Et voi vähentää. Niistä et ole maksanut alv:tä, niin vähentäminen ei onnistu
Okei, elikkä vaikka olisin tehnyt kauppakirjaa yksityisen myyjän kanssa niin vähentäminen ei siltikään onnistuisi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En kyl ymmärrä miten alv tähän liittyy? eihän tässä olla mitään alv vähennystä tekemässä mitä yritykset tekee.
En ainakaan löytänyt mistään tietoa ettei yksityishenkilöltä ostettuja työvälineitä voisi vähentää verotuksessa.
Oma käsitys on että voi vähentää, en tiedä sitten miten tuo pitäisi verottajalle todistaa jos se kyselee perään.
Kuitenkaan yksityishenkilöllä ei ole velvollisuutta säilyttää kuitteja (mikä kuitenkin helpottaa jos jotain kyselyä tulee).
En kyl ymmärrä miten alv tähän liittyy? eihän tässä olla mitään alv vähennystä tekemässä mitä yritykset tekee.
En ainakaan löytänyt mistään tietoa ettei yksityishenkilöltä ostettuja työvälineitä voisi vähentää verotuksessa.
Oma käsitys on että voi vähentää, en tiedä sitten miten tuo pitäisi verottajalle todistaa jos se kyselee perään.
Kuitenkaan yksityishenkilöllä ei ole velvollisuutta säilyttää kuitteja (mikä kuitenkin helpottaa jos jotain kyselyä tulee).
Väärin kuittien säilytyksen suhteen. Yksityiselläkin on 6 vuoden velvollisuus säilyttää kuitit ja tositteet veroilmoituksella tehdyistä vähennyksistä.
Väärin kuittien säilytyksen suhteen. Yksityiselläkin on 6 vuoden velvollisuus säilyttää kuitit ja tositteet veroilmoituksella tehdyistä vähennyksistä.
Eli tosin sanoen jos minulla on kuitit/kauppakirjat voin vähentää myös yksityshenkilölta ostettu näytönohjain. Kunhan dokumentointi kaupoista on kunnossa?
Juuri näin. Ei laissa ole määrätty, että tulonhankkimisvälineet pitäisi firmasta tai uutena ostaa. Eli kunhan kuitti/kauppakirja/tms. on olemassa, asiassa ei ole eroa firmasta ostettuun tulonhankkimisvälineeseen verrattuna. Jos olet sattunut maksamaan ne pankkisiirtona niin että viestissä näkyy, mistä on maksettu, niin ehkä sekin voisi olla ok. Voi tietenkin olla, että verottaja suhtautuisi yksityishenkilöiltä tehtyihin ostoksiin epäluuloisemmin, kuin firmasta ostettuihin, jos sattuisi tarkastus osumaan kohdalle (suurempi todennäköisyys, että on harrastettu kuittitehtailua jonkun kaverin kanssa), eli on ehkä suurempi todennäköisyys, että joutuu selittelemään ja selvittelemään enemmän.
(Ja ALV ei todellakaan liity tähän asiaan mitenkään. Sillä olisi muunlaista merkitystä silloin, jos ostajana olisi ALV-velvollinen firma.)
Eli se että minulla on mobilepayssa tapahtuma siitä että olen siirtänyt x määrän euroja henkilölle ja siihen lisäksi vaikka tori keskustelu missä ilmenee että olen ostamassa näytönohjainta tietyllä summalla pitäisi riittää?
Ohjeissa puhutaan "tietokoneista tai laitteista". Jos kuitilla on vain yksittäisiä komponentteja/laitteita/työvälineitä, niin itse tulkitsen yksittäin ostetut näyttikset yksittäisiksi laitteiksi/työvälineiksi, joten aion poistaa jokaisen 100%. Ei työkalujenkaan ohjeissa mainita mitään siitä että jos ostat 5 halpaa kompuraa joiden yhteissumma ylittää 1200€, etteikö näitä saisi yksittäin vähentää.
Voi kun joku vain selvittäisi tuon asian verottajalta kirjallisena, niin ei tarvisisi jatkuvasti arpoa asiaa. Tosiaankin, veroilmoitukselle voi laittaa mitä vain ja jos tarkistus osuu kohdalle, niin voi kurat lentää housuille. Kannattaa siis olla tarkkana mitä sinne laittaa.Tää on sellanen iso tulkinta ero mihin kannatta hakea jotain kättäpidempää kuin oma spekulaatio. Jos meinaan tulkitset väärin niin saat todennäköisesti isot mätkyt maksettavaksi jos tarkastus osuu kohdalle.
Esimerkkikin on huono, 5 halpaa komporuaa jokainen toimii yksitellen ja niitä käytetään yksitellen, mutta se yksittäinen näytis ei tee yhtään mitään ellei sillä ole konetta ympärillä. Jos näyttis on rigissä missä 20 korttia se ei ole erillinen laite ja erittäin suurella todennäköisyydellä se kokonaisuus on yksittäinen tietokone verottajan mukaan. Ja jos et ajatellut ilmoitella rigikokonaisuuksia vaan latoa vaan listaa osista niin todennäköisempänä pitäisin, että verottaja laskee ne kaikki yhteen ja se on 25% koko köntästä kuin, että jokainen rivi laskettaisiin erilliseksi laitteeksi.
Mutta tosiaan tämä vaan mun tulkinta ja näitä tuntuu tästä aiheesta riittävän
Tää on sellanen iso tulkinta ero mihin kannatta hakea jotain kättäpidempää kuin oma spekulaatio. Jos meinaan tulkitset väärin niin saat todennäköisesti isot mätkyt maksettavaksi jos tarkastus osuu kohdalle.
Esimerkkikin on huono, 5 halpaa komporuaa jokainen toimii yksitellen ja niitä käytetään yksitellen, mutta se yksittäinen näytis ei tee yhtään mitään ellei sillä ole konetta ympärillä. Jos näyttis on rigissä missä 20 korttia se ei ole erillinen laite ja erittäin suurella todennäköisyydellä se kokonaisuus on yksittäinen tietokone verottajan mukaan. Ja jos et ajatellut ilmoitella rigikokonaisuuksia vaan latoa vaan listaa osista niin todennäköisempänä pitäisin, että verottaja laskee ne kaikki yhteen ja se on 25% koko köntästä kuin, että jokainen rivi laskettaisiin erilliseksi laitteeksi.
Mutta tosiaan tämä vaan mun tulkinta ja näitä tuntuu tästä aiheesta riittävän
Voi kun joku vain selvittäisi tuon asian verottajalta kirjallisena, niin ei tarvisisi jatkuvasti arpoa asiaa. Tosiaankin, veroilmoitukselle voi laittaa mitä vain ja jos tarkistus osuu kohdalle, niin voi kurat lentää housuille. Kannattaa siis olla tarkkana mitä sinne laittaa.
Oma käsitykseni on, että on ihan sama mitä ostaa, niin yli 1200e hankinnat (yhteensä) vähennetään poistoina, eli 25% vuodessa. Poislukien wc paperi yms kertakäyttötavara, jonka saa vähentää kerralla. Näytönohjaimet eivät ole tuollaisia tuotteita
Toistaalta taas _mun_ mielestä olisi yksittäisiä kortteja parempi verratta tietokoneen lisälaitteisiin (esim. tulostin), koska niitä voit siirtää ja varmaan siirretäänkin koneesta toiseen, myydään ja ostetaan yksitellen tarpeen ja tarjonnan mukaan, ja se on selkeä laite joka tekee tietyn työn, tässä tapauksessa louhimisen.
"Jos työvälineen todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta, hankintameno vähennetään poistoina. Poisto tehdään esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 % menojäännöksestä." -- "Jos työväline on tuhoutunut, jäljellä olevan poistamattoman hankintamenon voi vähentää kerralla sinä verovuonna, jona työväline on tuhoutunut."
Eli jos sulla on vaikka viiden tonnin rigi (5x3070), jota olet kirjanpitoon merkinnyt yhtenä laitteena ja vuonna 2022 tuhoutuu pari korttia epäonnisesti. Eli olet jo tehnyt 25% poiston koko roskasta, miten toimit rikkimenneiden korttien osalta kun niistä pitäis saada täydet poistot? Mun mielestä tässä olisi helpoin toimia vaan niin että se kortti on oma työkalu = oma rivi kirjanpidossa.
Ja korttien myyminenkin helpompaa kun niitä ei ole jyvitetty mihinkään kokoonpanoon.
Kyllä, siinä käsityksessä olen. Jokuhan tuossa juuri pastesi verottajalta, että työkalut vähennettään erikseen poistoina, joista avainsana on poisto. Ei siis kertavähennys.Eli sun mielestä kaikki summataan yhteen oli ne sitten eri koneita tai ei? Meneekö se jollain remppaäijjälläkin noin eli kun se ostaa sähkötyökaluja ja niiden yhteenlaskettu summa on vaikka 5000€, mutta yksittäiset alle 1200€ niin laskettaisiin muka kaikki yhteen?
Verotajan ohjeessa kyllä puhutaan yksitöistä ei kokonaisuudesta, että olis mukava tietää minkä perusteella olet tuohon päätynyt.
Jos meinaan tulkitset väärin niin saat todennäköisesti isot mätkyt maksettavaksi jos tarkastus osuu kohdalle.
Minä tulkitsen asian parhaan käsitykseni mukaan, enkä yritä kiertää veroja, joka tapauksessa verottaja vie omansa meni siihen yksi tai useampi vuotta. Mitään rangaistusta asiassa tuskin tulee vaikka tarkastaisivatkin summat sitten erilaiseksi, kyllä rahaa on jemmassa maksaa ylimääräiset vaikka sitten menisikin vain 25%. Lähinnä kai tulee sitten joku naurettava viivästyskorko päälle.
Kyllä, siinä käsityksessä olen. Jokuhan tuossa juuri pastesi verottajalta, että työkalut vähennettään erikseen poistoina, joista avainsana on poisto. Ei siis kertavähennys.
Toivon olevani väärässä, kun itselläkin olisi aika paljon vähenettävää
Sepä se kun ei välttämättä selviä vaan viivästyskorolla:
Noh joku satasen korotus nyt on aika merkityksetön. Ihan mielenkiinnolla seurailen kuitenkin, jos joku vielä rautalangasta kyselee verottajalta asiaa, itse ei jaksa. Mutta ne neuvonnatkin ovat vain niitä, vain ennakkoratkaisu on faktaa..
Eli jos on ostanut hp tupakka-askeja vaikka 5kpl (koneen hinta alle 1200€) niin nuo voi laittaa poistoihin kaikki? Jos yhden koneen hinta taas olisi 1201€ niin tämän kohdalla voi vähentää vain 25% hankintahinnasta ensimmäisenä vuotena?
Tästä hommasta tekee hankalan se, että ihan sama vaikka verottaja kertoisi kirjallisena jollekin, että näin se menee, niin se tulkinta voi myöhemmin muuttua. Verottajan asiakaspalvelun ohje tai neuvo ei ole verottajaa sitova. Verotettavan pitää vain toimia oikein, tietämättä aina mikä on oikein. Kunhan ei tahallisesti kierrä laittomasti veroja, niin tuskin tuosta sanktiota tulee.
Sukanvarteen vaan sen sen verran puskuria, että jos laitteet menisivätkin 25% mukaan, niin pystyy sen lopun maksamaan jos sitä pyydetään.
Minä en löytänyt verottajan ohjeesta monikkoa tietokoneista. Sen mitä löysin koski yhtä tietokonetta. Verottaja ei ainakaan esimerkeissään kerro miten tulee toimia vaikka kahden tietokoneen kanssa, niputetaanko ne vai käsitelläänkö erillisinä.
Tuo tulostinvertaus on aika hyvä. Pelkällä näytönohjaimellakaan ei tee mitään, vaan se tarvitsee laitteen joka sitä ohjaa. Miksi tulostin olisi eri asia kuin näytönohjain?
Saa.Saiko näytönohjaimen hinnasta vähentää 50%, jos osa käytöstä on pelaamista? Noin 10h viikossa ja muu aika mainaamista. Vai saako vähentää mitään?
Vero-optimointi on tietysti lähtökohtaisesti oikein ja näin pitää tehdäkin, mutta enpä olisi yllättynyt vaikka verottaja tekisikin linjauksen että raja on nimeomaisesti tässä käyttötarkoituksessa yhteensä 1200 euroa. Mainaushan on siitä mielenkiintoista, että voi olla että ens vuonna kukaan ei mainaa enää mitään, jolloin kertapoisto tarjoaa vääränlaisen veroedun. Harvassa lienee ne, jotka oikeasti ajavat ne korttinsa kaatopaikalle mainaamalla ja vielä alle kolmen vuoden. Käytännössä nyt vähennetään verotuksessa täysimääräisesti laitteistoa joka ensi vuonna pistetään myyntiin ilmoittamatta myyntitulosta verottajalle, tai käytetään laitetta itse esim. pelikäytössä. Siinä mielessä tuo 25% vuosipoistot ja loppuosan kertapoisto siinä vaiheessa jos laite hajoaa olisi "oikeampi".
E: Tässähän tilanne on outo myös siksi, että tuo kulujen vähentämisen mahdollisuus oikeastaan on se tekijä, joka tekee tästä toiminnasta "järkevää" isolle osalle porukasta, ja tilanne on tämä todennäköisesti vain kausiluontoisesti. Ilman tätä veroetua on kyseenalaista lähtisikö kukaan investoimaan laitteisiin jotka eivät koskaan välttämättä edes tuota omaa hintaansa (ilman verojen "optimointia" ja laitteen myyntiä "pimeästi" tai sen hyödyntämämisetä henkilökohtaiseen käyttöön)
Hyvin voisi ainakin olettaa, että ei verottaja yksityisillekkään mitään erivapauksia anna verrattuna esim. toiminimen kautta louhimiseen vähennysten suhteen. Rajat pienhankinnoille on maksimissaan 1200e yksittäistä hankintaa kohden ja maksimissaan 3600e edestä voi pienhankintoja vähentää vuodessa. Jos taas kantti riittää vedota maksimissaan 3 vuoden oletettuun käyttöikään niin kumpaakaan rajaa ei ole.
Ei ole tämän aiheen tiimoilta tainnut aiemmin tulle esiin sana pienhankinta. Oletetavasti tälle on joku vastakohta olemassa isohankinta ? Mikä noiden ero on? Jos on yrityksen päätöiminta on louhimista niin onko noiden laitteiden kasaus silti pienhankintaa?
Ero on juuri se hankintahinta, alle 1200e laitteet / koneet lasketaan pienhankinnoiksi ja ne voi vähentää kerralla. Kaikki verovuoden pienhankinnat lasketaan yhteen ja näitä voi vähentää 3600e edestä vuodessa. Muuten mennään sitten poistojen kautta, joka sekin on tuon usein mainitun 25% sijaan suurimmissa osassa tapauksia 50% menojäännöksestä verovuosina 2020-2023.
Yksityiset voi ilmeksesti vähentää kerralla vain tuon 1200e. Oletan pienhankintojen koskevan vain yrityksiä, kuten vero.fi kertookin :Ero on juuri se hankintahinta, alle 1200e laitteet / koneet lasketaan pienhankinnoiksi ja ne voi vähentää kerralla. Kaikki verovuoden pienhankinnat lasketaan yhteen ja näitä voi vähentää 3600e edestä vuodessa. Muuten mennään sitten poistojen kautta, joka sekin on tuon usein mainitun 25% sijaan suurimmissa osassa tapauksia 50% menojäännöksestä verovuosina 2020-2023.
Aah tottakai! Olisi loogista, että yksityishenkilölläkin on tuollainen raja vaikka siihen en ole törmännyt missään ohjeessa, koska ohje on selkästi tehty ihmisiä varten jotka mainaa yhdellä koneella täysin tai osa-aikaisesti.
Soittelin verottajalle pariinkin otteeseen, ja sain kahdelta eri virkailijalta vastauksen että toimintaasi tulkitaan "kokonaisuutena" jolloin pätee nämä 25% per vuosi/poisto vähennysäännöt. Kerroin sinne että minulla ei ole yli 1000€ hankintoja, mutta hankintoja on yhteensä jotain yli 5000€ edestä,niin meinasivat että kokonaisuutena menee. Missähän summissa tuossa kulkee oikein raja, ja mistä tämä 3600€ pienhankintoja per vuosi on revitty? en ole moisesta kuullutkaan.
Sittenhän on vielä tuo sähkönkulutus, kai sekin tuonne vähennyksiin lisätään? pitää vaan pystyä osoittamaan jotenkin mainauksen viemä sähkö, eräs virkailija esitti yhdeksi malliksi että verrataan vaikka elokuun 2020 ja 2021 kulutusta ja lasketaan erotus, jos et ole siis 2020 vielä mainannut.
Aika suurista summista pitäisi olla kyse että tuon 425€ maksaa hakemuksesta.
Hakee ennakkoratkaisun niin tarvitse arpoa
pitää vaan pystyä osoittamaan jotenkin mainauksen viemä sähkö, eräs virkailija esitti yhdeksi malliksi että verrataan vaikka elokuun 2020 ja 2021 kulutusta ja lasketaan erotus, jos et ole siis 2020 vielä mainannut.
Soitin myös eilen ja minulle neuvottiin juuri päin vastoin, eli voi vähentää kerralla kaikki alle 1200 €. Hienoa olisi jos tähän nyt joku selvyys saataisiin..
EDIT: Selvennän vielä sen verran, että kysyin suoraan tapahtuuko poisto 25 % erissä, onko mitään ylärajaa (3600 €) niin virkailija vastasi että ei. Lisähuomautuksena kertoi vain, "Kunhan nyt ei joka vuosi näin suurella summalla tee vähennyksiä".
Ihanan epätarkkaa Muuten kaikki pitää olla sentilleen ja pilkulleen, mutta näitä arvoja voi vetää sitten ihan hatusta...
Tulipa tälläinen ajatus ihan puskista mieleen, mitenkrypto tienestit vaikuttavat eri tukien saamiseen, eläke jne? mainaustulothan katsotaan ansiotuloksi ja ne näkyvät verotuksessa mikäli maksat niistä verot esim. vuodelle 2021, vaikka sieltä ei tulisi euroakaan tilille. Monien tukien ja eläkkeiden kanssa on ihan helvetin tarkkaa ettei ole muita tuloja, ja jos on niin ne voi pienentää näitä tukien määriä, jopa voivat periä niitä takaisin..
Verotettava tulo mainaukseen liittyen:
1. Kun kryptokolikko siirtyy mun kryptotilille -> Binance/Coinmotion mun tapauksissa. Tästä siis lähtee jo vero ja se täytyy ilmoittaa verokarhulle?
2. Kun kryptokolikko siirtyy mun pankkitilille -> Osuuspankki mun tapauksessa. Tästä myös ilmoitetaan verokarhulle.
Verovähennys:
Voinko verovähentää täysin kotelon ja kaikki sen sisälmykset jos niistä olen jotain maksanut? Koska nuo laitteet on 100% kryptomainausta varten.
Mites sitten esim. kun on kaksi läppäriä jotka ovat myös peli- ja opiskelukäytössä. Pitääkö itse arvioida kuinka suuri osa käytöstä on mainauksessa? Esim. 50% ostohinnasta?
Kotona valtion sähkö. Voiko tästä jollain tapaa saada verovähennystä?
1. Kyllä. 2. Ei. Ilmoitus tehdään jo siinä vaiheessa kun olet hankkinut ja jos vielä vuoden viimeisenä päivänä omistat kryptoja.
Veroa maksetaan luovutusvoitosta. Eli siitä osuudesta joka on voittoa krypto-€ vaihdossa. Tai yhtälailla krypto-krypto vaihdossa. Krypton siirtely ei kuulu verottajalle.
Verovähennyksen voi tehdä 1200€ asti. Sen jälkeen poisto. Tai sitten vain kaikki vähennykseen, tähän ei ole selkeätä linjaa. Ja tästä on väännetty tässäkin langassa alusta saakka.
Ja jos läppäri on sekalaisessa käytössä, vähennys oman arvion mukaan.
Olet asian ytimessä ja ymmärtänyt oikein eli sulle voi olla tulossa reipas 200e yllätysmaksu siirtokulujen suuruudesta riippuen. Jos siirtokuluja on 60e niin yllätysmaksu tulee.Nyt kuitenkin tajusin viimein, että koko vuoden louhinnasta aiheutuneiden siirtokulujen vuoksi tuo tonnin raja mahdollisesti paukkuu ja silloinhan pitää maksaa pääomatulojen veroprosentin mukaan veroa saamistani myyntivoitoista.
Terve pöytään. Tämä on hyvä ketju josta on paljon saanut hyviä vinkkejä, mutta nyt tuli itselläkin vähän kysyttävää eteen. Itse olen tosiaankin työtön ja harrastanut louhintaa tammikuusta alkaen, kuvitellen aina tähän päivään asti, että louhintatuotot verotetaan verokortissani olevan pienen ennakonpidätysprosentin mukaan, kunhan tuloraja ei ylity. (ei ole lähelläkään ylittymistä).
Tänään kuitenkin omaverossa kun oli tarkoituksena ilmoittaa verokorttiin nämä louhintatulot (muutama tonttu), niin verokortti laski minulle veroprosentiksi louhintojen osalta noin 25% ja kertoi että joudun maksamaan louhinnoistani veroja noin 800 euroa. Pitkään pelasin verokortin kanssa lukuja muutellen, mutta ei ne louhintatulojen isot veroprosentit siitä mihinkään laskeneet. Tämä oli kyllä todella ikävä yllätys, varsinkin kun tarkoitukseni ei ollut laittaa vähennyksiin laitteistoa ollenkaan, vaan myydä kaikki pois vuoden vaihteessa. Onko todellakin niin, että louhintatuotot, eli "muut tulot", verotetaan omilla prosenteillaan eikä verokortissa lukevan ennakonpidätysprosentin mukaan? Kenelläkään asiasta omakohtaisia kokemuksia?