Kryptovaluuttojen louhintathreadi

No mitä nyt olen seuraillut noita uutisia ja tiedotuksia, niin kyllä aika tiukasti esitetään, että Q2 aikana merge tapahtuu. Joku kryptotubettaja juuri julkaisi jonkun pätkän, että ETH-kehittäjät kommentoi, ettei kannata enää ostella uusia GPU:ta ainakaan ETH-louhinnan takia.
Niin niin. Viime vuonna ETH-kehittäjät kehoittivat suunnittelemaan break-evenin viimeistään vuoden (2021) loppuun. Siitä huolimatta PoS siirtymä antaa odottaa itseään. Että kovin paljon painoarvoa en noille "kehittäjien kommenteille" antaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin niin. Viime vuonna ETH-kehittäjät kehoittivat suunnittelemaan break-evenin viimeistään vuoden (2021) loppuun. Siitä huolimatta PoS siirtymä antaa odottaa itseään. Että kovin paljon painoarvoa en noille "kehittäjien kommenteille" antaisi.
Juu näin on, mut se oli joku näistä nimitubettajista niin ajattelin että hänellä olisi julkaisuunsa hieman lähdekritiikkiä.

En osaa sitten sanoa, kuinka todellinen tuo q2 takaraja on, mutta eikö se nyt jonkun aikaa ole jo pysynyt siinä?
 
Miksei voisi pitää koko ajan päällä? CPU ja powerin tuulettimet vaan puhisevat eikä tuo näyttiskään täydy ihan täysillä ajaa. Noi GDDR6X mallit kyllä vie enemmän sähköä ja niitä ei voi yksinään kovin matalilla kierroksilla ajaa, mutta veikkaan että kaikki mallit on sentään 3 tuulettimisia, joka hieman auttaa. Se näyttiksen tuulettimet siis eniten ääntä pitäisi.

Eli nopeasti arvioiden puhutaan ehkä 1-1.5 euroa päivässä sähkön jälkeen. Tuo energiatehokkuus lisääntyy huomattasti kun on 5-6 korttia per kone, ja siten tuotto per näyttis.
Mietin että rasitusta on koneelle liikaa jossa jäähdytys on itsessään jo ongelma tuon pakettikoneen rakenteen takia. 1-1.5 euroa siitä että pitää konetta kokoajan päällä mainaamassa tuntuu vähän turhahkolta kulutukseen nähden. Eikö tuohon mainaamisen tehokkuuteen auta LHR-lukituksen poistaminen vai oliko se jo tossa noissa luvuissa mukana? Kiitos vastauksesta.
 
Pöytäkonee
Muut menee kyllä ETH 62 mh/s (mclock 1400) ja TON 1050mh/s (core 1080), mainerin ilmoittama n.140 w (ennen pelkkä eth lukitulla corella n. 115 - 120 w)
Piti tuolta tarkistella noita ton kulkuja. 3070:lla pitäisi saada sen about 2500mhs kun louhii pooliin. Ihan siis puhtaasti tonnia. Kun joku löytää tuollaiset asetukset niin jakoon vaan

Ongelmia on kyllä toisenlaisiakin.. Pöytäkone nikottelee lolminerilla. Hetken louhinnan jälkeen "press any key to continue" päivällä toimi kyllä hienosti mutta nyt sitten tätä. Ehdotuksia tai ideoita mikä neuvoksi?
 
Mietin että rasitusta on koneelle liikaa jossa jäähdytys on itsessään jo ongelma tuon pakettikoneen rakenteen takia. 1-1.5 euroa siitä että pitää konetta kokoajan päällä mainaamassa tuntuu vähän turhahkolta kulutukseen nähden. Eikö tuohon mainaamisen tehokkuuteen auta LHR-lukituksen poistaminen vai oliko se jo tossa noissa luvuissa mukana? Kiitos vastauksesta.
Tuossa on videota 3070ti kortin kuluista ja virrankulutuksesta kun LHR lukitus on avattu tappiin:



Summasummarum: 3070ti mainaa 60,6 MH/s kun virtaa kuluu 185W (tarkka arvo, ei mikään softan arvo).
 
Mietin että rasitusta on koneelle liikaa jossa jäähdytys on itsessään jo ongelma tuon pakettikoneen rakenteen takia. 1-1.5 euroa siitä että pitää konetta kokoajan päällä mainaamassa tuntuu vähän turhahkolta kulutukseen nähden. Eikö tuohon mainaamisen tehokkuuteen auta LHR-lukituksen poistaminen vai oliko se jo tossa noissa luvuissa mukana? Kiitos vastauksesta.
Useasti mietin myös kun koneet kokoajan päällä, takuulla rasittuu, kuitenkin 430e kk sähkölasku. Kyllähän se lämmittää tietty.

Mitens se ETH _Ton coin louhinta on toiminut..sähkön kulutus?,,kortin kulutus? tuottoja? ...ei taida toimia eth kanssa jos solo louhii sitä ?
 
Puoli vuotta kesti ROG Strix 3090 tuuletin. Nyt yksi kolmesta rallattaa. Otin demonstraatioksi videon ja lähetin Asuksen supportiin niin totesivat että rikki on ja pitää laittaa takuuvaihtoon. Mietin sitäkin ostanko aliexpressistä ja vaihdan itse, mutta tässä on nyt hyvä tilaisuus tehdä TOIVOTEK-kanavalleni video Asuksen takuuhuollon toimivuudesta, miten prosessi etenee, miten kauan kestää jne. niin taidan käyttää sen kortin tässä tapauksessa, vaikka huoltokeikan aikana louhintatuottoja tietysti menetänkin. Ehkä kyseinen video kuitenkin palvelee joitakin ihmisiä jotka takuiden kanssa joutuvat tekemisiin. Kuten tuolla kanavallani on motto, ei rahan takia, vaan ihmisten avuksi.

Joskus vuosituhannen alussa kyllästyin Asuksen käyttämien tuulettimien paskaan laatuun kun meni näytönohjaimesta tuuletin ja yhdestä emolevystä piirisarjatuuletin takuuaikana, ja toisesta näyttiksestä heti takuuajan jälkeen. Sen jälkeen lopetin kaiken Asuksen tuotteiden käytön. Pitkään oli Gigabyteä, MSI:tä jne eikä niiden kanssa ollut ikinä tuuletinongelmia. Nyt sitten lähdin taas Asuksen kelkkaan, kun sitä niin kovasti testeissä hehkutetaan (tainnut IO-techilläkin voittaa kaikki RTX3-sarjan vertailut). Mutta tuuletinten laatuun muu laadukkuus ei näytä korreloivan edelleenkään. Olkoonkin että tuulettimet on louhinnan takia pyörineet 24/7 90-100% rpm mutta kone kuitenkin otettu paketista vasta muistaakseni elokuussa! Samaan aikaan edellisen koneeni tuulettimet toimi 8 vuotta ilman ongelmia kone päällä 24/7, toki ei ollut louhintakäytössä mutta päällä koko ajan ja pelikäytössä. Kyseessä oli MSI:n näyttis. Nähtäväksi jää toimiiko tuulettimet taas vaihdon jälkeen puoli vuotta. Koneessa on kahden vuoden takuu, eli kolme kertaa ehtii vaihtaa tuulettimet takuuseen. :D
 
Tuskin on todellinen, ensin puhuttiin että maaliskuu 2021, sitten kesä... En itse ainakaan yllättyisi jos kesällä taas siirretään vuoden loppuun.

Mutta yllätyin tuottojen noususta pitkän tasaisen laskun jälkeen. Nyt jos kurssit vielä nousevat lisää, niin saa olla tyytyväinen ettei hätiköinyt rommauksien aikana.
No, kyllä se itselleni sopisi, että siirtyisi, kyllähän siitä ainakin tällä tietämällä enemmän kostuu kuin PoSista.

Mielenkiintoista nähdä, nouseeko staking reward, kun se saa enemmän jalansijaa transaktioissa?
 
Puoli vuotta kesti ROG Strix 3090 tuuletin. Nyt yksi kolmesta rallattaa. Otin demonstraatioksi videon ja lähetin Asuksen supportiin niin totesivat että rikki on ja pitää laittaa takuuvaihtoon. Mietin sitäkin ostanko aliexpressistä ja vaihdan itse, mutta tässä on nyt hyvä tilaisuus tehdä TOIVOTEK-kanavalleni video Asuksen takuuhuollon toimivuudesta, miten prosessi etenee, miten kauan kestää jne. niin taidan käyttää sen kortin tässä tapauksessa, vaikka huoltokeikan aikana louhintatuottoja tietysti menetänkin. Ehkä kyseinen video kuitenkin palvelee joitakin ihmisiä jotka takuiden kanssa joutuvat tekemisiin. Kuten tuolla kanavallani on motto, ei rahan takia, vaan ihmisten avuksi.

Joskus vuosituhannen alussa kyllästyin Asuksen käyttämien tuulettimien paskaan laatuun kun meni näytönohjaimesta tuuletin ja yhdestä emolevystä piirisarjatuuletin takuuaikana, ja toisesta näyttiksestä heti takuuajan jälkeen. Sen jälkeen lopetin kaiken Asuksen tuotteiden käytön. Pitkään oli Gigabyteä, MSI:tä jne eikä niiden kanssa ollut ikinä tuuletinongelmia. Nyt sitten lähdin taas Asuksen kelkkaan, kun sitä niin kovasti testeissä hehkutetaan (tainnut IO-techilläkin voittaa kaikki RTX3-sarjan vertailut). Mutta tuuletinten laatuun muu laadukkuus ei näytä korreloivan edelleenkään. Olkoonkin että tuulettimet on louhinnan takia pyörineet 24/7 90-100% rpm mutta kone kuitenkin otettu paketista vasta muistaakseni elokuussa! Samaan aikaan edellisen koneeni tuulettimet toimi 8 vuotta ilman ongelmia kone päällä 24/7, toki ei ollut louhintakäytössä mutta päällä koko ajan ja pelikäytössä. Kyseessä oli MSI:n näyttis. Nähtäväksi jää toimiiko tuulettimet taas vaihdon jälkeen puoli vuotta. Koneessa on kahden vuoden takuu, eli kolme kertaa ehtii vaihtaa tuulettimet takuuseen. :D

Nuin nopeasti menee jos 100% föönit?

Tämä oikeastaan isoin riski on käytettyjä ostaessa. 3090 on toki helppo heittää takuuseen kun ei ole lhr mallia, mutta muiden kohdalla tilalle voi tulla lhr joten föönejä ei kannata vaihdatuttaa takuuseen ja sitten taas jos vaihdat itse niin hyvästi takuulle?

Kesällä ostin yhden käytetyn 3070 dualin missä toinen fööni väpätti ja siitä sai sen takia alen. Huvittavinta, että se väpättävä fööni pyörii vielä pyörii, mutta toinen leikannut kiinni. En tiedä miten häntä on entisessä elämässä kaltoin kohdeltu kun tuulettimet leikkaa kiinni näin nopeasti. Uudet föönit maksoi ebaysta 36€ joten ei nyt ihan halpaa lysitä lähteä uusimaan useammasta kortista...

Iso riskihän näissä on, että joku vetelee paineilmalla kortteja puhtaaksi eikä estä tuulettimia pyörimästä ilmavirran mukana ja täten tulee aivan jäätävät kierrokset mihin noiden laakereita ei ole suunniteltu ja elinikä juoksee silmissä.
 
3090 Strixissä on täysimittaiset tuuletin liitännät kortin päädyssä, joten ei olisi vaikea homma vaan pistää P12 slimmit orkkisföönien tilalle.
Pro tip: Strixin "takuutarra" lähti ehjänä irti kun päälle töpötteli vähän ipaa.

EDIT: Tuollainen 3090 Strix löytyy parvekkeelta:
IMG_20220206_151243.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jengi on saanut täällä RX6600 ja RX6600XT korteilla? Nuo 6600 jauhaa n. 29mh/s ja 6600XT 32mh/s. Saisko noista enemmän vielä irti jotenki?
 
Nuin nopeasti menee jos 100% föönit?

Tämä oikeastaan isoin riski on käytettyjä ostaessa. 3090 on toki helppo heittää takuuseen kun ei ole lhr mallia, mutta muiden kohdalla tilalle voi tulla lhr joten föönejä ei kannata vaihdatuttaa takuuseen ja sitten taas jos vaihdat itse niin hyvästi takuulle?

Kesällä ostin yhden käytetyn 3070 dualin missä toinen fööni väpätti ja siitä sai sen takia alen. Huvittavinta, että se väpättävä fööni pyörii vielä pyörii, mutta toinen leikannut kiinni. En tiedä miten häntä on entisessä elämässä kaltoin kohdeltu kun tuulettimet leikkaa kiinni näin nopeasti. Uudet föönit maksoi ebaysta 36€ joten ei nyt ihan halpaa lysitä lähteä uusimaan useammasta kortista...

Iso riskihän näissä on, että joku vetelee paineilmalla kortteja puhtaaksi eikä estä tuulettimia pyörimästä ilmavirran mukana ja täten tulee aivan jäätävät kierrokset mihin noiden laakereita ei ole suunniteltu ja elinikä juoksee silmissä.
Asus dual 3060ti mini ehkä surullisin näistä... Kolmesta kortista yksi pimeni, ja lähetin takuuseen. Kahdesta muusta hajosi toinen tuuletin. Toisen näistä myin pois, ja toisen ajattelin hoitaa tällä setillä:
 

Liitteet

  • IMG_20220206_155916.jpg
    IMG_20220206_155916.jpg
    2,6 MB · Luettu: 104
Taitaa olla eth + ton dual mainauksessa yleinen ongelma, että eth puolelle tulee paljon staleja? Nimenomaan windowsilla pyörittäessä, hiveos vissin toimii paremmin?

Omalla kohdalla jouduin toistaiseksi ottamaan pois pois käytöstä, sillä stale:n määrä oli n. 10 - 15 % :rolleyes:
 
Taitaa olla eth + ton dual mainauksessa yleinen ongelma, että eth puolelle tulee paljon staleja? Nimenomaan windowsilla pyörittäessä, hiveos vissin toimii paremmin?

Omalla kohdalla jouduin toistaiseksi ottamaan pois pois käytöstä, sillä stale:n määrä oli n. 10 - 15 % :rolleyes:
oli sama ongelma silloin kun tuli eth-zil combo..team red minerilla oli silloin oma config joka poisti ylimääräiset stalet..et ehkä ton mineriin myös..mikö se olikaan..LOL
 
3090 Strixissä on täysimittaiset tuuletin liitännät kortin päädyssä, joten ei olisi vaikea homma vaan pistää P12 slimmit orkkisföönien tilalle.
Pro tip: Strixin "takuutarra" lähti ehjänä irti kun päälle töpötteli vähän ipaa.

EDIT: Tuollainen 3090 Strix löytyy parvekkeelta:
IMG_20220206_151243.jpg
Itse en ainakaan saanu hiveos:llä strixin tuuletinliitännän kautta erillistuuletinta pyörimään. Strixistä sai tuulettimen vaihdettu irroittamatta jäähyä, joten tarraan ei tarvinnut koskea.
Protip: alista saa warranty void tarra-arkkeja
 
ETH+TON täällä taas suurin ongelma on se että louhin uudelleen käynnistyy randomilla, sekä HiveOS että Minerstat. Pistää jo miettimään että onko softasta kiinni..

Koittanut vähän kaikkea, muilla vastaavaa/ehdotuksia?

Nostaa virtaa, laskea kelloja.. ajaa stockilla.. Virtojen ja piuhojen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. PSU:t olivat 50% käytöllä tätä ennen ja 80% 100TDP:llä.

Seuraavaksi pitää varmaan alkaa yksi kerrallaan softassa eliminoimaan kortteja.
 
3090 Strixissä on täysimittaiset tuuletin liitännät kortin päädyssä, joten ei olisi vaikea homma vaan pistää P12 slimmit orkkisföönien tilalle.
Pro tip: Strixin "takuutarra" lähti ehjänä irti kun päälle töpötteli vähän ipaa.

EDIT: Tuollainen 3090 Strix löytyy parvekkeelta:
IMG_20220206_151243.jpg

Tarrat irtoaa kivasti myös crc label off 50 nimisellä tuotteella. Oon kuullut että toimii windowsin lisenssitarroihinkin
 
Kyllä ne kortit on aika kovilla kun eth+ton mainaa, jouduin yhdestä Gigabyten 3080 Turbo kortista vaihtamaan GPU:n lämpötahnat, että pysy tolpillaan (ja toinen identtinen kortti käy silti 10°C kylmempänä). Muutamia invalid shareja tullut silti, eli varmasti jos anehtii kellojen kanssa, tulee ongelmia.
 
ETH+TON täällä taas suurin ongelma on se että louhin uudelleen käynnistyy randomilla, sekä HiveOS että Minerstat. Pistää jo miettimään että onko softasta kiinni..

Koittanut vähän kaikkea, muilla vastaavaa/ehdotuksia?

Nostaa virtaa, laskea kelloja.. ajaa stockilla.. Virtojen ja piuhojen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. PSU:t olivat 50% käytöllä tätä ennen ja 80% 100TDP:llä.

Seuraavaksi pitää varmaan alkaa yksi kerrallaan softassa eliminoimaan kortteja.
Ilmeisesti whalespoolin ongelma. Kato githubista lolminer issues. Siellä useampi ilmoitellut samaa. Kokeile vaihtaa poolia
 
Aijai tässä alkaa mennä virtaskaa taas vähän lisää jos heittää kaikki tohon eth+ton. Saas nähdä miten nallit riittää.

Mitäs ootte heittäneet 3060ti:lle corelockkiin ja powerlimitiksi? PL155 ja corelock 1500. Tolla näyttää tulevan muistaakseni sen mitä aiemminkin anto tonnarissa eli 1 - 1,2GH. ETH vähän ottaa osumaa ja hässi määrät 1-2 alempana per kortti.

Toisaalta ihan hauska kun kerrankin on koko rigi täysin töissä 3900x 3kH rtm ja 12x 3060ti 720MH/s eth ja 14HG/s tonnia. Hive näyttää sähkönkulutukseksi 2,4kW, mutta oikeasti se on varmaan 200W päälle. Yks rigi per sulake meininkiä näillä kulutuksilla XD
e: Höpöjä puhun mähän oli määritellyt hiveen tuon muun setupin RTM:n mukaan eli varmaan about pitää paikkansa nyt kulutukset.


e2:Vissiin on ihan ok toi 155W ja 1,2GH: NVIDIA RTX 3060 Ti - Hashrate.no
 
Viimeksi muokattu:
Vielä ei itse ole tullut ehdittyä lolmineria tutkimaan ja TON+ETH yhdistelmää, mutta oletteko törmänneet/ratkaisseet kun ETH:lla korttien MH/s luvut putoaa hieman kun RTM louhinta alkaa CPUlla (xmrig). Nykyisillä RTM kursseilla siinä ja tässä kannattaako tuota 7MH/s hittiä ottaa ETH puolelle RTM:n takia.
 
Vielä ei itse ole tullut ehdittyä lolmineria tutkimaan ja TON+ETH yhdistelmää, mutta oletteko törmänneet/ratkaisseet kun ETH:lla korttien MH/s luvut putoaa hieman kun RTM louhinta alkaa CPUlla (xmrig). Nykyisillä RTM kursseilla siinä ja tässä kannattaako tuota 7MH/s hittiä ottaa ETH puolelle RTM:n takia.
Koititko ottaa 1 coren pois louhimasta rtm?
 
Juu näin on, mut se oli joku näistä nimitubettajista niin ajattelin että hänellä olisi julkaisuunsa hieman lähdekritiikkiä.

En osaa sitten sanoa, kuinka todellinen tuo q2 takaraja on, mutta eikö se nyt jonkun aikaa ole jo pysynyt siinä?
Tim Beiko
 
Mulla pari rigiä toimii hyvin ja pari käynnistää minerin koko ajan uusiksi ilman erroreita. Kaikissa lähes samat asetukset ja hiveos
Noin 8h kestää minerstat ilman käynnistämistä. Pitänee sekin vaihtaa, whalespool parka. Nyt sattuu, mahtaavat muutkin vaihtaa :beye:
 
No hu hu. 900€ pääsulake muutoksesta sähköyhtiölle. 3x25A -> 3x35A. Sähköyhtiön panos asiaan on, että vastaanottavat kaavakkeen sähkömieheltä jossa kertoo tehneensä operaation.

Onkohan tää nyt sitä, että rahastetaan niitä 30v sitten rakennusaikana kaivettuja isompia kaapeleita pois vai mikä homman nimi kun tosiaan tollanen muutos edellytä heiltä mitään, mutta kuin päivittävät mun liittymän tietoihin 3x35A ja alkavat laskuttaa isompaa kuukausimaksua. Sekä saisivat vielä tasaista tuottoa mikä aivan varmaan on parempaa heille kuin liittymän nosto jonkin piikkitehon takia.

Pistää kyllä suunnitelmat taas uusiksi... Pakko se on kai vaan hakea kassillinen 25A tulppia ja miettiä joskos sitä tunkisi lisää kamaa sukulaisille.
 
No hu hu. 900€ pääsulake muutoksesta sähköyhtiölle. 3x25A -> 3x35A. Sähköyhtiön panos asiaan on, että vastaanottavat kaavakkeen sähkömieheltä jossa kertoo tehneensä operaation.

Onkohan tää nyt sitä, että rahastetaan niitä 30v sitten rakennusaikana kaivettuja isompia kaapeleita pois vai mikä homman nimi kun tosiaan tollanen muutos edellytä heiltä mitään, mutta kuin päivittävät mun liittymän tietoihin 3x35A ja alkavat laskuttaa isompaa kuukausimaksua. Sekä saisivat vielä tasaista tuottoa mikä aivan varmaan on parempaa heille kuin liittymän nosto jonkin piikkitehon takia.

Pistää kyllä suunnitelmat taas uusiksi... Pakko se on kai vaan hakea kassillinen 25A tulppia ja miettiä joskos sitä tunkisi lisää kamaa sukulaisille.

Halvempi kuin omassa siirtoyhtiössä... Täälä hinta on suoraan noiden kytkentähintojen erotus eli 3790 - 2700 = 1090€.

Onneksi itellä sen verran pientä toi louhinta (~1GH/s) , että ei ole vielä lähelläkään rajoja, mutta ois tarkotus laittaa kenties uusi piharakennus/vierastalo/harrastetilaa ja miettinyt tuon suurentamista siinä samalla.
 
No hu hu. 900€ pääsulake muutoksesta sähköyhtiölle. 3x25A -> 3x35A. Sähköyhtiön panos asiaan on, että vastaanottavat kaavakkeen sähkömieheltä jossa kertoo tehneensä operaation.

Onkohan tää nyt sitä, että rahastetaan niitä 30v sitten rakennusaikana kaivettuja isompia kaapeleita pois vai mikä homman nimi kun tosiaan tollanen muutos edellytä heiltä mitään, mutta kuin päivittävät mun liittymän tietoihin 3x35A ja alkavat laskuttaa isompaa kuukausimaksua. Sekä saisivat vielä tasaista tuottoa mikä aivan varmaan on parempaa heille kuin liittymän nosto jonkin piikkitehon takia.

Pistää kyllä suunnitelmat taas uusiksi... Pakko se on kai vaan hakea kassillinen 25A tulppia ja miettiä joskos sitä tunkisi lisää kamaa sukulaisille.

Törkeä hinta... kannattaa varmistaa mikä on ollut alkuperäinen liittymä? Itsellä ei ole 3*35A tarvetta, mutta katselin vanhoista papereista että itsellä nykyiseen taloon otettu aikanaan 3*35A ja myöhemmin pudotettu 3*25A, jotta saatu perusmaksu alas... nosto takaisin ei käsittääkseni muuttaisi kuin perusmaksun taas suuremmaksi.
 
No hu hu. 900€ pääsulake muutoksesta sähköyhtiölle. 3x25A -> 3x35A. Sähköyhtiön panos asiaan on, että vastaanottavat kaavakkeen sähkömieheltä jossa kertoo tehneensä operaation.

Onkohan tää nyt sitä, että rahastetaan niitä 30v sitten rakennusaikana kaivettuja isompia kaapeleita pois vai mikä homman nimi kun tosiaan tollanen muutos edellytä heiltä mitään, mutta kuin päivittävät mun liittymän tietoihin 3x35A ja alkavat laskuttaa isompaa kuukausimaksua. Sekä saisivat vielä tasaista tuottoa mikä aivan varmaan on parempaa heille kuin liittymän nosto jonkin piikkitehon takia.

Pistää kyllä suunnitelmat taas uusiksi... Pakko se on kai vaan hakea kassillinen 25A tulppia ja miettiä joskos sitä tunkisi lisää kamaa sukulaisille.

Olikos noihi 25A niitä palikoita, missä nappi vua ponnahtaa ja käyt tyrkkäämässä takas alas vai onko ne huonoja tms? Ite käyttäny noissa pienemmissä sulakkeissa.

Edit. Niin automaattisulake oli oikea termi :D
 
Törkeä hinta... kannattaa varmistaa mikä on ollut alkuperäinen liittymä? Itsellä ei ole 3*35A tarvetta, mutta katselin vanhoista papereista että itsellä nykyiseen taloon otettu aikanaan 3*35A ja myöhemmin pudotettu 3*25A, jotta saatu perusmaksu alas... nosto takaisin ei käsittääkseni muuttaisi kuin perusmaksun taas suuremmaksi.

Ihan hyvä vinkki. Pelkään kyllä, että 3x25A on alkuperäinen. Tosin pitää varmistaa. 3x63A keskus kuitenkin ja rakentajan vaimo on ompelutoimintaa harjoittanut kun oli useampi voimavirta pistoke... Tosin 16A kaikki...

Olikos noihi 25A niitä palikoita, missä nappi vua ponnahtaa ja käyt tyrkkäämässä takas alas vai onko ne huonoja tms? Ite käyttäny noissa pienemmissä sulakkeissa.

Edit. Niin automaattisulake oli oikea termi :D

Onhan tosiaan noita, mutta epäilen että ne ei kestä niin paljon ylivirtaa kun normi tulppa?
 
Onhan tosiaan noita, mutta epäilen että ne ei kestä niin paljon ylivirtaa kun normi tulppa?

En siitä kyl tiedä.
Yhen sulakkeen mikä tuppas paukkumaan, niin korvasin ja kerran pitäny käydä nappi painaa takasin sen jälkeen vaikka onhan siinä kuormaa. Ainaki hyvä testata millo on yks rekki liikaa kamaa sen välissä :D
 
Onhan tosiaan noita, mutta epäilen että ne ei kestä niin paljon ylivirtaa kun normi tulppa?
Ootko tehnyt yhtään "tieteellistä" tutkimusta kuinka paljon kärsii 16 A tai 25 A tulppaa kuormittaa yli ennenkö napsahtaa? :) Itse laskeskellut, että taitaa olla joku 18 A välillä yhden 16 A tulpan takana, mutta toistaiseksi kestänyt.
 
Ootko tehnyt yhtään "tieteellistä" tutkimusta kuinka paljon kärsii 16 A tai 25 A tulppaa kuormittaa yli ennenkö napsahtaa? :) Itse laskeskellut, että taitaa olla joku 18 A välillä yhden 16 A tulpan takana, mutta toistaiseksi kestänyt.

Kyllähän nuo tulpat tykkää kohtalaisestikkin kestää kuormaa yli speksien. En ole mitannut, mutta eiköhän tässä nyt joudu optimoimaan ja mittaamaan tarkemmin. Aattelin, että olis päässyt kivuttomasti tolla nostolla.

Halvempi kuin omassa siirtoyhtiössä... Täälä hinta on suoraan noiden kytkentähintojen erotus eli 3790 - 2700 = 1090€.

Onneksi itellä sen verran pientä toi louhinta (~1GH/s) , että ei ole vielä lähelläkään rajoja, mutta ois tarkotus laittaa kenties uusi piharakennus/vierastalo/harrastetilaa ja miettinyt tuon suurentamista siinä samalla.

Jep tästähän se nimenomaan muodostuu täälläkin kun kyselin. Hinnastossa oli vaan joku 35€ muutosmaksu mistä ajattelinkin ettei noin halvalla selviä, mutta kyllä toi melkeen tonni tuli silti yllärinä. Heidän tietojen mukaan 3x25A ollut täällä aina.

Huollon ja kesän jäähdytyksen kannalta olisi vaan ollut hemmetin jees, että saisi kaikki rigit kotio. Joku tällänen kasvuteltta pitää kesäksi saada silti mihin suurimman osan laitteistosta saa: LightHouse Lite 240x120x200cm - Pavunvarsi
 
Ihan hyvä vinkki. Pelkään kyllä, että 3x25A on alkuperäinen. Tosin pitää varmistaa. 3x63A keskus kuitenkin ja rakentajan vaimo on ompelutoimintaa harjoittanut kun oli useampi voimavirta pistoke... Tosin 16A kaikki...


Onhan tosiaan noita, mutta epäilen että ne ei kestä niin paljon ylivirtaa kun normi tulppa?


Hommaa tälläset niin tulppasulakkeen vaihtamisen sijaan käyt painelee tätä nappua takas alas.

Huomio kuitenkin mies hyvä et kun tykkäät kuormittaa niitä sun sähköjohto raasuja siellä, niin ne johdot käy siel seinis aika lämpösinä kun pidät niis maksimi kuormaa ja vähän päälle 24/7, niin et älä polta sitä mökkiäs siel. Se on vain talo, ei tehdastympäristö mis on tuotantoo ympäri vuoden
 

Hommaa tälläset niin tulppasulakkeen vaihtamisen sijaan käyt painelee tätä nappua takas alas.

Huomio kuitenkin mies hyvä et kun tykkäät kuormittaa niitä sun sähköjohto raasuja siellä, niin ne johdot käy siel seinis aika lämpösinä kun pidät niis maksimi kuormaa ja vähän päälle 24/7, niin et älä polta sitä mökkiäs siel. Se on vain talo, ei tehdastympäristö mis on tuotantoo ympäri vuoden

Tuotantolaitos tuo autotalli on XD.

Eihän mulla yksittäisillä sulakkeilla paljon kuormaa ole. Jos pienempiä nalleja saisi vaihdella kuin sukkia niin olisin enempi huolissani. 63A keskus ja 25A pääsulakkeet poksuu niin kyllä siellä on tarpeeksi jytyä kaapeliä keskuksen sisällä noille virroille.

e: Ja on tässä taas viikko jo viime kerrasta. Nyt vaan kun tota eth+ton mikä taas nostaa virrankulutusta...

e2: Taidan hakea noita automaatteja piruuttani testiin niin näkee onko niistä mihinkään.
 
Asus dual 3060ti mini ehkä surullisin näistä... Kolmesta kortista yksi pimeni, ja lähetin takuuseen. Kahdesta muusta hajosi toinen tuuletin. Toisen näistä myin pois, ja toisen ajattelin hoitaa tällä setillä:
noniin, versio 1 on nyt kasassa. Tuulettimen liitin jäi hassuun paikkaan. Jos nyt ropellit kestäisi pidempään :)
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    1,1 MB · Luettu: 79
  • IMG-20220207-WA0038.jpeg
    IMG-20220207-WA0038.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 81
  • nimetön.png
    nimetön.png
    8 MB · Luettu: 77
Tuotantolaitos tuo autotalli on XD.

Eihän mulla yksittäisillä sulakkeilla paljon kuormaa ole. Jos pienempiä nalleja saisi vaihdella kuin sukkia niin olisin enempi huolissani. 63A keskus ja 25A pääsulakkeet poksuu niin kyllä siellä on tarpeeksi jytyä kaapeliä keskuksen sisällä noille virroille.

e: Ja on tässä taas viikko jo viime kerrasta. Nyt vaan kun tota eth+ton mikä taas nostaa virrankulutusta...

e2: Taidan hakea noita automaatteja piruuttani testiin niin näkee onko niistä mihinkään.
Suosittelen sen verta avaamaan ryhmäkeskusta sekä pääkeskusta et jos sussa on sähkärin vikaa niin kannattaa kiristää ruuveja aika ajoin. Työssäni nään paljon sulaneita keskuksia, pääkytkimiä, johdonsuojaautomaatteja, vikavirtasuojia sen takia et joku liitos on ollut löysä alusta asti tai sit se on löystynyt vuosien varrella. Kylmäkuumakylmäkuuma efekti avaa ruuveja hiljalleen vuosien varrella, ja kun joku esim sähkö roju jossa on kuormaa päällä löystyy tarpeeks, sähköliitoksen huonuntuessa se alkaa tehdä kuumaa jossain kohti. Ja kun tarpeeks löysä liitos, paljon kuormaa, se aluks hiiltyy, kuumuu ja lopuks alkaa palaa.

Ei ole huono idea käydä sähköeristetyllä meisselillä kiristelemässä ruuveja tai sit tilata jos on jo vähän vanhempi kiinteistö sähkäriä paikalle huoltamaan keskuksia. Ennakointi on fixumpaa sähkön kanssa ennen kuin jossain palaa ja sit sanotaan se kuuluisa 'olis pitänyt tehdä sitä ja tätä'.

Ja liitosten sopiva tiukkuus on tosi tärkee varsinkin kohteissa missä on kuormaa päällä.

Mainais puuhissa käyttäisin aina ryhmiä jotka on vikavirtasuojalla suojattu, ja jos kuormaa on enempi niin aina mielummin 16A ryhmää kuin 10A. Jos jokin komponentti alkaa 'vuotamaan', vikis lyö päältä pois ryhmän ennen kun suurempaa vahinkoa kerkee tapahtumaan. Otetaan esimerkiksi joku virtalähde joka olikin kuuluissaa b-luokkaa ja johto vähän sulaa jostain, jos esim nolla ja maa ottaa yhteen jossain tai tapahtuu virran vuotoa paikkaan johon sitä ei kuulu mennä, vikis lyö päältä sähköt ja sen suurempaa vahinkoa ei kerkeä tapahtumaan.

Tai tos aiemmin joku kerto et partsil on rigi saanut lunta kyytiin ja sit meni komponentteja skeidas, hyväl tsägäl vikis ois voinu havaita et nyt alkaa olee liitoksii yhessä ja katkassa sähköt pois ennen suurempia tuhoja. Toki joku emohan voi olla hieman herkkä jos kesken kaiken sinne menee vettä väliin et sitä ei suojele edes viisas buddha mutta teoriassa vikis voi pelastaa.
 
Tuli sitten koeponnistettua rigit lasitetulla parvekkeella lomareissun ajan. 2 kuukautta pyörivät ihan keskenään siellä ja sisällä vielä yksi kahden kortin pikkurigi.
Ei tarvinnut juuri käytännössä puuttua noiden toimintaan. 2-3 kertaa oli joku kaatunut niin, että piti etäpistorasian kautta buutata.
Vähän tietysti arvelutti alussa, mutta hyvin meni.
Tuo edellä postaamani rasia on tullut vaihdettua jo aiemmin...
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tässä hyvä esimerkki parvekkeen rasiasta:
pr.jpg
Sulla on siinä nolla karva ottanut vähän kuumaa, oliko se jotenki löysällä vai onko ollu reippaanlaisesti kuormaa perässä vai selviskö syy ikinä..?
Nolla viat on aika hankalia monesti paikantaa. Tosin kun yleismittaril kurkkaa vaikka jostai pistorasia et jos jännite seilaa esim 220-400V välillä ryhmässä jossa pitäs olla 230V, niin lähes aina nolla 'kelluu' eli se on irti jostain. Joskus se on irti ryhmäkeskuksesta, joskus pääkeskuksesta ja joskus löysä liitos voi olla jakorasias.

Yhel pokal oli uudes kerrostalo asunnos pääkeskukselta asti nolla sulanu poikki nollakiskosta ja sen takia voltti lähti seilaa hänen asunnossaan, kuka tahansa tajuu et siinä kohtaa kun pistorasiasta tulee melkee 400V ulos, oli sul kiinni töpselis mitä tahansa niin se laite on melkee sit siinä. Kaveril meni pleikka, jääkaappi, valot yms skeidaks sen takii et nolla suli poikki. Ei tullu halpa nolla reissu.. tosin vakuutushan voi korvaa mut on niiski yleensä omavastuut. Ja kun päivystävä sähkäri käy kyläs lasku on yleensä sen 500-1000€ käynniltä :D
 
Suosittelen sen verta avaamaan ryhmäkeskusta sekä pääkeskusta et jos sussa on sähkärin vikaa niin kannattaa kiristää ruuveja aika ajoin. Työssäni nään paljon sulaneita keskuksia, pääkytkimiä, johdonsuojaautomaatteja, vikavirtasuojia sen takia et joku liitos on ollut löysä alusta asti tai sit se on löystynyt vuosien varrella. Kylmäkuumakylmäkuuma efekti avaa ruuveja hiljalleen vuosien varrella, ja kun joku esim sähkö roju jossa on kuormaa päällä löystyy tarpeeks, sähköliitoksen huonuntuessa se alkaa tehdä kuumaa jossain kohti. Ja kun tarpeeks löysä liitos, paljon kuormaa, se aluks hiiltyy, kuumuu ja lopuks alkaa palaa.

Ei ole huono idea käydä sähköeristetyllä meisselillä kiristelemässä ruuveja tai sit tilata jos on jo vähän vanhempi kiinteistö sähkäriä paikalle huoltamaan keskuksia. Ennakointi on fixumpaa sähkön kanssa ennen kuin jossain palaa ja sit sanotaan se kuuluisa 'olis pitänyt tehdä sitä ja tätä'.

Ja liitosten sopiva tiukkuus on tosi tärkee varsinkin kohteissa missä on kuormaa päällä.

Mainais puuhissa käyttäisin aina ryhmiä jotka on vikavirtasuojalla suojattu, ja jos kuormaa on enempi niin aina mielummin 16A ryhmää kuin 10A. Jos jokin komponentti alkaa 'vuotamaan', vikis lyö päältä pois ryhmän ennen kun suurempaa vahinkoa kerkee tapahtumaan. Otetaan esimerkiksi joku virtalähde joka olikin kuuluissaa b-luokkaa ja johto vähän sulaa jostain, jos esim nolla ja maa ottaa yhteen jossain tai tapahtuu virran vuotoa paikkaan johon sitä ei kuulu mennä, vikis lyö päältä sähköt ja sen suurempaa vahinkoa ei kerkeä tapahtumaan.

Tai tos aiemmin joku kerto et partsil on rigi saanut lunta kyytiin ja sit meni komponentteja skeidas, hyväl tsägäl vikis ois voinu havaita et nyt alkaa olee liitoksii yhessä ja katkassa sähköt pois ennen suurempia tuhoja. Toki joku emohan voi olla hieman herkkä jos kesken kaiken sinne menee vettä väliin et sitä ei suojele edes viisas buddha mutta teoriassa vikis voi pelastaa.

Hyviä pointteja.

Tuli sähköasentajan paperit hommattua työnohella jokunen vuosi sitten vaikka niitä hommia en virallisesti en ehtinyt tekemäänkään joten sen verran tietää, että tietää omat rajoitteensa :).

Töistä löytyy parit lämpökameratkin niin eipä tuo tekis haittaa kuvailla keskusta läpi niin näkis kuinka kuumana ruuvinkannat jostain ryhmistä käy. Sisällä ei ole mitään vikavirran takana kun sen verran vanhaa, mutta autotalli ja varasto mitkä jälkikäteen tullut päiviteltyä on molemmat. Mutta joo tunnistan tuon, että pitäs, mutta sitten joskus. Nyt mulla on mm. tungettu vikureita tonne minne vaan sai mahtumaan vanhan tulppa keskuksen din kiskoihin ja nekin niin syvällä releiden vieressä, että kannen kun laittaa päälle niin sinne jää. Vieressä on pienempi ryhmäkeskus, mutta sinnekkin pitäisi vielä saada aikaiseksi 6mm2 syöttö pääkeskukselta ja siirtää kaikki vikavirtaryhmät sinne uuteen... On ollut työn alla jo useamman vuotta, mutta kun lähinnä kosmeettinen ja sähkökatkosta on aina jonkin verran haittaa niin tuppaa jäämään...



Just summasin niin mainaukseen paloi 2021 49MWh. Kokonaiskulutus: 61MWh. Ja edeltävältä 3 vuodelta(2018-2020) laskin keskikulutukseksi: 12MWh. Saa nähdä miten tämä vuosi. Kesän eth muutokset vaikuttaa aika paljon, mutta jos jatketaan ilman kalustovähennyksiä nykyisellään niin 100MWh menee rikki.

Mun mielestä ihan reilu tapa laskea koska sähkölämmitys talo niin tällöin lämmitys on aiemmissa kulutuksissa laskettu mukaan. Jos laskisin rigien kulutuksen suoraan niin saisin verohyötyä lämmitykseen. Todellisuudessa olen kyllä lämmittänyt puilla ennen ja nyt en. Joten säästö tulee sieltä puolelta kun ei tartte niiden kanssa leikkiä. Sekä mulla ei ole rigejä niin tarkkaan mitattuna koko vuodelta, että koin tämän helpommaksi. Nyt vasta kun sain noita shellyn mittareita 12kpl olis tarkotus laittaa aina yks per rigi.
 
Sulla on siinä nolla karva ottanut vähän kuumaa, oliko se jotenki löysällä vai onko ollu reippaanlaisesti kuormaa perässä vai selviskö syy ikinä..?
Nolla viat on aika hankalia monesti paikantaa. Tosin kun yleismittaril kurkkaa vaikka jostai pistorasia et jos jännite seilaa esim 220-400V välillä ryhmässä jossa pitäs olla 230V, niin lähes aina nolla 'kelluu' eli se on irti jostain. Joskus se on irti ryhmäkeskuksesta, joskus pääkeskuksesta ja joskus löysä liitos voi olla jakorasias.

Yhel pokal oli uudes kerrostalo asunnos pääkeskukselta asti nolla sulanu poikki nollakiskosta ja sen takia voltti lähti seilaa hänen asunnossaan, kuka tahansa tajuu et siinä kohtaa kun pistorasiasta tulee melkee 400V ulos, oli sul kiinni töpselis mitä tahansa niin se laite on melkee sit siinä. Kaveril meni pleikka, jääkaappi, valot yms skeidaks sen takii et nolla suli poikki. Ei tullu halpa nolla reissu.. tosin vakuutushan voi korvaa mut on niiski yleensä omavastuut. Ja kun päivystävä sähkäri käy kyläs lasku on yleensä sen 500-1000€ käynniltä :D

Hiukan löysällä se varmaan ollut... Vaihejohtimessa ei ollut mitään lämpenemisen merkkejä. Ihan täydellä kuormalla+vähän päälle tuo oli jonkun kk käytössä.
 
Ootko tehnyt yhtään "tieteellistä" tutkimusta kuinka paljon kärsii 16 A tai 25 A tulppaa kuormittaa yli ennenkö napsahtaa? :) Itse laskeskellut, että taitaa olla joku 18 A välillä yhden 16 A tulpan takana, mutta toistaiseksi kestänyt.
Yhdessä tehdashallissa oli 3x16A syötöt valoille (luokkaa 100kpl halogeeni/monimetalli valaisinta katossa) ja siellä yhden ryhmän sulake oli "korjattu" vaihtamalla sinne 20A pohja ja sulake. Se kesti yleensä viikon päivät ja mittailuissa selvisi että sen läpi menee noin 24A tasaisesti ja valoja sytyttäessä 27A. Aiheutti pieniä toimenpiteitä.

Toisinsanoen 25A hitaasta tulpasta saa mennä yli 30A pitkään läpi, ennenkuin palaa.
 
Nyt tarvis vinkkejä afterburnerin käyttöön. Kasasin uuden Win 11 koneen työ/peli/louhinta käyttöön. Pohjille suoritin 100 tuntia louhinta aiheisia youtube kursseja. Louhin viikonpäivät 3060 Ti LHR ohjaimella, kaikki sujui hyvin. Sitten lisäsin emolle 3060 LHR ohjaimen, kaikki säädöt meni enemmän kuin nappiin. Nyt vain käy niin, että jossainvaiheessa tuon 3060 ohjaimen asetukset afterburnerissa palaa alkupisteeseen, eli sähkönkulutus tuplaantuu ja hashrate tippuu pahimmillaan 50%. Google neuvoi tuunaamaan valven ja nvidian ohjelmiston asetuksia, nyt kumpikaan em. ohjelmista ei lähde käyntiin itsestään, joten luulisi niiden olevan pois pelistä. Säädöt rupesi pysymään kaummin kohdillaan, mutta vieläkin jokin palauttaa asetukset lähtötilanteeseen. Olen asentanut afterburnerin uudelleen, kone ei ole tietääksen kaatunut missäänvaiheessa, mistä etsisi vikaa, tai voiko nuo säädöt kirjoittaa johonkin tiedostoon josta kone lukee ne varmasti niin ettei ne muutu?
 
Olikos noihi 25A niitä palikoita, missä nappi vua ponnahtaa ja käyt tyrkkäämässä takas alas vai onko ne huonoja tms? Ite käyttäny noissa pienemmissä sulakkeissa.

Edit. Niin automaattisulake oli oikea termi :D

Ja pääsulakkeissa näitä ei saa sitten käyttää, valisti mua sähköliikleen myyjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom