Ei mielestäni mene, louhintaa sekin on.Meneekö ohi aiheesta jos kysyn mitä se sitten käytännössä tulee tarkoittamaan kun louhinta loppuu? Eli siis miten tuo PoS toimii, onko siihen tavallisella ihmisellä mitään saumoja lähteä mukaan, vai pitääkö olla satoja tai tuhansia euroja varaa heitellä kiinni noihin "takuisiin"? Ja miten se ylipäätään tapahtuu, siis käytännössä?
"Tavallinen ihminen" voi osallistua PoSiin esim. jonkin kryptopörssin kautta, jolloin haluamallasi summalla pystyt steikkaamaan. Käsittääkseni enemmän tai vähemmän samalla tavalla se menee muissakin pörsseissä, mutta kerron nyt, miten se menee Binancessa.
Binancessa staking rewardia maksetaan, kun sulla on spot walletissa BETH (Beacon ETH)-coinia. Tuota voi hankkia itselleen virallisen ETH 2.0 staking portalin kautta, jolloin BETH/ETH vaihtuu kurssilla 1:1. Vaihtoehtoisesti BETHiä voi ostaa ETH:lla, tällä hetkellä kurssi on n. 0,97. Kurssi on noussut nyt lähemmäs yhtä, kun usko ETH mergen tapahtumiseen on viimeisten testien myötä noussut. Parhaimmillaan sitä on saanut kurssiin 0,9, itse olen suurimmaksi osaksi ostanut n. 0,93 kurssilla. Kun merge aikanaan tapahtuu, BETH muuttuu ETH:ksi kurssiin 1:1. Käytännössä siis stakingin lisäksi ostamalla suoraan itse BETHiä saa "ilmaiseksi" ETH:ta sen verran kuin kurssi poikkeaa yhdestä. Koko BETH/ETH-parin idea on ollut vain siinä, että steikkauksesta pystyy irtautumaan myymällä BETHit takaisin ETH:ksi, mutta tähän asti siitä on siis ottanut takkiin jonkin verran.
Tuotto on n. 5 %, joka sulle maksetaan päivittäin BETHinä spot walletin BETH-position mukaan. Tulo on nyt tuota luokkaa, mutta on arveltua, että se voisi tuplaantuakin mergen jälkeen, kun PoS-transaktioiden määrä kasvaa. PoW-louhintaan verrattavia tuloja sillä ei siis saa, mutta toisaalta eipä ole laitteistoakaan kulumassa, kuluttamassa energiaa ja vaatimassa huoltoa. Lisäksi tuottoa tulee tietysti siitä, jos ETH-kurssi alkaa kehittymään positiviisesti, kun vapaana olevan ETH:n määrä laskee burningin, pienempien louhintatulojen ja steikkaukseen kiinnitetyn ETH:n takia.
Itse olen vuoden alusta laittanut kaiken ETH:n kiinni BETHiksi ostamalla sitä suoraan. Ajatuksena se, että koska kuitenkin olen ajatellut nämä killingit hodlata, miksei sitten steikkaisi samalla. Tulee lisää louhintatulokakin samalla, joka stakingin osalta on siis pääomatuloa.