Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käyttöönotto ainakin oli vaivaton. Ja testeissä kaikki hälyt tulivat perille. Voi olla, että vaativassa käytössä häviää kilpailijoille. Käyttö on itselläni aika vähäistä.Mä en ihan hirveästi kehuisi tuota tellstcik znet lite v2:sta. Mun mielestä siinä jää aivan liian usein komennot menemättä perille. Laitteessa on yksinkertaisesti bugeja ihan pirusti.
Mä en ihan hirveästi kehuisi tuota tellstcik znet lite v2:sta. Mun mielestä siinä jää aivan liian usein komennot menemättä perille. Laitteessa on yksinkertaisesti bugeja ihan pirusti.
Mua kiinnostaisi erityisesti systeemi, jolla saisi ensisijaisesti palohälyttimestä ja myös jonkinlaisesta murtohälyttimestä (ovi/ikkuna, liike) ja vuotohälyttimestä ilmoitusten lisäksi tekstiviestin/soiton. Mielummin omalla simmillä toimiva kuin netti/pilvipohjainen. Olisiko ehdotusta systeemistä johon kannattaisi perehtyä?
Itse tilasin tuon Yalen setin Saksan Amazonista vähän alle kolmella sadalla kun oveen vaihtui Yale Doorman ja halusin setin joka toimii sen kanssa. Pitäisi saapua tänään niin voi kirjoitella jotain ajatuksia siitä.Jos en olisi hommannut Verisurea niin olisin varmaan laittanut Yale Smart home hälytysjärjestelmän. Aika vastaavat ominaisuudet kuin Verisuressa, toki ilman hälytysvalvontaa. Plussana Hue & Alexa integraatio, mitä Verisuressa ei jostain ihmeen syystä ole. Tuolla kokemuksia aiheesta.
Onko kukaan onnistunut parittamaan Xiaomin sensoreita Ikea routereihin zigbee2mqtt setupissa? Jos on niin miten?
Itsellä Ikea pistorasia, joka siis mqtt:llä toimii päälle ja pois normaalisti. Networkmap määrittelee rasian routeriksi ja alinrivi sanoo "offline". Mitä tämä tarkoittaa/miten saa online ja voiko olla syy että sensorit eivät ota yhteyttä pistorasiaan vaan menevät väkisin koordinaattoriin? Kokeilin siis poistaa sensorin parituksen koordinaattorista ja parittaa uudelleen routerin vieressä, mutta ei mene siihen.
Kännystä, tai verkosta ohjaamalla komennot ovat toimineet, vaikka niissä oleva viive joskus hämääkin, mutta yhdistettyjen langattomien painikkeiden komento ei mitenkään välttämättä mene perille, vaikka painike antaisikin vastaanottokuittauksen.Mulla on vanhempi malli, eli TellStick ZNet Lite Ver 1. Ajastukset tallentuvat purkkiin, joten toimii siis ilman verkkoyhteyttä.
Pystyy myös esmes. kännykällä ohjaamaan sisäverkossa.
Ei ole tullut vastaan, että komennot eivät olisi menneet perillle tämän 1½ vuoden aikana.
Samantyylisiä settejä itsellä, hubina tosin Domoticz kun sen kelkkaan tuli aikanaan lähdettyä. Nyt ottaisin varmaan HASSin. Näistä lainaamistani kohdista olisin pientä tarkennusta kysynyt eli pystyisitkö hieman avamaan miten olet tuon kaihdinten ohjauksen toteuttanut. Sellainen olisi tarkoitus itsekin lisätä ja osiakin jo tilailtu (näillä spekseillä ajattelin kokeilla), mutta kiinnostaa kuulla myös (mahdollisesti) erilaisista ratkaisuista.- kaihtimille rakennettu myös ohjaus järjestelmä ja näitä saa ajettua myös mqtt:llä tuo myös rakenneltu ite DIY:nä NodeMCU perustuu tuokin.
- Talon sähkökulutusta seurailee Efergyn 3vaihe setti, joka antaa ihan ok tarkkuudella tietoa ihan pienistäkin kuormista --> maksimi kuormaan asti.
En ole vastaavaa testannut, mutta hyvä vaihtoehto jos sattuu nurkassa olemaan joku vanha ip-kamera tai vastaava: olammi.iki.fi/sw/ - dialEye Itse valjastin käytöstä poistetun kameran tähän hommaan niin että minuutin välein päivittyy kulutus (kokonais ja siitä laskennallinen l/min) desin tarkkuudella. Riittää omiin tarpeisiin.Piti kysyä täältä lukeeko kukaan tuollaista vanhaa vesimittaria millään anturilla? Hieman tätä linkkiä mukaillen: Monitoring Residential Water Usage by Reading Municipal Water Meter With Hall Effect Sensor + Arduino
Ajattelin että tuollaista vanhaa pystyisi lukemaan hall anturilla viemällä sen vaan tuohon viereen ja tarkkailemalla saako sieltä tuollaista magneetti kentän muutosta tietyllä kohtaa ulos. Analoginen malli pitäisi hall anturi varmaankin olla että saa siitä sopivasti suodatettua ns pulssin sitten ulos. Veden kulutus sinänsä niin hirveän kriittistä, mutta esim vesivuoto tilanteessa tai hana auki tms mitä vaan niin saisi ilmoituksen kotiautomaatiolta asiasta. Onkohan kukaan rakennellut täällä vastaavaa?
Kirjoitin tästä Yale Smart Home SR-3200 -järjestelmästä hieman tajunnanvirtaa tähän ketjuun Kodin hälytys-ja valvontajärjelmät (niin valmiit kuin omat)Itse tilasin tuon Yalen setin Saksan Amazonista vähän alle kolmella sadalla kun oveen vaihtui Yale Doorman ja halusin setin joka toimii sen kanssa. Pitäisi saapua tänään niin voi kirjoitella jotain ajatuksia siitä.
En ole vastaavaa testannut, mutta hyvä vaihtoehto jos sattuu nurkassa olemaan joku vanha ip-kamera tai vastaava: olammi.iki.fi/sw/ - dialEye Itse valjastin käytöstä poistetun kameran tähän hommaan niin että minuutin välein päivittyy kulutus (kokonais ja siitä laskennallinen l/min) desin tarkkuudella. Riittää omiin tarpeisiin.
Samantyylisiä settejä itsellä, hubina tosin Domoticz kun sen kelkkaan tuli aikanaan lähdettyä. Nyt ottaisin varmaan HASSin. Näistä lainaamistani kohdista olisin pientä tarkennusta kysynyt eli pystyisitkö hieman avamaan miten olet tuon kaihdinten ohjauksen toteuttanut. Sellainen olisi tarkoitus itsekin lisätä ja osiakin jo tilailtu (näillä spekseillä ajattelin kokeilla), mutta kiinnostaa kuulla myös (mahdollisesti) erilaisista ratkaisuista.
Energiankulutusta seuraan kaiketi suht vastaavalla laitteella (CurrentCostin EnviR), joka ei kuitenkaan osaa tulkita virran "suuntaa" ja aurinkopaneeleiden lisäämisen jälkeen kulutuksenseuranta on asteen verran hankaloitunut. Mikä malli sinulla on Efergyltä käytössä ja tiedätkö osaako se tulkita onko energia kulutusta vai tuottoa?
En ole vastaavaa testannut, mutta hyvä vaihtoehto jos sattuu nurkassa olemaan joku vanha ip-kamera tai vastaava: olammi.iki.fi/sw/ - dialEye Itse valjastin käytöstä poistetun kameran tähän hommaan niin että minuutin välein päivittyy kulutus (kokonais ja siitä laskennallinen l/min) desin tarkkuudella. Riittää omiin tarpeisiin.
Verkkokauppa.com:lle oli jäänyt edellisestä ostoksesta muutama euro rahaa niin päätin testiksi ottaa 2kpl tälläisiä kytkimiä. Katsotaan lähtevätkö pelittämään Home Assistantin kanssa.
TELLDUS 13724 -painikeohjain Z-Wave järjestelmiin 25,90 €
Sain eilen toisen CC2531 tikun router käyttöön ja loppujen lopuksi yksi sensori liikennöi sen kautta, toinen Ikea pistorasian ja loput koordinaattorin. Vähän epämääräisesti tuo reitytyksen valinta tuntuu tapahtuvan vaikka laitteiden etäisyyksiä vaihtelisi, mutta ehkä se siitä sitten järkeentyy kun laitteet asentaa fyysisesti oikeille paikoilleen (nyt sensorit yhdessä kasassa työpisteellä).Itsellä nuo Xiaomit menee ihan automaattisesti kiinni Ikean pistorasioihin. 1. parituksen olen tainnut tehdä aina koordinaattorin vieressä ja sitten siirtänyt sensorit paikalleen. Routerit näyttävät olevan offline networkmapin mukaan, mutta niiden läpi tulee dataa. Kokeile tehdä paritus normaalisti ja sitten siirtää sensori kauemmas jolloin linkin olisi pakko mennä routerin läpi.
Ok, ymmärränkö oikein että tässä on myös "ylös/alas" -toiminto vai pelkkä kääntö kuten tuossa linkkaamassani? No, lähden joka tapauksessa liikkeelle tuosta kääntelystä. Harmi että pääosa servoista taipuu vain 180 asteen kääntelyyn, voisi kyllä (tarvittaessa) kääntää ihan täydet 360 niin saisi muutaman eri tilan toteutettua. Johdotuksiakin pitää vähän miettiä ettei kovin näkyviksi jäisi...Kaihdin ohjauksen rakentanu paljolti vastaavasti kun tuossa linkissäsi oli tehty. NodeMCU johon itse tuli tehtyä päävirta mosfetti katkaisemaan virrat servoilta kun niitä ei ajeta ja nopeuden säätö kuinka kovaa verhoja ajetaan. Taisi jäädä kyllä kovakoodatuksi sopiva arvo ja ohjaan sitten tuota MQTT kautta vaan auki ja kiinni käskyillä. Aukasu on servoilla jotka mahtuvat olemaan tuolla ikkunoiden sisällä. 3d tulostimella tulostettu telineet niille ja "jatko" akseli joka vetää sitten tuota verhotangon akselia.
Vaikuttaisi tosiaan samalta. Efergyn käytöstä aurinkoenergian mittaamiseen en osaa sanoa, mutta oli erittäin nopea ja asiantunteva tuo asiakaspalvelu heillä eli varmasti osaavat asiaan vastata ja antaa myös vinkkejä onko sellaisia ominaisuuksia tulossa. Tämä taisi olla oma malli 3phase mallina toki: Elite Classic Wireless Energy Monitor Tämän lisäksi taisi tulla silloin alessa net hub tms lisäosa mikä mehin suoraan klikattiin rj45 joka sitten päivittää lukemia pilveen, mistä tuo HA:kin ne lukee.
mikä ei sinänsä kerro osaako se raportoida kokonaisenergian oikein. Datasheet ja manuaali ei myöskään tähän vastanneet joten täytyy tuen kautta tiedustella. EnviR on nyt suoraan Raspissa kiinni USB:lla, mutta tämä ilmeisesti vaatii tuon data gatewayn että saa tiedot kotiautomaation käyttöön?Suitable for Solar Microgeneration
The Elite Classic Wireless Electricity Monitor can be used to monitor micro-generation. The energy Sensor will read the current going through your feed cable and will tell you how much energy you are generating.
Kyllähän tuo alkuun vähän epäilyttiOho johan on erikoinen systeemiPitää yrittää jos tuon saisi toimimaan RP2 ja vanhalla kameralla toki niin pimeässä tuo että pitää viritellä 5voltista joku ledi sinne valaisemaan. Tuo konffaus näytti kyllä perin hankalalta prosessilta, mutta voihan tuota koittaaa lähtisikö toimimaan. Mahtaako tuo pyöriä perinteisen Rasbianin päällä vai tartteeko jonkun tietyn linux distron, vähän toki tuo RP menee turhaan tuossa touhussa, mutta eipä sillä nyt muutakaan käyttöä tällä hetkellä. Kiitokset vinkistä.
Ok, ymmärränkö oikein että tässä on myös "ylös/alas" -toiminto vai pelkkä kääntö kuten tuossa linkkaamassani? No, lähden joka tapauksessa liikkeelle tuosta kääntelystä. Harmi että pääosa servoista taipuu vain 180 asteen kääntelyyn, voisi kyllä (tarvittaessa) kääntää ihan täydet 360 niin saisi muutaman eri tilan toteutettua. Johdotuksiakin pitää vähän miettiä ettei kovin näkyviksi jäisi...
Kiitos, täytyy tutustua tarkemmin. Sivuilla sanotaan
mikä ei sinänsä kerro osaako se raportoida kokonaisenergian oikein. Datasheet ja manuaali ei myöskään tähän vastanneet joten täytyy tuen kautta tiedustella. EnviR on nyt suoraan Raspissa kiinni USB:lla, mutta tämä ilmeisesti vaatii tuon data gatewayn että saa tiedot kotiautomaation käyttöön?
Kyllähän tuo alkuun vähän epäilyttiMutta bilteman alelaarista mukaan tarttunut 15€:n 720p ip-kamera oli majaillut laatikon pohjalla jo vuoden ja se osoittautua tähän hommaan ihan päteväksi. Sellainen parin ledin "levy" - niin ikään jonkun laatikon pohjalta löytynyt - meni viereen kaveriksi vakioimaan valaistusolosuhteita. Eihän tuo mikään nätti ole varaston nurkassa, mutta suht halpa ja ennen kaikkea toimii. Konffifilen säätö kyllä otti aikansa
![]()
Auts, tämä alkaa kuulostaa jo asteen monimutkaisemmalta mosfetteineen ja rajoituksineenEi ole tosiaan kun kaihtimien kääntely. Tuo 180astetta juuri riitti kiinni ja auki asentoon, toiseen ääripäähän kiinni ei voi ajaa. Servot kannattaa sammuttaa täysin kun niitä ei ajeta eli käyttöjännite katkaista kokonaan kun servoille ei anneta liike tietoa. Itse en ainakaan pitäisi 24/7 servoja ns standby:ssä ja monet servot vielä surisevat/murisevat standby tilassa, varsinkin halvemmat. Itsellä 3ikkunaa samassa ohjaimessa kiinni ja mosfetti katkaisee kaikkien käyttöjännitteen kun liike ajettu loppuun ja taas kun liike käsky tulee niin virrat päälle 1s odotus ja käsky servoille.
Linuxia et välttämättä tarvitse ellet halua nimenomaan Raspin kameralla tuota toteuttaa. Samaan lopputulokseen pääsee esim. ip-kameralla ja millä tahansa alustalla, johon voi asentaan sopivan python-version. Omassa scriptissä ensin tallennetaan mittarista kuva:Ok pitää katsoa tuo linux puolikin jo hyvin vähällä tietämyksellä niin oma kynnyksensä lähteä tuon kanssa painimaan, mutta jos joku päivä on tarpeeksi intoa niin voisi yrittää.
/usr/bin/ffmpeg -rtsp_transport tcp -i 'rtsp://CAMURL' -f image2 -vframes 1 /home/pi/scripts/dialEye/meter_image.jpg
mittari=$(/usr/bin/python /home/pi/scripts/dialEye/dialEye.py -f /home/pi/scripts/dialEye/dialEye.conf meter /home/pi/scripts/dialEye/meter_image.jpg)
dialEye.py -f dialEye.conf meter "http://CAMURL:PORT/snapshot.cgi?user=XXX&pwd=YYY"
Sisäinen.Sisäinen vai ulkoinen?
Jos sisäinen niin laita kiinteä osoite itse.
Riippuu distrosta mikä käytössä mutta kokeile vaikka tätä How to give your Raspberry Pi a Static IP Address - UPDATESisäinen.
Löytyyköhän jotain dummy-ohje sivustoa tämän tekoon ?
Hue on ehdottomasti helpoin ja ei edes kauhean kallis. Siihenkin menee rahaa kun pitää hankkia virtalähde, Zigbee Controller ja esim 5050 ledinauhaa. Jos on tarve vetää vaikka kymmenen metrin ledipätkä saman ohjauksen taakse niin tulee halvemmaksi rakentaa itse, mutta jos ripottelee parin metrin pätkiä sinne tänne niin Hue taitaa olla melkein samoissa hinnoissa.Millaisia himmennettäviä Zigbee tai Z-Wave LED-nauhoja porukalla täällä käytössä kuivissa tiloissa ja vaikka saunassa? Philipsin Hue Lightstripe varmaan helppo vaihtoehto, mutta tuskin paras saati kustannustehokkain.
Haasteen aiheuttaa kuitenkin käytävän ja keittiön kiinteät led-spotit, joihin siis lienee ainut ratkaisu valokatkaisijan tilalle asennettava kauko-ohjattava kytkin. Ledit ovat nykyisellään aika kirkkaat, joten säätölaite pitäisi olla himmennin. Ainakin Busch-Jagerilla (ABB:llä) on tuohon sopiva sarja, joka kommunikoi Zigbee LL:llä, mutta onko muita vaihtoehtoja?
Jos tuo on hyvä, niin käykö se yhteen esim Phillipsin Huen kanssa? Entä ymmärtääkö esim Googlen home tuon päälle mitään?
Itsellä nuo Xiaomit menee ihan automaattisesti kiinni Ikean pistorasioihin. 1. parituksen olen tainnut tehdä aina koordinaattorin vieressä ja sitten siirtänyt sensorit paikalleen. Routerit näyttävät olevan offline networkmapin mukaan, mutta niiden läpi tulee dataa. Kokeile tehdä paritus normaalisti ja sitten siirtää sensori kauemmas jolloin linkin olisi pakko mennä routerin läpi.
Edit. Hauskasti näyttää Networkmap piirtävän pentagrammia noista routereista ja koordinaattorista. End devicet sitten keskustan ympärillä
Saako tuollaiselta luettua läpi menevän virran määrää? Siis rakennettua tuollaisesta etäluettavaa virrankulutusmittaria?Tuote: Osram Smart+ ZigBee Switch Socket, älypistorasia
Hinta: 13,54 €
Kauppa: Amazon.de
Voimassa: 8.4.2019
Linkki: OSRAM Smart+ Plug, ZigBee schaltbare Steckdose, für die Lichtsteuerung in Ihrem Smart Home, Direkt kompatibel mit Echo Plus und Echo Show (2. Gen.), Kompatibel mit Philips Hue Bridge: Amazon.de: Baumarkt
Saako tuollaiselta luettua läpi menevän virran määrää? Siis rakennettua tuollaisesta etäluettavaa virrankulutusmittaria?
Jos ei, niin miten sellainen kannattaisi toteuttaa?
Ei paha. Ilmeisesti vanhempi malli, HS100 näkyisi nytkin lähtevän sillä parilla kympillä. Tuo siis ilmeisesti nousee suoraan WLANiin, eli näkyy IP:llä verkossa ilman mitään gatewaytä tjms.Itselläni on TP-linkin HS110 pistokkeita (~20e kpl oli amazon.de flash salen bundlessa), jotka tukee kulutuksen seurantaa. Kännykkäohjelmalla voi katsella kulutusta tai omassa paikallisverkossa voi koodaustaidoin helposti käskyttää laitetta ja lukea siltä kulutustietoja.
softScheck/tplink-smartplug
Tuo suoraan linkistä aukeava malli ei sisällä kulutuksenseurantaa. https://www.amazon.de/dp/B06W586CDZ/ Tässä vähän kalliimmassa se on.Ei paha. Ilmeisesti vanhempi malli, HS100 näkyisi nytkin lähtevän sillä parilla kympillä. Tuo siis ilmeisesti nousee suoraan WLANiin, eli näkyy IP:llä verkossa ilman mitään gatewaytä tjms.
Pari voisi tilata ihan mielenkiinnosta![]()
Onko tämä halpa? En oo seurannut hintoja... eli jos on jotain tämmösiä hommaamassa, niin kannattaako nyt klikata ostoskoriin?DNA:n pinkeillä pävillä olisi Philips Hue aloituspakkaus kolmella E27 White Ambiance-lampulla tarjouksessa hintaan 89 e. Mukana sekä himmennin että liiketunnistin.
Philips Hue White -aloituspakkaus ja Philips Hue -liiketunnistin | DNA
On ihan halpa, mutta mutta vähän epäselvää, tuleeko tosiaan kolme E27 kannalla olevaa Philips Hue White Ambiance (säädettävä värilämpötila) lamppua vai Philips Hue White (värilämpötila 2700K) lamppua. Kuvassa ja teksti ei kohtaa, koska kuvassa on noita värilämpötilalta 2700K olevia lamppuja. Itse en noita sisällä hyväksy, mutta ulkovaloissa olen käyttänyt kun naapureilla näytti olevan samoja.Onko tämä halpa? En oo seurannut hintoja... eli jos on jotain tämmösiä hommaamassa, niin kannattaako nyt klikata ostoskoriin?
Kysyin asiakaspalvelusta. Heidän mukaansa tuossa on noita Ambiance lamppuja, kuva on väärä.On ihan halpa, mutta mutta vähän epäselvää, tuleeko tosiaan kolme E27 kannalla olevaa Philips Hue White Ambiance (säädettävä värilämpötila) lamppua vai Philips Hue White (värilämpötila 2700K) lamppua. Kuvassa ja teksti ei kohtaa, koska kuvassa on noita värilämpötilalta 2700K olevia lamppuja. Itse en noita sisällä hyväksy, mutta ulkovaloissa olen käyttänyt kun naapureilla näytti olevan samoja.
Sitten on hyvä paketti!Kysyin asiakaspalvelusta. Heidän mukaansa tuossa on noita Ambiance lamppuja, kuva on väärä.
Tähän liittyen. Onko kellään kokemusta Philipsin ja Trådfrin liiketunnistimesta? Trådfri on mielestäni vähän hidas, onko Philips nopeampi?
Sitten on hyvä paketti!
En ole kumpaakaan testannut, mutta arvostelut on ollut ainakin hyviä Philipsin liiketunnistimesta. Itse tarvin niin monta liiketunnistinta niin värkkäsin ite Xiaomin liikesensorit järjestelmään, mutta vaatii tosiaan värkkäystä. On ollut käytössä noin kuukauden niin muutaman sensorin olen joutunut yhdistämään uudestaan. Mikäli alkaa enemmän yhteys pätkimään pitää ostaa noita Philipsin liiketunnistimia kriittisiin paikkoihin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.