Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.
Itsellä on näin pikaisella päässälaskulla samaa luokkaa siirtohinta kuin tuossa lainatussa.Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.
Joka on paljonko?Itsellä on näin pikaisella päässälaskulla samaa luokkaa siirtohinta kuin tuossa lainatussa.
Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...Heinäkuun sähkön keskihinta oli 1.4c. Eli tuo 555kWh maksaa 7.8€. Miten saat tuolla järjestelmän maksettua takaisin missään järjellisessä ajassa? Siirto tietytisti on varmaan 35€ mutta ei tuollakaan isoja kuoletuksia saa aikaan.
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
Sanoisin, jotta tuosta akustosta joutunet maksamaan 3000 - 4000e / 30 kwh, eli jotain 6000-8000e / 60 kwhOmat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Mistä saa tuohon hintaan ok kennot, kotelointi ja toimivan bms ratkaisun? Ja siältäähän hinta alv:n. (Ja tullit, jos EU:n ulkopuolelta)..Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?
60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä, riippuen vähän kuinka toteuttaa.
Eikö tämä nyt olisi ollut nopeampi laskea ihan itse kun alkaa foorumilla kyselemään? 35€/555 = ~6snt/kWhJoka on paljonko?
Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..
Tuon aika triviaali laskutoimitus, kysy vaikka AI:lta apua jos tarvitset. Pointti on että edes kesän noin 40€/kk säästöllä ei kovin kummoisia investointeja makseta. Tietysti jos käyttää nollakorkoa ja uskoo laitteiden toimivan vuosikymmeniä voi investoinnin saada kuoletettua.Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..
Victron akkuinvertteri ja JK:n bms - rs485-ketjussa, tai can-väylässä. Tuo siis markkinointimateriaalista, omakohtaisia kokemuksia ei ole.Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.
Näin lienee - ja nämä A/B-luolituksetkin on luultavasti verailukevottomia, siis eri valmistajien välillä. Enkä ihan heti keksi, miten loppukäyttäjä edes voisi havaita eroja noiden välillä - kapasiteetissa ehkä, mutta muuten lienee uskon varassa.Vaikka en akkuvalmistajista tiedä juuri mitään, niin tätä on vähän ihmeteltävä. Ei kai kenelläkään mitään erillistä b luokan tuotantolinjaa ole, mutta sieltä samalta liukuhihnalta tulee satunnaisesti ulos huonompaa tavaraa. Tämä pätee tuotesegmenttien yli sohvista prosessoreihin, enkä näe syytä miksei sitä tapahtuisi akkujenkin kanssa.
Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?
60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
Ok. Eli laskettu säästö/tuotto lähinnä verkkoon päin myynnistä. Tällä hetkellä harmillisesti hv järjestelmiä ajatellen edullisin kWh hinta lienee noissa 280-314 Ah LFP kennoista tehdyissä 48V akuissa, missä puolestaan täälläkin keskusteltu invertteriongelma + (pienehkö) hyötysuhdepenalty.Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.
2024 vuonna paneeleista meni myyntiin yhteensä 638kwh ja tästä 268kwh kesäkuussa kun oltiin reissussa. Eli LVV:tä ei paljoa auringolla voinu lämmittää kun kiehu.
Suurin osa tuota rahallisesta hyödystä siis tulee siitä että ladataan ilmaisia tunteja ja myydään esim 4x siirto hinnalla.
Oma visio on siis ollut tehdä kolariauton akusta ja invertteristä akkupaketti. Parhaimmillaan oli n. 5500e 60+kwh akku+invertteri, mutta nyt jostain syystä invertterien hinnat ovat nousseet niin että hinta on jopa noussut vuoden takaisesta.
Jossain laskelmassa tulin tulokseen että 100e/kwh jos paketin rakentaa alkaa se olemaan kannattava, mutta kun lisää riskejä (esim sähkön hinnan tasaantuminen) niin pitää kyllä päästä 50e/kwh tasoon että varmasti kannattaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.