Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Okei joo. Arctic P14 ei pidä käytännössä mitään ääntä samoilla kierroksilla vrt. Corsair ML140. Nuo Corsairit ovat samoilla kierroksilla aivan järkyttäviä sirkkeleitä. Käsittämättömän uskomaton ero. Ei voi muuta sanoa. Vois ostaa P14 value packin kun nää onkin näin hyviä, ja laittaa Corsairit myyntiin. Kai ne joku ehkä ostaa, tai sit jää omaksi tappioksi.
 
Onko nuo Arctic p12/p14 versioista rgb tuulettimet yhtälailla hyviä kuin alkuperäiset? vai pitäskö mennä ihan alkuperäisillä?
 
Omassa kopassa p12 rgb tuulettimia 5kpl ja ei ole pahaa sanottavaa puolen vuoden aikana kertynyt. Ja nyt meinasin vaihtaa eteen p14 mallin tuulettimet kun ovat saapuneet myyntiin. Hiljaisia ovat vaikka kone on korvan vieressä pöydän päällä. Ainut puhina kuuluu kun radissa olevat tuulettimet nostaa kierroksia, mutta se nyt johtuu siitä radista. Joskus kokeilin niin 69% nopeudella alkaa kuulua ilman liikkumista omassa kopassa. Pidän ne kuitenkin 30% nopeudella koko ajan.
 
Tietäisikö kukaan, että löytyykö mistään päin Suomea tällaisia tuulettimia:

Tarve olisi, mutta ei mistään löydy tai sitten en osaa etsiä.

joku tuommoinen?
 
Vaihdoin yhden ML120 tuulettimen puhaltamaan koneeseen sisälle kun ennen se puhalsi ulos. Aika hirveä meteli alkoi, vähän kuin joku moottorisaha kierrosten noustessa. Toisinpäin ei ollut mitään ongelmaa. Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin:
  • Leikata koppaan aukko auki niin ettei se esh-verkko ole tiellä?
  • Siirtää tuuletin kopan ulkopuolelle ja sormisuoja päälle?
  • Adapterit joilla tuuletin tulee enemmän irti verkosta?
 
Onko nuo Arctic p12/p14 versioista rgb tuulettimet yhtälailla hyviä kuin alkuperäiset? vai pitäskö mennä ihan alkuperäisillä?

On. Jopa hieman parempia omasta mielestäni. Ja jossain vertailuissakin pärjännyt jopa paremmin.

Tässä vertasilussa esim molemmat.
 
Vaihdoin yhden ML120 tuulettimen puhaltamaan koneeseen sisälle kun ennen se puhalsi ulos. Aika hirveä meteli alkoi, vähän kuin joku moottorisaha kierrosten noustessa. Toisinpäin ei ollut mitään ongelmaa. Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin:
  • Leikata koppaan aukko auki niin ettei se esh-verkko ole tiellä?
  • Siirtää tuuletin kopan ulkopuolelle ja sormisuoja päälle?
  • Adapterit joilla tuuletin tulee enemmän irti verkosta?
Kumiset antivibration kiinnikkeet vois auttaa, osa niistä myös samalla irottaa tuuletinta hieman ritilästä. jimmssillä ainaki näkyy noctuaa ja akasaa olevan hyllyssä jos ei jo laatikot oo täynnä niitä.
 
Vaihdoin yhden ML120 tuulettimen puhaltamaan koneeseen sisälle kun ennen se puhalsi ulos. Aika hirveä meteli alkoi, vähän kuin joku moottorisaha kierrosten noustessa. Toisinpäin ei ollut mitään ongelmaa. Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin:
  • Leikata koppaan aukko auki niin ettei se esh-verkko ole tiellä?
  • Siirtää tuuletin kopan ulkopuolelle ja sormisuoja päälle?
  • Adapterit joilla tuuletin tulee enemmän irti verkosta?
Todennäköisesti tuulettimien lavat pyörivät liian lähellä kotelon rakenteita, jolloin syntyy turbulenssia. Tämä on varsin yleinen ongelma koteloon imevien tuulettimien kohdalla. Nykyisessä Fractalin Meshify 2 Compactissa tuskailin myös saman ongelman kanssa ja jos ei halua leikellä koteloa, niin tuulettimen siirto kauemmas voi auttaa. Itse toteutin tämän laittamalla tuulettimien ruuveihin kovalevyn vaimennukseen tarkoitetut kumiset spacerit. Tuulettimet siirtyivät useita millejä kauemmas ja ovat hiljaisemmat. Noctuan kumitapeista en kokenut olevan hyötyä, kun niillä ei saanut tuulettimia samaan aikaan sekä tukevasti kiinni että kauemmas kotelon rungosta.

Onkohan Suomesta missään saatavilla vielä pidempiä ruuveja kotelotuulettimille? Äänen puolesta voisi vieläkin siirtää tuulettimia kauemmas, mutta kierteet alkavat loppumaan jo.
 
Jos sitä tuuletinta pitää reilummin siirtää niin sillon vois jo olla hyötyä tehä/ostaa shorudi.
 
Onko nuo Arctic p12/p14 versioista rgb tuulettimet yhtälailla hyviä kuin alkuperäiset? vai pitäskö mennä ihan alkuperäisillä?
On. Jopa hieman parempia omasta mielestäni. Ja jossain vertailuissakin pärjännyt jopa paremmin.

Tässä vertasilussa esim molemmat.


Minullakin on yksi tuollainen P12 A-RGB kopassa. Suorituskyvystä en osaa sanoa juuta enkä jaata kun en ole jaksanut ruveta ekstensiivisesti mittailemaan ja netti on täynnä parempia kokeita, joiden perusteella vaikuttaisi olevan aika samanveroisia.

Tuossa yllä olevalla videossa mainittu viheltäminen tietyillä kierrosalueilla on kyllä todellakin omassakin käytössä havaittu asia, ja se on kyllä hieman rasauttelevaa. Siinä 1000-1300 rpm on hyvin vaikea löytää sopivaa kierrosaluetta jolla tuo oma yksilö ei viheltelisi, mikä on harmittavasti juuri se alue millä noita tehojen ja ns. normaalin äänen puolesta mielellään ajaisi. En ole jaksanut etsiä juuri oikeaa kierroslukua prosentti kerrallaan säätämällä, joten omissa profiileissa on nyt käytössä 900rpm ja 1300rpm - jälkimmäinenkin on kuitenkin "rasituspuhinassa" ihan siedettävän kuuloinen. Taitaa olla tuo viheltely täysin vastaava lieveilmiö kuin normi-P12:lla ja P14:lla ujellus juuri noiden kierrosalueiden tietämillä. Tosin väittäisin että ainakin omien yksilöiden ja niiden sijoittelun kohdalla tuota vihellystä vastaan taisteleminen vaati hieman enemmän säätöä vielä kuin normiversioiden ujellusta, ja kierrosalue jolla sitä ilmaantuu on isompi.
 
Voi sentään, pitääkö Noctua NF-A12x25 mallista 140mm versiota odottaa tosiaan tuonne 2022 Q3 asti :sori:
1645641833347.png

Tai niin uskon että sitä tuo "Next-gen 140mm" tarkoittaa....

*Edit. Ai että, mustaa NF-A12x25 sentään tulossa jos piankin :giggle:
 
Viimeksi muokattu:
Voi sentään, pitääkö Noctua NF-A12x25 mallista 140mm versiota odottaa tosiaan tuonne 2022 Q3 asti :sori:
1645641833347.png

Tai niin uskon että sitä tuo "Next-gen 140mm" tarkoittaa....

*Edit. Ai että, mustaa NF-A12x25 sentään tulossa jos piankin :giggle:
Noctua on nyt jo hyvän aikaa siirtänyt tuon 140 mm tuulettimen julkaisua aina vain eteenpäin. Yhtiön puolelta on kommentoitu tuulettimen suunnittelun olevan paljon oletettua hankalampaa, kun pelkkä suurentaminen 120 mm mallista ei toimi ja haluavat 140 mm mallin olevan selkeästi 120 mm mallia parempi. Toki näiden kaikkien viivästysten jälkeen voinee jo hieman pessimistisesti spekuloida ajatuksella, että yhtiön oman suunnitteluosaston taso ei riitä tuottamaan odotusten arvoista tuuletinta, kun ei voikaan vain varastaa designia kuten NF-A12:n tapauksessa (Nidec Gentle Typhoon).
 
Moi. Toivottavasti kirjoitan oikealle kanavalle. Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua, kun kotelossani on edessä 3 kpl tuulettimia, ja takana 1. Kotelossa on vanhahko johdotus tuulettimien suhteen, sillä nämä kaikki 4 tuuletinta saavat virtansa suoraan virtalähteestä molex liitännän kautta. Ainut johto mikä menee emoon on argb johto joilla saadaan valot toimimaan. Aluksi kaikki etutuulettimet toimi hienosti, mutta seuraava päivänä huomasin ettei alin tuuletin pyöri. Valot palaa normaalisti. Jos tuulettimelle ns antaa sormella vauhtia niin sitten se jaksaa alkaa pyörimään. Voiko olla että tuuletin saa liian vähän virtaa eikä jaksa lähteä pyörimään?

Tuulettimia ei voi säätää biosista koska molex...

Tässä vielä koteloni: DUTZO C720 Airflow TG RGB - Kotelot - Miditower - Musta | Varastossa
 
Moi. Toivottavasti kirjoitan oikealle kanavalle. Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua, kun kotelossani on edessä 3 kpl tuulettimia, ja takana 1. Kotelossa on vanhahko johdotus tuulettimien suhteen, sillä nämä kaikki 4 tuuletinta saavat virtansa suoraan virtalähteestä molex liitännän kautta. Ainut johto mikä menee emoon on argb johto joilla saadaan valot toimimaan. Aluksi kaikki etutuulettimet toimi hienosti, mutta seuraava päivänä huomasin ettei alin tuuletin pyöri. Valot palaa normaalisti. Jos tuulettimelle ns antaa sormella vauhtia niin sitten se jaksaa alkaa pyörimään. Voiko olla että tuuletin saa liian vähän virtaa eikä jaksa lähteä pyörimään?

Tuulettimia ei voi säätää biosista koska molex...

Tässä vielä koteloni: DUTZO C720 Airflow TG RGB - Kotelot - Miditower - Musta | Varastossa
Kyllä molexista pitäisi tarpeeksi virtaa tulla, tuuletin tai jakaja voi olla viallinen. Kokeile vaihtaa tuulettimien kytkentäjärjestys, jos joku toinen tuuletin alkaa pykimään niin saa ainakin eliminoitua tuulettimen vian.
 
<SNIPS>Kotelossa on vanhahko johdotus tuulettimien suhteen, sillä nämä kaikki 4 tuuletinta saavat virtansa suoraan virtalähteestä molex liitännän kautta. </SNAPS>

Oma veikkaus on, että lähes 100% varmasti (*) tuuletin on rikki. Tarkista kuitenkin myös ne molex-liittimet ja johdotukset siltä varalta, ettet ole saanut jonkun aiemmin tekemää jännitettä pudottavaa viritelmää. Tarkista myös, ettei tuulettimia ole kytketty sarjaan vaan rinnan (sarjaan kytkennässä ei olisi kyllä mitään järkeä ja sellaisen kytkennän löytäminen hyvin outoa, mutta tuli nyt vaan mieleen...). Vanhentuessaan "siinä rajoilla" oleva tuuletin voi lakata toimimasta alennetulla (5V...7V) jännitteellä (vaikkei olisi varsinaisesti rikki).

Jännitteistä ja viritelmistä: Molex antaa (pitäisi antaa) tasaiset 12V tuulettimelle. Liitintä käpälöimällä tuulettimelle saa kuitenkin helposti 5V, mikä on vanha (ja edelleen toimiva) hiljaisuutta haluavien suosiossa ollut kikka; tosin kaikki tuulettimet ei toimi 5V:lla kunnolla (jos 5V on liian vähän, myös 7V löytyy 12V ja 5V väliltä, mutta virtalähteitä ei ole suunniteltu tietenkään tuollaiseen ja ne eivät tykkää siitä jos 12V ja 5V välillä on paljon virtaa; anekdoottien mukaan järkevää määrää tulettimia voi kuitenkin ajaa tuossa välissä, eikä virtalähteet ole siitä moksiskaan. Mutta, kaikki omalla vastuulla...). Sitten on olemassa myös monenlaisia vastuksilla tehtyjä jännitettä pudottavia, nimenomaan tuulettimille tehtyjä molex-haaroittimia, ihan tunnnetuiltakin valmistajilta. Nämä tunnistaa helposti siitä vastuksesta jossain kohtaa johdotusta - joskus löytyy säätövastuksiakin. Emolevysäätöjen yleistyessä nämä on vähän jääneet unholaan (mutta jotkut haluaa tasaisen, pysyvästi alennetun jännitteen ilman muista laitteista riippuvaa säädintä...).

*) Jos 12V linja ei anna riittävästi virtaa / tiputtaa jännitettä niin paljon että tuuletin pysähtyy, niin silloin kone ei kyllä toimi muutenkaan oikein. Molex-liittimissä käytetyt johdotukset taasen pystyvät siirtämään virtaa monin verroin tuulettimien vaatiman virran verran. Jos siis tuuletin ei saisi riittävästi jännitettä (ja virtaa), niin pomminvarmasti tulisi muitakin ongelmia kuin tuulettimen pysähtyminen (=kone sammuu, virtalähte kyykkää tai johdot sulaa/syttyy palamaan tms; noh, yleensä (ja toivottavasti!) virtalähde toki kyykkää / suojaa itseään ja muita komponentteja jos olisi kunnon oikosulkutilanne, ennemmin kuin sulattaa johdot). Tästä syystä en oikein usko että vika olisi virransyötössä, vaan tuulettimessa - jos joku ei ole tarkoituksella tiputtanut jännitettä johdotuksella em. tavalla. Oikein johdon rikkoutumiseenkaan en usko, mutta joskus olen nähnyt semmoisia kontaktihäiriöitä, jotka alkavat oireilemaan kohdan lämmetessä lämpölaajenemisen vuoksi; mutta tuulettimelle menevän johdon ei pitäisi lämmetä niin paljoa. Kontaktihäiriöt pitäisi tulla esiin heiluttelemalla johtoja (jos pätkii -> johto ritki).
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi on parempi (hiljaisempi):

Fractal Silent R3 (erillisellä L-M-H kytkimellä)
vai
Artic P12 (myös erillisellä L-M-H kytkimellä)

Näitä tulee olemaan kotelossa 5-6

E: Fractal on hiljaisempi mutta eivät liikuta nimeksikään ilmaa.
 
Kumpi on parempi (hiljaisempi):

Fractal Silent R3 (erillisellä L-M-H kytkimellä)
vai
Artic P12 (myös erillisellä L-M-H kytkimellä)

Näitä tulee olemaan kotelossa 5-6

E: Fractal on hiljaisempi mutta eivät liikuta nimeksikään ilmaa.

Arctic varmasti noista parempi. Onko kotelotuuletukseen vai radiin / siiliä vasten tulossa? P12 on korkean staattisen paineen lapa-design, eli sopii erinomaisesti viimeksi prossujäähyks yms, mutta kotelotuuletukseen löytyy paljon parempiakin.

Ja Arctic P12 se perusmalli on FDB-laakeroinnilla, jonka enemmän tai vähemmän ominaisuutena on se ''ujellus'' tietyillä kierroksilla, sen sijaan Arctic P12 CO on tuplakuulalaakeri, jonka ei pitäisi ujeltaa. Ilmeisesti joillain täällä myös P12 CO-malli ujeltanut, mutta epäilen että tuo on ollut vika eikä ominaisuus, toisinkuin perus P12-mallissa.
 
Arctic P12 CO ei ole täydellinen sekään, saattaa pitää vaimeaa rahinaa, mutta siinä ei ole perusmallille tyypillissä ulinaa. Tuulettimet ovat yksilöitä. Ostin viiden kappaleen paketin perusmallia, ja niistä kolme ei pidä ulinaa lainkaan, kaksi muuta sitten sitäkin enemmän.
 
Arctic P12 CO ei ole täydellinen sekään, saattaa pitää vaimeaa rahinaa, mutta siinä ei ole perusmallille tyypillissä ulinaa. Tuulettimet ovat yksilöitä. Ostin viiden kappaleen paketin perusmallia, ja niistä kolme ei pidä ulinaa lainkaan, kaksi muuta sitten sitäkin enemmän.

Joo yksilöitä nuo on nimenomaan, ja nämä umpihalvat tuulettimet varsinkin. Oma P12 CO on käytännössä äänetön 1000rpm asti.

Samaa ei voi sanoa mun Scythen Slip Stream -tuulettimista, joista 2/3 alkoi pitää ''vislausta / kitinää'' jo 6kk jälkeen. Nämä tuplakuulalaakerit taitaa olla sieltä epäluotettavimmasta päästä. Toki aiemmin ollut Scythejä jotka toimineet viitisenkin vuotta.. Näköjään tuulettimissa säästäminen ei ole viisasta, jos haluaa välttää säätämistä.

Pitänee heivata Scythen slip streamit hevonkuuseen kun nuo on aika äänekkäät muutenkin 1000rpm, ja tilata vaikka noita: Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 13,90€ josko noilla saisi koteloon sisälle ilmaa 1000rpm ilman ylimääräisiä ääniä. Tai ehkä 800rpm riittää, etupaneeli kun ei ole kokonaan mesh, niin ei sieltä mahdottomasti ilmaa saa liikutettua.
 
Joo yksilöitä nuo on nimenomaan, ja nämä umpihalvat tuulettimet varsinkin. Oma P12 CO on käytännössä äänetön 1000rpm asti.

Samaa ei voi sanoa mun Scythen Slip Stream -tuulettimista, joista 2/3 alkoi pitää ''vislausta / kitinää'' jo 6kk jälkeen. Nämä tuplakuulalaakerit taitaa olla sieltä epäluotettavimmasta päästä. Toki aiemmin ollut Scythejä jotka toimineet viitisenkin vuotta.. Näköjään tuulettimissa säästäminen ei ole viisasta, jos haluaa välttää säätämistä.

Pitänee heivata Scythen slip streamit hevonkuuseen kun nuo on aika äänekkäät muutenkin 1000rpm, ja tilata vaikka noita: Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 13,90€ josko noilla saisi koteloon sisälle ilmaa 1000rpm ilman ylimääräisiä ääniä. Tai ehkä 800rpm riittää, etupaneeli kun ei ole kokonaan mesh, niin ei sieltä mahdottomasti ilmaa saa liikutettua.
S12 hyvä täysin vastuksettomaan ilman liikutteluun. Jo pelkkä mesh-paneeli tod näk pilaa tuon, jos vertaa p-mallin reduxiin, ja poiston ritilät myös.

Phanteksin t30 vaikuttaisi hyvältä, mutta ei mitään jeesustuulettimia nekään. Matala pörinä alkaa joskus 1200rpm paikkeilla, mutta taitavat liikuttaa ilmaa kiitettävästi sen allakin. Järkevin yhdistelmä käytössä nyt, kun 23€:n jäähyssä 28€ tuuletin :D
 
S12 hyvä täysin vastuksettomaan ilman liikutteluun. Jo pelkkä mesh-paneeli tod näk pilaa tuon, jos vertaa p-mallin reduxiin, ja poiston ritilät myös.

Meinaat ettei riitä ilmanpaine imaisemaan pöysuojan ynnä muun ritiläviidakon läpi? Tjaa tätä en tullut ajatelleeksi, tosin en vielä ehtinyt uusia tuulettimia tilata. Saa suositella jos 10-15e kategoriasta tietää hiljaisia tuulettimia. Vähintään pienillä kierroksilla pitää olla käytännössä äänetön, kun tuo kotelon etupaneeli on lähellä korvaa tuossa pöydällä.

800rpm riittää varmasti LOAD-nopeutena, eli tuo mun kopan vain osittain avonainen etupaneeli: Lian Li LANCOOL II, ikkunallinen miditornikotelo, valkoinen - 99,90€ ei päästä joka tapauksessa hirveästi ilmaa sisään, ja siihen tuskin auttaa vaikka vähän kovemmallakin paineella imisi.

En tiedä olisiko jopa sama laittaa tuohon vain ylös yksi tuuletin ylös, lähinnä prossujäähylle pitäisi saada viileätä ilmaa, näyttis imee takaa ja alapuolelta suurimmaksi osaksi tässä kopassa, eikä näyttiksen lämmöt ole ongelmana. Gamernexusin testeissä tässä kopassa jopa huononi näyttiksen lämmöt, kun yritti puskea 2x140mm max-nopeuksilla ilmaa edestä, ja GN johtopäätös oli että se sotkee tuon näyttiksen ilmanoton takaa ja alapuolelta. Prossu taas testeissä hyötyi etupaneelin isommista Noctuan tuulettimista vs 1x120mm.
 
Onkos täällä kellään kokemusta, että mistä saisi vähän pitempää tuuletinruuvia tilattua? saisi olla tuplasti pitempi kierre kun mitä normaalisti on. En nimittäin itse löydä mistään.
 
Vesijäähdytystuotteita myyvissä paikoissa on pidempiä ruuveja. Esim.
Eikös nuo oo samoja ruuveja mitä esim Jimms myy? Eli radiaattoriin meneviä.. ainakin näyttäs siltä vai enkö vaan tajua. Etsinnässä siis pitempiä kotelotuuletin ruuveja. Nuo radiaattoriin menevät ei sovi.
 
Eikös nuo oo samoja ruuveja mitä esim Jimms myy? Eli radiaattoriin meneviä.. ainakin näyttäs siltä vai enkö vaan tajua. Etsinnässä siis pitempiä kotelotuuletin ruuveja. Nuo radiaattoriin menevät ei sovi.
Kävisikö sopivan paksuinen koneruuvi tai sitten reikää ohuempi koneruuvi ja mutterilla (tarvittaessa prikka) kiristys?
Löytynee edullisesti kilohinnalla myyvistä liikkeistä.
 
Kävisikö sopivan paksuinen koneruuvi tai sitten reikää ohuempi koneruuvi ja mutterilla (tarvittaessa prikka) kiristys?
Löytynee edullisesti kilohinnalla myyvistä liikkeistä.
Tuo mutterikikka ei toimi kun sormia ei saa toiselle puolen koppaa että pääsis kiristää. Koitin tuota nimittäin ja huomasin että ei pääse sormilla sinne kiristää. Tai millään muullakaan kun on kopan rakenteissa kiinni tuo puoli tuulettimesta. Ruuvi siis ainoa vaihtoehto.
 
Tuo mutterikikka ei toimi kun sormia ei saa toiselle puolen koppaa että pääsis kiristää. Koitin tuota nimittäin ja huomasin että ei pääse sormilla sinne kiristää. Tai millään muullakaan kun on kopan rakenteissa kiinni tuo puoli tuulettimesta. Ruuvi siis ainoa vaihtoehto.
Ottaisin yhden tuulettimen mukaan ja etsisin sopivan nihkeän ruuvin siihen. Halkaisijaltaan 4mm-5mm kieppeillä oleva lienee sopiva, pituus tarpeen mukaan kuin myös kanta ja materiaali/pinnoite
Motonetissä ja Puuilossa ainakin kilotavaraa jonkinlainen valikoima.
Esim
 
Nyt löysin tuulettimet, joista voi oikeasti sanoa että on 800rpm asti käytännössä äänettömät. Vanhojen Scythe tuuletinten laakerit alkoi vikistä takuuajan jälkeen, ja jos ihan pilkkua nus. viilaa, niin ei esim. Arctic P12 tai Fera5 tuuletin täysin hiljaisia olleet, varsinkaan jos kierrosnopeus yhtään vaihteli. Nyt jos korvan vie ihan laakerin juureen, voi juuri ja juuri kuulla pientä huminaa, mutta käytännön etäisyyksiltä ei (tarpeellista olla noin hiljaiset? No ei, mä harrastelen) :

Noctua NF-S12B redux-1200 PWM 120mm Fan (Jimms 13,90€ mutta loppu nyt)

Joku voisi sanoa että yllättäen Noctuaa, todella erikoinen lapa-design, tuo on heidän airflow-malli joka sopii parhaiten kotelotuuletukseen. En ole itseasiassa koskaan omistanut Noctualta tuulettimia, mutta nyt kun alta 20e saa, niin päätin kokeilla. Ja ostin vielä yhden ei REDUX-mallin, josta sain kaikkien tuuletinten kulmiin ne kumiset resonoinnin vaimentajat (alan hieman ymmärtää sitä Noctuan premium-lisää). Ja se että redux-malleihinkin saa 6v takuun, on aika kova juttu.

Toinen positiivinen yllätys oli Scythen Kaze Flex 120mm
joka on mm. Fuma2 ja Mugen 5 -jäähyssä kiinni. Tämäkin on lähes äänetön 800rpm asti, ja sinne 1200rpm asti myös suhteellisen hiljainen. Jossain varoteltiin lievistä sivuäänistä kierrosten vaihdellessa, en ole vielä huomannut, mutta seuraillaan. Melko tasainen idle-tuuletinkäyrä toki poistaa tuon vaihtelun.
 
Käytättekö vielä ihan metallisia ruuveja tuuletinten kiinnitykseen noiden vaimennuskumien kanssa?
 
Käytättekö vielä ihan metallisia ruuveja tuuletinten kiinnitykseen noiden vaimennuskumien kanssa?

Joo mää ainakin käytän. Ainakin Noctualla ja Scythellä tulee jossain tuulettimissa niitä kumitappeja mukana, ja niitähän saa halvalla myös ostettua, mutta en ole koskaan kokeillut. Ne vaimennuskumit poistaa äänen resonoinnin ainakin mun käyttämissä tuulettimissa. Läheskään kaikissa tuulettimissa ei niitä tosin tule mukana.

Mutta kaikissa tuulettimissa ne kumit ei ole edes tarpeen, riippuu varmaan siitä kehyksen ja tuulettimen designestä, ja ehkä ne kotelon tuulettimen kiinnityskohdat voi myös resonoida, jos on ihan rimpula peltiä. Lian Li Lancool II ainakin jämäkkää peltiä, ja ei tarvi pelätä taittuvan kun ruuvailee.
 
Oma kokemus on että käytännössä kaikki melu tulee itse lavoista / ilmavirrasta, eikä kumitutteja tarvitse, paitsi jos tuuletin on huonosti suunniteltu.
 
Uuden Lancool II Mesh Performancen etutuulettimet menee vaihtoon, pitävät rasittavaa rohinaa. Noctuan hintaluokka tuntuu liialliselta, joten Arcticin CO-sarjaa olen ajatellut. On ne varmasti ainakin hiljaisempia kuin nuo alkuperäiset.

Etupaneeliin menee 2 x 140 tai 3 x 120 -milliset tuulettimet, kumman vaihtoehdon laittaisitte?

Kattoon on mahdollista laittaa max kaksi 120/140-millistä, ajattelin yhtä 140:stä kokeilla alkuun. Pohjallekin saisi yhden tai kaksi 120-millistä, mahtaako kannattaa?

Näyttistä tuossa ei vielä ole, mutta RTX 3080(Ti) sinne luultavasti tulee lähiaikoina.
 
Uuden Lancool II Mesh Performancen etutuulettimet menee vaihtoon, pitävät rasittavaa rohinaa. Noctuan hintaluokka tuntuu liialliselta, joten Arcticin CO-sarjaa olen ajatellut. On ne varmasti ainakin hiljaisempia kuin nuo alkuperäiset.

Etupaneeliin menee 2 x 140 tai 3 x 120 -milliset tuulettimet, kumman vaihtoehdon laittaisitte?

Kattoon on mahdollista laittaa max kaksi 120/140-millistä, ajattelin yhtä 140:stä kokeilla alkuun. Pohjallekin saisi yhden tai kaksi 120-millistä, mahtaako kannattaa?

Näyttistä tuossa ei vielä ole, mutta RTX 3080(Ti) sinne luultavasti tulee lähiaikoina.

Itse laitoin noiden laaduttomien orkkistuulettimien tilall Arcticin P12 pwm -tuulettimet ja hiljainen tuli. Perus-Arcticit ovat äänettömät verrattuna alkuperäisiin. Omassa kopassa on nyt siis kolme 12-senttistä edessä ja kaksi pohjassa. Pohjassa olevat tuovat mukavasti viileää ilmaa näyttikselle ja laskevat hieman lämpötilaa.
 
Itse laitoin noiden laaduttomien orkkistuulettimien tilall Arcticin P12 pwm -tuulettimet ja hiljainen tuli. Perus-Arcticit ovat äänettömät verrattuna alkuperäisiin. Omassa kopassa on nyt siis kolme 12-senttistä edessä ja kaksi pohjassa. Pohjassa olevat tuovat mukavasti viileää ilmaa näyttikselle ja laskevat hieman lämpötilaa.
Tänään vaihdoin Arcticin tuulettimet alkuperäisten tilalle. Onpahan valtava ero, kun tehdasasennettuihin verrattuna Arcticit ovat jokseenkin äänettömiä. Hyvin jännä että Lian Li haluaa tuollaista roskaa laittaa kotelon mukana. Firmassa on vissiin talousosastolla enemmän sananvaltaa kuin tuotekehitykselllä ja laadunvalvonnalla. Mahtaako olla kestävä valinta sitten. Hyvä kotelohan tuo silti on, mutta seuraavaa ostaessa tämä kokemus varmasti vaikuttaa.

Vielä lisäys: halvempia Arcticeja siis ostin, en CO-sarjaa.
 
Itsellä on nuo articin p14 rgb:t ollut jo hyvän tovin, mutta oisko noiden tilalle jotain vastaavia, jotka puhkuis enemmän ilmaa koteloon? Noissa muuten mitään vikaa ole, haluaisin vain kokeilla vaikutusta
 
Löytyisiköhän täältä osaajia ja hyviä vinkkejä saako selvästi parempaa käytännön staattista painetta 4kpl 40mm Noctuoilla ( Noctua 40 x 40 x 20mm NF-A4x20 PWM öljylaakeroitu laitetuuletin 12.2dBA - 14,90€ ) vai 2kpl 60mm Noctuoilla ( Noctua 60 x 60 x 25 NF-A6x25 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin 8-19dB - 14,90€ ).

40mm Static pressure 2,26 mm H₂O, Airflow 9,4 m³/h
60mm Static pressure 2,18 mm H₂O, Airflow 29,2 m³/h

Kohtuu paljon vastusta antava kotelo/siili näiden edessä eli maksimi staattinen paine olisi tärkein. Toki ilmasiirto on selkeästi isompi 60mm tuulettimilla (2kpl = 60m3), mutta staattinen paine sitten ilmeisesti jää jos nyt staattisen paineen voi periaatteessa verrata vaan niin että 2kpl 60mm ( 2 x 2.18mm H₂O = 4.4mm H₂O vs 4x 2,26 mm H₂O = 9 mm H₂O).

Näin vertaillen 4kpl 40mm antaa selkeästi paremman staattisen paineen ja lienee parhain vaihtoehto omaan projektiin. Tässä linkki siis projektiin mikä rakenteilla ja mahdollisesti pitäisi myös cpu siilen läpi työntää ilmavirtaa (mahdollisesti ilmanohjaimia tehdä että ilma ohjataan cpu siilen läpi). Näin ollen parhaalta tuntuisi tuo 4kpl 40mm Noctuoita (40mm x 20mm), mutta jos täältä löytyy viisaampia ja ideoita asian suhteen niin iso kiitos jo etukäteen.

Projekti topici: DIY - TammiHTPC (ITX)

edit: Tälläiset toki myös mahdollisia, mutta vaikea sanoa miten vertautuu laadullisesti ja varsinkin hiljaisuuden puolelta Noctuaan. Hinta käytännössä vastaa Noctuaa. Lähinnä näissä kiinnosti melkein 10mm paksumpi runko eli näin luulisi saavan lisää staattista painetta aikaseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisiköhän täältä osaajia ja hyviä vinkkejä saako selvästi parempaa käytännön staattista painetta 4kpl 40mm Noctuoilla ( Noctua 40 x 40 x 20mm NF-A4x20 PWM öljylaakeroitu laitetuuletin 12.2dBA - 14,90€ ) vai 2kpl 60mm Noctuoilla ( Noctua 60 x 60 x 25 NF-A6x25 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin 8-19dB - 14,90€ ).

40mm Static pressure 2,26 mm H₂O, Airflow 9,4 m³/h
60mm Static pressure 2,18 mm H₂O, Airflow 29,2 m³/h

Kohtuu paljon vastusta antava kotelo/siili näiden edessä eli maksimi staattinen paine olisi tärkein. Toki ilmasiirto on selkeästi isompi 60mm tuulettimilla (2kpl = 60m3), mutta staattinen paine sitten ilmeisesti jää jos nyt staattisen paineen voi periaatteessa verrata vaan niin että 2kpl 60mm ( 2 x 2.18mm H₂O = 4.4mm H₂O vs 4x 2,26 mm H₂O = 9 mm H₂O).

Näin vertaillen 4kpl 40mm antaa selkeästi paremman staattisen paineen ja lienee parhain vaihtoehto omaan projektiin. Tässä linkki siis projektiin mikä rakenteilla ja mahdollisesti pitäisi myös cpu siilen läpi työntää ilmavirtaa (mahdollisesti ilmanohjaimia tehdä että ilma ohjataan cpu siilen läpi). Näin ollen parhaalta tuntuisi tuo 4kpl 40mm Noctuoita (40mm x 20mm), mutta jos täältä löytyy viisaampia ja ideoita asian suhteen niin iso kiitos jo etukäteen.

Projekti topici: DIY - TammiHTPC (ITX)

edit: Tälläiset toki myös mahdollisia, mutta vaikea sanoa miten vertautuu laadullisesti ja varsinkin hiljaisuuden puolelta Noctuaan. Hinta käytännössä vastaa Noctuaa.

Jos nyt pikaluin oikein niin san ace on ~5db äänekkäämpi kuin noctua. Sen perusteella noctua jos noista pitäisi valita.
Yleensähän nuo pienet huutaa aivan liian kovaa. Laita tarpeeksi eri kierrokset ettei 4 lähde resonoimaan (vaikka puu onkin sen suhteen pehmeä ja vähän parempi kuin metalli)
 
Tarvitsisin kodin tuuletus ikkunaan (hyttysverkko edessä) pari tuuletinta tehostamaan ilman vaihtuvuutta näin kesä helteillä. Olisiko suositella jotain?

olen katsellut allaolevia sekä Noctuan NA-FC1 PWM säädintä, ilmeisesti tämä toimii ihan modeemin 12v muuntajan kanssa?


Tai


Kuinka hyvin tuulettimissa pitävät tiedot yleensä paikkaansa?
 
Tarvitsisin kodin tuuletus ikkunaan (hyttysverkko edessä) pari tuuletinta tehostamaan ilman vaihtuvuutta näin kesä helteillä. Olisiko suositella jotain?

olen katsellut allaolevia sekä Noctuan NA-FC1 PWM säädintä, ilmeisesti tämä toimii ihan modeemin 12v muuntajan kanssa?


Tai


Kuinka hyvin tuulettimissa pitävät tiedot yleensä paikkaansa?

Ilmeisesti kaikki tietäväiset kesälomalla, mukavaa ja aurinkoista juhannusta kaikille.
 
Tarvitsisin kodin tuuletus ikkunaan (hyttysverkko edessä) pari tuuletinta tehostamaan ilman vaihtuvuutta näin kesä helteillä. Olisiko suositella jotain?

olen katsellut allaolevia sekä Noctuan NA-FC1 PWM säädintä, ilmeisesti tämä toimii ihan modeemin 12v muuntajan kanssa?


Tai


Kuinka hyvin tuulettimissa pitävät tiedot yleensä paikkaansa?

Ei toimi 12v muuntajan kanssa tuo NA-FC1. Ainakaan jos siinä muuntajassa ei ole SATA-virtaliitäntää.
 
Kiitoksia tiedosta, luulin et tohon NA-FC1 käy ihan normi neljä piikkinen tuuletinliitin joka muuntajaan on laitettu.
Mikä muuntaja se sitten oikein on? Kuulostaa nimittäin aika erikoiselta. Jos siinä tosiaan on tuo 4-pin PWM-tuuletinliitäntä niin sitten se EHKÄ käy. :hmm:
 
Mikä muuntaja se sitten oikein on? Kuulostaa nimittäin aika erikoiselta. Jos siinä tosiaan on tuo 4-pin PWM-tuuletinliitäntä niin sitten se EHKÄ käy. :hmm:

Huawei merkkinen 12V 2A, johdot katkaistu ja liitetty 4-pin liitin, mutta kaksi johtoa kytketty. Sain pussillisen muuntajia jossa toi oli, vaikutti toimivan vanhan prosessori tuulettimen kanssa kun kokeilin.
 
Huawei merkkinen 12V 2A, johdot katkaistu ja liitetty 4-pin liitin, mutta kaksi johtoa kytketty. Sain pussillisen muuntajia jossa toi oli, vaikutti toimivan vanhan prosessori tuulettimen kanssa kun kokeilin.
Sitten tuo varmaan toimiikin. Mietin että ilman mitään liittimien vaihto ei toimi, mutta tuossahan se on jo tehty.
 
Sitten tuo varmaan toimiikin. Mietin että ilman mitään liittimien vaihto ei toimi, mutta tuossahan se on jo tehty.
Kiitoksia avusta, laitan täs illan mittaan tilaukseen noi Dynamicit ja säätimen, kun näyttää tietojen mukaan tehokkaammilta ja aavistuksen pienempi ääni.
 
Sanokaas ( tagaan vielä @Timo 2 ), mikä näistä olisi paras NR200P:hen?

F9, F9 CO vai NF-B9?

Suunnitelma on laittaa tähän kiinni ja puhaltamaan ylöspäin:

Hintaluokka tuota luokkaa ja jäähdytettäväksi tulee Intelin kerroinlukittu 10400F tai 11400. Vielä hahmottelen ja kattoon ja pohjaan saattaa tulla F12/P12. Ei suorituskyvyn perusteella, vaan mitä löytyy kaapista :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom