• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Saattaa hyvin olla että nykyinen kokoonpano ei ole enää mahdollinen seuraavissa eduskuntavaaleissa mikäli enemmistöhallitusta haluttaisiin kasata.
Keskusta on kyllä tällä vaalikaudella huomannut, että vihreiden kanssa ei kannata samassa hallituksessa istua, joten nykyisen hallituksen jatkaminen on siinäkin mielessä mahdotonta. Ainiin ja tottakai puhutaan taas käytännöstä, ettei tahalliset väärinymmärtäjät pääse teorialla vänkäämään.
 
Keskusta on kyllä tällä vaalikaudella huomannut, että vihreiden kanssa ei kannata samassa hallituksessa istua, joten nykyisen hallituksen jatkaminen on siinäkin mielessä mahdotonta. Ainiin ja tottakai puhutaan taas käytännöstä, ettei tahalliset väärinymmärtäjät pääse teorialla vänkäämään.

Kysymys taitaa olla, että maakuntavaalien jälkeen, kun maakuntauudistus on käytännössä sementoitu niin mikä asia keskustaa pitäisi hallituksessa.
 
Kysymys taitaa olla, että maakuntavaalien jälkeen, kun maakuntauudistus on käytännössä sementoitu niin mikä asia keskustaa pitäisi hallituksessa.
Peliliike olisi tietty kaataa hallitus ja nostaa sillä omaa kannatusta, mutta taitaa se audin takapenkki olla sen verran herkullinen paikka nykyministereille, etten siihen jaksa oikein uskoa. Iso osa tuosta kannatuksen noususta tapahtuisi todennäköisesti persujen leiristä.
 
Kysymys taitaa olla, että maakuntavaalien jälkeen, kun maakuntauudistus on käytännössä sementoitu niin mikä asia keskustaa pitäisi hallituksessa.
Niin tämäkin paska. Tuossa vaalikonetta tehdessä pisti taas miettimään miten tuollainen väliportaan instanssi valtion taloutta tukee. Muutamat hyvävelivirat lisää ja kansan äänestämille edustajille vähän kampaviineriä ja kokouspalkkioita.

Tuossa ois pitänyt kunnat lakkauttaa kokonaan ja tehdä maakunta-alueelle keskushallinto.
 
Onko muuten niin, että aluevaaleissa koko alue on yhtä samaa vaalipiiriä ja ehdokkaat valitaan suhteellisella D’Hondtin menetelmällä kuten muissakin vaaleissa?

Minusta tämä kuulostaisi aika tyhmältä, koska aluevaaleissa luulisi olevan aika paljon merkitystä, että mistä kunnasta kukin ehdokas tulee. Jos siis äänestän vaikkapa pikkukunnan ehdokasta A, mutta ääni meneekin suuren kunnan ehdokkaan B hyväksi, niin ei toi kovin reilulta kuulosta vaikka kyseessä olisikin saman puolueen ehdokas. Mielestäni puolue on jopa vähemmän oleellinen asia kuin paikkakunta näissä vaaleissa...
 
Soten hinta se jatkaa kasvuaan. Nyt järjestellään jo ”palkkaharmoniaa”.


”Suurinkaan esitetty summa, 434 miljoonaa, ei riitä, sanoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n vastaava sopimusasiantuntija ja sote-neuvottelija Minna Pirttijärvi.”

Onnea veronmaksajille.
 
Soten hinta se jatkaa kasvuaan. Nyt järjestellään jo ”palkkaharmoniaa”.


”Suurinkaan esitetty summa, 434 miljoonaa, ei riitä, sanoo Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n vastaava sopimusasiantuntija ja sote-neuvottelija Minna Pirttijärvi.”

Onnea veronmaksajille.
Pidän kummallisena poliitikkojen ja Markku Jalosen (KT:n pitkäaikainen työmarkkinajohtaja) hurskaita toiveita, että työntekijät suostuisivat palkkojen mediaaniin. Jos on oikeus (kuten on) saada samasta työstä samalla työnantajalla sitä palkkaa, jota jollekin jo maksetaan, niin totta kai näin tapahtuu, muu olisi typeryyttä. Muun luulotteleminen noinkin kokeneelta toimijalta kuin Jaloselta on jotain outoa peliä. Oikeuskäytäntö palkkaharmonisoinnista on täysin selvä, joten on erikoista, miksi tämä asia nyt tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä.
 
Pidän kummallisena poliitikkojen ja Markku Jalosen (KT:n pitkäaikainen työmarkkinajohtaja) hurskaita toiveita, että työntekijät suostuisivat palkkojen mediaaniin. Jos on oikeus (kuten on) saada samasta työstä samalla työnantajalla sitä palkkaa, jota jollekin jo maksetaan, niin totta kai näin tapahtuu, muu olisi typeryyttä. Muun luulotteleminen noinkin kokeneelta toimijalta kuin Jaloselta on jotain outoa peliä. Oikeuskäytäntö palkkaharmonisoinnista on täysin selvä, joten on erikoista, miksi tämä asia nyt tuntuu tulevan jotenkin yllätyksenä.
Juu, eihän tämä uusi asia ole, ja selittää osittain hieman sitä miksi puheet sotesta kustannuksia säästävänä rakenteena (jota sen alunperin piti olla) on pikkuhiljaa haudattu.


Hämmästyttävän vähän tästä on kuitenkin keskusteltu, varsinkin kun kyseessä on merkittävä veronmaksajien kukkarolle lopulta päätyvä kuluerä.

"tasauksen kustannukset asettunevat satojen miljoonien eurojen ja noin miljardin euron välille.
”Eihän kukaan pysty vielä tarkkaan arvioimaan palkkojen harmonisoinnin hintaa, mutta yhteensovittamista riittää ja rahaa menee”, Nybondas-Kangas sanoo."

Mielenkiintoista myöskin kuinka julkisella sektorilla ei tunnuta pystyvän laskemaan kustannuksia useinkaan edes sinne päin. Noh, tuollaistahan se on kun ei pelaa "omilla rahoillaan" ja aina voi ilmeisesti veroja nostaa jatulee vastaan "yllätyksiä".

Näin pieni ihminen toki kuvittelisi että uudistusten kustannuksista olisi kuitenkin tietoa, varsinkin jos noilla uudistuksilla on ollut tarkoitus säästää alunperin. Toki eipä kukaan tuota säästöargumenttia enää usko, tässä rakennetaan lisää hillotolppia politikoille, ja vaikutus itse tuotetetun palvelun laatuun on sitten suuri kysymysmerkki (ja todennäköisesti negatiivinen).

Muutenkin tuo palkkojen harmonisointi on mielenkiintoinen teema. Yritetään maalailla kuvaa, että harmonisoinnin olevan pakollinen käytäntö kaikilla aloilla. Näin ei tosiaankaan ole yksityisellä sektorilla, koska työtehtävät, osaaminen ja työntekijät ovat yksilöllisiä. Palkat voidaan tasapäistää vain, jos tehtävät, osaaminen ja ahkeruus ovat täsmälleen samanlaiset. Lähinnä tulee mieleen että miksi edes yrittäisi tehdä töitään julkisella sektorilla kunnolla, kun se raha ilmeisesti paukkuu samoissa määrin tilille, olet täysi sluiba ja kädetön tai otat tekemisesi vakavasti ja ahkeroit sekä kehität osaamistasi.

Tuossa Hesarin artikkelissa on melko mielenkiintoista kommentointia aiheesta, lainaan yhden alla:

"Palkkojen hienosti sanottu harmonisointi oli lähes järkyttävä episodi.
Henkilöstön palkkojen tason lähtökohta oli keskuskaupungin korkeampi palkkataso.
Varsinkin johtavissa tehtävissä olevat saivat yhdessä yössä merkittävät palkankorotukset!

Samapalkkaisuus ”samassa tehtävässä” ihan jees, mutta kun niitä tehtäviä ei jaettu, vaan rakennettiin toimeton varjo-organisaatio toimintaansa jatkavan toimikuvien rinnalle. Tämä on toistunut myös kaikissa kuntaliitoksissa. Oli talonväki ja liitostoimien piiat ja rengit oven pielessä samalla palkalla?

Sama kuvio tulee toistumaan potenssiin korotettuna aluehallinnossa, mikään voima ei sitä kehitystä voi estää.
Karmeinta se on niille kunnille jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin. Ne vain menettävät ja saavat lisäksi kiinteistöjen ja laitteiden kustannukset vaivoikseen. "
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on siis ainakin peruspalkkojen harmonisoinnista. Henkilökohtaiset lisät ja työn vaativuudet ovat sitten erikseen. Mutta on noissa peruspalkoissakin sairaanhoitopiirikohtaisia eroja, aika isojakin (n.10 % luokkaa ainakin.)
 
Juu, eihän tämä uusi asia ole, ja selittää osittain hieman sitä miksi puheet sotesta kustannuksia säästävänä rakenteena (jota sen alunperin piti olla) on pikkuhiljaa haudattu.


Hämmästyttävän vähän tästä on kuitenkin keskusteltu, varsinkin kun kyseessä on merkittävä veronmaksajien kukkarolle lopulta päätyvä kuluerä.

Tuo on kyllä järkyttävää, kun sotemenojen jatkuvan kasvun pysäyttäminen oli alun perin soteuudistuksen kantavia perusteluita. Jo ennen tätä palkkaharmonia-asiaa oli tiedossa kuinka nykyinen uudistus tulee lisäämään menoja yli neljä miljardia ja kulujen lisääntymisen taittuminen nähtäisiin 10 vuoden kuluttua. Uskon kyllä kulujen nousuun mutta kymmenen vuoden päähän asetettu tavoite on yhtä tyhjän kanssa. Vielä 2017 tavoitteena oli säästää kolme miljardia. Ei meillä ole varaa tällaiseen.
 
Soten kustannuskiima oli kuumimmillaan silloin kun yritettiin myydä sitä yritysten kermankuorintakuviota. Sitä olisi ollut vielä aika paljon vaikeampi kaupitella, jos olisi tunnustettu, että ei tämä halvemmaksi tule kun vaikeat potilaat olisivat joka tapauksessa kaatuneet julkisen puolen riesaksi.
 
Sama kuvio tulee toistumaan potenssiin korotettuna aluehallinnossa, mikään voima ei sitä kehitystä voi estää.
Karmeinta se on niille kunnille jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin. Ne vain menettävät ja saavat lisäksi kiinteistöjen ja laitteiden kustannukset vaivoikseen. "
EK:n taulukoiden mukaan Suomen kokonaisveroaste vs BKT on OECD-maiden viidenneksi suurin Ranskan, Tanskan, Belgian ja Ruotsin jälkeen.

Vastaavasti Suomen julkisen sektorin menot vs BKT ovat EU:n suurimmat Ranskan jälkeen.

Eiköhän me poijjaat oteta paalupaikka kummassakin vertailussa, jahka Sote ja palkkaharmonisoinnit on saatu runnottua läpi.

 
Muistatteko kun muutama viikko takaperin oli juttua siitä miten Kiuru onnistui esiintymään positiivisesti kerrankin ministerinä jonka hommana on koronatoimet?
No se ei kyllä kestänyt kauan ja nyt taas STM menossa perse edellä puuhun tuossa kouluetäopetus hommassa.

Tulee lievä "No Pena sen keksi siinä ihan viime metreillä ja veti ässän hihasta..."-fiilis taas vaihteeksi
 
EK:n taulukoiden mukaan Suomen kokonaisveroaste vs BKT on OECD-maiden viidenneksi suurin Ranskan, Tanskan, Belgian ja Ruotsin jälkeen.

Vastaavasti Suomen julkisen sektorin menot vs BKT ovat EU:n suurimmat Ranskan jälkeen.

Eiköhän me poijjaat oteta paalupaikka kummassakin vertailussa, jahka Sote ja palkkaharmonisoinnit on saatu runnottua läpi.


Rahaa menee julkisella, mutta ei terveydenhuoltoon erityisemmin. Sitä ei kannata syyttää kuluista.

'Vuonna 2019 Suomen terveydenhuollon menot olivat 22,0 miljardia euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna terveydenhuollon menot kasvoivat reaalisesti 3,0 prosenttia. Asukasta kohden menot olivat 3 983 euroa.

Terveydenhuollon menojen suhde bruttokansantuotteeseen kasvoi edellisvuodesta 0,2 prosenttiyksikköä, ollen 9,2 prosenttia vuonna 2019.

Kasvua oli etenkin avohoidon reseptilääkkeiden (+10,1 %), perusterveydenhuollon(+4,5 %) sekä ikääntyneiden ja vammaisten pitkäaikais- ja kotihoidon (+4,2 %) menoissa."


Screenshot_20220106-204654.jpg



 
Ei baareja varmaan haluta rajoittaa ettei ihmiset pahastu juuri vaalien alla.
Niitähän on jo rajoitettu pahasti ja käytännössä pakotettu yökerhot taas kiinni. Lisäksi hesari ainakin oli kuullut lähteistään, että täyssulkua ollaan jälleen tuomassa takaisin.

Olihan ne kokonaiset 2 prossaa tartunnoista niin vakava juttu, että yrittäjiä ja ravintolatyöntekijöitä pitää kurittaa taas kunnolla jämpti on.
 
2000 ollut kulut 13,7 mrd €. "Nykyrahassa" laskurin mukaan 19mrd € eli jos vuotta 2019 katsoo. Tällöin terveydenhoidon kulut ovat nousseet 19->22mrd€ eli 3mrd€ 19 vuodessa. 15%. Ei nyt mikään mahdoton, kun miettii uusia lääkkeitä, laitteita, hoitoja jne.

 
Ylen uusin kannatuskysely, kokoomus pitää kärkeä, SDP kiilasi kakkoseksi. Muuten melko samat asetelmat.
 
Kannatuskyselyssä kokoomus tippunut 1,2% ja muut kasvanut 1,3%, kokoomuksesta siirrytty äänestämään vkk:ta? ;)
 
Voisko Chilessä olla myös halvemmat elinkustannukset ja matalammat palkat, jolloin about kaikkeen menee rahaa vähemmän? Oletko käynyt joskus turistina ulkomailla, ja ihmetellyt, että miten näin pienellä määrällä rahaa saa näin paljon asioita ostettua?
 
Voisko Chilessä olla myös halvemmat elinkustannukset ja matalammat palkat, jolloin about kaikkeen menee rahaa vähemmän? Oletko käynyt joskus turistina ulkomailla, ja ihmetellyt, että miten näin pienellä määrällä rahaa saa näin paljon asioita ostettua?

Toki maiden välinen elinkustannusero selittäisi osan rahamääräisestä terveydenhoitokustannusten erosta, jos sekä Suomen että Chilen terveydenhoito olisi samalla tasolla. Kuitenkin Chilessäkin pitää ostaa ulkomaisia tarvikkeita ja laitteita terveydenhoitoon. Näiden hinnat eivät riipu paikallisista elinkustannuksista. Täten Chile käyttää faktisesti vuosittain vähemmän rahaa terveydenhoitoon kuin Suomi, vaikka taulukossa onkin promilleyksikön BKT:sta isompi lukema. Vastaavasti Chilessä voi odottaa (olettaen sekä Suomen että Chilen olevan suunnilleen yhtä tehokkaasti järjestettynä) saavansa hivenen huonompaa (välillä tekijästä puoli tekijään yksi) terveydenhoitoa kuin Suomessa.

Vastasiko tämä kysymykseesi?
 
Ei niillä prosenttiyksiköillä makseta palkkoja, vaan rahalla. Ja rahaa Chilessä käytetään terveydenhoitoon noin puolet siitä, mitä Suomessa.
Kyllä niillä prosenttiyksiköillä maksetaan palkat. BKT kartuttaa valtion kassaa ja valtion kassasta maksetaan jollain prosenttiosuudella terveydenhuollon kustannukset (esim. palkat).

Chilessä siis arvostetaan terveydenhuoltoa hieman enemmän kuin Suomessa, koska siellä käytetään BKTstä isommalla prosenttiosuudella rahaa terveydenhuoltoon, kuin täällä.
 
Kyllä niillä prosenttiyksiköillä maksetaan palkat. BKT kartuttaa valtion kassaa ja valtion kassasta maksetaan jollain prosenttiosuudella terveydenhuollon kustannukset (esim. palkat).

Chilessä siis arvostetaan terveydenhuoltoa hieman enemmän kuin Suomessa, koska siellä käytetään BKTstä isommalla prosenttiosuudella rahaa terveydenhuoltoon, kuin täällä.
Siis päättäjät arvostaa terveydenhuoltoa vähemmän täällä, koska uskallan veikata että jos kansalta kysyttäisiin, niin todennäköisesti julkiselta sektorilta haluttaisiin vähentää jonniijoutavia paperinpyörittäjiä sekä suojatyöpaikkoja, ja ohjata säästyneet rahat johonkin hyödyllisempään esim. terveydenhuoltoon. Olishan noita kohteita joita priorisoida, mutta kun ei uskalleta eikä osata.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Siis päättäjät arvostaa terveydenhuoltoa vähemmän täällä, koska uskallan veikata että jos kansalta kysyttäisiin, niin todennäköisesti julkiselta sektorilta haluttaisiin vähentää jonniijoutavia paperinpyörittäjiä sekä suojatyöpaikkoja, ja ohjata säästyneet rahat johonkin hyödyllisempään esim. terveydenhuoltoon. Olishan noita kohteita joita priorisoida, mutta kun ei uskalleta eikä osata.
Meiltähän juuri kysytään, ensi keskiviikosta alkaen.
Aluevaaleissa valittavat ensimmäiset aluevaltuutetut nimittäin tulevat ensimmäisinä määrittelemään merkittävällä tavalla miten hyvinvointialueella terveydenhuolto ja erityisesti sen hallinto tullaan järjestämään. Siitä seuraavat joutuvat kullakin hyvinvointialueella väkisinkin jatkamaan ensimmäisten valitsemaa latua.

En tosin ole kovin varma ymmärtävätkö ihmiset, miten merkittävistä vaaleista on kysymys. Näyttää nimittäin siltä, ettei moni ehdokaskaan ymmärrä.
 
Huomautus - foorumilla on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei toisista käyttäjistä
Meiltähän juuri kysytään, ensi keskiviikosta alkaen.
Aluevaaleissa valittavat ensimmäiset aluevaltuutetut nimittäin tulevat ensimmäisinä määrittelemään merkittävällä tavalla miten hyvinvointialueella terveydenhuolto ja erityisesti sen hallinto tullaan järjestämään. Siitä seuraavat joutuvat kullakin hyvinvointialueella väkisinkin jatkamaan ensimmäisten valitsemaa latua.

En tosin ole kovin varma ymmärtävätkö ihmiset, miten merkittävistä vaaleista on kysymys. Näyttää nimittäin siltä, ettei moni ehdokaskaan ymmärrä.
Mistä lähtien vaalilupaukset ja teot on kohdanneet toisensa varmuudella? Etkös sinä ollut yksi niistä jotka olivat sitä mieltä, että on ihan vaan hyvä, ettei äänestäjillä ole minkäänlaista kuluttajansuojaa?

Edit. Kyllä, sinähän se olit.
Screenshot_20220107-153522_Chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä lähtien vaalilupaukset ja teot on kohdanneet toisensa varmuudella? Etkös sinä ollut yksi niistä jotka olivat sitä mieltä, että on ihan vaan hyvä, ettei äänestäjillä ole minkäänlaista kuluttajansuojaa?
Äänestäjät kuitenkin osannevat arvioida, millä puolueilla on heidän intressiensä mukaista terveys-, talous- ja aluepolitiikkaa politiikkaa tarjolla.

Vaalilupauksilla taas ei tietenkään ole kuluttajansuojaa, äänestäjä kun ei edelleenkään ei ole kuluttaja tai asiakas, eikä poliitikko kauppias tai palveluntarjoaja. Koko termi on ylipäätään on politiikkaan väärä ja sen käyttäminen täysin harhaanjohtavaa edustuksellisen demokratian poliittisessa ympäristössä.

Mutta toki kaikki puolueetkin tykkää sitä käyttää ollessaan vuorollaan oppositiossa.
 
Meiltähän juuri kysytään, ensi keskiviikosta alkaen.
Aluevaaleissa valittavat ensimmäiset aluevaltuutetut nimittäin tulevat ensimmäisinä määrittelemään merkittävällä tavalla miten hyvinvointialueella terveydenhuolto ja erityisesti sen hallinto tullaan järjestämään. Siitä seuraavat joutuvat kullakin hyvinvointialueella väkisinkin jatkamaan ensimmäisten valitsemaa latua.

En tosin ole kovin varma ymmärtävätkö ihmiset, miten merkittävistä vaaleista on kysymys. Näyttää nimittäin siltä, ettei moni ehdokaskaan ymmärrä.
Nyt tuon muuten sisäistin vasta itsekkin kun selitit sen noin. Nosti kummasti äänestysintoa vaikka alkuun mietin että näillä vaaleilla nyt ei olisi niin väliä.
 
Äänestäjät kuitenkin osannevat arvioida, millä puolueilla on heidän intressiensä mukaista terveys-, talous- ja aluepolitiikkaa politiikkaa tarjolla.

Vaalilupauksilla taas ei tietenkään ole kuluttajansuojaa, äänestäjä kun ei edelleenkään ei ole kuluttaja tai asiakas, eikä poliitikko kauppias tai palveluntarjoaja. Koko termi on ylipäätään on politiikkaan väärä ja sen käyttäminen täysin harhaanjohtavaa edustuksellisen demokratian poliittisessa ympäristössä.

Mutta toki kaikki puolueetkin tykkää sitä käyttää ollessaan vuorollaan oppositiossa.
Kuten varmaan esim. keskustan äänestäjät osasivat arvioida, että tässä nyt äänestetään puoluetta hallitukseen, joka on hyvin vihamielinen perinteisiä keskustan äänestäjiä kohtaan.:smoke:

Kuluttajansuoja on oikein hyvä sana politiikkaan, vaikket sinä henkilökohtaisesti siitä satukaan pitämään. Ehdokas on myyjä, joka myy itseään äänestäjilleen, ja sitoutuu tiettyihin asioihin joiden perusteella tulee mahdollisesti valituksi. Jos prismastakin myydään sulle uusi imuri paketissa, niin eihän se nyt sovi että sieltä tehosekoitin paljastuu. Jos näin käy niin kaupat voidaan purkaa. Sama pitäisi päteä politiikkaan niin loppuisi se saatanan vatulointi. Muutenkin huvittavaa kannustaa äänestämään, kun asenne tuntuu olevan että vaalilupaukset on tehty rikottaviksi.
 
Valtakunnassa olisi hyvä olla mahdollisuus ilmaista tyytymättömyytensä äänestämäänsä ehdokkaaseen (mitenkään erittelemättä, ketä äänesti). Jos tyytymättömiä olisi paljon, sanotaan yli kolmannes äänestäneistä, olisi tämä eduskunnalle (tai kunnanvaltuustolle) epäluottamuslause valtiovallan omaavalta taholta, jonka perusteella pitäisi järjestää uudet vaalit.
 
Kohtuullisen naiivisti ajateltu lausahdus tuollainen. Suomi ei pysty edes oman alueensa sisällä päättämään täysin vapaasti. Kokeilisimmeko vaikkapa ydinohjuksen valmistamista? Tai jotain muuta ei-niin-kivaa?

Meillä ei edes kaupasta saa ostettua mitään, jos USA:ssa joku päättää että Suomi tiputetaan SWIFTistä. Sekö on sitä sinun "saamme päättää kaikesta" ? Kyllä Suomi on hyvin riippuvainen kaikesta ympärillämme olevasta.

Jos nyt kuitenkin muistetaan, että keskustelun aihe on se, miten yhteiskunta pitäisi rakentaa. Voihan siihen kuulua ydinaseen valmistaminenkin, mutta en näe mitään syytä viedä keskustelua siihen suuntaan.

Eli tukeudut siihen että oli kivaa joskus, pakko olla kivaa tulevaisuudessakin? Kyseistä työtä kun ei tehdä pitkään enää Suomessa, tosin paperiteollisuudella on Suomessa yksi ero moniin maihin verrattuna - meillä on raaka-ainetta sille. Kaikkialla sitä ei ole saatavissa samoissa määrin (joskin tämäkin etu on katoamassa).

En ole sanonut tai tarkoittanut noin. Kyseessä oli vastine siihen, että halusit laskea palkkoja kunnes yritystoiminta on kannattavaa. Tällöinhän työntekijä kantaa kaiken yritysriskin. Jostain syystä työntekijälle ei kuitenkaan tästä riskin kantamisesta kuulukaan voittoja. Pitäisi päättää, halutaanko sitä yritysriskiä jakaa vai ei ja ymmärtää, että yritysriskin mukana menee osa voitoista hyvinä aikoina - huonoina aikoina taas ei.

Mikä on sitten kohtuullisen elämän määritelmä. Tarvitseeko jokaisen ansaita kaikki oikeudet kuluttaa ja ostaa ties mitä, vaikka vihreään tapaan, maailman resursseja? Mikä arvo on ihmisellä, joka ei tuota mitään yhteiskunnalle? Edistää maapallon tuhoamista? Onko se tavoiteltavaa?

En näe mitenkään järkevänä lähteä vääntämään yksityiskohtaisesti kohtuullisen elämän määritelmää. Olen lähes varma, että kumpikin meistä ymmärtää, että se on jotakin enemmän kuin tarjoamasi ruoka ja yösija ja vähemmän kuin aiemmin kuvaamasi oikeus asua Helsingin keskustassa. Meidän ei tarvitse edes olla täsmälleen samaa mieltä siitä, mitä kohtuullinen elämä on, jotta voimme jatkaa keskustelua.

En suoraan sanottuna ymmärrä, mitä tekemistä kysymyksilläsi on tämän asian kanssa. Jos avaat asiaa, niin ehkä osaan vastata.

Ja tällaista ei saisi tapahtua, työnteon pitäisi aina olla se palkitsevampi ratkaisu. Sosiaaliturvan pitäisi olla murto-osa nykyisestä, jotta se olisi totta. Mikäli meillä sosiaaliturva on korkeampi kuin monessa Euroopan maassa palkka, on jossain menty pahasti pieleen.

Tästä olen samaa mieltä: Suomen nykyisessä sosiaaliturvassa on parantamisen varaa. Kannustinloukut yli sadan prosentin efektiivisillä veroasteilla ovat ehdottoman vaarallisia. Paljon parempi järjestelmä olisi maassa oleskeleville kansalaisille maksettava perustulo*, joka poistaisi kannustinloukut ja yksinkertaistaisi järjestelmää, jolloin voittajia eivät ole ne, jotka jaksavat tavata monimutkaisia sääntöjä.

*Tietyin varauksin, joiden yksityiskohdat ovat tässä kohtaa epäoleellisia.
 
Valtakunnassa olisi hyvä olla mahdollisuus ilmaista tyytymättömyytensä äänestämäänsä ehdokkaaseen (mitenkään erittelemättä, ketä äänesti). Jos tyytymättömiä olisi paljon, sanotaan yli kolmannes äänestäneistä, olisi tämä eduskunnalle (tai kunnanvaltuustolle) epäluottamuslause valtiovallan omaavalta taholta, jonka perusteella pitäisi järjestää uudet vaalit.
Eli vaalit järjestettäisiinkin sen jälkeen vuoden-parin välein.
Nykyjärjestelmässäkin vähänkin vaikeammat tai kipeämmät päätökset pitää kyetä tekemään ja panemaan toimeen ensimmäisen ja toisen vuoden aikana, koska viimeistään kolmannen vuoden puolivälissä (puolitoista vuotta vaaleihin) ollaan jo kykenemättömiä mihinkään.
Ehdottamasi järjestely tekisi mahdottomaksi esimerkiksi leikata enää ikinä mistään, koska välitön seuraus olisi mitä todennäköisimmin uudet vaalit.

Enemmän mahdollisuuksia aktiivisempaan politiikkaan toisi nykyistä pidemmät vaalikaudet. Samaan aikaan en itse oikein haluaisi sitäkään, koska siitä saattaisi seurata se, että sillä ”lisäajalla” aina uusi hallitus alkaisi kumoamaan edellisen päätöksiä ja vasta sitten ajamaan omiaan nykyisen kaltaisen aikaikkunan sisällä.
 
Enemmän mahdollisuuksia aktiivisempaan politiikkaan toisi nykyistä pidemmät vaalikaudet. Samaan aikaan en itse oikein haluaisi sitäkään, koska siitä saattaisi seurata se, että sillä ”lisäajalla” aina uusi hallitus alkaisi kumoamaan edellisen päätöksiä ja vasta sitten ajamaan omiaan nykyisen kaltaisen aikaikkunan sisällä.
Tai kaiken huippu olisi että uusi hallitus kumoaisi entisen päätöksiä heti alkuun ja pari vuotta siitä, toisi ne taas takaisin hieman eri nimellä. Sehän se vasta olisikin maailmanluokan sekoilua(En tietenkään viittaa aktiivimalliin millään tavalla).
 
Eli vaalit järjestettäisiinkin sen jälkeen vuoden-parin välein.
Nykyjärjestelmässäkin vähänkin vaikeammat tai kipeämmät päätökset pitää kyetä panemaan toimeen ensimmäisen ja toisen vuoden aikana, koska viimeistään kolmannen vuoden puolivälissä (puolitoista vuotta vaaleihin) ollaan jo kykenemättömiä mihinkään.
Ehdottamasi järjestely tekisi mahdottomaksi esimerkiksi leikata enää ikinä mistään, koska välitön seuraus olisi mitä todennäköisimmin uudet vaalit.

Enemmän mahdollisuuksia aktiivisempaan politiikkaan toisi nykyistä pidemmät vaalikaudet. Samaan aikaan en itse oikein haluaisi sitäkään, koska siitä saattaisi seurata se, että sillä ”lisäajalla” uusi hallitus alkaisi kumoamaan edellisen päätöksiä ja vasta sitten ajamaan omiaan nykyisen kaltaisen aikaikkuna sisällä.

Kansanvalta on kansanvaltaa niin hyvässä kuin pahassa. Ilmeisesti vastustat sitä, että kansa saisi itse päättää asioistaan, kun pidät pahana sitä, että eduskunnat ja hallitukset joutuisivat vaihtoon, jos eivät toimi kansan tahdon mukaisesti.

Lisäksi en henkilökohtaisesti usko, että kolmannes äänestäneistä jaksaisi käydä rekisteröimässä vastustuksensa vaikka sen voisi tehdä netissä.

Pidemmän tähtäimen toiminta olisi kyllä suotavaa edustajistolle. Yksi tapa järjestää tämä voisi olla se, että äänestetään myös hallituksesta, jossa kyseiset henkilöt sitten toimivat 20 vuotta putkeen. Viidennes hallituksesta voisi vaihtua kerralla. Jonkinlainen varahenkilöjärjestely tuohon tarvitaan myös ja mahdollisesti myös jonkinlainen sisäänajokausi edellisen toimijan mentoroidessa. Olisi hyvä, jos tätä kautta valitut eivät voisi tulla valituksi eduskuntaan ja toisinpäin. Nämä henkilöt saisivat puolestani jäädä eläkkeelle kautensa jälkeen ja eläke olisi luonnollisesti sopiva moninkerta alimman kymmenyksen tulotasosta.
 
Kuten varmaan esim. keskustan äänestäjät osasivat arvioida, että tässä nyt äänestetään puoluetta hallitukseen, joka on hyvin vihamielinen perinteisiä keskustan äänestäjiä kohtaan.:smoke:

Kuluttajansuoja on oikein hyvä sana politiikkaan, vaikket sinä henkilökohtaisesti siitä satukaan pitämään. Ehdokas on myyjä, joka myy itseään äänestäjilleen, ja sitoutuu tiettyihin asioihin joiden perusteella tulee mahdollisesti valituksi. Jos prismastakin myydään sulle uusi imuri paketissa, niin eihän se nyt sovi että sieltä tehosekoitin paljastuu. Jos näin käy niin kaupat voidaan purkaa. Sama pitäisi päteä politiikkaan niin loppuisi se saatanan vatulointi. Muutenkin huvittavaa kannustaa äänestämään, kun asenne tuntuu olevan että vaalilupaukset on tehty rikottaviksi.
Siellä on edelleenkin Edit. kahteenkymmeneenviiteen vuoteen keskustalaisin hallitusohjelma (onnistuivat hallitusneuvotteluissa hyvin), jota on myös noudatettu. Huolimatta siitä, että se onkin demarien vetämä.
Keskustan ongelma on, että eivät osaa viestiä sitä edes omilleen saati sitten muille. Jännä tosiaan, etteivät edes aluevaalien alla, vaikka se on yksi niistä merkittävistä saavutuksista: sementoida alueet ja hallinto, nostaa mm. työvoimavaltaisilla hoitoaloilla palkkaharmonisoinnin myötä maalaiskuntien ja seutukuntien palkat maakuntakaupunkien tasolle (vaikka asunnot edelleen halpoja), siirtää entistä enemmän rahaa pk-seudulta maakuntiin rahoitusmallilla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on edelleenkin kolmeenkymmeneen vuoteen keskustalaisin hallitusohjelma (onnistuivat hallitusneuvotteluissa hyvin), jota on myös noudatettu.
Keskustan ongelma on, että eivät osaa viestiä sitä edes omilleen saati sitten muille. Jännä tosiaan, etteivät edes aluevaalien alla, vaikka se on yksi niistä merkittävistä saavutuksista: sementoida alueet ja hallinto, nostaa mm. työvoimavaltaisilla hoitoaloilla palkkaharmonisoinnin myötä maalaiskuntien ja seutukuntien palkat maakuntakaupunkien tasolle (vaikka asunnot edelleen halpoja), siirtää entistä enemmän rahaa pk-seudulta maakuntiin rahoitusmallilla jne.
Mitäpä luulet että se auttaa, jos viikottain saa keskiverto keskustan äänestäjä lukea lehdestä, kuinka hallituksen mielestä maataloustuottaja on suoraan saatanasta seuraava ja metsien omistajilta pitäisi kieltää metsien käyttö? Vihreillä on aivan liian painavat salkut hallituksessa kannatukseen nähden, jota kautta saavat ylimääräistä näkyvyyttä ja se on se syy varmasti, mikä närästää.
 
Kansanvalta on kansanvaltaa niin hyvässä kuin pahassa. Ilmeisesti vastustat sitä, että kansa saisi itse päättää asioistaan, kun pidät pahana sitä, että eduskunnat ja hallitukset joutuisivat vaihtoon, jos eivät toimi kansan tahdon mukaisesti.

Lisäksi en henkilökohtaisesti usko, että kolmannes äänestäneistä jaksaisi käydä rekisteröimässä vastustuksensa vaikka sen voisi tehdä netissä.

Pidemmän tähtäimen toiminta olisi kyllä suotavaa edustajistolle. Yksi tapa järjestää tämä voisi olla se, että äänestetään myös hallituksesta, jossa kyseiset henkilöt sitten toimivat 20 vuotta putkeen. Viidennes hallituksesta voisi vaihtua kerralla. Jonkinlainen varahenkilöjärjestely tuohon tarvitaan myös ja mahdollisesti myös jonkinlainen sisäänajokausi edellisen toimijan mentoroidessa. Olisi hyvä, jos tätä kautta valitut eivät voisi tulla valituksi eduskuntaan ja toisinpäin. Nämä henkilöt saisivat puolestani jäädä eläkkeelle kautensa jälkeen ja eläke olisi luonnollisesti sopiva moninkerta alimman kymmenyksen tulotasosta.
Älä laita tai tulkitse ns. sanoja suuhuni, kiitos.
Toki en kannata suoraa kansanvaltaa. Omiin silmiini pohjoismainen edustuksellinen demokratia on sieltä toimivimmasta päästä. Tosin eri pohjoismailla on omat vahvuudet ja heikkoudet malleissaan ja kulttuureissaan, mutta jokainen pyrkii toteuttamaan ja myös toteuttaa kansanvaltaa.
 
Älä laita tai tulkitse ns. sanoja suuhuni, kiitos.
Toki en kannata suoraa kansanvaltaa. Omiin silmiini pohjoismainen edustuksellinen demokratia on sieltä toimivimmasta päästä. Tosin eri pohjoismailla on omat vahvuudet ja heikkoudet malleissaan ja kulttuureissaan, mutta jokainen pyrkii toteuttamaan ja myös toteuttaa kansanvaltaa.

Nähtävästi ihan oikein tulkitsin sanojasi, kun vielä toistat, että et kannata kansanvaltaa.
 
Älä laita tai tulkitse ns. sanoja suuhuni, kiitos.
Toki en kannata suoraa kansanvaltaa. Omiin silmiini pohjoismainen edustuksellinen demokratia on sieltä toimivimmasta päästä. Tosin eri pohjoismailla on eri vahvuudet malleissaan ja kulttuureissaan, mutta jokainen pyrkii toteuttamaan ja myös toteuttaa kansanvaltaa.
Aina on varaa parantaa. Nykyisen mallin toimimattomuudesta kertoo parhaiten se, että Suomessa on enemmistö oikeistolaisia, mutta täällä on vasemmistohallitus. Jotain mätää on silloin oltava systeemissä eikä sitä saa selittämällä muuksi.

Jos mulla olisi viisasten kivi, niin voisin heti antaa tyhjentävän vastauksen, mitä pitäisi muuttaa, että kansan tahto toteutuu. Ainakin eu:n toimivaltaa pitäisi rajoittaa kansallisissa kysymyksissä ja osaan päätöksistä mallia Sveitsin suorasta demokratiasta. Noilla päästäisiin jo hyvään alkuun. Vasemmistolle tuskin kelpaa koska joutuisivat monissa kysymyksissä vähemmistöön, mutta se olisi demokratiaa se.
 
Nykyisen mallin toimimattomuudesta kertoo parhaiten se, että Suomessa on enemmistö oikeistolaisia, mutta täällä on vasemmistohallitus. Jotain mätää on silloin oltava systeemissä eikä sitä saa selittämällä muuksi.

Sarjassa ”siis mitä vittua?”. Meillä on neljän vuoden välein eduskuntavaalit jotka määrää minkälainen hallitus meillä on. Jos enemmistö on oikeistolaisia ja lopputuloksena on vasemmistohallitus niin sitten oikeistolaisten pitäisi oppia äänestämään.
 
Nähtävästi ihan oikein tulkitsin sanojasi, kun vielä toistat, että et kannata kansanvaltaa.
Ei vaan väärin. Kannatan edustuksellisen demokratian mallin mukaista välillistä kansanvaltaa. Pääosin suomalaiseen tapaan, mutta joissain asioissa esim. Ruotsissa on onnistuttu paremmin, toisissa huonommin.
 
Sarjassa ”siis mitä vittua?”. Meillä on neljän vuoden välein eduskuntavaalit jotka määrää minkälainen hallitus meillä on. Jos enemmistö on oikeistolaisia ja lopputuloksena on vasemmistohallitus niin sitten oikeistolaisten pitäisi oppia äänestämään.
Jep, keskusta petti äänestäjänsä ja siitä tämä sekoilu johtuu. Ei tuo ole mikään salaisuus jos vähänkään on asioista perillä.
 
Huomautus - jätä olkiukkoilu pois
Ei vaan väärin. Kannatan edustuksellisen demokratian mallin mukaista välillistä kansanvaltaa. Pääosin suomalaiseen tapaan, mutta joissain asioissa esim. Ruotsissa on onnistuttu paremmin, toisissa huonommin.

Edelleen toistat, että et kannata kansanvaltaa. Jatkat vielä, että kannatat kansanvallan irvikuvaa. Vrt. kansandemokratiat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom