Paljonko tuollaisesta järjestelmästä olette arvioineet että tulee vuodessa kwh?
Saksassa ALV-vähennys ja syöttötariffi.
yle.fi
Tässä ylen artikkelissa 6,75kw järjestelmä tuotti vuodessa 4700kwh. Riittääkö tuo
@elmo sulla kahden vai kolmen viikon tarpeiksi?
Sebsin laskurilla toi roi äsken laskettu ja se antoi etelä suomen tunneilla aika tarkkaan paneeli 1W= 1kWh vuosituotoksi. Neljän tubettan arvoilla tarkastanut matikkansa joten eiköhän siihen jää aika paljon virhemarginaalia
ja eiköhän ylen matikka ole paremmassa hapessa. Laitteita hommatessa en edes jaksanut laskea, koska aikaisempina vuosina olin jo summannut, että ei mitään järkeä omalla kulutuksella. Monta vuotta tosiaan jo miettinyt ja nyt kun saa vähennyksiin sekä 100% tuotosta menee käyttöön niin oli oikea aika mulle ostaa. (e: Myönnetään, että vaikutti sähkönhinnan nousukin ja ryssä tilanne päätökseen
Mutta johonkin nämä louhinta tulot pitää tuhlata ettei tartte maksaa veroja ja näyttiksiä on jo liikaa niin semisti järkevämpi tuhlata paneeleihin.)
Mutta joo kysymykseen vastaten mulla palaa tällä hetkellä sellanen 270kWh päivässä. Viimekuussa kun tonnia louhin vielä niin meni 330kWh. Eli ei ihan kolmea viikkoa kateta noilal ylen kilowateilla. e2: Tää on siis koko talon kulutus. En oo jaksanut mitata rigejä nyt erikseen ja kaikki mittaritkin vielä asentamatta
. Normi kulutus on karkeesti 1MWh/kk eli 33kWh/päivä.
Kattelen just tässä itse tukkureiden listauksia ja kyllä tällä hetkellä on Suomen maassa saatavilla tuhansia paneeleita yhdellä klikkauksella, ihan joka lähtöön.
Kenelle laitetaan ja minkälaista?
Itsekin rakennan just omakotitaloa ja tarkoitus olisi laittaa koko päälape paneelia täyteen, eli n. 15kw/h järjestelmä.
Suuri tehokapasiteetti on tosiaan vaikeaa saada muuten 100% hyötykäyttöön, mutta louhimalla sekin onnistuu
Onhan tuota tavaraa vaikka muille jakaa jos kukkaroa repii auki. Froniuksen invertterit tosin on kyllä kaikki aika loppu ja valmistaja oli juuri informoinut, että kaikki tilaukset heidän kautta kun haluavat palvella mahdollisimman montaa asiakasta. Varmaankin asennusfirmat hordaa niitä, ja myy kalliilla sitten taas paketissa kun muualla myydään ei oota. Itse jouduin tuon perusteella ottamaan 200€ kalliimman 7kW invertterin kun 6kW olisi riittänyt. 6 oli siis loppu, samoin 9 ja 10. Muista ei ollut puhe. Kesällä varmaankin tulossa lisää. Ja tää oli siis Onniselta ainakin myyjän mukaan.
Jos etsii €/W suhteella ja jotain muuta kuin Amerisolaria niin kyllä aika varma olen, että ylös nousee hinnat mitä lähemmäs kesää päästään. Mun piti ostaa JaSolarin paneeleita ja niitä oli tukkurilla tiistaina 300kpl, keskiviikkona kun piti tilata niin 0. En tosin tiedä mitä tukkuria myyjä tuon kohdalla käytti. no kakkosena mulla oli sitten 375W SaloSolari niitä keskiviikkona 121kpl ja pistin, että otan lavallisen(25kpl). Illalla myyjä soitti, että ne neljä lavaa meni ja hän on nyt varannut 21 mulle, että kelpaako ne (nämä tuli Onniselta, joten tässä ainakin käytti onnisen listauksia).
Luulis kyllä ennen kesää tulevan lisää tavaraa, mutta mihin hintaan... Mun piti aluksi tilata työkaverin kanssa, mutta sen jahkailujen takia jäi JaSolarit saamatta niin itse pistin nopean vaihteen silmään. Eihän multa ole edes lumet katolta sulaneet vielä... Sillä setillä mitä suunnittelin olisin päässyt johonkin 0,7€/W hintaan, mutta nyt on sitten tyytyminen noin 15c kalliimpaan laitteistoon. Mutta tilausnappi meni pohjaan, koska uskon, että kesällä on huonompi saatavuus ja/tai kovemmat hinnat.
Hyvä pointti, voisi laittaakin. Kyllä nyt oon vähentänyt kalustoa kun lämpökuorma uudella käyttöpaikalla kasvaa. Mulla on tukkurilla suora kontakti, mutta jäin odottamaan tosiaan Huawein invertteriä, kun siinä pitäisi olla paremmin sisäänrakennettuna tuki sille että saa kennot ohitettua, jotka on varjossa. Ja useampi piiri "inputtia", mitä järjestelmä osaa sitten lypsää sen mukaan paljonko virtaa tulee mistäkin.
Tosin en en nyt valtavasti ole aiheeseen perehtenyt, voi olla että normi Froneuksella saisi homman toimimaan.
Eipä noissa Froniuksissa moista ole kun piirejäkin vaan 2 tai siis kai niille kahdelle piirille on, mutta tosiaan tuo optimointihan tapahtuu piiri kohtaisesti.
Tai sitten kennokohtaisesti ja sen takia mullekkin tulee 2 tällästä:
PV OPTIMIZER TIGO TS4-A-O, MC4-liittimillä pahimpiin paneeleihin mihin osuu varjo.
e3: Vihdoin sain asennettua tämän:
31.59€ 47% OFF|GPU Backplate Radiator Graphics Card DIY Backplane Memory Cooling Cooler Dual PWM Fan VRAM Heatsink For RTX 3090 3080 3070 3060|Computer Cables & Connectors| - AliExpress
Nyt voi louhia ~124 ja lämmöt alle 100C kun ennen karvan yli 100C ja 117 mittarissa. On tuo halvin versio noista. Ihan mukavasti tuntuu lämpeävän, mutta kyllä siinä sormia pitää. Hintaisekseen ihan ok.