• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kaikella on paikkansa ja aikansa. Kv-esimerkeillä on varmaan ihan ok paikkansa eduskunnassa, mutta kunnat ei lopulta päätä maahanmuuttopolitiikasta. Joten siinä mielessä tuo oli ihan ajanhukkaa.

Vallinin aloite kiintiöpakolaisten ottamisen keskeyttämisestä sen sijaan itsessään on kuntapolitiikkaa. Ja aiheesta keskustelu asiallisesti, niin plussat kuin miinukset, hyvä ja relevantti asia.
Tosin yleensä vähänkin kuntataloudesta ja kuntien elinvoimapolitiikasta ymmärtävät osaavat niissä keskusteluissa perustella sen kunnan kannalta erittäinkin kannattavaksi.
Toki se on kannattavaa kunnille (ainakin lyhytaikaisesti). Kokonaisuuden kannalta sama kuin jatkaisi peittoa lyhentämällä toisesta päästä.
 
Tosin yleensä vähänkin kuntataloudesta ja kuntien elinvoimapolitiikasta ymmärtävät osaavat niissä keskusteluissa perustella sen kunnan kannalta erittäinkin kannattavaksi.

Niin kysehän on siitä, että milloin kuntatalous ja kuntien elinvoimapolitiikka ajaa muiden asioiden edelle.
 
Okei mutta me ei pidetä huolta kaikista joten en nyt oikein tiedä mitä yrität hakea takaa tällä kysymyksellä.
Tai jos tämä on perinteinen "ei makseta kehitysapua" niin ok, olet leikannut velanoton 7 miljardista 6 miljardiin.
Mietitään tätä vielä "kokoomuksen kannalta" . Yhtälöhän on hyvin yksinkertainen. Tämän vuoden tasosta päisi pystyä
pudottamaan ainakin 13 miljardia (jotta budjetti olisi tasassa) + "horneteista" 1 miljardi + velanlyhentamiseen 132/25 = 5,3 + vaikka optimistinen 3% korko lainalle = 4miljardia eli yhteensä n. 23, 3 miljardia. + se mitä olemme EU:lle lisää luvanneet maksaa.

SItten siihen miten "kokoomusta kuritetaan" Yritysveroa pitäisi nostaa , yrittäjien henkilökohtaista veroa samoin (heille joilla on sitä mistä ottaa, persaukisiltahan ei vaan pysty) Yrittäjille pitäisi luoda esim 55% investointivähennys, jos he sijoittavat kotimaiseen yritykseensä (toimintaa ja työllisyyttä tukevia) ja maksavat sitten kun yritystä myydään. Yrittäjäthän eivät tunnetusti pidä veroista, joten tuollainen kannustanee sijoittamaan. Toki huomattavasti peremmin toimisi ns. suljetussa taloudessa (kaikki eivät kuitenkaan voi sitä toimintaa ulkomaille siirtää).

Sitten se muu menopuolen karsiminen.
-Yritystuet niiden vastikkeettomuus on hölmöä, ei Leijonan luolassakaan yrittäjät sijoita ilman, että saavat osakkeita.
-Sitten tuetaan yrityksiä, jotka ovat ilmankin kannattavia.
-Kaivoksien voitoista yhteiskunta ei saa mitään muuta kuin ongelmat pahimmillaan heidettavaksi. Tulevat sukupolvet varmaan tuostakin "kiittelevät".

-Olisiko poliitiikassa jotain? Kansanedustajien määrän puolittamien, palkkojen pudottaminen, puoluetukien karsiminen.
-"Kerska" rakentaminen. Tarvitaanko todella uusia kaupungintaloja, isoja prameita, kirjastoja, pienen "kylän" joen yli 6 siltaa jne. Vuokratuet vaan nostavat asuntojen hintaa, niissäkin olisi miettimisen paikkaa.

Näitä kun alkaa luettelee vihamiehet lisääntyy ja kannattajat katoaa. Mutta jotain tuon suuntaista on pakko tehdä, jos velat aiotaan maksaa. Tuloja pitää lisätä ja/tai menoja karsia. Kreikasta kanssa voisi käydä katsomassa mallia?
(olemme jo hyvin lähellä heitä?)

Kun nyt olet saanut vastauksiani mitenkäs itse asian hoitaisit, tuohon jäi vielä sitä "kerättävää?"
 
Kaikella on paikkansa ja aikansa. Kv-esimerkeillä on varmaan ihan ok paikkansa eduskunnassa, mutta kunnat ei lopulta päätä maahanmuuttopolitiikasta. Joten siinä mielessä tuo oli ihan ajanhukkaa.

Vallinin aloite kiintiöpakolaisten ottamisen keskeyttämisestä sen sijaan itsessään on kuntapolitiikkaa. Ja aiheesta keskustelu asiallisesti, niin plussat kuin miinukset, hyvä ja relevantti asia.
Tosin yleensä vähänkin kuntataloudesta ja kuntien elinvoimapolitiikasta ymmärtävät osaavat niissä keskusteluissa perustella sen kunnan kannalta erittäinkin kannattavaksi.
Kunnat ovat todella velkaisia kuten (valtiokin kts yllä) ei niitä kuluja vaan voida kunnillekaan kokoajan lisätä, vaikka kuinka hyväsydämisiä haluaisimme olla. Mietä on vaan liian vähän.

Tuohon Venäjä "vastaisuuteen". Venäjä on meidän lähin naapuri (oli politiikasta mitä mieltä tahansa), heidän kanssaan on ollut hyvä käydä kauppaa, joka on tuonut työtä Suomeen. Kyllä naapureiden kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen ja hakea niitä positiivisia yhteistyön mahdollissuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten se muu menopuolen karsiminen.
-Yritystuet niiden vastikkeettomuus on hölmöä, ei Leijonan luolassakaan yrittäjät sijoita ilman, että saavat osakkeita.
-Sitten tuetaan yrityksiä, jotka ovat ilmankin kannattavia.
-Kaivoksien voitoista yhteiskunta ei saa mitään muuta kuin ongelmat pahimmillaan heidettavaksi. Tulevat sukupolvet varmaan tuostakin "kiittelevät".

-Olisiko poliitiikassa jotain? Kansanedustajien määrän puolittamien, palkkojen pudottaminen, puoluetukien karsiminen.
-"Kerska" rakentaminen. Tarvitaanko todella uusia kaupungintaloja, isoja prameita, kirjastoja, pienen "kylän" joen yli 6 siltaa jne. Vuokratuet vaan nostavat asuntojen hintaa, niissäkin olisi miettimisen paikkaa.

Yritystukia maksetaan normaalisti vähän vajaat 500 miljoonaa. Korona-aikana toki reippaasti enemmän koska on haluttu estää massakonkurssit jotka ovat seurausta erilaisista rajoitustoimista yms.
Kansanedustajien palkkoihin ja kuluihin menee vuodessa 22 miljoonaa. Puoluetukiin menee noin 35 miljoonaa.
Kaupungintalot, kirjastot yms. ovat yleensä kuntien rahoittamia, ei valtion.

Eli olettaen että leikkaat kaikki yritystuet (ja unohdetaan se että tällä tulee olemaan vaikutusta työllisyyteen joka taaskin laskee verotuloja) niin olet onnistunut keksimään noin 530 miljoonan euron edestä säästöjä. Aika kaukana oot vielä tavoitteesta.
 
Sitten se muu menopuolen karsiminen.
-Yritystuet niiden vastikkeettomuus on hölmöä, ei Leijonan luolassakaan yrittäjät sijoita ilman, että saavat osakkeita.
-Sitten tuetaan yrityksiä, jotka ovat ilmankin kannattavia.
Yritystuet ovat hankala asia, mutta lähtökohtaisesti suurimmat tuensaajat saavat "tukia" eli verohelpotuksia. Esimerkkinä paperiyhtiöt, joiden suurin yritystuki taitaa olla alennettu sähköveroluokka. Mielestäni yritystuki on aina perusteltua, mikäli se on kannattavaa valtiolle. Nykyisessä tilanteessa paperikoneita sammutetaan jatkuvalla syötöllä paperin kysynnän hiipuessa, ainoastaan järjestykseen voidaan vaikuttaa. Tuollaisen verotuen poistaminen tarkoittaisi nopeasti sitä, että Suomi menettäisi kilpailukyvyn yhtiön eri tehtaiden välillä ja tuloksena olisi lisää lakkautettuja paperikoneita ja työttömiä. Nyt valtio antaa esimerkiksi kymmenien tai satojen miljoonien verohelpotuksia, mutta saa kuitenkin moninkertaisen määrän verotuloja kyseisiltä yrityksiltä. Voittajia ovat sekä valtio että yritys. Kun toinen vaihtoehto olisi kerätä verot täysimääräisenä ja parin vuoden päästä liiketoimintaa lakkautetaan Suomessa kannattamattomana.
 
Kunnat ovat todella velkaisia kuten (valtiokin kts yllä) ei niitä kuluja vaan voida kunnillekaan kokoajan lisätä, vaikka kuinka hyväsydämisiä haluaisimme olla. Mietä on vaan liian vähän.

Tuohon Venäjä "vastaisuuteen". Venäjä on meidän lähin naapuri (oli politiikasta mitä mieltä tahansa), heidän kanssaan on ollut hyvä käydä kauppaa, joka on tuonut työtä Suomeen. Kyllä naapureiden kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen ja hakea niitä positiivisia yhteistyön mahdollissuksia.
Mistä Venäjä-vastaisuudesta kirjoitat? En mä ole ainakaan keskustellut siitä.
Sen sijaan Persujen Venäjä-myönteisyyteen aiemmin kommentoin, että se ei kyllä itseäni yllättänyt tippaakaan.

Mutta mennään nyt sen verran sun asiaan, että pitkään jatkuneena pakoteaikana Venäjä-kauppa on pienennyt ja paljon. Ennen koronaa vuonna 2019 enää 5,6 prosenttia viennistä.
Tuonnissa toki edelleen toiseksi suurin 13,7 prosentin osuudella, mutta siitähän suurin osa on energiaa.

(Edit: Ja idässä kun asun, niin asia kyllä näkyy täällä ihan käytännössä ja lujaa. Ne pärjää, jotka on osanneet myydä muualle kuin Venäjälle. Niitä on mennyt nurin, jotka oli venäläisistä riippuvaisia. Ja paljon venäläisomisteisia mökkejä, motelleja ja hotelleja on jäänyt tyhjilleen rapistumaan meidän puolella rajaa.)

Sitten tuo kuntatalousasia. On maahanmuutosta mitä mieltä tahansa kokonaisuutena, niin kun katsoo kuntien osalta, juuri kiintiöpakolaiset on kuntatalouden kannalta erittäin tuottavia. Valtio korvaa menot täysimääräisesti, ja kaikki niiden ympärille muodostuva bisnes ja jokainen työpaikka kasvattaa kunnan elinvoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
En näe että leikkaamalla saavutetaan säästöjä merkittävästi. Kaikenlainen toiminta pitäisi alusta alkaen järjestää uudestaan ja mielekkäämmin, jotta säästöjä voisi saavuttaa. Sote-puolella on yritystä varmasti nyt kun sitä uudistetaan, epäilen vain lopputuloksen tehokkuutta.
 
Mistä Venäjä-vastaisuudesta kirjoitat? En mä ole ainakaan keskustellut siitä.
Sen sijaan Persujen Venäjä-myönteisyyteen aiemmin kommentoin, että se ei kyllä itseäni yllättänyt tippaakaan.

Mutta mennään nyt sen verran sun asiaan, että pitkään jatkuneena pakoteaikana Venäjä-kauppa on pienennyt ja paljon. Ennen koronaa vuonna 2019 enää 5,6 prosenttia viennistä.
Tuonnissa toki edelleen toiseksi suurin 13,7 prosentin osuudella, mutta siitähän suurin osa on energiaa.

(Edit: Ja idässä kun asun, niin asia kyllä näkyy täällä ihan käytännössä ja lujaa. Ne pärjää, jotka on osanneet myydä muualle kuin Venäjälle. Niitä on mennyt nurin, jotka oli venäläisistä riippuvaisia. Ja paljon venäläisomisteisia mökkejä, motelleja ja hotelleja on jäänyt tyhjilleen rapistumaan meidän puolella rajaa.)

Sitten tuo kuntatalousasia. On maahanmuutosta mitä mieltä tahansa kokonaisuutena, niin kun katsoo kuntien osalta, juuri kiintiöpakolaiset on kuntatalouden kannalta erittäin tuottavia. Valtio korvaa menot täysimääräisesti, ja kaikki niiden ympärille muodostuva bisnes ja jokainen työpaikka kasvattaa kunnan elinvoimaa.
Kommentoin Venäjävastaisuutta, ihan vaan tuon Gallupin perusteella yleisesti.
Kauppa heidän kanssaan on valitettavasti vähentynyt ja se vaikuttaa talouteemme (ehkä eniten euroopassa?), eikä sillä vastaisuudella ole mitään? konkreettista saavutettu.

No ilmankos niitä halukkaita kuntia riittää, tosin saattaahan olla, että tukien kestoaika on rajallinen? Valtion talouden kannalta ei ainakaan taloutta paranna Jos olen oikein ymmärtänyt niitä ulkomaalla syntyneitä avun tarvitsijoita on Suomessa pakolaiskiintiöitämme huomattavasti enenemmän ja heidänkin elättäminen jää kuntalaisten maksettavaksi.?

Nyt ollaan vielä ilmeisesti lisäämässä, jos oikein olen esityksiä ymmärtänyt (ei vielä varma asia?) "Voin tulla Suomeen perustamaan yrityksen, vaikka pitsapaikan. Harmillista, että se vuoden pari päästä ei enää ole kannattavaa, joten lopetan sen. Onneksi Suomalaiset sallivat minun jäävän tänne ja avittavat"

Yritystukia maksetaan normaalisti vähän vajaat 500 miljoonaa. Korona-aikana toki reippaasti enemmän koska on haluttu estää massakonkurssit jotka ovat seurausta erilaisista rajoitustoimista yms.
Kansanedustajien palkkoihin ja kuluihin menee vuodessa 22 miljoonaa. Puoluetukiin menee noin 35 miljoonaa.
Kaupungintalot, kirjastot yms. ovat yleensä kuntien rahoittamia, ei valtion.

Eli olettaen että leikkaat kaikki yritystuet (ja unohdetaan se että tällä tulee olemaan vaikutusta työllisyyteen joka taaskin laskee verotuloja) niin olet onnistunut keksimään noin 530 miljoonan euron edestä säästöjä. Aika kaukana oot vielä tavoitteesta.
Niinpä (et muuten ole vieläkään mitään omia ajatuksia ongelman ratkaisuun tuonut?), kuvaa vaan todella hyvin Mauno Koiviston sanoin "Tarttis tehdä jotain". Ja ne ratkaisut eivät kovin monia miellytä ja mitä kauemmin odotellaan sitä ikävämpiä ollevat. Voihan toki olla, että jotkut haluavat näin käyvänkin ja velkkaannutaan niin kauan, ettei kukaan enää sitä meille myönnä.

Yritystuet ovat hankala asia, mutta lähtökohtaisesti suurimmat tuensaajat saavat "tukia" eli verohelpotuksia. Esimerkkinä paperiyhtiöt, joiden suurin yritystuki taitaa olla alennettu sähköveroluokka. Mielestäni yritystuki on aina perusteltua, mikäli se on kannattavaa valtiolle. Nykyisessä tilanteessa paperikoneita sammutetaan jatkuvalla syötöllä paperin kysynnän hiipuessa, ainoastaan järjestykseen voidaan vaikuttaa. Tuollaisen verotuen poistaminen tarkoittaisi nopeasti sitä, että Suomi menettäisi kilpailukyvyn yhtiön eri tehtaiden välillä ja tuloksena olisi lisää lakkautettuja paperikoneita ja työttömiä. Nyt valtio antaa esimerkiksi kymmenien tai satojen miljoonien verohelpotuksia, mutta saa kuitenkin moninkertaisen määrän verotuloja kyseisiltä yrityksiltä. Voittajia ovat sekä valtio että yritys. Kun toinen vaihtoehto olisi kerätä verot täysimääräisenä ja parin vuoden päästä liiketoimintaa lakkautetaan Suomessa kannattamattomana.
Joo yhtälö on hankala, mutta muitakin kuin paperikoneita on, jotka eivät kuitenkaan ihan joka paikasta sitä "puuta"
löydä, kuoliaaksi verottamisella ei tietenkään ole mitään järkeä.
Mietin tossa noita uusiakin yrityksiä, joille annamme startti yms. riskirahaa ilman, että vaadimme osuuksia.

Esim. elokuvien tekijöille yhteiskunta jakaa euroja ja sitten kun menee kivasti tuotot pyritään siirtämään "ulkomaille" sen sijaan, että riskinottanut yhteiskunta saisi omaa osuuttaan voitoista, joilla sitten voitaisiin tukea edelleen muuta.

Tämäkin kuvaa hyvin, millaisessa "suossa" oikeasti olemme, jos velat realisoituvat maksettavaksemme.
Ennen valtio omisti yrityksiä enemmän, ehkäpä velanottoa pitäisi lisätä ja sijoittaa ne yritystoimintaan. Tosin siinäkin voi sittä käydä Talvivaarat tai VALKO?
Mitenkäs sinä ratkaisisit ongelmamme. Toivottavasti ratkaisuna ei valtiolla/kunnilla ole myydä vesilaitoksia. Veikaan, että kaikissa vaihtoehdoissa vesimaksut nousevat ja silloin on parempi, että ne menevät yhteiskunnalle.
 
En näe että leikkaamalla saavutetaan säästöjä merkittävästi. Kaikenlainen toiminta pitäisi alusta alkaen järjestää uudestaan ja mielekkäämmin, jotta säästöjä voisi saavuttaa. Sote-puolella on yritystä varmasti nyt kun sitä uudistetaan, epäilen vain lopputuloksen tehokkuutta.
Tuokin on selvä, jotta säästöjä (valtiolle/kunnille) saadaan. Pitää joko palveluja karsia tai maksuja korottaa. Näyttää lähinnä uudistukselta, jolla maksetaan uuden "toimintanimikkeistön" teosta saavuttamatta sillä mitään olleellista muutosta kustannusrakenteisiin. Ei se toiminta sillä parane, että "rikotaan" toimivat systeemit tai nimetään ne uusilla nimikkeillä.
 
Niinpä (et muuten ole vieläkään mitään omia ajatuksia ongelman ratkaisuun tuonut?), kuvaa vaan todella hyvin Mauno Koiviston sanoin "Tarttis tehdä jotain". Ja ne ratkaisut eivät kovin monia miellytä ja mitä kauemmin odotellaan sitä ikävämpiä ollevat. Voihan toki olla, että jotkut haluavat näin käyvänkin ja velkkaannutaan niin kauan, ettei kukaan enää sitä meille myönnä.

Ehkä nyt sekoitat mut johonkin toiseen, tämähän lähti liikkeelle siitä kun totesin että on selvää että tällainen koronan aiheuttama myllerrys aiheuttaa sen että valtio joutuu ottamaan lyhyellä välillä reippaasti lainaa ja ei ole mitään järkevää tai kestävää tapaa kuroa tuollaista alijäämää. Oli vallassa mitkä puolueet tahansa.
 
Taitaa kohta olla hallituksen aika alkaa tekemään jotain todellisia työllisyys toimia.

Kommentti: Luvut kertovat: Työllisyyden nousu lässähti, hallituksen toimet ovat pelkkää näpertelyä
Tekstistä poimittua:
Kun näin tehdään, saldoksi saadaan VM:n lukujen pohjalta vain noin 30 000 lisätyöllistä, mikä on puhdasta näpertelyä.
Kuva muuttuu entistä ankeammaksi, kun päälle lisätään se ikävä tosiseikka, että hallituksen työllisyystoimet ovat pääosin julkisia menoja lisääviä.
 
Ehkä nyt sekoitat mut johonkin toiseen, tämähän lähti liikkeelle siitä kun totesin että on selvää että tällainen koronan aiheuttama myllerrys aiheuttaa sen että valtio joutuu ottamaan lyhyellä välillä reippaasti lainaa ja ei ole mitään järkevää tai kestävää tapaa kuroa tuollaista alijäämää. Oli vallassa mitkä puolueet tahansa.
Laitoit ainakin epäsuoran kysymyksen viestissäsi #35060, joten miten/ mistä itse noi maksettavat eurot ottaisit? tai mikä on mielestäsi se kestävä/järkevä tapa asia hoitaa. Mikä on se lyhty väli...mihin asti sitä velkaa voidaan euroissa kasvattaa...

Kenen lompakolla käydään... Uskotko maahanmuuton (kutsutut + kutsumattomat) ratkaisevan ongelmamme... vai kenties se sitä pahentaa jne..
Vai meneekö se siihen, että muut maat sanovat nyt teillä on liikaa velkaa... sopeuttakaa menonne tuloihin (Kreikan tie)?
 
Viimeksi muokattu:
Velkaa on ok ottaa, jos sillä perustellaan investoinnint ja talouskasvu on sillä mallilla, että tiedetään että pian ollaan ylijäämäisiä ja velka maksetaan pois. Mutta jo ennen Marinia ja Koronaa oli selvää, että Suomen talous kasvaa kaikkein hitaiten Euroopassa. Jatkuvia uutisia ja varoituksia kuinka meidän maa velkaantuu ja laahaa perässä. Me olemme oikeasti melko köyhä maa, erityisesti kotitalouksien ostovoima aivan paska.
Kommentit lihavoimiini väitteisiin.

Vuodelle 2019 Suomen 1,6 %:tta heikompaa kasvua ennustettiin Ruotsiin, Britanniaan, Saksaan, Ranskaan, Belgiaan, Italiaan ja Itävaltaan. Ainoastaan Espanjassa, Itävallassa, Irlannissa ja itäblokin maissa kasvu ennen Covidia oli > 2 %. EU-keskiarvo 1,4 %.

Suomalaisten ostovoimakorjattu BKT henkeä kohden on Euroopan maista 13 / 43.
 
Olen miettinyt noita eläkkeiden korotuksia. Olisikohan siihen mahdolista rakentaa jonkunlainen ”velkaputki”, jossa nostettaisiin vuosittain lainaa jolla maksettaisiin tämä eläkkeiden korotus?
 
Taitaa kohta olla hallituksen aika alkaa tekemään jotain todellisia työllisyys toimia.

Kommentti: Luvut kertovat: Työllisyyden nousu lässähti, hallituksen toimet ovat pelkkää näpertelyä
Tekstistä poimittua:
Kun näin tehdään, saldoksi saadaan VM:n lukujen pohjalta vain noin 30 000 lisätyöllistä, mikä on puhdasta näpertelyä.
Kuva muuttuu entistä ankeammaksi, kun päälle lisätään se ikävä tosiseikka, että hallituksen työllisyystoimet ovat pääosin julkisia menoja lisääviä.
Kyllähän se jotakin kertoo, että hallitus ottaa vuodessa 7 miljardia velkaa vaikka samanaikaisesti Suomessa on (mukamas) huipputyöllisyys ja huutava työvoimapula.

Muutamia hassuja aloja lukuunottamatta täällä ei ole mitään työvoimapulaa, on vain pula järkevän suuruisen palkan maksajista. Mutta niitä järkevän palkan maksajia ei tahdo syntyä, koska kaikki yritetään verottaa kuoliaaksi. Yrityksen käyntiin saaminen on vaikeaa ja sitten kotimaan ostovoimakin on huono samaisen kuoliaaksiverottamisen vuoksi.

Tuolla 7 miljardilla eurolla saa muuten työllistettyä 1800 eur/kk bruttopalkalla yli 200.000 ihmistä vuodeksi. Ilmeisesti hallitus on investoinut osan lainarahasta tällaiseen "tee jotakin ja pysy tilastoista" -tyyppiseen työllistämiseen. Loput rahoista on mennyt mamutukseen, kampaviineröintiin ja muiden EU-maiden elvytykseen.
 
Kannattaisi varmaan oikeasti katsoaa että mihin sitä rahaa menee:

Löytyy myös muilta vuosilta budjetit jos haluaa vertailla eroa muihin vuosiin nähden.

SoTe-menot - joka on suurin yksittäinen kategoria budjetissa, 23% kasvu 2019 -> 2021. Huhhuh. Tulevan uudistuksen loppulaskua ei edes tiedetä vielä, arviot palkkojen harmonisoinnista sadoista miljoonista miljardiin - pysyvä lisäys. Ja siihen toki sitten vähän tulevista palkankorotuksista korkoa koron päälle. Vieläkään en ymmärrä miten hallintohimmeliä rukkaamalla saadaan ihmisiä hoitavia käsipareja lisättyä?
 
Vieläkään en ymmärrä miten hallintohimmeliä rukkaamalla saadaan ihmisiä hoitavia käsipareja lisättyä?
Koska tunnetaan realiteetit että järjestämisvastuun ollessa kunnilla kunnat eivät tulisi järjestämistehtävästä selviämään. Tämä johtuu kaupungistumisesta — kun työpaikat ja veronmaksajat siirtyvät kaupunkeihin ja maakuntiin jää työtön ja ikääntyvä väki, niin huoltosuhteesta tulee täysin mahdoton.

Siirtämällä sotevastuut kunnilta ja kuntayhtymilta laajemmille harteille kevennetään kuntien tehtävätaakkaa mahdollistaen niiden olemassaolo ylipäätään, ja tehdään terveyspalvelujen saatavuudesta tasa-arvoisempaa, ettei käy niin että Pihtiputaan mummolle myydään ei-oota kun tarvitsisi terveyspalveluja. Matkat ehkä pitenevät, mutta säästöjä ja niitä käsipareja tulee päällekkäisyyksien vähenemisestä.

Kepun tähän leipoma hallintohimmeli taas jakaa valtaa niiltä kasvavilta maakuntakeskuksilta takaisin ympäryskuntiin päin. Taitavasti pelattu, että sen minkä äänestäjien määrässä häviää, niin taitavalla gerrymanderoinnilla pelastaa. Kokoomukseltakin oli ihan taidokas taikina tuloillaan jossa julkiset palvelut olisi korvattu pörriäisillä, ei vaan enää sopinut perustuslakivaliokunnan uunista sisään.
 
SoTe-menot - joka on suurin yksittäinen kategoria budjetissa, 23% kasvu 2019 -> 2021. Huhhuh. Tulevan uudistuksen loppulaskua ei edes tiedetä vielä, arviot palkkojen harmonisoinnista sadoista miljoonista miljardiin - pysyvä lisäys. Ja siihen toki sitten vähän tulevista palkankorotuksista korkoa koron päälle. Vieläkään en ymmärrä miten hallintohimmeliä rukkaamalla saadaan ihmisiä hoitavia käsipareja lisättyä?

No SoTe-menoissa näkyy korona aika vahvasti. Se näkyy niin siinä että rahaa palaa enemmän koronan itsensä hoitoon ja sitten SoTe-menojen alla on myös työttömyystuet jotka koronan takia pomppasi noin 1,3 miljardilla. 2,3 miljardia -> 3,6 miljardia.
 
No SoTe-menoissa näkyy korona aika vahvasti. Se näkyy niin siinä että rahaa palaa enemmän koronan itsensä hoitoon ja sitten SoTe-menojen alla on myös työttömyystuet jotka koronan takia pomppasi noin 1,3 miljardilla. 2,3 miljardia -> 3,6 miljardia.
Myös vielä koronan jälkeenkin tullaan kärsimään kohonneista sote-menoista useampi vuosi, kun maksetaan ns. hoitovelkaa.
Ensinnäkin jonot on kasvaneet ja niiden purkaminen maksaa.
Toisekseen jonotusaikoina monet sairaudet pahenee ja edellyttää sitten kalliimpia hoitoja.
Se on useamman vuoden homma, ja jokainen niistä on kalliimpi vrt. aika ennen koronaa.
Jos korona jää pysyväksi riesaksi, on se todella iso haaste koko terveydenhuoltojärjestelmälle ja myös sitten sille uudistetulle. Joka tapauksessa se pakottaisi investoimaan tehohoitopaikkoihin joita suomalaisessa järjestelmässä on suhteellisesti länsi-euroopan vähiten (kehittyneen erikoissairaanhoidon ansiosta emme ole aiemmin tarvinneet enempää).
 
Kommentit lihavoimiini väitteisiin.

Vuodelle 2019 Suomen 1,6 %:tta heikompaa kasvua ennustettiin Ruotsiin, Britanniaan, Saksaan, Ranskaan, Belgiaan, Italiaan ja Itävaltaan. Ainoastaan Espanjassa, Itävallassa, Irlannissa ja itäblokin maissa kasvu ennen Covidia oli > 2 %. EU-keskiarvo 1,4 %.

Suomalaisten ostovoimakorjattu BKT henkeä kohden on Euroopan maista 13 / 43.

Ja sitten kun otetaankin vertailuun BKT:n kasvu vuosina 2009-2018, niin Suomi onkin viimeiseten joukossa. Takana ainoastaan sellaiset taloushuiput kuin Croatia, Italia ja Kreikka.

Jos otetaan mukaan myös vuodet 2019 ja 2020, niin Portugali ja Espanja tippuvat myös taakse. Kaikki muut maat Euroopassa edellä.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00115/default/table?lang=en (tuossa linkkiä lähteeseen)

Eli kyllä se pitää ihan paikkaansa väittää, että Suomen talous kasvaa erittäin hitaasti verrattuna muihin Euroopan maihin.
 
Ja sitten kun otetaankin vertailuun BKT:n kasvu vuosina 2009-2018, niin Suomi onkin viimeiseten joukossa. Takana ainoastaan sellaiset taloushuiput kuin Croatia, Italia ja Kreikka.

Jos otetaan mukaan myös vuodet 2019 ja 2020, niin Portugali ja Espanja tippuvat myös taakse. Kaikki muut maat Euroopassa edellä.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00115/default/table?lang=en (tuossa linkkiä lähteeseen)

Eli kyllä se pitää ihan paikkaansa väittää, että Suomen talous kasvaa erittäin hitaasti verrattuna muihin Euroopan maihin.
Menneellä aikamuodolla ja nykyisellä on eronsa. Myös @baggio on oikeassa tässä, toki lyhyemmällä perspektiivillä ja kiky:n dopingruiskeen jäljiltä tarkasteltuna.

Siis käyttämilläsi sanoilla, mutta aikamuoto korjattuna: Eli kyllä se pitää ihan paikkaansa väittää, että Suomen talous kasvaa kasvoi erittäin hitaasti verrattuna muihin Euroopan maihin.

Kun tullaan tähän päivään on sitten taas koronalogiikka. Hitaimmasta ja pienimmästä päästä oleva pudotus johtaa tietenkin maltillisempaa kasvuunkin. Kokonaisuutta voi sitten tarkastella jälkikäteen, kun näkee useamman vuoden trendit siinäkin.
 
Menneellä aikamuodolla ja nykyisellä on eronsa. Myös @baggio on oikeassa tässä, toki lyhyemmällä perspektiivillä ja kiky:n dopingruiskeen jäljiltä tarkasteltuna.

Siis käyttämilläsi sanoilla, mutta aikamuoto korjattuna: Eli kyllä se pitää ihan paikkaansa väittää, että Suomen talous kasvaa kasvoi erittäin hitaasti verrattuna muihin Euroopan maihin.

Kun tullaan tähän päivään on sitten taas koronalogiikka. Hitaimmasta ja pienimmästä päästä oleva pudotus johtaa tietenkin maltillisempaa kasvuunkin. Kokonaisuutta voi sitten tarkastella jälkikäteen, kun näkee useamman vuoden trendit siinäkin.

Totta, oli huonosti muotoiltu itseltä. Alkuperäinen väite koski Suomen talous kasvua ennen koronaa johon kommentoin.

Mikään ei myöskään viitannut siihen, että asia olisi saatu korjattua, jos koronaa ei olisi tullut. Ja suoraan sanottuna ei ainakaan kesällä mikään viitannut myöskään siihen, että Suomen kasvu muihin Euroopan maihin olisi juurikaan sen parempi kuin ennen koronaakaan. Ainakaan tämän lähteen mukaan:

Summer 2021 Economic Forecast: Reopening fuels recovery
 
ainakaan kesällä mikään viitannut myöskään siihen, että Suomen kasvu muihin Euroopan maihin olisi juurikaan sen parempi kuin ennen koronaakaan

Milloin Suomen talous on viimeksi edes oikeasti kasvanut? Ei siis velkavivulla tempputyöllistäen ja julkista sektoria paisuttaen, rahaa on kierrossa enemmän kuin ikinä mutta se talouskasvu...
finland-money-supply-m2@2x.png
 
Koska tunnetaan realiteetit että järjestämisvastuun ollessa kunnilla kunnat eivät tulisi järjestämistehtävästä selviämään. Tämä johtuu kaupungistumisesta — kun työpaikat ja veronmaksajat siirtyvät kaupunkeihin ja maakuntiin jää työtön ja ikääntyvä väki, niin huoltosuhteesta tulee täysin mahdoton.
Ei se tilanne tosta juurikaan muutu, luodaan vaan uusi "himmeli" jonka rakentamiseen poltetään euroja. Valtio on niin pa. ettei sekään tule tuon myötä niitä palveluja lisäämään ilman verojen ja maksujen korotuksia. Toinen vaihtoehto on karsia niitä hoidettavien potilaiden määrää tai yrittää pudottaa palkkoja. Ei niitä potilaita ATK-ohjelmien muutoksilla hoideta.
Siirtämällä sotevastuut kunnilta ja kuntayhtymilta laajemmille harteille kevennetään kuntien tehtävätaakkaa mahdollistaen niiden olemassaolo ylipäätään, ja tehdään terveyspalvelujen saatavuudesta tasa-arvoisempaa, ettei käy niin että Pihtiputaan mummolle myydään ei-oota kun tarvitsisi terveyspalveluja. Matkat ehkä pitenevät, mutta säästöjä ja niitä käsipareja tulee päällekkäisyyksien vähenemisestä.
Missä ne päälekkäisyydet on? onko kunnissa nyt se tilanne, että lääkärit ja hoitajat "laiskottelevat". Jos näin on tuntuu oudolta, kun kokoajan väitetaan, ettei pikkukuntiin saada lääkäreitä. Eihän niitä saada kun ei kouluteta tarpeeksi.
Kepun tähän leipoma hallintohimmeli taas jakaa valtaa niiltä kasvavilta maakuntakeskuksilta takaisin ympäryskuntiin päin. Taitavasti pelattu, että sen minkä äänestäjien määrässä häviää, niin taitavalla gerrymanderoinnilla pelastaa. Kokoomukseltakin oli ihan taidokas taikina tuloillaan jossa julkiset palvelut olisi korvattu pörriäisillä, ei vaan enää sopinut perustuslakivaliokunnan uunista sisään.
Maakuntahallinto (vai mikä se uusi temi on?) saatiin taas uudet vaalit ja kuluja lisää. Kepun mukaan joka kunnassa pitää toimipiste olla, => missä ne säästöt on?
 
Alkanut pikku hiljaa kyllästyttämään tuo Iltapäivälehtien touhu. Ensin hyökätään Marinin politiikkaa vastaan ja kun se ei tuota tulosta niin isketään henkilöön. Tuo jatkuva pommitus kertoo mielestäni isosta paniikista mikä Sanoma yhtiöllä on, he kokevat Marinin ja hänen politiikkansa vastenmielisenä ja sen takia nyt on hyökätty myös henkilöä vastaan.

Miksi tämmöinen lehdistön hyökkäys pitäis jättää omaan arvoonsa? Pitäis löytää joku riippumaton toimittaja joka oikeasti selvittää tämän hyökkäyksen taustat, koska ei tämä ole normaalia. Olen 100% varma että nämä toimittajat eivät ole puhtailla papereilla liikenteessä, siellä on todennäköisesti todella isoja taustavaikuttajia.
 
Viimeksi muokattu:
Alkanut pikku hiljaa kyllästyttämään tuo Iltapäivälehtien touhu. Ensin hyökätään Marinin politiikkaa vastaan ja kun se ei tuota tulosta niin isketään henkilöön. Tuo jatkuva pommitus kertoo mielestäni isosta paniikista mikä Sanoma yhtiöllä on, he kokevat Marinin ja hänen politiikkansa vastenmielisenä ja sen takia nyt on hyökätty myös henkilöä vastaan.

Miksi tämmöinen lehdistön hyökkäys pitäis jättää omaan arvoonsa? Pitäis löytää joku riippumaton toimittaja joka oikeasti selvittää tämän hyökkäyksen taustat, koska ei tämä ole normaalia. Olen 100% varma että nämä toimittajat eivät ole puhtailla papereilla liikenteessä
Ja samaa mieltä olit varmaan viime hallituskaudella kun sipilää yms ruodittiin?

Onko Marin hallituksineen tehnyt mitään kritisoitavaa mielestäsi? Kaikki mennyt täydellisesti nappiin?
 
Ja samaa mieltä olit varmaan viime hallituskaudella kun sipilää yms ruodittiin?

Onko Marin hallituksineen tehnyt mitään kritisoitavaa mielestäsi? Kaikki mennyt täydellisesti nappiin?
Kyse on siitä että mennään henkilöön, se on ala-arvoista toimintaa. Tuo pitää tutkia että kuka siellä oikeasti vetää naruista, joku siellä on oltava.
 
HS ja Ylellä tuntuis olevan aika neutraali politiikka uutisointi, vaikka HS sanomaan kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:
Se tässä pitää tutkia että kuka niistä naruista vetää, kuka on Sanoman johdossa ja vaikuttaako hän lehtien uutisointiin.
Minusta muutaman vuosikymmenen ajan perusasetelma on aivan riippumatta siitä, mitkä puolueet hallituksessa on, että Hesari yleensä ennemminkin tukee kulloistakin hallitusta, sitten Iltasanomat taas tekee levikkiä kritisoimalla ja menemällä myös henkilöön, niin kuin iltapäivälehtien rooli on.
Siinä on Sanomalla ainakin minun silmiini tietynlainen ison kuvan jatkuvuus ollut. Vaikka toki sen sisällä on sitten monenlaista toimittajaa ja juttua.
 
Pelkkien kuvien, videoiden ja uutislinkkien postaaminen ei ole keskustelua. Käytä kuvia, videoita ja linkkejä ainoastaan tukemaan asiaasi ja avaa niiden sisältö oleellisilta osin muille keskustelijoille.
Perus kuplaantumista. Kun ei näe missään sitä toisen laidan vastapuolta, alkaa ns. keskitiekin näyttämään siltä.
Vaikuttaa myös siltä että jana tekee ympyrän ja ääripäät on sidottu yhteen. Tämä selittäisi ne paperikoneiden yksityistämishaaveet ja pörssiyhtiöiden toiminnan poliittiset määräilyhalut.

Tässä ympyrässä toinen laita oikeasti onkin se keskitie, koska mikään muu ei ole kauempana.
 
Viimeksi muokattu:

Vähemmän yllättäen Kärnälle syyte Ojasen epäilystä kun kylänmiehet kerto.

Nuo Kärnän twiitit kun lukee, niin vaikea keksiä, mikä olisi vielä ilmeisempää kunnianloukkauksen tunnusmerkit täyttävää vihjaulua ilman, että suoraan syyttää. Kärnälle siis tiedossa erinomainen häpeäpaalu. Lähinnä kiinnostavaa nähdä, reagoivatko äänestäjät tähänkään mitenkään. Eivät varmaan, koska Ojanen on etelän akateemisia vihollisia, joiden kunnialla ei nyt ole niin väliä.
 
Ylen puoluekannatusmittaus: SDP:n ja keskustan kannatus pudonnut hallituksessa, kokoomus jatkaa kärjessä

SDP:n puoluekannatus on romahtanut, muutosta edelliseen mittaukseen on jopa 1,2%, Kokoomus jatkaa kärkipaikalla.

"– SDP:n kannatuksen lasku lähti liikkeelle mittausjakson toiselta viikolta, ja siihen ajoittuu monenlaisia poliittisia tapahtumia. On ollut kiistelyä Veikkauksen rahoista, kohua pääministerin järjestämistä jatkoista Kesärannassa ja boomer-päivitys. Kaikki nämä selittävät osittain kannatuksen laskua"

Miettikää jos tämän hallituksen pitäisi tehdä jotain suuria talousratkaisuja, niin nyt syyksi kannatusromahdukseen on löytynyt niinkin vakavat asiat, kuin "Veikkaus rahat" ja "Kesärannan bileet"
 
Viimeksi muokattu:
Miettikää jos tämän hallituksen pitäisi tehdä jotain suuria talousratkaisuja, niin nyt syyksi kannatusromahdukseen on löytynyt niinkin vakavat asiat, kuin "Veikkaus rahat" ja "Kesärannan bileet"
Niitähän ne on joutunut tekemään aika paljon. Mutta tietty poliittinen laita vaan huutelee kaikkea millä ei ole mitään merkitystä. Niille myydään sitten klikkiotsikointia.
 
Niitähän ne on joutunut tekemään aika paljon. Mutta tietty poliittinen laita vaan huutelee kaikkea millä ei ole mitään merkitystä. Niille myydään sitten klikkiotsikointia.

Luetteletko vaikka muutaman esimerkiksi?

Minusta näyttää siltä että kaikki ongelmat on tähän asti ratkaistu lähinnä lisävelalla jota otetaan huutoäänestyksen jälkeen.
 
Toki varmasti kerrot jotain taloudellisesti suuria ratkaisuja, joita tämä hallitus on esittänyt/saavuttanut.
Onhan tuossa jo vaikka mitä:
  • EU-koronapakettiin osallistuminen
  • Maakuntavero
  • SOTE-alueiden järkyttävän iso määrä asiantuntijoiden suosituksiin verrattuna
  • Kehysmenettelystä luopuminen
  • 30 miljardia lisävelkaa kahdessa vuodessa (25% budjetista, ei ihme että talous rullaa)

Lista alkaa veronmaksajasta tuntua jopa loputtomalta :D
 
Alkanut pikku hiljaa kyllästyttämään tuo Iltapäivälehtien touhu. Ensin hyökätään Marinin politiikkaa vastaan ja kun se ei tuota tulosta niin isketään henkilöön. Tuo jatkuva pommitus kertoo mielestäni isosta paniikista mikä Sanoma yhtiöllä on, he kokevat Marinin ja hänen politiikkansa vastenmielisenä ja sen takia nyt on hyökätty myös henkilöä vastaan.

Miksi tämmöinen lehdistön hyökkäys pitäis jättää omaan arvoonsa? Pitäis löytää joku riippumaton toimittaja joka oikeasti selvittää tämän hyökkäyksen taustat, koska ei tämä ole normaalia. Olen 100% varma että nämä toimittajat eivät ole puhtailla papereilla liikenteessä, siellä on todennäköisesti todella isoja taustavaikuttajia.
Siinä on taas yksi esimerkki miksi näitä juttuja kirjoitetaan. Marinia ei tunnu kiinnostavan muu kuin oma julkisuuskuvansa.

Lyhyesti: Huoltovarmuuskeskukselle annettiin tehtävä koska STM oli muninut. Huoltovarmuuskeskuksella ei ollut kokemusta kyseisestä tehtävästä mutta muuta vaihtehtoja ei ollut kuin yrittää hoitaa. Sitten kun yritettiin eikä homma mennyt ihan putkeen, pääministeri Marin ilmoitti MEDIALLE, että huoltovarmuuskeskuksen johtaja ei enää nauti hänen luottamustaan -> Potkut + vielä karenssi kaupan päälle.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 197
Viestejä
4 864 066
Jäsenet
78 617
Uusin jäsen
aaminracing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom