No mitäs jäähyä pitäisi käyttää ?
Ja onko sinulla hajuakaan mitä olen edes tekemässä ja mikä on videoitteni/testejeni tarkoitus ?
Kuulostaa nimittäin siltä että pitäis vanhat romut rampauttaa että ne eivät näyttäisi "liian" hyviltä ja uusille antaa parasta että saada porukka ostamaan uutta vai ?
Minä kato annan saman kohtelun niin uudelle ja vanhalle raudalle, eli kummatkin saavat hyvän jäähyn ja parasta mitä tulee emolevyihin ja muisteihin. Ja kaikki yritän niistä irti repiä välittämättö oliko se vaikka se Phenom 2 X6 1100T tai Ryzen 5 5500:n.
Kun minun ei tarvitse välittää sponsoreista tai mistään muustakaan ulkopuolisesta tekijästä että pitäis rampauttaa vanhaa tahallani että uusi näyttäisi paljon paremmalta että sponsorin uutta rautaa myytäisi paljon enemmän.
Ja siksi minua ei kiinnosta nuo random youtube ym. benchmarkki hommat kun ne eivät kerro juuri koskaan mitkä olivat ne asetukset koneessa. Kun sillä tuppaa olemaan hemmetin iso merkitys.
Monet prosessorit voit ylikellottaa monella eri tavalla ja suurin osa menee aina sitä helpointa tietä, mikä ei juuri koskaan ole se OIKEA tapa ottaa niistä kaikki ulos.
Kuin myös ei ole takuita onko kellotus edes missään muodossa vakaa, kun useimmat tuntuvat haluavat vaan ruudulle mahdollisimman ison MHz/GHz luvun.
Sanotaan vaikka katsot jotain 7700K benchmarkki missä lukee että on kellotettuna vaikka 4.8GHz, mutta mites sitten cachen ja muistit sekä niiden latenssien laita ? Jos näitä ei ole mainittu niin benchmarkilla voi pyyhkiä persettä.
Yritän neuvoa videoillani ihmisiä miten saavat vanhoista koneistaan paljon puhtia ulos, ettei juuri tarvitsisi sitä uutta rautaa välttämättä ostaa.
Itsellenikin tämä yhtä opettelua kun nytkin vasta hyppäsin semmoisen alustan kimppuun joka on aivan vieras. Eli X99 = LGA2011 v3.
Viimeisin viestini päättyi langan aiheen vaihtamiseen kellotusprossuihin. Meni aika lähelle, eli siis aihe ei ollukkaan "Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään" (jonka kuvittelis käsittävän vertailuja eri prossujen välillä ja kannattavuudesta kun serristä kyse ja keskustelua aiheesta), vaan sinun testaamisesi ja ylikellotuksen perustelut.
Enpä siinä tapauksessa olis aloittanukkaan, oli vaan yks yö tuossa oikealla pikavalikossa ja
otsikon aihe kiinnosti. Joka ei selvästikkään vastaa sisältöä tai ainakaan haluttua sisältöä, aiheena kun onkin omien juttuja esiin tuominen ja vanhan raudan kellotus.
Testimielessä, jotta nähdään paljonko jostain vanhasta prossusta saa irti tottakai sitä tehokasta, vaikka sitä mikä sulla onkin käytössä, silloin nähdään se, paljonko prossulla on saavutettavissa ideaaliolosuhteissa. Eihän siinä mitään.
Mutta jos puhutaan ihan realistisesta käytöstä ja ostajakunnasta, ihan reaalimaailman tilanteesta niin sellaisen, minkä ko. paketin ostaja todennäköisesti ostaa (eli millainen siihen kannattaa hankkia taloudellisesta näkökulmasta), tulee paketin mukana eikä syö leijonanosaa siitä tai millainen siihen kannattaa hankkia taloudellisesta näkökulmasta. Eikä sen paskin stocki tarvitse olla, jäähyä voi hyödyntää seuraavassakin kokoonpanossa.
En haluais nimetä mitään tiettyä mallia, kun arvaan jo mikä myrsky siitä alkaa, mutta nimeän kuitenkin, olisko vaikka Silentium PC Fera 5.
Hinta-laatu suhteeltaan hyvä, sen hintainen, että sen voi laittaa kyllä oikeastikin halpaakaan kokoonpanoon, mutta se pärjää myös vähän parempien vehkeiden kanssa, joka puolella suositeltu, eli varmasti päätyy monien valinnaksi, laaja, ellei laajin yhteensopivuus (luokassaan), ml. 1366 ja 2011.
Testaamassa paljonko saat kellotettua vanhoja prossuja ja miten ne suoriutuu nykyään. Se on tosin eri asia kuin kuinka serrillä pärjää nykyään.
Serristä saatika pärjäämisistä kaukana kun laitetaan pelkkään jäähyyn koneen ellei kahdenkin hinta ja sivuutetaan kannattavuus täysin.
Rampauttaa vanhat romut, miten niin? Enkö mä ihan aluks suositellu nimenomaan vanhoja romuja kuten kerroinlukittuja prossuja ja oem- emoja semimodernilta aikakaudelta, jotka on oikeasti halpoja ja joilla peittoaa ne vanhat kellotusvehkeet silti vaikka niissä on parasta mitä saa. Mutta nehän olikin sun mielestä liian paskaa. Eli siis ne pitäisi heittää roskiin, jotta vanhat arvottomat kellotusvehkeet näyttäisi hyvältä ja saisit ne kaupaksi edelleen?
antaa parasta että saada porukka ostamaan uutta vai
Ai niinkun uusia 150€+ jäähyjä? Niin joo, se onkin ihan asia erikseen.
Ja tässäkin tais käydä freudilaiset taas sulla, olisko nyt niin, että se mun ehdotus kerroinlukituista prossuista+oem- emoista semimodernilta aikakaudelta peittoaa ne parhaimmat vanhat kellotusvehkeet, eikä niistä ostais sulta kukaan pois. Ja siks ne pitää haukkua pystyyn ja sivuuttaa täysin.
Mutta se, että niihin pitää ostaa uutena 150€ jäähy, niin eihän se nyt mitään.
Tämän jälkeen kun se oikea serri ei kelvannukkaan vaan piti olla huippuemoa jne niin otin sitten sitten esimerkin, että jos laitetaan vanhoissa vehkeissä maksaa 150€ jäähy ja 100€ emolevy, niin miksipä ei ostais uusinta hyvää emoa reilulla 200 eurolla ja siihen halpaa prossua ja muisteja, tulevaa serriä siis, säästäen näin, mutta saaden reilun päivitysvaran ja hinta ei juuri eroa tiensä päästä olevasta kuolleesta alusta.
Nyt sekään käy, eihän ne vanhat tiensä päässä olevat kellotusvehkeet silloinkaan kävis kaupaks. Siitähän taitaa olla kyse?
Noh, sieltä tuli sitten sekin, että aiheena ei todellakaan ole mitään serrillä pärjääminen. Tässä erehdyin kun aihe olis kiinnostanu. Kuten jo aiemmin arvasin, aiheena oli sinun kellotuksesi, eikä mikään muu.
Eli suomeksi sanottuna se harrastus pitää rahoittaa itse ja on ymmärrettävää, että ne vehkeet ei mene kaupaksi helposti, eikä välttämättä samaan hintaan kuin mitä niistä on maksanut, kiva olis jotain saadakin hommasta kun sponssia ei ole, mieluummin siis voittoa, tämän takia onkin tehtävä epärealistisissa tilanteissa tuloksia ja heittää jotain legendoja miten Phenom 2 pesee uudempia yms ja sivuuttaa tommoset 200W kulutukset aivan täysin. Päättelinkin jo aiemmin, no nyt tuli varmistus.
Aika monessa testissä on kyllä ne asetuksetkin käyty läpi, joissain muistien ajoituksetkin.
Ne kellotukset ei silti muutu käskykannoiksi, eikä esim. lisäytimiksi jahka niitäkin lopulta tarvitaan lisää. Ai niin, unohdin jo, aihehan oli kellottaminen.
Ja ne kellottamisen erot, teki sen miten tahansa on kuitenkin melko marginaalia kun verrataan useamman genin erolla olevia prossuja.
Ja onhan sulla niiden "oikein" kellotettujen testitulokset ja videot pelaamisesta, senkun katselet miten muut on sitten käyttäny jotain uudempaa prossua vakiona.
Väännetään sitten rautalangasta, älä kato paljonko muilla joku 7700k on toiminu, kato miten vaikka i3-12100F on suoriutunu ja vertaa omaan ajoon 7700K:lla.
Hieno ajatus jos näin on, mutta otsikko on harhaanjohtava, tai ainakin selvästi minä otin sen eri tavalla.
Mulla on käytännön esimerkki, 775 aikakausi ja GTA4. Sehän oli yhden ytimen prossupainotteinen peli, aikana, jolloin muut pelit (taino itse julkaisusta toki myöhemmin, mutta silloin kun sitä on pelattu yleisesti) alko hyödyntämään ja vaatimaan enemmän ytimiä. E8400:lla toimii ok, Q6600 vakiona ei. Joten ei muutakun quadille kelloa sinne 3GHz tienoille, eikä tarvitse vaihtaa quadia kalliiseen uudempaan quadiin. Sillä jäähyllä ja muisteilla mikä oli. (ja tuloksesta päättelet oikein, että ei kaksiset)
Jos olisin sijoittanu jäähyyn ja erikoismuisteihin huikeasti niin olisiko Q6600 kulkenu vielä enemmän? Varmasti. Jos verrokkina olis ollu tommoset 150 euron jäähyt ja 150 euron muistit niin olisin saanu hyvä, etten Sandya ja erot tiedetään, ihan oikeasti.
Vai oletatko, että kaikilla on huippukellotusvehkeet, muttei osaa käyttää niitä? On sekin mahdollista, jokin aika sitten kasasin kaverille koneen, eikä ollu kellotuksesta mitään hajua, mutta sellaset piti saada. Toisaalta miten muuten sitä oppiskaan. Tosin ei sillon ole taaskaan kyse kuinka serrillä pärjää vaan kellotusohjeista vanhaan huippurautaan.
Siis häh ?
Mistä te näitä juttujanne keksitte ?
En ole näyttämässä mitään SER raudan ylivertaisuutta, vaan mihin nuo vielä pystyvät kun ne ovat oikein ylikellotettu.
Samalla neuvoen jos joku myös haluaa oman vastaavan prossunsa kellottaa.
Sitä ei vissiin saisi tehdä vai mikä tässä hommassa nyt niin mättää ?
PS. Tuo 280mm AIO oli aivan ylimitoitettu tuolle Phenom 2:lle, kun max lämpöihin oli matkaa 20C. Eli joku ilmajäähy olisi hienosti riittänyt jos se tässä nyt jonkun takia niin kaivertaa
Pahoittelen kun menee piikittelyksi tässä ja aiemmassa viestissä, mutta tässä se taas nähdään, kuten totesinkin, että aihe ei selvästikään ole keskustella millä serriraudalla pärjää vaan aiheena on minäminä, minun kellotukset, minä olen oikeassa, oem- romut ei käy, uudet budjettivehkeet ei käy, katsokaa vain minun kellotuksia. Kaikki tyrmätään huhupuhein tai sillä, että muut tekee väärin, subjektiivisella kokemuksella ja epärealistisella asetelmalla. Enkä nyt puhu itsestäni.