Asennustavoista ilman muuta helpoin on Home Assistant OS. Itse en tykkää siitä, että joudun täysin luottamaan muiden tekemiin docker-kontteihin. Toisaalta tällä ratkaisulla ei tarvitse osata tai tehdä itse juuri muuta kuin napsutellessani hiirellä haluamiaan addoneja ja antaa konfiguraation tarvitsemia parametreja. Varmasti yleisin tapa ajaa näin, mutta itse en tykkää. Esim. RasPi 4, sopiva SSD ja homman pitäisi onnistua vasta-alkajaltakin. Silloin tällöin ainakin aiemmin automaattipäivitykset saattoivat/saattavat rikkoa jotain, mutta ilmeisesti helposti voi palata aiempaan, kun on automaattivarmistukset päällä.
Sitten on Home Assistant container, jonka saa kätevästi dockerilla ajettua pystyyn melkein mille dockeria tukevalle raudalle vain, mutta tästä puuttuu supervisor/add-onit.
Jos perusosaaminen Linuxista löytyy suosittelen asentamaan Home Assistant coren, eli käsin asentamaan kaiken Python virtuaaliympäristössä. Kaikki on omissa käsissä ja säädettävissä juuri sellaiseksi kuin haluaa. Jos jokin ei toimi voi vain syyttää itseään. Itse suosin tätä tapaa, ja vaikka varmaan hankalin ja harvinaisin niin eipä ole riippuvainen muiden tekemistä säädöistä ja konteista.
Zigbeetikuksi tuolla cc2531:llä voi harjoitella ja kokeilla, mutta suosittelen jotakin cc2652-pohjaista tikkua, esim.
CC2652R stick - slae.sh