Se mikä niissä vähän häiritsee on se, että näet järjestelmässä ongelmia, mutta kuitenkin kirjoitustapasi on sellainen joka sitä puolustaa. Sen pitäisi olla lähes sanomattakin selvää, että tukea hakeneet yritykset eivät (varsinaisesti) ole syyllisiä eivätkä he varsinkaan ansaitse tappouhkauksia tms. Toisaalta kertoohan se jotain menestyvien yritysten toimintatavoista ja moraalista jos nyt haetaan korona-avustuksia. Kaikille yritysmaailmassa oleville pitäisi olla selvää millaisissa haasteissa monet yritykset tällä hetkellä ovat. Toki mikään järjestelmä ei saa, eikä voi perustua siihen, että yritysjohtajien luotetaan tekevän moraalisia ja yhteiskuntaa hyödyttäviä päätöksiä.
Mielestäni olen ollut aika systemaattinen siinä, että kritisoin tässä nimenomaan sitä, että
tuensaajia kritisoidaan ja heidän niskaansa kaadetaan kirjaimellisesti paskaa. En ole kehunut BF:n nykyistä yritystukea. Tai yleensäkään Suomen yritystukijärjestelmiä.
Mä olen sitä mieltä, että ollaan tosi oudoilla vesillä, jos annetaan kategorisesti kaikille firmoille oikeus hakea tukea mihin tahansa kehitysprojektiin niin, että tuella nimenomaan ei kateta tappioita (lue: yrityksen oltava elinvoimanen). Ja sitten aletaan vaatia jotain ihmeen subjektiivista moraalia ollakin hakematta tukea, koska syy X ja Y (ja kateus ja oikeudenmukaisuus). Se moraalitarkastelu pitäisi tehdä silloin kun se tuki laitetaan haettavaksi eikä ulkoistaa sitä. Kun yhteiskunta laittaa säännöt pystyyn, niiden pitäisi olla samat kaikille ilman somelynkkauksia.
Ja musta tämä koskee kategorisesti kaikkia muitakin tukimuotoja, oli se sitten naapurin Ramin toimeentulotuki kun ei duunit nyt huvita ja pitäisi kaljaa saada tai Nallen maataloustuki vaikka hän kritisoi niitä vuodesta toiseen. Kummallakin täysi oikeus tukeen ja tuen kritisoinnin pitää kohdistua vain päättäjiin.
Nyt ilmeisesti olisi pitänyt tajuta, että kun menestynyt firma kehittää toimintaansa ja palkkaa uusia työntekijöitä osin tukirahalla, se on moraalitonta. Se on ilmeisesti moraalitonta, vaikka se synnyttäisi kokonaan uuden bisneksen, joka työllistää 100 muutaman vuoden päästä. (Tätä toki on mahdoton tietää ennakkoon). Mutta, jos tätä halutaan, niin sitten pitää laittaa tukikriteereihin sopivat filtterit jotta voitolliset firmat karsiutuvat. Mutta musta pelkkien tappiollisten firmojen tukemisessa ei ole juuri järkeä vaikka korona-aika onkin.
Mä ehkä itse kannatan silti enemmän neutraaleja toimia, enkä tällaisia projektiluontoisia kohdennettuja rahoituksia. Eli vapautuksia jostain pakollisista maksuista, verokevennyksiä, vielä niin että ne kohdistuisi pieniin firmoihin. Siksi ajaisin nykyisenlaisia tukimuotoja pois ja levittäisin ne sellaisiksi, että yrittäminen keskimäärin tulisi kannattavammaksi ja työllistäminen halvemmaksi. Mutta korona on aika poikkeus. En osaa sanoa, mikä olisi paras tapa toimia.
Lisäksi tämä on kansainvälistä kilpailua. Jos kaikissa kilpailijamaissa yhteiskunta tukee firmoja ja Suomi päättää olla tukematta, niin onko se vain oman oksan sahaamista? En tiedä.