- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 18 090
Nykyhinnoilla se olisi aivan pirusti kalliimpaa, johtuen paitsi korkeasta hankintahinnasta, myös korkeista korjauskustannuksista, kiven lailla putoavasta arvosta ja huomattavan korkeista vakuutusmaksuista. Jos taas haluat edullisempia autoja niin et edes pysty ajamaan sillä 5 tunnin automatkaa ilman useampaa lataustaukoa, missä sitten vain toivot että löytyy sopiva laturi ja se romu on varustettu sellaisella teknologialla, mikä mahdollista suurinpiirtein nopean latauksen - ja tietysti että se toimii. Pitkät matkat, sähköauto ja halpa hinta, yksi noista ei toteudu samassa autossa ei nyt eikä todennäköisesti myöskään lähitulevaisuudessa.
On järjen köyhyyttä alkaa poliittisesti päättämään, että kielletään teknologia X pelkästään uskon varassa siihen että 10 vuotta lisää akku- ja latausteknologioiden kehitystä ratkaisee ne kaikki tekniset ongelmat. Sen lisäksi että käytännössä sidotaan itsemme entistä tiukemmin riippuvaiseksi Kiinasta ilman minkäänlaista konkreettista, toteuttamiskelpoista suunnitelmaa siitä irtautumiseksi.
Ei se nyt ole mitenkään ”aivan pirusti kalliimpaa”. Sähköautot ovat jo nyt saavuttamassa hintapariteetin polttomoottoriautojen kanssa ja muutaman vuoden päästä ne tulevat olemaan halvempia rakentaa.
Huoltokulut ovat jo halvemmat, kuten myös ne ne ajokilometrit ovat reippaasti halvemmat. Korjauskustannukset ovat suuremmat johtuen siitä, että varhaisemmissa sähköautoissa akut tuppaavat olemaan yksi iso moduuli, jota ei voi osissa korjata. Eli jos akku ottaa vaurioita, koko akku menee vaihtoon. Mutta tuohonkin on tulossa muutosta. Tuo sitten aiheuttaa myös ne korkeammat vakuutukset.
Nykyään myynnissä olevat sähköautot Suomessa tuppaavat olemaan varustettu vähintään reilun 50kWh:n akulla. Tuollaisella pystyy ajaan ne about 5 tunnin matkat yhdellä lataustauolla. Tai jopa ilman lataustaukoa, jos sää on hyvä ja ajotyyli on rauhallinen. Pikalataus verkosto alkaa olemaan jo erittäin kattava ja toimiva ja tulee paranemaan vuosi vuodelta lisää. Joten sekään ei ole ongelma.
Mitä tulee Kiinaan, niin noilta osinhan näin jälkikäteen ajateltuna EU:n olisi pitänyt olla vielä aggressiivisempi noiden sähköautosuunnitelmien osalta. Koska ehkä sitten Euroopan autovalmistajat eivät olisi nukahtaneet niin pahasti rattiin sähköautojen osalta ja lopputuloksena niin Jenkit (Tesla) kuin Kiina (BYD etunenässä) menivät teknologisesti humahtaen ohi eurooppalaisista.