Nämä itsepalvelukassat ruokakaupoissa on oikein malliesimerkki siitä, kuinka todellinen tehokkuus paranee paljon vähemmän kuin näennäinen.
Se ammattitaitoinen kassatyöntekijä käytännössä pystyy piippaamaan ostokset lukijassa n. 3 kertaa nopeammin kuin ei-ammattilaiset käyttämällä itsepalvelukassaa.
Tässä on varmaan tosi paljon hajontaa. Osa kassahenkilöistä on tuskastuttavan hitaita, jotkut toki nopitakin. Mutta iso osa hitaampia kuin minä yksin itsepalvelussa. Ja kun puolison kanssa ollaan kaupassa, toinen pakkaa kun toinen iskee tavaroita kassaan. Eli vastaa normiasiointia jossa työntekijä lyö tavarat kassaan ja asiakas pakkaa samalla.
Käytännössä samaan läpivientiin tarvii itsepalvelukassoilla n. nelinkertaisen määrän kassoja.
Tää on yllättävä luku jos pitää paikkaansa. Onko sulla jotain lähdettä tälle? Onko tää Suomesta vai muualta? Ja onko tässä huomioitu se, että pakkaminen on homma joka pitää anyway tehdä ja jonka tekee aina asiakas. Joko samalla kun kassahenkilö lukee tuotteita, tai itsepalvelussa itse, mikä tietenkin hidastaa kokonaisaikaa, mutta toisaalta sen työn tekee joka tapauksessa asiakas.
Tehostuminen tulee siitä, että palkkaa ei asiakkaalle tarvitse maksaa tästä tehdystä työstä. Ei mua asiakkaana tämä haittaa lainkaan. Ei se nopeuta, mutta se halventaa.
Huijaaminen on tietty oma ja ihan todellinen ongelmansa. Sitä on suitsittu ainakin porteilla ja satunnaistarkastuksilla.