Valtion tehtävä on taata sisäinen ja ulkoinen turvallusuus. Sisäiseen turvallisuuteen kuuluu poliisin, oikeuslaitoksen yms jälkeen mahdollisuuksien tasa-arvo ja estää ihmisiä tippumasta yhreiskunnan ulkopuolelle ja tuke pääsyä takaisin työelämään.Joo ei nuo ole kuntoutuksia. Ne on eri asia. Mutta juuri noillakin ryhmille noita tuettuja lomia nimenomaan on.
Se mikä on valtion tehtävä ja mikä ei, on sitten taas ideologisen kysymys. Sen suhteen totean lähinnä, että minusta hyvinvointivaltiossa on hyvä olla myös heikoimmassa asemassa oleville (ja köyhimmille) tämä lomamahdollisuus. Siitä en ole varma, olisiko se kuitenkin parempi rahoittaa suoraan verovaroista vai näin keräämällä peliongelmaisilta.
Sen verran löytyy kyynisyyttä, että mihinkään lahjoitusmalleihin en itse usko. Ihmisellä kun tuppaa olemaan tapana lahjoittaa lähinnä itseä lähellä oleviin juttuihin, söpöihin juttuihin ja tunteisiin vetoaviin juttuihin. Lahjoitusmalleissa sitten moni muunlainen asia jäisi vaille rahoitusta tai pienelle rahoitukselle, mutta jotkut tietyt suositut jutut keräisi valtavasti.
En itse ole myöskään järin uskonnollinen, mutta minusta edellinen arkkipiispa Kari Mäkinen muotoili asian elegantisti:
”Oikeudenmukainen yhteiskunta ei synny hyväntekeväisyyden kautta, vaan oikeudenmukaisten päätösten kautta.”
”Kun se toteutetaan verotuksen kautta. Se on se yhteinen väline huolehtia oikeudenmukaisuudesta.”
Tätä ei tule lukea liian laajasti. Valtion taatkoon sen minimitason, jolla tulee toimeen. Siihen ei kuulu lomat, sillä lomailla voi miljoonalla eri tavalla, jopa 0 budjetilla. Oikeudenmukaista on että minä saan itse valita minne rahani laitan sekä ettei ihmiset kuole kadulle rahanpuutteen takia. Lahjoituksilla sitten hoidetaan tämä kaikki extra perustoimeentulon päälle.
Oikeudenmukaisuutta ei ole pyrkiä lopputulosten tasa-arvoon.
. Inklusiitiota parhaimmillaan. Millaiseen rappioon tämä maa on menossa, tulee ihan Rooman valtakunnan romahdus mieleen tästä Suomen nykymenosta.