Onhan noita privacycoineja (monero ja zcash muunmuassa). Ei se ihan näin mene kuin kirjoitit: "kuinka moni meistä haluaisi pankkitilin jossa kuka tahansa kenelle on sinun tilinumero voisi katsoa tilisi saldon ja kaikki siirrot joita olet tehnyt"
En mä esimerkiksi tiedä sun saldoista ja siirroista mitään. Toki näen lohkoketjusta kaikki sinne tallennetut siirrot, mutta niiden yhdistäminen henkilöihin ei olekaan niin helppoa. Lisäksi nykyisin kun kaikki lompakot luovat aina uusia osoitteita, tarvitaa oikeasti lohkoketjuanalytiikkaan koodattuja algoritmejä, että tuo sanomasi olisi mahdollista edes silloin kun tiedetään jonkun osoitteen haltija. Vaihto-osoitteen erottaminen varsinaisesta siirron kohdeosoitteestakaan ei ole aina ihan niin selvää.
Eli ei bitcoin-lohkoketjusiirrot eroa nykypankkimaailmasta yksityisyyden suhteen muuten kuin bitcoinin eduksi. Kolikoita voi (tietäjät tietää) hankkia anonyymisti. Ja nyt olet myös sivuuttanut bitcoinin päälle rakennetut yksityisyyttä parantavat ratkaisut kuten salamaverkon. Tässä lainaus aiemmasta viestistäni:
Harkitsin vuosi sitten kullan ostamista, mutta se on kankeaa ja sen säilyttäminen on kallista. Jos siis haluaa omistaa sitä niin, että sitä joku muu taho säilyttää, saa maksaa vuosimaksua ja on vähän jopa kyseenalaista, että omistaako sitä edes jos ei sitä itse ole nähnyt. Voihan sen kullan tilata himaan toki, mutta silloinkin siihen liittyy ongelmia kuten sen oikeaksi todentaminen ja liikuttelu. Se ei ole silloin myöskään kovin likvidiä jos siitä haluaa nopeasti eroon.
Onneksi en ostanut vaan ostin vaan lisää bitcoinia. Kullan arvo laski ja bitcinin arvo nousi.
Olen tähän samaan jo vastannutkin, mutta tuo vertaus ei yksinkertaisesti toimi. Sulla on paljon eri osotteita bitcoin lompakossa ja melkein kaikki lompakot antavat aina uuden osoitteen jokaista sisään päin tulevaa siirtoa varten. Kukaan tavis ei voi tosta vaan linkittää niitä eri osotteita yhdeksi käyttäjäksi ja nähdä sen kaikkia siirtoja. Siitä ei hyödy mitään että käyttää aina samaa bitcoin osoitetta, muuten kun että se olisi vähän helpompaa.
Disclaimer: Tuossa on sitten vähän nuanssia. Jos sulla on yhdessä bitcoin lompakossa 0.1 bitcoinia kymmenessä eri osoitteessa ja siirrät sen koko määrän eli yhden bitcoinin muualle, niin samalla linkität kaikki ne osoitteet yhdeksi käyttäjäksi julkisesti lohkoketjussa.
Pääketjun ja sivuketjujen käyttäminen vaatii jonkin verran osaamista jos välittää anonymiteetistä ja siitä ettei maksa hirveästi siirtokuluja. Silti on täysin mahollista pitää hyvä pseudoanonymiteetti (tai parempi) ja siirtää bitcoinia pienillä kuluilla.
Mutta jos kaikki on kuitenkin yhdistettävissä sitä lohkoketjua analysoimalla, niin eikö se ole vain ajan kysymys että joku julkaisee vapaasti käytettävissä olevan työkalun jolla se voidaan tehdä? Lisäksi, mun näkemyksen mukaan sen yksityisyyden pitäisi olla oletus eikä mikään ylimääräistä kikkailua vaativa asia.
Tietty jos nämä ongelmat voidaan ratkaista esimerkiksi tuolla lightning networkilla niin okei. Mutta olen silti erittäin skeptinen, että onko järkeä korjata tuollaista vanhentunutta ja huonoksi osoittautunutta systeemiä purkalla ja teipillä, kun parempiakin ratkaisuja on olemassa. Eihän tuossa Bitcoinissa ole mitään muuta erityisen hyvää, kuin että se oli ensimmäinen kryptovaluutta. En ymmärrä, että miksi pitäisi roikkua kiinni juuri siinä.