Kotelotuulettimet

Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Kuin niin? Ei 140mm Noctuatkaan kauhean paljoa enempää pöhistele menemään. :hmm:
Oli vähän huonosti muotoiltu, pointti oli että siihen ketjussa mainitun tuulettimen max. kierrosmäärään nähden (1900rpm) liikuttaa huonosti ilmaa. Esim. Be Quiet Pure Wings 2 ei (SPEKSIN puolesta) 1000rpm hirveästi häviä Arctic P14 rgb, ja kun harva varmaan jaksaa kuunnella tuulettimia +1500rpm, niin ~1000 rpm kotelotuuletuksessa veikkaan Noctuoiden, Be Quietin ja monen muun 140mm liikuttavan paremmin ilmaa. Mutta näistä on tosi nihkeästi kunnon testejä, joten ei tarvi ottaa faktana tätä :)
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Onkohan ihan normi rautakaupoissa saatavilla pidempiä vaihtoehtoja kotelotuulettimien ruuveille? Ulkomailta löytyisi suoraan sopivia, mutta Suomesta ei.

Meshify 2 Compactin turbulenssiongelmat vaivaavat yhä. Vakioruuvien pituus ei ihan riitä, että tuulettimet saisi tarpeeksi kauas etupaneelin rungosta. Jatkuva "humm humm humm" kuuluu nytkin vaimeasti. Ääni ei johdu rungon resonoinnista, vaan siitä, että tuulettimien lavat menevät liian läheltä kotelon rakenteita. Kumitapit eivät auta myöskään.

Vähän miettinyt myös, jos päivittäisi nyt edessä olevat 3 x Be Quietin Silent Wings 3 120mm -tuuletinta kahteen uuteen 140mm Silent Wings 4:ään, mutta voi olla vähän turha päivitys rahallisesti. Ja tuo turbulenssiongelma olisi yhä ratkaistavana, vaikkakin vain kaksi tuuletinta aiheuttaisi sitten kolmen sijaan päänvaivaa. Saisi myös kotelon PSU shroudin kiinni. Muutenhan nuo Silent Wingsit ovat parhaita tuulettimia, mitä olen käyttänyt.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Onkohan ihan normi rautakaupoissa saatavilla pidempiä vaihtoehtoja kotelotuulettimien ruuveille? Ulkomailta löytyisi suoraan sopivia, mutta Suomesta ei.

Meshify 2 Compactin turbulenssiongelmat vaivaavat yhä. Vakioruuvien pituus ei ihan riitä, että tuulettimet saisi tarpeeksi kauas etupaneelin rungosta. Jatkuva "humm humm humm" kuuluu nytkin vaimeasti. Ääni ei johdu rungon resonoinnista, vaan siitä, että tuulettimien lavat menevät liian läheltä kotelon rakenteita. Kumitapit eivät auta myöskään.

Vähän miettinyt myös, jos päivittäisi nyt edessä olevat 3 x Be Quietin Silent Wings 3 120mm -tuuletinta kahteen uuteen 140mm Silent Wings 4:ään, mutta voi olla vähän turha päivitys rahallisesti. Ja tuo turbulenssiongelma olisi yhä ratkaistavana, vaikkakin vain kaksi tuuletinta aiheuttaisi sitten kolmen sijaan päänvaivaa. Saisi myös kotelon PSU shroudin kiinni. Muutenhan nuo Silent Wingsit ovat parhaita tuulettimia, mitä olen käyttänyt.
Jos ne on vakioita M3 tai M4 niin pitäisi löytyä. Eli onko tiedossa mikä kierre niissä on?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Jos ne on vakioita M3 tai M4 niin pitäisi löytyä. Eli onko tiedossa mikä kierre niissä on?
Ei ole tarkempaa tietoa. Google tarjosi 7/32" / 5.5mm. Eli ihan kotelotuulettimen standardiruuvi saisi olla, mutta vain vähän pidemmällä kierteellä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Ei ole tarkempaa tietoa. Google tarjosi 7/32" / 5.5mm. Eli ihan kotelotuulettimen standardiruuvi saisi olla, mutta vain vähän pidemmällä kierteellä.
Niin joo, se lyhyt harvakierre...
Meneekö tarpeeksi kauas jos laittaa M6 aluslevyt väliin, sen paksuus on noin 1mm. M5 voi ehkä myös sopia
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 298
Ei ole tarkempaa tietoa. Google tarjosi 7/32" / 5.5mm. Eli ihan kotelotuulettimen standardiruuvi saisi olla, mutta vain vähän pidemmällä kierteellä.
Olen laittanut joskus niihin ihan Puuilosta kiloina myytäviä ruuveja/koneruuveja, hieman isompi halkaisijaltaan kuin tuullettimen kiinnitysreikä. Tarkempaa muistikuvaa ei ole ruuvin tyypistä.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Onkohan ihan normi rautakaupoissa saatavilla pidempiä vaihtoehtoja kotelotuulettimien ruuveille? Ulkomailta löytyisi suoraan sopivia, mutta Suomesta ei.

Meshify 2 Compactin turbulenssiongelmat vaivaavat yhä. Vakioruuvien pituus ei ihan riitä, että tuulettimet saisi tarpeeksi kauas etupaneelin rungosta. Jatkuva "humm humm humm" kuuluu nytkin vaimeasti. Ääni ei johdu rungon resonoinnista, vaan siitä, että tuulettimien lavat menevät liian läheltä kotelon rakenteita. Kumitapit eivät auta myöskään.

Vähän miettinyt myös, jos päivittäisi nyt edessä olevat 3 x Be Quietin Silent Wings 3 120mm -tuuletinta kahteen uuteen 140mm Silent Wings 4:ään, mutta voi olla vähän turha päivitys rahallisesti. Ja tuo turbulenssiongelma olisi yhä ratkaistavana, vaikkakin vain kaksi tuuletinta aiheuttaisi sitten kolmen sijaan päänvaivaa. Saisi myös kotelon PSU shroudin kiinni. Muutenhan nuo Silent Wingsit ovat parhaita tuulettimia, mitä olen käyttänyt.
Itse käytin muistaakseni Motonetistä löytyneitä 5x30 mm ruuveja (mahdollisesti näitä), kun laitoin tuulettimen ja kotelon väliin 7 mm korokepalan. Ruuvin kierteet olivat kylläkin aivan erilaiset kuin tuulettimen kiinnittämiseen tarkoitetuissa ruuveissa ja kantakin oli muodoltaan vähemmän litteä. No, sai tuulettimen niillä kiinni ja pölysuodinkin mahtui paikalleen, vaikka ruuvin kanta jäikin vähän ulommas kuin oikeanlaisilla ruuveilla. Toisen tuulettimen asensin käyttämällä Akasan kumitappeja. Niitä joutui tosin venyttämään niin paljon että saattavat vanhetessaan katketa.
 

Ctrl_F

Team SER
Liittynyt
23.09.2022
Viestejä
15
Tere,

Täältä varmaan löytyy asiantuntemusta kertomaan mitä olen mahdollisesti mokannut kun kopan (Fractal meshify C ATX) tuuletuksen suhteen. Ongelma on pelirasituksessa omaan korvaan suhteellisen kova melu. Toki koppa on n. 50cm päässä pöydällä... Prossu Ryzen 7 5800X, prossutuuletin deepcool AK620. Lähinnä mietityttää tuo tuulettimien puhallussuunnan asettelu että onko siinä mitään parantamisen varaa?
 

Liitteet

Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Tere,

Täältä varmaan löytyy asiantuntemusta kertomaan mitä olen mahdollisesti mokannut kun kopan (Fractal meshify C ATX) tuuletuksen suhteen. Ongelma on pelirasituksessa omaan korvaan suhteellisen kova melu. Toki koppa on n. 50cm päässä pöydällä... Prossu Ryzen 7 5800X, prossutuuletin deepcool AK620. Lähinnä mietityttää tuo tuulettimien puhallussuunnan asettelu että onko siinä mitään parantamisen varaa?
Itse poistaisin tuon katosta ilmaa imevän tuulettimen kokonaan. Imee varmaan koppaan takaisin lämmintä poistoilmaa vierestä. Jos lämmöissä ei valittamista ole niin kierroksia pienemmälle vaan sitten.

Edit. Myös noita etutuulettimia voisi vähän ehkä alaspäin siirtää niin näyttikselle menee ehkä paremmin ilmaa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Tere,

Täältä varmaan löytyy asiantuntemusta kertomaan mitä olen mahdollisesti mokannut kun kopan (Fractal meshify C ATX) tuuletuksen suhteen. Ongelma on pelirasituksessa omaan korvaan suhteellisen kova melu. Toki koppa on n. 50cm päässä pöydällä... Prossu Ryzen 7 5800X, prossutuuletin deepcool AK620. Lähinnä mietityttää tuo tuulettimien puhallussuunnan asettelu että onko siinä mitään parantamisen varaa?
Ensimmäinen mikä kävi omaa silmääni on tuo toinen kattotuuletin. Molemmat pitää laittaa samaa suuntaa puhaltamaan.
Itse luultavasti tekisin näin: Keulasta sisään ja lopuista ulos ?
 
Liittynyt
25.02.2022
Viestejä
377
Osta kerralla PWM-tuuletin, niillä saat alemmat kierrosluvut kuin jännitesäätöisillä. Hyvää ja halpaa ei ole, mutta kerran se vaan kirpasee kun Noctuaa ostaa. Näyttää menevän budjettiisikin, ja löytyy myös 14 cm koossa.

Tommosia siis: Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 13,90€
Jep. Umpikoteloon aivan parhaat. Mutta jos tahtoo näyttävyyttä ja lediä niin Corsairin LL120 Dual Light PWM tuulettimia ainakin itse voin suositella.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 616
Mesh-kopathan ei hirveästi eristä ääntä, kun etupaneeli reikiä täynnä. Onko tuulettimien fan curvet säädetty biossista ja gpu:n softasta?
 
Liittynyt
25.02.2022
Viestejä
377
Ensimmäinen mikä kävi omaa silmääni on tuo toinen kattotuuletin. Molemmat pitää laittaa samaa suuntaa puhaltamaan.
Itse luultavasti tekisin näin: Keulasta sisään ja lopuista ulos ?
Kyllä! Edestä sisään ja katos ulos on semmonen perus asettelu tuulettimille. Itsellä vesijäähy imee edestä kylmää ilmaa ja katon kautta sitten puskee pois kun tuo lämpö tykkää nousta ylospäin muutenkin. Itse olen testaillut miten lämmöt käyttäytyy jos tuulettimia ripottelee miten sattuu:) Aika valtava ero esim. sillä että vesijäähyn kennon laittaa kattoon kiinni ja tuulettimet puskemaan sitä lämmintä ilmaa sieltä kotelosta vesijäähyn kennon läpi. AMD:n 5900X:n lämmöt nyt sen 35-55 astetta vs. kenno katsossa koko ajan sen 45-80 astetta.
 

Ctrl_F

Team SER
Liittynyt
23.09.2022
Viestejä
15
Kiitoksia kaikille vastauksista, testaan kääntää tuon toisen ylätuulettimen puhaltamaan ulos ja/tai otan sen kokonaan pois. Fan curveja olen hieman käpistellyt, mutta ko. juttua täytyy hieman opiskella lisää.
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
298
Tässä videossa on aika hyvin vertailtu tuulettimien vaikutuksia eri paikoissa:


Itsellä on kaikissa viimeisimmissä kokoonpanoissa ollut edestä ilma sisään(2-3 puhallinta) ja takaa ulos(yksi puhallin), ikinä ei ole katossa ollut mitään.
Lämpöjen kanssa ei myöskään ole ollut ongelmia, tosin en kellotteluakaan harrasta. Pelkästään ilmajäähdytteisiä kokoonpanoja ollut mulla siis.
 
Liittynyt
10.08.2017
Viestejä
190
On kyllä pakko jälleen kehua Scytheä. Osaavat kyllä hommansa näiden suhteen. Aikaisemmin hankittu jo Scythe Ninja CPU cooleriksi, jossa Kaze Flexin tuulettimet ja olin tykännyt.

Hommasin sitten 3 kpl 140 mm lisää näitä koppaan niin on kyllä hiljainen. Idlessä käytännössä äänetön ja nettiä kun selailee niin samaa luokkaa. Taka-ajatuksena olikin juuri se, että selaillessa/kevyissä hommissa ei käy hurina. Ei voi kun suositella.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
444
Löysin aliexpressistä kuvan joka sopisi hyvin tänne, Joka siis kertoo mikä ero on tavallisella tuulettimella vaikkapa ek-vardariin ja va
kiinatuuletin.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
En nyt välttämättä lähtisi Kiinalaisen mainoksen perusteella yleistämään.
Ihan oikeinhan nuo kuvan tiedot tuossa on. Ja erittäinkin relevanttia myös ymmärtää minkä eron se staattinen paine tekee tuulettimissa. Hyvä kotelotuuletin ei ole hyvä radituuletin, eikä päinvastoin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ihan oikeinhan nuo kuvan tiedot tuossa on. Ja erittäinkin relevanttia myös ymmärtää minkä eron se staattinen paine tekee tuulettimissa. Hyvä kotelotuuletin ei ole hyvä radituuletin, eikä päinvastoin.
Ei ole. Ilmavirta jaksaa pidemmälle, jos tuulettimessa on ilmanohjain persuuksissa - esim. Silverstone air penetrator jne. Staattisen paineen tuulettimet puhaltaa yleensä aivan kartiona ilmaa pihalle näin keskimäärin.

Melkein väittäisin olevan esim. Noctuan 120:n linjastossa ihan päinvastoin, se ilmavirtatuuletin heiluttaa paperia pidemmältä kuin f12:sta. Mielellään näkisi jotain testejä eikä uskontunnustusta kuvamuodossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Ei ole. Ilmavirta jaksaa pidemmälle, jos tuulettimessa on ilmanohjain persuuksissa - esim. Silverstone air penetrator jne. Staattisen paineen tuulettimet puhaltaa yleensä aivan kartiona ilmaa pihalle näin keskimäärin.

Melkein väittäisin olevan esim. Noctuan 120:n linjastossa ihan päinvastoin, se ilmavirtatuuletin heiluttaa paperia pidemmältä kuin f12:sta. Mielellään näkisi jotain testejä eikä uskontunnustusta kuvamuodossa.
Ainakaan allekirjoittaneella ei kyllä ilmaohjaimelliset tuulettimet mene mitenkään päin kategoriaan "traditional fans".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 052
Itse laittaisin vaan koteloon moderneja PWM-tuulettimia. Minulla on ollut kotelo pelti auki pyödällä, jossa on 5 tuuletinta ja en kuullut niitä idlessä ellen pistänyt korvaani ihan siihen kiinni. Merkkinä oli Arctic Cooling ja SilentiumPC.

Noctua on yliarvostettu ja varsinkin niiden perustuulettimet. Toki ne on hyviä, mutta ei ne ongelmat ratkea sillä, että ostetaan kone täyteen Noctuaa. Sitten pitää vielä säätää tuuletinkäyrät kuntoon, miettiä sijoittelu ja ilman ULNAa ne ei oletuksena välttämättä ole hiljaisia - niinkuin tässäkin on käynyt. Lisäksi kattotuulettimet tuossa ovat turhia, ja enempi ei ole nyt parempi.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Onko muuten tietoa koska Noctuan uudet 140mm tuulettimet on tulossa? Niidenhän piti tulla Q4 aikana. :hmm:
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Onko muuten tietoa koska Noctuan uudet 140mm tuulettimet on tulossa? Niidenhän piti tulla Q4 aikana. :hmm:
Twitterissä Noctua on kertonut, että nuo eivät tule sittenkään vielä tämän vuoden puolella:



Muuta tietoa en asiasta löytänyt, viestissä mainittu päivitys roadmapiinkin on vielä tekemättä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Twitterissä Noctua on kertonut, että nuo eivät tule sittenkään vielä tämän vuoden puolella:



Muuta tietoa en asiasta löytänyt, viestissä mainittu päivitys roadmapiinkin on vielä tekemättä.
No höh, ei voi mitään. Pitänee sitten tilata vaikka Arcticin P14:t ja rullailla menemään niillä kunnes Noctua saa tuotteensa pihalle. NF-A14 on suht. kallis ikäänsä nähden, niin ei huvittaisi enää niitä ostaa...
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 313
No höh, ei voi mitään. Pitänee sitten tilata vaikka Arcticin P14:t ja rullailla menemään niillä kunnes Noctua saa tuotteensa pihalle. NF-A14 on suht. kallis ikäänsä nähden, niin ei huvittaisi enää niitä ostaa...
Minä kokeilisin seuraavaksi be quiet Silent WIngs Pro 4:sia. On kyllä niin kalliita että paree olla hemmetin hyviä. Nyt on P14:sia kaikki 140 milliset kopassa. Ihan ok nekin on.

 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Itsellä on Silent Wings 4:t ollut kopassa kiinni jo jonkin aikaa (ei Pro, kun ei mitään hyötyä jos kiinni kotelossa), eikä mitään pahaa sanottavaa. Hyvä kiinnityssysteemi ja tärinänvaimennus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Löytyykö mitään 140mm kokoisia slim mallisia rgb tuulettimia?
120mm taitaa löytyä mutta, niitä pitäis pyörittää aika lujaa kun 3kpl 140mm vetää ilmaa pois kotelosta
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
644
Miten Arcticin P14 muuten vertautuu Noctuan NF-A14:aan? :hmm:
Yhden Noctuan hinnalla saa vähän yli kolme Arcticia :D
Arctic on hintaisekseen tosi laadukas tuote. Ilma liikkuu varmasti riittävästi, eikä metelikään ole paha. Arcticin ketjutusominaisuus voi olla hyvä, riippuu kohteesta. Ja Arcticeilla on yksi ominaisuus, joka oli mulle lopulta showstopperi: niissä on muutama kierroslukualue, joilla kuuluu ikävää ujellusta. Sopivasti säätämällä tuo ei haittaa paljoa, tai jos ajaa vakionopeudella niin ei yhtään.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Miten Arcticin P14 muuten vertautuu Noctuan NF-A14:aan? :hmm:
Useimmissa näkemissäni testeissä Arctic on ollut noista parempi. Be Quietin Silent Wings 4 on ainakin yhden testin mukaan myös hyvä vaihtoehto, päihittää useimmissa testatuissa tapauksissa Arcticin ja kaikissa tapauksissa Noctuan.

Sivuääniä olen havainnut kaikissa edellä mainituissa tuulettimissa. Noctua ujeltaa selkeimmin noin 1140 rpm pyörimisnopeudella ja heikommin 860 rpm ja muutamilla muilla nopeuksilla. Be Quiet SW4 (high speed) taas ääntelee 1250-1300 rpm nopeudella ja heikommin ainakin jossain 950-1000 rpm välillä. Arcticilla sivuääniä tuottavia kierrosnopeuksia on melko tiheässä, joten äänistä on vaikea päästä kokonaan eroon. Omassa käytössäni SW4 on noista ainoa, jonka sivuäänillä ei käytännössä ole merkitystä, kun näkee vähän vaivaa tuuletinprofiilin säätämisessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Erikoista kyllä ettei tuuletin jeesus firmakaan (noctua) osaa tehdä tuleettimia ilman sivuääniä. :rolleyes: Kaikista sivuäänistä onneksi pääsee eroon laittamalla kiinteät nopeudet tuulettimille.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Erikoista kyllä ettei tuuletin jeesus firmakaan (noctua) osaa tehdä tuleettimia ilman sivuääniä.
Ei nämä Noctuan SSO -laakeroinnilla varustetut ainkaan ujella tai päästele sivuääniä. Käytössä vaihtelevalla tuuletinkäyrällä 2x näitä: Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 14,90€

Reduxit ei ole kovin ylihintaisia. Suurin osa ujeltavista tosiaan niitä Fluid dynamic bearing laakeroituja, jota taitaa Noctualtakin löytyä.

Käytössä ollut Arcticilta ja Scytheltä noita FDB laakeroituja, ja prossun tuulettimena rasittavan kuuloisia. Kiinteillä nopeuksilla hiljaisia. Arcticeissa erinomainen staattinen paine, mutta kotelotuuletukseen 800-1200rpm taitaa löytyä paljon parempiakin? Eikö noista ollut joku testi jossa ilmavirran todettiin olevan alhainen alle 1400rpm vs Noctua yms?
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Onko kellään tullut vastaan että Noctuan NF-A14:t hurisevat lujaa kotelossa ollessaan? Päätin huvin ja urheilun vuoksi testata niitä kun sai halvalla tältä foorumilta, ja omassa Pop Airissa Arctic P14:t olivat selvästi hiljaisempia etutuulettimina. Itse tuulettimissa vika ei näytä olevan, sillä kotelon ulkopuolella ne ovat hiljaisia. Kyse ei ole myöskään mekaanisesta resonanssista, sillä hurina tapahtuu vaikka tuuletin olisi millin-pari irti ilmanottoaukosta ja vaimenee selvästi kun sitä siirretään kauemmaksi kuin sentin päähän.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Onko kellään tullut vastaan että Noctuan NF-A14:t hurisevat lujaa kotelossa ollessaan? Päätin huvin ja urheilun vuoksi testata niitä kun sai halvalla tältä foorumilta, ja omassa Pop Airissa Arctic P14:t olivat selvästi hiljaisempia etutuulettimina. Itse tuulettimissa vika ei näytä olevan, sillä kotelon ulkopuolella ne ovat hiljaisia. Kyse ei ole myöskään mekaanisesta resonanssista, sillä hurina tapahtuu vaikka tuuletin olisi millin-pari irti ilmanottoaukosta ja vaimenee selvästi kun sitä siirretään kauemmaksi kuin sentin päähän.
Taitaa olla turbulenssia, joka syntyy, kun tuulettimen lavat pyörivät lähellä kotelon rakenteita. 140mm-tuulettimilla ongelma on vielä pahempi, kun ilmavirran tiellä on 120mm-tuulettimien kiinnikkeet. Riippuu varmasti myös hyvin paljon tuulettimen mallista, että onko turbulenssia vai ei.

Fractalin Meshify 2 -sarjassa tuo on ihan tunnettu ongelma. Itse ratkaisin ongelman laittamalla kovalevyn vaimennukseen tarkoitettuja kumisia spacereita kotelon ja tuulettimen väliin. Samoin taivutin varovasti ylimääräisiä peltejä kauemmaksi. Ruuvien pituus riittää juuri ja juuri ja tuulettimet sai paljon hiljaisemmaksi. Tosin kuvien perusteella Pop Airissa tuulettimet ovat eri puolella koteloa kuin Meshifyssä. Jännä, että silti hurisee :D
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Taitaa olla turbulenssia, joka syntyy, kun tuulettimen lavat pyörivät lähellä kotelon rakenteita. 140mm-tuulettimilla ongelma on vielä pahempi, kun ilmavirran tiellä on 120mm-tuulettimien kiinnikkeet. Riippuu varmasti myös hyvin paljon tuulettimen mallista, että onko turbulenssia vai ei.

Fractalin Meshify 2 -sarjassa tuo on ihan tunnettu ongelma. Itse ratkaisin ongelman laittamalla kovalevyn vaimennukseen tarkoitettuja kumisia spacereita kotelon ja tuulettimen väliin. Samoin taivutin varovasti ylimääräisiä peltejä kauemmaksi. Ruuvien pituus riittää juuri ja juuri ja tuulettimet sai paljon hiljaisemmaksi. Tosin kuvien perusteella Pop Airissa tuulettimet ovat eri puolella koteloa kuin Meshifyssä. Jännä, että silti hurisee :D
Taitaa muuten olla että laitoin noi tuulettimet väärälle puolelle koteloa. Pitääpä kokeilla jos niiden laitto pellin eteen auttaisi, ainakin ne näyttäisivät mahtuvan sinne. :D
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Taitaa muuten olla että laitoin noi tuulettimet väärälle puolelle koteloa. Pitääpä kokeilla jos niiden laitto pellin eteen auttaisi, ainakin ne näyttäisivät mahtuvan sinne. :D
Voi hyvinkin auttaa. Meshifyssä ovat juuri sisäpuolella ja turbulenssi on kovaa. Nopeasti katsoin arvostelusta, että Pop Airissa pitäisi olla ulkopuolella :D
 

night_crawler

Tukijäsen
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
944
Yleisesti Fractal Design + Noctua 140mm = Huminaa luvassa

Redditissä etenkin useita ketjuja useista eri Fractalin vanhemmistakin Define-sarjan kotelosta, jossa huminaa Noctuan isoilla tuulettimilla.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Voi hyvinkin auttaa. Meshifyssä ovat juuri sisäpuolella ja turbulenssi on kovaa. Nopeasti katsoin arvostelusta, että Pop Airissa pitäisi olla ulkopuolella :D
Kyllä toi parani huomattavasti kun laittoi Noctuat etupellin eteen eikä taakse. Taisi siis olla perinteinen user error... :D

Tuntuu kyllä että ilma liikkuu nyt kotelon edessä selvästi kovempaa kuin Arcticeilla.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
Kyllä toi parani huomattavasti kun laittoi Noctuat etupellin eteen eikä taakse. Taisi siis olla perinteinen user error... :D

Tuntuu kyllä että ilma liikkuu nyt kotelon edessä selvästi kovempaa kuin Arcticeilla.
Ahaa, eli nuo Corsairin ML-140:t voisi sittenkin laittaa noiden Fractalien omien tuulettimien eteen ja ajaa kiinteällä nopeudella. Kunhan laittaa vain kotelon etupuolelle.

edit. tai no kokeilen ensin noita Fractalin omia tuulettimia tuohon etupuolelle.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Vieläkö Arcticin P-sarjalaiset kärsivät ujelluksesta? Muutama vuosi sitten heitin kolme P-sarjalaista roskiin ujelluksen takia. Aina kun löysi uuden kierrosalueen, jolla oli hiljaista, alkoi sekin ujeltamaan muutamaa päivää tai viikkoa myöhemmin. Moni väitti, että jos laittaa jonkun tietyn nopeuden pyörimään kiinteästi, niin ei ujella, mutta omalla kohdalla ujelsi vähän kaikki kierrokset.

Houkuttelisi sulkea kotelon PSU shroud kokonaan, kun alkaa olla aika johtosotku siellä uusien custom-kaapeleiden takia. Tämä tarkottaisi siirtymistä 3 x 120mm etutuulettimista 2 x 140mm etutuulettimiin. Läheisessä kivijalassa olisi vielä Arcticin P14:aa ja P12:aa hyvin hyllyssä. Nykyiset Be Quietin Silent Wingsit 120mm-koossa ovat kyllä muuten pirun hyvä kompromissi ilmavirran, staattisen paineen ja hiljaisuuden suhteen. Tosin turbulenssia meinaa vähän olla kotelon tyhmän rakenteen takia ja sen vuoksi tuulettimet ovat huteralla ghettokiinnityksellä laitettu. Yksi vaihtoehto olisi tilata vain Be Quietin uudet Silent Wings 4:t 140mm koossa, mutta vähän kalliimpi päivitys jo. Yhden semmoisen hinnalla saa kolme Arcticcia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Vieläkö Arcticin P-sarjalaiset kärsivät ujelluksesta? Muutama vuosi sitten heitin kolme P-sarjalaista roskiin ujelluksen takia. Aina kun löysi uuden kierrosalueen, jolla oli hiljaista, alkoi sekin ujeltamaan muutamaa päivää tai viikkoa myöhemmin.

Houkuttelisi sulkea kotelon PSU shroud kokonaan, kun alkaa olla aika johtosotku siellä uusien custom-kaapeleiden takia. Tämä tarkottaisi siirtymistä 3 x 120mm etutuulettimista 2 x 140mm etutuulettimiin. Läheisessä kivijalassa olisi vielä Arcticin P14:aa ja P12:aa hyvin hyllyssä. Nykyiset Be Quietin Silent Wingsit 120mm-koossa ovat kyllä muuten pirun hyvä kompromissi ilmavirran, staattisen paineen ja hiljaisuuden suhteen. Tosin turbulenssia meinaa vähän olla kotelon tyhmän rakenteen takia. Yksi vaihtoehto olisi tilata vain Be Quietin uudet Silent Wings 4:t 140mm koossa, mutta vähän kalliimpi päivitys jo. Yhden semmoisen hinnalla saa kolme Arcticcia.
Mihinkäs nää olis muuttunu? :D Huomannut ihan saman että aiemmin haetut ulinattomat kierrosnopeudet on ajan kanssa alkanut ulisemaan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 612
Ahaa, eli nuo Corsairin ML-140:t voisi sittenkin laittaa noiden Fractalien omien tuulettimien eteen ja ajaa kiinteällä nopeudella. Kunhan laittaa vain kotelon etupuolelle.

edit. tai no kokeilen ensin noita Fractalin omia tuulettimia tuohon etupuolelle.
Mitä tarkoitat sillä että laittaisi noi tuulettimet Fractalin omien tuulettimien eteen? Ei kai ole mitään järkeä pitää tuulettimia peräkkäin... :hmm:
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Mihinkäs nää olis muuttunu? :D Huomannut ihan saman että aiemmin haetut ulinattomat kierrosnopeudet on ajan kanssa alkanut ulisemaan.
Katsoin tilausvahvistuksesta, että omat Arcticit oli ostettu lähes 3 vuotta sitten. Ajattelin, jos siinä välissä olisi tullut jotain parannuksia. Ehkä käyn kyselemässä rautakaupasta pidempiä ruuveja kotelotuulettimille, jotta saan turbulenssiongelman korjattua kokonaan. Meshify 2 Compactissa onneksi myös kaksiosainen luukku PSU shroudissa, niin ei ihan heti pomppaa kaapelihelvetti silmille :D

Be Quietin Pure Wingsejä löytyisi myös 140mm-koossa, mutta ne ovat kyllä yllättävän huonoja. Heikko staattinen paine ei meinaa riittää edes mesh-etupaneeliin ja noissa moottorin hurina alkaa häiritsemään jo 700RPM nopeudella.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
Mitä tarkoitat sillä että laittaisi noi tuulettimet Fractalin omien tuulettimien eteen? Ei kai ole mitään järkeä pitää tuulettimia peräkkäin... :hmm:
Heh, pieni ajatuskömmähdyst. Eli Fractalin tuulettimet veks ja ML-140:t tilalle, mutta kotelon ns. etupuolelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Itsellä ulisi kaikki Arctikin P sarjalaiset, paitsi CO laakeroitu versio. Tosin yhden tuulettimen otannalla en voi vannoa että kaikki CO laakeroidut ei ulisisi, mutta suosittelisin kokeilemaan niitä jos noita P sarjalaisia ostaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 674
Viestejä
4 188 434
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom