Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Ja kun aikaisemmin oli siitä BIOS flashäyksestä puhetta niin oli puhetta että tuo musta aparaatti ois surkea ja tilasin silloin teidän suosittelemana "paremman" eli tuo neon sinisen. Mutta lopulta kävikin silleen että tuo "parempi" flashäs BIOS päin helvettiä = ei toiminut ja taas tuo musta "huonompi" flashäs se oikein.
![]()
Vanhassa läppärissä oli tuo prossu ja kyllähän se rasituksessa ääntäpitiLäppäreissähän nuo throttlaa käytännössä heti kun jonkun Primen/raskaan monisäikeistyvän työkuorman lyö jauhamaan, helposti pyörii 100:n asteen tienoilla lämmöt ja tuuletinmelu on korvia hivelevän infernaalinen.
Eli kyllä ES versio Core i7-9850H:sta toimii sittenkin Asuksen Maximus VIII Herolla
Mutta tässä heti heräsi kysymys että miten helkutissa tämmöistä kiveä muka läppärissä pitäisi pystyä jäähdyttämään ???
Nimittäin boostaa kyllä vakiona hemmetin korkealle Prime95:lla, mutta lämmöt myös aika korkeat ottaen huomioon että ydin paljaana ja sitä jäähdyttää 280mm AIO.
Tosin näyttäis tuo siru olevan aikasta kiero, että se saattaa vaikuttaa lämpöihin aikasta paljonkin.
Ja kun aikaisemmin oli siitä BIOS flashäyksestä puhetta niin oli puhetta että tuo musta aparaatti ois surkea ja tilasin silloin teidän suosittelemana "paremman" eli tuo neon sinisen. Mutta lopulta kävikin silleen että tuo "parempi" flashäs BIOS päin helvettiä = ei toiminut ja taas tuo musta "huonompi" flashäs se oikein.
![]()
Vähän myöhässä vastaan mutta huomasin vasta viestinKokeilin muuten laittaa yhden levyn lisää, mutta sitä ei järjestelmä tuntunut löytävän. SATA-portteja on vapaa vielä useampi, mutta voiko emo rajoittaa levymääriä?
Uutta videota näin perjantain kunniaksi eli tällä kertaa testaillaan Core i7-4770K:ta.
2019 tuota viimeksi testailin ja silloin sain siitä irti 4.4GHz kun lämmöt ottivat vastaan vaikka prossu oli korkattu. Tosin silloin välissä oli vain uutta lämpötahnaa ja nyt laittelin väliin nestemetallit ja lämmöt tippuivatkin huomattavasti.
Mutta se ei valitettavasti paljoa vaikuttanut kyseisen sirun kulkuun, kun 4.5GHz tuosta sain vaan ulos
Siitäkin huolimatta tuo on aivan mahtava peliprossu vieläkin. Esimerkiksi Microsoft Flight Simulator 2020:ssä vain noin 10fps hitaampi kuin Ryzen 5 3500X@4.15GHz tai i7-9850H@4.9GHz, mutta kuitenkin samalla huomattavasti nopeampi kuin esim. zen ja zen+ Ryzenit kuten Ryzen 7 2700@4.0GHz:n.
Seuraavaksi testiin pääsi tai no joutu Core i5-4670K ja voi pojat kun tämä on paska yksilö:
![]()
Tosin tämä kestää 2400MHz muistikelloja kun 4770K:lla piti tyytyä 2200MHz:n.
Täälä 4770k käytössä 6700xt kanssa ja näyttönä sampan 1440p 75hz freesyncillä, hienosti tuo warzone pyörii kaikki asetukset täysillä mitä löytyy locked 75fps, prossukin vaan huilailee 50% kun näyttis tekee kaiken työn.![]()
Sulla on varmaan eri Warzone kuin mu(i)lla. Se on ehkä eniten lisäytimistä, korkeista Core- ja muistikelloista hyötyvä peli mitä tiedän. 5950X on parasta mitä sille voi tarjota smt pois päältä ja seuraavaksi 10900K.No Warzone ei kyllä tarvitse prossulta juuri mitään.
Sulla on varmaan eri Warzone kuin mu(i)lla. Se on ehkä eniten lisäytimistä, korkeista Core- ja muistikelloista hyötyvä peli mitä tiedän. 5950X on parasta mitä sille voi tarjota smt pois päältä ja seuraavaksi 10900K.
Nyt ois tarjolla kaksi uutta videota, eli Core i5-4670K testi videota kahtena eri versiona. Kun tuossa edellisessä postauksessa mainitsin että olen saanut kommenttia että videoni pitäisi olla lyhyempiä ja katsojille enemmän yksinkertaistettuja eli "valmiiksi pureskeltuja".
Joten kertokaa ihmeessä oma mielipiteenne joko tänne postaamalla tai kommentoimalla tuolla youtuben puolella eli kummasta te tykkäätte enemmän.
Omasta mielestäni tuo lyhyt versio on kasa paskaa, kun on aivan liian yksinkertaistettu mutta tuotako porukka oikeasti muka haluaa ?
Itse 4670K:sta pitää mainita että oli kyllä kasa paskaa kellotuksen osalta:
![]()
Mutta suoriutu kyllä peleistä yllättävän hyvin... siis paljon paremmin kuin 2500K tai 3570K aikaisemmin
Eikä ero 4770K ole mitenkään suuri, vaan itseasiassa Serious Sam 4:ssa ja MechWarrior 5:ssa tarjosi jopa tasaisempaa pelikokemusta vaikkakin pikkasen pienemmillä FPS:llä.
Sitten Pena G3258 olisi myös tuossa kellotettu ja testattukkin. Video siitä olisi tulossa perjantaina... tai itse asiassa kaksi eri videota.
Ensimmäinen on tämä normi videoni ja toinen on BONUS video (joita alan jatkossa tekemään joka prossusta) jossa testataan CS:GO botti matsilla ja FPS benchmarkilla sekä Overwatchilla.
Mutta tuosta G3258:sta että tämäkään ei häikäissyt kellotus osastolla:
![]()
Mitä taas tulee pelisuorituskykyyn niin varmaan jo arvaatte niin 2-säiettä ei oikein riitä enää nykyään. Mutta yllätyin siitä että suurin osa peleistä kyllä starttasi ja CoD:Warzone ja Crysis Remastered olivat jopa pelattavia... tavallaan....
Doom Eternalissa itse peli rullasi todella komeasti, mutta äänet hävisi joko osittain tai kokonaan kun vihollisia tuli ruutuun.
Ja nyt sitten vihdoin Core i7-3770K on testipenkissä kiinni ja tässä kellotus tulos:
![]()
4.8GHz ei riittänyt muuten edes 1.50 volttia jolla prossun lämmöt olivatkin jo 98C
Kun noilla 4.7GHz kelloilla lämmöt siinä 85C.
Mutta yllättävästi tämä kuluttaa virtaa pari wattia vähemmän kuin 4670K ja about 50W vähemmän kuin 4770K...
Varmaankin johtuu kun Ivyissä uncore on vakiona kun sitähän ei voi kellottaa ja taas Haswelleissa se oli kellotettu niin ylös kuin se vaan menee.
3770K testit olisi idea ajella perjantaina ja itse video julkaista joko maanantaina tai tiistaina.
Tässä vielä tämmöinen lyhykäinen videoni tulevasta 100€:n pelikone projektistani:
Hienoa paneutumista sinulla asiaan josta monet varmasti löytävät paljon.
Tuo 3770k(korkattu) itsellänikin käytössä yhdessä monista kokoonpanoistani ja tuli havaittua että muistien ollessa 2400MHz epävakautta oli ja kellottu 150MHz alemmas. 2100 cr 1 on toimivin millä 5100 MHz punaisen alueen volteilla toimii nytkin. Hyvällä custom loopilla.
Ei nämä 3770-4770 ole mielestäni serriä vielä. Olisi hauska jos saisit käsiisi 5775c prossun. Osassa peleissä se antaa sulavamman kokemuksen samalla näytönohjaimella kuin amd 5800x acrock taichi 570 lankulla ja 4400MHz muisteilla. Kuulostaa oudolta mutta niin se vaan menee.
Mitä tulee noihin youtube pätkiisi niin tiivistä ihmeessä vaikka kymmeneen minuuttiin.
Vitossarjan Core i -prossut toimivat "kunnolla"ainoastaan Asuksen Z97-emoilla, muistaakseni itse Sampsa näin jossain yhteydessä sanoi.Kattelin että tommonen 5775c maksais vieläkin aikasta paljon... Eli 111€ näytti maksavan Alissa, joten ei ole tulossa testiin lähiaikoina.
Kun ei ole nyt budjettia näihin noin paljon sijoittaa. Ja jotenkin mulla on muistikuva että nuo eivät toimi z87 piirisarjan emoilla mikä minulla on.
Että alla pitäis olla Z97 emo kuten Asuksen Maximus VII Hero, mutta korjatkaa jos olen väärässä asian suhteen.
Mitä tulee videoitteni pituuksiin, niin katsoitko tuon 4670K videon 8 minuutin version?
Kun minusta lyhentämällä videoni niistää tulee tyypillisiä YouTube tech videoita eli eivät näytä ja kerro mistään mitään loppujen lopuksi.
Mutta empä ole saanut tuosta lyhemmästä versiosta vielä mitään palautetta täällä tai tubessa. Että mitä mieltä muut ovat siitä.
Itse kyllä ajattelin jatkaa pitkällä ja omasta mielestäni paremmalla video formaatilla.
Että huomenna tulevasta Pena G3258 videosta tulee vaan pitkän formaatin versio. Ja tietenkin se Bonus video jossa siis testataan CS:GO ja Overwatch suorituskykyä.
Jatkossa BONUS videoon teen ihan CS:GO FPS Benchmark mäppi taulukonkin.
Sekä ehkä laittelen muitakin benchmark tuloksia bonus videolle jatkossa kuten 3dmark ja cinebench.
Kattelin että tommonen 5775c maksais vieläkin aikasta paljon
www.cpu-world.com
www.cpu-world.com
www.cpu-world.com
www.cpu-world.com
Vastaavia Xeoneja sai jonkun verran halvemmalla ainakin ~puoli vuotta sitten kun niitä katselin. Taisi olla 3 vai 4 eri versiota eri kelloilla.
Elikkä:
Intel Xeon E3-1268L v3 - CM8064601484200
Intel Xeon E3-1268L v3 embedded CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1270L v4 - CM8065802482501
Intel Xeon E3-1270L v4 server CPU: detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1285L v4 - CM8065802482901
Intel Xeon E3-1285L v4 server CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1285 v4 - CM8065802482701
Intel Xeon E3-1285 v4 server CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ, pictures and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Nyt töissä, mutta muistelisin, että tuossa Haswell-aikoina tuli se esto, ettei Xeonit enää toimi kuluttajaemoilla. Ts. pitää ostaa serveriemolevy.
Lisäksi kuten Xeonien kanssa yleensä - noita ei voi kellotella ollenkaan. Kellotteluun on se 1600-sarja, mutta se taas on X99:lle.
Vastaavia Xeoneja sai jonkun verran halvemmalla ainakin ~puoli vuotta sitten kun niitä katselin. Taisi olla 3 vai 4 eri versiota eri kelloilla.
Elikkä:
Intel Xeon E3-1268L v3 - CM8064601484200
Intel Xeon E3-1268L v3 embedded CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1270L v4 - CM8065802482501
Intel Xeon E3-1270L v4 server CPU: detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1285L v4 - CM8065802482901
Intel Xeon E3-1285L v4 server CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Intel Xeon E3-1285 v4 - CM8065802482701
Intel Xeon E3-1285 v4 server CPU: latest news, detailed specifications, side by side comparison, FAQ, pictures and more from CPU-Worldwww.cpu-world.com
Nyt ois tarjolla kaksi uutta videota, eli Core i5-4670K testi videota kahtena eri versiona. Kun tuossa edellisessä postauksessa mainitsin että olen saanut kommenttia että videoni pitäisi olla lyhyempiä ja katsojille enemmän yksinkertaistettuja eli "valmiiksi pureskeltuja".
Joten kertokaa ihmeessä oma mielipiteenne joko tänne postaamalla tai kommentoimalla tuolla youtuben puolella eli kummasta te tykkäätte enemmän.
Omasta mielestäni tuo lyhyt versio on kasa paskaa, kun on aivan liian yksinkertaistettu mutta tuotako porukka oikeasti muka haluaa ?
Itse 4670K:sta pitää mainita että oli kyllä kasa paskaa kellotuksen osalta:
![]()
Mutta suoriutu kyllä peleistä yllättävän hyvin... siis paljon paremmin kuin 2500K tai 3570K aikaisemmin
Eikä ero 4770K ole mitenkään suuri, vaan itseasiassa Serious Sam 4:ssa ja MechWarrior 5:ssa tarjosi jopa tasaisempaa pelikokemusta vaikkakin pikkasen pienemmillä FPS:llä.
Sitten Pena G3258 olisi myös tuossa kellotettu ja testattukkin. Video siitä olisi tulossa perjantaina... tai itse asiassa kaksi eri videota.
Ensimmäinen on tämä normi videoni ja toinen on BONUS video (joita alan jatkossa tekemään joka prossusta) jossa testataan CS:GO botti matsilla ja FPS benchmarkilla sekä Overwatchilla.
Mutta tuosta G3258:sta että tämäkään ei häikäissyt kellotus osastolla:
![]()
Mitä taas tulee pelisuorituskykyyn niin varmaan jo arvaatte niin 2-säiettä ei oikein riitä enää nykyään. Mutta yllätyin siitä että suurin osa peleistä kyllä starttasi ja CoD:Warzone ja Crysis Remastered olivat jopa pelattavia... tavallaan....
Doom Eternalissa itse peli rullasi todella komeasti, mutta äänet hävisi joko osittain tai kokonaan kun vihollisia tuli ruutuun.
Ja nyt sitten vihdoin Core i7-3770K on testipenkissä kiinni ja tässä kellotus tulos:
![]()
4.8GHz ei riittänyt muuten edes 1.50 volttia jolla prossun lämmöt olivatkin jo 98C
Kun noilla 4.7GHz kelloilla lämmöt siinä 85C.
Mutta yllättävästi tämä kuluttaa virtaa pari wattia vähemmän kuin 4670K ja about 50W vähemmän kuin 4770K...
Varmaankin johtuu kun Ivyissä uncore on vakiona kun sitähän ei voi kellottaa ja taas Haswelleissa se oli kellotettu niin ylös kuin se vaan menee.
3770K testit olisi idea ajella perjantaina ja itse video julkaista joko maanantaina tai tiistaina.
Tässä vielä tämmöinen lyhykäinen videoni tulevasta 100€:n pelikone projektistani:
Itse pidin tuosta lyhyestä versiosta. Kyseessä oli ensimmäinen videosi, jonka katsoin kokonaan. Ilmeisesti mainostulojen kannalta 10 minuuttia on sopiva videon pituus.
Perheellisenä itsellä ei ole oikein aikaa käyttää videoiden katseluun pitkiä aikoja. Lyhyissä videoissa on parasta se, että sen voi katsoa vaikka kyseistä komponenttia ei olisi aikeissa hankkia. Pitkä video on hyvä olla myös, jos on aikeissa hankkia tai omistaa jo testatun prossun.
Vakiosta muutetut bios asetukset voisivat näkyä hetken kuvana. Tällöin video on helppo pysäyttää, jos haluaa tutkia asetuksia tarkemmin.
Halutessasi voit tehdä lyhyille videoille hieman helpommin tekstitykset englanniksi, mikäli haluat enemmän katselukertoja Suomen ulkopuolelta. Olen tosin ymmärtänyt, että et jaksa enää siihen touhuun ryhtyä.

...Myöskin 100€ pelikonetta pääsen jo ehkä tällä viikolla testailemaan kun siihen tarkoitettu Xeon X3440 olisi saapunut jo suomeen.
Sekä LGA775 ja LGA1156 testi emoihini tulee päivitykset, kun @M.M.M :ltä ostin Asuksen Maximus II Formulan sekä Asuksen Maximus III Formulan.
Että kohta päästäänkin Core 2 Quad Extremejä eli QX prossuja testailemaan Maximus II:lla![]()

Nyt olisi AMD:n A10-6800K testi video katsottavissa kuin myös sen Bonus testi videokin.
Ja oikein lyhyesti, että FM2 kannan aika on ohi. Nimittäin vielä viime vuoden alussa noilla pelasi vielä ihan hyvin pelejä noin 60-80fps:lla, mutta eipä tilanne ole enää sellainen.
Ainoa peli testi setistä joka oli pelattava oli Crysis Remastered ja siinäkin oli hidasteluja ja komeita piikkejä frametimeissa.
Aika outoa, kun tuo kuitenkin tukee AVX:ää ja SSE:tä. Eli pelien toimimattomuus ei ole siitä kiinni. (Niinkuin voi olla LGA1366:lla)
Ehkä se on vaan neljän säikeen aika ohi..

Tähän voin samaistua erittäin hyvinItse en jaksa videoita katsoa, luen mieluummin kun perheenisänä ei oikein ole sellaista hetkeä että kuulisi jotain![]()
@Zetteri Katsoin kyllä tuon bonusvideon kelaillen. Lisäsisällöstä ei itselle ole iloa, kun pelailen pääsääntöisesti Haloa. Video on varmasti hyvä niille, jotka pelaavat bonusvideon pelejä.
Lisäksi perheellisenä ei ole oikein aikaa katsoa pitkää videoita, vaan mielummin katson useamman kymmenen minuutin tiiviin videon.
Ps. Toivoisin näkeväni Fm2-kantaisen Steamroller ja/tai Excavator pohjaisen prossun tuota testaamasi Piledriver APUa vastaan. Myös Bristol Bridge (esim. X4-950) kiinnostaa sen suhteen, miten viimeisin Bulldozer johdannainen pärjää Piledriver Fx-prossulle.
Itse en jaksa videoita katsoa, luen mieluummin kun perheenisänä ei oikein ole sellaista hetkeä että kuulisi jotain![]()

Moi. Sellasta kysäsen että kannattaako tolla fm2 buildilla pelailla mittää?

Mullahan on nykyään fx 4300 ja hd 7850. Mihin halpaan comboon mun kannattas päivittää vai kannattaako ottaa tuo fm2 budjetti buildi?
Halpa combo on vähän suhteellinen käsite. Itse ostaisin käytetyn Ryzenin. Käytetty emolevy kylkeen tai Verkkiksen outletista tehdaskunnostettu emolevy hyvään hintaan. Toki muistit menevät samalla uusiksi, mutta 8-16 gigaa vähän hitaampaa muistia ei paljon maksa. YksittäiskappaleetMullahan on nykyään fx 4300 ja hd 7850. Mihin halpaan comboon mun kannattas päivittää vai kannattaako ottaa tuo fm2 budjetti buildi?
Tai sitten joku kiinan xeon budjetti buildi.
Jos ei tuo fx raunio enää natsaa niin joku budjetti phenom/ tehokas athlon build voisi olla. Tai sitten joku kiinan xeon budjetti buildi.
Mihin kelloille zetteri on saanut fx 6300sen?
Kyllähän tuo athlon kone aika hyvin pelasi. Saa nähdä lähteekö osteluun vai pysytäänkö nykyisellä vai päivitetäänkö fx 6300
Eikös nuo voltit jo tapa tuota kiuvasta?
QX6850:stä ajelin EVGA 780i SLI emolla aikoinaan 1.504V varmaan toista vuotta. Ei kyllä ollut mikään kovin hyvä kellottumaan, 3.74 GHz tms.
Ei taida 1.5V olla noille vielä mitään, mutta uudempaa QX9650:stä en ajelisi noilla volteilla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.