Ihan New York Timesiä myöten kyllä tuosta Bitfinexin sekoilusta uutisoitu.Nuo kolme vaihtoehtoa ovat ihan ok, mutta pitäisin silti suurimman potin bitcoinissa. Kannattaa pysyä kaukana muista coineista koska suurin osa on pump&dump kusetuksia.
Ethereum ei kilpaile bitcoinin kanssa mitenkään. Itsekin olen harkinnut sijoittamista myös ethereumiin, mutta intoa on rajoittanut ethereumin blockchainin kasvuvauhti joka on lähtenyt lapasesta aivan totaalisesti blockchainin koon kasvaessa exponentiaalisesti. Tätä vauhtia 1TB ylittyy lähikuukausina, ja ensivuonna koko blockchainin tallentaminen muuttuu käytännössä mahdottomaksi kaikille normaalikäyttäjille (Ethereum ChainData Size Growth - Full Sync). Bitcoinissa on oltu kaukaa viisaita ja ymmärretty rajoittaa blockchainin kokoa kunnes skaalautuvuusongelma on ratkaistu second layer ratkaisulla.
Omasta mielestä desktop hot walletti on kaikista huonoin vaihtoehto aloittelijalle josta ne rahat häviää kaikista suurimmalla todennäköisyydellä; joko oman mokan seurauksena tai haittaohjelman takia. Silti suosittelisin opettelemaan säilytyksen itsellä, mutta joko hardware walletissa ("warm wallet") tai sitten oikeassa cold walletissa (paperilompakko tai esim. electrum offline käyttiksessä (ohjeet esim: Turvallinen säilytys: BTC Cold storage (Linux Tails Live) - Coinforum.fi).
Etsimällä kun etsii niin salaliittoteorioita kyllä löytää aiheesta kuin aiheesta. Aloittelijoille sen verran että kaikkea paniikin lietsontaa ei kannata ottaa kirjaimellisesti ja hätäiset ratkaisut johtavat yleensä vain rahojen menettämiseen. Itse en kyllä esim em. väitösiä niele etenkään ilman kunnollisia todisteita.
Warning Signs About Another Giant Bitcoin Exchange
Rahaa ei pysty enää jenkeissä siirtämään edes tuonne. Kymmeniä miljoonia kadonnut tileiltä jne. Kyllä mulla ainakin terve järki varoittaa että tuolta ei kannata pitää enempää rahaa kuin on valmis kokonaan menettämään.
Edit: kukaan ei edes tarkkaan tiedä kuka Bitfinexiä pyörittää ja väitetystä toimaristakin löytyy yksi sumea Linkedin kuva ja pari mainintaa että ollut joskus mukana jossain ponzi huijauksessa. Todella luotettavan oloista toimintaa siis, kun otetaan huomioon että sama kaveri myös Tetherin johdossa häärii.