• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Minusta on taas todella nurinkurista, että meidän pitäisi omassa maassamme alkaa muokata arvojamme ja arvostuksiamme jonkun kuvitellun ulkomaalaisen herrakansan ehdoille.

Nyt ei varmaan puhuttu arvoista vaan arvioista, mitkä ovat Suomen eri vetovoimatekijöitä tai toisinpäin.
 
Mutta todellisuudessa Suomella on kyllä omat vahvat kilpailuvalttinsa ja meidän ei kannata heikentää niitä. Tämä 3kk:n sääntö on esimerkki juurikin sellaisesta muutoksesta, joka heikentää noita kilpailuvaltteja.

Suomi ei tarvitse yhtäkään niistä osaajista, jotka jättävät tulematta Suomeen 3kk säännön vuoksi.
 
Suomi ei tarvitse yhtäkään niistä osaajista, jotka jättävät tulematta Suomeen 3kk säännön vuoksi.
Veikkaan että kyllä tarvitsee. Itse muropalkkaisena nauraisin tuollaiselle 3kk uusi paikka tai ulos jos voi valita vapaasti maan jossa myös palkat ovat suurempia eikä ole ikävässä stressiä ja painetta aiheuttavasta tilanteesta vielä isompi paine ja stressi. Vaikka uusi työ löytyisikin kuukaudessa niin tuollainen 3kk takaraja takaraivossa ei kyllä hyvää tee.

Tuo on persuilta todella typerä asia hirttäytyä eikä palvele mitään. Ongelma ei ole hyväpalkkaiset ulkomaalaiset jotka jää työttömäksi vaan ihan muut. Tuo raja voisi olla esim 6kk tai 9kk ja sillä varmasti saavutettaisiin sama asia kuin 3kk mutta olisi edes hieman vähemmän paskamainen.

Paukut olisi kannattanut laittaa esim. kansalaisuuskriteereihin ja tehdä sen saamisesta oikeasti vaikeaa. Toki tämä(kin) olisi pitänyt tehdä jo 20 vuotta sitten.
 
Suomi ei tarvitse yhtäkään niistä osaajista, jotka jättävät tulematta Suomeen 3kk säännön vuoksi.

3kk:n sääntö vaikuttaa negatiivisesti etenkin sellaisiin, jotka haluavat tulla tänne luomaan uraa, perustamaan perheen ja jäämään pitkäaikaisesti osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Eli sanoisin, että Suomi kaipaa juurikin sellaisia osaajia, jotka näkevät tuollaisen 3kk:n säännön huonona asiana.
 
Minusta on taas todella nurinkurista, että meidän pitäisi omassa maassamme alkaa muokata arvojamme ja arvostuksiamme jonkun kuvitellun ulkomaalaisen herrakansan ehdoille. Jos tänne haluaa tulla töihin ja elättää itsensä niin tervetuloa vaan, mutta sitten pitäisi olla valmis myös hyväksymään meidän arvomme, elämäntapamme, lakimme jne. ja jos se ei sovi pirtaan, niin sitten tämä on vähän väärä maa tulla.
Minusta taas on vielä nurinkurisempaa, että niinkin jyrkkä muotoilu, kuin ”parempi olisi kuunnella heitä” siitä, mitkä tekijät vetävät ja mitkä työntävät pois triggeröi rakentamaan olkiukkoa jostakin arvojenmuokkauksista ja herrakansoista.
Emmeköhän me saa pikkuhiljaa liberalisoituvat eli hitaasti muuttuvat arvomme pitää.
 
Anyway. Me itse olemme täysin vääriä ihmisiä määrittelemään ulkomaalaisia asiantuntijoita ja muita työntekijöitä, samoin pakolaisia Suomeen vetäviä ja Suomesta poiis työntäviä tekijöitä. Meidän arviot kun voi olla täysin päin honkia ihan molempien asioiden suhteen. Parempi olisi kuunnella heitä.
Suomalaiset ovat kaikkein parhaimpia arvioimaan oman maansa asioita ja määrittelemään tänne muuttavia. On sulaa hulluutta ajatella, että emme olisi.
 
Suomalaiset ovat kaikkein parhaimpia arvioimaan oman maansa asioita ja määrittelemään tänne muuttavia. On sulaa hulluutta ajatella, että emme olisi.
Samalla logiikalla kuin ravintolat ja hotellit eivät vaivaudu keräämään palautetta koska tietävät vahvuutensa eikä siellä ole pakko asioida
 
Tänne kyllä muuttaa myös jatkuvasti ulkomailta korkeasti koulutettuja, joilla ei ole mitään aiempia yhteyksiä Suomeen. Puhumattakaan niistä, jotka muuttavat tänne hankkimaan sen korkeakoulutuksen ja sitten jäävät asumaan maahan.
Tuota tapahtuu jatkuvasti ja tiedän sen, koska päivittäin teen töitä tuollaisten henkilöiden kanssa juurikin siellä IT-alalla.

Jostain kumman syystä monilla suomalaisilla on kuva Suomesta jonain paskana maana, johon kukaan ei haluaisi muuttaa. Mutta todellisuudessa Suomella on kyllä omat vahvat kilpailuvalttinsa ja meidän ei kannata heikentää niitä. Tämä 3kk:n sääntö on esimerkki juurikin sellaisesta muutoksesta, joka heikentää noita kilpailuvaltteja.
Ongelmana on, että näistä korkeakouluopiskelijoista lähes 50% pitää todennäköisenä maasta pois muuttua opiskelun jälkeen, vaikka opiskelijana he täällä viihtyvät, niin yli 60% näkee työllistymisensä hankalana. Sopii kysyä, miksi nämä tulevat hiomattomat huippuosaajat ei kelpaa kaikenmaailman Vesterbackoille.

3kk:n sääntö vaikuttaa negatiivisesti etenkin sellaisiin, jotka haluavat tulla tänne luomaan uraa, perustamaan perheen ja jäämään pitkäaikaisesti osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Eli sanoisin, että Suomi kaipaa juurikin sellaisia osaajia, jotka näkevät tuollaisen 3kk:n säännön huonona asiana.
Kuinkahan suuresta ongelmasta nyt puhutaan? Tämä nyt kuulostaa sellaiselta ongelmalta, mikä tuntuu saavan suuremmat mittasuhteet kuin todellisuudessa on ja lähinnä tätä mantraa lauletaan muilla taka-ajatuksilla. Tänne töihin tuleva huippuosaajalla on jo työpaikka, jos taas miettiä työpaikan vaihtoa tulevaisuudessa, niin kaikki järkevät ihmiset sovittaa asiat niin, että sen vaihto on mahdollisimman kivutonta. Jos taas joutuu kortistoon, missä mahtaa olla vika, ettei nämä huippuosaajat sitten työllisty, kun niistä on pulaa?

Samalla kun huudetaan pulaa huippuosaajista, lähes puolet yli 20000 ulkomaalaisesta korkeakouluopiskelijasta suunnitelee pysyvänsä maassa vain opiskelun ajan ja pitää työllistymistänsä hankalana opiskelujen jälkeen... (eli töitä tehtäis, jos kelpaisi töihin, samalla työnantajat huutavat pulaa...)

edit: minulla ei ole mitään tuota 6kk aikaa vastaan, mun mielestä tässä pitäisi ottaa arviointiin mukaan myös työhistoria täällä ja työllistymismahdollisuudet koulutusta vastaavalle alalle. (mitä pidempi työhistoria ja työllistymismahdollisuudet, sen kauemmin saa nauttia tuista)
 
Viimeksi muokattu:
Jotain vetovoimatekijöitä meillä kuitenkin on, kun kuitenkin tietyillä aloilla ihan kohtuullisesti ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä on. Tietenkään he ei täällä ihan sitä (tai lähellekään sitä) tienaa, mitä jossain muualla. Ja monelle tämä on myös ihan välietappi. Ne asiat, joita vaikkapa meidän talon ulkomaalaiset huippuosaajat arvostavat on usein sellaisia, mitkä on meille suomalaisille niin itsestäänselviä ja yksinkertaisia, usein myös ilmaisia, ettemme itse useinkaan ymmärrä niiden arvoa muualta tulevien silmissä. Toisaalta jotkut meille tärkeät jutut ovat heille vaikeita ja ahdistavia.
Mitkä ovat nämä vetovoimatekijät ja millä aloilla nämä ihmiset ovat töissä? Voitko kertoa muutaman esimerkin.
Mitkä ovat ne asiat, joita teillä ulkomaalaiset huippuosaajat arvostavat? Miten ne voivat olla ilmaisia? Joku kai ne "ilmaiset" loppupeleissä maksaa.
Mitkä asiat ovat näille huippuosaajille "vaikeita ja ahdistavia"?

Mistä alasta kirjoitat? Nyt en löydä tästä kirjoituksesta mitään konkreettista todistusta suuntaan tai toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan suuresta ongelmasta nyt puhutaan? Tämä nyt kuulostaa sellaiselta ongelmalta, mikä tuntuu saavan suuremmat mittasuhteet kuin todellisuudessa on ja lähinnä tätä mantraa lauletaan muilla taka-ajatuksilla. Tänne töihin tuleva huippuosaajalla on jo työpaikka, jos taas miettiä työpaikan vaihtoa tulevaisuudessa, niin kaikki järkevät ihmiset sovittaa asiat niin, että sen vaihto on mahdollisimman kivutonta. Jos taas joutuu kortistoon, missä mahtaa olla vika, ettei nämä huippuosaajat sitten työllisty, kun niistä on pulaa?

Samalla kun huudetaan pulaa huippuosaajista, lähes puolet yli 20000 ulkomaalaisesta korkeakouluopiskelijasta suunnitelee pysyvänsä maassa vain opiskelun ajan ja pitää työllistymistänsä hankalana opiskelujen jälkeen... (eli töitä tehtäis, jos kelpaisi töihin, samalla työnantajat huutavat pulaa...)

edit: minulla ei ole mitään tuota 6kk aikaa vastaan, mun mielestä tässä pitäisi ottaa arviointiin mukaan myös työhistoria täällä ja työllistymismahdollisuudet koulutusta vastaavalle alalle. (mitä pidempi työhistoria ja työllistymismahdollisuudet, sen kauemmin saa nauttia tuista)

Vastaavasti kiinnostaisi tietää, että kuinkahan suurta ongelmaa tällä 3kk:n säännöllä yritetään korjata?

Kuitenkin, 3kk on suht lyhyt aika löytää se uusi työpaikka. Toki tuota vähän pidentää irtisanomisajat ja jos YT:iden aikana tajuaa hyvissä ajoin, että on tulossa kenkää. Mutta silti, pelkästään rekryprosessit voivat syödä sen pari kuukautta aikaa, niin tuo 3kk on mielestäni aivan liian lyhyt aika. Se on pirun lyhyt aika, vaikka siellä olisi heti auki joku sopiva uusi paikka, puhumattakaan siitä, että joutuu ehkä kuukauden pari odottamaan niiden paikkojen aukeamista.
 
Mitkä ovat nämä vetovoimatekijät ja millä aloilla nämä ihmiset ovat töissä? Voitko kertoa muutaman esimerkin.
Mitkä ovat ne asiat, joita teillä ulkomaalaiset huippuosaajat arvostavat? Miten ne voivat olla ilmaisia? Joku kai ne "ilmaiset" loppupeleissä maksaa.
Mitkä asiat ovat näille huippuosaajille "vaikeita ja ahdistavia"?

Mistä alasta kirjoitat? Nyt en löydä tästä kirjoituksesta mitään konkreettista todistusta suuntaan tai toiseen.

No ainakin IT-alalla se ehkäpä eniten toistuva vetovoimatekijä on se, että Suomi on hyvinvointivaltio. Se yhdistettynä rauhallisuuteen ja turvallisuuteen lienee ne Suomen suurimmat kilpailuvaltit.
Sitten toinen mikä aika usein toistuu, on arvostus suomalaista työkulttuuria kohtaan.
 
Vastaavasti kiinnostaisi tietää, että kuinkahan suurta ongelmaa tällä 3kk:n säännöllä yritetään korjata?

Kuitenkin, 3kk on suht lyhyt aika löytää se uusi työpaikka. Toki tuota vähän pidentää irtisanomisajat ja jos YT:iden aikana tajuaa hyvissä ajoin, että on tulossa kenkää. Mutta silti, pelkästään rekryprosessit voivat syödä sen pari kuukautta aikaa, niin tuo 3kk on mielestäni aivan liian lyhyt aika. Se on pirun lyhyt aika, vaikka siellä olisi heti auki joku sopiva uusi paikka, puhumattakaan siitä, että joutuu ehkä kuukauden pari odottamaan niiden paikkojen aukeamista.
Mun puolesta se voisi olla sen 6kk ja kuten yllä totesin, niin jos täällä on vuosia töitä tehnyt, niin kyllä siinä voitaisiin katsoa myös tätä aikaa suotuisemmaksi kyseiselle henkilölle. Eli jonkilaista yksilökohtaista arviointia pitäisi olla mukana, eikä vaan vetää hatusta jotain aikamäärää. (tietysti ymmärrän, että jonkilainen katto tälle asialle pitää olla, mutta yksilökohtaisempi arviointi olisi aiheellista)
 
No ainakin IT-alalla se ehkäpä eniten toistuva vetovoimatekijä on se, että Suomi on hyvinvointivaltio. Se yhdistettynä rauhallisuuteen ja turvallisuuteen lienee ne Suomen suurimmat kilpailuvaltit.
Sitten toinen mikä aika usein toistuu, on arvostus suomalaista työkulttuuria kohtaan.
Vastasit minulle kysymyksiin, jotka kohdistin suoraan Jan11:lle.
Kukaan niistä ulkomaalaisista, jotka tunnen, eivät ole tulleet hyvinvointivaltion tai työkulttuurin takia. Eihän kukaan voi tietää mitään varmaa tällaisista asioista etukäteen. Nuo asiat voi kokea, kun on asunut ja tehnyt töitä Suomessa ainakin vuoden.
Hyvinvointivaltion hyvyydestä Suomessa voi olla montaa mieltä. Suomalainen työkulttuuri on hyvä ainakin minulle. Olen suomalainen.

En myöskään yritä väittää, että omat kokemukseni ja näkemykseni olisivat jotenkin yleispäteviä.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta taas on vielä nurinkurisempaa, että niinkin jyrkkä muotoilu, kuin ”parempi olisi kuunnella heitä” siitä, mitkä tekijät vetävät ja mitkä työntävät pois triggeröi rakentamaan olkiukkoa jostakin arvojenmuokkauksista ja herrakansoista.
Emmeköhän me saa pikkuhiljaa liberalisoituvat eli hitaasti muuttuvat arvomme pitää.

Ehkä sitten ei kannata ilmaista asiaa siten että "meidän arvomme ovat päin honkia." Ja kyllä meille on sen innokkaamman suvaitsevaiston puolesta toitotettu vähän kaikenlaista. Ei ole ihan harvinaista kuultavaa, kun innokaat monikultturistit kahvipöytäkeskustelussa pääsevät vauhtiin aiheestä mikä kaikki suomalaisuudessa on perseestä.... :)
 
Ehkä sitten ei kannata ilmaista asiaa siten että "meidän arvomme ovat päin honkia." Ja kyllä meille on sen innokkaamman suvaitsevaiston puolesta toitotettu vähän kaikenlaista. Ei ole ihan harvinaista kuultavaa, kun innokaat monikultturistit kahvipöytäkeskustelussa pääsevät vauhtiin aiheestä mikä kaikki suomalaisuudessa on perseestä.... :)
Lue uudestaan se viesti minkä kritisoinnin aloitit. Sanat ovat hämäävän samannäköisiä mutta ennenkuin kaivat syvemmän poteron
 
Mikä on tämä Hurstin avun idea? Näyttää olevan jyrkän puoluepoliittinen agenda:
"Miettikää nyt tarkkaan näitä leikkauksia, mitä teette. Kyllä varmaan muullakin tavoin hallituksessa saataisiin asioita eteenpäin kuin tekemällä näitä leikkauksia, jotka koskevat aina näitä vähävaraisia ja köyhimpiä ihmisiä. Risuja pitäisi antaa."

Tarina meni viime päivinä tällä tapaa:

Ruokakasseista puuttuu ruokaa kertoo Yle:

Hallin koko vuokra saadaan avustuksena:

Sitten kerrotaan, että ruokakasseihin saadaan täytettä ("Kassit saatiin täyteen herkkuja"):

Ruokaa olikin paljon ("Hurstin joulujuhlaan lahjoitettiin niin paljon ruokaa että sitä jäi yli"):

Hurstien tarina esitetään joka joulu samalla tavalla julkisuudessa.
Jotain outoa tuossa on ainakin tänä vuonna ollut.
 
Vastasit minulle kysymyksiin, jotka kohdistin suoraan Jan11:lle.

Juu noin tuppaa tapahtuvan keskustelufoorumeilla.

Kukaan niistä ulkomaalaisista, jotka tunnen, eivät ole tulleet hyvinvointivaltion tai työkulttuurin takia. Eihän kukaan voi tietää mitään varmaa tällaisista asioista etukäteen. Nuo asiat voi kokea, kun on asunut ja tehnyt töitä Suomessa ainakin vuoden.
Hyvinvointivaltion hyvyydestä Suomessa voi olla montaa mieltä. Suomalainen työkulttuuri on hyvä ainakin minulle. Olen suomalainen.

En myöskään yritä väittää, että omat kokemukseni ja näkemykseni olisivat jotenkin yleispäteviä.

Kyllä sen hyvinvointivaltion tietää suht hyvin jos vähän vaivautuu selvittämään asioita maasta. Toki se päätös yleensä lähtee siitä, että on se mielenkiintoinen työ tarjolla. Mutta sitten kun siihen aletaan listaamaan niitä vetovoimatekijöitä, joita Suomi valtiona tuo, niin kyllä se hyvinvointivaltio on aika nopeasti listan kärjessä.

Työkulttuuri on toki sellainen asia, että se pitää enemmänkin ensin kokea. Joten se enemmän pitää ne työntekijät maassa, kun kerran ovat tänne päätyneet.

*edit*
Niin ja en itsekään yritä väittää, että nuo omat kokemukset olisivat yleispäteviä. Mutta nuo on ne mihin törmää, kun keskustelee asiasta työkavereiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
3kk:n sääntö vaikuttaa negatiivisesti etenkin sellaisiin, jotka haluavat tulla tänne luomaan uraa, perustamaan perheen ja jäämään pitkäaikaisesti osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Eli sanoisin, että Suomi kaipaa juurikin sellaisia osaajia, jotka näkevät tuollaisen 3kk:n säännön huonona asiana.

On todella suuri harha kuvitella, että Suomi tarvitsisi yksittäisiä henkilöitä yhtään mihinkään. Jos joku jättää Suomeen tulematta tuon 3 kk säännön vuoksi, niin mitä ikinä tämä henkilö oli tänne tulossakaan tekemään, niin sen voi kyllä joku muu tehdä. On todella pahaa oman kansan aliarviointia kuvitella, että joku ulkomaalainen olisi niin mahtava, että koko Suomesta ei löydy tämän vertaista. Se on ihan suoraan sanottuna paskapuhetta. Suomi ei oikeasti TARVITSE noita ihmisiä.

Ne todelliset huippuosaajat tietävät saavansa uuden työpaikan välittömästi, joten heitä ei tuollaiset 3kk säännöt hetkauta. Jos hetkauttaa, niin henkilö ei silloin ole sellainen huippuosaaja, jota Suomi tarvitsee.

Kaikille 3kk säännöstä valittaville kysymys: Miksi tämä tällainen sääntö ei haittaa USA:ssa? Siellä taisi olla vielä lyhyempikin kuin 3kk, eikä tunnut haittaavan huippuosaajia :)
 
Kyllä sen hyvinvointivaltion tietää suht hyvin jos vähän vaivautuu selvittämään asioita maasta. Toki se päätös yleensä lähtee siitä, että on se mielenkiintoinen työ tarjolla. Mutta sitten kun siihen aletaan listaamaan niitä vetovoimatekijöitä, joita Suomi valtiona tuo, niin kyllä se hyvinvointivaltio on aika nopeasti listan kärjessä.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio on pidetty Suomessa yllä vuodesta 2008 alkaen ottamalla lainaa vuodesta toiseen. Edes suomalaiset vihervasemmistolaiset eivät ymmärrä tätä. Miten ihmeessä joku intialainen insinööri voisi tuota asiaa ymmärtää? Ei mitenkään.
 
On todella suuri harha kuvitella, että Suomi tarvitsisi yksittäisiä henkilöitä yhtään mihinkään. Jos joku jättää Suomeen tulematta tuon 3 kk säännön vuoksi, niin mitä ikinä tämä henkilö oli tänne tulossakaan tekemään, niin sen voi kyllä joku muu tehdä. On todella pahaa oman kansan aliarviointia kuvitella, että joku ulkomaalainen olisi niin mahtava, että koko Suomesta ei löydy tämän vertaista. Se on ihan suoraan sanottuna paskapuhetta. Suomi ei oikeasti TARVITSE noita ihmisiä.

Ei meillä sitä työvoimaa täällä Suomessa loputtomasti ole. Sen takia sitä työvoimaa päädytään hakemaan sieltä ulkomailta.
Lisäksi työpaikoilla on taipumus luoda lisää työpaikkoja. Yritysten on vaikea kasvaa, jos työvoimaa ei ole saatavilla.
Eli Suomen kansantalouden kannalta on erittäin hyvä juttu, että nuo tulevat tänne tekemään töitä.
 
Se yhdistettynä rauhallisuuteen ja turvallisuuteen lienee ne Suomen suurimmat kilpailuvaltit.

Oi ironiaa. Pääsääntöisesti se sama väki, joka vaahtoaa kaikista maahanmuuton kiristyksistä, on sitä samaa väkeä, jotka ovat avosylin vastaanottamassa tänne kehitysmaalaisia ja kaikkia muita haitallisia maahanmuuttajia, jotka nimenomaan ovat uhka tuolle rauhallisuudelle ja turvallisuudelle :tup:

Ei meillä sitä työvoimaa täällä Suomessa loputtomasti ole. Sen takia sitä työvoimaa päädytään hakemaan sieltä ulkomailta.
Lisäksi työpaikoilla on taipumus luoda lisää työpaikkoja. Yritysten on vaikea kasvaa, jos työvoimaa ei ole saatavilla.
Eli Suomen kansantalouden kannalta on erittäin hyvä juttu, että nuo tulevat tänne tekemään töitä.

Montakohan kymmentä vuotta tuosta työvoimapulasta jaksetaan vielä jauhaa :) Nimenomaan on hyvä, että tulevat tekemään töitä. Siksi tällaisia 3kk sääntöjä tehdäänkin, että vältyttäisiin siltä, että tullaan ensin tekemään töitä, mutta sitten heittäydytään veronmaksajien kukkarolle.
 
Oi ironiaa. Pääsääntöisesti se sama väki, joka vaahtoaa kaikista maahanmuuton kiristyksistä, on sitä samaa väkeä, jotka ovat avosylin vastaanottamassa tänne kehitysmaalaisia ja kaikkia muita haitallisia maahanmuuttajia, jotka nimenomaan ovat uhka tuolle rauhallisuudelle ja turvallisuudelle :tup:

Itse en voi olla vastuussa jonkun epämääräisen sakin sanomisista, vain omistani.
 
Montakohan kymmentä vuotta tuosta työvoimapulasta jaksetaan vielä jauhaa :) Nimenomaan on hyvä, että tulevat tekemään töitä. Siksi tällaisia 3kk sääntöjä tehdäänkin, että vältyttäisiin siltä, että tullaan ensin tekemään töitä, mutta sitten heittäydytään veronmaksajien kukkarolle.

Siitä varmaan puhutaan niin kauan, kun ollaan tilanteessa missä huoltosuhde jatkaa huononemistaan ja tarvitaan lisää niitä veronmaksajia.

Kuten jo tuossa aiemmin totesin, mun ongelma tuossa 3kk:n säännössä on se, että se on liian lyhyt aika. Se on niin lyhyt aika, että sillä mahdollisesti ajetaan pois niitä ulkomaalaisia, joilla olisi kaikki mahdollisuudet löytää se uusi työpaikka suhteellisen nopeasti ja jatkaa niiden veroeurojen tuottamista Suomeen.
9kk tai 12kk olisi järkevä aika. 6kk olisi se ehdoton minimi. 3kk on yksinkertaisesti liian lyhyt aika.
 
Siitä varmaan puhutaan niin kauan, kun ollaan tilanteessa missä huoltosuhde jatkaa huononemistaan ja tarvitaan lisää niitä veronmaksajia.

Kuten jo tuossa aiemmin totesin, mun ongelma tuossa 3kk:n säännössä on se, että se on liian lyhyt aika. Se on niin lyhyt aika, että sillä mahdollisesti ajetaan pois niitä ulkomaalaisia, joilla olisi kaikki mahdollisuudet löytää se uusi työpaikka suhteellisen nopeasti ja jatkaa niiden veroeurojen tuottamista Suomeen.
9kk tai 12kk olisi järkevä aika. 6kk olisi se ehdoton minimi. 3kk on yksinkertaisesti liian lyhyt aika.

Vastaatko vielä siihen, että miksi tuo ei ole USA:ssa ongelma? Mutta Suomi on aina eri asia.
 
Vastaatko vielä siihen, että miksi tuo ei ole USA:ssa ongelma? Mutta Suomi on aina eri asia.
Usassa on palkat aivan toisella tasolla kuin suomessa joten tuollaiset (en tiedä onko usassa tuollaista 3kk rajaa?) eivät tunnu miltään. Suomi kisaa palkoissaan jonkun venäjän ja muiden itäblokin maiden kanssa, ei usan eikä muidenkaan länsimaalaisten maiden. Suomi on näivettynyt takapajula mitä tulee palkkaukseen ja ostovoimaan.
 
Mikä on tämä Hurstin avun idea? Näyttää olevan jyrkän puoluepoliittinen agenda:
"Miettikää nyt tarkkaan näitä leikkauksia, mitä teette. Kyllä varmaan muullakin tavoin hallituksessa saataisiin asioita eteenpäin kuin tekemällä näitä leikkauksia, jotka koskevat aina näitä vähävaraisia ja köyhimpiä ihmisiä. Risuja pitäisi antaa."
No Hursti on kyllä aika määrätietoisesti moittinut varmaan kaikkien hallituksien aikana joko saamaansa rahallista apua tai leikkauksia. Ilman tätä hätähuutoa näitä kasseja ei olisi todennäköisesti riittänyt kaikille (tai sisältö ollut onneton/yksitoikkoinen), nyt tähän hätähuutoon onneksi empatiaa tuntevat kansalaiset vastasivat isoin avustusmäärin. Itsekin huomasin uutisen illalla ja tuli lahjoitettua käteisenä pari kymppiä.
 
Viimeksi muokattu:
No Hursti on kyllä aika määrätietoisesti moittinut varmaan kaikkien hallituksien aikana joko saamaansa rahallista apua tai leikkauksia. Ilman tätä hätähuutoa näitä kasseja ei olisi todennäköisesti riittänyt kaikille (tai sisältö ollut onneton/yksitoikkoinen), nyt tähän hätähuutoon onneksi empatiaa tuntevat kansalaiset vastasivat isoin avustusmäärin. Itsekin huomasin uutisen illalla ja tuli lahjoitettua käteisenä pari kymppiä.
Veikko ja Lahja tekivät varmaan hyvää työtä. Mistä taikaseinästä se raha tulee vuosi vuodelta yhdistyksen pyörittämiseen? Mihin tuota rekisteröityä yhdistystä tarvitaan tänä päivänä?
 
Viimeksi muokattu:
No Hursti on kyllä aika määrätietoisesti moittinut varmaan kaikkien hallituksien aikana joko saamaansa rahallista apua tai leikkauksia. Ilman tätä hätähuutoa näitä kasseja ei olisi todennäköisesti riittänyt kaikille (tai sisältö ollut onneton/yksitoikkoinen), nyt tähän hätähuutoon onneksi empatiaa tuntevat kansalaiset vastasivat isoin avustusmäärin. Itsekin huomasin uutisen illalla ja tuli lahjoitettua käteisenä pari kymppiä.
Valtion budjetista kyllä löytyy vuosittain vaikka mihin huuhaa paskaisille kolmannen sektorin yhdistyksille yms elinikäisten luuserielättien toimintaan mutta jos en nyt väärin muista niin eikös hurstin toiminta ollut Marinin hallituksen aikana jostain syystä "ei heru" asemassa? Vai onko mulla jäänyt valheellinen muisto asiata? Ihan kun olisi ollut joku juttu jossa tätä kolmannen sektorin rahaa ei olisi hurstille myönnetty? Samaan aikaan kaikenlaiset paskamaiset somaliyhdistyksien, business finlandin, suomen akatemian yms luuserien paskasakin raha hana loisille rullaa ongelmitta.

Samaan aikaan myönnän että en tiedä miten tällä hallituskaudella nämä veronmaksajien kolmannelle sektorille avokätiset jakamiset ovat menneet, onko hursti jäänyt ilmaan ja sen sijaan rahaa on kanavoitu suomen akatemian hevonpaskalle?

Edit: tänäkin jouluna tuli hurstille lahjoitettua (kuten joulupataankin), mietin vain onko tälle oikeasti tarvetta kun valtio vuosituloista kutenkin vie aika massiivisen siivun. Tuntuu aika paskalta kun niitä hassataan mille lie multikultti koordinaattoreille jotka saavat tod näk samanlaista vuosituloa kuin minäkin yksityisellä sektorilla. Kateellisen katkeraa tilitystä siis :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Veikko ja Lahja tekivät varmaan hyvää työtä. Mistä taikaseinästä se raha tulee vuosi vuodelta yhdistyksen pyörittämiseen? Mihin tuota rekisteröityä yhdistystä tarvitaan tänä päivänä?
No aika moni yksinäinen ja/tai vähävarainen siellä käy joka vuosi syömässä ja hakemassa ruokakassin, eli kai sille kysyntää on, kun osallistuja määrätkin kasvavat. Eiköhän tässä maassa ole vähävaraisia ja yksinäisiä ihan riittävästi täyttämään penkit vaikka messukeskuksessa, kun leipäjonotkin näyttää vetävän porukkaa.

En kyllä ymmärrä tätä kritiikkiä, minun mielestä tekevät arvokasta työtä, vaikka jäävät välillä ilman STEA-apuakin ja silti homma jatkuu.
 
Valtion budjetista kyllä löytyy vuosittain vaikka mihin huuhaa paskaisille kolmannen sektorin yhdistyksille yms elinikäisten luuserielättien toimintaan mutta jos en nyt väärin muista niin eikös hurstin toiminta ollut Marinin hallituksen aikana jostain syystä "ei heru" asemassa? Vai onko mulla jäänyt valheellinen muisto asiata? Ihan kun olisi ollut joku juttu jossa tätä kolmannen sektorin rahaa ei olisi hurstille myönnetty? Samaan aikaan kaikenlaiset paskamaiset somaliyhdistyksien, business finlandin, suomen akatemian yms luuserien paskasakin raha hana loisille rullaa ongelmitta.

Samaan aikaan myönnän että en tiedä miten tällä hallituskaudella nämä veronmaksajien kolmannelle sektorille avokätiset jakamiset ovat menneet, onko hursti jäänyt ilmaan ja sen sijaan rahaa on kanavoitu suomen akatemian hevonpaskalle?

Edit: tänäkin jouluna tuli hurstille lahjoitettua (kuten joulupataankin), mietin vain onko tälle oikeasti tarvetta kun valtio vuosituloista kutenkin vie aika massiivisen siivun. Tuntuu aika paskalta kun niitä hassataan mille lie multikultti koordinaattoreille jotka saavat tod näk samanlaista vuosituloa kuin minäkin yksityisellä sektorilla. Kateellisen katkeraa tilitystä siis :rofl2:
STEA:n sivuilta noita avustuksia voi hakea ja katsoa onko myönnetty ja kuinka paljon. Vaikeapa minun on arvioida joidenkin järjestöjen tarvetta, vaikka mielessäni joskus heräää kysymys tarpeesta vai kuppaamisesta.
 
Siitä varmaan puhutaan niin kauan, kun ollaan tilanteessa missä huoltosuhde jatkaa huononemistaan ja tarvitaan lisää niitä veronmaksajia.

Kuten jo tuossa aiemmin totesin, mun ongelma tuossa 3kk:n säännössä on se, että se on liian lyhyt aika. Se on niin lyhyt aika, että sillä mahdollisesti ajetaan pois niitä ulkomaalaisia, joilla olisi kaikki mahdollisuudet löytää se uusi työpaikka suhteellisen nopeasti ja jatkaa niiden veroeurojen tuottamista Suomeen.
9kk tai 12kk olisi järkevä aika. 6kk olisi se ehdoton minimi. 3kk on yksinkertaisesti liian lyhyt aika.

Varmaan 3kk olisi järkevä alle vuoden maassa olleille, sen jälkeen se kyllä saisi nousta 6kk:ksi.
 
Varmaan 3kk olisi järkevä alle vuoden maassa olleille, sen jälkeen se kyllä saisi nousta 6kk:ksi.
Tämä kuulostaisi loogiselta ja jos työhistoriaa on täällä kertynyt, niin voisi nousta tuosta 6 kuukaudestakin. Mutta mitään 12kk määriä minä en ymmärrä, tuollahan muuttuu jo täälläkin "pitkäaikaistyöttömäksi" ja näin ollen varsinkin ulkomaalaisella nämä työllistymismahdollisuudet heikkenevät entisestään. (ts. heitä aivan varmasti karsastetaan enemmän kuin vastaavan ajan olleita kantasuomalaista pitkäaikaistyöttömiä)

Mutta kuten yllä totesin, niin minun mielestä tästä asiasta tehdään suurempaa numeroa, kuin se todellisuudessa on ihan muilla motiiveilla. Näillä ihmisillä on tänne tullessaan työpaikat ja varmasti pelisilmää, sekä älliä sovittaa asiat niin, että työpaikanvahtokin käy kivuttomasti. Irtisanomiset on tietysti asia erikseen, mutta jos huippuosaaja nyt vaikka 6kk jälkeen ei löydä alansa töitä, niin sopii kysyä onko hakijassa vikaa, kysynnässä vai työnantajissa?

Ja tietysti herää kysymys, moniko huippuosaaja jaksaa olla paikoillaan vaikkapa 6-12kk, "ehkä sieltä jostain aukenee paikka". Veikkaan, että aika moni nostaa kytkintä siinä vaiheessa ja ottaa suunnaksi toisen tai kotimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kuten yllä totesin, niin minun mielestä tästä asiasta tehdään suurempaa numeroa, kuin se todellisuudessa on ihan muilla motiiveilla. Näillä ihmisillä on tänne tullessaan työpaikat ja varmasti pelisilmää, sekä älliä sovittaa asiat niin, että työpaikanvahtokin käy kivuttomasti. Irtisanomiset on tietysti asia erikseen, mutta jos huippuosaaja nyt vaikka 6kk jälkeen ei löydä alansa töitä, niin sopii kysyä onko hakijassa vikaa, kysynnässä vai työnantajissa?

Ja tietysti herää kysymys, moniko huippuosaaja jaksaa olla paikoillaan vaikkapa 6-12kk, "ehkä sieltä jostain aukenee paikka". Veikkaan, että aika moni nostaa kytkintä siinä vaiheessa ja ottaa suunnaksi toisen tai kotimaan.

Lähinnä tuossa on se ongelma, että 3kk tekee vaikeaksi suunnitella elämäänsä yhtään pidemmälle. Esim. jos on perheineen muuttanut tänne, niin ei ihan muutaman kuukauden takia haluaisi muuttaa toiseen maahan.

Myöskin "huippuosaaja" on harhaanjohtava termi, koska laajemminkin asiantuntijatehtäviin kannattaa rekrytä porukkaa jotka eivät kuitenkaan ole alansa ehdotonta huippua vaan pelkästään ihan hyviä.
 
Lähinnä tuossa on se ongelma, että 3kk tekee vaikeaksi suunnitella elämäänsä yhtään pidemmälle. Esim. jos on perheineen muuttanut tänne, niin ei ihan muutaman kuukauden takia haluaisi muuttaa toiseen maahan.
Kysyin jo aiemmin, että kuinkakohan suuresta ongelmasta tässä on todellisuudessa kyse? Ne huippuammattilaiset jotka tulevat tänne töihin, on jo työpaikan löytäneet. Jos taas se työ ei maistu kyseisessä firmassa vaikkapa X vuoden kuluttua, niin kyllä nyt jokainen järkevä ihminen osaa järjestää elämänsä siten, että se työpaikan vaihto on mahdollisimman kivutonta. Jos taas työpaikan vaihdossa kestää useita kuukausia tai vuosia, niin sopii kysyä, onko vika hakijassa, alassa vai työnantajissa.
 
Myöskin "huippuosaaja" on harhaanjohtava termi, koska laajemminkin asiantuntijatehtäviin kannattaa rekrytä porukkaa jotka eivät kuitenkaan ole alansa ehdotonta huippua vaan pelkästään ihan hyviä.
Mun mielestä tämä "huippuosaaja" on näiden kokoomuslaisten valikoiva termi kun se palvelee itseään.
 
Kysyin jo aiemmin, että kuinkakohan suuresta ongelmasta tässä on todellisuudessa kyse? Ne huippuammattilaiset jotka tulevat tänne töihin, on jo työpaikan löytäneet. Jos taas se työ ei maistu kyseisessä firmassa vaikkapa X vuoden kuluttua, niin kyllä nyt jokainen järkevä ihminen osaa järjestää elämänsä siten, että se työpaikan vaihto on mahdollisimman kivutonta. Jos taas työpaikan vaihdossa kestää useita kuukausia tai vuosia, niin sopii kysyä, onko vika hakijassa, alassa vai työnantajissa.

Sä nyt tässä ohitat sen yhden asian, mihin tämä 3kk:n sääntö vaikuttaa. Eli jos se alkuperäinen työ mitä tuli tekemään loppuu ja joutuu etsimään sen uuden työpaikan. Tuolloin se 3kk on erittäin lyhyt aika löytää se uusi työpaikka, koska se helposti vaatii sen, että se korvaava työpaikka on heti auki ja rekryprosessi menee sopivan nopeasti.
Se on kuitenkin täysin normaalia, että kun se vanha työpaikka menee alta, niin uuden löytäminen kestää sen muutaman kuukauden, vaikka kyseessä olisikin ala jossa on tarvetta työvoimalle.
Lisäksi tuo 3kk:n sääntö aiheuttaa helposti sen, että sitten pakkoraossa otetaan vastaan sellainen työpaikka, jota normaalisti ei ottaisi vastaan. Ollaan siinä työpaikassa sitten kuukausi pari, kun etsii sitä paremmin sopivaa duunia, ja sitten vaihtaa siihen parempaan duuniin.
Tuolloin olisi niin työntekijän kuin työnantajan kannalta parempi antaa sen työntekijän etsiä se muutama kuukausi pisempään sitä paremmin sopivaa duunia, kuin pakottaa se tekemään tuollaisen väliaikaisen keikan josta ei oikein hyödy kukaan.
 
Kysyin jo aiemmin, että kuinkakohan suuresta ongelmasta tässä on todellisuudessa kyse? Ne huippuammattilaiset jotka tulevat tänne töihin, on jo työpaikan löytäneet. Jos taas se työ ei maistu kyseisessä firmassa vaikkapa X vuoden kuluttua, niin kyllä nyt jokainen järkevä ihminen osaa järjestää elämänsä siten, että se työpaikan vaihto on mahdollisimman kivutonta. Jos taas työpaikan vaihdossa kestää useita kuukausia tai vuosia, niin sopii kysyä, onko vika hakijassa, alassa vai työnantajissa.

No kyllä varsinkin lama-aikaan voi helposti mennä yli 3kk että löytää seuraavan työpaikan, varsinkin jos unohdetaan se sana "huippu" joka on vähän harhaanjohtava.
 
Jos henkilö on ollut töissä jo 4 vuotta, niin hänen irtisanomisaikansa on 2 kk. Tällöin hänellä on jo 5 kk aikaa etsiä uusi työpaikka.

Ja lisäksi tulee ottaa huomioon se, että kun henkilö sitten hakee uutta työpaikkaa ja tulee valituksi, niin se samalla tarkoittaa sitä, että yksi suomalainen jää ilman työtä. Ai niin, mutta eihän se suomalaisten työttömyys mitään haittaa.
 
No kyllä varsinkin lama-aikaan voi helposti mennä yli 3kk että löytää seuraavan työpaikan, varsinkin jos unohdetaan se sana "huippu" joka on vähän harhaanjohtava.
Pitää varmaan odottaa sitä lama-aikaa? Oliko sulla jotain vastausta itse kysymykseen?
 
Ja lisäksi tulee ottaa huomioon se, että kun henkilö sitten hakee uutta työpaikkaa ja tulee valituksi, niin se samalla tarkoittaa sitä, että yksi suomalainen jää ilman työtä. Ai niin, mutta eihän se suomalaisten työttömyys mitään haittaa.
Ainakin omassa työpaikassa on tilanne että jos löydettäisiin sopiva työntekijä avoimeen paikkaan, niin hyvin nopeasti voitaisiin palkata pari muutakin lisää.
 
Jos 3kk on riittävä aika löytää uusi työpaikka sen pitäisi varmaan riittää myös ansiosidonnaisen pituudeksi. Suomalaistaustaisilla on kuitenkin jo kieli hallussa ja saattaa olla esim sukulaisia jolloin muutto uudelle paikkakunnalle on helpompaa
 
Sä nyt tässä ohitat sen yhden asian, mihin tämä 3kk:n sääntö vaikuttaa
Ei, vaan sinä nyt et kerro vieläkään vastausta siihen, kuinka suuresta ongelmasta on kyse?
Eli jos se alkuperäinen työ mitä tuli tekemään loppuu ja joutuu etsimään sen uuden työpaikan. Tuolloin se 3kk on erittäin lyhyt aika löytää se uusi työpaikka, koska se helposti vaatii sen, että se korvaava työpaikka on heti auki ja rekryprosessi menee sopivan nopeasti.
Mun puolesta se voi edelleen olla sen 6kk, mutta ei nyt helvetti joku HUIPPUOSAAJA tarvi vuotta tai puolta aikaa löytää duunia, ne todelliset huippuosaajat nostaa jo tuossa vaiheessa kytkintä.

Tämä nyt on kokkareiden sumutusta, huippuosaajia ja niin edelleen, vittu olisi huippumaksajia, siinä uusi iskulause osaajien houkuttamiseksi.
 
Ainakin omassa työpaikassa on tilanne että jos löydettäisiin sopiva työntekijä avoimeen paikkaan, niin hyvin nopeasti voitaisiin palkata pari muutakin lisää.

Toki. Siihen hommaan ei tietenkään kukaan suomalainen kelpaa, koska? Ja jos sihen on niin vaikea ketään löytää, niin ne pari muuta sitten löytyisi helpommin? Nää on kyllä aina yhtä huvittavia legendoja.
 
Ainakin omassa työpaikassa on tilanne että jos löydettäisiin sopiva työntekijä avoimeen paikkaan, niin hyvin nopeasti voitaisiin palkata pari muutakin lisää.
No toistakymmentätuhatta ulkomaista hiomatonta timanttia opiskelee täällä vuosittain ammatin, ammattikorkeakouluihin on suorastaan tunkua, sopii kysyä, miksi nämä hiomattomat timantit eivät kelpaa?
 
Ja lisäksi tulee ottaa huomioon se, että kun henkilö sitten hakee uutta työpaikkaa ja tulee valituksi, niin se samalla tarkoittaa sitä, että yksi suomalainen jää ilman työtä. Ai niin, mutta eihän se suomalaisten työttömyys mitään haittaa.

Pätevien suomalaisten hakijoiden määrä on jostain syystä monilla aloilla lähellä nollaa. Eikä syynä aina ole pelkkä palkkataso.
 
Pätevien suomalaisten hakijoiden määrä on jostain syystä monilla aloilla lähellä nollaa. Eikä syynä aina ole pelkkä palkkataso.
Vaikka maassa opiskelee/valmistuu toistakymmentä tuhatta ihmistä korkeakouluista, näistä hiomattomista timanteista lähtee arviolta puolet pois jo valmistuttuaan. Joista nämä 3kk aikajäänteen ulisijat ei puhu sanallakaan, ylläri. Metsäteollisuuden määrä on merkittävä sekä arvoketjun veroketymä on erityisen tärkeä tälle maalle, sekin loistaa poissaolollaan näillä huolestuneilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 530
Viestejä
4 746 701
Jäsenet
77 329
Uusin jäsen
tsidan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom