En tiedä miten Junnilaa on tutkittu enkä missään nimessä puolusta häntä.
Täällä ja ainakin twitterissä on ollut ihmettelyä miten voi Junnilan perseily jäädä tutkimatta.
Ei kai yksittäisen ihmisen koko historiaa voi käydä läpi jatkuvasti. Pääasiat selvitetään poliittisen uran alussa.
Otan
esimerkin vuodelta 2019. Tässä puhuu vihreä. Oletan, että tämä sama pätee kaikkiin puolueisiin. Palstan puoluetoimijat voivat korjata, jos olen väärässä.
Vihreiden puoluesihteerin Lasse Miettisen mukaan jokaisen vihreiden ehdokkuudesta kiinnostuneen kanssa käydään keskustelu, jossa käydään läpi muun muassa hänen taustaansa. Keskustelussa varmistetaan, että puolue on kartalla ehdokkaan taustoista ja siitä, ettei niissä ole mitään arveluttavaa. Kun ehdokas allekirjoittaa ehdokassopimuksen, hän vakuuttaa, että on kertonut taustoistaan rehellisesti, mukaan lukien mahdolliset aiemmat tuomiot tai käynnissä olevat tutkinnat. Ehdokkaan taustojen selvittäminen on siten viime kädessä luottamuksen ja julkisten tietojen varassa tapahtuvaa. Jos henkilö itse ja internet eivät kerro jotain, ei juuri enempää ole tehtävissä, Miettinen sanoo.
On hyvä, että tutkitaan edes jälkeen päin, jos on jäänyt jotakin selvittämättä. Tästä on oikein hyvänä esimerkkinä Hussein al-Taee. Hän toimi rauhanneuvottelijana ja SDP:n kansanedustajana. Ei enää valittu eduskuntaan, koska vanhat
julmat nettikirjoitukset (ilkeitä kirjoituksia homoista, juutalaisista, somaleista, Israelista, USA:sta jne.) tulivat esille.
Myös Martti Ahtisaaren CMI on tuominnut al-Taeen kirjoitukset: "Kohun alussa CMI ilmoitti luottavansa al-Taeehen,
[40] mutta myöhemmin CMI:n toiminnanjohtaja
Tuija Talvitie ja hallituksen puheenjohtaja
Alexander Stubb tuomitsivat al-Taeen kirjoitukset CMI:n arvojen vastaisina.
[41] CMI ilmoitti myös, että se ei jatkossa pitänyt al-Taeen työsuhdetta mahdollisena.
[42] "
Sen verran otan itse Junnila-tapaukseen osaa, että jos ja kun joku vetoaa Oula Silvennoiseen (vihreät) tai Panu Raatikaiseen (vasemmistoliitto) asiantuntijana tällaisessa asiassa, pidän vähintään metrien raon kirjoittajaan. Olen lukenut molempien twitter-viestintää vuosien ajan. Tiedän missä mennään. Jokainen saa tietysti vedota ihan mihin vaan.