Zefram Cochrane
The Engineer
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 1 844
Ilmaisella koulutuksella varmistetaan se, että yhteiskunnassa parhaat kyvyt saadaan käyttöön mahdollisimman tehokkaasti. Tämä ei päde ainoastaan siihen terävimpään kärkeen, vaan myös keskikastiin. Keskikasti nimenomaan on se suuri massa, jonka pitää olla mahdollisimman kyvykästä, että hommat rullaa.
Työmarkkinoiden kannalta turhat tutkinnot taas eivät olisi ongelma, jos ihmiset osaisivat optimoida opiskelupaikkansa vaikkapa +20v työnäkymien mukaan. No näinhän ei tietenkään ole, vaan kaikenlaisille trendialoille on aina liikaa hakijoita. Toiseksi paras ratkaisu on taas se, että valtio kontrolloi tutkintojen määrää kiintiöillä. Jos kiintiöt on kohdillaan, ei tutkintojen määrää tarvitse säädellä tutkintojen hinnalla.
Eli jos joidenkin tieteiden tai "tieteiden" koulutusmäärät harmittaa, ratkaisu ei ole tutkintojen hinnan korottaminen vaan koulutusmäärien pienentäminen.
Lapsettomat myös hyötyvät siitä, että yhteiskunnan tekijäpaikoille - niin julkisella kuin yksityiselläkin - päätyy tekijäihmisiä eikä rikkaita penskoja.
Kiintiöitä käytetään erityisesti korkeimmissa koulutusasteissa rajoittamaan valmistuvia. Ovatko ne kiintiöt sitten kohdallaan? Niin kauan kuin minä muistan, niin lääkäreistä on ollut pulaa. Lääkäriliitto on onnistunut hyvin lobbaustyössään/opetusministerit ovat olleet johdateltavissa. Erityisesti humanistisille aloille koulutetaan akateemisia työttömiä.