Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
USB:llehan sitä ei suositella asennettavaksi. Tikut eivät välttämättä kestä kirjoitusmääriä. Laitoin kaapinpohjalta löytäneelle SSD:lle.
Tikkuasennusta varten laitetaan hakemistossa olevaan konffitiedostoon parametri logs-off jolloin HiveOS ei kirjoita tikulle juuri mitään. Eli toimii täydellisesti tikuilla 4GB ylöspäin (muistaakseni).
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Kuinkas vaikea se HiveOS on saada pyörimään? Muistitikku vaan USB:hen kiinni, HiveOS-asennus sinne ja samat asetukset korteille kuin Windowsissa? Kuinkas iso USB-tikku tarvitaan, taitaisi joku muutaman kymmenen GB tikku löytyä hyllystäkin...
Yksinkertaisuudessaan lataan imagen ja kirjoitat sen muistitikulle. Teet tunnukset HiveOS:iin. Päivität tikulla olevaan config tiedostoon oman rig id:si. Käynnistät koneen tikulta. Sen ilmestyy rigiksi HiveOS webbisivulle kun loggaat sinne sisään. Tämän jälkeen kaikki tarpeellinen tapahtuu nettisivuilla. Laitat kellot ja tuulettimen nopeuden kohdilleen. Määrittelet lompakon tiedot sivuille. Teet flightsheetin johon määrittelet lompakon ja poolin ja valitset haluamasi mainaussoftan. Sitten vaan raketti-ikonia flightsheetin vierestä jolloin se otetaan käyttöön. Monitorointi ja etäkäyttö onnistuu webin kautta tai puhelinsovelluksella.

Tuo logs-off asetus taitaa olla jo ihan vakiona päällä, eli se ei käytä sitä muistitikkua juuri ollenkaan. Toki heikkolaatuiset tikut voi hajota jo siitä että ne on pitkään kiinni koneessa.

Ai niin ja kun Linuxissa ollaan, niin muistin kellot pitää tuplata Windowsiin verrattuna. Eli jos mem clk on Windowsissa vaikka +1200, niin Linuxissa sen pitää olla +2400 jotta lopullinen nopeus on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
581
USB:llehan sitä ei suositella asennettavaksi. Tikut eivät välttämättä kestä kirjoitusmääriä. Laitoin kaapinpohjalta löytäneelle SSD:lle.

Asennus on helppo:
Logi pois käytöstä niin kirjoitusmäärät jää aika pieniksi. Yli vuoden olen jo itse ajanut USB tikulta kahta rigiä eikä ongelmaa.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 114
Tänään käynnistelin kolmannen windows rigin uudelleen pitkästä aikaa, asentelin päivitykset jne. niin share lukemat näytti jotain 100320/2/3. Yhdessä rigissä oli jotain 40000/0/0. Kyllä homma toimii windowsillakin, mahtoi olla noin kuukausi takaperin kun viime kerran koskin rigeihin.
 
Liittynyt
10.03.2021
Viestejä
173
Mikäs on jengin louhintasuunnitelmat nyt kun kevättä (=lämmintä) puskee ja eth2'stakin kait odotellaan (en tiedä tän päivän tilannetta)

Näyttisten jälleenmyyntiarvohan on romahtanut aivan totaalisesti tässä muutamassa kuukaudessa niin mites suu pannaan?

Itse tein sen päätöksen pari kuukautta sitten, että myin 3080n (1600e) ja 2060n (350e) mutta ostin silti pari 1060:aa (180+200e) pitämään lämpöä yllä ja annan niiden nyt vaikka sulaa ja kairaan niin kauan kun etheriä pystyy. En oo kuvitellukaan, että niistä enää saisi koskaan mitään rahaa.
HP:n pakettikone 3060ti:llä saa jauhaa kunnes lämpötilat on liikaa ja sitten taidan ottaa käyttöön sen muksulle pelikoneeksi.

Ensi talvena sitten katselee uusiksi mikä on tilanne, että voiko noilla 1060:a jotain röpökolikkoa kairailla lämmitysmielessä.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
347
Mikäs on jengin louhintasuunnitelmat nyt kun kevättä (=lämmintä) puskee ja eth2'stakin kait odotellaan (en tiedä tän päivän tilannetta)

Näyttisten jälleenmyyntiarvohan on romahtanut aivan totaalisesti tässä muutamassa kuukaudessa niin mites suu pannaan?

Itse tein sen päätöksen pari kuukautta sitten, että myin 3080n (1600e) ja 2060n (350e) mutta ostin silti pari 1060:aa (180+200e) pitämään lämpöä yllä ja annan niiden nyt vaikka sulaa ja kairaan niin kauan kun etheriä pystyy. En oo kuvitellukaan, että niistä enää saisi koskaan mitään rahaa.
HP:n pakettikone 3060ti:llä saa jauhaa kunnes lämpötilat on liikaa ja sitten taidan ottaa käyttöön sen muksulle pelikoneeksi.

Ensi talvena sitten katselee uusiksi mikä on tilanne, että voiko noilla 1060:a jotain röpökolikkoa kairailla lämmitysmielessä.
Ostaisin lisää kalustoa, mutta veikkaan että lämpökuorma on itsellä tapissa tällä hetkellä kesää ajatellen. Katsotaan sitten 4000-sarjalaisia seuraavaksi.
Varmaan saatavuuksien parantuminen kaupan hyllyltä on laskenut käytettyjen näyttisten hintoja? Tuotot on pysyny vakiona jo pitkään.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
No en sanoisi että näytönohjaimien hinnat romahtaneet olisi. Ehkä enemmänkin normalisoituneet ja myyntiajat pidentyneet. Ei menee enää 3080 non-lhr 1800e hinnalla kaupaksi. Ja luonnollisesti non-LHR lisä alkaa lähestyä nollaa, muita kuin ETH mainatessa ei ole eroa onko LHR vai ei. PoS siirtymä voi hyvin mennä kohti loppuvuotta, sen verran hiljaista on ollut sillä rintamalla. Ja mieleen tulee kyllä se Matrix-memeä myötäillen lausuttu: "What if I told you, there is no PoS".

Ilmojen lämmetessä kalustoa siirtyy asuintiloista varastoon, sielläkin pitää varmaan energiatehottomimmat jättää osakäytölle ettei kuumene liikaa. Asuintiloihin ajattelin jättää Levovon pöntöt nurkkiin, jos tulee kylmempiä päiviä niin lämmittelen niillä sitten, muulloin saavat olla pois päältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Mikäs on jengin louhintasuunnitelmat nyt kun kevättä (=lämmintä) puskee ja eth2'stakin kait odotellaan (en tiedä tän päivän tilannetta)

Näyttisten jälleenmyyntiarvohan on romahtanut aivan totaalisesti tässä muutamassa kuukaudessa niin mites suu pannaan?

Itse tein sen päätöksen pari kuukautta sitten, että myin 3080n (1600e) ja 2060n (350e) mutta ostin silti pari 1060:aa (180+200e) pitämään lämpöä yllä ja annan niiden nyt vaikka sulaa ja kairaan niin kauan kun etheriä pystyy. En oo kuvitellukaan, että niistä enää saisi koskaan mitään rahaa.
HP:n pakettikone 3060ti:llä saa jauhaa kunnes lämpötilat on liikaa ja sitten taidan ottaa käyttöön sen muksulle pelikoneeksi.

Ensi talvena sitten katselee uusiksi mikä on tilanne, että voiko noilla 1060:a jotain röpökolikkoa kairailla lämmitysmielessä.

Kyllähän sitä tuottoa vielä ropisee. Vielä on varaa rommailla. Karkeasti voisi sanoa, että tuotto on 4-5x sähkönkulutukseen verrattuna. Täähän oli parhaimmillaan mullakin jotain 12x vuosi sitten vaikka oli epäedullista pakettikone settiä eli nykyisellä laitteistolla lähempnä 15x. Ei ihme että silloin ei saanut kortteja mistään XD. Marraskuussa kävi taas lähempänä kymppiä...

Tarpeeksi kun on kortteja niin kyllä sieltä niitä euroja ropisee silti ja jää jotain sähkön jälkeenkin käteen. Vaikka gpu arvo nyt on laskenut reilusti niin jos mitään ei myy kuten osakkeissa niin tappiot ei realisoidu. Katotaan sitten 3v päästä kun 3060ti non lhr maksaa taas 1000€... or not :cigarbeye:

Kesään mennessä mulla on oma farmi maksanut itsensä takaisin kevyesti. Ei kaikki yksittäiset uudemmat kortit, mutta kokonaisuudessaan.

Sen verran on tullut pääpunasena ostettua kalliilla kortteja, että nyt pitää vähän himmailla vaikka halvalla saisikin. Eipä sillä ettei ne pääsulakkeetkaan riitä. Mutta on jo niin paljon euroja kiinni tässä hommassa ettei oikeen pokka riitä. Jälkeen voi sitten todeta, että olis vaan kannattanut tasaisesti kasvattaa ja investoida.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 719
Yksinkertaisuudessaan lataan imagen ja kirjoitat sen muistitikulle. Teet tunnukset HiveOS:iin. Päivität tikulla olevaan config tiedostoon oman rig id:si. Käynnistät koneen tikulta. Sen ilmestyy rigiksi HiveOS webbisivulle kun loggaat sinne sisään. Tämän jälkeen kaikki tarpeellinen tapahtuu nettisivuilla. Laitat kellot ja tuulettimen nopeuden kohdilleen. Määrittelet lompakon tiedot sivuille. Teet flightsheetin johon määrittelet lompakon ja poolin ja valitset haluamasi mainaussoftan. Sitten vaan raketti-ikonia flightsheetin vierestä jolloin se otetaan käyttöön. Monitorointi ja etäkäyttö onnistuu webin kautta tai puhelinsovelluksella.

Tuo logs-off asetus taitaa olla jo ihan vakiona päällä, eli se ei käytä sitä muistitikkua juuri ollenkaan. Toki heikkolaatuiset tikut voi hajota jo siitä että ne on pitkään kiinni koneessa.

Ai niin ja kun Linuxissa ollaan, niin muistin kellot pitää tuplata Windowsiin verrattuna. Eli jos mem clk on Windowsissa vaikka +1200, niin Linuxissa sen pitää olla +2400 jotta lopullinen nopeus on sama.
No eipä vaikuta kovin kummoiselta. Katsotaan, josko Windows taas rauhoittuisi ajuriensa kanssa, vai ruvetaanko vielä asentelemaan Hiveä.

Onkos tullut jotain valistuneita arvauksia mergestä? Itselläni tosiaan tilanne se, että olen niin kevyellä kalustolla kiinni, niin mainaan ihan tappiin saakka näillä. Ja varmaan mergen jälkeenkin ainakin lämmityskauden lähestyttyä jotain killinkiä, jonka sitten kääntää ETH/BTC.

Nyt olen pikku hiljaa palautellut aiemmin fiatiksi kääntämiäni ethereitä takaisin ja steikannut kaikki. Eipä sitä nyt paljon ole vieläkään kasassa, mutta joka kuukausi kuitenkin enemmän uudelleensijoituksen ja louhinnan myötä :)
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 114
No eipä vaikuta kovin kummoiselta. Katsotaan, josko Windows taas rauhoittuisi ajuriensa kanssa, vai ruvetaanko vielä asentelemaan Hiveä.

Onkos tullut jotain valistuneita arvauksia mergestä? Itselläni tosiaan tilanne se, että olen niin kevyellä kalustolla kiinni, niin mainaan ihan tappiin saakka näillä. Ja varmaan mergen jälkeenkin ainakin lämmityskauden lähestyttyä jotain killinkiä, jonka sitten kääntää ETH/BTC.

Nyt olen pikku hiljaa palautellut aiemmin fiatiksi kääntämiäni ethereitä takaisin ja steikannut kaikki. Eipä sitä nyt paljon ole vieläkään kasassa, mutta joka kuukausi kuitenkin enemmän uudelleensijoituksen ja louhinnan myötä :)
Millaisia ajuriongelmia sinulla tarkalleen oikein on? Kaatuileeko vehkeet? oletko aivan varma että ongelma ei liity esim. virtaan? Itsellä on kolme 6xgpu rigiä joissa kaikissa windows 10 pro. Winukoista olen poistanut kaiken turhan skeidan, disabloinut kaikki turhat featuret, asentanut vain välttämättömät laitteistoajurit jne.. Boottaan rigit n 1kk välein, asennan windows ja gpuohjain päivitykset, mitään ongelmia ei ole "ajureiden" kanssa. Joskus olen joutunut tappelemaan korttien tunnistamisen kanssa, ja tätäkin tapahtunut yleensä vain jos olen muuttanut jotain setupissa, vaihtanut kortteja tai paikkoja, tai rigiä kasatessa. Aina olen saanut kuitenkin rigit lopulta toimimaan. Itsellä oli touhua aloitellessa melko paljon kaatumisia, kaikki nämä liittyivät jollain tavalla virtaan.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 719
Millaisia ajuriongelmia sinulla tarkalleen oikein on? Kaatuileeko vehkeet? oletko aivan varma että ongelma ei liity esim. virtaan? Itsellä on kolme 6xgpu rigiä joissa kaikissa windows 10 pro. Winukoista olen poistanut kaiken turhan skeidan, disabloinut kaikki turhat featuret, asentanut vain välttämättömät laitteistoajurit jne.. Boottaan rigit n 1kk välein, asennan windows ja gpuohjain päivitykset, mitään ongelmia ei ole "ajureiden" kanssa. Joskus olen joutunut tappelemaan korttien tunnistamisen kanssa, ja tätäkin tapahtunut yleensä vain jos olen muuttanut jotain setupissa, vaihtanut kortteja tai paikkoja, tai rigiä kasatessa. Aina olen saanut kuitenkin rigit lopulta toimimaan. Itsellä oli touhua aloitellessa melko paljon kaatumisia, kaikki nämä liittyivät jollain tavalla virtaan.
Siis ongelma on se, että vaikka olen kaikilla löytämilläni tavoilla yrittänyt estää ajureiden asentumisen, niin jostain ihmeen syystä ne vaan tunkee Windows updaten kautta. WLAN on maksullinen, joten sen ei pitäisi automaattisesti edes ladata mitään. Ja näin se Windowsin omien updatejen kanssa toimiikin, mutta ei voi ymmärtää, mistä se keksii esim. AMD:n ajurit ladata automaattisesti. Tää on vielä huono, kun on home-versio. Ei saa tehtyä sitä, että estäisi asentamisen automaattisesti kuten Prolla. Eli lataisi, mutta ei asenna. Silloin saisikin sen hallitusti tehdä silloin, kun sopii ja kaikki olisi valmiiksi ladattuna.

Olen lisäksi erilaisilla keinoilla yrittänyt torpata 3. osapuolien ajureiden lataamisen, mutta ei. Löysin jotain rekisteripuukotuksiakin. Sain siis nämä ajureiden asentumisongelma viime vuonna kuriin, mutta jostain syystä nyt ovat alkaneet uudelleen. Kenties syynä on Windowsin päivittyminen, joka ehkä on pyyhkinyt noita defaultille.

Sinällään ilman tuota ongelmaa rigi on vakaa kuin mikä. Käy ja kukkuu kuukausitolkulla. Sama juttu, että olen poistanut kaikkea ylimääräistä Windowsista. Jo ihan turvallisuussyistäkin.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
317
Siis ongelma on se, että vaikka olen kaikilla löytämilläni tavoilla yrittänyt estää ajureiden asentumisen, niin jostain ihmeen syystä ne vaan tunkee Windows updaten kautta. WLAN on maksullinen, joten sen ei pitäisi automaattisesti edes ladata mitään. Ja näin se Windowsin omien updatejen kanssa toimiikin, mutta ei voi ymmärtää, mistä se keksii esim. AMD:n ajurit ladata automaattisesti. Tää on vielä huono, kun on home-versio. Ei saa tehtyä sitä, että estäisi asentamisen automaattisesti kuten Prolla. Eli lataisi, mutta ei asenna. Silloin saisikin sen hallitusti tehdä silloin, kun sopii ja kaikki olisi valmiiksi ladattuna.

Olen lisäksi erilaisilla keinoilla yrittänyt torpata 3. osapuolien ajureiden lataamisen, mutta ei. Löysin jotain rekisteripuukotuksiakin. Sain siis nämä ajureiden asentumisongelma viime vuonna kuriin, mutta jostain syystä nyt ovat alkaneet uudelleen. Kenties syynä on Windowsin päivittyminen, joka ehkä on pyyhkinyt noita defaultille.

Sinällään ilman tuota ongelmaa rigi on vakaa kuin mikä. Käy ja kukkuu kuukausitolkulla. Sama juttu, että olen poistanut kaikkea ylimääräistä Windowsista. Jo ihan turvallisuussyistäkin.
Control panel->system->advanced system settings->hardware->Device installation settings ainakin Pro windowsissa. Onko myös home:ssa ?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 834
Siis ongelma on se, että vaikka olen kaikilla löytämilläni tavoilla yrittänyt estää ajureiden asentumisen, niin jostain ihmeen syystä ne vaan tunkee Windows updaten kautta. WLAN on maksullinen, joten sen ei pitäisi automaattisesti edes ladata mitään. Ja näin se Windowsin omien updatejen kanssa toimiikin, mutta ei voi ymmärtää, mistä se keksii esim. AMD:n ajurit ladata automaattisesti. Tää on vielä huono, kun on home-versio. Ei saa tehtyä sitä, että estäisi asentamisen automaattisesti kuten Prolla. Eli lataisi, mutta ei asenna. Silloin saisikin sen hallitusti tehdä silloin, kun sopii ja kaikki olisi valmiiksi ladattuna.

Olen lisäksi erilaisilla keinoilla yrittänyt torpata 3. osapuolien ajureiden lataamisen, mutta ei. Löysin jotain rekisteripuukotuksiakin. Sain siis nämä ajureiden asentumisongelma viime vuonna kuriin, mutta jostain syystä nyt ovat alkaneet uudelleen. Kenties syynä on Windowsin päivittyminen, joka ehkä on pyyhkinyt noita defaultille.

Sinällään ilman tuota ongelmaa rigi on vakaa kuin mikä. Käy ja kukkuu kuukausitolkulla. Sama juttu, että olen poistanut kaikkea ylimääräistä Windowsista. Jo ihan turvallisuussyistäkin.
Niin lataako se AMD:n softa ne uudet ajurit? Ei mulla ainakaan Windows koske ajureihin lainkaan.


Tällä pelikoneella uptime enkka on jotain 60 vuorokautta, viimeisen reilun viikon Windows oli todella agressivinen niiden päivitysten suhteen. Varmaan hyvä olisi noi kuukausittain ajaa mutta halusin katsoa kuinka pitkälle tuota voi vetää.
En ole kauheasti edes noiden päivitysten suuntaan mitään säädellyt, ainoa mitä teen on säädän tuon aktiivisen ajan "käänteisenä". Tosin se ei selitä miten noi muut koneet eivät ala väkisin noita päivityksiä laittamaan vaikka ne lataavatkin ne. En ole miettinyt asiaa sen enempää.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 719
Niin lataako se AMD:n softa ne uudet ajurit? Ei mulla ainakaan Windows koske ajureihin lainkaan.


Tällä pelikoneella uptime enkka on jotain 60 vuorokautta, viimeisen reilun viikon Windows oli todella agressivinen niiden päivitysten suhteen. Varmaan hyvä olisi noi kuukausittain ajaa mutta halusin katsoa kuinka pitkälle tuota voi vetää.
En ole kauheasti edes noiden päivitysten suuntaan mitään säädellyt, ainoa mitä teen on säädän tuon aktiivisen ajan "käänteisenä". Tosin se ei selitä miten noi muut koneet eivät ala väkisin noita päivityksiä laittamaan vaikka ne lataavatkin ne. En ole miettinyt asiaa sen enempää.
Ei, vaan Windows Updateen ilmestyy ajuripäivityksiä, jotka se haluaa välttämättä automaattisesti ladata ja Win Homen ollessa kyseessä myös asentaa, koska Pron tapaan ei pysty määrittämään, että asennus tehdään sopivana ajankohtana. Alla kuvakaappaus Win Updatesta:
1647551637063.png


Ja vielä tuo, että se halusi ladata tollasia vanhojakin ajureita?! Tätä ennen kuvittelin taklaavani kaikenlaiset ajuriasennukset vähäksi aikaa asentamalla AMD:n sivuilta uusimmat ajurit eli 30.0.13025.5005 version. Jostain syystä tuo on päivätty 5.10.2021 ja sitten tuo toiseksi asennettu taisi olla vuoden loppuun päivätty? Eli sillä tavalla ajatellen loogista, että se olisi halunnut asentaa viimeisimmän päivämäärän mukaan. Mutta sitten meneekin jo kryptisemmäksi, miksi tollasia vanhoja tunkee asentamaan? Sitten tuon Windows-päivityksen ja tuon ajurihässäkän jälkeen on taas menty vähän aikaa ilman mitään suurempia yllätyksiä.

Rupesin miettimään, että onko ne mun kuvittelemani päivitykset estävät rekisteripuukotukset jotenkin sotkeneet pasmat kokonaan...
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 719
Control panel->system->advanced system settings->hardware->Device installation settings ainakin Pro windowsissa. Onko myös home:ssa ?
Jees, on laitettu täppä "ei", tämä oli ensimmäinen asetus, siihen päälle vielä kaikki muut yritykset.

1647552096791.png
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 716
Eikös nuo kannatta säätää MS:n oman policy editorin kanssa, jonka saa yhdellä komennolla asennettua myös homeen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Mergen suhteen FUDia



_________________________________________________________
Mergen suhteen FOMOa





Red or blue pill? :hmm:
Eiköhän se sieltä tule jossain vaiheessa kesällä. SoT muutenkin dissailee eth:ta. Jos oikein muistan niin muuttaa kaikki louhimansa btc:ksi.

Sebsiltä tuli juuri aurinkopaneeli spekulointia:



Ihan sopivaan aikaan kun aamusta kuski toi pihalle 7875W edestä Salolaisia paneeleja. Ens viikolla tulee loput asennuskamat. Hintaa noille tulee asennettuna 7000€. 150€ varattu sähkärille keskukseen kytkentään, muuten itse asentaen.

Sebsin laskurin mukaan roi olisi jossain 8v paikkeilla. Edellyttää kyllä, että louhin myös siihen asti kun taitaa olla ainut konsti millä saan hukattua 100% sen mitä paneelit tuottaa. Samoin tuossa laskettu, että hinta olisi samat 0,12c mitä nytkin, mutta eihän se sitä ole nytkään saati vuosien päästä.

Spekuloi myös mainaamisella ja sillä pitäs tulla paremmat profitit, mutta on niin spekulatiivista, että ei kiitos. Siihen kaadettu jo ihan tarpeeksi rahaa :)
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 716
Ihan sopivaan aikaan kun aamusta kuski toi pihalle 7875W edestä Salolaisia paneeleja. Ens viikolla tulee loput asennuskamat. Hintaa noille tulee asennettuna 7000€. 150€ varattu sähkärille keskukseen kytkentään, muuten itse asentaen.
Itsellä oli just 6kW edestä paneeleja tilauksesta, odottelin vielä että saisi parempaa Huawein invertteriä samaan kauppaan, nyt tulikin ilmoitus että kaikki varastossa olevat 2500 paneelia on myyty :-( Kuulemma kyllä ens kuussa pitäisi tulla lisää ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Itsellä oli just 6kW edestä paneeleja tilauksesta, odottelin vielä että saisi parempaa Huawein invertteriä samaan kauppaan, nyt tulikin ilmoitus että kaikki varastossa olevat 2500 paneelia on myyty :-( Kuulemma kyllä ens kuussa pitäisi tulla lisää ...
Joo mun piti kanssa hosua kun kaikki meinas mennä käsistä. Ihan tunneissa niitä hävisi tukkureiden saldoilta. Alunperin oli tarkoitus saada halvempaa paneelia, invertteriä, kiinnike sarja, mutta kyllä tämäkin vielä ihan siedettävään hintaan lähti.

Siellä on varmaan yksityishenkilöt ja sitten asennusfirmat heränneet kanssa kaapimaan tukkureiden varastoja, että on jotain mitä myydä kesällä. Jos sähkön hinta on vielä kesällä korkealla niin varmaan saa tehdä niin paljon asennuksia kuin ehtii.

e: Meinaakko pistää paneelien hankintahinnan louhinnna vuosipoistoihin verotuksessa? Itse aattelin laitella sinne. Eipä se nyt paljon vaikuta, mutta jotain kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
54
Kattelen just tässä itse tukkureiden listauksia ja kyllä tällä hetkellä on Suomen maassa saatavilla tuhansia paneeleita yhdellä klikkauksella, ihan joka lähtöön.
Kenelle laitetaan ja minkälaista? :D

Itsekin rakennan just omakotitaloa ja tarkoitus olisi laittaa koko päälape paneelia täyteen, eli n. 15kw/h järjestelmä.

Suuri tehokapasiteetti on tosiaan vaikeaa saada muuten 100% hyötykäyttöön, mutta louhimalla sekin onnistuu :cool:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 716
Joo mun piti kanssa hosua kun kaikki meinas mennä käsistä. Ihan tunneissa niitä hävisi tukkureiden saldoilta. Alunperin oli tarkoitus saada halvempaa paneelia, invertteriä, kiinnike sarja, mutta kyllä tämäkin vielä ihan siedettävään hintaan lähti.

Siellä on varmaan yksityishenkilöt ja sitten asennusfirmat heränneet kanssa kaapimaan tukkureiden varastoja, että on jotain mitä myydä kesällä. Jos sähkön hinta on vielä kesällä korkealla niin varmaan saa tehdä niin paljon asennuksia kuin ehtii.

e: Meinaakko pistää paneelien hankintahinnan louhinnna vuosipoistoihin verotuksessa? Itse aattelin laitella sinne. Eipä se nyt paljon vaikuta, mutta jotain kuitenkin.
Hyvä pointti, voisi laittaakin. Kyllä nyt oon vähentänyt kalustoa kun lämpökuorma uudella käyttöpaikalla kasvaa. Mulla on tukkurilla suora kontakti, mutta jäin odottamaan tosiaan Huawein invertteriä, kun siinä pitäisi olla paremmin sisäänrakennettuna tuki sille että saa kennot ohitettua, jotka on varjossa. Ja useampi piiri "inputtia", mitä järjestelmä osaa sitten lypsää sen mukaan paljonko virtaa tulee mistäkin.

Tosin en en nyt valtavasti ole aiheeseen perehtenyt, voi olla että normi Froneuksella saisi homman toimimaan.
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
54
Näillä sähkönhinnoilla saattaa tienatakin myymällä melkein kuin louhimalla :)
Sekin tietysti voi olla, en ole perehtynyt siihen, että mitä sähköyhtiöt tällä hetkellä maksaa sähköstä.

Ihan mielenkiinnosta, onko se karkeasti jokin tietty prosentti sen hetkisestä spot hinnasta? :hmm:
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
617
Aurinkoisina päivinä mitattu 2021 GEF uudet panelit ja froniuksen invertteri. Suuntaus aika mainio, 6,48kWp.
Panelit olivat käytössä reilusti aikaisemmin, mutta mittaus napsahti vasta tuolloin päälle.

E: Joensuu
E: 2-piirissä, suuntaus kuitenkin sama. Jos olisi mahdollista laittaa esim. pellolle ja kahteen eri suuntaan saisi huomattavasti pidemmän käyrän. Täällä piikkiteho käytetään kesällä ajastimella jäähdytyspumppuun, joten sinänsä noinkin saa hyvin irti.

1647629226299.png


1647629293936.png


1647629362260.png



Sateinen päivä:
1647630528391.png


1647630564730.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
617
1647630766714.png



1647630735933.png


1647630831110.png



Tämän vuoden puolella ei tietoja koska panelit edelleen jäässä eikä tuonne ole asiaa, hyöty vs vaiva+riski liian suuri. Tulisi kyllä ihan kivasti jo.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 716
Sekin tietysti voi olla, en ole perehtynyt siihen, että mitä sähköyhtiöt tällä hetkellä maksaa sähköstä.

Ihan mielenkiinnosta, onko se karkeasti jokin tietty prosentti sen hetkisestä spot hinnasta? :hmm:
Tämänhetkinen sähköyhtiö ilmoittaa seuraavasti (Mikrotuotannon ostohinnasto):

Aurinko-/tuuliylijäämäsähkön energiahinta:
Spot tuntihinta snt/kWh - 0,20 snt/kWh = Ylijäämäsähkön hinta.
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
54
Tämänhetkinen sähköyhtiö ilmoittaa seuraavasti (Mikrotuotannon ostohinnasto):

Aurinko-/tuuliylijäämäsähkön energiahinta:
Spot tuntihinta snt/kWh - 0,20 snt/kWh = Ylijäämäsähkön hinta.
Tuohan on aika uskomatonta, sillä eikös pörssisähkön hinta kuluttajallekin ole se spot hinta + 0,15 - 0,30 snt/kwh marginaali?

Omalla kohdalla aikaisemmin pörssisähkön osalta oli spot hinta + 0,20 snt/kwh marginaali.
Kyllähän tuolla hinnalla alkaa kannattaa myynti jos spot hinta liikkuu 30 - 50 snt välillä! :D
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
94
Eikös tässä ole tulossa/tullut tuo takaisinlaskumalli missä hyvitetään kaikki verkkoon mennyt omasta laskusta suoraan?
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 719
Eikös nuo kannatta säätää MS:n oman policy editorin kanssa, jonka saa yhdellä komennolla asennettua myös homeen?
Kokeilin asentaa, mutta ei se ainakaan itselläni tuon Windows Updaten kanssa vaikuta yhtään mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 558
Paljonko tuollaisesta järjestelmästä olette arvioineet että tulee vuodessa kwh?


Tässä ylen artikkelissa 6,75kw järjestelmä tuotti vuodessa 4700kwh. Riittääkö tuo @elmo sulla kahden vai kolmen viikon tarpeiksi?
Sebsin laskurilla toi roi äsken laskettu ja se antoi etelä suomen tunneilla aika tarkkaan paneeli 1W= 1kWh vuosituotoksi. Neljän tubettan arvoilla tarkastanut matikkansa joten eiköhän siihen jää aika paljon virhemarginaalia :) ja eiköhän ylen matikka ole paremmassa hapessa. Laitteita hommatessa en edes jaksanut laskea, koska aikaisempina vuosina olin jo summannut, että ei mitään järkeä omalla kulutuksella. Monta vuotta tosiaan jo miettinyt ja nyt kun saa vähennyksiin sekä 100% tuotosta menee käyttöön niin oli oikea aika mulle ostaa. (e: Myönnetään, että vaikutti sähkönhinnan nousukin ja ryssä tilanne päätökseen :) Mutta johonkin nämä louhinta tulot pitää tuhlata ettei tartte maksaa veroja ja näyttiksiä on jo liikaa niin semisti järkevämpi tuhlata paneeleihin.)

Mutta joo kysymykseen vastaten mulla palaa tällä hetkellä sellanen 270kWh päivässä. Viimekuussa kun tonnia louhin vielä niin meni 330kWh. Eli ei ihan kolmea viikkoa kateta noilal ylen kilowateilla. e2: Tää on siis koko talon kulutus. En oo jaksanut mitata rigejä nyt erikseen ja kaikki mittaritkin vielä asentamatta :redface:. Normi kulutus on karkeesti 1MWh/kk eli 33kWh/päivä.

Kattelen just tässä itse tukkureiden listauksia ja kyllä tällä hetkellä on Suomen maassa saatavilla tuhansia paneeleita yhdellä klikkauksella, ihan joka lähtöön.
Kenelle laitetaan ja minkälaista? :D

Itsekin rakennan just omakotitaloa ja tarkoitus olisi laittaa koko päälape paneelia täyteen, eli n. 15kw/h järjestelmä.

Suuri tehokapasiteetti on tosiaan vaikeaa saada muuten 100% hyötykäyttöön, mutta louhimalla sekin onnistuu :cool:
Onhan tuota tavaraa vaikka muille jakaa jos kukkaroa repii auki. Froniuksen invertterit tosin on kyllä kaikki aika loppu ja valmistaja oli juuri informoinut, että kaikki tilaukset heidän kautta kun haluavat palvella mahdollisimman montaa asiakasta. Varmaankin asennusfirmat hordaa niitä, ja myy kalliilla sitten taas paketissa kun muualla myydään ei oota. Itse jouduin tuon perusteella ottamaan 200€ kalliimman 7kW invertterin kun 6kW olisi riittänyt. 6 oli siis loppu, samoin 9 ja 10. Muista ei ollut puhe. Kesällä varmaankin tulossa lisää. Ja tää oli siis Onniselta ainakin myyjän mukaan.

Jos etsii €/W suhteella ja jotain muuta kuin Amerisolaria niin kyllä aika varma olen, että ylös nousee hinnat mitä lähemmäs kesää päästään. Mun piti ostaa JaSolarin paneeleita ja niitä oli tukkurilla tiistaina 300kpl, keskiviikkona kun piti tilata niin 0. En tosin tiedä mitä tukkuria myyjä tuon kohdalla käytti. no kakkosena mulla oli sitten 375W SaloSolari niitä keskiviikkona 121kpl ja pistin, että otan lavallisen(25kpl). Illalla myyjä soitti, että ne neljä lavaa meni ja hän on nyt varannut 21 mulle, että kelpaako ne (nämä tuli Onniselta, joten tässä ainakin käytti onnisen listauksia).

Luulis kyllä ennen kesää tulevan lisää tavaraa, mutta mihin hintaan... Mun piti aluksi tilata työkaverin kanssa, mutta sen jahkailujen takia jäi JaSolarit saamatta niin itse pistin nopean vaihteen silmään. Eihän multa ole edes lumet katolta sulaneet vielä... Sillä setillä mitä suunnittelin olisin päässyt johonkin 0,7€/W hintaan, mutta nyt on sitten tyytyminen noin 15c kalliimpaan laitteistoon. Mutta tilausnappi meni pohjaan, koska uskon, että kesällä on huonompi saatavuus ja/tai kovemmat hinnat.

Hyvä pointti, voisi laittaakin. Kyllä nyt oon vähentänyt kalustoa kun lämpökuorma uudella käyttöpaikalla kasvaa. Mulla on tukkurilla suora kontakti, mutta jäin odottamaan tosiaan Huawein invertteriä, kun siinä pitäisi olla paremmin sisäänrakennettuna tuki sille että saa kennot ohitettua, jotka on varjossa. Ja useampi piiri "inputtia", mitä järjestelmä osaa sitten lypsää sen mukaan paljonko virtaa tulee mistäkin.

Tosin en en nyt valtavasti ole aiheeseen perehtenyt, voi olla että normi Froneuksella saisi homman toimimaan.
Eipä noissa Froniuksissa moista ole kun piirejäkin vaan 2 tai siis kai niille kahdelle piirille on, mutta tosiaan tuo optimointihan tapahtuu piiri kohtaisesti.

Tai sitten kennokohtaisesti ja sen takia mullekkin tulee 2 tällästä: PV OPTIMIZER TIGO TS4-A-O, MC4-liittimillä pahimpiin paneeleihin mihin osuu varjo.


e3: Vihdoin sain asennettua tämän: 31.59€ 47% OFF|GPU Backplate Radiator Graphics Card DIY Backplane Memory Cooling Cooler Dual PWM Fan VRAM Heatsink For RTX 3090 3080 3070 3060|Computer Cables & Connectors| - AliExpress

Nyt voi louhia ~124 ja lämmöt alle 100C kun ennen karvan yli 100C ja 117 mittarissa. On tuo halvin versio noista. Ihan mukavasti tuntuu lämpeävän, mutta kyllä siinä sormia pitää. Hintaisekseen ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 303
Eikös tässä ole tulossa/tullut tuo takaisinlaskumalli missä hyvitetään kaikki verkkoon mennyt omasta laskusta suoraan?
Onko joku tälläinen tulossa. Reilu vuosi sitten itselle yksi paneelikauppias kehui tälläistä "pankkia" mihin kesän tuotto menisi jemmaan. Järkevyys poistui kun olisi pitänyt ottaa niiden sähkösoppari, jossa kwh-hinta oli silloin kovasti ylihintainen.

Asiasta toiseen:

Tuli perjantaina sorruttua kuitenkin investointiin vaikkei pitänyt... RTX3080LHR tulossa... pitää vahvasti miettiä pitääkö vai palauttaako pois... nää on näitä heräteostoksia...
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
617
Tänään rumahti lumet alas, karkeasti puolet puhtaana.

1647713071372.png


Palkittiin hyvää louhintatyötä 2021 ostamalla läppäri missä 3080m, tuo pitäisi kenties laittaa maksamaan itseään takaisin kun kurssitkin noin kivasti kipuavat :)

@elmo tällä meidän panlistolla tuli mittauspisteestä (eli toukokuun alkupuolelta eteenpäin) karkeasti 4,5MWh yhteensä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 739
Jaahas, taisi SER romusta (Ivy Bridge) kasatun rigin SanDisk SSD heittää veivinsä. Rigi menee täydelliseen tilttiin ilman virheilmoituksia eikä enää siitä omin voimin tokene, kuva vain jäätyy paikalleen.
PNY:n lätty tilalle ja näyttäisi toimivan taas normaalisti.

Olihan tuolla SSD:llä jo ikää reilu 5 vuotta. Mutta kummasti 10 vuotta vanhat Kingstonin lätyt toimii edelleen mukisematta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
747
Itselläni on vain nvidian kortteja louhimassa mutta nyt kun ei kauppa käy niin täytynee heittää tuo yksi amd:n kortti myös rigiin. Rigissä johon sen aion laittaa (kunhan riserit saapuu) on hiveos käyttiksenä. Nyt tällä hetkellä käytän t-rexiä mutta mites kun laitan tuon amd:n kortin mahdollisesti kiinni niin onko homma niin yksinkertaista, että laitan vain t-rexin rinnalle esim teamredminerin?

HiveOS sivuilla on kyllä hyvät ohjeet How to Mine with AMD & NVIDIA mixed card
Noiden mukaan ilmeisesti homma olisi hyvin yksinkertainen jos käyttäisin vaikka phoenixmineria joka tukee molempia kortteja mutta jos nyt en halua tuota t-rexiä vaihtaa niin riittääkö vain, että ajaa samaan aikaan tuon teamredminerin ilman mitään ylimääräsiä konffeja?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 143
Itselläni on vain nvidian kortteja louhimassa mutta nyt kun ei kauppa käy niin täytynee heittää tuo yksi amd:n kortti myös rigiin. Rigissä johon sen aion laittaa (kunhan riserit saapuu) on hiveos käyttiksenä. Nyt tällä hetkellä käytän t-rexiä mutta mites kun laitan tuon amd:n kortin mahdollisesti kiinni niin onko homma niin yksinkertaista, että laitan vain t-rexin rinnalle esim teamredminerin?

HiveOS sivuilla on kyllä hyvät ohjeet How to Mine with AMD & NVIDIA mixed card
Noiden mukaan ilmeisesti homma olisi hyvin yksinkertainen jos käyttäisin vaikka phoenixmineria joka tukee molempia kortteja mutta jos nyt en halua tuota t-rexiä vaihtaa niin riittääkö vain, että ajaa samaan aikaan tuon teamredminerin ilman mitään ylimääräsiä konffeja?
Joo, on yksikertainen juttu. Flight sheetistä vaan add miner ja laitat toisen minerin. Teamred mineriin laittaa xtra config argumentsiin "-AMD" niin se käyttää vain AMD:n kortteja.

Itsellä Nbmainer + teamredminer ja hyvin sujuvasti toimii :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
747
Hyvä tietää. Vaatiiko edes tuota -amd sinne teamredmineriin koska eikös tuo ole vain amd:n korteille tehty miner? Vai meneekö se jotenkin tilttiin ilman sitä? Eli vaatiiko myös t-rex sen -nvidia sinne?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 143
Hyvä tietää. Vaatiiko edes tuota -amd sinne teamredmineriin koska eikös tuo ole vain amd:n korteille tehty miner? Vai meneekö se jotenkin tilttiin ilman sitä? Eli vaatiiko myös t-rex sen -nvidia sinne?
En itseasiassa ole varma vaatiiiko edes tuota, itse kuitenkin varmuudeksi laittanut noihin - AMD ja -nvidian. Eipä noista ainankaan haittaa ole :hmm:
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
347
Itselläni on vain nvidian kortteja louhimassa mutta nyt kun ei kauppa käy niin täytynee heittää tuo yksi amd:n kortti myös rigiin. Rigissä johon sen aion laittaa (kunhan riserit saapuu) on hiveos käyttiksenä. Nyt tällä hetkellä käytän t-rexiä mutta mites kun laitan tuon amd:n kortin mahdollisesti kiinni niin onko homma niin yksinkertaista, että laitan vain t-rexin rinnalle esim teamredminerin?

HiveOS sivuilla on kyllä hyvät ohjeet How to Mine with AMD & NVIDIA mixed card
Noiden mukaan ilmeisesti homma olisi hyvin yksinkertainen jos käyttäisin vaikka phoenixmineria joka tukee molempia kortteja mutta jos nyt en halua tuota t-rexiä vaihtaa niin riittääkö vain, että ajaa samaan aikaan tuon teamredminerin ilman mitään ylimääräsiä konffeja?
Laitat tosiaan flight sheettiin rinnalle vain toisen minerin teamredminerilla. T-rex taitaa olla vain NVIDIA:lle ja teamredminer vain AMD:lle, joten mitään extra configeja ei tarvi. Itsellä lolminer+teamredminer, jolloin lolmineriin pitää erikseen laittaa NVIDIA only configiin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 303
Joo, on yksikertainen juttu. Flight sheetistä vaan add miner ja laitat toisen minerin. Teamred mineriin laittaa xtra config argumentsiin "-AMD" niin se käyttää vain AMD:n kortteja.

Itsellä Nbmainer + teamredminer ja hyvin sujuvasti toimii :)
Eikö tuo NBminer hanskaa myös AMD-kortit? Ainakin windows puolella onnistuu vai mikä syynä teamredminerin käyttöön (dual louhinta?)
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 143
Eikö tuo NBminer hanskaa myös AMD-kortit? Ainakin windows puolella onnistuu vai mikä syynä teamredminerin käyttöön (dual louhinta?)
Itsellä 5700xt:t pysynyt paremmin vakaana Teamredminerilla, varsinkin kun pientä virrankulutusta yrittänyt optimoida. Aavistuksen korkeampaa hasrateakin näyttää softa, tiedä sitten todellisuutta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 104
Viestejä
4 306 949
Jäsenet
71 984
Uusin jäsen
Jonesy

Hinta.fi

Ylös Bottom