On totta, ettet ole kotonasi lisännyt energiankulutusta. Niiden hankkimiesi laitteiden valmistukseen kuitenkin on kulunut energiaa (ja raaka-aineita).Jep, kokonaisuus on toki hurja. Minä peräänkuulutankin jokaisen henkilökohtaista panosta, ihan kuin kaikessa muussakin ympäristöajattelussa. Älä lennä lentokoneella, vähennä lihansyöntiä jne.
Kryptoihin liittyen oma nyrkkisääntöni on: älä lisää energiankulutusta. Enkä lisääkään. Se lämpö mitä louhinta tuottaa on pois talon muusta lämmityksestä (suora sähkö). Joten niin kauan kun en tarvitse talossa jäähdytystä poistamaan louhinnan lämmöntuottoa, tai rigejä ei tarvitse viedä pihalle, louhin täysin ympäristöystävällisesti.
Tästä syystä aion myös vastustaa kaikkea louhinnan rajoittamista, koska itse en tee mitään väärää. Toki ymmärrän että muut tekee väärin, mutta ei minua tarvitse siitä rangaista. Olen ihan tyytyväinen jos isot farmit poistuvat ja louhinta siirtyy tänne kylmiin maihin, koska se tarkoittaa lisää mahdollisuuksia ja tuottoja myös minulle itselleni. Kyllä pohjoisesta sijainnista pitää saada olla jotain hyötyäkin, eikä vain pelkkää haittaa!
Olisit voinut rigiesi sijaan yrittää hankkia ILP:n, jolla pienentäisit energiankulutustasi. Isolla rahalla voisi mahdollisesti hankkia maalämmön, jolla energiankulutus pienenisi vielä enemmän.
Nyt olet käyttänyt rahaa laitehankintoihin, jotka eivät tippaakaan pienennä kulutustasi. Ei kovin ympäristöystävällistä, mutta toki parempi kuin rigien jäähdyttelijät.