Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Suomessa ja muuallakkin tuetaan ulkopuolistalastenhoitoa varsin voimakkaasti.. Esim. maksuttomat lastenhoitopalvelut jne. on hyvä tapa saada olosuhteet ’otollisemmiksi’, ilman että rahaa valuu niille sun narkkareilles.
Onko tässä nyt esimerkki jostain onnistuneesta hybridivaikuttamisesta , disinformaatiosta, vai enkä nyt tajua jotain ?Seuraavassa pandemiassa kun tarvitaan valmiuslakia, väkijoukkoja voidaan hallita esim kutsumalla rikollisjengit poliisin avuksi.
Hallituksen esitys HE 63/2022 vp
Valtiolliset toimijat voivat käyttää hyväkseen myös rikollisryhmiä tai muita esimerkiksi tunnuksettomia sotilasryhmiä tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Siinä kappaleessa on kyse vieraiden valtioden mahdollisista vihamielisistä toimista Suomea vastaan. Se ei ole edes kovin kaukaa haettu skenaario, kun meillä on itärajan takana sellainen maa, joka niitä (tunnuksettomia) on todistettavasti käyttänyt esimerkiksi Krimillä.Seuraavassa pandemiassa kun tarvitaan valmiuslakia, väkijoukkoja voidaan hallita esim kutsumalla rikollisjengit poliisin avuksi.
Hallituksen esitys HE 63/2022 vp
Valtiolliset toimijat voivat käyttää hyväkseen myös rikollisryhmiä tai muita esimerkiksi tunnuksettomia sotilasryhmiä tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Ei muuten parane tarvita sairaalahoitoa tai edes sitä ensihoitoa:
" ”Meillä on Husissa tällä hetkellä yli 200 potilasta odottamassa perusterveydenhuoltoa. Jorvissa ambulanssit odottavat toista tuntia, kun ei ole enää vapaata sänkyä päivystyksessä.”"
Terveydenhoito | Työntekijät kertovat, mistä Husin katastrofaaliset ruuhkat johtuvat: ”Koko terveydenhoitojärjestelmä on sakkautunut”
Hoitajapula vaikuttaa Husin päivystyksen ruuhkautumiseen sekä suoraan että välillisesti.www.hs.fi
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että ambulanssi ei välttämättä tule samantien kun lapsesi, sinä tai vanhempasi tarvivat kiireesti ensihoitoa.
Ydinongelma tullee ilmi tässä yhdessä lauseessa: "Päätöksiä tekevät henkilöt, jotka eivät itse tee työtä kädet savessa.”Ei muuten parane tarvita sairaalahoitoa tai edes sitä ensihoitoa:
" ”Meillä on Husissa tällä hetkellä yli 200 potilasta odottamassa perusterveydenhuoltoa. Jorvissa ambulanssit odottavat toista tuntia, kun ei ole enää vapaata sänkyä päivystyksessä.”"
Terveydenhoito | Työntekijät kertovat, mistä Husin katastrofaaliset ruuhkat johtuvat: ”Koko terveydenhoitojärjestelmä on sakkautunut”
Hoitajapula vaikuttaa Husin päivystyksen ruuhkautumiseen sekä suoraan että välillisesti.www.hs.fi
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että ambulanssi ei välttämättä tule samantien kun lapsesi, sinä tai vanhempasi tarvivat kiireesti ensihoitoa.
Esim:
Ja ketähän nämä puoluekirjoilla johtopaikoille valitut henkilöt mahtavat suosia henkilövalinnoissa. Ketähän mahtaisivat suosia (?) Tosi vaikeaa kyllä arvata...
- Satakunnassa hyvinvointialueen johtajan paikkaa haki vain kuusi henkilöä. Ja miksi hakea, kun valinta oli itsestään selvä: valituksi tuli valtiotieteen maisteri ja valtion virkamies Kirsi Varhiala (SDP). Vasta kolmanneksi tulleella dosentti ja johtajaylilääkäri Petteri Lankisella on lääketieteen koulutus.
- Varsinais-Suomen hyvinvointialueessa Kokoomus valitsi kolme nimeä hyvinvointialueen hallitukseen: Naantalin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Toni Forsblom (Kok), lastentautien erikoislääkäri Kaija Hartiala (Kok) ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja mielenterveyshoitaja Juhani Nummentalo (Kok).
- Varsinais-Suomen vaalit voittanut Kokoomus sai valita hyvinvointialueen hallituksen puheenjohtajan. Valinta osui diplomi-insinööri Sanna Vauranojaan.
- jne jne jne jne jne jne jne....
En ihmettele ollenkaan, miksi sairaanhoito(kin) on kriisiytymässä Suomessa, kun tärkein valintakriteeri johtajan tehtäviin on oikea puoluekirja.
Kun kerran hyvinvointialueiden ylimmät johtajan vakanssit täytetään puhtaasti puoluekirjojen perusteella, niin se sama kierre luonnollisesti jatkuu alemmilla johtamisen portailla, laimeten mennessä kohti lattiatasoa. Puoluekirjan perusteella valitut johtajat luonnollisesti pyrkivät suosimaan omiaan niin paljon kuin vain pystyvät. Sivulle ja alle pyritään samaan saman puoluekirjan omaavia ihmisiä, eikä niitä jotka olisivat tehtävään parhaimpia.No yllättäen poliittisiin virkoihin valitaan henkilöt poliittisin perustein sen jälkeen kun kansa on äänestänyt ketkä halutaan sinne päättämään asioista.
*edit*
Lisäksi miksi hyvinvointialueen johtajalla pitäisi olla lääketieteen koulutus? Jo nykyisellään Suomen terveydenhuoltoa, ja etenkin sairaaloita, kritisoidaan siitä että siellä on lääkäreitä hoitamassa hallinnollisia tehtäviä korkeimmissa viroissa. Sen sijaan että siellä olisi väkeä joiden ammattitaito on siellä suurten organisaatioiden johtamisessa. Hyvinvointialueen johtaja on vielä kauempana siitä varsinaisesta lääketieteestä kuin nuo sairaaloiden johtajat. Toki pieni määrä domain osaamista varmasti auttaa mutta vaatimusten pääpaino on kyllä täysin muualla kuin siinä että esim. kuinka hyvä kirurgi on.
Kun kerran hyvinvointialueiden ylimmät johtajan vakanssit täytetään puhtaasti puoluekirjojen perusteella, niin se sama kierre luonnollisesti jatkuu alemmilla johtamisen portailla, laimeten mennessä kohti lattiatasoa. Puoluekirjan perusteella valitut johtajat luonnollisesti pyrkivät suosimaan omiaan niin paljon kuin vain pystyvät. Sivulle ja alle pyritään samaan saman puoluekirjan omaavia ihmisiä, eikä niitä jotka olisivat tehtävään parhaimpia.
Järkikin sanoo, että tällä tavalla rakennettu hallintorakenne on hyvin kaukana optimaalisesta. Olen samaa mieltä siitä, että hyvinvointialueen johtajan ei tarvitse hirveästi tietää lattiatason tekemisestä. Mutta hänen alaisillaan ja erityisesti alaisten alaisilla täytyy jo olla käsitystä tai muussa tapauksessa johdon päätöksenteko perustuu puhtaaseen intuitioon.
Ps. HUS:n toimintaa kritisoivassa artikkelissa mainittiin, ettei lattiatason tekijöitä edes haluta kuulla päätöksenteossa. Yleensä sellaiset johtajat, jotka eivät osaa omaa hommaansa, kieltäytyvät keskustelemasta lattiatason kanssa koska keskustellessa paljastuisi johtajien oma osaamattomuus.
Nyt vähän menee kyllä ohi tuo puoluekirjakohta. Pääosin kärkihakijat oli todella kovia ammattilaisia ja kilpailu oli todella kovaa. Pari ykköstason kärkihakijaa myös valittiin kahdenkin eri hyvinvointialueen johtajiksi, vaikka poliittiset voimasuhteet ei näillä ihan samanlaiset olleetkaan - ja tekivät sitten itse valinnan minkä paikan ottivat vastaan.Kun kerran hyvinvointialueiden ylimmät johtajan vakanssit täytetään puhtaasti puoluekirjojen perusteella, niin se sama kierre luonnollisesti jatkuu alemmilla johtamisen portailla, laimeten mennessä kohti lattiatasoa. Puoluekirjan perusteella valitut johtajat luonnollisesti pyrkivät suosimaan omiaan niin paljon kuin vain pystyvät. Sivulle ja alle pyritään samaan saman puoluekirjan omaavia ihmisiä, eikä niitä jotka olisivat tehtävään parhaimpia.
Järkikin sanoo, että tällä tavalla rakennettu hallintorakenne on hyvin kaukana optimaalisesta. Olen samaa mieltä siitä, että hyvinvointialueen johtajan ei tarvitse hirveästi tietää lattiatason tekemisestä. Mutta hänen alaisillaan ja erityisesti alaisten alaisilla täytyy jo olla käsitystä tai muussa tapauksessa johdon päätöksenteko perustuu puhtaaseen intuitioon.
Ps. HUS:n toimintaa kritisoivassa artikkelissa mainittiin, ettei lattiatason tekijöitä edes haluta kuulla päätöksenteossa. Yleensä sellaiset johtajat, jotka eivät osaa omaa hommaansa, kieltäytyvät keskustelemasta lattiatason kanssa koska keskustellessa paljastuisi johtajien oma osaamattomuus.
Tarjolla mieltä kiihottavaa klikkiotsikkoa?Jos kärsit matalasta verenpaineesta niin kannattaa lukea tämä. Nykypolitiikka ja seuraukset.
Maksueunukkien Suomi
Marinilta kysytään piratismirikosten maksimirangaistusten nostamisesta. Asia jota todennäköisesti 90% kansasta vastustaa, mutta jota Flow-festareilla häntä silmät kiiltäen tuijottavat artistit ja musiikkialan ihmiset vaativat. Marin ei vastaa kysymykseen suoraan vaan vetää populistisen "rangaistuksia pitäisi ylipäätään koventaa" heiton. Pisteet kotiin ennen vaaleja ja vaikea "voit vain hävitä vastaamalla"-kysymys väistetty.Panelisteilta kysyttiin, tulisiko piratismirikosten maksimirangaistukset nostaa Suomessa samalle tasolle kuin Ruotsissa ja Tanskassa.
Marin ei vastannut tähän suoraan, mutta kommentoi yleisemmin rangaistusten tasoa.
– Olisin valmis nostamaan rikoslain rangaistusasteikkoa ylipäänsä. Suomessa on aika lievät rangaistukset, Marin sanoi.
Varmaan veronkierrossa. Se taitaa olla sosialistin mielestä kaikkein vakavin rikos.Missähän rikostyypeissä kovempia rangaistuksia demareiden mielestä sitten tarvitaan, ellei näissä alhaisissa henkeen ja terveyteen kohdistuvissa raiskausrikoksissa, Meri kysyy
Ylinopeus ja ylipäänsä autolla ajaminen on kyllä hyvin lähellä tuota.Varmaan veronkierrossa. Se taitaa olla sosialistin mielestä kaikkein vakavin rikos.
Suhteutetaan se siihen, että pelkästään Helsingissä on kuitenkin kolme ja puolisataatuhatta asuntokuntaa (ruokakuntia on enemmän, koska alivuokralais- ja soluasumisessa yhdessä asuntokunnassa on useita ruokakuntia), joista puolet on sinkkutalouksia.Asuminen | Helsingissä asuu tuhansia koulutettuja ihmisiä, joiden palkka ei riitä elämiseen – Tältä näyttää ilmiö, joka on hiipinyt kalliiseen pääkaupunkiin
Monen matalapalkka-alan tulotaso ei ole viime vuosina pysynyt kohoavien elinkustannusten perässä, sanoo SAK:n sosiaaliasioiden päällikkö Pirjo Väänänen.www.hs.fi
Aika surullinen tilanne, jos pääkaupunkiseutu pyörii noin paljon Kelan subventointien varassa. Kun sitähän nuo työssäkäyvien asumistuet käytännössä on. Ilman niitä firmat ja kunnalliset palvelut joutuisivat maksamaan sen verran rahaa että sillä elää, tai väki katoaisi halvempiin kuntiin. Toisaalta se myös voisi vaikuttaa siihen, että mihin firmat pistävät isoja konttoreita pystyyn.
Näyttää vahvasti liittyvän siihen että turvapaikanhakijat ei viihdy helsingin ulkopuolella.Entäpä vaikuttaako melkein 70 000 ihmistä ketkä eivät maksa lainkaan veroja?
Tämäkin vuodelta 2018. Kyllä me ollaan menetetty tää peli.
Työllisiäkin taisi olla luokkaa 300-350 tuhatta (joku lukuharha korona-ajalta).Suhteutetaan se siihen, että pelkästään Helsingissä on kuitenkin kolme ja puolisataatuhatta asuntokuntaa (ruokakuntia on enemmän, koska alivuokralais- ja soluasumisessa yhdessä asuntokunnassa on useita ruokakuntia), joista puolet on sinkkutalouksia.
Siihen nähden kymmenentuhatta työssäkäyvää asumistukea saavaa ruokakuntaa ei sitten enää olekaan mikään suuri osuus.
Perustulo ilman kaupunkilisiä tekisi ihmeitä.Ei kaikkien ole pakko asua helsingissä, varsinkaan keskustassa. Pitäisi hajauttaa tuota asumista laajemmalle alueelle. Yksi mitä voisi tutkia on että hyväksyttyjä asumismenoja leikataan yläpäässä ja nostetaan alapäässä. Tämä tukisi muualla asumista.
Suhteutetaan se siihen, että pelkästään Helsingissä on kuitenkin kolme ja puolisataatuhatta asuntokuntaa (ruokakuntia on enemmän, koska alivuokralais- ja soluasumisessa yhdessä asuntokunnassa on useita ruokakuntia), joista puolet on sinkkutalouksia.
Siihen nähden kymmenentuhatta työssäkäyvää asumistukea saavaa ruokakuntaa ei sitten enää olekaan mikään suuri osuus.
Menee opiskelijat mukaan lukien 2,2 miljardia. Mutta tutkitusti asumistuki on edelleen yksi parhaimmin kohdistuvia ja tehokkaimpia etuuksia koko suomalaisessa etuusjärjestelmässä.Tuo siis on pelkästään Helsingin luku, koko pääkaupunkiseudulla on näemmä lähemmäs 20000 työssäkäyvää taloutta, jotka saa asumistukia. Olisko huono arvaus, että tuossa olisi jo 30000 työssäkäyvää, jotka saa asumistukia? Kyllähän semmoinen luku jo alkaa vääristää asunto- ja työmarkkinoita.
Ja kuten sanottiin, asumistukien saajia on muitakin. Nopean guuglauksen perusteella valtiolta menee yli kaksi miljardia muiden kuin opiskelijoiden asumistukiin vuodessa.
Mulla on konseptitason idea. En tiedä miten hyvin se on käytännössä toteutettavissa. Perustulo ei ole nähdäkseni toimiva ratkaisu. Meillä on esim työkyvyttömiä ja vammaisia, joita en halua jättää heitteille, toisaalta liian suurella perustulolla ihmiset jää kotiin nauttimaan siitä. Tarvitaan siis muutakin kuin perustulo.Isompi kysymys koskee kaikkia eurooppalaisia pääkaupunkeja (ja muita suurimpia kaupunkeja): Miten sovittaa yhteen kallis asuminen ja matalapalkka-alojen työvoiman tarve sekä heikko voima maksaa palkkaa (ts. pysyvänkin matalapalkka-aloina), erityisesti työvoimapulan aikoina?
Isompi kysymys koskee kaikkia eurooppalaisia pääkaupunkeja (ja muita suurimpia kaupunkeja): Miten sovittaa yhteen kallis asuminen ja matalapalkka-alojen työvoiman tarve sekä heikko voima maksaa palkkaa (ts. pysyvänkin matalapalkka-aloina), erityisesti työvoimapulan aikoina?
Varmaan osittain, ja sei kai ihan ok.Toisaalta, ilman subventiota suurissa kaupungeissa ei oltaisi töissä matalapalkka-aloilla. Jolloin toki lasku lankeaisi ennen pitkää näitä työllistäville firmoille, jotka sitten siirtäisivät kustannukset asiakkailleen, eli suurissa kaupungeissa asuville hyväpalkkaisille.
Eikös tämä tämä homma pyörikkään kysynnän ja tarjonnan mukaan? Mie luulin, että Helsingissä paskotaan kultaharkkoja. Siivoojillekki maksetaan kunnon palkkaa, eikä valtion tarvitse tukea asuntosijoittajia...Toisaalta, ilman subventiota suurissa kaupungeissa ei oltaisi töissä matalapalkka-aloilla. Jolloin toki lasku lankeaisi ennen pitkää näitä työllistäville firmoille, jotka sitten siirtäisivät kustannukset asiakkailleen, eli suurissa kaupungeissa asuville hyväpalkkaisille.
Eikös tämä tämä homma pyörikkään kysynnän ja tarjonnan mukaan? Mie luulin, että Helsingissä paskotaan kultaharkkoja. Siivoojillekki maksetaan kunnon palkkaa, eikä valtion tarvitse tukea asuntosijoittajia...
Pienennetään mielummin elämäntapatyöttömien tukia. Joko nuo muuttavat pois tai työllistyvät.Mulla on konseptitason idea. En tiedä miten hyvin se on käytännössä toteutettavissa. Perustulo ei ole nähdäkseni toimiva ratkaisu. Meillä on esim työkyvyttömiä ja vammaisia, joita en halua jättää heitteille, toisaalta liian suurella perustulolla ihmiset jää kotiin nauttimaan siitä. Tarvitaan siis muutakin kuin perustulo.
Nostetaan palkkoja ja hintoja helsingissä. Tuetaan vähemmän hesassa asumista pienentämällä eroja tukien maksussa asuinpaikasta riippuen.
Koko työllisyysjärjestelmä tartteis puhdistusta.Pienennetään mielummin elämäntapatyöttömien tukia. Joko nuo muuttavat pois tai työllistyvät.
Kaikkia tukia pitäisi leikata työttömiltä, esim. 40%/2v aikana. Tuossa jää aikaa työllistyä tai muuttaa halvemmalle paikkakunnalle jos työnteko ei kiinnosta.Koko työllisyysjärjestelmä tartteis puhdistusta.
Ensin pitäis oikeasti rajata ulkopuolelle ne jotka eivät pysty tekemään samalla tavalla työtä kuin ns. normaalit ihmiset.
Eli sairaat pois työttömyystilastoista.
Myös ansiosidonnaisilla lomaa ottavia voitas myös pitää ihan normaaleina työnhakijoina.
Ja pelkästään työttömyystukien pienennys ei auta kun hieman, kun suurin osa elämäntapatyöttömistä vetää sitä toimeentulotukea.
Ja jos toimeentulotukea rajoitetaan, niin se myös pistää joitain yksinhuoltajia ja vastaavassa tilanteessa olevia ahtaammalle.
Onpas kylmää luettavaa. Et kai oikeasti ajattele noin?Kaikkia tukia pitäisi leikata työttömiltä, esim. 40%/2v aikana. Tuossa jää aikaa työllistyä tai muuttaa halvemmalle paikkakunnalle jos työnteko ei kiinnosta.
Mikä oikeus elämäntapatyöttömällä on asua suomen kalleimmilla alueilla? Nostavat turhaan asumisen hintaa.Onpas kylmää luettavaa. Et kai oikeasti ajattele noin?
Ensinnäkin tuet tippuu ja/tai poistuu kokonaan jos ei aktiivisesti hae töitä. Ei niitä huvikseen makseta. Toisekseen osoittaa kylmyyttä vähäosaisten sättiminen.Mikä oikeus elämäntapatyöttömällä on asua suomen kalleimmilla alueilla? Nostavat turhaan asumisen hintaa.
40 % leikkaus kaikkiin tukiin tarkoittaa, että tukien varassa elävä ei pysty maksamaan vuokraa. Tällöin joutuu muuttamaan kadulle.Kaikkia tukia pitäisi leikata työttömiltä, esim. 40%/2v aikana. Tuossa jää aikaa työllistyä tai muuttaa halvemmalle paikkakunnalle jos työnteko ei kiinnosta.
Hesarin artikkelissa sosiaalialan työntekijöistä ehdotettiin tukien nostamista pk-seudulla. Tuo nostaisi entisestään asumisen hintaa ja yhteiskunnan kustannuksia.
En säti vähäosaisia.Ensinnäkin tuet tippuu ja/tai poistuu kokonaan jos ei aktiivisesti hae töitä. Ei niitä huvikseen makseta. Toisekseen osoittaa kylmyyttä vähäosaisten sättiminen.
Nyt helsingissä yksinasuva saa ~1250e tukia, tuosta jäisi 750e käteen, halvimmat vuokrat on luokkaa 250e. Tuossahan jää vielä 500e käyttörahaakin.40 % leikkaus kaikkiin tukiin tarkoittaa, että tukien varassa elävä ei pysty maksamaan vuokraa. Tällöin joutuu muuttamaan kadulle.
Sinänsä varmaan työllisyyttä edistävä toimi, mutta miksei samantien leikata kaikki tuet ja jätetään vaikka 100e/kk niin saa ruokaa siellä kadulla asuessaan. Vielä tehokkaampi toimi.
Sit jos realistisesti ajatellaan, niin automaation lisääntyessä yhä enemmän yhteiskunnan ydintoimintoja voidaan automatisoida ja työnteosta tulee kokoajan enemmän vain lisätienesti. Kun postinjakajan, rekkakuskin, kaupan kassan, graafikon ja koodarin työt on automatisoitu 2030 luvulla, mihin töihin ilman koulutusta oleva henkilö menee? Perustulo on ainot realistinen vaihtoehto ajassa jossa elämme.
Tukien korottamisessa ei ole järkeä koska se lisää kannustinloukkuja. Tilanne on jo nyt sellainen että kotona makaamalla käteen voi saada saman kuin perus duunari.No nämä tukien leikkaamiset ovat olleet eräiden kirjoittajien märkä päiväuni jo muroajoista lähtien. Ja koskaan ei olla mitään radikaalia leikkausta nähty. Päinvastoin, juuri hetki sitten uutisointii, kuinka työttömyystukiin suunnitellaan indeksikorotusta.
Totta tietty että solukämpän saa halvalla. Nyt kuitenkin asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttaa kunta ja asumisen hinta, joten tuet vähenee jo nyt muuttaessa halvampaan asuntoon. Eli jos ajatellaan nykyisistä asumiskuluihin suhteutetuista tuista 40 % leikkaus tod näk jää alle vuokran.Nyt helsingissä yksinasuva saa ~1250e tukia, tuosta jäisi 750e käteen, halvimmat vuokrat on luokkaa 250e. Tuossahan jää vielä 500e käyttörahaakin.
Se nyt vaan on jakamaton perusoikeus asua suomen kalleimmilla alueilla, ja maksattaa se muilla! Ei tarvitse perusteluja.Mikä oikeus elämäntapatyöttömällä on asua suomen kalleimmilla alueilla? Nostavat turhaan asumisen hintaa.
Suomessa saa aina toimeentulon edellytyksen verran tukia.Ensinnäkin tuet tippuu ja/tai poistuu kokonaan jos ei aktiivisesti hae töitä. Ei niitä huvikseen makseta. Toisekseen osoittaa kylmyyttä vähäosaisten sättiminen.
(30.12.2002/1294)
Edellä 1 ja 3 momentissa tarkoitettu alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana.
Todentotta, tarkoitin työttömyystukea.Suomessa saa aina toimeentulon edellytyksen verran tukia.
Laki toimeentulotuesta 1412/1997 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Ensinnäkin tuet tippuu ja/tai poistuu kokonaan jos ei aktiivisesti hae töitä. Ei niitä huvikseen makseta. Toisekseen osoittaa kylmyyttä vähäosaisten sättiminen.