- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 549
Olen itse vähän kahden vaiheilla "ilmaisen" koulutuksen suhteen. Aina kun joku ilmaista, niin sitä ylikulutetaan. Ts. monet kouluttautuvat ja ovat pakotettuja kouluttautumaan, vaikka eivät haluaisi, koska työmarkkinoilla moni erittäin fiksu ja osaava ihminen huomaa, että on mahdotonta saada töitä kun jokainen keskinkertaisuuskin on sen maisterin paperin hommannut.
Kuitenkin ne työt joissa aikuisten oikeasti niitä koulussa opetettavia asioita tarvitaan ovat hyvin harvassa. Vuosi koodauksen perusteita ammatikorkeassa ja vuosi oikeissa töissä koodaten tuottaa 100% varmuudella paremman koodarin kuin se, että luetaan 4v tutkinto AMK:ssa ja koodataan tuurilla kolme kurssia sen ohjelmoinnin perusteiden lisäksi.
Koulutuksen arvostus on myös alamaissa. Nyt meillä on sitten maistereita kaupan kassoilla ja sihteereinä. Mitä yhteiskunta tai yksilö hyötyi siitä, että opiskeli 5v alaa, jonka kursseista 50% oli vastenmielisiä ja ne mukavatkaan kurssit eivät ole auttaneet työllistymään muualle kuin Seppälään myymään vaatteita?
Samalla kun koulutusmäärät kasvavat, on läpipääsyrajoja laskettava. Jos ennen välkyin 10% hankki maisterin paperit, niin oli helppoa vaatia paljon. Nyt kun 50% ikäluokasta pitää työntää yliopistosta läpi, niin vaatimustason on oltava alempana tai ihmiset eivät läpäise kursseja.
-> Työnantaja ei voi enää luottaa siihen, että tutkinto takaa jonkin sortin osaamisen.
--
Nämä kritiikit eivät kuitenkaan tarkoita, että kannattaisin lukukausimaksuja tai koulutuksen maksullisuutta. Näen vain siinä ongelmiakin, jota harva koulutuksen ilmaisuuden hehkuttaja suostuu ääneen myöntämään.
Kuitenkin ne työt joissa aikuisten oikeasti niitä koulussa opetettavia asioita tarvitaan ovat hyvin harvassa. Vuosi koodauksen perusteita ammatikorkeassa ja vuosi oikeissa töissä koodaten tuottaa 100% varmuudella paremman koodarin kuin se, että luetaan 4v tutkinto AMK:ssa ja koodataan tuurilla kolme kurssia sen ohjelmoinnin perusteiden lisäksi.
Koulutuksen arvostus on myös alamaissa. Nyt meillä on sitten maistereita kaupan kassoilla ja sihteereinä. Mitä yhteiskunta tai yksilö hyötyi siitä, että opiskeli 5v alaa, jonka kursseista 50% oli vastenmielisiä ja ne mukavatkaan kurssit eivät ole auttaneet työllistymään muualle kuin Seppälään myymään vaatteita?
Samalla kun koulutusmäärät kasvavat, on läpipääsyrajoja laskettava. Jos ennen välkyin 10% hankki maisterin paperit, niin oli helppoa vaatia paljon. Nyt kun 50% ikäluokasta pitää työntää yliopistosta läpi, niin vaatimustason on oltava alempana tai ihmiset eivät läpäise kursseja.
-> Työnantaja ei voi enää luottaa siihen, että tutkinto takaa jonkin sortin osaamisen.
--
Nämä kritiikit eivät kuitenkaan tarkoita, että kannattaisin lukukausimaksuja tai koulutuksen maksullisuutta. Näen vain siinä ongelmiakin, jota harva koulutuksen ilmaisuuden hehkuttaja suostuu ääneen myöntämään.