Nykyinen ansiosidonnainen on kyllä vähän turhankin antelias, eli saisi sitä leikatakin. Puolittaminen 200 päivään voi tosin olla liikaa.Nuo ukaasit ansiosidonnaisen ja asumistuen leikkauksesta tulevat osumaan käytännössä palkansaajiin, joilla on omaisuutta jäädessään työttömäksi: jos et työllisty nopeasti uudestaan, menee omaisuus pakkomyyntiin.
Kokoomuksen mallilla ansiosidonnainen lakkaa jo 9 kuukauden jälkeen, minkä jälkeen tiputaan työmarkkinatuelle, joka on verojen jälkeen 684 euroa kuukaudessa.
Asumistuessa on myös se ongelma, että sillä käytännössä subventoidaan pääkaupunkiseudun matalapalkka-aloja, mikä ei ole järkevää valtion rahojen käyttöä.
Liikenteen sähköistymisessä on se ongelma, että sähköautot ovat todella kalliita eikä useimmilla ole niihin vielä varaa. Isona syynä tässä on akkumetallien hinnat, jotka tuskin ovat laskemassa mihinkään seuraavan 10 vuoden aikana. Käytännössä ongelmaan tuskin on ratkaisua ennen kuin keksitään johonkin muuhun kuin litiumiin perustuvat akut, jotka ovat riittävän hyviä sähköautoihin.Liikenteen sähköistyminen, tai ainakin henkilöautoliikenteen osalta, on sellainen, että sitä kyllä kannattaa edesauttaa valtion toimesta.
Ensinnäkin, siihen ei tarvita mitään massiivisia juttuja. Parempaa latausinfraa, johon on jo lainsäädäntö hyvässä mallissa esim. talojen remontoinnin osalta, ja sitten insentiivejä niiden sähköautojen ostamiselle, joka voidaan saavuttaa hyvin pitkälle veroporkkanoilla.
Ja sillä saadaan helposti ne autot käyttämään sitä kotimaista sähkö ulkomaalaisten öljytuotteiden sijaan.
Vaikeampaa on sitten se raskaan liikenteen vihreä siirtymä, mutta siinä taaskin on sitten myös enemmän niitä mahdollisuuksiakin. Esimerkiksi Nesteen kaltaisille firmoille. Ja nykyään Neste on kyllä siirtynyt biopolttoaineissa kestävämpiin ratkaisuihin, ja laittavat myös paukkoja noihin vetyteollisuuden synteettisiin polttoaineisiin.