Itse olen ollut tyytyväinen zigbee2mqtt:hen ja tuohon Slaeshin tikkuun. Kannattaa etukäteen tutustua projektin
dokumentaatioon. Tuetut laitteet, miten ne paritetaan, yms. löytyvät
täältä.
Yleisesti ottaen omat kokemukseni Zigbee2mqtt:stä ovat varsin hyviä. Nykyää HA:n zha-tukee ilmeisen hyvin laitteita ja eventtejä hyödyntäen saa helposti asioita tehtyä. ZHA on kuitenkin osa HA:ta, joten sitä ei halutessaankaan voi eriyttää esim. toiselle palvelimelle. Varsinkaan tästä syystä en lähde muuttamaan konfiguraatiota.
Yleensä, jos alkaa tippuilemaan laitteet verkosta, niin ongelma on oman käsitykseni mukaan meshissä, eli joko kantama on liian pitkä routerilta, laite on pariutunut väärään kauempana olevaan routeriin tai suoraan coordinatoriin, tai esim. WiFi 2,4 MHz häiritsee. Siksi kannattaa manuaalisesti säätää verkkonsa niin, etteivät häiritse toisiaan + huomioida mahdolliset naapurien verkot. Xiaomin (mijia/aqara) laitteiden osalta olen lukenut, että helposti voivat pitää kiinni routerista eivätkä osaisi valita lähintä, mutta itse en ole moista ongelmaa havainnut. Lisäksi ao. vermeet eivät ilmeisesti tykkää, jos Ledvance/Osram -lamput toimivat routerina. Muutenkin Xiaomi on ilmeisesti hieman sooloillut standardin puitteissa. Itselleni kuitenkin vain positiivisia kokemuksia näiden osalta (kts. alta).
Nämä end-devicenä toimivat laitteet olisi erityisen tärkeää parittaa verkkoon siinä paikassa, jossa niiden on tarkoitus sijaita.
Ainakin kaikki itsellä käytössä olevat paristokäyttöiset zigbee-laitteet raportoivat mielestäni paristojen tilan. Olen ollut niin laiska, etten ole saanut automatisoitua paristojen vaihdon ilmoitusta, vaan vaihdellut sitten tilanteen mukaan, kun huomannut, että laitteet eivät enää vastaa.
Kokemuksista muutamista paristokäyttöisistä zigbee-sensoreistani:
aqara/mijia ovi-/ikkunasensori
- reagoivat todella nopeasti, voi surutta käyttää esim. vaatehuoneen ovien päälle/pois kytkentään
- pieni ja huomaamaton
- hyvä patterinkesto
- esimerkki zigbee2mqtt-logista:
Koodi:
info 2021-01-30 11:27:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/door.freezer', payload '{"battery":100,"contact":true,"linkquality":48,"voltage":3025}'
- Home Assistant:
- suosittelen
aqara/mijia lämpötila, yms. sensori:
- raportoi minuutin välein
- pieni ja huomaamaton
- hyvä patterinkesto (jopa pakastimessa)
- minimilämpötila jonka raportoi -24,99; ei siis sovellu kaikkialla Suomen talveen eikä myöskään välttämättä Saunaan
Koodi:
info 2021-01-30 11:07:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/aqara.fridge', payload '{"battery":57,"humidity":62.74,"linkquality":81,"pressure":983,"temperature":-19.8,"voltage":2925}'
- Home Assistant:
- suosittelen
aqara/mijia värinäsensori
- reagoi kohtuullisesti, kun säätää herkimmälle, muutoin vaatii melkoista liikettä
- pieni ja huomaamaton
- hyvä patterinkesto
Koodi:
info 2021-01-30 11:24:56: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/vibration.1', payload '{"angle":6,"angle_x":2,"angle_x_absolute":88,"angle_y":-68,"angle_y_absolute":158,"angle_z":22,"battery":97,"linkquality":84,"strength":2,"voltage":2995}'
- Home Assistant:
- suosittelen, kunhan keksii käyttökohteen
ikea motion sensor
- reagoi kohtuullisesti/hyvin ja sopivalla sijoittelulla laajalti
- voisi olla pienempikin
- erittäin halpa (~10 e) ja hyvä saatavuus
- 2 kpl:tta paristoja, kuluvat suhteellisen nopeasti, jos paljon triggeröintiä
Koodi:
info 2021-01-30 11:26:26: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/motion.kitchen_sink', payload '{"battery":87,"linkquality":39,"occupancy":true,"update_available":false}'
- Home Assistant:
- suosittelen, kunhan korvaa Ikean toiminnallisuuden omalla
ohjauksella
Sonoff snzb-03 motion sensor
- reagoi kohtuullisesti/hyvin ja sopivalla sijoittelulla laajalti
-mukavan pieni
- Paristona cr2450 , joka näyttäisi kestävän todella pitkään
Koodi:
info 2021-01-30 11:30:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/motion.livingroom_1', payload '{"battery":100,"battery_low":false,"linkquality":84,"occupancy":false,"tamper":false,"voltage":3100}'
- suosittelen varauksella, 1/4 sensoreistani tippuili meshistä, mutta resestoituani ja varmistettuani että otti routerin läheltä on toiminut sekin luotettavasti
Lisäksi ohjailen Ikean OnOff- ja Remote-ohjainta zigbee2mqtt:llä:
I
kea OnOff -ohjain
- Viisi action-koodia joita hyödyntää (on, off, brightness_move_up, brightness_move_down, brightness_stop)
- mukavan pieni ja edullinen
- Säädettävissä zigbee2mqtt:n kanssa haluamakseen
Koodi:
info 2021-01-30 10:58:04: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/onoff.bedroom', payload '{"action":"brightness_stop","battery":60,"click":"brightness_stop","linkquality":138,"update_available":true}'
- Home Assistant:
- suosittelen kunhan ohjaa itse
I
kea Remote-ohjain
- Useita action-koodeja joita hyödyntää (mm. toggle, brightness_down_click, brightness_down_hold, arrow_left_click, ...)
- edullinen
- pyöreä
- Säädettävissä zigbee2mqtt:n kanssa haluamakseen
Koodi:
info 2021-01-30 10:58:10: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/remote.bedroom', payload '{"action":"toggle","linkquality":57,"update_available":false}'
- suosittelen kunhan ohjaa itse