• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mitäs jäkeä olisi ollut sanoa mitään muuta tai jättää sanomatta?
Tämä on just se mun pointti. Eli sillä sanomisella ei ollut mitään merkitystä. Silti saa vähän väliä kuulla miten nettipersut pyrkii heittelemään sitä ilmoille.
Suoraan oppositioon ei oikein voi mennä, paitsi pahan tappion jälkeen. Muuten ollaan yleensä "valmiita hallitusvastuuseen".
Toki puolueen pitää pysyä niiden asioiden takana, joista on ollut puhe, kun on vaalityötä tehty. Siinä kun on riski, että äänestäjä muistaa, miksi antoi äänen tietylle puolueelle. Ja jos puolueen jäsenet kääntelevät takkiaan, kuin lippua tuulessa, niin ei sillä pitkälle pötkitä.
Tässä on toinen syy miksi persut ei vaan sinne hallitukseen voineet mennä. Olisivat joutuneet joustamaan kaikesta, koska vaihtoehtoja muilla oli, eikä persuille olisi tarvinnut tarjota oikein mitään. Vähän veikkaan että näin tapahtuikin niissä tunnusteluissa.

Eli oli vaan kuitti tuohon "muistaakseni persut oli valmiita hallitusvastuuseen" -kommenttiin. Ne puheet oli aivan pekkää jargonia, eikä niistä voi oikein päätellä persujen hallitushaluista mitään.
 
Tämä on just se mun pointti. Eli sillä sanomisella ei ollut mitään merkitystä. Silti saa vähän väliä kuulla miten nettipersut pyrkii heittelemään sitä ilmoille.
Suoraan oppositioon ei oikein voi mennä, paitsi pahan tappion jälkeen. Muuten ollaan yleensä "valmiita hallitusvastuuseen".

Tässä on toinen syy miksi persut ei vaan sinne hallitukseen voineet mennä. Olisivat joutuneet joustamaan kaikesta, koska vaihtoehtoja muilla oli, eikä persuille olisi tarvinnut tarjota oikein mitään. Vähän veikkaan että näin tapahtuikin niissä tunnusteluissa.

Eli oli vaan kuitti tuohon "muistaakseni persut oli valmiita hallitusvastuuseen" -kommenttiin. Ne puheet oli aivan pekkää jargonia, eikä niistä voi oikein päätellä persujen hallitushaluista mitään.

Miksi noita fiitter ym älämölöjä sitten otetaan todesta. Selkeästi kun joku huuutaa siellä "RASISTI", niin heti sontakärpäset pörräävät ympäriinsä, niin kuin olisi paskakasaa potkaissut.. Esim joku heitti siellä mitäänsanomattoman pinkfloyd läpän, niin jostain syystä siitä käytiin mölisemään ihan mahdottomasti.

Ainakin minusta oli hyvä, että asioista, joita oli luvattu, ei joustettu. Ei sillä ollut väliä, jos ei päässyt hallitukseen, kun vaihtoehtona olisi ollut koko homman vesittäminen. Ja tottakait pitää todeta, että voi mennä hallitukseen ja sitten vaikutetaan siellä, niin kuin on luvattu ja ne asiat ovat tärkeitä, joiden on luvattu olevan.

Jos suomalaiset on typeriä ja äänestävät liikaa kerta toisensa jälkeen puolueita, jotka ilman mitään syytä selkeästi tuhoavat Suomen (esim älyttömällä maahanmuuttopolitiikallaan), niin sen tuhon on sitten Suomi ansainnut.
 
Miksi noita fiitter ym älämölöjä sitten otetaan todesta. Selkeästi kun joku huuutaa siellä "RASISTI", niin heti sontakärpäset pörräävät ympäriinsä, niin kuin olisi paskakasaa potkaissut.. Esim joku heitti siellä mitäänsanomattoman pinkfloyd läpän, niin jostain syystä siitä käytiin mölisemään ihan mahdottomasti.
Tämä alkaa olemaan taas näitä maailman huonoimpia keskustelun siirtoja.
Totta vitussa huono käytös silti on huonoa käytöstä poliitikolta, vaikka välillä sitä poliittista jargoniakin tulee. Onhan se jo vähän säälittävää, että suurimman oppositiopuolueen johtajalla on prioriteettinä vittuilla jollekin nönnönnöö-palkinnon voittajalle jostain sukujuurista, kun tässä nyt on vähän isompiakin asioita menossa.
Oon monta kertaan persutriidissä sanonut, että ihan turha mussuttaa niistä "älämölöistä", jos jatkuvasti puolue antaa niihin aihetta. Ei se ole median vika jos jatkuvasti syöttää lapaan.
Ainakin minusta oli hyvä, että asioista, joita oli luvattu, ei joustettu. Ei sillä ollut väliä, jos ei päässyt hallitukseen, kun vaihtoehtona olisi ollut koko homman vesittäminen. Ja tottakait pitää todeta, että voi mennä hallitukseen ja sitten vaikutetaan siellä, niin kuin on luvattu ja ne asiat ovat tärkeitä, joiden on luvattu olevan.
En tiedä ketä on muuta väittänytkään. Se persujen oppositioon meneminen oli ihan realiteetti jo vaalituloksen varmistuttua. Alkuun se jopa tuntui toimivan kannatuksen kannalta hyvin. Saa nähdä sitten kuntavaaleissa, että missä mennään.
 
Voitko kertoa vaikka top kolme syyt, joiden takia kepu lähtisi nyt hallituksesta?
Ei ole lähdössä mihinkään.
Hallituksen holtiton rahanjako, EU:n yhteisvastuut ja tuon koko Kulmuni shown järjettömyys ilman että siinä olisi jotain taustalla. Tosin ei taida kepulla olla hyviä vaihtoehtoja tarjolla.
 
Kepulla taitaa nyt olla ongelma, kun halukkaita rahaministeriksi ei taida liiaksi olla.
Harvinainen siirtymä olisi sinällään. Liksa pienenee melkein kolme tonnia. Hommat raskaammat ja vaikeammat. Ja Vanhasen kohdalla presidenttihaaveet menee, jos ei tulisikaan onnistumista.
Tosin meissä suomalaisissa on sellainen perverssi puoli, että onnistuessaan sopivan nuukana rahaministerinä voi saada aivan valtaisan suosion presidentinvaaleihin.

Mutta kuten aiemmin kirjoitin, yleensä hyvin informoitu kepulähde piti Vanhasta ihan mahdollisena - tai ainakin uskoi, että hänet saadaan taivuteltua.
 
Kaikkonen, Pekkarinen ja Saarikko ei aio tavoitella valtiovarainministerin salkkua.
Kaikkonen nyt ei olisi juuri valtionvarainministeriksi sopinutkaan, kun taustalla on se vaalirahatuomio. Lapsen tulo onkin hyvä ja salonkikelpoinen syy kieltäytyä. Sinällään toki ironista, jos vastentahtoinen ”tuppeensahattu” Vanhanen hommaan hyppää.

Pekkarisen kohdalla ongelma on ilmiselvä. EU-parlamenttipaikasta ei kannata luopua, kun syksyn puheenjohtajavaalin jälkeen uusi puheenjohtaja saattaisi hypätä itse valtionvarainministeriksi (jos siis Kepun pj. vaihtuu). Sitten Maurille ei jäisi mitään (ellei sellaisen mahdollisen tilanteen puolesta sovittaisi ministerikierrätystä pienempään salkkuun).

Saarikolle pesti olisi iso riski ja osaaminen on (vielä) kysymysmerkki. Sotepuolella hän on osoittautunut taitavaksi, OKM:ssa saa näyttää taas parhaita taitojaan ja kasvaa kohti huippua. Olisi kuitenkin myös hankala Kulmunille, koska noustessaan valtionvarainministeriksi veisi aivan täysin varmasti syksyn pj-kisan.

Lintilä on myös Kulmunille hankala. Hänkin saattaisi innostua haastamaan pj-kisassa. Lisäksi Lintilä ilmaisi kiinnostuksensa ihan liian nopeasti. Silläkin on politiikassa merkitystä.
Toisaalta. Lintilälle hyppy takaisin valtionvarainministeriöön olisi esillä olevista nimistä kaikkein helpoin ja luontevin.

Sipilä ei taida olla halukas, ja toki olisi vaikea myös hallituskumppaneille. Siitä huolimatta, että hallitusneuvottelut hänen kanssaan toimivatkin. Mutta muille hallituspuolueille julkisuudenhallinta sillä Pekkarisen mainitsemalla ”korjaamme Sipilän virheitä” -tyylillä on muodostunut suosiota kasvattavaksi strategiaksi. Se loppuisi Sipilän nimitykseen. Kepulle siis Sipilä olisi aivan loistava vaihtoehto. Mutta eipä taida ukolla olla itsellään kiinnostusta.
(Muilta puolueilta asiaa ei silti tietysti kysytä. Kepu nimittää kenet haluaa.)

Vehviläiseenkään en usko. Pohjois-Karjalasta valtionvarainministeri nyt olisi Kepun sisäisessä tasapainottelussa yllätys. Lohestakin on jossain kirjoiteltu, mutta eiköhän siinä ole myös kysymys vain vaalipiiritasapainosta; eli pohjoinen valta pysyisi. En jaksa siihen uskoa.

Jokerikortti voisi olla Kurvinen. Mutta taitaa myös olla samantapainen riski Kulmunille kuin Saarikko. Lisäksi juuri valtionvarainministerin hommaan turhan räyhäkkä kaveri. Eikä hän oikein ole spekuloinneissakaan ollut esillä.

Lopulta uskon tuon oman lähteeni skenaarioon. Vanhanen on puhuttu ympäri. Kulmuni siirtyy puhemieheksi.
(Ehkä seuraavaksi parhaat kertoimet olisi sitten Lintilällä.)

Siinä olisi kyllä ironinen klangi: Kulmunille se soi aivan kuten aiemmin PM paikalta ulosheittämänsä, omaa demaripuoluettaan vielä johtava, varapuhemies Antti Rinne.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän mietin myös, että ei ole kyllä presidenttipeliin hyvä veto Vanhaselta ottaa pestiä vastaan, mutta...

Kukas meillä olikaan siinä hommassa ysärin laman aikaan? Jos vaan osaa vetää sitä hommaa sellaisella empaattisella otteella, että "valitettavasti tilanne on nyt tämä", niin se saattaisi olla vielä etukin.
Presidentinvaaleihin on kuitenkin vielä vuosia, joten talous ehtii kyllä tässä vielä elpyäkin. Sitten sitä voi käyttää myyntipuheena, että pystyy kyllä kriisitilanteessakin johtamaan.

Tällä hetkellä sinne ei nyt ole oikein vahvoja nimiä tulossa mukaan muutenkaan. Haavisto saattoi kusta omat mahdollisuutensa jo aiemmin, eikä demareilla ja kokoomuksella ole heittää sinne oikein ketään. Huhtasaaren tai Kyllösen mahdollisuuksista en viitsi edes sanoa mitään. Kai se väykkäkin siellä taas jonkun puolueen listoilla sitten on :D
 
Vaihtoehto 1)
Halla-aho sanoi olevansa valmis hallitukseen tietäen ettei sinne pääse -> poliittisten pisteiden keruuta
Vaihtoehto 2)
Halla-aho sanoi olevansa valmis hallitukseen kuvitellen sen olleen mahdollista -> Halla-aho on totaalisen kujalla

Veikkaan vaihtoehtoa 1.
No koska tarjolla ei ollut hyviä vaihtoehtoja, ei ps:n hallitus niin kaukaa haettua ole. Kepu nyt päätti vetää harakirit ja lähti tukemaan vasemmistovetoista hallitusta maakuntien toivossa, vaikka siellä oli vielä vähemmän yhteistä. Tuntuu menevän yhtä hyvin kuin viime kerralla.

Loppukin kannatus on mennyt, mutta miljoona maakuntaa ei ole pätkääkään lähempänä. Paremmin kepulla menisi PS kanssa. Ilmastokysymyksissäkin olisivat lähempänä toisiaan kuin nykykumppanien kanssa.
 
Vähän mietin myös, että ei ole kyllä presidenttipeliin hyvä veto Vanhaselta ottaa pestiä vastaan, mutta...

Kukas meillä olikaan siinä hommassa ysärin laman aikaan? Jos vaan osaa vetää sitä hommaa sellaisella empaattisella otteella, että "valitettavasti tilanne on nyt tämä", niin se saattaisi olla vielä etukin.
Presidentinvaaleihin on kuitenkin vielä vuosia, joten talous ehtii kyllä tässä vielä elpyäkin. Sitten sitä voi käyttää myyntipuheena, että pystyy kyllä kriisitilanteessakin johtamaan.

Eiköhän presidenttihaaveet saa ainakin unohtaa, jos menee vetäsemään nimensä EU-komission avoimeen shekkiin. Sopivasti alkaa sitten vuosien päästä paljastumaan se totuus, että ne rahat pitää jostain kaivaakin.
 
Eiköhän presidenttihaaveet saa ainakin unohtaa, jos menee vetäsemään nimensä EU-komission avoimeen shekkiin. Sopivasti alkaa sitten vuosien päästä paljastumaan se totuus, että ne rahat pitää jostain kaivaakin.
Heh. Eipä tuollaiset 1993-1995 perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa, Lipponen I hallituksen oikeusministeriä ja Lipponen II hallituksen valtionvarainministeriä, eli Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjointia hidastanut. Kenties edisti. Siinä kuitenkin liityttiin unioniin ja rahaliittoon. Eli tehtiin monta astetta kovemmat liikkeet vanhan perustuslain ja talousvelvoitteiden kannalta.
 
Heh. Eipä tuollaiset 1993-1995 perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa, Lipponen I hallituksen oikeusministeriä ja Lipponen II hallituksen valtionvarainministeriä, eli Sauli Niinistön presidentinvaalikampanjointia hidastanut. Kenties edisti. Siinä kuitenkin liityttiin unioniin ja rahaliittoon. Eli tehtiin monta astetta kovemmat liikkeet vanhan perustuslain ja talousvelvoitteiden kannalta.
No Salehan tuossa juuri kommentoikin, että ei hän tälläiseen liittoon liittynyt. Eli en mä nyt lähtisi näitä vertaamaan samana päivänäkään.
 
No Salehan tuossa juuri kommentoikin, että ei hän tälläiseen liittoon liittynyt. Eli en mä nyt lähtisi näitä vertaamaan samana päivänäkään.
Sanoo nyt, mitä sanoo. Mutta kyllä silloin jo oli heitä, jotka vastustivat ja vielä suurin piirtein samoin argumentein kuin tänä päivänäkin. Myös rahaunionin yhteydessä mahdollinen tuleva (sopimuksen vielä silloin kielletyksi tulkittu) yhteisvastuu ja ajatus siitä, että jonain päivänä Euroopassa on liittovaltio, oli jo silloin esillä. Vaikkei siihen juuri kukaan uskonutkaan. Sanoo hän nyt mitä hyvänsä, niin tietoa oli varsinkin kielitaitoisille tarjolla.
Toisaalta, Suomessa nyt on juhlittu suurina voittoina sitäkin, että onnistuttu neuvottelemaan, että saamme itse maksaa maanviljelijöille extratukiaisia eu-tukien lisäksi. Että mitä vaan voikin melkein sanoa.

Eurooppalainen projekti on yhä käynnissä, ja samoin liittovaltioprosessi, vaikka populismin nousun ja brexitin myötä nyt onkin jonkinlainen erätauko tai puoliaika menossa, niin siitä se taas sitten jatkuu. Sepä voi olla juuri nämä koronatukipaketit, jotka jatkon saavat aikaiseksi... ainakin, jos tukia, rahoituksia ja takauksia hallinnoidaan keskitetysti ja tarkoitussidonnaisesti, eikä päästetä maita itse jakamaan rahaa.

Kyllä se tiedettiin, mihin mukaan hypättiin. Ja onhan siitä paljon hyödytty.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoo nyt, mitä sanoo. Mutta kyllä silloin jo oli heitä, jotka vastustivat ja vielä suurin piirtein samoin argumentein kuin tänä päivänäkin. Myös rahaunionin yhteydessä mahdollinen tuleva (sopimuksen vielä silloin kielletyksi tulkittu) yhteisvastuu ja ajatus siitä, että jonain päivänä Euroopassa on liittovaltio, oli jo silloin esillä. Vaikkei siihen juuri kukaan uskonutkaan. Sanoo hän nyt mitä hyvänsä, niin tietoa oli varsinkin kielitaitoisille tarjolla.
Toisaalta, Suomessa nyt on juhlittu suurina voittoina sitäkin, että onnistuttu neuvottelemaan, että saamme itse maksaa maanviljelijöille extratukiaisia eu-tukien lisäksi. Että mitä vaan voikin melkein sanoa.

Eurooppalainen projekti on yhä käynnissä, ja samoin liittovaltioprosessi, vaikka populismin nousun ja brexitin myötä nyt onkin jonkinlainen erätauko tai puoliaika menossa, niin siitä se taas sitten jatkuu. Sepä voi olla juuri nämä koronatukipaketit, jotka jatkon saavat aikaiseksi... ainakin, jos tukia, rahoituksia ja takauksia hallinnoidaan keskitetysti ja tarkoitussidonnaisesti, eikä päästetä maita itse jakamaan rahaa.

Kyllä se tiedettiin, mihin mukaan hypättiin. Ja onhan siitä paljon hyödytty.
No ne hilut mitä siihen projektiin on kaadettu vs hyödyt ovat kuitenkin nyt ihan jotain muuta mitä tällä hetkellä pyörittellään. Tämä on ihan fakta, eikä se siitä muutu vaikka kuinka tarinoi. Urpilaisen temput muistetaan edelleen, ja nekin oli hiluja tähän nähden.
 
No ne hilut mitä siihen projektiin on kaadettu vs hyödyt ovat kuitenkin nyt ihan jotain muuta mitä tällä hetkellä pyörittellään. Tämä on ihan fakta, eikä se siitä muutu vaikka kuinka tarinoi. Urpilaisen temput muistetaan edelleen, ja nekin oli hiluja tähän nähden.
Asioita on aina hyvä katsoa hieman laajemmassa perspektiivissä.

Henkilöistä: myös Urpilainen on nyt komissaarina varsin hyvässä pestissä, palkkio tuli heti, kun puolueen uusi nousukin.
Ja voisi muuten sanoa, että asiat silloin Urpilaisen kanssa junailleelle myös ex-komissaarille eli Kataisellekin kävi erittäin hyvin, pääsi EU:n johtamaan vähän Suomea suurempiin ympyröihin ja palatessa huippuduuniin lähes miljardin omaisuutta hallitsevan ja maan tulevaisuuteen yllättävän paljon vaikuttavan Sitran yliasiamieheksi. Siis ainakin talous on hyvin turvattu ja duunit mielenkiintoisia...
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se ole Lintilä, joka tuon postin koppaa.
Lintilää minäkin veikkaan, vaikka en hänen valintaansa todellakaan toivo. Eikös se ollut Lintilän elinkeinoministeriö, jonka alaisuudessa Circus Finland jakoi vappu-satatonnisia kaikenmaailman pöytälaatikkofirmoille?

Vanhanen oli viime vuonna sydänleikkauksessa ja muitakin terveysongelmia ollut. Vaikea uskoa, että äärimmäisen veemäinen valtionvarainministerin pesti häntä inspiroisi.

Henkilökohtainen suosikki ja musta hevonen on tietysti Paavo Väyrynen. Siinä menisi hallituspuolueilla ja Kokoomuksellakin pulla väärään kurkkuun kun Kulmuni tämän huomenna julki luikauttaisi.
 
Asioita on aina hyvä katsoa hieman laajemmassa perspektiivissä.

Henkilöistä: myös Urpilainen on nyt komissaarina varsin hyvässä pestissä, palkkio tuli heti, kun puolueen uusi nousukin.
Ja voisi muuten sanoa, että asiat silloin Urpilaisen kanssa junailleelle myös ex-komissaarille eli Kataisellekin kävi erittäin hyvin, pääsi EU:n johtamaan vähän Suomea suurempiin ympyröihin ja palatessa huippuduuniin lähes miljardin omaisuutta hallitsevan ja maan tulevaisuuteen yllättävän paljon vaikuttavan Sitran yliasiamieheksi. Siis ainakin talous on hyvin turvattu ja duunit mielenkiintoisia...
Komissaariksi pääseekin kun tekee EU-eliittiä miellyttäviä päätöksiä. Samaten Katainen pääsi Sitran asiamieheksi ainoastaan poliittisena hyvävelipalkintona pätevämpien hakijoiden ohi.

Nyt puhuttiin kuitenkin presidentistä ja presidentiksi päästäkseen pitää kuitenkin miellyttää taasen kansaa eikä eliittiä. Vaalikarja taas saataa ajatella tälläisistä palkkiokomissaarin salkuista vähän eri tavalla kuin se Sitran asiamiehen valitsema piiri-pieni pyörii. Etenkin kun se palkkiovirka on ostettu heittämällä veronmaksajien rahaa tuuleen ulkomaisia pankkeja pelastellen. Kunhan joku muistaa ennen vaaleja vähän muistutella ja varmasti muistaa.
 
Komissaariksi pääseekin kun tekee EU-eliittiä miellyttäviä päätöksiä. Samaten Katainen pääsi Sitran asiamieheksi ainoastaan poliittisena hyvävelipalkintona pätevämpien hakijoiden ohi.

Nyt puhuttiin kuitenkin presidentistä ja presidentiksi päästäkseen pitää kuitenkin miellyttää taasen kansaa eikä eliittiä. Vaalikarja taas saataa ajatella tälläisistä palkkiokomissaarin salkuista vähän eri tavalla kuin se Sitran asiamiehen valitsema piiri-pieni pyörii. Etenkin kun se palkkiovirka on ostettu heittämällä veronmaksajien rahaa tuuleen ulkomaisia pankkeja pelastellen. Kunhan joku muistaa ennen vaaleja vähän muistutella ja varmasti muistaa.
Voi se niinkin olla. Itse en kyllä usko siihen, että hallituksen valmistelemat ja eduskunnan yhdessä päättämät asiat olisivat ratkaisevia, elleivät ne henkilöidy johonkin tiettyyn ihmiseen todella vahvasti.

Sen sijaan saumat presidentinvaaleissa voi viedä henkilökohut. Mutta Vanhanen on kyllä elävä esimerkki siitä, miten selvitään niistäkin ja voidaan silti olla uskottava poliitikko ja jopa presidentinvaaliehdokas.

Se on silti totta, että valtionvarainministerin pesti on riski. Seitsemän rahaministeriä kymmenessä vuodessa jo kertoo sen.
 
Eipä yllättänyt. Heti ensi haastattelukin on mielenkiintoinen @FireFly Renaissance :n EU-rahoituspakettipelkoihin liittyvän osalta ;)

”Hänen mukaansa hallitus on tehnyt suuria päätöksiä määrätietoisesti koronaan liittyen ja päätökset ovat olleet oikea-aikaisia. Hänen mukaansa rahan pitää lähteä nopeasti kiertämään. Hän viittasi sekä tukahduttamistoimiin että talouspäätöksiin.
Vanhanen nosti esiin toisen haasteen. Hänen mukaansa se, mitä tapahtuu eri puolilla Eurooppaa, vaikuttaa Suomen talouteen. Jos Saksa onnistuu taloutensa käynnistämisessä, Suomi hyötyy siitä ”miljarditolkulla”.
”Tämä ajattelutapa on hyvä sisäistää.”


 
Viimeksi muokattu:
kyllähän mää odotin vähän yllätystä ja sipilän paluuta, mutta jotain tässä lienee edelleen taustalla muutakin, sen verta helposti kulmuni veti omat johtopäätöksensä... Olisiko alunperinkään ollut tarkoitus palvella tätä pidempää?
 
Eiköstä Vanhanen jo sanonut että ei ole käytettävissä?
kyllähän vanhaselle valta kelpaa ja taitaa tulotkin nousta, jollei julkisesti niin ainakin kirjekuoressa... odotellessa sitä päivää kun se toinen polvi hajoaa ja vanhanen siirtyy syrjään samalla hajottaen hallituksen.
 
kyllähän vanhaselle valta kelpaa ja taitaa tulotkin nousta, jollei julkisesti niin ainakin kirjekuoressa... odotellessa sitä päivää kun se toinen polvi hajoaa ja vanhanen siirtyy syrjään samalla hajottaen hallituksen.

Voi olla että pari hunttia nousee liksa mutta ei sen enempää. Ja eihän Vanhaselle ne lisätienistit missään kirjekuoressa tule vaan puurekan kyydissä...
 
Voi olla että pari hunttia nousee liksa mutta ei sen enempää. Ja eihän Vanhaselle ne lisätienistit missään kirjekuoressa tule vaan puurekan kyydissä...
Eduskunnan puhemies on protokollassa presidentin (ja entisten presidenttien) jälkeen kakkonen ja liksa isompi kuin pääministerillä, kolme tonnia isompi kuin muilla ministereillä. Joten siirtymässä Vanhanen ottaa takkiin kyllä useamman tonnin.
Tämä on myös siitä harvinainen siirtymä, että poliitikko ei tee sitä nyt omaa etuaan tavoitellen - vaan koska jonkun on se pesti hoidettava.
Enkä ole todellakaan kirjoita tätä minään fanina. Mulle lähtökohtaisesti kaikki absolutistit on epäilyttäviä.
 
Eipä yllättänyt. Heti ensi haastattelukin on mielenkiintoinen @FireFly Renaissance :n EU-rahoituspakettipelkoihin liittyvän osalta ;)

”Hänen mukaansa hallitus on tehnyt suuria päätöksiä määrätietoisesti koronaan liittyen ja päätökset ovat olleet oikea-aikaisia. Hänen mukaansa rahan pitää lähteä nopeasti kiertämään. Hän viittasi sekä tukahduttamistoimiin että talouspäätöksiin.
Vanhanen nosti esiin toisen haasteen. Hänen mukaansa se, mitä tapahtuu eri puolilla Eurooppaa, vaikuttaa Suomen talouteen. Jos Saksa onnistuu taloutensa käynnistämisessä, Suomi hyötyy siitä ”miljarditolkulla”.
”Tämä ajattelutapa on hyvä sisäistää.”


Kyllä tämä hyvin vahvasti näyttää siltä, että kassakaapista kaivettiin väline, jolla etelään rahan lapioimista vastustanut Kulmuni saatiin kammettua pois virastaan ja saatiin tilalle etelään rahan lapioimista kannattava Vanhanen.

Sellaista poliittista peliä tällä kertaa. Lasku olikin sitten 2000 e/hlö. Enpä olisi halunnutkaan ensi kuun nettotienestejä itselleni.
 
Eduskunnan puhemies on protokollassa presidentin (ja entisten presidenttien) jälkeen kakkonen ja liksa isompi kuin pääministerillä. Joten siirtymässä Vanhanen ottaa takkiin kyllä useamman tonnin.
Tämä on myös siitä harvinainen siirtymä, että poliitikko ei tee sitä nyt omaa etuaan tavoitellen - vaan koska jonkun on se pesti hoidettava.
Enkä ole todellakaan kirjoita tätä minään fanina. Mulle lähtökohtaisesti kaikki absolutistit on epäilyttäviä.

Paitsi että jos on ministeri ja kansanedustaja niin silloin saa puolet kansanedustajan palkasta.
Eduskunnan PJ:n liksa on 13 390€.
Ministerin liksa on 10 147€.
Kansanedustajan liksa, jos on ollut yli 12 vuotta, on 7 408€. Tosin Vanhasen oli tovin poissa joten en tiedä onko se sitten tuo kansanedustajien palkkiohaarukan keskimmäinen eli 6 945€.

Eli jos se on tuo täydet 7408€ niin sitten 13851€. Jos se on alempi niin 13619€.

Eli muutaman huntin kuussa tulee tienaan enemmän. Ja uusi duuni on paljon, paljon stressaavampi. Joten tuskin se tuota rahan perässä tekee.
 
Eiköhän Vanhaselle tule jäämään sopiva summa omaan taskuun tulevien päätösten tekemisestä.
 
Eiköhän Marin tee kohta Kulumnille selväksi, että häntä ei tarvita hämmentämään enempää soppaa.
 
Eiköhän Marin tee kohta Kulumnille selväksi, että häntä ei tarvita hämmentämään enempää soppaa.

Jotenkin käsittämätöntä vääntöä, voisi Marin sanoa Kulmunille että se voi keskustella näistä asioista SDP:n vastineensa kanssa ja sitten lähettää samaan huoneeseen Rinteen kanssa ja voivat sitten siellä höpistä mitä haluavat.
 
Ei helvetti Matti "me tienataan tällä" Vanhanen. Matti tulee kumileimasimen lailla hyväksymään kaikki rahan siirrot etelään.
 
Matti vähän petaa presidentin vaaleja, nyt on taas näkyvillä mukavasti.
Vanhanen on kyllä epämiehen perikuva, ei niinku saa minkäänlaista miehen kuvaa sen olemuksesta.
 
Matti vähän petaa presidentin vaaleja, nyt on taas näkyvillä mukavasti.
Vanhanen on kyllä epämiehen perikuva, ei niinku saa minkäänlaista miehen kuvaa sen olemuksesta.

Vanhanen pääsee taas pyytelemään anteeksi ulkomailla julkaistuja muhammed-pilakuvia :thumbsdown:
 
Mieluummin Vanhasta kuuntelen kuin noita muita kepupäitä. En valita tästä valinnasta. Matille onnea vaan tuohon hommaan. Paskin nakki miesmuistiin.
 
Vanhanen veti kyllä pisteet kotiin tässä kohtaa. Ei ole rahaministerin salkun kantaminen herkkua tällä vaalikaudella. Noh, Vanhanen varmisti tällä kansanedustajan paikan myös ensi vaalikaudeksi ja eittämättä luo jo pohjaa vuoden 2024 presidentinvaaleja ajatellen.
 
Ei helvetti Matti "me tienataan tällä" Vanhanen. Matti tulee kumileimasimen lailla hyväksymään kaikki rahan siirrot etelään.

Pahoin kyllä pelkään, että Vanhanen on juurikin "yes yes" -kumileimasin pelkästään. Liiankin veltto mies tuohon hommaan oikeasti tiukkana aikana..

Takana kuitenkin Keskusta, joka on kaikkein vähiten kumileimasin (rahan suhteen) hallituspuolueista. Eli ei Vanhanenkaan voi miten tahansa sooloilla, vaan koko puolueen pitäisi seisoa Vanhasen päätösten takana.
 
Jep ja eiköhän suurin osa asioista ole jo hallitusneuvottelujen aikana taputeltu, joten tuskin Vanhanen pystyy siinkään asiassa ihmeitä tekemään.
 
Jep ja eiköhän suurin osa asioista ole jo hallitusneuvottelujen aikana taputeltu, joten tuskin Vanhanen pystyy siinkään asiassa ihmeitä tekemään.
Vanhanen oli yksi hallitusohjelman pääarkkitehdeista, josta esim. Annika Saarikko tänään muistutti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom