• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tätä katsoessa voi kysyä että miksi ihmeessä suomalaiset kotitaloudet maksavat miljardien edestä italialaisten kotitalouksien remontointia.
Omituinen kysymys, kun solidaarisuuspaketti toimii vähän niin kuin verotus, kaikki kerää yhteiseen pottiin ja siitä potista jaetaan kaikille. Joillekin vähemmän kuin toisille. Mutta et säkään tiedä mihin sun veroeurot menee, meneekö ne Turku-Helsinki tunnin junaan, varusmiesten saappaisiin vai… no vähän kaikenlaiseen mitä nyt verotuloista rahoitetaan. Ja samalla tavalla Suomi maana ei voi tietää, mihin juuri sen maksuosuudet menee. Tai minkä maiden rahoja tulee tänne.
 
Asiaton käytös
Omituinen kysymys, kun solidaarisuuspaketti toimii vähän niin kuin verotus, kaikki kerää yhteiseen pottiin ja siitä potista jaetaan kaikille. Joillekin vähemmän kuin toisille. Mutta et säkään tiedä mihin sun veroeurot menee, meneekö ne Turku-Helsinki tunnin junaan, varusmiesten saappaisiin vai… no vähän kaikenlaiseen mitä nyt verotuloista rahoitetaan. Ja samalla tavalla Suomi maana ei voi tietää, mihin juuri sen maksuosuudet menee. Tai minkä maiden rahoja tulee tänne.

Veroilla on tarkoitus rahoittaa yhteiskunnan kannalta välttämättömiä toimintoja.

Puolustusvoimia, poliisia, sairaanhoitoa, koulutusta jne.

Ja sellaista (välttämätöntä) infraa jossa markkinatalous ei toimisi järkevästi (mm. tieverkko, ei oikein toimisi että meillä olisi monta kilpailevaa tiefirmaa jotka rakentaisivat oma tiensä ja rahastaisivat niiden käytöstä).

Ei toisten kotien remontteja tai toisten harrastuksia.


Toki vasemmistolaisen on vaikea tajuta, että kaikki verorahat on oikeasti ihmisten kovalla työllä ansaitsemia rahoja eikä taikaseinä, josta voi jakaa korruptiorahaa kaikille kaikkeen kivaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta kuten tuossa kuvaajassa sanotaan: "Note: due to wealth inequality, most adults own far less than the average".

Toki esimerkiksi ruotsalaisten keskimääräinen varallisuus on suomalaisiin verrattuna suurempaa monista syistä, esim. asuntolainat ovat olleet pitkiä (maksettu jopa lähinnä korkoja) ja samaan aikaan ne asuntolainan lyhennykset on voitu pistää osakkeisiin. Silti esimerkiksi Ruotsissa on paljon vanhaa rahaa ja miljardöörejä, jotka hilaavat tuota keskimääräistä varallisuutta ylös; miljardöörejä Ruotsissa 39 kpl, kun Suomessa 7 kpl. List of countries by number of billionaires - Wikipedia Lisäksi Suomen miljardöörit asettuvat ruotsalaisessa mittapuussa lähinnä miljardöörien rankingin häntäpäähän (pl. Antti Herlin, joka ylempää keskikastia). List of Swedish billionaires by net worth - Wikipedia List of Finns by net worth - Wikipedia

Mutta toki tosi on, ei ole suomalaisilla samanlaisia vaurauksia kuin Ruotsin yksityishenkilöillä. Norjalaisilla varallisuutta toki on myös enemmän kuin meillä, mutta siellä satumaiset öljyvarat ovat pääsääntöisesti enemmän valtion varoissa, kuin Ruotsin malliin Wallenbergeillä yms.
 
Oivako? ~15 vuotta sitten kaupan muovipullot oli paksummasta muovista tehtyjä, pestäviä ja uudelleentäytettäviä kiertopulloja.

Näin Suomi tuhoaa pullonkierrätyksen
Hyvästit kierrätykselle
"Heikkilän mukaan kertapullon hankinta tulee kaksikymmentä kertaa kalliimmaksi kuin uudelleentäyttö, sillä yhden pullon pesu ei maksa edes yhtä senttiä vaan sentin osia, tarkalleen 0,1 senttiä."

En minä ainakaan mitenkään erityisesti kaipaa nykyisiä kaupan juomapulloja, jotka jokainen on eri näköisiä ja aiempaan verrattuna heppoisia, toki asiansa ajavia. Ennen muovijuomapullot oli "kaikki" samasta muotista, vain korkki, etiketti ja litkun väri kertoi mistä tavarasta on kyse. Toki joidenkin kauppojen pitäisi järjestää isommat pullonpalautustilat murskainten sijaan, mutta kuljetuskapasiteetista asia ei ole kiinni: kuorma-autoilla tavaraa viedään enemmän kauppoihin kuin sieltä pois (pois viedään lähinnä roskat ja kuormalavat; muut tavarat vie kuluttajat koteihinsa kuka milläkin), joten kyllä niissä jakeluautoissa tilaa paluukuormille on.

En siis tyrmäisi tätä ajatusta ensikädeltä ilmastohumppana. Toki jälkiviisasteluna voi todeta että olipas fiksua ensiksi tuhota tuo kierto(muovi)pullojen kierrätyssysteemi, ja nyt rakentaa se takaisin. Omastamielestäni tölkkien nykyistä kierrätystapaa eli murskausta voisi jatkaa, enkä kaipaa takaisin olutmäyräkoiria kaduilla olevine lasinsirpaleineen, mutta noiden muovipullojen kierrätyksen suhteen kiertopullot olisi harkittava asia.
Joo ei näitä takaisin. Oli kiva kun kauan sitten ruokatunnilla otin hörpyn tuollaisesta paksumuovisesta "pestystä" Jaffa-pullosta ja huomasin, että kaulaan oli kirjoitettu haalealla tussilla "liuotin". Jäi juomatta loppuosa. En tiedä miten hyvin noita pestiin aikoinaan, mutta otan koska vaan uudesta muovista tehdyn löllöpullon, kuin tuollaisen pesupullon, jossa on voinut olla ties mitä myrkkyä ennen palautusta.
 
Joo ei näitä takaisin. Oli kiva kun kauan sitten ruokatunnilla otin hörpyn tuollaisesta paksumuovisesta "pestystä" Jaffa-pullosta ja huomasin, että kaulaan oli kirjoitettu haalealla tussilla "liuotin". Jäi juomatta loppuosa. En tiedä miten hyvin noita pestiin aikoinaan, mutta otan koska vaan uudesta muovista tehdyn löllöpullon, kuin tuollaisen pesupullon, jossa on voinut olla ties mitä myrkkyä ennen palautusta.

Vuodelta 2001: Lukijoilta | Kiertopullojärjestelmä ympäristöä säästävä ja kilpailulle avoin
"Suomalaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden pakkausjärjestelmä on perustunut uudelleen täytettäviin pulloihin vuosikymmenien ajan. Teollisuudenala pakkaa 81 prosenttia valmistamistaan juomista pantillisiin uudelleen täytettäviin pulloihin."

On se kumma että noita uudelleen täytettäviä muovipulloja käytettiin Suomessa pitkään ilman, että porukka niistä myrkyttyi tai nousi haloota litkun laadusta. :kahvi: Ja eiköhän siinä puhdistusprosessissa käytetty jos jonkinmoista kemikaalia puhdistusprosessin takaamiseksi, eikä mitään saippuaa ja pulloharjaa...
 
Käytännössä ennen koronaa valtion menot oli vakiintuneet vuodesta 2012 saakka samalle tasolle (54-55 miljardia), jolla pysyivät koronaan saakka. Koronavuosina menot nousivat 11-12 miljardilla eurolla. Venäjän hyökkäyssodan alettua vielä kymmenellä miljardilla lisää. 2024 pomppaa yhden kympi lisää vielä siihen.

Ollaan siis tultu tasaisista 54-55 miljardin euron menokehyksistä vuoden 2024 87 miljardin euron menokehyksiin. Siis vuosittain yli 30 miljardin, siis kolmenkymmenentuhannen miljoonan joka ainoa vuosi toistuva lisämeno - ellei jotain tehdä. Ja vielä ei edes ole alettu maksamaan hävittäjiä eikä myöskään EU:n koronatukipaketin maksuosuuksia.

Ikääntyminen ja korkomenot sekä tuo sota toki on tässä iso tekijä, mutta jossain vaiheessa pitää keskustelun kääntyä siihen perusuran analysointiin.
Ja ei, velka ei huolestuta. Tuo menokehyksen huolestuttaa. Velkaa ei tarvitsisi ottaa yhtään, jos kulurakenne ei olisi päässyt kasvamaan näin valtavasti. Siis ~ 60 pinnan kasvu menokehykseen! Toistuu vuosittain.

No sote muutos kasvatti valtion menokehystä 14-15 miljardia, periaatteessa valtion verotulot kasvoivat saman verran kun kunnallisveroja siirrettiin valtiolle.
Erillinen sote- tai maakuntavero olisi voinut sittenkin olla ihan järkevä veto (pakollinen terveysvakuutus).
 
Vuodelta 2001: Lukijoilta | Kiertopullojärjestelmä ympäristöä säästävä ja kilpailulle avoin
"Suomalaisen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden pakkausjärjestelmä on perustunut uudelleen täytettäviin pulloihin vuosikymmenien ajan. Teollisuudenala pakkaa 81 prosenttia valmistamistaan juomista pantillisiin uudelleen täytettäviin pulloihin."

On se kumma että noita uudelleen täytettäviä muovipulloja käytettiin Suomessa pitkään ilman, että porukka niistä myrkyttyi tai nousi haloota litkun laadusta. :kahvi: Ja eiköhän siinä puhdistusprosessissa käytetty jos jonkinmoista kemikaalia puhdistusprosessin takaamiseksi, eikä mitään saippuaa ja pulloharjaa...
No en missään välissä väittänyt, että näistä joku olisi myrkyttynyt. Oletin itsekin että nuo pestään kunnolla, mutta jos kyljessä (vaikkakin ulkopuoli) lukee vielä jotain pesun jälkeen, niin eihän sitä oltu pesty kunnolla?

Kuluttajan näkökulmasta myös sillä mielikuvalla on väliä. En osta käytettyä sänkyä, sohvaa tai vaatteita, olkootkin miten lutikkavapaita, ei olla kustu patjalle tai muuten puhtaita. Lasipullot vielä menee, koska lasiin nyt ei juuri mikään tartu. Silti jos keppanapullossa olisi lukenut tuo sama, tai vaikka kaiverrettu kylkeen että hiv+ verta, niin juomatta olisi jäänyt.

Murskaksi vaan pullot ja tölkit, sitten sulattamoon ja uusi aihio tulille. Hukkaan ei mene mitään. Toimii nyt ja toimii jatkossakin.
 
Omituinen kysymys, kun solidaarisuuspaketti toimii vähän niin kuin verotus, kaikki kerää yhteiseen pottiin ja siitä potista jaetaan kaikille. Joillekin vähemmän kuin toisille. Mutta et säkään tiedä mihin sun veroeurot menee, meneekö ne Turku-Helsinki tunnin junaan, varusmiesten saappaisiin vai… no vähän kaikenlaiseen mitä nyt verotuloista rahoitetaan. Ja samalla tavalla Suomi maana ei voi tietää, mihin juuri sen maksuosuudet menee. Tai minkä maiden rahoja tulee tänne.
Pointti varmaan se että Suomen kansa on ostovoimaltaan hyvin köyhää. Suomen kansa ei myöskään omista paljon mitään. Miksi tätä ei ikinä oteta huomioon tukipaketeissa?

Suomi maana on suhteellisen rikas. Suomi kansana on rutiköyhää länsimaalaisiksi. Harmi suomalaisten kannalta että meiltä jää paljon rahaa saamatta kun tätä ei ikinä oteta huomioon solidaarisuuspaketeissa.

Suomenkin valtio näyttäisi paljon köyhemmältä kuin mitä oikeasti on jos täälläkin olisi mafiat jotka pyörittävät kymmenien miljardien maailmanlaajuista huumekauppaa josta ei mitään veroja makseta valtion kassaan.
 
Aika mielenkiintoinen tuo hallituksen työttömyysvakuutusmaksupuljaus. Työllisyysrahasto ehdottaa maksujen alentamista, koska rahaston puskurit ovat täynnä parantuneen työllisyystilanteen vuoksi. Se ehdottaa, että työnantajien maksua alennetaan 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden 700 miljoonalla eurolla. Tämähän olisi hyvä uutinen sekä työnantajille että työntekijöille.

Hallitus nyt kuitenkin päätti, että vain työnantajat saavat tämän kokonaisuudessaan. Työntekijöiden osuudesta se ottaa 200 miljoonaa oman budjettinsa täytteeksi. Tämä on aika kiero temppu, koska nämä maksut ovat työntekijöiden nimenomaan työttömyysvakuutuksina maksamia.

Tätä hallitus perustelee sillä, että hallituksen työllisyystoimet ovat olleet niin hyviä, että 200 miljoonaa kuuluu valtion budjettiin. Näin niinkuin etukäteen, ennen kuin kukaan edes tietää, onko niillä vaikutusta.

Kannattaa myös huomioda, että lähes kokonaan ns. "veronalennus" johtuu juuri tästä, että työttömyysvakuutusmaksua lasketaan, koska sitä on maksettu viime vuosina "liikaa". Hallituksella ei tässä ole mitään virkaa (paitsi, että työntekijät eivät edes saa "veronalennusta" niin suurena, kuin työllisyysrahasto ehdotti). Tämä "veronalennus" olisi tullut riippumatta siitä, kuka on vallassa. Paitsi, että toisella hallituskokoonpanolla työntekijätkin olisivat saaneet tämän täytenä.

Kuten Veronmaksajain keskusliiton Lehtinen sanoo " ”Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”.
 
Aika mielenkiintoinen tuo hallituksen työttömyysvakuutusmaksupuljaus. Työllisyysrahasto ehdottaa maksujen alentamista, koska rahaston puskurit ovat täynnä parantuneen työllisyystilanteen vuoksi. Se ehdottaa, että työnantajien maksua alennetaan 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden 700 miljoonalla eurolla. Tämähän olisi hyvä uutinen sekä työnantajille että työntekijöille.

Hallitus nyt kuitenkin päätti, että vain työnantajat saavat tämän kokonaisuudessaan. Työntekijöiden osuudesta se ottaa 200 miljoonaa oman budjettinsa täytteeksi. Tämä on aika kiero temppu, koska nämä maksut ovat työntekijöiden nimenomaan työttömyysvakuutuksina maksamia.

Tätä hallitus perustelee sillä, että hallituksen työllisyystoimet ovat olleet niin hyviä, että 200 miljoonaa kuuluu valtion budjettiin. Näin niinkuin etukäteen, ennen kuin kukaan edes tietää, onko niillä vaikutusta.

Kannattaa myös huomioda, että lähes kokonaan ns. "veronalennus" johtuu juuri tästä, että työttömyysvakuutusmaksua lasketaan, koska sitä on maksettu viime vuosina "liikaa". Hallituksella ei tässä ole mitään virkaa (paitsi, että työntekijät eivät edes saa "veronalennusta" niin suurena, kuin työllisyysrahasto ehdotti). Tämä "veronalennus" olisi tullut riippumatta siitä, kuka on vallassa. Paitsi, että toisella hallituskokoonpanolla työntekijätkin olisivat saaneet tämän täytenä.

Kuten Veronmaksajain keskusliiton Lehtinen sanoo " ”Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”.
Tuossa kusettajat kusettavat työntekijöiltä edellisen hallituksen taitavien työllisyystoimien mahdollistamat rahat, väittäen niitä omiksi toimikseen. Aikamoista settiä.
 
Veroilla on tarkoitus rahoittaa yhteiskunnan kannalta välttämättömiä toimintoja.

Puolustusvoimia, poliisia, sairaanhoitoa, koulutusta jne.

Ja sellaista (välttämätöntä) infraa jossa markkinatalous ei toimisi järkevästi (mm. tieverkko, ei oikein toimisi että meillä olisi monta kilpailevaa tiefirmaa jotka rakentaisivat oma tiensä ja rahastaisivat niiden käytöstä).

Ei toisten kotien remontteja tai toisten harrastuksia.


Toki vasemmistolaisen on vaikea tajuta, että kaikki verorahat on oikeasti ihmisten kovalla työllä ansaitsemia rahoja eikä taikaseinä, josta voi jakaa korruptiorahaa kaikille kaikkeen kivaan.
Oikeisto tekee samaa. Suomessa äänestäjät haluavat pöhöttyneen valtion. Kotitalousvähennystäkin aiotaan ennemmin laajentaa. Samoin virikeseteleitä tuetaan.
 
Tätä katsoessa voi kysyä että miksi ihmeessä suomalaiset kotitaloudet maksavat miljardien edestä italialaisten kotitalouksien remontointia.
Nyt en osaa sanoa kuinka hyvin tämä kuuluu ketjun aiheeseen, mutta pakko korjata näitä yleisimpiä virheheittoja jotka vieläpä elävät todella sitkeästi.

Italia on EU:ssa nettomaksaja, kuten ovat käytänössä kaikki EU:n vauraamaat valtiot. Nettosaajat löytyvät itäisen euroopan valtioista ( esim. Bulgaria, Romania, Unkari ja Liettua ). Vielä ainakin viime vuosikymmenen lopulla Suomi oli yksi pienimmistä nettomaksajista, ja oikeastaan jäätiin saajapuolelle erilaisten EU:n tukien ja avustusen myötä - ja ihan reilusti.
 
Nyt en osaa sanoa kuinka hyvin tämä kuuluu ketjun aiheeseen, mutta pakko korjata näitä yleisimpiä virheheittoja jotka vieläpä elävät todella sitkeästi.

Italia on EU:ssa nettomaksaja, kuten ovat käytänössä kaikki EU:n vauraamaat valtiot.

Italia oli vuonna 2016 nettomaksaja (melko pienellä summalla). Nykyään tilanne taitaa olla toinen. Onko sinulla dataa väitteesi tueksi vuoden 2016 jälkeen?

Nettosaajat löytyvät itäisen euroopan valtioista ( esim. Bulgaria, Romania, Unkari ja Liettua ). Vielä ainakin viime vuosikymmenen lopulla Suomi oli yksi pienimmistä nettomaksajista, ja oikeastaan jäätiin saajapuolelle erilaisten EU:n tukien ja avustusen myötä - ja ihan reilusti.

Ymmärrätkö. mitä sana "netto" tarkoitaa?
Siinä on mukana ne kaikki tuet ja avustukset.

Ja todellinen (haitallinen) vaikutus talouteen on vielä suurempi kuin nettorahavirrat - EU jakaa rahaa keskimäärin todella epätehokkaasti turhiin projekteuihin ja korruptioon.
 
Italia oli vuonna 2016 nettomaksaja (melko pienellä summalla). Nykyään tilanne taitaa olla toinen. Onko sinulla dataa väitteesi tueksi vuoden 2016 jälkeen?



Ymmärrätkö. mitä sana "netto" tarkoitaa?
Siinä on mukana ne kaikki tuet ja avustukset.



Ja todellinen (haitallinen) vaikutus talouteen on vielä suurempi kuin nettorahavirrat - EU jakaa rahaa keskimäärin todella epätehokkaasti turhiin projekteuihin ja korruptioon.
Yle Areenan Brysselin Kone lähetyksessä oli minua tietävämpi aiheesta puhumassa, löytyy sieltä lähetyksistä. Tuolta Brysselin Koneesta muuten löytyy erinomaisia tietoiskuja, suosittelen kaikille mutta etenkin niille jotka ovat hardcoresti EU:ta vastaan - ihan siksikin että tuolta tulee tietoa joka jopa voi vahvistaa heidän mielipidettään.

Mutta palataas ceissiin käsillä.

Kyllä, Italia on EU:n nettomaksaja. Se tarkoittaa, että se maksaa enemmän EU:n budjettiin kuin saa siitä takaisin. Vuonna 2021 Italian budjettiosuus oli 18,1 miljardia euroa, mikä oli kolmanneksi suurin summa EU:n jäsenmaista. Saksa maksoi eniten (33,2 miljardia euroa) ja Ranska toiseksi eniten (26,4 miljardia euroa). Italia on myös ollut nettomaksaja koko EU- jäsenyytensä ajan.


EU budget: Who pays most in and who gets most back? - BBC News
 
Mutta palataas ceissiin käsillä.

Kyllä, Italia on EU:n nettomaksaja. Se tarkoittaa, että se maksaa enemmän EU:n budjettiin kuin saa siitä takaisin. Vuonna 2021 Italian budjettiosuus oli 18,1 miljardia euroa, mikä oli kolmanneksi suurin summa EU:n jäsenmaista. Saksa maksoi eniten (33,2 miljardia euroa) ja Ranska toiseksi eniten (26,4 miljardia euroa). Italia on myös ollut nettomaksaja koko EU- jäsenyytensä ajan.


EU budget: Who pays most in and who gets most back? - BBC News

Miten yli kolme vuotta vanhan statistiikan esilletuominen tukee väitettäsi yhtään sen enempää?
 
No en missään välissä väittänyt, että näistä joku olisi myrkyttynyt. Oletin itsekin että nuo pestään kunnolla, mutta jos kyljessä (vaikkakin ulkopuoli) lukee vielä jotain pesun jälkeen, niin eihän sitä oltu pesty kunnolla?

Niin, onhan elintarvikepakkausten ulkopuolella ylipäätänsä vaikka mitä bakteereita; siellä ne on kaupassa kaikkien käpisteltävänä, tiedä myös vaikka joku olisi esimerkiksi jonkun vihanneksen sisälmyksen injektoinut neulalla, joka sisältää syaniidia.

Se että kovamuovipullon ulkopuolelle on pesun jälkeen jäänyt haalealla teksti "liuotin", ei tarkoita etteikö pesua olisi tehty sen merkittävän alueen eli suuosan ja pullon sisäpuolen osalta siten kuin hygieeniavaatimukset edellyttää. Vaikea myös sanoa miten 10 vuoden tekoälyn kehitys olisi vaikuttanut siihen, että nykypäivänä pullon ulkopuoli skannattaisiin vielä tarkemmin myös esteettisten haittojen vuoksi. Toki jos haetaan täydellistä kermaperselaatua, niin tokihan PET-muovin murskauksen ja muovirakeiden käsittely yms. prosessin jälkeen lopputulos on neitseellisempi.

Kuluttajan näkökulmasta myös sillä mielikuvalla on väliä. En osta käytettyä sänkyä, sohvaa tai vaatteita, olkootkin miten lutikkavapaita, ei olla kustu patjalle tai muuten puhtaita. Lasipullot vielä menee, koska lasiin nyt ei juuri mikään tartu. Silti jos keppanapullossa olisi lukenut tuo sama, tai vaikka kaiverrettu kylkeen että hiv+ verta, niin juomatta olisi jäänyt.

En minäkään ostaisi käytettyä sänkyä tai sohvaa, koska niiden riittävän varmuuden antava puhdistus ei ole kovin helppoa verrattuna mittakaavaltaan paljon pienempään muovipulloon. En kyllä osta käytettyjä vaatteitakaan, mutta siinä mittakaava alkaa taas oleen etunsa puhdistuksessa: jos myyjä takaa että käytetty vaate kestää vaurioitta (toki kuluu enemmän) yhden tehopesun 95 asteessa ennen kuin palaa vaatteen normaaliin käyttö- ja pesurytmiin, niin kyllä se puhtaaksi tulee. Kovin vaikeaksi menee eläminen noin yleensä, jos kaikki pitää olla neitseellistä: hotelliinkin täytyy ottaa varmaan oma ilmapatja mukaan, koska sängyllä on joku muukin nukkunut kuin minä (tiedä vaikka kussut patjalle, ja kusi tarttuu hotellin puhtaan lakanan läpi). Muistetaan myös, muuta kuin omaa, wc-pönttöä käytettäessä pyyhkiä desinfiointiaineella aina istuinrengas tai posliini, ettei hyppykuppa iske.

Murskaksi vaan pullot ja tölkit, sitten sulattamoon ja uusi aihio tulille. Hukkaan ei mene mitään. Toimii nyt ja toimii jatkossakin.
Kyllähän se tietysti toimii, mutta onko se järkevin tapa? Ennen kertakäyttöisile PET-muoveille oli haittavero; laitetaan sellainen nytkin jos haluaa neitseellistä Jaffaa murskatusta ja uudelleensulatetusta muovipullosta, jonka materiaalit toki nekin ovat yhä etenevissä määrin tehty kierrätetystä muovista. Muistinko muuten mainita, että ne kierrätetyt kovamuovipullot (ja muovijuomapullot tietty ylipäätään laajempaan käyttöön) tuli 1980-luvulla, eli ennen EU-jäsenyyttä, kunniakansalaisten invaasiota ja jopa ennen Vihreän puolueen(/liitto) perustamista?
 
Oletko ikinä miettinyt miten kova porukka kommunistit ovat, ne ei ole tainneet hallitukseen päästä puoleen vuosisataan, niitä äänestää vaaleissa pari tuhatta henkeä ja silti ne on pilanneet vuodesta toiseen Suomen talouden jopa porvarihallitusten aikaan ja kaikki oikeistolaiset pelkää niitä kun niitä on joka puolella suunnittelemassa Suomen tuhoa.
Vasemmistoliitto, viimeksi keväällä hallituksessa 2023, oli Rinteen hallituksessa 2019, Kataisen hallituksessa (2014).
Tosin puolue ei kirkaimpia julkikommunisteja hallitukseen nimittänyt, jos se nyt on se pointti.
 
Aika mielenkiintoinen tuo hallituksen työttömyysvakuutusmaksupuljaus. Työllisyysrahasto ehdottaa maksujen alentamista, koska rahaston puskurit ovat täynnä parantuneen työllisyystilanteen vuoksi. Se ehdottaa, että työnantajien maksua alennetaan 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden 700 miljoonalla eurolla. Tämähän olisi hyvä uutinen sekä työnantajille että työntekijöille.

Hallitus nyt kuitenkin päätti, että vain työnantajat saavat tämän kokonaisuudessaan. Työntekijöiden osuudesta se ottaa 200 miljoonaa oman budjettinsa täytteeksi. Tämä on aika kiero temppu, koska nämä maksut ovat työntekijöiden nimenomaan työttömyysvakuutuksina maksamia.
Linkistä ymmärsin että "ottaa" tarkoittaa sitä että sen verran viilattiin valtionverotusta takaisin päin.

Eli jos alunperin markkinoitu tietty alennus veroihin ja veroluenteisiin maksuihin, joissa iso rooli oli ko maksuilla, jos ja kun ne nyt alenikin arvioitu enemmän, niin valtion veroa ei alennettukkaan niin paljon kun suunniteltu.

Jutussa toki toivottiin enemmän päästöveroja, eli ilmeisesti olisi haluttu peruuteltavan bensaveron alennusten osalta. Bensa veromuutos on yhden haliituspuoleen avain juttuja, joten siihen ei korottavasti puututa kuin äärimäisessä hädässä.

No veroalennuksissa pakittelu on sitä mitä moni on toivonut.
 
Linkistä ymmärsin että "ottaa" tarkoittaa sitä että sen verran viilattiin valtionverotusta takaisin päin.

Eli jos alunperin markkinoitu tietty alennus veroihin ja veroluenteisiin maksuihin, joissa iso rooli oli ko maksuilla, jos ja kun ne nyt alenikin arvioitu enemmän, niin valtion veroa ei alennettukkaan niin paljon kun suunniteltu.

Jutussa toki toivottiin enemmän päästöveroja, eli ilmeisesti olisi haluttu peruuteltavan bensaveron alennusten osalta. Bensa veromuutos on yhden haliituspuoleen avain juttuja, joten siihen ei korottavasti puututa kuin äärimäisessä hädässä.

No veroalennuksissa pakittelu on sitä mitä moni on toivonut.


Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.

Työttömyysvakuutusmaksua maksavat sekä työntekijät että työnantajat. Se maksetaan työttömyysrahastoon. Koska rahaston puskurit ovat täynnä, ehdottaa rahasto, että maksua alennetaan sekä työnantajilta että työntekijöiltä. Työntekijöiden osalta maksu puolittuisi.

Hallitus alentaa maksun työnantajilta kuten rahasto on toivonut. Työntekijöiden osalta se ei näin tee, vaan siirtää osan rahasta omaan budjettiinsa. Tässä Ylen aikaisempi juttu asiasta.
 
Hallitus alentaa maksun työnantajilta kuten rahasto on toivonut. Työntekijöiden osalta se ei näin tee, vaan siirtää osan rahasta omaan budjettiinsa.
Kyllä HS linkissä nimenomaan sanottiin että valtio tekee veronalennuskaavailuhin sen 200milj vastaavan korjauksen. käytettiin sanaa samansuuruisen veronkiristyksen.

Nopeasti vilasin yle linkkiäsi, niin siinä ei kai asiasta mainintaa.

Osa on toivonut niitä veronkirityksiä, veronalennusten sijaan. HS artikkellissa taasen toivottiin päästöverojen korotusta tulevorokorotuksen sijaan.
 
Terve vapaa yhteiskuntahan toimii niin että työntekijälle jää mahdollisimman paljon itselle käteen siitä omasta työpanoksesta. Eikä niin että kerätään mahdollisimman paljon veroja ja maksuja kun vaan irti saadaan. Se kun tiedetään että valtio ei osaa käyttää noita rahoja järkevästi vaan hassataan ne rahat kaikkeen turhaan paskaan. Toisten rahoilla kun on helppo mässäillä.
 
Kyllä HS linkissä nimenomaan sanottiin että valtio tekee veronalennuskaavailuhin sen 200milj vastaavan korjauksen. käytettiin sanaa samansuuruisen veronkiristyksen.

Nopeasti vilasin yle linkkiäsi, niin siinä ei kai asiasta mainintaa.

Osa on toivonut niitä veronkirityksiä, veronalennusten sijaan. HS artikkellissa taasen toivottiin päästöverojen korotusta tulevorokorotuksen sijaan.

Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
 
Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
Se ei nyt selvinnyt paljonko valtionverotus muuttu nettona.

Budjetin veroluenteisen rasitteen alentamisen tärkein väline oli nimenomaan työttömyysvakuutusmaksujen pienentäminen ja linkistäsi ymmärsin että nettona tavoite onnistu.

Toki tuo haisee että 200 miljoonaa olisi valtionbudjetista vaikutus ja nimenomaan budjetista. vaan ihan rehellisesti sillä täytetään kassaa.
 
Se ei nyt selvinnyt paljonko valtionverotus muuttu nettona.

Budjetin veroluenteisen rasitteen alentamisen tärkein väline oli nimenomaan työttömyysvakuutusmaksujen pienentäminen ja linkistäsi ymmärsin että nettona tavoite onnistu.

Toki tuo haisee että 200 miljoonaa olisi valtionbudjetista vaikutus ja nimenomaan budjetista. vaan ihan rehellisesti sillä täytetään kassaa.


Työttömyysvakuutusmaksuja on pakko alentaa, koska rahaston lakisääteinen yläraja lähestyy ja se on ollut selvästi ylijäämäinen. Tämä on täysin riippumatonta hallituksesta. Voisi jopa sanoa, että se on edellisen hallituksen ansiota, koska ylijäämä on kertynyt sen aikana.

Hallitus ei halua, että työntekijät (jotka ovat tuota rahastoa kasvattaneet) saavat täyden hyödyn työttömyysvakuutusmaksujen alentamisesta, joten se kiristää työntekijöiden verotusta.

Hallituksen toimet siis kiristävät verotusta. Veroluontoisten maksujen alentaminen tapahtuu riippumatta hallituksesta.
 
Työttömyysvakuutusmaksuja on pakko alentaa, koska rahaston lakisääteinen yläraja lähestyy ja se on ollut selvästi ylijäämäinen. Tämä on täysin riippumatonta hallituksesta. Voisi jopa sanoa, että se on edellisen hallituksen ansiota, koska ylijäämä on kertynyt sen aikana.
Juu, koskas se muutokset ansiosidonaiseen tulee voimaan.

Hallituksen toimet siis kiristävät verotusta.
Artikkellista ei osunut silmään mikä se nettovaikutus valtionverotukseen tuolla korotuksella oli?
Veroluontoisten maksujen alentaminen tapahtuu riippumatta hallituksesta.
OK, olin ymmärtänyt että hallituksen toimet jo vaikuttaisi.

Mutta budjetin verotuksen yksi pää tekijöitä oli veroluenteisten rasitteiden keveneminen, ja HSlinkistä ymmärsin että netto tavoite tuolla pysy.
 
Miten yli kolme vuotta vanhan statistiikan esilletuominen tukee väitettäsi yhtään sen enempää?
Vastasin esitettyyn kysymykseen. Toisekseen kysymyksessäkään ei esitetty mitään faktaa, tuotiin vain esille epäilys että kuinkahan asia nyt lienee.

Tämänhetkisen tiedon valossa, Italia on EU:ssa nettomaksaja.
 
Juu, koskas se muutokset ansiosidonaiseen tulee voimaan.

Ja tällä oli tämän asian kanssa tekemistä mielestäsi mitä? Alennus työttömyysvakuutusmaksuun olisi pitänyt tehdä riippumatta ansiosidonnaisen muutoksista.

Artikkellista ei osunut silmään mikä se nettovaikutus valtionverotukseen tuolla korotuksella oli?

Veroja kerätää 200 miljoonaa enemmän, minkä arvelisit nettovaikutuksen olevan?

OK, olin ymmärtänyt että hallituksen toimet jo vaikuttaisi.

Mutta budjetin verotuksen yksi pää tekijöitä oli veroluenteisten rasitteiden keveneminen, ja HSlinkistä ymmärsin että netto tavoite tuolla pysy.

Miten ne voisivat vaikuttaa, kun ne eivät ole edes voimassa vielä?

Tätä veroluonteista maksua olisi pitänyt alentaa täysin riippumatta hallituspohjasta. Tämä hallituspohja päätti, että maksun alennusta ei anneta täysimääräisenä työntekijöille, vaan korotetaan verotusta.
 
Ja tällä oli tämän asian kanssa tekemistä mielestäsi mitä? Alennus työttömyysvakuutusmaksuun olisi pitänyt tehdä riippumatta ansiosidonnaisen muutoksista.
Sitä kysyin koska ne muutokset tulee voimaan, nehän vaikuttaa maksujen suuruuteen.

Jos tuossa yritit sanoa että joskus vuonna 2025 tai myöhemmin, niin ok, mutta kai sen voisi ihan suoraan ja selkeästi sanoa.


Veroja kerätää 200 miljoonaa enemmän, minkä arvelisit nettovaikutuksen olevan?
Sori, huonosti kysytty.
Yritin kysyä sitä että paljonko hallituksen toimet vaikuttaa verotukseen, kun huomioidaan niihin tämä summa.

Veroluenteiset ja suorat verot, niin siihen tuo ei vaikuta mitään, eli on sama kuin suunniteltu.

Tätä veroluonteista maksua olisi pitänyt alentaa täysin riippumatta hallituspohjasta. Tämä hallituspohja päätti, että maksun alennusta ei anneta täysimääräisenä työntekijöille, vaan korotetaan verotusta.
Hallituspohja ei kai se juttu, vaan se budjetti esitys.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut korottaa veroja enemmän.

Tässä kai enemmän tullut kritiikkiä siitä että olisi pitänyt korottaa niitä päästö veroja ansiotuloverojen sisjaan.
 
Sitä kysyin koska ne muutokset tulee voimaan, nehän vaikuttaa maksujen suuruuteen.

Jos tuossa yritit sanoa että joskus vuonna 2025 tai myöhemmin, niin ok, mutta kai sen voisi ihan suoraan ja selkeästi sanoa.

Tähän työttömyysvakuutusmaksujen alennukseen ei ole merkitystä, koska ylijäämä on kerätty, ennen kuin hallitus on edes ollut vallassa.


Sori, huonosti kysytty.
Yritin kysyä sitä että paljonko hallituksen toimet vaikuttaa verotukseen, kun huomioidaan niihin tämä summa.

Veroluenteiset ja suorat verot, niin siihen tuo ei vaikuta mitään, eli on sama kuin suunniteltu.

Hallituksen toimet eivät vaikuta työttömyysvakuutusmaksun alenemiseen. Sitä pitäisi alentaa joka tapauksessa, koska rahasto on ylijäämäinen ja jos maksuja ei alenneta, lakisääteisen puskurin yläraja ylittyy. Hallituksen toimet vaikuttavat siihen, että työntekijät eivät hyödy tuon rahaston maksujen alentamisesta täysimääräisesti, koska hallitus kiristää verotusta. Hallituksen aktiivinen toimi on siis työntekijöiden verojen kiristäminen tässä tapauksessa.


Hallituspohja ei kai se juttu, vaan se budjetti esitys.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut korottaa veroja enemmän.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut antaa työttömyysvakuutusmaksun alenemisen hyödyn kokonaan työntekijöille (koska työntekijät yhdessä työnantajien kanssa ovat tuon ylijäämän myös kerryttäneet). Tämä nykyinen ei anna, vaan kiristää verotusta.
 
Tähän työttömyysvakuutusmaksujen alennukseen ei ole merkitystä, koska ylijäämä on kerätty, ennen kuin hallitus on edes ollut vallassa.
Kysyin koska muutokset tulee voimaan.
Jos eivät ole tulossa voimaan, niin ei vaikuta, mutta jos ovat tulossa niin kyllä ne sitten pitäisi vaikuttaa.
Hallituksen toimet eivät vaikuta työttömyysvakuutusmaksun alenemiseen. Sitä pitäisi alentaa joka tapauksessa, koska rahasto on ylijäämäinen ja jos maksuja ei alenneta, lakisääteisen puskurin yläraja ylittyy.
Jos ansiosidonnaisen kestoa ja suuruuttaa muutetaan hallituksen toimesta, niin miksi ne ei vaikuttaisi kassan menoihin.

Jokin toinen hallituspohja olisi voinut antaa työttömyysvakuutusmaksun alenemisen hyödyn kokonaan työntekijöille (koska työntekijät yhdessä työnantajien kanssa ovat tuon ylijäämän myös kerryttäneet). Tämä nykyinen ei anna, vaan kiristää verotusta.
Jos, jos toki mahdollista, mutta sellainen kutina jäänyt että joillain muilla pohjilla oli nykyistä enemmän halua kiristää verotusta kuin alentaa. Ehkä myös enemmän halua pitää tai suurentaa ansiosidonnaisen etuuksia.

Tietenkin jos ajattelet että perussuomalaiseten korvaantuminen demareilla olisi tarkoittanut sitä että bensaveroa ei olisi alennettu ja päinvastoin olisi lisätty päästöveroja, niin siitä vielä matkaa siihen että ansiotuloverotusta ja veroluenteisia maksuja olisi enemmän kevennetty kuin nykyinen.
 
Kysyin koska muutokset tulee voimaan.
Jos eivät ole tulossa voimaan, niin ei vaikuta, mutta jos ovat tulossa niin kyllä ne sitten pitäisi vaikuttaa.

Miten tulevat muutokset vaikuttavat tähän mennessä kerättyyn ylijäämään? Työttömyysrahaston päätös ei perustu mihinkään arvioon tulevasta, vaan siihen, että rahasto on ollut ylijäämäinen ja jos maksuja ei lasketa, niin ylijäämä ylittää lakisääteisen rajan. Työttömyysrahaston päätöksellä ei ole mitään tekemistä hallituksen tekemisten tai tekemättä jättämisten kanssa (vaikka hallitus niin väittää, ja osa näköjään uskoo).


Jos, jos toki mahdollista, mutta sellainen kutina jäänyt että joillain muilla pohjilla oli nykyistä enemmän halua kiristää verotusta kuin alentaa. Ehkä myös enemmän halua pitää tai suurentaa ansiosidonnaisen etuuksia.

Tietenkin jos ajattelet että perussuomalaiseten korvaantuminen demareilla olisi tarkoittanut sitä että bensaveroa ei olisi alennettu ja päinvastoin olisi lisätty päästöveroja, niin siitä vielä matkaa siihen että ansiotuloverotusta ja veroluenteisia maksuja olisi enemmän kevennetty kuin nykyinen.

On aika vaikea ottaaa kantaa siihen, että mitä jokin fiktiivinen hallitus olisi tehnyt. Tämä hallitus päätti kiristää työntekijöiden verotusta, jotta työntekijät eivät saisi täyttä hyötyä työttömyysrahaston, jota työntekijät rahoittavat, ylijäämästä.
 
Miten tulevat muutokset vaikuttavat tähän mennessä kerättyyn ylijäämään? Työttömyysrahaston päätös ei perustu mihinkään arvioon tulevasta, vaan siihen, että rahasto on ollut ylijäämäinen ja jos maksuja ei lasketa, niin ylijäämä ylittää lakisääteisen rajan. Työttömyysrahaston päätöksellä ei ole mitään tekemistä hallituksen tekemisten tai tekemättä jättämisten kanssa (vaikka hallitus niin väittää, ja osa näköjään uskoo).
Kysyin koska ne päätökset tulee voimaan.

Uutisoinnista ymmärsin että maksun pienentämisen taustalla on rahaston ensivuoden budjetti. ennusteet menoista, rahaston koosta.

Siitä olen lukenut että rahastoon on kerätty ylijäämää, en siitä kyseenalaista.

On aika vaikea ottaaa kantaa siihen, että mitä jokin fiktiivinen hallitus olisi tehnyt. Tämä hallitus päätti kiristää työntekijöiden verotusta, jotta työntekijät eivät saisi täyttä hyötyä työttömyysrahaston, jota työntekijät rahoittavat, ylijäämästä.
Ok, sori , ymmärsin vähän väärin viestisi toisesta hallituksesta.
 
SAK: Aloitamme työtaistelutoimet ensi viikolla – Ministeri Riikka Purralle ja Petteri Orpolle ilmoitettu (iltalehti.fi)

SAK näköjään vastustaa demokratiaa niin voimakkaasti, että alkaa oikein taistelemaan työtaistelutoimilla demokratiaa vastaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että SAK ajaa itsensä sellaiseen nurkkaan, että se tullaan lakkauttamaan laittomana terroristijärjestönä.
Voitais tehdä niin, että SAK saa vapaasti lakkoilla kunhan alkavat maksaa veroja. Ai ei käy liitoille? No voi samperi. ;)
 
Jokainen työntekijä joka osallistuu tähän SAK:n masinoimaan lakkoon, osallistuu laittomaan lakkoon ja sen pitäisi olla irtisanomisperuste. Kaikki lakkoilijat kortistoon ja sen jälkeen SAK:n johdolle vankeustuomiot laittoman lakon organisoinnista ja terrorismirikoksista.

EDIT: vai mikä se olikaan oikea lakitermi rikokselle, jossa järjestetään yleistä yhteiskunnallista kaaosta, en muista oikeaa termiä.
 
Kysyin koska ne päätökset tulee voimaan.

Uutisoinnista ymmärsin että maksun pienentämisen taustalla on rahaston ensivuoden budjetti. ennusteet menoista, rahaston koosta.

Siitä olen lukenut että rahastoon on kerätty ylijäämää, en siitä kyseenalaista.

Työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen elokuussa. Päätös perustuu siihen, millainen suhdannepuskuri rahastossa on tällä hetkellä ja kuinka ylijäämäinen se on ollut viime vuonna.

Pointtina edelleen se, että tämä alennus olisi mahdollista antaa työllisyysrahastoa rahoittaville työntekijöille kokonaisuudessaan (kuten työnantajille annetaan). Mutta hallitus ei halua tätä tehdä, vaan kiristää työntekijöiden verotusta.
 
Työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen elokuussa. Päätös perustuu siihen, millainen suhdannepuskuri rahastossa on tällä hetkellä ja kuinka ylijäämäinen se on ollut viime vuonna.
Ok, olen sitten lukenut väärin uutisoituja uutisointeja, joissa mainittiin myös ensivuoden budjetti mm arviot menoista.

Mutta koska ne hallituksen kaavailemat muutoksen ansiosidonnaiseen tulevat voimaan. (ilmeisesti vaikuttaa merkittävästi vuonna 2025)

Pointtina edelleen se, että tämä alennus olisi mahdollista antaa työllisyysrahastoa rahoittaville työntekijöille kokonaisuudessaan (kuten työnantajille annetaan). Mutta hallitus ei halua tätä tehdä, vaan kiristää työntekijöiden verotusta.
Ehkä siinä hallitus on vähän huonosti viestinyt, sen olisi kannattanut viestiä niin että suoraa palkkatuloverotusta ei kevennetä (* , mutta vero ja veroluenteisten maksujen netto vaikutuksesta rasite pienenee huomattavasti.

(*
Jostain uutisesta tein tulkinnan palkkatulon verotus ei laskisi, jos indexkorjauksia ei huomio, mutta tämä vähän hämyisää, koska verotettavat tulot kasvaa, niin se sinänsä lisää suoriaveroja, vaikka käteenjäävä kasvaakin.
 
Niin, hallitus ei siis itseasiassa laske veroja, vaan korottaa niita, jotta työntekijät eivät hyötyisi täysimääräisesti työttömyyvakuutusmaksun alennuksesta. Kiero temppu ajatellen sitä, että työntekijöiden maksuistahan tuo puskuri on syntynyt.

Tämän jälkeen on aivan turha kenenkään väittää, että hallitus alentaisi työssäkäyvän verotusta. Näin ei käy, vaan veroja korotetaan. Kaikki alennukset tulevat työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta, joka olisi tapahtunut joka tapauksessa.
Hallitus päätti keventää ansiotuloverotusta 405 miljoonalla eurolla. Nyt rahasto päätti että he alentavat näitä vakuutusmaksuja. Hallitus päätti ettei indeksitarkastusta tehdä veroihin täysimääräisenä, vaan nappastaan maksun alenemisesta 200 miljoonaa budjettiin.

Elli lopputulemana hallituskeventää verotusta 205 miljoonalla eurolla ja päälle tulee vakuutusmaksun alentuminen.

Näin ainakin itse ymmärrän tämän kuvion.
 
Ehkä siinä hallitus on vähän huonosti viestinyt, sen olisi kannattanut viestiä niin että suoraa palkkatuloverotusta ei kevennetä (* , mutta vero ja veroluenteisten maksujen netto vaikutuksesta rasite pienenee huomattavasti.

(*
Jostain uutisesta tein tulkinnan palkkatulon verotus ei laskisi, jos indexkorjauksia ei huomio, mutta tämä vähän hämyisää, koska verotettavat tulot kasvaa, niin se sinänsä lisää suoriaveroja, vaikka käteenjäävä kasvaakin.

Siis hallitushan on tietysti viestinyt työttömyysvakuutusmaksun alentamisen veronalennuksena, jotta ihmiset luulisivat, että hallitus laskeen palkkaverotusta. Ja osa on selvästi nämä väitteet uskonutkin.
 
Hallitus päätti keventää ansiotuloverotusta 405 miljoonalla eurolla. Nyt rahasto päätti että he alentavat näitä vakuutusmaksuja. Hallitus päätti ettei indeksitarkastusta tehdä veroihin täysimääräisenä, vaan nappastaan maksun alenemisesta 200 miljoonaa budjettiin.

Elli lopputulemana hallituskeventää verotusta 205 miljoonalla eurolla ja päälle tulee vakuutusmaksun alentuminen.

Näin ainakin itse ymmärrän tämän kuvion.

Ei hallitus kevennä yhtään mitään. Työllisyysrahaston pitää laskea työttömyysvakuutusmaksua, koska rahasto on ollut edellisenä ja tänä vuonna niin ylijäämäinen, että sen lakisääteinen suhdannepuskuri tulee täyteen jo tänä vuonna.

Työllisyysrahasto ehdottaa, että työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja alennettaisiin 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksuja samalla summalla. Näin tehdäänkin.

Mutta jotta työntekijät eivät hyötyisi tuosta työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta täysimääräisenä, niin hallitus kiristää palkkatyön verotusta 200 miljoonalla eurolla. Se on se toimi, jonka hallitus aktiivisesti tekee.
 
Ei hallitus kevennä yhtään mitään. Työllisyysrahaston pitää laskea työttömyysvakuutusmaksua, koska rahasto on ollut edellisenä ja tänä vuonna niin ylijäämäinen, että sen lakisääteinen suhdannepuskuri tulee täyteen jo tänä vuonna.

Työllisyysrahasto ehdottaa, että työnantajien työttömyysvakuutusmaksuja alennettaisiin 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksuja samalla summalla. Näin tehdäänkin.

Mutta jotta työntekijät eivät hyötyisi tuosta työttömyysvakuutusmaksun alennuksesta täysimääräisenä, niin hallitus kiristää palkkatyön verotusta 200 miljoonalla eurolla. Se on se toimi, jonka hallitus aktiivisesti tekee.
Tuosta linkkaamastani uutisesta lainaus

iltalehti sanoi:
Petteri Orpon (kok) hallitus aikoo keventää työn verotusta satsaamalla siihen 405 miljoonaa euroa. Ansiotuloveron kevennystä painotetaan pieni- ja keskituloisiin korottamalla työtulovähennystä ja ottamalla käyttöön lapsikohtainen korotettu työtulovähennys. Toisaalta solidaarisuusveron alaraja nousee nykyisestä 72 300 eurosta 150 000 euroon, eli korkeinta progressiivista veroprosenttia maksavat enää vain yli 150 000 euroa tienaavat.
Eli hallitus keventää verotusta ja nämä vakuutusmaksujen alennukset tulee päälle, mutta työntekiöiden osalta ei täysimääräisesti, sillä indeksi tarkastuksia jätetään tekemättä 200 miljoonan euron edestä.
Lopputulemana (kuten aiemmin sanoin) hallitus siis keventää verotusta 205 miljoonalla ja vakuutusmaksujen kevennys tulee päälle
 
Eli hallitus keventää verotusta ja nämä vakuutusmaksujen alennukset tulee päälle, mutta työntekiöiden osalta ei täysimääräisesti, sillä indeksi tarkastuksia jätetään tekemättä 200 miljoonan euron edestä.
Lopputulemana (kuten aiemmin sanoin) hallitus siis keventää verotusta 205 miljoonalla ja vakuutusmaksujen kevennys tulee päälle

Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
 
Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
1. Työttömyysvakuutusmaksuni alenee ensi vuonna työttömyysrahaston päätöksen mukaisesti.
2. Verotukseni huojenee solidaarisuusveron alarajan noston vuoksi, mahdollisesti muidenkin Orpon porukan päätösten vuoksi.

Eikö noita kohtaa 1 ja 2 voikaan siis suoraan ynnätä ja eikö ne olekaan täysin toisistaan erillisiä asioita?
Voi olla että olen itsekin tässä haksahtanut, ei ole tullut niin tarkkaan tsekattua päätöksiä ym vaan lehdistöön uskoen.
 
Uutisesi on kesäkuulta. Sen jälkeen työttömyysrahasto on tehnyt päätöksen siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan. Noita kesäkuun veronalennuksia ei toteuteta, vaan todellisuudessa hallitus korottaa palkkatulojen verotusta 200 miljoonalla eurolla.

Tätä tarkoitin, että osa vissiin edelleen uskoo hallituksen alentavan veroja, vaikka kyse on siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan, koska rahasto on niin paljon ylijäämäinen.

"Hallituksen toimenpiteet verotuksen kevennykseen ovat minimaaliset ja käytännössä nolla”, Lehtinen sanoi STT:lle."
Kyllä tuo näyttää menevän kuten olen jo kahdesti sanonut.

Lainaus iltalehdestä:

Hallitus päätti jo keväällä hallitusneuvotteluissa, että hallituksen toimilla työn verotusta kevennetään. Työtulovähennystä kasvatetaan noin 100 miljoonalla eurolla vuosittain, yhteensä aikana noin 400 miljoonalla eurolla nelivuotisen hallituskauden aikana.

Hallituksen mukaan tämä keventää työn verotusta hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin lähes 0,5 prosenttiyksiköllä. Esimerkiksi laskelmien mukaan työn verotus kevenee lähes 1 prosenttiyksiköllä, jos vuositulot ovat 20 000–25 000 euroa.

Lisäksi vuonna 2025 otetaan käyttöön työtulovähennyksen lapsikorotus, eli jokaista lasta kohden saa korotuksen työtulovähennykseen.

 
SAK: Aloitamme työtaistelutoimet ensi viikolla – Ministeri Riikka Purralle ja Petteri Orpolle ilmoitettu (iltalehti.fi)

SAK näköjään vastustaa demokratiaa niin voimakkaasti, että alkaa oikein taistelemaan työtaistelutoimilla demokratiaa vastaan. Alkaa vaikuttaa siltä, että SAK ajaa itsensä sellaiseen nurkkaan, että se tullaan lakkauttamaan laittomana terroristijärjestönä.

Eipä paljoa kiinnostele. Lähdin Aarian jäseneksi, ajelen omalla autolla ja kohta lähden kesälomia nautiskelemaan kuukaudeksi.

Erosin liitosta juuri tuon sekoilun takia. Tuo hallituskokoonpano ei ole asia, joka olisi syy lakkoiluun.
 
Kyllä tuo näyttää menevän kuten olen jo kahdesti sanonut.

Lainaus iltalehdestä:

Hallitus päätti jo keväällä hallitusneuvotteluissa, että hallituksen toimilla työn verotusta kevennetään. Työtulovähennystä kasvatetaan noin 100 miljoonalla eurolla vuosittain, yhteensä aikana noin 400 miljoonalla eurolla nelivuotisen hallituskauden aikana.

Hallituksen mukaan tämä keventää työn verotusta hallituskauden loppuun mennessä keskimäärin lähes 0,5 prosenttiyksiköllä. Esimerkiksi laskelmien mukaan työn verotus kevenee lähes 1 prosenttiyksiköllä, jos vuositulot ovat 20 000–25 000 euroa.

Lisäksi vuonna 2025 otetaan käyttöön työtulovähennyksen lapsikorotus, eli jokaista lasta kohden saa korotuksen työtulovähennykseen.


Oma juttusikin sanoo, että hallitus nostaa veroprosenttia ja työtulovähennyksen lisäämisen syö käytännössä se, ettei indeksitarkistusta tuloveroon tehdä.

Koko "veronkevennys" on käytännössä se, että sosiaalimaksuja alennetaan. Joillekin menee näköjään läpi se, että kyseessä olisi hallituksen veronalennus.

Kyllä minä uskon tässä asiassa Veronmaksajien Keskusliittoa kuin sinua:

"Hallitusohjelman mukaisista 500 miljoonan euron veronkevennyksistä ollaan toteuttamassa ensi vuonna vaivainen 100 miljoonan euron siivu. Tämänkin vaikutus käytännössä nollautuu, kun indeksitarkistuksista tinkiminen kiristää verotusta jopa enemmän."
 
Oma juttusikin sanoo, että hallitus nostaa veroprosenttia ja työtulovähennyksen lisäämisen syö käytännössä se, ettei indeksitarkistusta tuloveroon tehdä.

Koko "veronkevennys" on käytännössä se, että sosiaalimaksuja alennetaan. Joillekin menee näköjään läpi se, että kyseessä olisi hallituksen veronalennus.

Kyllä minä uskon tässä asiassa Veronmaksajien Keskusliittoa kuin sinua:

"Hallitusohjelman mukaisista 500 miljoonan euron veronkevennyksistä ollaan toteuttamassa ensi vuonna vaivainen 100 miljoonan euron siivu. Tämänkin vaikutus käytännössä nollautuu, kun indeksitarkistuksista tinkiminen kiristää verotusta jopa enemmän."
Aivan joo, puhutaan pikkasen eri asioista. Tulevalle vuodelle joo, hallituksen toimet ei alenna verotusta, mutta 4 vuodelle katsottuna hallituksen toimet keventävät verotusta, ellei tätä lasketa että kun tuo 100 miljoonan kevennys tulee 4 vuodelle on siinä 400 miljoonan kevennys kasassa.
 
Aivan joo, puhutaan pikkasen eri asioista. Tulevalle vuodelle joo, hallituksen toimet ei alenna verotusta, mutta 4 vuodelle katsottuna hallituksen toimet keventävät verotusta, ellei tätä lasketa että kun tuo 100 miljoonan kevennys tulee 4 vuodelle on siinä 400 miljoonan kevennys kasassa.

Aivan. Tuloveroja ei siis alenneta, vaikka meinattiin. Niitä itseasiassa kiristetään, koska työttömyysvakuutusmaksun laskua ei työntekijöille anneta täysimääräisenä (vaikka työntekijät ovat alennuksen mahdollistaman ylijäämän maksaneet).
 
Siis hallitushan on tietysti viestinyt työttömyysvakuutusmaksun alentamisen veronalennuksena, jotta ihmiset luulisivat, että hallitus laskeen palkkaverotusta. Ja osa on selvästi nämä väitteet uskonutkin.
Veroluenteinen juttu se on, vaikka onkin korvamerkitty, ja ansiosidonnaisen muutokset on ollut pinnalla pitkään ja tavoite niitä leikata, ja alentaa sitä maksurasitetta.

Ilman muuta on osalle varmasti pettymys että veroja ei allennettu niin paljoa kuin ehkä vielä hetkisitten toivottiin, mutta markkinoitu veroluenteiset maksut kuitenkin pienenee, joten maksajan kannalta kävi jopa paremmin, tuossa välissä taisi hallituskin muuttaa vähän ennusteita.

Siihen en tässä ota kantaa mikä nyt olisi parempi, verottaa vielä enemmän, vai verottaa vähemmän, aktiivinen oppositio varmaan ottaa veronalennuksista luopumisen positiivisesti vastaan, veronmaksajien etujärjston heppu tosin olisi halunnut ennemmin niitä päästöveroja, mutta se bensaveron ale on paljon tiukemmassa kuin ansiotuloverotus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom