• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomalaiset ovat sitä mieltä selvästi, ettei valtiovelan kasvun hillitseminen ole kovin tärkeää. Toisaalta oikeistolaisin hallitus pitkiin aikoihin ei selvästi kykene tekemään juuri mitään tarpeellisia toimia sen suitsimiseksi, eli eiköhän pojat oteta vielä yksi. Sitten lasku.
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
 
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
"Velkaa pitää vähentää", tuo fraasi mitä ollaan kuultu läpi historian ja etenkin sitten finanssikriisin, vaan missä näkyvät tulokset? Ihailen kyllä tuota "rikkaat varastavat meiltä kaiken" -mentaaliakrobatiaa, maassa missä niitä oikeasti rikkaita on kourallinen ja lopuistakin halutaan päästä eroon, että kaikilla olisi yhtä kurjaa. Näin persuna voin sanoa, että ongelma ei ole hallituksen leikkaukset, vaan leikkaamattomuus, mutta sekin aika on tulossa, että toiset sanelevat meille mitä tehdään ja täällä nyökytellään päätä.
 
Purra on kyllä ihailtavasti pitänyt leikkauslinjansa vaikka se oli tiedossa että turpiin tulee kovasti seuraavissa vaaleissa koska suurin osa persujen äänestäjistä on matala ja keskituloisia. Kunnon populisti olisi jo kääntänyt kelkkansa.
 
Kakulleon paljon kovaäänisiä jakajia, vähempi kykyä tehdä isompaa kakkua. Talouden hyvät vuodet meni vähän kulutusjuhlaissa eikä silloin huolittu huomisesta. Nyt laskut tulee maksuun korkoineen ja toki siitä kärsii eniten ne joiden osaaminen on vähäistä ja/tai kyky itse luoda varallisuutta puuttuu. Vaikea nähdä miten muutenkaan voisi olla.
 
Suomalaiset ovat sitä mieltä selvästi, ettei valtiovelan kasvun hillitseminen ole kovin tärkeää. Toisaalta oikeistolaisin hallitus pitkiin aikoihin ei selvästi kykene tekemään juuri mitään tarpeellisia toimia sen suitsimiseksi, eli eiköhän pojat oteta vielä yksi. Sitten lasku.
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia. Kokoomuksen äänestäjät ovat muutenkin tuon ideologian takana, joten heitä se ei häiritse.

Leikkaukset ovat kuristaneet taloutta, mitä olisi pitänyt välttää.
 
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia.
Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti demarit, äänestivät enemmän tai vähemmän muutosta silloiseen demari politiikkaan. ja halusivat talous kuria, sitä on nyt saatu, joten osa palailee takaisin. Kepulaisia saivat ihan siitä syystä että olivat siinä Marinin hallituksessa, moni näki että ne mahdollisti sen hallituksen. Lisäksi eduskuntavaaleissa äänesttiin tulevasta hallituksesta, pääministeristä. Ja toki näissä vaaleissa osa nukkuu ja osa edellisissä vaaleissa nukkunut herää.

En Purana olisi siitä huolissaan että protesti äänestäjät huilivat, vaan siitä että käy kuten EU vaaleissa, jossa puolue johto mokas totaalisesti.

Demari nyky johto valjastannut kentän tehokkaasta, vetänyt koko hallituskauden työpaikoilla kovaa ps vastaista demaripolitiikkaa.
 
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia. Kokoomuksen äänestäjät ovat muutenkin tuon ideologian takana, joten heitä se ei häiritse.

Leikkaukset ovat kuristaneet taloutta, mitä olisi pitänyt välttää.

Ilman leikkauksia velkaa olisi varmasti tullut vielä enemmän, kuitenkin suuri osa taloudesta tulee kansainvälisten suhdanteiden eikä kelan tukien kautta. :hmm:
 
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
Onko meillä rikkaita niin paljon? Meinaan... ennen sitä "rokottamista" ja varsinkaan sen jälkeen kun veroprogressio on jo nyt maailman huippuluokkaa.
 
Onko meillä rikkaita niin paljon? Meinaan... ennen sitä "rokottamista" ja varsinkaan sen jälkeen kun veroprogressio on jo nyt maailman huippuluokkaa.
Riippuu miten rikkaan määrittää. Jos binäärisesti on vain köyhiä taikka rikkaita, niin määrä on iso.

Työtuloja ei kannata kiristää, mutta pääomien kiristämisessä on vaara että pääomat karkaavat ulkomaille. Sellaisten pääomien, jota ei voi siirtää, kiristäminen taas saattaa heikentää taloutta. Ihan kuin hallituksen kannustinloukkujen lisääminen iski takaisin.
 
Riippuu miten rikkaan määrittää. Jos binäärisesti on vain köyhiä taikka rikkaita, niin määrä on iso.

Työtuloja ei kannata kiristää, mutta pääomien kiristämisessä on vaara että pääomat karkaavat ulkomaille. Sellaisten pääomien, jota ei voi siirtää, kiristäminen taas saattaa heikentää taloutta. Ihan kuin hallituksen kannustinloukkujen lisääminen iski takaisin.
No tässä on juuri se, että meillähän ei oikeasti rikkaita ole kuin kourallinen. Se mistä vasemmisto yleensä puhuu "rikkaina" on lähinnä keskituloisia asuntovelallisia. Ja veroprogressio on jo nyt niin tapissa, että se haittaa talouskasvua koska insentiivit isomman palkan perään ovat aika heikot sen seurauksena.
 
Onko ainoat vaihtoehdot köyhien kelatuista leikkaaminen tai keskiluokan vero-%:n korottaminen. Rahaa syydetään vaikka mihin ***kaan ja ainoastaan nämä vaihtoehdot ovat jatkuvasti tapetilla. Suomen doget tulille ja käydään valtion rahankäyttö läpi rivi riviltä. :thumbsup:
 
Onko ainoat vaihtoehdot köyhien kelatuista leikkaaminen tai keskiluokan vero-%:n korottaminen. Rahaa syydetään vaikka mihin ***kaan ja ainoastaan nämä vaihtoehdot ovat jatkuvasti tapetilla. Suomen doget tulille ja käydään valtion rahankäyttö läpi rivi riviltä. :thumbsup:
Liberaalipuolue ajoi tuota, mutta ei saanut ääniä. Lisäksi täälläkin muistaakseni lytättiin idea epärealistisena. Suurista muutoksista on turha haaveilla.
 
Seuraavassa hallituksessa varmaan Demarit ja Kokoomus, sitten taas seuraavassa ehkä PS ja Keskusta. Kunnon management of decline setit.
 
Seuraavassa hallituksessa varmaan Demarit ja Kokoomus, sitten taas seuraavassa ehkä PS ja Keskusta. Kunnon management of decline setit.
PS ja Keskusta kilpailee pitkälti samoista äänestäjistä erityisesti kehyskunnissa. Heidän ei kannata keskenään tehdä yhteistyötä.
 
Demari nyky johto valjastannut kentän tehokkaasta, vetänyt koko hallituskauden työpaikoilla kovaa ps vastaista demaripolitiikkaa.

Ja varsinkin YLE on valjastanut tehokkaasti työntekijänsä, koska SDP valta pitää huolen YLE:n pöhön ylläpidosta. Tämä politiikan symbioosi on yhtä vanha kuin YLEkin. Sanna Marin keikkuu sen uutisissa, varmaan valmistelee paluuta politiikkaan ensi vaaleissa ja persuja pidetään uutisahdingossa huolimatta siitä, onko ne ahdingossa vai ei.

Jokainen Riikka Purra aihe alkaa olkiukolla ja sitten aletaan pieksämään. Keksittyjä pakastelaitoksia käytetään mielipidekoneina, esimerkiksi sopeutuksiin liittyen Purran sanaa vastaan on "Talouspolitiikan arviointineuvosto", jonka mukaan "kokonaiskysyntää" ei saisi heikentää. Arvatenkin suomen kokonaiskysyntään kuuluu tässä professorien pakastearkussa aivan kaikki momentit, joten toisin sanoen mitään ei saa leikata.
 
Ja varsinkin YLE on valjastanut tehokkaasti työntekijänsä, koska SDP valta pitää huolen YLE:n pöhön ylläpidosta. Tämä politiikan symbioosi on yhtä vanha kuin YLEkin. Sanna Marin keikkuu sen uutisissa, varmaan valmistelee paluuta politiikkaan ensi vaaleissa ja persuja pidetään uutisahdingossa huolimatta siitä, onko ne ahdingossa vai ei.

Jokainen Riikka Purra aihe alkaa olkiukolla ja sitten aletaan pieksämään. Keksittyjä pakastelaitoksia käytetään mielipidekoneina, esimerkiksi sopeutuksiin liittyen Purran sanaa vastaan on "Talouspolitiikan arviointineuvosto", jonka mukaan "kokonaiskysyntää" ei saisi heikentää. Arvatenkin suomen kokonaiskysyntään kuuluu tässä professorien pakastearkussa aivan kaikki momentit, joten toisin sanoen mitään ei saa leikata.
Kannattaa katsoa ne ylen nimitykset läpi viimeisen 20 vuoden ajalta, niin saattaa huomata, että Yle on nykyisin Kokoomuksen käsissä. 60-70 luku oli vassarien ja demarien, 80-90 luvulla rekryttiin puoluekiintiöittäin niin, että kaikki vanhat puolueet sai tasaisesti, mutta demareihin painottuen ja esimiehet usein demareita. Tämän takia organisaatio sitten paisui isoksi.

Nyt jo pitkään rekryt on olleet Kokoomuksen (seassa jokunen kepunimitys).

Ne ylen vanhat vassari- ja demarinimitykset alkaa pikkuhiljaa olla jo eläkeikäisiä, parhaana esimerkkinä Ruben Stiller, joka on kertonut siirtyvänsä eläkkeelle toukokuussa, vaikka onkin vasta 63. Varhaista eläköitymistä selittää muutosneuvottelut, joissa eläkepaketti oli tarjolla hänen ikäisilleen.

Jos epäilette kuvausta, kysykää vanhemmilta ex-yleläisiltä asiasta.
 

Ei mennyt huumeidenkäyttöhuoneiden salliminen läpi. Hyvä niin.
Miten se on hyvä?
"Tanskassa käyttöhuoneet ovat lisänneet oleellisesti asuinalueen viihtyvyyttä sekä ihmisten hyvinvointia. Yliannostuskuolemia on pystytty estämään."
Mikä noista on sellainen seuraus, joka ei ole hyvä?
 
Miten se on hyvä?
"Tanskassa käyttöhuoneet ovat lisänneet oleellisesti asuinalueen viihtyvyyttä sekä ihmisten hyvinvointia. Yliannostuskuolemia on pystytty estämään."
Mikä noista on sellainen seuraus, joka ei ole hyvä?
Tässä käyttötilahaihattelussa on sellainen valuvika, että siinä on kokonaan sivuutettu yhteiskuntarauhan säilyminen. Tulee ymmärtää se, että nämä tilat on tarkoitettu narkkien itse hankkimiensa aineiden käyttöön, joiden hankinta on suurella todennäköisyydellä rahoitettu rikoksia tekemällä. Pitää ymmärtää, että se huumeidenkäyttäjä ei ole tässä tilanteessa ainoa, jota pitää varjella. On muistettava myös muut ihmiset ja ympäröivä yhteiskunta.

Oikea tapa järjestää nuo käyttöhuoneet, olisi tarjota niissä talon puolesta joko korvaushoitoa tai sitten ihan oikeaa ainetta. Sellaisen kokeilun voisin itse sallia.

Jenkeissä vastaavasti tällainen huumeiden käytön "vapauttaminen" aiheutti vähän päinvastaisen reaktion. Saattaa olla maksumuurin takana
 
Tässä käyttötilahaihattelussa on sellainen valuvika, että siinä on kokonaan sivuutettu yhteiskuntarauhan säilyminen. Tulee ymmärtää se, että nämä tilat on tarkoitettu narkkien itse hankkimiensa aineiden käyttöön, joiden hankinta on suurella todennäköisyydellä rahoitettu rikoksia tekemällä. Pitää ymmärtää, että se huumeidenkäyttäjä ei ole tässä tilanteessa ainoa, jota pitää varjella. On muistettava myös muut ihmiset ja ympäröivä yhteiskunta.

Oikea tapa järjestää nuo käyttöhuoneet, olisi tarjota niissä talon puolesta joko korvaushoitoa tai sitten ihan oikeaa ainetta. Sellaisen kokeilun voisin itse sallia.

Jenkeissä vastaavasti tällainen huumeiden käytön "vapauttaminen" aiheutti vähän päinvastaisen reaktion. Saattaa olla maksumuurin takana
Maksumuurin takana. Tanskan kulttuuri ja huumetilanne on paljon lähempänä meitä kuin Yhdysvaltojen.
 
Maksumuurin takana. Tanskan kulttuuri ja huumetilanne on paljon lähempänä meitä kuin Yhdysvaltojen.
Kun katsoo, minkäverran on narkkeja JNS kokoisessakin kaupungissa ja minkäverran ne sekoilevat, niin eipä noita kaipaa yhtään lisää, jollain käyttöpaikkojen lailistamisella.. Nyt sentään poliisit keräävät paljon aineita pois..
 
Kun katsoo, minkäverran on narkkeja JNS kokoisessakin kaupungissa ja minkäverran ne sekoilevat, niin eipä noita kaipaa yhtään lisää, jollain käyttöpaikkojen lailistamisella.. Nyt sentään poliisit keräävät paljon aineita pois..
Hyöty onkin siinä, että häiriöt vähenevät. Ei kieltolakikaan parantanut tilannetta Suomessa aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:
itse en ole ollut edes armeijassa osaltani hassaamassa yhteiskunnan varoja. koskas minä saan tästä tunnustusta ja mitalin?

Sotilaskarkuruudesta ei perinteisesti ole ollut tapana myöntää mitaleja, ja viimeaikaiset tapahtumat Euroopassa huomioiden niitä tuskin myönnetään jatkossakaan. :)

Maksajan kannalta, siis tulevan eläkelläisen kannalta sellainen "vakuutus" tyyppinne, missä aikanaan etumaksetaan kuukausittan kuolemaan asti on edullisempi kuin sellainen missä johonkin kuoreen säästää summan millä saa saman kk erän, siihen asti kun riittää tai kuolee ja käyttämättä jäänet rahat perikunnalle.

Jos jälkimmäisessä voi loppu rahat nostaa koska haluaa, niin sitten periaatteessa jos kristallipallo kertoo viimeisen päivän niin voi nostaa ne ennen sitä.

Vakuutustyyppisen järjestelmän iso ongelma on edellisten sukupolvien eläkkeiden rahoittaminen. Kuten Suomessa. Säästökuori ("401k") on parempi siinä mielessä, että siinä kaikki raha säästetään itselle (ja perikunnalle).

Tähän voi tarjota "entäs köyhät ja kyvyttömät" -retoriikkaa, mutta heidän sosiaaliturvansa voidaan rahoittaa veroista. Siis kaikkien veronmaksajien, ml. varakkaampien eläkeläisten, veroista. Nykyinen vakuutustyyppinen järjestelmä taas on järjetön tulonsiirto nuorilta vanhoille.
 
Vakuutustyyppisen järjestelmän iso ongelma on edellisten sukupolvien eläkkeiden rahoittaminen. Kuten Suomessa. Säästökuori ("401k") on parempi siinä mielessä, että siinä kaikki raha säästetään itselle (ja perikunnalle).
Ei ole pakko olla joko tai. Amerikassa on sosiaaliturvapohjainen "eläke" jonka saa aika pienelläkin määrällä työvuosia. SSA:n päälle on erilaisia vapaaehtoisia himmeleitä kuten 401k. Joissain paikoissa myös työpaikan eläkesuunnitelmaa. Monikerroksinen kakku. Vastikkeeton kansaneläke(?) tyylinen juttu jenkeistä puuttuu. En jaksa avata tätä asiaa täysin, tässä parempi selitys jos asia kiinnostaa enemmän: Benefits Planner | Social Security Credits and Benefit Eligibility | SSA
the estimated average monthly Social Security retirement benefit for January 2025 is $1,976

Linkin päässä laskuri mitä sais jenkeissä erilaisilla tuloilla sosiaaliturvapohjaista etua.: Benefits Planner: Retirement | Online Benefits Calculator | SSA
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksena oli haukkua Marinia, mutta Keskusta näyttää vaan oman epäpätevyytensä:


Ei nyt jumaliste jos eivät osanneet tuolloin spekuloida Trumpilla.
Tuolloin
1) Kukaan ei edes etäisesti miettinyt Trumppia vaan kaikki ajattelivat että hullu mies on nyt pois ja Bidenin aikakausi käynnissä.
2) Kukaan ei edes uskonut että Trump enää koskaan pääsisi takaisin ehdolle edellisen kautensa ja varsinkin Jan 6 mellakan jälkeen
3) Republikaanit tai MAGA väki ei osoittanut tukea Venäjälle tai NATO-vastaisuutta muutamaa äärimmäisen harvaa poikkeusta lukuunottamatta

Marin on häpeämätön opportunisti ja valehtelee aina kun saa siihen tilaisuuden. Jos mitattaisiin valeiden suuruudella ja näkyvyydellä niin Sanna Marin on varmasti koko Suomen historian suurin valehtelija. Käytännössä täydellinen kotimainen vastine Elon Muskille ja Donald Trumpille. Puhuu ihan mitä sattuu oman edun nimissä, muttei koskaan joudu vastuuseen mistään.
 

Pitäisi saada tämä kehityssuunta kääntymään. Hallituksen jallitustoimet ovat lähinnä siis lisänneet työttömyyttä. Jos haluaa muutosta, on olemassa vaihtoehtoja.
Huomioiden että demareiden, vasemmiston ja vihreiden tarjoama "vaihtoehto" tiedetään Kummelitason kamaksi, niin mikä mahtaisi olla vaihtoehto? Kommunistinen puolue tms?
 
Huomioiden että demareiden, vasemmiston ja vihreiden tarjoama "vaihtoehto" tiedetään Kummelitason kamaksi, niin mikä mahtaisi olla vaihtoehto? Kommunistinen puolue tms?
Miten paskaksi sen tilanteen sitten pitää mennä, että olisi järkevää edes pohtia muiden kuin Kokoomuksen ehdotuksia? Jos nyt ei puhuta kokonaisuuksista, vaan yksittäisistä ehdotuksista. En oikein ymmärrä mitä sekään antaa jos koetaan että yksi tai kaksi puoluetta tarjoaa kaiken tarvittavan, ja muiden mielipiteet voi ohittaa sen takia kokonaan. Kyllä voisin sanoa että vaikka esim Vihreiden ohjelmasta on ehkä 80% kakkaa, niin silti sen 20% osalta kannattaisi kuunnella. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni.
 
Mitäs ne vaihtoehdot nyt sitten ovat?
No ainakin yksi pohjavire toistuu yhä uudelleen ja uudelleen: pohjustetaan ja perustellaan uudistus- ja leikkauspolitiikkaa kriisipuheella, jolloin pelko ja varautuminen halvaannuttaa kotimaisen kysynnän. Nyt kun siihen vielä yhdistyi taustalla olleet koronapelot ja tuo itäisen naapurimaan hyökkäyssota, efekti on kasvanut ennätyssuureksi. Miltei kukaan ei kuluta. Säästäminen taas halvaannuttaa kulutukselle rakennetun talouden.

Eli juu. Järeitä politiikkatoimia voi ehkä olla vaikea saada läpi ilman kriisitietoisuuden rakentamista, ja saksien heiluttamista kuvastossa, mutta onhan sen hinta (taantumien ja lamojen syveneminen ja piteneminen) aika iso.

Ehkä jonain päivänä, ihan noin niin kuin vaihtoehtona, pystytään vielä tekemään jotain uudistuksia ilman kriisiyttämisiä ja veropohjan rapauttamistakin, ainakin toivottavasti.

Ellei, jatkuu kansantalouden matka tällä 2008-2009 yhdeksän alkaneella raiteella samassa tunnelissa loputtomiin.
 
No ainakin yksi pohjavire toistuu yhä uudelleen ja uudelleen: pohjustetaan ja perustellaan uudistus- ja leikkauspolitiikkaa kriisipuheella, jolloin pelko ja varautuminen halvaannuttaa kotimaisen kysynnän. Nyt kun siihen vielä yhdistyi taustalla olleet koronapelot ja tuo itäisen naapurimaan hyökkäyssota, efekti on kasvanut ennätyssuureksi. Miltei kukaan ei kuluta. Säästäminen taas halvaannuttaa kulutukselle rakennetun talouden.
Suomen talous taitaa kuitenkin olla ensisijaisesti rakennettu investointihyödykkeiden viennille, jolloin se on erittäin vahvasti haavoittuvainen suhdannevaihteluille. Varautuminen on sinänsä ihan viisasta ainakin sen osalta, että ei kannata olla liikaa velkaa siinä vaiheessa kun talous haukkaa. Tämän takia itsekin priorisoin lainanlyhennyksiä ja sijoittamista sen sijaan että laittaisin esim. autoja vaihtoon. Se korostuu nyt kun inflaato on syönyt palkkojen ostovoimasta niin ison siivun, enkä usko että se kovin suuresa määrissä palautuu ennen kun ostovoima palautuu ja siihen menee aikaa. Varsinkin kun suomalainen politiikka ei ole oikeastaan missään vaiheessa pitänyt kansalaisten ostovoiman kasvua ja vaurastumista kovin korkealla prioriteetilla.
Eli juu. Järeitä politiikkatoimia voi ehkä olla vaikea saada läpi ilman kriisitietoisuuden rakentamista, ja saksien heiluttamista kuvastossa, mutta onhan sen hinta (taantumien ja lamojen syveneminen ja piteneminen) aika iso.

Ehkä jonain päivänä, ihan noin niin kuin vaihtoehtona, pystytään vielä tekemään jotain uudistuksia ilman kriisiyttämisiä ja veropohjan rapauttamistakin, ainakin toivottavasti.

Ellei, jatkuu kansantalouden matka tällä 2008-2009 yhdeksän alkaneella raiteella samassa tunnelissa loputtomiin.
En usko että se on mahdollista, koska uudistukset yleensä astuvat aina jonkun varpaille jolloin aina löytyy joku kuka alkaa kriisiyttää tilannetta. Veropohjasta puhuessa me olemme jo siinä tilanteessa että joka kerta kun väläytetään "veropohjan tilikitsemistä" tai mitä näitä vasemmiston lempilapsia on, niin ensimmäinen kyyninen mieleen tuleva ajatus on että vieläkö meinataan pahastikin ryöstää entisten päälle.
 
Huomioiden että demareiden, vasemmiston ja vihreiden tarjoama "vaihtoehto" tiedetään Kummelitason kamaksi, niin mikä mahtaisi olla vaihtoehto? Kommunistinen puolue tms?
Kommunisteja en kannata. Eikös Suomessa ole SKP ( Suomen Kommunistinen Puolue wikipedia , ja puolueen omat sivut ) joka alisuoriutuu vaalista toiseen ainakin kannatuksessa mitattuna. Sanoisin että suomalaiset ottavat kantaa äänestämällä, myös SKP:n osalta. Parin vuoden kuluttua taas olisi eduskuntavaalit, veikataanko yhdessä puolueelle oikein mahtavaa vaalitulosta? Tuskin. On muutes upea maa, täällä saa vapaasti harjoittaa lakien puitteissa politiikkaa jonka kokee itselleen oikeaksi, eikä ole pelkoa siitä että miliisi tulee heittämään ikkunasta ulos. Tätä vapautta, minä arvostan.

Mutta huomioiden että Marinin hallitus sai suomessa työttömyyden ennätyksellisen alas - eli onnistui siis siinä missä yksikään hallitus ei ollut onnistunut vuosikymmeniin - sanoisin että demarit kyllä taitavat työttömyyden torjumisen ihan käytännössä enkä allekirjoita väitettä "kummelitason kamasta". Nythän ongelmat aikaisemmin alkoivat rakennusalalta, johon nykyhallitus jätti kokonaan reagoimatta, ja nyt ollaankin jo tilanteessa jossa taas lamaa pukkaa päälle ja työttömyys on levinnyt todella laajalle ja vaikeaksi.

Ei näin.
 
On muutes upea maa, täällä saa vapaasti harjoittaa lakien puitteissa politiikkaa jonka kokee itselleen oikeaksi, eikä ole pelkoa siitä että miliisi tulee heittämään ikkunasta ulos. Tätä vapautta, minä arvostan.
Kyllä, tämä on se mitä osakseen myös arvostan. Joskin ei kyllä kaukaa hae että "persut" tyrkittäisiin vassujen puolesta ties minne.

Mutta huomioiden että Marinin hallitus sai suomessa työttömyyden ennätyksellisen alas - eli onnistui siis siinä missä yksikään hallitus ei ollut onnistunut vuosikymmeniin - sanoisin että demarit kyllä taitavat työttömyyden torjumisen ihan käytännössä enkä allekirjoita väitettä "kummelitason kamasta". Nythän ongelmat aikaisemmin alkoivat rakennusalalta, johon nykyhallitus jätti kokonaan reagoimatta, ja nyt ollaankin jo tilanteessa jossa taas lamaa pukkaa päälle ja työttömyys on levinnyt todella laajalle ja vaikeaksi.

Ei näin.

Samaan aikaan kun tuo ihannoimasi Vassukoalitio kiisi kohti karikkoa puhuen siitä kuinka "rahaa tulee", "Suomi on rikas maa", tietty unohtamatta Jussi "jakovara" Saramoa ja Talouden savant Mäkystä jotka jakoivat ehtymättömästä lähteestä koomista kultaa, oli rakennusalan ja taloudenkin syöksy jo nähtävissä, jonnin aikaa jo ennen EK-vaaleja.

Konkat lähti väliaikaisten konkurssilakien jälkeen nousukiitoon, sillä välillä juuri Mäkyset ja muut tuuhiot sepostelivat kuinka kovaa menee taloudella.

Jos en väärin muista, niin tuo paljon kehuttu työllisyyskehitys painottui julkisiin, osa-aikatöihin jne.
*Edit. Oli juurikin niin kuin muistin.


Voi olla epäsuosittu mielipide, minun mielestä oli oikea veto jättää tukematta.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi muuten on kokonaistaloudellisesti kannattavampaa, velkarahalla toteutetut työpaikat vai velkarahalla maksettavat työttömyyskorvaukset?
 
Riippuu varmaan pitkälti toteutuksesta. Jos velkarahaa käytetään kannattavaan investointiin niin sillä luotavat työpaikat todennäköisesti pysyvät ja alkavat kannatella itse itseään. Se on se mihin velkarahaa ensisijaisesti tulisi käyttää. Kannattamattomia investointeja taas ei oikein saa kannattaviksi edes sen työllistämisnäkökohdan perusteella.
 
Suomen talous taitaa kuitenkin olla ensisijaisesti rakennettu investointihyödykkeiden viennille, jolloin se on erittäin vahvasti haavoittuvainen suhdannevaihteluille. Varautuminen on sinänsä ihan viisasta ainakin sen osalta, että ei kannata olla liikaa velkaa siinä vaiheessa kun talous haukkaa. Tämän takia itsekin priorisoin lainanlyhennyksiä ja sijoittamista sen sijaan että laittaisin esim. autoja vaihtoon. Se korostuu nyt kun inflaato on syönyt palkkojen ostovoimasta niin ison siivun, enkä usko että se kovin suuresa määrissä palautuu ennen kun ostovoima palautuu ja siihen menee aikaa. Varsinkin kun suomalainen politiikka ei ole oikeastaan missään vaiheessa pitänyt kansalaisten ostovoiman kasvua ja vaurastumista kovin korkealla prioriteetilla.

En usko että se on mahdollista, koska uudistukset yleensä astuvat aina jonkun varpaille jolloin aina löytyy joku kuka alkaa kriisiyttää tilannetta. Veropohjasta puhuessa me olemme jo siinä tilanteessa että joka kerta kun väläytetään "veropohjan tilikitsemistä" tai mitä näitä vasemmiston lempilapsia on, niin ensimmäinen kyyninen mieleen tuleva ajatus on että vieläkö meinataan pahastikin ryöstää entisten päälle.
Viennin osuus on hieman ilmaisutavasta riippuen 20-30 % bruttokansantuotteesta tai n. 40 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Isompi arvo, jota politiikka- ja markkinapuheissa tykätään käyttää on bruttoarvo, jossa verrataan viennin kokonaisarvoa bruttokansantuotteen kokonaisarvoon.

Pienempi arvo (tai osuus) on vienti vähennettynä vientituotteisiin ja -palveluihin sisältyvillä ulkomaisilla (siis tuoduilla) tuotantopanoksilla eli vaikkapa vientituotteessa olevilla ulkomailta tulevilla komponenteilla ja materiaaleilla.

Rehellisempää olisi puhua tuota puhdistettua lukua. Mutta poliitikko ja etujärjestöt tietysti aina käyttää sitä, mikä parhaiten palvelee kulloistakin tarkoitusta.

Vaikka Kokoomus tuota kriisiyttämistå on säännönmukaisesti käyttänyt, niin on muutkin. Persut jo aiemmin maahanmuuttoasioissa Taloudessa Kokoomuksen ja persujen ohella Kepu ja Demarit, useammankin kerran.
Vihreät ja Vasemmistoliittokin on käyttäneet kriisiyttämistä, mutta he lähinnä vain ympäristöasioissa.
 
Viennin osuus on hieman ilmaisutavasta riippuen 20-30 % bruttokansantuotteesta tai n. 40 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Isompi arvo, jota politiikka- ja markkinapuheissa tykätään käyttää on bruttoarvo, jossa verrataan viennin kokonaisarvoa bruttokansantuotteen kokonaisarvoon.

Pienempi arvo (tai osuus) on vienti vähennettynä vientituotteisiin ja -palveluihin sisältyvillä ulkomaisilla (siis tuoduilla) tuotantopanoksilla eli vaikkapa vientituotteessa olevilla ulkomailta tulevilla komponenteilla ja materiaaleilla.

Rehellisempää olisi puhua tuota puhdistettua lukua. Mutta poliitikko ja etujärjestöt tietysti aina käyttää sitä, mikä parhaiten palvelee kulloistakin tarkoitusta.

Vaikka Kokoomus tuota kriisiyttämistå on säännönmukaisesti käyttänyt, niin on muutkin. Persut jo aiemmin maahanmuuttoasioissa Taloudessa Kokoomuksen ja persujen ohella Kepu ja Demarit, useammankin kerran.
Vihreät ja Vasemmistoliittokin on käyttäneet kriisiyttämistä, mutta he lähinnä vain ympäristöasioissa.
Ehkä oma osansa asiaa on se, että suomalainen äärimmäinen turvallisuushakuisuus tarkoittaa yleensä sitä että mitään muutoksia totuttuun ei haluta tehdä, koska muutos tarkoittaa että jotain voi mennä pieleen. Joten muutoksia ei hirveästi taida kukaan uskaltaakaan esittää ilman kriisiyttämistä. Se lienee tehokkaimpia tapa mobilisioida kansalaisia asian taakse. Tuossa oli myös mielenkiintoinen teoria liittyen ikärakenteeseen, nimittäin turvallisuushakuisuus lisääntyy yleensä iän mukana ja se taas johtaa siihen, että uusia yrityksiä perustavat lähinnä nuoremmat. Ja kun nuoria on vähemmän, on myös vähemmän uusia yrityksiä jne...
 
Viennin osuus on hieman ilmaisutavasta riippuen 20-30 % bruttokansantuotteesta tai n. 40 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Tahdotko tuolla sanoa että viennin osuus BKT:sta on nykyisellään aivan liian alhainen (joka osaltaan lisää velkaantumistamme) ja pitäisi saada nousemaan tuosta, vai että se on niin alhainen jo valmiiksi ettei sillä ole väliä Suomen taloudelle, pudotkoon vaikka 0%:iin tai miksei alemmaksikin?

Jos hakee esimerkkejä maailmalta niin jostain syystä ne paljon vievät Suomeen verrattavissa olevat pienet maat pärjäävät hienosti. Vaikkapa Norja joka vie ja myy edelleen paljon öljyä maailmalle, joka sitten osaltaan mahdollistaa kaikenlaista muutakin taloudellista pöhinää heidän maahansa, vaikkapa sen että sairaanhoitajien palkat ovat satakertaiset Suomeen verrattuna ja työttömyyskorvaus miljoonakertainen, ja silti Norjan ei ilmeisesti tarvitse pelätä velkaantumista.

Vienti ehkä ei olisi niin tärkeää todella isossa ja väkirikkaassa maassa joka pystyy tuottamaan melkein kaiken (raaka-aineet, ruoka, energia, palvelut) itselleen eikä tarvitse tuoda maahan juuri mitään ulkomailta. Toki varmaan senkin maan kansalaiset haluavat valitettavasti ostaa iPhonejja ja Tesloja...
 
Tahdotko tuolla sanoa että viennin osuus BKT:sta on nykyisellään aivan liian alhainen (joka osaltaan lisää velkaantumistamme) ja pitäisi saada nousemaan tuosta, vai että se on niin alhainen jo valmiiksi ettei sillä ole väliä Suomen taloudelle, pudotkoon vaikka 0%:iin tai miksei alemmaksikin?

Jos hakee esimerkkejä maailmalta niin jostain syystä ne paljon vievät Suomeen verrattavissa olevat pienet maat pärjäävät hienosti. Vaikkapa Norja joka vie ja myy edelleen paljon öljyä maailmalle, joka sitten osaltaan mahdollistaa kaikenlaista muutakin taloudellista pöhinää heidän maahansa, vaikkapa sen että sairaanhoitajien palkat ovat satakertaiset Suomeen verrattuna ja työttömyyskorvaus miljoonakertainen, ja silti Norjan ei ilmeisesti tarvitse pelätä velkaantumista.

Vienti ehkä ei olisi niin tärkeää todella isossa ja väkirikkaassa maassa joka pystyy tuottamaan melkein kaiken (raaka-aineet, ruoka, energia, palvelut) itselleen eikä tarvitse tuoda maahan juuri mitään ulkomailta. Toki varmaan senkin maan kansalaiset haluavat valitettavasti ostaa iPhonejja ja Tesloja...
Tota. Miksi sä esität tollaset kärjistetyt olkiukot vaihtoehdoiksi?

Eikä tuo ollut mikään mielipide, vaan tilastofakta. Jonka pointtasin lähinnä korjatakseni ed. kirjoittajan virheellisen väitteen.

Vienti Suomessa on verrattain korkealla tasolla joka tapauksessa.

Se mitä aikaisemmin pointtasin (ja tämä on mielipide), on, että poliitikot tuntuvat jatkuvasti ja jo kymmenien vuosien ajan toistavan samaa virhettä: halutessaan pohjustaa ja perustella haluamiaan uudistuksia luomalla kriisitietoisuutta ja kriisiyttämällä, he tappavat yhä uudelleen kotimaisen kysynnän ja toimeliaisuuden ja siten syventävät ja pidentävät taantumia ja lamoja.

Ja kun laittaa kotimaisen kysynnän vs. viennin oikeaan perspektiivin, voi huomata, että sillä kotimaisella on meillä myös aivan perustavanlaatuisen valtava merkitys. Ihan niin kuin kaikkialla muuallakin. Jostain syystä politiikkapuhe haluaa usein sivuuttaa tämän asian.

Politiikassa olisi syytä keksiä joku muu tapa ajaa uudistuksia kuin kouristuksenomainen kriisiyttäminen. Nyt on kriisiytetty pian jo 20 vuotta. Ja lasketeltu samalla alamäkitunnelia.
 
Tota. Miksi sä esität tollaset kärjistetyt olkiukot vaihtoehdoiksi?
Eikä tuo ollut mikään mielipide, vaan tilastofakta. Jonka pointtasin lähinnä korjatakseni ed. kirjoittajan virheellisen väitteen.
Halusinkin ymmärtää motiivisi, miksi oli tärkeää korjata kuinka suuri osa Suomen BKT:sta on vientiä, ja onko nykytaso sopiva, liian pieni tai liian suuri, vai eikö sillä ole mielestäsi väliä kuinka suuri se on?

Mietin myös onko välttämättä viennin osuuden suora vertaaminen koko BKT:hen edes kuinka mielekästi (toki se antaa jotain kuvaa kuinka vientivetoinen joku maa on), kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. En esim. tiedä mikä öljyn viennin osuus on koko Norjan BKT:sta, saattaa olla että vain 5% tai 1%, mutta siitä huolimatta kukaan ei kiellä että Norjan rikastuminen ja paisunut BKT ja etteivät he velkaannu on kiitos heidän öljynsä. Käsittääkseni joskus 50-60 luvuilla Norja oli vielä tosi köyhä maa jolle jopa ruotsalaisetkin nauroivat, mutta sitten alkoivat porata öljyä ja ovat pitäneet niistä saadut tulot itsellään ja sijoittaneet ne järkevästi, toisin kuin jossain Nigeriassa tai Paskastaniassa missä elämä on kurjaa öljytuloista huolimatta.

Eli, Norjan vientitulot ovat osaltaan mahdollistaneet kaikenlaista muuta taloudellista sisäistä pöhinää, myös sitä julkista puolta, joka myös paisuttaa BKT:ta (ja siten öljytulojen osuus BKT:sta ei välttämättä kasvakaan niin hirmuisen suureksi, mutta se on se tärkein syy miksi BKT on kasvanut ilman suurta velkaantumista). EDIT: Niin ja tietysti Norjan tapauksessa öljytulot kilisevät paljolti suoraan valtion kassaan, ei vain sen kautta että valtio yrittäisi välillisesti verottaa yksityisten vientiyritysten ja heidän työntekijöidensä tuloja, kuten Suomessa joudutaan pitkälti tekemään.


Mitä tulee "kriisiyttämiseen", mitä esim. minun pitäisi mielestäsi tehdä? Hassata kaikki rahani käymällä ravintoloissa ja vaihtamalla 3,5v vanha sähköautoni uuteen, siitä huolimatta että työpaikkani tulevaisuus voi ihan oikeasti olla vaakalaudalla (ei johdu hallituksen sanomisista vaan esim. siitä kuinka helposti kaksi kollegaani saivat just kenkää tuosta vaan)? Pitäisikö vaan ottaa lisää pikavippejä ja tehdä etelänmatkoja vai mitä?

Säästöliekille meneminen kulujeni suhteen ei ole johtunut hallituksen tekemisistä ja sanomisista, vaan:
1. työpaikkani on muuttunut yhä epävarmemmaksi
2. lainakorot ovat nousseet kovasti, joka on nostanut asumiseen meneviä kulujani aiemmista vuosista ehkä 500-600€/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee "kriisiyttämiseen", mitä esim. minun pitäisi mielestäsi tehdä? Hassata kaikki rahani käymällä ravintoloissa ja vaihtamalla 3,5v vanha sähköautoni uuteen, siitä huolimatta että työpaikkani tulevaisuus voi ihan oikeasti olla vaakalaudalla (ei johdu hallituksen sanomisista vaan esim. siitä kuinka helposti kaksi kollegaani saivat just kenkää tuosta vaan)? Pitäisikö vaan ottaa lisää pikavippejä ja tehdä etelänmatkoja vai mitä?

Säästöliekille meneminen kulujeni suhteen ei ole johtunut hallituksen tekemisistä ja sanomisista, vaan:
1. työpaikkani on muuttunut yhä epävarmemmaksi
2. lainakorot ovat nousseet kovasti, joka on nostanut asumiseen meneviä kulujani aiemmista vuosista ehkä 500-600€/kk.
Hallitushan ajaa tätä irtisanomisen helpottamista (ei tarvita painavaa vaan vain "asiallinen" syy) sekä muuta työntekijän aseman heikentämistä. Ei ainakaan omiaan lisäämään varmuuden tunnetta ja kulutushaluja.
 
Hallitushan ajaa tätä irtisanomisen helpottamista (ei tarvita painavaa vaan vain "asiallinen" syy) sekä muuta työntekijän aseman heikentämistä. Ei ainakaan omiaan lisäämään varmuuden tunnetta ja kulutushaluja.
En usko helppouden olleen potkujen syy, enkä usko sen pitkällä tähtäimellä johtavan kestävään kasvuun että yritykset eivät tarvittaessa pääse eroon työvoimastaan. Voi vaikuttaa siihen haluun palkatakaan heitä juurikaan lisää, vaikka tarve olisi.
 
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
Jos palkasta viedään 50-55% ja kun ostat jotain niin napataan vielä 25,5% niin tuloista hävisi 75,5-80,5% jo verojen maksuun. Paljonko mielestäsi pitäisi vielä viedä lisää?
 
Viimeksi muokattu:
Jos palkasta viedään 50-55% ja kun ostat jotain niin napataan vielä 25,5% niin tuloista hävisi 75,5-80,5% jo verojen maksuun. Paljonko mielestäsi pitäisi vielä viedä lisää?

Se on vaan sitä parempaa vasemmistolaista politiikkaa. Rikkaiden tehtävä on maksaa muiden elämä ja yritysten tehtävä on tarjota työpaikkoja. Pahapaha jos joku erehtyy ottamaan riskin ja rikastumaan, varsinkin jos se rikkaus luodaan muiden työpanoksesta.
Sitten kun kaikilla on tasaisen kurjaa, ollaan saavutettu se "oikeuden ja kohtuuden lakipiste"
 
Tuolloin
1) Kukaan ei edes etäisesti miettinyt Trumppia vaan kaikki ajattelivat että hullu mies on nyt pois ja Bidenin aikakausi käynnissä.
2) Kukaan ei edes uskonut että Trump enää koskaan pääsisi takaisin ehdolle edellisen kautensa ja varsinkin Jan 6 mellakan jälkeen
3) Republikaanit tai MAGA väki ei osoittanut tukea Venäjälle tai NATO-vastaisuutta muutamaa äärimmäisen harvaa poikkeusta lukuunottamatta

Marin on häpeämätön opportunisti ja valehtelee aina kun saa siihen tilaisuuden. Jos mitattaisiin valeiden suuruudella ja näkyvyydellä niin Sanna Marin on varmasti koko Suomen historian suurin valehtelija. Käytännössä täydellinen kotimainen vastine Elon Muskille ja Donald Trumpille. Puhuu ihan mitä sattuu oman edun nimissä, muttei koskaan joudu vastuuseen mistään.
Harva ehkä mietti Trumpia ja toiveajattelua varmastikin oli paljon, mutta jos mahdollisia riskejä haluaa realistisesti arvioida niin olisi tietenkin pitänyt miettiä. Trumpin Venäjämyönteisyys on kuitenkin ollut kokoajan nähtävissä ja valtakunnan suosituimman poliittisen keskusteluohjelman puikoissa oli Tucker Carlson joka usein levitteli Kremlin juttuja. Se etteivät Republikaanit irtautuneet Trumpista täysin oli myös havaittavissa. Näin tärkeiden päätösten kohdalla vähintäänkin toivoisin että Suomen päättäjät ymmärsivät tämänkin uhan ottaa tuolloin huomioon. Olisi ainakin pitänyt.
 

Sdp:stä viestitetään, että tulospalkkaus voisi lisätä julkisen sektorin houkuttelevuutta alan työllistäjänä.
Sinänsä hyvä ajatus, mutta tämä rajata niin, että porkkana annettaisiin ensissijaisesti niille aloille ja maantieteellisille alueille, joissa työntekijöiden saatavuus on ongelma. En tiedä, mikä tilanne on nykyisin, mutta ainakin takavuosina esim. lähihoitajan pestiin oli Helsingissä käytännössä mahdotonta saada työntekijöitä, kun ongelmaksi tuli se, että sillä palkalla oli mahdotonta asua Helsingissä. Toki tällaista tilannetta tuskin korjataan millään tulospalkkauksella.
Sdp haluaa kannustaa julkisen sektorin työntekijöitä tuottavuuteen hyvästä työsuorituksesta palkitsevalla palkkauksella. Henkilöstörahasto on tapa sijoittaa palkkioita kevyemmällä verotuksella.
Vastaavasti julkinen sektori saisi oppia "kannustamaan" myös niitä alisuoriutujia. Näissä viimeaikaisissa julkisen puolen yt-neuvotteluissa on hyvin huomannut sen, että näillä "vähätöisemmillä" henkilöillä on ollut täysi paniikki päällä, kun on pelätty että entäs jos se oma suojatyöpaikka lähtee alta.

Meillähän tuossa viime vuonna iso luuta lakaisi varsinkin tietohallinnosta, jonne oli vuosien varrella syntynyt monta suojatyöpaikkaa. Tähän asti ei oltu uskallettu ylimääräistä porukkaa pistää pois, mutta onneksi nyt tuli valtiollista ohjausta kannustamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos palkasta viedään 50-55% ja kun ostat jotain niin napataan vielä 25,5% niin tuloista hävisi 75,5-80,5% jo verojen maksuun. Paljonko mielestäsi pitäisi vielä viedä lisää?
Suomessa suurin veroaste on 44%, 150k+ tienaavat. Kyllä siihen voidaan tehdä hyvin 5% korotus askelmittain, vaikka jokainen satatonnia +1% lisää veroa. Eli 250k tienaava 45% jne.
Itse lähinnä kyllä ajattelin listaamattomia yrityksien ym verotuksen korottamista.
Mutta viestiisi muuten:
Meneekö palkastasi suurin osa 25.5% veroluokan asioihin. Mielenkiintoista, Itselläni ei mene. Murto-osta menee 25.5% veroluokkaan. Suosittelen sinulle talousneuvojan luona käyntiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 329
Jäsenet
77 304
Uusin jäsen
Foliohattukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom