Kuten tuossa editissä jo totesinkin, tuohan voi olla täysin stand-alone palvelu, ainakin niiden kryptojen kanssa, joiden kaikki transaktiot on täysin julksia. Ei tarvitse edes mitään integraatiota, koska kaikki tarvittavat tiedot on siinä kuuluisassa blockchainissa tarjolla. Onkohan suomessa yhtään krypto-vero-konsultointi-firmaakaan? Kävin joskus vero konsultoinnissa ja sain halvan 250€ (+ alv) sisäänheitto hinnan niiltä, jolla katsottiin jotain asioita. Krypto-massit tienanneet maksaa varmaan myös verokonsultoinnista mielellään hyvin.
Tuollainen raportointi-palvelu on hyvä esimerkki palvelusta jossa tuotantokulut lähestyy rajatta nollaa, sen jälkeen kun järjestelmä on pystytetty. Juoksevat kulut tuollaisen palvelun tuottamisesta on korkeintaan kymmeniä euroja kuukaudessa, suurimmat kulut tulee hallinnollisesta puolesta, jos meinaa tuosta jotain veloittaa. Olisi ihan hyvä ja siis oikeasti aivan järjettömän helppo parin viikonloppu projekti tuollaisen pystyttäminen. Ei hullumpi idea.
Mulla on muutama kaveri jotka tekee veropuolen integraatioita myös, voisinkin kysäistä mitä ne tuumaa asiasta. Toisaalta, samalla voisi ehdottaa sitä, että ainakin noissa missä walletit on julkisia, voisi myös rittää pelkän walletin ilmoittaminen verottajalle, koska kaikki loppu datahan on vapaasti saatavissa. Silloin tulisi maksimaalinen skaala-etu kun tuo olisi kaikkien käytettävissä. Katotaas mitä ne tuumaa... Et muuten usko, miten osa erilaisista järjestelmäintegraatioista liittyy juuri kirjanpitoon / verotukseen ja hallintoon. Eivätkä kuitenkaan tarjoa mitään funktionalista lisäarvoa yritykselle tai sen asiakkaille. Ovat siis puhtaasti cost of doing business kategoriassa.
Onko muuten siitä tietoa sallitaanko kryptoissa sama valuutta-kurssi touhu kun esim osakekaupassa. Eli voin ilmoittaa esim USD kaupat dollareissa, ja sitten käyttää kurssia esim tapahtuma-hetkeltä, päivältä, kuukaudelta, tai vuodelta jne. Kryptojen volatiliteetin takia tuollakin voisi saada erittäin isoja säästöjä. Monesti olen tehnyt kauppojen suhteen niin, että olen ajanut taulukon eri valuutanvaihto malleilla ja siitä valinnut edullisimman.