Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.
Itsellä on näin pikaisella päässälaskulla samaa luokkaa siirtohinta kuin tuossa lainatussa.Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.
Joka on paljonko?Itsellä on näin pikaisella päässälaskulla samaa luokkaa siirtohinta kuin tuossa lainatussa.
Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...Heinäkuun sähkön keskihinta oli 1.4c. Eli tuo 555kWh maksaa 7.8€. Miten saat tuolla järjestelmän maksettua takaisin missään järjellisessä ajassa? Siirto tietytisti on varmaan 35€ mutta ei tuollakaan isoja kuoletuksia saa aikaan.
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
Sanoisin, jotta tuosta akustosta joutunet maksamaan 3000 - 4000e / 30 kwh, eli jotain 6000-8000e / 60 kwhOmat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Mistä saa tuohon hintaan ok kennot, kotelointi ja toimivan bms ratkaisun? Ja siältäähän hinta alv:n. (Ja tullit, jos EU:n ulkopuolelta)..Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?
60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä, riippuen vähän kuinka toteuttaa.
Eikö tämä nyt olisi ollut nopeampi laskea ihan itse kun alkaa foorumilla kyselemään? 35€/555 = ~6snt/kWhJoka on paljonko?
Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..
Tuon aika triviaali laskutoimitus, kysy vaikka AI:lta apua jos tarvitset. Pointti on että edes kesän noin 40€/kk säästöllä ei kovin kummoisia investointeja makseta. Tietysti jos käyttää nollakorkoa ja uskoo laitteiden toimivan vuosikymmeniä voi investoinnin saada kuoletettua.Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..
Victron akkuinvertteri ja JK:n bms - rs485-ketjussa, tai can-väylässä. Tuo siis markkinointimateriaalista, omakohtaisia kokemuksia ei ole.Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.
Näin lienee - ja nämä A/B-luolituksetkin on luultavasti verailukevottomia, siis eri valmistajien välillä. Enkä ihan heti keksi, miten loppukäyttäjä edes voisi havaita eroja noiden välillä - kapasiteetissa ehkä, mutta muuten lienee uskon varassa.Vaikka en akkuvalmistajista tiedä juuri mitään, niin tätä on vähän ihmeteltävä. Ei kai kenelläkään mitään erillistä b luokan tuotantolinjaa ole, mutta sieltä samalta liukuhihnalta tulee satunnaisesti ulos huonompaa tavaraa. Tämä pätee tuotesegmenttien yli sohvista prosessoreihin, enkä näe syytä miksei sitä tapahtuisi akkujenkin kanssa.
Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?
60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
Ok. Eli laskettu säästö/tuotto lähinnä verkkoon päin myynnistä. Tällä hetkellä harmillisesti hv järjestelmiä ajatellen edullisin kWh hinta lienee noissa 280-314 Ah LFP kennoista tehdyissä 48V akuissa, missä puolestaan täälläkin keskusteltu invertteriongelma + (pienehkö) hyötysuhdepenalty.Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.
2024 vuonna paneeleista meni myyntiin yhteensä 638kwh ja tästä 268kwh kesäkuussa kun oltiin reissussa. Eli LVV:tä ei paljoa auringolla voinu lämmittää kun kiehu.
Suurin osa tuota rahallisesta hyödystä siis tulee siitä että ladataan ilmaisia tunteja ja myydään esim 4x siirto hinnalla.
Oma visio on siis ollut tehdä kolariauton akusta ja invertteristä akkupaketti. Parhaimmillaan oli n. 5500e 60+kwh akku+invertteri, mutta nyt jostain syystä invertterien hinnat ovat nousseet niin että hinta on jopa noussut vuoden takaisesta.
Jossain laskelmassa tulin tulokseen että 100e/kwh jos paketin rakentaa alkaa se olemaan kannattava, mutta kun lisää riskejä (esim sähkön hinnan tasaantuminen) niin pitää kyllä päästä 50e/kwh tasoon että varmasti kannattaa.
Aikamoiset hukat saat tolla viriteltyä. Ensin auto tekee 800vdc -> 230vac ja sen jälkeen sitten invertterille sun pitää jotenkin saada esim 230vac -> 48vdc ja vielä 3,6kw. Tai sitten laittaa erillinen aurinkoinvertteri joka ottaa 190vdc ja laittaa paneelien tuloon. Ei maksa vaivaa eikä ole kyllä pienintäkään järkeä yrittää ajaa V2L:stä verkkoon.Mietin, että mitenhän omistamastani Ioniq5:stä saisi purettua virtaa kotiakkuun. Hybridi-invertterissä on aurinkopaneeleille sisääntulo. EIkö siihen voisi kytkeä autonkin, jos ottaisi virran auton V2L ulostulosta (230V 3,6 kW). Tasasuuntaaja vain väliin. Tuolla teholla pyörittäisi omakotitalouttakin ihan mukavasti., kun lämpöenergia tulee muualta. Sopivaa tasasuuntaajaa en ole vain mistään löytänyt.
Jos joku miettii mitä järkeä tässä olisi niin lisäisihän se huoltovarmuutta ja voisi jonkun sydäntalven pakkasjakson aikana maksaa itsensä takaisinkin. Autoa saa kuitenkin ladattua jossain aina halvemmalla, kun mitä huippupörssisähkön hinta on..
Mietin, että mitenhän omistamastani Ioniq5:stä saisi purettua virtaa kotiakkuun. Hybridi-invertterissä on aurinkopaneeleille sisääntulo. EIkö siihen voisi kytkeä autonkin, jos ottaisi virran auton V2L ulostulosta (230V 3,6 kW). Tasasuuntaaja vain väliin. Tuolla teholla pyörittäisi omakotitalouttakin ihan mukavasti., kun lämpöenergia tulee muualta. Sopivaa tasasuuntaajaa en ole vain mistään löytänyt.
Jos joku miettii mitä järkeä tässä olisi niin lisäisihän se huoltovarmuutta ja voisi jonkun sydäntalven pakkasjakson aikana maksaa itsensä takaisinkin. Autoa saa kuitenkin ladattua jossain aina halvemmalla, kun mitä huippupörssisähkön hinta on..
Totta, tuo 48vdc voisi olla ihan kohtuu budjetti tehokas. Maailmalla käyttävät tässä vanhoja tukiasemien virtalähteitä. Näiden hinnat vaan tämän takia nousseet kun näille on löytynyt käyttöä. Taitavat nykyään maksaa n. 200e ebayssa 3kw mallina.Autosta syöttö esim. ILP:lle ja 48V laturille, joka lataa akustoa (jos siis 48V akusto). Jos saa ilmaisen latauksen työpaikalla niin voi olla jollakin tavalla perusteltavissa.
Näissä ainakin yhden valmistajan high efficiency mallissa ilmoitettu hyötysuhde muistaakseni 95% ja normaalissa 90%. Näitä löytyy aliexpressistä valmiilla adapterilla ja valmiiksi ohjelmoidulla jännitteellä, toimittavat myös Suomeen. Näistä ei ainakaan vielä omakohtaisia kokemuksia. LFP:lle suositus diy akkupuolella 3.45-3.55V per kenno (16s n. 55.2-56.8V), koska verrattuna ehdottomaan maksimiin 3.65V (58.4V) akku ottaa enää vastaan vain muutamia prosentteja lisää energiaa.Totta, tuo 48vdc voisi olla ihan kohtuu budjetti tehokas. Maailmalla käyttävät tässä vanhoja tukiasemien virtalähteitä. Näiden hinnat vaan tämän takia nousseet kun näille on löytynyt käyttöä. Taitavat nykyään maksaa n. 200e ebayssa 3kw mallina.
Kokemuksistaa en osaa sanoa. Akun BMS:n pitää tukea Growattin käyttämää kommunikointiprotokollaa. Nkon ESS Pro 32kWh Seplos BMS on listattu sitä tukevan ainakin Nkonin tuotesivuilla (ja voihan sitä kysyä jos haluaa varmistusta). Paneeliasennus täytyy katsoa sopivaksi lataussäätimelle, kaikki muut normaalit asennukseen liittyvät jutut ja bms-invertteri kommunikaation säätäminen.Onko Growatt WIT hybridi-invertteri + NKON tai muu 48-52V akkupaketti (+aurinkopaneelit) siis toimiva systeemi ja onko sitä joku täällä jo menestyksellä kokeillut?
Palaan Ioniq5-kysymykseeni, kun selitin vähän huonosti. Sähköä olisi autoon saatavana ilmaiseksi. Pimeinä talvipäivinä, kun taivaalta ei tule fotoniakaan ja sähkön hinta on noin 1€/kWh voisi tulla kiusaus tuupata sähköauton akusta tasasuuntaajan kautta tasavirtaa omaan taloon aurinkopanelin invertterin kautta. Siihenhän tuo invertteri on luotu. Voisihan sen myydä uloskin, mutta kuvatussa tilanteessa tavoite olisi , ettei kaikkea kalliilla tarvitse ostaa.
Paneelin sisäänmenojännitteet on min 200V, joten tuohon pitäisi päästä. Diodisilta veisi jo aika lähelle minihäviöin, mutta ei tuollaisia tasasuuntaajia taida missään olla. 48 Volttisia löytyy.
V2G olisi ratkaisu, mutta taitaa olla vielä kehittymätön tekniikanala.
Muuten ok, mutta ei hemmetti lyijyakkujen kanssa. Sama 16kWh käytettävää energiaa saa 90kg LFP akkuihin, jotka maksavat alle 1000€ BMS:n kanssa. Lisäksi lyijyakut hävittävät energiasta 20-35% per käyttösykli, kun LFP:llä häviö on luokkaa pari prosenttia.Erkki ei halunnut kytkeä taloa sähköverkkoon – ratkaisu löytyi sähköauton akusta<
Tuossa yksi "näppärä" ratkaisu. Ei tarvitse sähköliittymää kun lataa kesäisin paneeleilla 32kWh:n lyijyakkukasaa, ja talvisin hakee tarvittavan sähkön sähköauton akun kautta kaupan laturilta tms.
Tuttavalla on Victronin easysolar + akut + 4 paneelia off-grid ratkaisuna mökillä. Eli hyvin pienikokoinen järjestelmä. Easysolariin on kytketty myös AC-latausjohto jotta esim. aggregaatilla voi ladata akkuja.
Kun hän oli laittanut mökin talviteloille, tarkoituksena oli ladata akut aggregaatilla (koska paneelit eivät enää tuottaneet riittävästi). Aiempina vuosina ei ole latausta aggregaatilla edes kokeillut, mutta nyt huomasi että akut eivät lataudu täyteen vaikka miten odottelee (aurinkosähköllä latautuu täyteen). Olivat kuitenkin latautuneet, mutta eivät siis täyteen.
Oli soittanut sitten jonnekkin josta oli sanottu että todennäköisesti Victronin ac-latausvirran määrittely on liian korkea (taitaa olla oletusasetuksessa eli 12A), ja että tuo pitäisi muuttaa pienemmäksi.
Aggregaatti on vuodelta miekka ja kivi jonka kilvessä tiedot: vaihtovirta 220v, nimellisvirta 7.7A, taajuus 50hz, teho suurin 2000w, jatkuva 1700w, indukt. 900w Eli aggregaatti antaa maksimissaan jatkuvana n. 7-8A.
Victronin ohjeissa ei mainita tuosta ac-latausvirran säädöstä. Heidän ohjeet sanovat seuraavaa (poistin sellaiset jotka eivät päde tässä tapauksessa):
- Akku ei lataudu täyteen. Väärä latausvirta. Aseta latausvirta välille 0,1–0,2kertainen akun kapasiteetti.
- Absorptiojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä absorptiojännite oikeaan arvoon.
- Ylläpitojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä ylläpitojännite oikeaan arvoon.
Easysolarissa ei ole etähallintaa, ja tulee olemaan työn ja tuskan takana selittää miten asentaa tietokoneelle tuo heidän softa + kytkeä se kiinni + muokata asetuksia - etenkin kun itselle ei ole tuttua tuon softan käyttö + henkilö yli 60v ja ei millään tavalla tietotekninen.
Easysolarissa on dip-kytkimet etupaneelissa (tämä siis ei näytöllinen versio), ja Victronin ohjeen mukaan DS-7 on AC-tuloraja, jossa voi säätää tulorajan joko 12A (oletus) tai 4A.
Auttaako tässä jos ilmoitan hänelle että kun menee mökille, vaihtaa DS-7:n siten että tuloraja on 4A ja tämän jälkeen lataa akut. Vai pitääkö alkaa säätämään softaa käyttöön + muuttamaan latausvirtaa, absorptiojännitettä tai ylläpitojännitettä?
Löytyykö häneltä älypuhelin tai netti mökiltä? Jos löytyy, niin läppäriin asennat tai hän asentaa etähallintaohjelman (todella helppo), esim. Ultraviewer, Anydesk, Teamviewer tms., Sitten kun hän on mökillä, niin sanot, että soittaa sinulle. Sen jälkeen etäyhteydellä konffaat sen. Itse olen näin toiminut ei niin tietoteknisten ihmisten kanssa.
Tilaamalla ja kokeilemalla selviää mitä ovat. Jk on hyvä jos tuki invertterin protokollalle löytyy. Jos on rahaa, niin ottaa varmat kennot suoraan.Nyt tuli vastaan halvin 48V paketti mitä nähnyt. DIY setti kylläkin, mutta ostohousuja olen jo menossa hakemaan kaapista
![]()
EU Stock -JK V19 51.2V 300AH Battery Pack Floor-standing DIY Kits With
Free Shipping | No tax | Door to Door ✅ JK V19 16S300A BMS Integrated 10A parallel current limiting module ✅ Zero Fire Anxiety: Dual-layer protection (BMS + Air Circuit Breaker) ✅15+ years of daily use (80% depth of discharge) ✅ Extreme Weather Ready: -20°C~60°C operational range ✅...deligreencs.com
16kWh @ 1100€ ovelle. Jos haluaa seploksen bms:n niin 60€ lisää: Battery Pack 51.2V Power Bank Battery Kits Lifepo4 3.0 Version With Active Balancer Built In BMS 280AH eli ollaan siellä 70€/kWh nurkissa mikä on aikan naurettava hinta kun sisältää kaikki hilut. Vähän vaivaa itse kokoamisesta, mutta menee harrastuksesta keveyesti.
Kennojen merkkiä en ole koskaan kuullutkaan Higee 314AH(320+). Samaa jaksaa kaikki?
Halvin Growatt 12kW 48V puolasta 1950€ (suomessa 2200€). Budjetti ratkaisuna Victronin yhden vaiheen 48V inu 800€ vai pitääkö olla GX? (ne on tonnin). En ole tohon Victroniin perehtynyt. Victronin purku "vaan" 4000W jos yhden sellasen hommaa jotta jos ideaa on myydä piikkejä verkkoon niin Samantein joku 9-12kW 3v invertteri.
e: Sellanen editti vielä, että kun mennään vartti touhuihin niin isosta purku ja lataus tehosta ei ole yhtään ylimääräistä haittaa. Toki tehomaksu sitten tulee taas mukaan yhtälöön. Ei tehdä liian helpoksi tätä touhua kyllä![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.