ostin tälläsen
pakettikoneen tuossa taannoin ja kiinnostaisi kokeilla tuolla vähän louhimista. Oisko kellään antaa vinkkejä vai onko ihan helvetin huono idea pakettikoneella, jossa on lämpöjen kanssa ongelmia (hommasin pari ekstratuuletinta sitä fiksaamaan mutta siitä huolimatta) onko tossa mitään profittia edes odotettavissa jos ei voi pitää konetta 247 päällä?
Miksei voisi pitää koko ajan päällä? CPU ja powerin tuulettimet vaan puhisevat eikä tuo näyttiskään täydy ihan täysillä ajaa. Noi GDDR6X mallit kyllä vie enemmän sähköä ja niitä ei voi yksinään kovin matalilla kierroksilla ajaa, mutta veikkaan että kaikki mallit on sentään 3 tuulettimisia, joka hieman auttaa. Se näyttiksen tuulettimet siis eniten ääntä pitäisi.
Anyway, kyllä tuolla hieman rahaa saa, mutta luultavasti se määrä ei kyllä kovin montaa inspiroi aloittamaan. Meillä monilla on noita tiettyjä pakettikoneitakin koska ne on ollut viimeisin lähde non-LHR korteille. Suurin ongema on että yhdellä kortilla sen kortin tuotto joutuu kustantamaan sen koko koneen virrankulutuksen. Tavallisen koneen voi arvioida kuluttavan 50W-80W idlatessa ja tuollainen näytönohjain, koska noi 3070 Ti on kaikki LHR, se kuluttaa ehkä 170-200W?
Eli nopeasti arvioiden puhutaan ehkä 1-1.5 euroa päivässä sähkön jälkeen. Tuo energiatehokkuus lisääntyy huomattasti kun on 5-6 korttia per kone, ja siten tuotto per näyttis.
Lähes kaikki laskurit mitä netissä on, näyttää watteina sen itse kortin viemiä DC watteja. Seinästä ne on aina määritelmällisesti enemmän koska virtalähteet eivät ole 100% hyötysuhteella, ja tietääkseni yksikään laskuri ei anna mahdollisuutta huomioida itse koneen virrankulutusta. Tuollaisella se on ehkä jotain 70W luokkaa seinästä.
Kyllä näin olen itsekin ymmärtänyt, että ei se PoW heti lopu kuin seinään, vaan tapahtuu yhdistyminen ja PoW jatkuu edelleen ja juuri mainitsemastasi syystä ajanmittaan louhinta muuttuu kannattamattomaksi. Käsittääkseni myös PoS muuttuu tuottoisammaksi, kun transaktioiden määrä kasvaa. Itse ajelen kaksilla rattailla, kaikki hodlattu ETH on Binancessa vaihdettu BETHiksi ja tuotto on huikeat reilu 1 % vrt. louhinnasta
Se onkin mulle hieman epäselvä, että milloin BETH lakkaa olemasta ja yhdistyy ETH:ksi, samaan aikaan kuin merge tapahtuu vai joskus myöhemmin?
Mä en kyllä yhtään mistään lukenut että tuo merge tapahtuisi osittain. Kyllä se mun käsittääkseni pitäisi yhdessä määrätyssä lohkossa X tapahtua kokonaan, että se uusien lohkojen muodostus siirtyy validaattoreille. Siis se beacon chain:han on ollut toiminnassa jo hieman yli vuoden, se tietääkseni ikäänkuin validoi noita uusia lohkoja tavallisten validaattorien(nodet) kanssa. Mutta se mitä beacon chain ei tee, ei muodosta itse niitä uusia lohkoja. Että ellei tuota rinnakkaisuutta joka siis on ollut toiminnassa jo vuoden, ole tulkittu tuollaiseksi.
Toi voi myös ehkä olla joku vanha juttu, alkuperäinen idea toteutuksesta vuonna pieru eli jotain 3 tai yli vuotta sitten. Koska kyllä mä yleisestä ja teknisesta uteliaisuudesta olen noita hieman teknisempia juttuja lueskellut ja missään en ole tuollaista osittaista siirtymää nähnyt kuvattavan.
Kurssista: tässähän on nyt Super Bowl alkamassa. Siellä on kuulemma isot NFT(erityisesti) ja kryptoaiheiset(yleisesti) mainokset ja se on tosi iso juttu jenkeille ja vähän tuntuu että jenkit on pitkälti vastuussa näistä kryptojen nykyarvoista, kun niillä tuntuu olevan niin vitusti löysää rahaa yhteensä. Niin mä luulen että tässä on ihan buy the rumour, sell the news ilmiön ekasta vaiheesta kyse. Jos tuon super bowling alkaessa tai kuluessa kurssit tippuu niin se oli sitten se sell the news osuus.
Mä en ole aikaisemmin tajunnut kuinka iso juttu nuo NFT:t on. Mä olen ajatellut että ne on melko niche scenen(kryptot) vielä nichempi uudehko osa-alue joka hakee paikkaansa(sitä että mitä sillä tehdään, mihin se soveltuu). Tavalliset ihmiset eivät tiedä tuon taivaallista minkään NFT:den olemassaolosta edes.
Mä olen ajatellut noita NFT:tä enemmän niiden teknisessä mielessä, mitä uutta ne voi tarjota kryptoissa mitä tavalliset eri kolikot ja eri lohkoketjuihin nähden, ja sitä taustaa vasten ihmetellut kovasti minkä takia niin monet eivät pidä noista NFT:stä. Koska musta eihän niitä tarvitse ostaa jos ei usko sellaisiin, ihan kuin kryptot yleensäkin, niin se on outoa miten kryptopiireissä noita vihataan. Kuitenkin ne selvästi tuo jotain uutta mikä ei ole mahdollista ilman, ja ihan kuin tavallisia kryptoja käytetään erilaisiin huijauksiin, niin tietysti noitakin, kuitenkin oleellista on että niitä on käytetty monessa hyvin tunnetussa ja arvostetussa projektissa, ja myös isot perinteiset firmat kokeilevat noita.(nhl, playboy, budweiser, ja nyt tuo super bowl järjestäjä ken lienee, ihan esimerkkeinä niistä mitä itse tiedän)
Tuossa toisessa ketjussa olleessa hienossa videossa, tuo käsittelee paljon kryptoja yleisesti ja kansantajuisesti, enimmäkseen kritisoiden mutta musta tuo on hyvä video kuvastamaan sitä mitä tavalliset ihmiset ehkä tietää ja pystyy ymmärtää kryptoista yleensä. Video on vähän pitkä minusta, reilu 2 tuntia, kun sen videon perussanoma kuitenkin on että kryptot on paha(taloudellisessa mielessä) ja sitä on sitten toistettu tuhat kertaa hieman eri sanoin, sen saman olisi hyvin voinut tiivistää johonkin 45 minuuttiin mitään hävittämättä. Kuitenkin 4+ miljoonaa katselua tuolla tällä hetkellä, eli joihinkin se uppoaa.
Koodi:
Line goes up - the problem with NFTs https://www.youtube.com/watch?v=YQ_xWvX1n9g
Mutta tuossa videossa tuli esille ainakin itselle ekaa kertaa, että noita NFT:tä mainostetaan aika aktiivisesti tuolla isossa maailmassa. Mä en edes netissä näe juuri mainoksia kiitos adblockin, mutta tuo on minusta hurjaa että noita voidaan mainostaa paljon kalliimmissakin paikoissa kuin netti. Ja se ehkä selittää miksi monet kryptopiireissä suhtautuvat noihin negatiivisesti. Sinänsä kaikki tuo NFT hype tuo hieman muruja meille mainaajillekin.
Tässä rupee kyllä olemaan kurssit sen verran hyviä että voisi ottaa tuon payoutin lopulta ulos. Mutta mun pitäisi ensin testata tuota polygonia, ja sitten vaihtaa siihen koko hashrate siihen, joten tuossa silti menee aikaa.
Mutta verotuksellisesti 2600e tuntuu paljon paremmalta kuin 2000e, koska mulla on aivan saatanasti noita 25% poistoja jäljellä myös tälle vuodelle, ja jos aikoo myydä vasta selvästi paremmalla kurssilla, mä ajattelin että ainakin tarvii 3500e jos se tulisi tarpeeksi nopeasti, niin silloin sen payoutin arvo vaikuttaa pääomatuloihin ja siten niihin veroihin. Kun noista pääomatuloista ei ole mitään vähennyksiä tehtävissä.
Mitäs muilla flexpooliin mainaajilla näyttää tuotto ethin osalta? Itsellä jostain syystä näyttää nyt yläkanttiin, joka tietysti ihan ok mulle.
Mulla näyttää noin 4 kertaista tuottoa normaaliin nähden. Tosiaan tuossa oli joku uusi neverheard token kolikko "karafuru", ja niillä on ilmeisesti myös NFT joita on nyt jokunen tunti sitten mintattu täysillä. Toi perustuu
johonkin animeen tms.
Karafuru takes the world by storm - NFT Culture | NFT & Crypto Artists Curating Ideas
Ainakin Flexpool ja hiveon saivat noita blokkeja luotua jotka olivat parhaimmillaan 100 kertaisia normaaliin verrattuna.(400-600 ETH). Mutta ne on vaan muutamia yksittäisiä blokkeja joten näkyy ehkä hieman tämän vuorokauden tuotossa, mutta ei sen enempää. Tuo flexpoolin ennuste menee ihan villiksi kun se kai ottaa päivän (ennustetun) tuoton ja monistaa sen vain sitten viikoksi ja kuukaudeksi, se ei ollenakaan yritä käyttää mitään älykästä ennustetta joka tasaisi noita täysin sattumaan perustuvia heilahteluja.
Mulla tuo näkyy ehkä about siten että tänään saa/sai noin sen verran mitä puolessa viikossa yleensä. Mulla ei ole noi päivittäiset tuotot juurikaan vaihdelleen 30 vuorokauden ajan mitä tuo näyttää, vaihteluväli on tyyliin pari euroa vuorokaudessa eli ei juuri mitään.