vuorokaudessa kovin paljon makua antaa? Tai näin ainaki epäilen. Joskus ostin pussillisen sitä jerkkyä joka oli maustettu muistaakseni naga chilillä, tuosta tykkäsin kyllä. Vaikkakin tuo jerkkyn lihan koostumus on jotenki "äklö" IMO.
maustuminen jatkuu vielä siellä räystään allakin. Voisit kokeilla vaikka dry rub tyylistä maustamista suolauksen jälkeen. Chiliä, mustapippuria, valkopippuria ja valkosipulia esimerkiksi pintaan.
Missäpäin suomea harrastat? Jossain pohjoisessa?Tätä vois kyllä kokeilla testiksi pariin palaan. Tosin lihat on aina kuivumassa katon harjalla ilman mitään suojaa ja maaliskuussa on yleensä muutamia päiviä tullu vettä maahan asti niin huuhteleekohan sitten tuon pois? Tosin voishan nuo maustetut palat jättää vaikka terassille säältä suojaan ja kokeilla. Kiitos vinkistä. Miepä palaan asiaan jos/kun muistan tätä kokeilla.
Mites muuten onnistuis lihan kuivaus ilman suolaa? Suolahan kyllä itessään kuivattaa lihaa. Tuli nyt mieleen kun koirille tämä on semmosta herkkua, että "suu nussii" kun saavat ja pienille koirille tuo suolan määrä on aika kova. Tokihan ne nyt ei saa ku pari palaa aina ku tuota vuolee itelle.
Missäpäin suomea harrastat? Jossain pohjoisessa?
Tästä raporttia. Tuli vähän tarkoituksellisesti liioiteltuakin nyt paksuuden kanssa, paksuimmat varmaan oli puoltoistasenttisiä, eikä meinannut mahtua kuivuriin. Ja melkoisen pitkään meni kuivaessakin. Mutta selväksi tuli kyllä sekin että mulle paksummat siivut toimii paremmin. Tän satsin ohuimmat siivut oli todella onnistuneita rakenteeltaan, oli sopivan jauhettavaa, eikä liian kovaa. Tässä paksumassa luokassa on myös selkeästi enemmän väliä leikkuusuunnalla, ja pitkin syitä oli aivan liian sitkeää. Huonona puolena satsissa että marinadin vähän sutaisin, ja käytin pelkkää soijaa ja mausteita. Oli suht ikävän makuista.Nyt kun ameriikan juttuja goolaili niin eräs sivusto määritteli paksummat siivut 0,6-1,2cm paksuisiksi. Itse aina leikannut ohkaista, 2-3mm, siivua. Myötä- sekä poikkisyin, en oikein osaa sanoa kummasta tykkään enemmän. Varmaan jatkossakin sekä että. Mutta leikkaanpa nyt semmoisia reilun sentin kanttiinsa soiroja, ja annan marinoitua viikkonloppuun. Ehkä näin saataisiin aikaan miellyttävämpi suutuntuma ja maku. Pitäisi olla sopivan pureskeltava ja maukas. Nuo ohkaset tahtoo mennä semmoisiksi liian helposti syötäviksi suupaloiksi tai sitten liian kuivan koppuraksi.
Mulla ei kyllä nuo kuivalihakundin tuotteet uppoa, tosi sitkeitä omaan makuun.
Ulkomailta tullut joskus itsekin tilailtua hinnan takia, ja toki valikoiman. Muta ei enää aikoihin.
Kotimaisista Riipisen.fi on ollut hyvää ja mureaa, ja aika hyvä valkoima.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.