Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Mikäs perustulo se on ellei sitä saa myös Pera Perussuomalainen?Saisiko perus työssäkäypäinen myös perustuloa?
Saisiko perus työssäkäypäinen myös perustuloa?
Kannattaa katsoa Areenasta dokkari USAn terveydenhuollosta, ni voi ehkä ymmärtää, miksi asia on melkein tabu. Sellaista systeemiä en missään nimessä haluaisi Suomeen. Se on mun mielestä jotenkin sairasta, et ihmisten elämällä tehdään bisnestä. Muutenkin tuntuu oudolta, et miten yksityiset voi olla muka tehokkaampia, vaikka maksavat vielä osinkoa omistajilleen. Ehkä niissä sit vaan ruoskitaan työntekijää kovempaan tahtiin, tai ne jotenkin osaavat pomivat rusinat pullasta. Ketään lääkäriä ei kai hirveesti innosta päivystäminen ja sitähän ei kai yksityisillä tehdä, ni se voi olla eräs syy, josta tulee säästöjä...En ymmärrä miksi tämä terveydenhuollon yksityistäminen, on käytännössä melkein tabu eurooppalaisissa maissa. Yksityinen tuottaa käytännössä aina palvelut ja tuotteet tehokkaammin varsinkin jos yksityiset ei saa kaavoitus etua kuten esim. Teiden yksityistämisessä olisi ongelma.
Vastikkeentonta. Eli sellainen määrä, jolla pystyy asumaan halvassa kämpässä ja ostamaan ruuat ja vaatteet käytettynä. Mutta korvamerkittynä niin että suomalaiseen tavaraan/palveluun perustulotililtä(jolla olisi oma perustulopankkikortti) häviäisi 100€ arvoisen ostoksen kohdalla 75€ ja ulkomaalaisen 100€ ostoksen kohdalla häviäisikin 150€. Tupakka ja alkoholi saisi kertoimen 2. Ehkä noita kertoimia voisi muutenkin laittaa niin että kasvikset saisi myös 0,75 kertoimella ja lihaa 1,5 kertoimella. Köyhät saa purra porkkanaa ja työssäkäyvät vaan saa extraa. Mutta kaikki pysyy hengissä ilman kallista tehotonta sossujärjestelmää.
Törmäsin Googlella tuollaiseen juttuun.Tämä taitaa päteä ihan kaikkeen. Toimitusjohtajilta vaativat he, jotka eivät ole toimitusjohtajia, maahanmuuttajilta vaativat he, jotka eivät ole maahanmuuttajia, työttömiltä ei-työttömät, keskituloisilta matalapalkkaiset, poliitikoilta ei-poliitikot jne. Keskimäärin vika on aina muissa. Välillä se onkin, ja välillä ei, mutta lähtökohta on tuo.
Niin, sen sijaan että esimerkiksi tämä "Työllisyysrahasto" ja nippu muita instansseja yrittäisivät sopeutua taloustilanteeseen lomauttamalla ja irtisanomalla täysin korvaamattomia työntekijöitään, he korottovat erilaisia maksuja ja vaativat verokorotuksia.Turpa kiinni ja maksakaa lisää terv. Haataisen aviomies
![]()
Veroluonteiset maksut nousevat ensi vuonna – työntekijän tilipussi kevenee useilla kympeillä, mutta se ei vielä veronmaksajia huoleta
Työntekijöiden etujärjestö kanavoisi tukea koronasta kärsineille. Työnantajapuoli kiirehtii työttömyysturvan isoa remonttia.yle.fi
Suomen julkinen terveydenhuolto ei ole mitenkään erityisen huono, ennemmin tuota koettaisi parantaa kuin keksiä pyörää uudelleen.En ymmärrä miksi tämä terveydenhuollon yksityistäminen, on käytännössä melkein tabu eurooppalaisissa maissa. Yksityinen tuottaa käytännössä aina palvelut ja tuotteet tehokkaammin varsinkin jos yksityiset ei saa kaavoitus etua kuten esim. Teiden yksityistämisessä olisi ongelma.
Itse ajattelisin että se korvaisi ne kaikki. Mutta tämä ei toimisi, ellei samalla kaikki terveydenhuolto, lääkkeet ja opiskelu tarvikkeineen olisi kansalaisille ilmaista. Myöskin monilla etuudet tippuisi tämän johdosta, mutta se perustaso riittäisi elämiseen kuitenkin ja vähälläkin työnteolla saisi lisää. Lapsilisän korvaisi vaikka se että lapset saisi myös sitä perustuloa, vaikka jollain kertoimella ikään suhteutettuna, koska muuten lestadiolaiset ajelisi kohta kaikki kultaisilla tesloilla.No eikös perustulo ole ihan määritelmällisesti vastikkeetonta. Lähinnä ajoin takaa sitä, mitä kaikkea se korvaa (eläkkeet, asumisen tuet, vanhempaintuet, työttömyysetuudet, opintotuet ja niin edelleen), kuka sitä saa (ikä, sijainti kansalaisuus), määrä ja miten verotus muuttuu
Ja mitä nuo sinun ehdottamasi perustulotilit oikein ovat? Ja kenen vastuulla on velottaa oikeat kertoimet (kauppa vai miten ihmeessä tuon järjestät). Voiko sieltä siirtää rahaa pois (laskujen maksu on hankalaa jos ei ja jos voi, miksi ei siirtäisi omalle tilille noita masseja).
Ja niin edelleen. Ihan vaan siksi, että tässä on jo vuosikymmeniä perustulosta/kansalaispalkasta puhuttu, niin olisi jo aika lyödä jotain konkreettista tiskiin. Tuossahan eri puolueet ehdotti erityyppisiä asioita, perustulon ongelmana vaan sattuu olemaan se, että se ei ole mikään avain onneen.
Itse ajattelisin että se korvaisi ne kaikki. Mutta tämä ei toimisi, ellei samalla kaikki terveydenhuolto, lääkkeet ja opiskelu tarvikkeineen olisi kansalaisille ilmaista. Myöskin monilla etuudet tippuisi tämän johdosta, mutta se perustaso riittäisi elämiseen kuitenkin ja vähälläkin työnteolla saisi lisää. Lapsilisän korvaisi vaikka se että lapset saisi myös sitä perustuloa, vaikka jollain kertoimella ikään suhteutettuna, koska muuten lestadiolaiset ajelisi kohta kaikki kultaisilla tesloilla.
Muoks: Suomen kansalaisille vain toki tämä tukimuoto. En osaa sanoa mikä olisi tässä yhteydessä paras tapa toteuttaa asiat muiden kannalta niin että kokonaisuus toimii.
@blueowl
Jostain syystä puhelimella aiemman viestin jatkaminen ei onnistu niin loput tässä.
Perustulotili olisi oma tilinsä, johon perustulo tilitettäisiin. Käsittääkseni tätä mallia jossain on jo kokeiltu. Kortti toimisi vain kaupoissa jotka olisivat lisänneen nuo kertoimet tuotekategorioihinsa. Eikä se haittaisi jos joku Nalle jättäisi tulon käyttämättä kun ei kehtaisi näyttäytyä ostamassa perustulokortillaan alepasta halpaa makkaraa.
Vastailen mutupohjalta. Tämä on kuitenkin vain omaa pohdintaani siltä että mikä voisi toimia kokonaisuutena. "Noin tonni" ei välttämättä riittäisi helsingin keskustaan mutta muualle luulisi riittävän. Kepukin varmaan tykkäisi kun porukkaa lappaisi maakuntiin. Kokkarit saisi halpaa työvoimaa. Persut oletettavasti olisi ihan myytyjä että menisi vain kansalaisille, vasemmalla olevat puolueet tykkäisi kun tukiloukut häviää ja kaikilla olisi varaa ruokaan. Ne jotka nyt saa isoja tukia tai ovat suojatyöpaikassa noita nykyisiä tukihimmeleitä pyörittämässä eivät tykkäisi. Ja jos 18v on aikuinen niin tietenkin täysi perustulo vaikka kotona asuisikin.Ja mikä on sen perustason suurusluokka? Ihan vaan sillä, että joko sillä elelee ihan kivasti jossain huitsin nevadassa tai sitten työttömät ei asu pk-seudulla. Ja tämä vasta kun mietitään pelkästään asumisen osuutta.
Ja saisiko jo 18-vuotias tämän perustulon? Siinä saa kyllä ihan hyvän pesämunan kun asuu muutaman vuoden porukoiden nurkissa.
Kai se olisi selkeämpi tapa kuin sotkea oikeat rahat ilman kertoimia ja korvamerkityt rahat keskenään samalle tilille.Ja onko siihen joku erityisempi syy miksi noin edes pitäisi tehdä?
Sairaalla ihmisellä on tosiasiallisesti hyvin heikot mahdollisuudet kilpailuttaa tarvitsemaansa hoitoa, saati arvioida annetun hoidon tarpeellisuutta. Sen vuoksi otetaan vakuutuksia, jotta kummastakaan edellä mainitusta ei tarvitsisi huolehtia hädän hetkellä. Seurauksena on, että todellista kilpailua ei synny samaan tapaan kuin vaikka ruokakauppojen tai huoltoasemien välillä.Lääkäriasema joka tuottaa huonoa hoitotulosta saatikka kuolemia kitsastelun takia tuskin pysyy kauan kannattavana yrityksenä. Sitähän varten se kilpailu on että hinnat ei karkaa, ja toki systeemin siirrytään aikataulun mukaan eikä yhtenä päivänä.
Vastailen mutupohjalta. Tämä on kuitenkin vain omaa pohdintaani siltä että mikä voisi toimia kokonaisuutena. "Noin tonni" ei välttämättä riittäisi helsingin keskustaan mutta muualle luulisi riittävän. Kepukin varmaan tykkäisi kun porukkaa lappaisi maakuntiin. Kokkarit saisi halpaa työvoimaa. Persut oletettavasti olisi ihan myytyjä että menisi vain kansalaisille, vasemmalla olevat puolueet tykkäisi kun tukiloukut häviää ja kaikilla olisi varaa ruokaan. Ne jotka nyt saa isoja tukia tai ovat suojatyöpaikassa noita nykyisiä tukihimmeleitä pyörittämässä eivät tykkäisi. Ja jos 18v on aikuinen niin tietenkin täysi perustulo vaikka kotona asuisikin.
Kai se olisi selkeämpi tapa kuin sotkea oikeat rahat ilman kertoimia ja korvamerkityt rahat keskenään samalle tilille
No mietin sen itse niin että jos ei tee mitään niin luksuksesta joutuu maksamaan extraa. Jotenkin vain tuntuisi väärältä että kustannettaisiin viinat ja röökit mitään tekemättömille jotka vielä mahdollisesti ovat päättänet olla tekemättä mitään kalliissa asunnossa pääkaupungissa. Kuitenkin niitä saisi ostaa jos haluaa tinkiä muusta. Kertoimet mietin mukaan sen takia että jos suomalaisilta verotettaisiin se kaikki mitä tuohon perustuloon(jonka tarkoitus on turvata perustoimeentulo) menee, niin korvamerkitsemällä ne rahat suomalaisiin tuotteisiin/palveluihin saataisiin tätäkin kautta ohjattua se raha takaisin paikalliseen kiertoon, mahdollistaen sitä kautta paljon kotimaisia työpaikkoja niille jotka sitä lisätienestiä kaipaisivat. Itsekkin voisin helposti polkaista useampia firmoja pystyyn kevyttyöllistämään porukkaa.Kyseenalaistin siis koko korvamerkitsemisen järkevyyden. Miksi työttömän pitäisi maksaa enemmän saunakaljoistaan kuin Nallen?
Työllisyysrahaston toiminnassa ja tehtävässä on vähän sama logiikka kuin työttömyyskassoilla. Lama-aikoina (ja korona-aikana) tulo pienenee (vähemmän ihmisiä työssä) mutta itsenrahaston työmäärä ja menot kasvaa. Irtisanotut, lomautetut ja lomautus- tai irtisanoutumisuhan alla olevat kun hakeutuvat usein jatkokoulutukseen. Näiden hakemukset pitää käsitellä ja näille maksetaan aikuiskoulutuksen tukea rahastosta.Niin, sen sijaan että esimerkiksi tämä "Työllisyysrahasto" ja nippu muita instansseja yrittäisivät sopeutua taloustilanteeseen lomauttamalla ja irtisanomalla täysin korvaamattomia työntekijöitään, he korottovat erilaisia maksuja ja vaativat verokorotuksia.
Kun korona-kriisi alkasi, ryntäsi Marinin hallitus pikavauhtia sorvaamaan poikkeuslait yritysten pikalomautuksiin. Sinänsä tämä oli ymärrettävä asia, sillä ilman näitä muutoksia yrityksiä olisi kaatunut.
Ristiriitaista oli se, että samaan hengenvetoon Marinin hallitus huusi, ettei julkiselta sektorilta saa lomauttaa ketään! Ja näin todellakin tehtiin: uimahallit, liikuntahallit jne jne olivat kiinni, mutta niiden henkilöstöä ei lomautettu vaan vain käytännössä vapautettiin työvelvoitteesta ja palkka juoksi kotiin.
Tässä maassa on todella pahasti asiat pielessä. Niitä kustaan jatkuvasti silmään, jotka tämän maan talouden yrittävät pitää pystyssä.
Harvassa on sairaudet mitä pitää sillä sekunilla alkaa hoitamaan kokonais kustannuksiin verrattuna. Ja vaikka pitäisikin niin voi sen jälkeenkin kysellä muilta yrityksiltä tai lääkäreiltä oliko hoito tarpeellista ja vaihtaa palvelun tarjoajaa.Sairaalla ihmisellä on tosiasiallisesti hyvin heikot mahdollisuudet kilpailuttaa tarvitsemaansa hoitoa, saati arvioida annetun hoidon tarpeellisuutta. Sen vuoksi otetaan vakuutuksia, jotta kummastakaan edellä mainitusta ei tarvitsisi huolehtia hädän hetkellä. Seurauksena on, että todellista kilpailua ei synny samaan tapaan kuin vaikka ruokakauppojen tai huoltoasemien välillä.
Muun muassa tästä syystä en kannata terveydenhuollon laajamittaista yksityistämistä, vaikka pääsääntöisesti uskon vapaan markkinatalouden toimivuuteen.
Kannattaa katsoa Areenasta dokkari USAn terveydenhuollosta, ni voi ehkä ymmärtää, miksi asia on melkein tabu. Sellaista systeemiä en missään nimessä haluaisi Suomeen. Se on mun mielestä jotenkin sairasta, et ihmisten elämällä tehdään bisnestä. Muutenkin tuntuu oudolta, et miten yksityiset voi olla muka tehokkaampia, vaikka maksavat vielä osinkoa omistajilleen. Ehkä niissä sit vaan ruoskitaan työntekijää kovempaan tahtiin, tai ne jotenkin osaavat pomivat rusinat pullasta. Ketään lääkäriä ei kai hirveesti innosta päivystäminen ja sitähän ei kai yksityisillä tehdä, ni se voi olla eräs syy, josta tulee säästöjä...
Nyt hyväksyttävät asumismenot (josta katetaan 80%
muistaakseni) on esimerkiksi Kemionsaari 368e/yksinasuva ja vertailuna vaikka Vantaa 694e ja vielä siihen päälle vaikkapa Kerava 628e.
Sairaalla ihmisellä on tosiasiallisesti hyvin heikot mahdollisuudet kilpailuttaa tarvitsemaansa hoitoa, saati arvioida annetun hoidon tarpeellisuutta. Sen vuoksi otetaan vakuutuksia, jotta kummastakaan edellä mainitusta ei tarvitsisi huolehtia hädän hetkellä. Seurauksena on, että todellista kilpailua ei synny samaan tapaan kuin vaikka ruokakauppojen tai huoltoasemien välillä.
Muun muassa tästä syystä en kannata terveydenhuollon laajamittaista yksityistämistä, vaikka pääsääntöisesti uskon vapaan markkinatalouden toimivuuteen.
No tuo kuitenkin on suhteellista. Jos hinnat nousee ja palkka ei, niin nollasoppari on miinusmerkkinen.![]()
HS-analyysi | Mitä ay-liike tekee, jos teollisuuden tilanne menee todella pahaksi?
Teollisuustyöntekijöitä edustavissa liitoissa tiedetään, että jotain ehkä pitää tehdä, jos teollisuuden tilanne menee todella pahaksi, kirjoittaa HS:n politiikan toimittaja Teemu Luukka analyysissaan.www.hs.fi
Kuvaavaa, miten poikkeuksellisena asiana ay-puolen joustoa käsitellään silloinkin kun se tarkoittaisi pahimmillaan nollasopimusta tai jotain kiky-minuuttia (ensimmäinen miinusmerkkinen jousto koskaan?). Mitään oikeaa joustamista joka vastaisi edes osittain vuosien joustamista toiseen suuntaan ei edes mainita. Tai ehkä se on se kenkää persiille jousto koska silloinhan ay-jyrä ei jousta koska ei heidän tehtävänsä ole työttömän asiaa ajaa?![]()
No tuo kuitenkin on suhteellista. Jos hinnat nousee ja palkka ei, niin nollasoppari on miinusmerkkinen.
Jos tuottavuus lisääntyy niin hinta laskee ja palkat luonnollisesti seuraa hintoja eikä tuottavuutta. Muuten olisi sadassa vuodessa palkat satakertaistuneet(täysi mutuheitto keksityillä numeroilla). Kun hinta laskee niin kysyntä nousee, eikä palkat seuraa sitä kysyntääkään, vaan hintaa jotta ostovoima pysyy.Ei palkan automaattisesti kuulu noudatella hintojen nousua. Eihän ne laskekaan jos hinnat alenee.
Jos työn tuottavuus ei lisäänny, mutta tavaran kysyntä lisääntyy ja hinta nousee, mistä se lisä siihen väliin tulisi?
Jos tuottavuus lisääntyy niin hinta laskee ja palkat luonnollisesti seuraa hintoja eikä tuottavuutta. Muuten olisi sadassa vuodessa palkat satakertaistuneet(täysi mutuheitto keksityillä numeroilla). Kun hinta laskee niin kysyntä nousee, eikä palkat seuraa sitä kysyntääkään, vaan hintaa jotta ostovoima pysyy.
Kai se logiikka on se että samalla työpanoksella/tuottavuudella saa saman verran hyödykkeitä, eikä rahan arvo numerona tule tätä sotkemaan.Niin mutta jos tuottavuus ei lisäänny kysynnän lisääntyessä (hintojen noustessa) ja yritys ei tee hyvää tulosta, millä logiikalla (ja millä rahalla) sen ostovoiman pitäisi pysyä perässä?
Tuo on taas yksi näitä "sääntöjä", jotka järjestelmään on jumiutettu että palkankorotusten pitää seurata vähintään inflaatiota vaikka todellinen peruste puuttuisi. Näitä mahdollisesti ansiottomia korotuksia summataan vuodesta toiseen ja huonoina aikoina ei jousteta alaspäin niin tilanne on tämä.
Yleensä kysynnän nousu tarkoittaa myös tuotannon määrän nousua. Jos työntekijän tehokkuus ei nouse, täytyy palkata toinen työntekijä. Maksettava palkan määrä nousee, mutta työntekijän palkka ei nouse. Tämä on positiivista oikeastaan kaikille muille paitsi sille yksittäiselle työntekijälle, jolle se on neutraalia. Jostain syystä AY-liitot vaativat näissäkin tilanteissa lisää palkkaa kaikille, joka pakottaa tuotteen hinnan nostoon jotta saadaan jokaisesta myydystä tuotteesta sama kate.Kai se logiikka on se että samalla työpanoksella/tuottavuudella saa saman verran hyödykkeitä, eikä rahan arvo numerona tule tätä sotkemaan.
Eikös yrityksen tulotkin nouse tuotteen hinnan noustessa kysynnän takia?
Niin mutta jos tuottavuus ei lisäänny kysynnän lisääntyessä (hintojen noustessa) ja yritys ei tee hyvää tulosta, millä logiikalla (ja millä rahalla) sen ostovoiman pitäisi pysyä perässä?
Tuo on taas yksi näitä "sääntöjä", jotka järjestelmään on jumiutettu että palkankorotusten pitää seurata vähintään inflaatiota vaikka todellinen peruste puuttuisi. Näitä mahdollisesti ansiottomia korotuksia summataan vuodesta toiseen ja huonoina aikoina ei jousteta alaspäin niin tilanne on tämä.
Ei automaattisesti. Osa yrityksistä elää esim tuotteensa kysynnän pysyvässä alenemassa vaikka talous menisi lujaa.Kai se logiikka on se että samalla työpanoksella/tuottavuudella saa saman verran hyödykkeitä, eikä rahan arvo numerona tule tätä sotkemaan.
Eikös yrityksen tulotkin nouse tuotteen hinnan noustessa kysynnän takia?
On itsekkin tullut oltua töissä erinäisissä paikoissa joissa on huomannut tuon että yrittäjän mielestä riskeeratessa sillä saadut voitot on 100% yrittäjän ja siitä aiheutuvat riskit on 100% työntekijöiden.
Eräskin firma jossa olin ja joka kasvoi riskeeraamalla moninkertaisesti isommaksi muutamassa vuodessa, alkoi toimia niin että työntekijöiltä alettiin jättää osa palkoista maksamatta, jotta voittoa saatiin entisestään kasvatettua ja laajennettua toimintaa yhä enemmän. Sitten riskinotto meni tuossa yrittäjälle itselleen voitontavoittelussa liian pitkälle ja tässä vaiheessa unohdettiin suunnilleen kaikki lait ja työehtosopimukset niin että työntekijät joutuivat ainoiksi maksajiksi riskin realisoituessa. AY liike selvittelee tätä nyt ja toivottavasti lopulta yrittäjä maksaa omasta pussistaan, kun ehti myymään firmansa sijoittajayhtiölle siinä välissä.
Se mikä ihmetyttää että miksei yrittäjäjärjestöt itse hoida tuollaisia kusettajia joukostaan pois, koska kyseessä on pelkästään epäreilu kilpailu muita saman alan yrittäjiä kohtaan. Joista itse asiassa hyvin moni meni tuon toiminnan takia konkurssiin. Jos joku kokoomus olisi aidosti yrittäjien puolella niin pitäisi ykkösasianaan tasoittaa pelikenttä.
Eipä niin. Tuo vaan on tullut nähtyä jo niin moneen kertaan että sympatia AY liikettä/työehtosopimuksia vastustavia yrittäjiä kohtaan on tippunut todella alas.Lainvastaista toimintaa tuskin kannattaa rinnastaa pinttyneisiin ajattelutapoihin ja neuvottelujen tulosodotuksiin.
Toki sielläkin on se totuuden siemen, mikä kuuluu yrittäjäriskiin ja kuuluuko palkkatyössä olla sellaista ollenkaan tai juuri ollenkaan.Lainvastaista toimintaa tuskin kannattaa rinnastaa pinttyneisiin ajattelutapoihin ja neuvottelujen tulosodotuksiin.
Toki sielläkin on se totuuden siemen, mikä kuuluu yrittäjäriskiin ja kuuluuko palkkatyössä olla sellaista ollenkaan tai juuri ollenkaan.
Yrittäjäriskiä on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana siirretty palkkatyöntekijälle ihan jonkin verran.
Lienee ideologinen kysymys, miten asiaan suhtautuu.
Omassa ajattelussani nämä nollatuntisopimukset, ja erityisesti työvoimanvuokrausfirmojen sellaiset nollatuntisopimukset, jotka edellyttävät työntekijältä stand by tilassa odottelua pikaisiinkin keikkoihin ilman pohjakorvausta siitä odotuksesta, ovat menneet jo pahasti yli, samoin jotkut härskeimmät alustatalouden sovelmat.
Mutta isossa kuvassa meillä asiat on työntekijän kannalta kuitenkin edelleen verrattaen hyvin.
Tämän tyyppistä järjestelmää tukisin, jos vastavuoroisesti olisi sitten esim. Ruotsissa ja Saksassa (joissa sellainen muuten on) käytössä oleva työntekijöiden edustus yhtiön hallituksessa.Miten olisi kultainen keskitie, jossa työntekijäpuoli tulisi vastaan joustavuudessa ja "härskeimmät sovelmat" laitettaisiin lainsäädännöllä kuriin niiltä osin jos oikeasti vaativat esim. palkatonta tosiasiallista valmiudessa oloa?
Vastaan tuleminen tarkoittaa toki sitä, että vaikeina aikoina palkoissa on myös laskuvaraa jos hyvinä aikoina pitää nostaa.
Tämän tyyppistä järjestelmää tukisin, jos vastavuoroisesti olisi sitten esim. Ruotsissa ja Saksassa (joissa sellainen muuten on) käytössä oleva työntekijöiden edustus yhtiön hallituksessa.
Se riippuu toki järjestelmästä. Käsittääkseni Ruotsissa on pieni edustus ja on jyrättävissä, mutta homma toimii silti ihan hyvin.Samapa tuo. Todellisuudessa ne yksittäiset hallitusjäsenet on aina jyrättävissä mutta tuleepa ääni kuultua ja on sentään työntekijöiden edustaja kuulolla, että missä mennään.
Ei tietenkään kategorisesti. Se tosiaan riippuu paljon sen sopimuksen ehdoista, ja toki myös työntekijän tilanteesta: opiskelijalle varmasti usein ok. Tässäkin vaan on vaarana, että se järjestelmää väärinkäyttävä joukko sitten saa aikaiseksi lainsäädäntöön kiellon koko nollasopimuksista. Sellaisen säätämistähän on ajoittain väläytelty.0-tuntisopimus automaattisesti ole huono asia, riippuu paljolti työnantajasta miten se aktualisoituu. Itsellä oli 0-tuntisopimus, mutta sain tehdä täyttä päivää niin paljon kuin ehdin/pystyin. Opiskelin tuohon aikaan, joten järjestely oli mahtava, sain opiskella rauhassa ilman että tarvitsi murehtia miinus-tunneista yms. jos tarvitsin aikaa opiskeluihin ja tosiaan töitäkin sai tehdä täyttä-päivää jos siltä tuntui.
0-tuntisopimus automaattisesti ole huono asia, riippuu paljolti työnantajasta miten se aktualisoituu. Itsellä oli 0-tuntisopimus, mutta sain tehdä täyttä päivää niin paljon kuin ehdin/pystyin. Opiskelin tuohon aikaan, joten järjestely oli mahtava, sain opiskella rauhassa ilman että tarvitsi murehtia miinus-tunneista yms. jos tarvitsin aikaa opiskeluihin ja tosiaan töitäkin sai tehdä täyttä-päivää jos siltä tuntui.
Niin mikä perustulo? En saanut, enkä edes hakenut opintotukea, jos sitä meinaat.Niin eli sulla oli perustulo ja teit lisää rahaa kun kerkesit. Käsittääkseni nuo 0-sopimukset ei oikeuta työttömyys korvaukseen niin siksi ne on huonoja.
Niin mikä perustulo? En saanut, enkä edes hakenut opintotukea, jos sitä meinaat.
Opintotukikuukauteni on käytetty jo 1990 - 2000-luvun alussa. Toki jonkin aikaa olin yhtä aikaa sekä, työtön, että opiskelija, että kävin töissä. Käytännössä tämäkin on mahdollista. Viime laman aikaan jäin työttömäksi, ja kun töitä ei löytynyt, päädyin lopulta opiskelemaan maisteritutkintoon yliopistolle. Tämä toteutui niin, että sain työkkäriltä anomalla luvan opiskeluun työttömyyskorvauksella, koska päätöksen mukaan inssistä ->dippainssiksi -jatko-opiskelu paransi työllistymismahdollisuuksiani. Opiskelun aikana löysin ensin puhtaasi kesätöitä joka jatkui myös kesän jälkeen 0-sopimuksella. Tästä luonnollisesti informoin myös työvoimatoimistoa, että osa-aikaista työtä on löytynyt. Tämä jälkeen jokin aikaa kävin täten sekä töissä, että opiskelin ja olin myös samalla työtön työnhakija. Osa-aikaisestatyöstä maksettiin palkkaa ja opiskelusta työttömyyskorvausta. Toki se työssäolo oli aina sitten siitä työttömyyskorvauksesta pois. Ilmoitin kuitenkin jokin ajan jälkeen, että en ole enää työtön työnhakija, mutta jatkoin opiskelua ja kävin töissä tällä 0-sopimuksella.Jaa luulin kun laitoit et opiskelet niin saat opintotukea.
No mietin sen itse niin että jos ei tee mitään niin luksuksesta joutuu maksamaan extraa. Jotenkin vain tuntuisi väärältä että kustannettaisiin viinat ja röökit mitään tekemättömille jotka vielä mahdollisesti ovat päättänet olla tekemättä mitään kalliissa asunnossa pääkaupungissa. Kuitenkin niitä saisi ostaa jos haluaa tinkiä muusta. Kertoimet mietin mukaan sen takia että jos suomalaisilta verotettaisiin se kaikki mitä tuohon perustuloon(jonka tarkoitus on turvata perustoimeentulo) menee, niin korvamerkitsemällä ne rahat suomalaisiin tuotteisiin/palveluihin saataisiin tätäkin kautta ohjattua se raha takaisin paikalliseen kiertoon, mahdollistaen sitä kautta paljon kotimaisia työpaikkoja niille jotka sitä lisätienestiä kaipaisivat. Itsekkin voisin helposti polkaista useampia firmoja pystyyn kevyttyöllistämään porukkaa.
Eli jonkunlaista positiivista kierrettä tässä hain noilla kertoimilla, ilman että pakotetaan kuitenkaan ketään tekemään mitään.
muoks: myönnettäköön tosin että lasken nämä vähän myös sen mukaan mikä mahdollistaisi juuri itselle mukavan tavan elää, tehden välillä vähemmän töitä, välillä enemmän ja välillä yrittäjänä. Kaikki tämä tehokkaasti ja ilman pelkoa velkakierteeseen joutumisesta. Nykysysteemi tekee kaikesta turhan hankalaa, tehotonta ja pelko tuosta tyhjän päälle jäämisestä saa jättämään monta hyvää mahdollisuutta hyödyntämättä.
muoks2: sen perustulonhan voisi laittaa niin että kun saa kansalaisuuden syntyessään, niin ekana vuonna tulo on perustulo/18, toisena PT/17... Ja sama myöhemmällä iällä kansalaisiksi tulleilla. Tuo ei olisi liian houkutteleva tarjous tukien perässä tulijoille.
En näe mitään syytä miksi valtion täytyisi maksaa enemmän sosiaalitukia kalliilla paikalla asuvalle työttömälle. Nyt jo on olemassa ansiosidonnainen, joka mahdollistaa sen että yllättäen työttömäksi jäävä ei joutuisi heti muuttamaan, vaan saa 1,5 vuotta aikaa etsiä uuden työpaikan. Jos ei siinä ajassa löydä, niin ehkä on parempi että muuttaa muualle ja tekee tilaa töissä käyville ihmisille.