• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nykyhinnoilla se olisi aivan pirusti kalliimpaa, johtuen paitsi korkeasta hankintahinnasta, myös korkeista korjauskustannuksista, kiven lailla putoavasta arvosta ja huomattavan korkeista vakuutusmaksuista. Jos taas haluat edullisempia autoja niin et edes pysty ajamaan sillä 5 tunnin automatkaa ilman useampaa lataustaukoa, missä sitten vain toivot että löytyy sopiva laturi ja se romu on varustettu sellaisella teknologialla, mikä mahdollista suurinpiirtein nopean latauksen - ja tietysti että se toimii. Pitkät matkat, sähköauto ja halpa hinta, yksi noista ei toteudu samassa autossa ei nyt eikä todennäköisesti myöskään lähitulevaisuudessa.

On järjen köyhyyttä alkaa poliittisesti päättämään, että kielletään teknologia X pelkästään uskon varassa siihen että 10 vuotta lisää akku- ja latausteknologioiden kehitystä ratkaisee ne kaikki tekniset ongelmat. Sen lisäksi että käytännössä sidotaan itsemme entistä tiukemmin riippuvaiseksi Kiinasta ilman minkäänlaista konkreettista, toteuttamiskelpoista suunnitelmaa siitä irtautumiseksi.

Ei se nyt ole mitenkään ”aivan pirusti kalliimpaa”. Sähköautot ovat jo nyt saavuttamassa hintapariteetin polttomoottoriautojen kanssa ja muutaman vuoden päästä ne tulevat olemaan halvempia rakentaa.
Huoltokulut ovat jo halvemmat, kuten myös ne ne ajokilometrit ovat reippaasti halvemmat. Korjauskustannukset ovat suuremmat johtuen siitä, että varhaisemmissa sähköautoissa akut tuppaavat olemaan yksi iso moduuli, jota ei voi osissa korjata. Eli jos akku ottaa vaurioita, koko akku menee vaihtoon. Mutta tuohonkin on tulossa muutosta. Tuo sitten aiheuttaa myös ne korkeammat vakuutukset.
Nykyään myynnissä olevat sähköautot Suomessa tuppaavat olemaan varustettu vähintään reilun 50kWh:n akulla. Tuollaisella pystyy ajaan ne about 5 tunnin matkat yhdellä lataustauolla. Tai jopa ilman lataustaukoa, jos sää on hyvä ja ajotyyli on rauhallinen. Pikalataus verkosto alkaa olemaan jo erittäin kattava ja toimiva ja tulee paranemaan vuosi vuodelta lisää. Joten sekään ei ole ongelma.

Mitä tulee Kiinaan, niin noilta osinhan näin jälkikäteen ajateltuna EU:n olisi pitänyt olla vielä aggressiivisempi noiden sähköautosuunnitelmien osalta. Koska ehkä sitten Euroopan autovalmistajat eivät olisi nukahtaneet niin pahasti rattiin sähköautojen osalta ja lopputuloksena niin Jenkit (Tesla) kuin Kiina (BYD etunenässä) menivät teknologisesti humahtaen ohi eurooppalaisista.
 
Ei se nyt ole mitenkään ”aivan pirusti kalliimpaa”. Sähköautot ovat jo nyt saavuttamassa hintapariteetin polttomoottoriautojen kanssa ja muutaman vuoden päästä ne tulevat olemaan halvempia rakentaa.
Huoltokulut ovat jo halvemmat, kuten myös ne ne ajokilometrit ovat reippaasti halvemmat. Korjauskustannukset ovat suuremmat johtuen siitä, että varhaisemmissa sähköautoissa akut tuppaavat olemaan yksi iso moduuli, jota ei voi osissa korjata. Eli jos akku ottaa vaurioita, koko akku menee vaihtoon. Mutta tuohonkin on tulossa muutosta. Tuo sitten aiheuttaa myös ne korkeammat vakuutukset.
Nykyään myynnissä olevat sähköautot Suomessa tuppaavat olemaan varustettu vähintään reilun 50kWh:n akulla. Tuollaisella pystyy ajaan ne about 5 tunnin matkat yhdellä lataustauolla. Tai jopa ilman lataustaukoa, jos sää on hyvä ja ajotyyli on rauhallinen. Pikalataus verkosto alkaa olemaan jo erittäin kattava ja toimiva ja tulee paranemaan vuosi vuodelta lisää. Joten sekään ei ole ongelma.

Mitä tulee Kiinaan, niin noilta osinhan näin jälkikäteen ajateltuna EU:n olisi pitänyt olla vielä aggressiivisempi noiden sähköautosuunnitelmien osalta. Koska ehkä sitten Euroopan autovalmistajat eivät olisi nukahtaneet niin pahasti rattiin sähköautojen osalta ja lopputuloksena niin Jenkit (Tesla) kuin Kiina (BYD etunenässä) menivät teknologisesti humahtaen ohi eurooppalaisista.
Palataan asiaan JOS se toteutuu. Toinen asia on sitten se, mistä se halpa hinta muodostuu. Sähköautoissa on muitakin kalliita komponentteja kuin akut, esim. moottoriongelmat eivät ole ihan harvinaisia nekään ja siinä ei ihan pari touhutonnia yleensä riitä. Sitten on markkinalla joitakin edullisia autoja, mitkä ruostuvat käsiin (ts. ei toivoakaan että olisivat kovin pitkäikäisiä täkäläisissä oloissa).

Jos toimintamatkaa lasketan 50kWh akulle, niin 13-20 kWh/100 kulutuksilla se asettuu jonnekin 385-250km välille. Tuo alempi kulutus ei ole ihan helposti saavutettavissa muuten, kuin erittäin alhaisilla tehoilla ja ajonopeuksilla, eikä se ole millään tasolla realistinen varsinkaan jos keliolosuhteet eivät ole kovin suotuisat. Jos itse siirryn sähköautoon, niin luultavasti akkuvaatimus olisi ennemmin jotain 80-100 kWh. Edelleen, se Kiina-riippuvuus ja sen syveneminen on nähdäkseni aivan kammottavan suuri ongelma, mihin meillä ei tällä hetkellä ole edes minkäänlaista ideaa millä se ratkaistaisiin.
 
Mitä on epäjärkevää siinä, että uusiutuvalla energialla tuotetulla synteettisellä dieselillä toimivilla traktoreilla viljellään sokeriruokoa, maissia, vehnää tai sokerijuurikasta, josta tuotetaan bioetanolia?

Se ei ollut taloudellisesti kannattavaa silloin kun fossiilinen öljy oli halpaa, mutta jos fossiilisista polttoaineista oikeasti halutaan päästä eroon, putoaa tämä argumentti pois.

Käsittääkseni maailman ensimmäiset otto-moottorit toimivat nimenomaan etanolilla, etanolista siirryttiin fossiilisiin vasta myöhemmin kun fossiilisia alettiin porata maasta suuria märiä halvalla.


Mutta joo, Suomen olosuhteissa puukaasu voi uusiutuvana polttoaineena ehkä olla järkevämpää kuin etanoli, mutta puukaasu vaatii autoon selvästi suurempia muutoksia ja huonontaa auton suorituskykyä selvästi ja vie paljon tilaa autosta.
Koska sen viljely polttoaineeksi suoraan on äärettömän typerää ja kaukana ympäristöystävällisyydestä. En ota kantaa kannattavuuteen vaan nimenomaan ympäristöystävällisyyteen.
 
Koska sen viljely polttoaineeksi suoraan on äärettömän typerää ja kaukana ympäristöystävällisyydestä. En ota kantaa kannattavuuteen vaan nimenomaan ympäristöystävällisyyteen.

Miten määrittelet "ympäristöystävällisyyden" ja mikä on perustelusi sille että se on muka "kaukana ympäristöystävällisestä" ja "äärettömän typerää" ?

Mikäli työkoneissa ja kuivureissa käytetään pelkästään uusiutuvaa energiaa, ei niistäkään tule hiilidioksipäästöjä.

Hyötysuhde siinä, että viljellään esim. viljaa etanolin tuotantoon on toki huonohko, mutta jos päästöt on 0 koska kaikki viljelyyn käytetty energia tulee uusiutuvista, ei se huono hyötysuhde ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Miten määrittelet "ympäristöystävällisyyden" ja mikä on perustelusi sille että se on muka "kaukana ympäristöystävällisestä" ja "äärettömän typerää" ?

Mikäli työkoneissa ja kuivureissa käytetään pelkästään uusiutuvaa energiaa, ei niistäkään tule hiilidioksipäästöjä.

Hyötysuhde siinä, että viljellään esim. viljaa etanolin tuotantoon on toki huonohko, mutta jos päästöt on 0 koska kaikki viljelyyn käytetty energia tulee uusiutuvista, ei se huono hyötysuhde ole ongelma.

Viljeltävä maaperä itsessään on käytännössä uusiutumaton luonnonvara, jota maaperän eroosio kuluttaa jatkuvasti.

Itse kyllä ruokkisin ennemmin tulevien sukupolvien lapsia enkä peltilehmiä.

 
Palataan asiaan JOS se toteutuu. Toinen asia on sitten se, mistä se halpa hinta muodostuu. Sähköautoissa on muitakin kalliita komponentteja kuin akut, esim. moottoriongelmat eivät ole ihan harvinaisia nekään ja siinä ei ihan pari touhutonnia yleensä riitä. Sitten on markkinalla joitakin edullisia autoja, mitkä ruostuvat käsiin (ts. ei toivoakaan että olisivat kovin pitkäikäisiä täkäläisissä oloissa).
Sähköautoissa on vielä niitä uuden teknologian ongelmia, mutta mekaanisestihan ne ovat paljon yksinkertaisempia kuin polttomoottorit. Eli noilta osin ajan kanssa niistä tulee kyllä luotettavampia ja halvempia huoltaa kuin polttomoottoreista. Tai huoltokustannukset taitavat jo olla reippaasti alhaisemmat ihan nykyiselläänkin.
Jos toimintamatkaa lasketan 50kWh akulle, niin 13-20 kWh/100 kulutuksilla se asettuu jonnekin 385-250km välille. Tuo alempi kulutus ei ole ihan helposti saavutettavissa muuten, kuin erittäin alhaisilla tehoilla ja ajonopeuksilla, eikä se ole millään tasolla realistinen varsinkaan jos keliolosuhteet eivät ole kovin suotuisat. Jos itse siirryn sähköautoon, niin luultavasti akkuvaatimus olisi ennemmin jotain 80-100 kWh. Edelleen, se Kiina-riippuvuus ja sen syveneminen on nähdäkseni aivan kammottavan suuri ongelma, mihin meillä ei tällä hetkellä ole edes minkäänlaista ideaa millä se ratkaistaisiin.
Omassa autossani on 58 kWh:n akku ja yleisin pitkä ajo minkä ajan on reilut 350km, sekoitus taajamia, 80:n ja 100:n alueita ja about 50km motaria. Jos tuon ajaa kesäaikaan (ulkolämpötila about 20 astetta) ihan nopeusrajoitusten mukaan (i.e. periaatteella vakkarissa nopeusrajoitus + 5kmh), niin kantama riittää.
Talvisin tarvitaan yksi lataustauko, keväällä ja syksyllä sitten vaihtelee olosuhteiden mukaan.
Veikkaan, että aika moni yliarvioi sen ekan sähköauton akun tarpeen. Kuitenkin kun alkaa ajaan sillä sähköautolla, niin aika nopeasti oppii optimoimaan sen ajotyylin sellaiseksi, että maksimoi sen kantaman ja minimoi matka-ajan. Toki jos ajotyyli on lukkitunut sellaiseen ”maantiellä rajoitus + 20kmh” nopeuteen, niin sitten tarvii sen reilusti isomman akun.

Mutta tässä nyt mennään jo vahvasti OT:seen.
 
Viljeltävä maaperä itsessään on käytännössä uusiutumaton luonnonvara, jota maaperän eroosio kuluttaa jatkuvasti.

Höpöhöpö. Väitteet uusiutumattomuudesta on täyttä puppua.

Tällä pallolla on nykyisen tieteen käsityksen mukaan ollut kasveja muutaman miljardin vuoden ajan eikä se maan pintakerros ole mihinkään kadonnut.

Toki sieltä mineraaleja kiertää eri paikkaan ja jos pellolta vaan otetaan viljaa eikä laiteta mitään takaisin, mutta ei ne mineraalit mihinkään oikeasti katoa.

Käytännössä, kun viljaa käytetään eläinten ruoaksi, ne mineraalit lopulta pääosin päätyy eläinten paskan sekaan. Kun se paska levitettäisiin takaisin pellolle, ne mineraalit palaisi sinne pellolle. Ongelma on se, että niin ei tehdä, ja osasyynä tähän on nimenomaan pieleen mennyt "luonnonsuojelu" jossa pelätään liikaa järvien rehevöitymistä että paskan levittämistä pellolle on tiukasti ja liikaa rajoitettu.


Sitten, jos viljaa viljellään etanolin tuotantoon, ne mineraalit päätyy käytännössä sinne etanolintuotantolaitokseen, ja sieltä esim. mäskinä ulos. Kun sen mäskin levittäisi takaisin pelloille, tulisi ne mineraalit takaisin pellolle.

Itse kyllä ruokkisin ennemmin tulevien sukupolvien lapsia enkä peltilehmiä.

Melko typerä ja todellisuudesta irrallaan oleva populistinen vastakkainasettelu.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Höpöhöpö. Väitteet uusiutumattomuudesta on täyttä puppua.

Tällä pallolla on nykyisen tieteen käsityksen mukaan ollut kasveja muutaman miljardin vuoden ajan eikä se maan pintakerros ole mihinkään kadonnut.

Toki sieltä mineraaleja kiertää eri paikkaan ja jos pellolta vaan otetaan viljaa eikä laiteta mitään takaisin, mutta ei ne mineraalit mihinkään oikeasti katoa.

Käytännössä, kun viljaa käytetään eläinten ruoaksi, ne mineraalit lopulta pääosin päätyy eläinten paskan sekaan. Kun se paska levitettäisiin takaisin pellolle, ne mineraalit palaisi sinne pellolle. Ongelma on se, että niin ei tehdä, ja osasyynä tähän on nimenomaan pieleen mennyt "luonnonsuojelu" jossa pelätään liikaa järvien rehevöitymistä että paskan levittämistä pellolle on tiukasti ja liikaa rajoitettu.


Sitten, jos viljaa viljellään etanolin tuotantoon, ne mineraalit päätyy käytännössä sinne etanolintuotantolaitokseen, ja sieltä esim. mäskinä ulos. Kun sen mäskin levittäisi takaisin pelloille, tulisi ne mineraalit takaisin pellolle.



Melko typerä ja todellisuudesta irrallaan oleva populistinen vastakkainasettelu.
Kun se metsä hakataan pelloksi niin sen alueen hiilidioksidin sidonta heikkenee ja näin tuhoaa hiilinieluja. Tämä on esim brasiliassa ongelma kun sademetsää kaadetaan peltojen takia jolloin hiilinielut vähenee. Tämä ei ole kestävää kehitystä. Etanolilla on paikkansa siihen pisteeseen asti liikenteessä kun sitä kyetään tuottamaan kestävästi eli jätteistä.
 
Omassa autossani on 58 kWh:n akku ja yleisin pitkä ajo minkä ajan on reilut 350km, sekoitus taajamia, 80:n ja 100:n alueita ja about 50km motaria. Jos tuon ajaa kesäaikaan (ulkolämpötila about 20 astetta) ihan nopeusrajoitusten mukaan (i.e. periaatteella vakkarissa nopeusrajoitus + 5kmh), niin kantama riittää.
Talvisin tarvitaan yksi lataustauko, keväällä ja syksyllä sitten vaihtelee olosuhteiden mukaan.
Veikkaan, että aika moni yliarvioi sen ekan sähköauton akun tarpeen. Kuitenkin kun alkaa ajaan sillä sähköautolla, niin aika nopeasti oppii optimoimaan sen ajotyylin sellaiseksi, että maksimoi sen kantaman ja minimoi matka-ajan. Toki jos ajotyyli on lukkitunut sellaiseen ”maantiellä rajoitus + 20kmh” nopeuteen, niin sitten tarvii sen reilusti isomman akun.

Mutta tässä nyt mennään jo vahvasti OT:seen.
Eli käytännössä pärjäät jotenkin jos mukautat ajotyyliä, aikatauluja, käyttötapoja jne. Ts. hyväksyt sen, että se on ominaisuuksiltaan huonompi. Pointti on se, että jos esim. minä lähden ajamaan pitkää siivua, niin ei minua kiinnosta istua laturissa. Tai jos takoitus on taittaa moottoritiepätkä, niin haluan ajaa sen läpi mielellään nopeasti, koska silloin voi olla esim. töiden puolesta tarve päästä kohteeseen aika nopeasti. Sen takia ei huvita hyväksyä huonompaa toimintamatkaa ja sen tuomaa pakkoa tarpeettoman hitaaseen matkantekoon.

Politiikan kannalta on edelleen iso kysymys, miten järkevää on syventää riippuvuutta Kiinaan niinkin yhteiskunnan toiminnan kannalta olennaisen asian kuin liikkumisen osalta. Laitteissa, mitkä on periaatteessa mahdollista tehdä toimimattomiksi yksinkertaisesti tuuppaamalla softapäivitys. Ja laitteissa mitä on triviaalin helppoa käyttää kaikenlaisen tiedon keräämiseen omiin enemmän tai vähemmän laittomiin tarkoituksiin.
 
Eli käytännössä pärjäät jotenkin jos mukautat ajotyyliä, aikatauluja, käyttötapoja jne. Ts. hyväksyt sen, että se on ominaisuuksiltaan huonompi. Pointti on se, että jos esim. minä lähden ajamaan pitkää siivua, niin ei minua kiinnosta istua laturissa. Tai jos takoitus on taittaa moottoritiepätkä, niin haluan ajaa sen läpi mielellään nopeasti, koska silloin voi olla esim. töiden puolesta tarve päästä kohteeseen aika nopeasti. Sen takia ei huvita hyväksyä huonompaa toimintamatkaa ja sen tuomaa pakkoa tarpeettoman hitaaseen matkantekoon.
Enemmänkin pärjään erittäin hyvin ja sanoisin, että 90-95% ajasta tuo sähköauto on paljon parempi kuin polttomoottori. Sitten tuo 5-10% ajasta se aiheuttaa pikkasen epäkätevyyttä, käytännössä sen, että 15 minuutin kahvi/vessatauko venyy about 30 minuuttiseksi. Mutta kaiken kaikkiaan en kyllä yhtään kaipaa polttomoottoriautoa.
Lisäksi tuostakin epäkätevyydestä olisi päässyt eroon sillä, että olisin hommannut auton, jossa on pikkasen isompi akku. Mutta en nähnyt sitä rahanarvoiseksi.
Eli omat kokemukseni, ja aikalailla kaikkien sähköautoilla ajavien työkavereidenkin kokemukset, kyllä vahvasti menevät siihen suuntaan, että tuo polttomoottoriauto kielto ei kyllä tule haittamaan autoilijoiden elämää juuri ollenkaan. Etenkin kun otetaan mukaan se tulevien vuosien teknologinen kehitys.

Politiikan kannalta on edelleen iso kysymys, miten järkevää on syventää riippuvuutta Kiinaan niinkin yhteiskunnan toiminnan kannalta olennaisen asian kuin liikkumisen osalta. Laitteissa, mitkä on periaatteessa mahdollista tehdä toimimattomiksi yksinkertaisesti tuuppaamalla softapäivitys. Ja laitteissa mitä on triviaalin helppoa käyttää kaikenlaisen tiedon keräämiseen omiin enemmän tai vähemmän laittomiin tarkoituksiin.
En nyt kyllä oikein käsitä, että miksi pusket tuota Kiina riippuvuutta noin vahvasti tähän. Joo, tällä hetkellä Kiinasta tulee paljon sähköautojen komponentteja ja sähköautoja, mutta ei tuo ole mikään kiveen kirjoitettu pakko ja tuota hankintaketjua voidaan laajentaa, jos se nähdään tarpeelliseksi.
Lisäksi polttomoottorit ovat riippuvaisia maista kuten Venäjä, Saudi-Arabia ja Venezuela, joten en nyt noilta osin näkisi sähköautoja hirveän paljon huonompana vaihtoehtona.
 
Viimeksi muokattu:
Eli omat kokemukseni, ja aikalailla kaikkien sähköautoilla ajavien työkavereidenkin kokemukset, kyllä vahvasti menevät siihen suuntaan, että tuo polttomoottoriauto kielto ei kyllä tule haittamaan autoilijoiden elämää juuri ollenkaan. Etenkin kun otetaan mukaan se tulevien vuosien teknologinen kehitys.
Niinhän se varmaan menee ainakin siihen asti kunnes tulee ensimmäinen 6-8ke moottoriremontti huomattavasti aikaisemmin, mitä on totuttu odottamaan ajokilometreihin nähden. :)
En nyt kyllä oikein käsitä, että miksi pusket tuota Kiina riippuvuutta noin vahvasti tähän. Joo, tällä hetkellä Kiinasta tulee paljon sähköautojen komponentteja ja sähköautoja, mutta ei tuo ole mikään kiveen kirjoitettu pakko ja tuota hankintaketjua voidaan laajentaa, jos se nähdään tarpeelliseksi.
Lisäksi polttomoottorit ovat riippuvaisia maista kuten Venäjä, Saudi-Arabia ja Venezuela, joten en nyt noilta osin näkisi sähköautoja hirveän paljon huonompana vaihtoehtona.
Siksi koska kukaan ei tällä hetkellä pysty valmistamaan sähköautoa ilman, että sen olennaisimmat osat tulevat Kiinasta. Ei se toimitusketju ole mikään kiveen kirjoitettu tietysti, mutta ei ole myöskään minkäänlaista viitettä siitä, että siitä toimitusketjusta olisi edes aikomusta luopua koska muu maailma on sen verran pahasti jäljessä Kiinaa siinä tekniikassa ja toimitusketjun muutos vie liikaa aikaa ja rahaa. Varsinkin kun tunnetaan maan kroonistunut tapa erittäin epäreiluihin kilpailukäytäntöihin. Ts. se että jotain voitaisiin tehdä teoriassa on hyvin kaukana siitä mitä oikeasti tapahtuu käytännössä. Polttomoottorien osalta on sentään jonkin verran valinnanavaraa, koska toimittajia on useita (mukaan lukien Norja, USA jne) ja yksi persereikä ei pysty pilaamaan kaikkea. Jos nyt hirttäydytään pelkkään Kiinaan sellaisella tavalla, mihin nyt ollaan käytännössä menossa sähköautojen kanssa, niin se muodostaa ison ja todellisen riskin, jos nalle puh alkaa oikeasti kiristää sitä ruuvia.
 
Niinhän se varmaan menee ainakin siihen asti kunnes tulee ensimmäinen 6-8ke moottoriremontti huomattavasti aikaisemmin, mitä on totuttu odottamaan ajokilometreihin nähden. :)

Siksi koska kukaan ei tällä hetkellä pysty valmistamaan sähköautoa ilman, että sen olennaisimmat osat tulevat Kiinasta. Ei se toimitusketju ole mikään kiveen kirjoitettu tietysti, mutta ei ole myöskään minkäänlaista viitettä siitä, että siitä toimitusketjusta olisi edes aikomusta luopua koska muu maailma on sen verran pahasti jäljessä Kiinaa siinä tekniikassa ja toimitusketjun muutos vie liikaa aikaa ja rahaa. Varsinkin kun tunnetaan maan kroonistunut tapa erittäin epäreiluihin kilpailukäytäntöihin. Ts. se että jotain voitaisiin tehdä teoriassa on hyvin kaukana siitä mitä oikeasti tapahtuu käytännössä. Polttomoottorien osalta on sentään jonkin verran valinnanavaraa, koska toimittajia on useita (mukaan lukien Norja, USA jne) ja yksi persereikä ei pysty pilaamaan kaikkea. Jos nyt hirttäydytään pelkkään Kiinaan sellaisella tavalla, mihin nyt ollaan käytännössä menossa sähköautojen kanssa, niin se muodostaa ison ja todellisen riskin, jos nalle puh alkaa oikeasti kiristää sitä ruuvia.
Meinaatko että vaikka että ostat polttomoottoriauton vaikkapa mersun tai dodgen(ihka oikean jenkin siis) niin saat kiinavapaan auton? ikävä kyllä olet väärässä. Siellä lukee valtaosassa esim sähköosissa "made in china" joten vähän oikeasti huono syyttää sähköautoja vain kiinariippuvuudesta kun tuo riippuvuus autoalalla on ollu vuosikymmenet jo ihan arkipäivää ihan vaikka boshcin polttoainejärjestelmässä.

Ja mitä tulee nykyaikaisiin polttiksiin niin tuollaiset 6-8k€ rempatkaan ei ole lopulta ihan tavattomia sille tekniikalle ja sinne saa oikeasti uppoamaan yllättävän paljon rahaa ja ihan käsittämättömiin suunnittelukukkasiin.

Ja en omista sähköautoa enkä koe itselle sellaista mitenkään tarpeelliseksi vuosittaisen ajosuoritteen takia eikä harrasteautona ole vielä sellaista tehty että sellaisen kelpuuttaisin itselleni
 
Meinaatko että vaikka että ostat polttomoottoriauton vaikkapa mersun tai dodgen(ihka oikean jenkin siis) niin saat kiinavapaan auton? ikävä kyllä olet väärässä. Siellä lukee valtaosassa esim sähköosissa "made in china" joten vähän oikeasti huono syyttää sähköautoja vain kiinariippuvuudesta kun tuo riippuvuus autoalalla on ollu vuosikymmenet jo ihan arkipäivää ihan vaikka boshcin polttoainejärjestelmässä.

Ja mitä tulee nykyaikaisiin polttiksiin niin tuollaiset 6-8k€ rempatkaan ei ole lopulta ihan tavattomia sille tekniikalle ja sinne saa oikeasti uppoamaan yllättävän paljon rahaa ja ihan käsittämättömiin suunnittelukukkasiin.

Ja en omista sähköautoa enkä koe itselle sellaista mitenkään tarpeelliseksi vuosittaisen ajosuoritteen takia eikä harrasteautona ole vielä sellaista tehty että sellaisen kelpuuttaisin itselleni
Riippuu tietysti vähän mitä hankkii, nykyään on esim. monia 2-litraisia mitkä kestävät kyllä varsin pitkiä kilometrejä. Isoimmat ongelmat ovat olleet niissä litraisissa leikkiauton moottoreissa. On vähän eri asia tehdä esim. 2-3ke korjaus/huolto kerran 150tkm jonkun yksittäisen yleensä tiedossa olevan heikon kohdan korjaamiseen, kun vaihtaa samassa ajassa kolme laakerivikaista moottoria a 6ke. Mihin et saa edes varaosia että laakeroinnin pystyisi korjaamaan joku muu kuin tehdas.

Kiina-riippuvuus on toki ongelma myös polttomoottoriautoissa, mutta niissä se on todennäköisesti paljon helpompi ratkaistava kuin esim. akkutuotannossa. Lisäksi on tietysti ne epäreilulla kilpailulla tuotetut kiinalaiset sähköautot mitä ihmiset ostavat koska ne ovat halpoja ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Polttomoottorien kieltäminen vain kiihdyttäisi sitä kehitystä entisestään.
 
Niinhän se varmaan menee ainakin siihen asti kunnes tulee ensimmäinen 6-8ke moottoriremontti huomattavasti aikaisemmin, mitä on totuttu odottamaan ajokilometreihin nähden. :)
Niin siis miksi se tulisi noin paljon aiemmin? Meinaan polttomoottoriautossa on paljon enemmän asioita, jotka voivat mennä mekaanisesti rikki ja paljon enemmän mekaanisesti kuluvia osia.

Siksi koska kukaan ei tällä hetkellä pysty valmistamaan sähköautoa ilman, että sen olennaisimmat osat tulevat Kiinasta. Ei se toimitusketju ole mikään kiveen kirjoitettu tietysti, mutta ei ole myöskään minkäänlaista viitettä siitä, että siitä toimitusketjusta olisi edes aikomusta luopua koska muu maailma on sen verran pahasti jäljessä Kiinaa siinä tekniikassa ja toimitusketjun muutos vie liikaa aikaa ja rahaa. Varsinkin kun tunnetaan maan kroonistunut tapa erittäin epäreiluihin kilpailukäytäntöihin. Ts. se että jotain voitaisiin tehdä teoriassa on hyvin kaukana siitä mitä oikeasti tapahtuu käytännössä. Polttomoottorien osalta on sentään jonkin verran valinnanavaraa, koska toimittajia on useita (mukaan lukien Norja, USA jne) ja yksi persereikä ei pysty pilaamaan kaikkea. Jos nyt hirttäydytään pelkkään Kiinaan sellaisella tavalla, mihin nyt ollaan käytännössä menossa sähköautojen kanssa, niin se muodostaa ison ja todellisen riskin, jos nalle puh alkaa oikeasti kiristää sitä ruuvia.
Kiinnostaisi tietää perustelut tuohon, että ei pystytä valmistamaan niitä autoja ilman Kiinaa.
 
Niin siis miksi se tulisi noin paljon aiemmin? Meinaan polttomoottoriautossa on paljon enemmän asioita, jotka voivat mennä mekaanisesti rikki ja paljon enemmän mekaanisesti kuluvia osia.
Tuo oli ihan tosimaailman esimerkki. Toki e-tron on ensimmäisiä vakavampia yritelmiä valmistajalta, mutta ei se omistajan kannalta kivaa ole siltikään. Yleensähän nuo paljastuvat vasta ajan kanssa.
Kiinnostaisi tietää perustelut tuohon, että ei pystytä valmistamaan niitä autoja ilman Kiinaa.
Meillä ei ole toimitusketjuja siihen, eikä osaamista sellaisen rakentamiseen itselle. Akkuteollisuutta on haviteltu Eurooppaan, mutta tulokset ovat olleen kovin laihoja - naapurimaassa yritys meni aika pahasti munilleen. Käytännössä niitä ei ole pystytty tekemään ilman että kiinalaiset ovat siinä mukana (Valmetillakin on kiinalainen kumppani ja ne eivät luonnollisesti anna tänne kuin vanhentuneempaa tekniikkaa). Minkä lisäksi tulee se, että niiden rakentaminen maksaa aika paljon, mikä tekee siitä helposti kilpailukyvytöntä kiinalaisten tuettua tuotantoa vastaan. Se tilanne on kyllä korjattavissa jos siihen löytyy oikeasti pitkäaikaista poliittista halua (löytyykö sitä?) mutta siinä puhutaan vähintään 10-20 vuoden aikaikkunoista ja mittavista panostuksista. Koska teimme silleen tyhmästi että vuosikymmenien aikana ulkoistimme tuotannon lisäksi osaamisen. Eikä Kiinalla ole mitään aikomusta antaa sitä takaisin.
 
Kiina-riippuvuus on toki ongelma myös polttomoottoriautoissa, mutta niissä se on todennäköisesti paljon helpompi ratkaistava kuin esim. akkutuotannossa. Lisäksi on tietysti ne epäreilulla kilpailulla tuotetut kiinalaiset sähköautot mitä ihmiset ostavat koska ne ovat halpoja ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Polttomoottorien kieltäminen vain kiihdyttäisi sitä kehitystä entisestään.
Onhan sekin mahdollista, että muutaman vuoden päästä, kun kaikki länsimainen polttomoottoriteollisuus on ajettu alas ja lainsäädännöllä on tehty kaikki savuttavat masiinat laittomiksi, Kiina päättää nostaa kaikkien akkumateriaalien hintaa esim 8000%.
Hupsista, ollaan entistä enemmän polvillaan Kiinan edessä.
Sitten ne vielä tulee ja louhii Suomen maaperästä kaikki varannot ja myy niitä takaisin tuolla +8000% hinnalla. Jättäen tietenkin saasteet louhoksiin muiden murheiksi.
 
Riippuu tietysti vähän mitä hankkii, nykyään on esim. monia 2-litraisia mitkä kestävät kyllä varsin pitkiä kilometrejä. Isoimmat ongelmat ovat olleet niissä litraisissa leikkiauton moottoreissa. On vähän eri asia tehdä esim. 2-3ke korjaus/huolto kerran 150tkm jonkun yksittäisen yleensä tiedossa olevan heikon kohdan korjaamiseen, kun vaihtaa samassa ajassa kolme laakerivikaista moottoria a 6ke. Mihin et saa edes varaosia että laakeroinnin pystyisi korjaamaan joku muu kuin tehdas.

Kiina-riippuvuus on toki ongelma myös polttomoottoriautoissa, mutta niissä se on todennäköisesti paljon helpompi ratkaistava kuin esim. akkutuotannossa. Lisäksi on tietysti ne epäreilulla kilpailulla tuotetut kiinalaiset sähköautot mitä ihmiset ostavat koska ne ovat halpoja ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Polttomoottorien kieltäminen vain kiihdyttäisi sitä kehitystä entisestään.
Kyllä niitä ongelmia on ihan lähtökohtaisesti about kaikissa litratilavuuksissa. Vaikkapa nyt esim vag 2l tfsi ja öljysyöppö joiden remontointi ottaa ihan tuo 6k€ kaikkine töineen eikä sisällä edes ahdin remonttia yms vaan itse moottorin öljynsyönnin. Sitten aika monella merkillä on sellaisia miinoja että muutaman satasen osa aiheuttaa total katastrofin. Noita tyyppivikoja kun tuppaa oleen vähän kaikilla ja etenki nykyään kun se moottori sisältää aika paljon lisälaitteita joiden korjauskustannukset on ihan järjettömiä.

Ja mitä tulee tuohon laakerointiin niin aika nopeasti lopulta ne kolmannet osapuolet ratkaisee korjauksen ja moni tekee jopa parannukset niihin. Aika monesti sanotaan asioista että vain se nahkapöksy voi suorittaa jonku remontin niin sit tulee joku ja toteaa että ihminen se sakemanniki on ja heidän tekemiä nää keksinnöt on. Vähän sama itsellä kw v3 iskarin kanssa joka vuoti ja vastaukset sain että vain kw:n tehdas pystyy kunnostamaan nämä ja kw taas ilmoitti että iskari on vanhaa versiota joten ainoa vaihtoehto ostaa uusi. No yllättäen tämäki ratkesi lopulta suomalaisen pajan toimesta ja taas pystyi toteamaan että ihan ihminen se nahkapöksy on. Tai kun audi sportin vaihdelaatikko on jotain spesiaalia tiedettä jonka vain tehdas pystyy kunnostamaan niin siihenki löyty ihan suomesta osaaminen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 336
Viestejä
4 741 097
Jäsenet
77 320
Uusin jäsen
aaaaaaaaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom