Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä ongelma? Samalla tavalla sun pitää ne tuulettimet kytkeä Corsair Commanderiin PWM-liitännällä.
Mutta voin säätää nopeuksia iCuesta. Muuten pitäisi mennä biosiin ja sitä varten pitäisi irrottaa näyttiksestä Index ja kotiteatteri, muussa tapauksessa ei tule kuvaa. Joten kalliimmalla ja helpommalla mennään :shy:
 
Mutta voin säätää nopeuksia iCuesta. Muuten pitäisi mennä biosiin ja sitä varten pitäisi irrottaa näyttiksestä Index ja kotiteatteri, muussa tapauksessa ei tule kuvaa. Joten kalliimmalla ja helpommalla mennään :shy:

Jos haluat säästää ~60 euroa niin esim. Argus Monitor on loistava softa jolla tuulettimien nopeuksia voi säätää suoraan Windowsista. Vastaava kuin Speedfan, mutta Speedfania ei päivitetä enää. Muistaakseni kuukauden saa testata ennen ostamista: Fan speed control and CPU/GPU/HDD temperature monitoring
 
Mikäli joltain uupuu niin minulla olisi täällä useampia hyväkuntoisia/uudenveroisia kotelotuulettimia myynnissä (Arctic, Noctua, Phanteks, Corsair).
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi keulille tilata pari tuuletinta näin 7 vuoden jälkeen, onko näistä mihinkään? Vai kannattaako katsoa parempaa tuuletinta tulee ihan vanhaan bitfenix beta koppaan.

 
Pitäisi keulille tilata pari tuuletinta näin 7 vuoden jälkeen, onko näistä mihinkään? Vai kannattaako katsoa parempaa tuuletinta tulee ihan vanhaan bitfenix beta koppaan.

Hintaan nähden tosi hyviä. Ota PWM-versiot jos emo niitä tukee.
 
Asrock B350 pro4 tms emolevynä niin en osaa sanoa. onko about saman hintaista vaaleaa lediä tuikkivaa myös tarjolla tulee veljen koneeseen.
 
PWM-versiot tosin voivat pitää enemmän ääntä. Volttisäädetyssä 3pin tuulettimessa virta on tasaista, pwm:ssä virtaa kytketään päälle pois päälle pois ja se voi joillain tuulettimilla aiheuttaa ärsyttäviä sivuääniä. PWM:n ainoa hyöty käytännössä on se, et ne saa helpommin matalille kierroksille tai kokonaan pois päältä matalalla kuormalla.

Arctic P14:sta tuli mieleen, et nää kun ujeltaa siinä 900-1000rpm paikkeilla, niin onko sellasia tuulettimia jotka ei pidä muuta kuin ilmavirran huminaa jos niiden kierroksia veivaa? Oisko tollanen Noctua A14 mustana sellainen että se ei ulise?

Noiden P14:n kanssa on nyt siis pykälissä tapahtuva tehonsäätö, niin välttyy siltä ujellukselta. Kunhan mietin asiaa.
 
Nappasin kaksi nuita halpoja tuulettimia ja samalla m2 1TB levy, veljelle yksi ledi valaistu kun hänellä on ikkuna koppa.
 
Onko hyötyä vaihtaa Fractal R5 kopan kaksi Gp14 etutuuletinta Noctuan NF-A14 PWM tuulettimiin?

Ei ole kokemusta juurikaan pc tuulettimista.

Ostin kaksi Noctuaa eteen, kun kuvittelin niiden menevän ihan plug n play vanhojen tilalle kopan tuuletinsäätimeen, mutta pitäis vedellä suoraan vissiin emolle ja hommata jonkinlaista jatkoroikkaa muutenkin.

Lähtee muuten palautukseen, jos ei hyöty ole kummoinen.
 
Kyssäri:

Kotelossa on yksi esiasennettu tuuletin takana, ilmeisesti aika vanhaa mallia kun liittimet on 3pin + molex, täytyykö nuo molemmat kytkeä toimiakseen vai vain joko 3pin emoon tai molex?
 
Onko hyvä idea ketjuttaa sekaisin P12 PWM PST ja ARCTIC P14 PWM PST ropelleja? Miten hyvin nuo ohjautuu samassa ketjussa?
Nyt ketjussa on 6 kpl P12 ja mietin ostaako kattoon yhden P12 lisää vai vaihtaako sen pois ja tilalle 2xP14. Kaikki pitää joka tapauksessa saada D5 Next ohjaukseen (jossa yksi liitin).
 
P600s:n mukana tulleet tuulettimet voisivat kyllä olla parempia... Ei ne varsinaisesti mitään hirvittävää ääntä pidä moottorin osalta, mutta ne vain kuulee silti varsin selvästi. Melkein tekisi mieli laittaa suoraan vaan NF-P14s:ää tilalle.
 
Ootteko muuten kukaan kokeillut tollasta sovitinta millä saisi kotelotuulettimia näyttiksen ohjattavaksi suoraan? Jos vaihtaisi vaikka jotkut 120mm föönit vaan suoraan tuon GPU päälle (alle)

EK-Waterblocks-EK-Cable-PWM-Fan-Adapter-for-GPU , onkos nuo ihan universaalit liittimet GPU päässä? Vähän kiinnostaisi kokeilla saada tuota 1080 vähän äänettömämmäksi....
 
Ootteko muuten kukaan kokeillut tollasta sovitinta millä saisi kotelotuulettimia näyttiksen ohjattavaksi suoraan? Jos vaihtaisi vaikka jotkut 120mm föönit vaan suoraan tuon GPU päälle (alle)

EK-Waterblocks-EK-Cable-PWM-Fan-Adapter-for-GPU , onkos nuo ihan universaalit liittimet GPU päässä? Vähän kiinnostaisi kokeilla saada tuota 1080 vähän äänettömämmäksi....
Riippuu vähän kortista, että monenko pinnin liitin löytyy. Hyvin toimii omalla vega56:lla ainakin ja kortti käy 10-15C viileämpänä sekä selvästi hiljaisempana kahdella Arcticin p12:sta kuin surkeilla vakiotuulettimilla.
 
Kysymys jota kysytään täällä aika usein ilman tyydyttävää vastausta:

Mitkä ovat RGB-tuulettimien parhaimmistoa tällähetkellä hiljaisuuden ja tehon kannalta? Koneessa on nyt 3kpl 120mm Silentium Stelloja jotka on ihan ok hintaansa nähden mutta ei mitään maata mullistavia. Ääntä lähtee kovemmilla kierroksilla eikä ilmakaan kovin kummoisesti liiku. Viileänä pysyy kone onneksi pienilläkin kierroksilla. Takana Fractal Prisma AL-14, jossa hinta ei kyllä kohtaa laatua. Ihan jees mutta edelleen meh.. Pyöritetään alle 700 kierrosta minuutissa että olisi hiljainen. Kattotuulettimena Fractal Ventus HF-14 Phanteksin Halos Luxilla. Tuuletin ihan ok, mutta tuo Halos kun ei ole Digital-malli niin tuntuu jo vähän antiikkiselta. Toimii toki jos pitää värimaailman yksivärisenä.

Corsairillahan riittää vaihtoehtoja mutta hinnat on järkyttävät ja liikaa ylimääräisiä johtoja kontrollerin vuoksi. Ja ylimääräisiä ohjelmia koneelle..

Onko täällä jollain hyviä kokemuksia jostain?
 
Mikäs sellaisen mini 4-pin näytönohjaimen tuuletinliittimen 2x4-pin kotelotuuletinliittimeksi muuttavan adapterin nimi on? Joskus ainakin saanut Jimmssiltä, mutta nyt ei löydy millään... Näytönohjain huutaisi modausta ja kotelotuulettimia:D
 
Mikäs sellaisen mini 4-pin näytönohjaimen tuuletinliittimen 2x4-pin kotelotuuletinliittimeksi muuttavan adapterin nimi on? Joskus ainakin saanut Jimmssiltä, mutta nyt ei löydy millään... Näytönohjain huutaisi modausta ja kotelotuulettimia:D

Tämmöinen?
 
Kyllä muuten pitävät noi Noctuan NF-A14 PWM:t tosiaan ihan kuultavaa "PWM-ujellusta" varsinkin matalilla kierroksilla. 25% ei ulise, 26-27% ulisee, 28% ei ja 29% ulisee. 30% ja yli alkaa kokonaisvaltaisesti ääni kuulumaan jo liikaa (kultakorva kun olen) joten yritän pitää idlessä/kevyellä käytöllä ~25% tietämillä eli ~420rpm.

Kotelona siis Define R6 ja 3kpl Noctuoita. Näyttiksenä RTX 2080 Strix "0dB modessa" ja prossulla Thermalright ARO-M14 ja sen TY-147A pyörii ~360rpm.

Hiljaisuuden illuusiota pilaa myös RTX:n coil whine, mutta taitaa olla aika ominaisuus näissä RTX Strixseissä :bored:
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on ihan hyvä sauma vertailulle. A14:n lapageometria on suora kopio tosta 147A(TY-140):sta.
 
Jos edessä on vain yksi tuuletin niin kannattaako sen sijaita suoraan näytönohjaimen kohdalla (kotelon mukana tullut tuuletin on alkujaan sijoiteltu näin) vaiko ihan alhaalla siten että puhkuu ilmaa näytönohjaimen alapuolelle? Näyttis on koteloon nähden hulppean pitkä ja etutuulettimen ja näyttiksen välissä on tilaa ehkä pari senttiä. Optimaalista tietysti olisi laittaa toinenkin eteen. Nämä lienee hinta-laadultaan ok? ARCTIC P12 PWM PST 120mm
Kokoonpanossa 3700X ja 5700XT, prossucooleriksi tuli Arctic 34 esports duo. Ei ole tarkoitus kellottaa tms.

Onko muuten mitään merkitystä tavan tallaajan käyttöön kun kotelon orkkistuulettimet on 3pin ja esim. nuo Arcticit olisi 4pin? Emolevyssä (MSI B550M Mortar) on fan-liitännät 4pin.

Menee OT:n puolelle mutta kysytään samalla nopeasti suositusta edullisesta led-nauhasta, ei ole tarvetta RGB:lle välttämättä vaan esim. pelkkä kirkas sävy riittää. Onko tämä ok? SilentiumPC Aurora Stripes RGB, LED-valonauhasarja, 2 kpl - 11,90€
 
Jos edessä on vain yksi tuuletin niin kannattaako sen sijaita suoraan näytönohjaimen kohdalla (kotelon mukana tullut tuuletin on alkujaan sijoiteltu näin) vaiko ihan alhaalla siten että puhkuu ilmaa näytönohjaimen alapuolelle? Näyttis on koteloon nähden hulppean pitkä ja etutuulettimen ja näyttiksen välissä on tilaa ehkä pari senttiä. Optimaalista tietysti olisi laittaa toinenkin eteen. Nämä lienee hinta-laadultaan ok? ARCTIC P12 PWM PST 120mm
Kokoonpanossa 3700X ja 5700XT, prossucooleriksi tuli Arctic 34 esports duo. Ei ole tarkoitus kellottaa tms.

Onko muuten mitään merkitystä tavan tallaajan käyttöön kun kotelon orkkistuulettimet on 3pin ja esim. nuo Arcticit olisi 4pin? Emolevyssä (MSI B550M Mortar) on fan-liitännät 4pin.
Ehdottomasti vain toinen tuuletin lisää eteen, eikä kolmaskaan olisi pahitteeksi jos on tilaa.
Jos et käytä näytönohjaimen asetuksista Power save profiilia, 5700 XT on reilusti keskitasoa nälkäisempi.
Arctic P12 on hinta-laatusuhteeltaan kärkeä ja haastaa melkolailla kaikki tuulettimet tuuletus per melu kisassa.

Niin kauan kuin tuulettimet laittaa omiin liittimiin emolevyllä, sillä ei ole väliä ovatko ne PWM vai ei-PWM tuulettimia.
Useampaa tuuletinta samaan liittimeen haaroittimella laittaessa tuulettimien on paras olla identtisiä.
 


Tässä hyvä testivideo miten 120/140mm tuulettimet vertautuvat keskenään sekä mikä määrä olisi optimi tuulettimia koteloon.
 
Slimmi 140 tuuletin ( <15mm ) hakusessa. Kiinnitys 140 paikkoihin, ei mahdollisuutta 120 koloille.

Ainoa minkä löydän on Thernaltake Luna, mutta ei mitään käsitystä merkin tuulettimien laadusta, saatika mallista. En myöskään oikein perusta vilkkuvaloista.

Pähkinä purtavaksi
 
Slimmi 140 tuuletin ( <15mm ) hakusessa. Kiinnitys 140 paikkoihin, ei mahdollisuutta 120 koloille.

Ainoa minkä löydän on Thernaltake Luna, mutta ei mitään käsitystä merkin tuulettimien laadusta, saatika mallista. En myöskään oikein perusta vilkkuvaloista.

Pähkinä purtavaksi

Niitä ei yksinkertaisesti ole. Pari mallia muistin ulkoa, kumpaakaan ei löydy Suomesta tai Amazonista eikä lisää ole tulossa. Noctualta piti tänä vuonna tulla, mutta julkaisua jostain syystä lykättiin.

Jos ledit ei ole kynnyskysymys, niin tuo Luna on kyllä kohtuullisen hiljainen tuuletin.
 
Lian Li Uni fan SL140 malli ilmestynyt heidäin sivuilleen :D

Lian Li

Vielä kun alkais saamaan jostain...
 
Lian Li Uni fan SL140 malli ilmestynyt heidäin sivuilleen :D

Lian Li

Vielä kun alkais saamaan jostain...

Kuinkahan moni onnistuu noilla oikosulun tekemään :kahvi: Aika epätodennäköistä silti.

1609407344041.png
 
Slimmi 140 tuuletin ( <15mm ) hakusessa. Kiinnitys 140 paikkoihin, ei mahdollisuutta 120 koloille.

Ainoa minkä löydän on Thernaltake Luna, mutta ei mitään käsitystä merkin tuulettimien laadusta, saatika mallista. En myöskään oikein perusta vilkkuvaloista.

Pähkinä purtavaksi
Jos jotain värkkään ja saan 120mm mahtumaan, olisiko siihen 15mm paksuista ehdottaa? Olen siis leikkelemässä kotelon pohjaan tuuletinaukkoa ja ruuvipaikat vielä hakusessa. Syvyyssuunnassa tilaa ei voi saada, joten hyvää slimmituuletints kaipailen.

Cryorig xt140 olisi 140x15, 120 kiinnityksellä. Kohtalainen ilmavirta ja -paine.

Noctua NF-A12x15 PWM, pienempi tuulari mutta aika samat lukemat kuin edellisessä.
 
Jos jotain värkkään ja saan 120mm mahtumaan, olisiko siihen 15mm paksuista ehdottaa? Olen siis leikkelemässä kotelon pohjaan tuuletinaukkoa ja ruuvipaikat vielä hakusessa. Syvyyssuunnassa tilaa ei voi saada, joten hyvää slimmituuletints kaipailen.

Cryorig xt140 olisi 140x15, 120 kiinnityksellä. Kohtalainen ilmavirta ja -paine.

Noctua NF-A12x15 PWM, pienempi tuulari mutta aika samat lukemat kuin edellisessä.
Tuo Cryorig on 13mm ei 15. No mutta kuitenkin saatavuus on ilmeisesti todella heikkoa. Hyvä slimmi tuuletin kyllä. Itselleni laitoin taakse poistoon moisen
 
Jos jotain värkkään ja saan 120mm mahtumaan, olisiko siihen 15mm paksuista ehdottaa? Olen siis leikkelemässä kotelon pohjaan tuuletinaukkoa ja ruuvipaikat vielä hakusessa. Syvyyssuunnassa tilaa ei voi saada, joten hyvää slimmituuletints kaipailen.

Cryorig xt140 olisi 140x15, 120 kiinnityksellä. Kohtalainen ilmavirta ja -paine.

Noctua NF-A12x15 PWM, pienempi tuulari mutta aika samat lukemat kuin edellisessä.

Cryorigiä en sen takia ehdottanut kun sitä ei saa enää mistään. Ei Suomesta, ei ulkomailta. Muuten kyllä loistava tuuletin.

NF-A12x15 PWM lienee paras vaihtoehto.
 
Mikäs noista Noctuan tuulettimista nyt on mihinkin käyttöön paras? Kun ovat ilmeisesti optimoitu poisto/tulo käyttöön.

Kotelona Bitfenix Prodigy M, katossa 2kpl 120mm paikkaa josta itsellä tulee ilma sisään ja takana 1kpl 140mm ulostulo. Käytössä tornijäähy jossa myös 1kpl 140mm tuuletin.

Eli tarve olisi kahdelle 120mm tuulettimelle, jotka tuo ilmaa sisään koteloon ja yhdelle 140mm poistolle, sekä mahdollisesti tornicoolerille 140mm versio.

Tuota Noctuan Chromax black sarjaa katsellut, nykyisistä tuulettimista(bitfenix spectre) alkanut laakerit pitämään naputtavaa ääntä(ei osu mikään lapaan, tarkistettu)
 
Mikäs noista Noctuan tuulettimista nyt on mihinkin käyttöön paras? Kun ovat ilmeisesti optimoitu poisto/tulo käyttöön.

Kotelona Bitfenix Prodigy M, katossa 2kpl 120mm paikkaa josta itsellä tulee ilma sisään ja takana 1kpl 140mm ulostulo. Käytössä tornijäähy jossa myös 1kpl 140mm tuuletin.

Eli tarve olisi kahdelle 120mm tuulettimelle, jotka tuo ilmaa sisään koteloon ja yhdelle 140mm poistolle, sekä mahdollisesti tornicoolerille 140mm versio.

Tuota Noctuan Chromax black sarjaa katsellut, nykyisistä tuulettimista(bitfenix spectre) alkanut laakerit pitämään naputtavaa ääntä(ei osu mikään lapaan, tarkistettu)

NF-F12 on paineoptimoitu, eli sopii parhaiten esim. jäähyyn. NF-S12A taas jos ei ole mitään blokkaamassa ilmavirtaa. NF-A12 sopii kumpaankin käyttöön.

1609625780016.png
 
Mikäs noista Noctuan tuulettimista nyt on mihinkin käyttöön paras? Kun ovat ilmeisesti optimoitu poisto/tulo käyttöön.

Kotelona Bitfenix Prodigy M
Tuon kotelon prässäyksien kanssa tuulettimen on kyvettävä tuottamaan kohtuullisesti painettakin.

Täältä löytyy mittauksia, joista näkee että rautalankainenkin sormisuoja hidastaa ilmavirtaa selvästi marginaalista enemmän:
SilverStone Technology Co., Ltd.
Ja joku keskitasoinen prässäys jo tuplaten, huonommista puhumattakaan.



NF-F12 on paineoptimoitu, eli sopii parhaiten esim. jäähyyn. NF-S12A taas jos ei ole mitään blokkaamassa ilmavirtaa. NF-A12 sopii kumpaankin käyttöön.

1609625780016.png
No ei mene hyvin NF-S12B:llä kun on melkein kokonaan punaisella...
Tuo maksimi-ilmavirtahan on täysin merkityksetön.
Se kun ei tarkoita edes tuuletinta vapaassa ilmassa, vaan toista tuuletinta/ilmavirran lähdettä avustamassa siten, että mitattavan tuulettimen imu- ja puhalluspuolen välillä ei ole mitään paine-eroa, eikä tuuletin siis oikeasti tee yhtään työtä ilman siirtämiseksi.
Eli on kirjaimellisesti se alamäkeen myötätuuleen tilanne.

Tältä sivulta löytyy se kaikista oleellisin suorituskykytieto, P/Q-käyrä:
 
Tuon kotelon prässäyksien kanssa tuulettimen on kyvettävä tuottamaan kohtuullisesti painettakin.

Ok kiitos näistä. Tuo naputus alkaa käydä hermoon niin bonusta jos olisi heti verkkokaupan pirkkalan hyllyssä. Näköjään tuolla olisi Noctuan chromax.blac.swap sarjaa muutamaa mallia, mutta tietysi jos halvemmalla pääsee niin aina parempi. Kesti nämä spectret kuitenkin 5 vuotta..

Noctua NF-F12 PWM chromax.blac.swap
Noctua NF-A14 PWM chromax.blac.swap
 
Ok kiitos näistä. Tuo naputus alkaa käydä hermoon niin bonusta jos olisi heti verkkokaupan pirkkalan hyllyssä. Näköjään tuolla olisi Noctuan chromax.blac.swap sarjaa muutamaa mallia, mutta tietysi jos halvemmalla pääsee niin aina parempi. Kesti nämä spectret kuitenkin 5 vuotta..

Noctua NF-F12 PWM chromax.blac.swap
Noctua NF-A14 PWM chromax.blac.swap
Otit hinnan puheeksi niin onko pakko olla Noctuaa? Esim. Arctic Coolingin P-Sarjalaiset on kovia hinta-laatusuhteeltaan.
 
Otit hinnan puheeksi niin onko pakko olla Noctuaa? Esim. Arctic Coolingin P-Sarjalaiset on kovia hinta-laatusuhteeltaan.

Ei ole sinänsä väliä, tietysti halpa ja hyvä olisi paras. Kunhan kestää useita vuosia. Ja ei se nyt maailmanloppu ole vaikka ei olisi suoraan hyllyssä jossain.
 
Ei ole sinänsä väliä, tietysti halpa ja hyvä olisi paras. Kunhan kestää useita vuosia. Ja ei se nyt maailmanloppu ole vaikka ei olisi suoraan hyllyssä jossain.
Nuo halpoja ja hyviä. 10v (käytännössä 3v)takuukin. Joillain käyttäjillä tietyillä kierrosluvuilla esiintyy ylimääräistä ulinaa, mutta säätämällä tuuletinkäyrää voi nuo taajuudet välttää.
Edit: Korjailtu asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo halpoja ja hyviä. 10v takuukin. Joillain käyttäjillä tietyillä kierrosluvuilla esiintyy ylimääräistä ulinaa, mutta säätmällä tuuletinkäyrää voi nuo taajuudet välttää.

Onko se käyttäjässä vika jos tuo ominaisuus tulee ainakin kaikissa minun viidessä P12:sta esiin siinä 1000 kierroksin paikkeilla? On hankittu eri aikaan osa eli tuskin on eräkohtaista laadun heittoa.
 
Ei niitä oikein voi kiertää kun aina kohdalle osuessa vollottaa. Itellä yks 5pack noita ja ujellus kuuluu ~800, ~1000, ~1100-1150ja ~1250 kierroksilla. Nakkasin takasin lootaan ja ostin noctuan a12x25:a riittävän määrän
 
Onko se käyttäjässä vika jos tuo ominaisuus tulee ainakin kaikissa minun viidessä P12:sta esiin siinä 1000 kierroksin paikkeilla? On hankittu eri aikaan osa eli tuskin on eräkohtaista laadun heittoa.
Sama juttu. Vaihdoin kaikki Arcticit Noctuoihin tuon todella ärsyttävän huminan vuoksi.

Lisäksi tuossa kymmenen vuoden takuussa vastaat itse lähetyskustannuksista Saksaan ensimmäisten kolmen vuoden jälkeen. Halvemmaksi tulee siis hankkia uusi tuuletin, vaikka noissa olisi ikuinen takuu. Eli pitkä takuu on helppo antaa, koska harva sitä kuitenkaan hyväksi käyttää. Tuotteen laadusta tuo pitkä takuu ei välttämättä kerro mitään tässä tapauksessa.
 
Nuo halpoja ja hyviä. 10v (käytännössä 3v)takuukin. Joillain käyttäjillä tietyillä kierrosluvuilla esiintyy ylimääräistä ulinaa, mutta säätämällä tuuletinkäyrää voi nuo taajuudet välttää.
Edit: Korjailtu asioita.
Korjattu tietoja edellisestä viestistä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Mistäs repäisitte tuon infon, että Articin tuulettimet pitäisi 3v jälkeen lähettää valmistajalle takuuseen? Jimssillä ei esimerkiksi ole mitään mainintaa moisesta (tuotesivulla tai kuiteissa), joten aikalailla pakko heidän on takuupalautukset hoitaa sovitun mukaisesti.

Tässä esimerkki tuotteesta, jossa takuu on vain ensimmäiset 3v jälleenmyyjälle, mistä myös ilmoitettu selkeästi: Seasonic 650W FOCUS GX-650, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta - 99,90€
 
Takuuaika on se, mitä jälleenmyyjä ilmoittaa sivuillaan. Jos ilmoittaa väärin niin kyllä taitaa itse vastata omasta virheestään. Tai sitten on kaupan purkuperuste jos ei muuhun ratkaisuun päästä.

Mutta nyt itse ketjun asiaan, eli tuulettimiin. Noista sivuäänistä välttyy oman kokemuksen mukaan ainakin corsairin ml tuulettimilla, itsellä 8 ollut käytössä, eikä yhdessäkään mitään ongelmaa. Siis normi ML, 120 ja 140 koossa.
 
P12 ja P14 on kyllä sivuääniä. Mulla on digitaalinen tuuletinkäyrä kotelotuulettimissa, eli 90 asteen pykälät kierroksissa kun lämpötila nousee yli tietyn rajan. Käytännössä rasitus/idle rpm:t eli 2 nopeustasoa.

Näyttiksessä on analoginen eli käyrä, kun tuntuu että siinä ei kierrokset nouse niin korkeelle rasituksessa, että menis ulina-alueelle asti. Lämmöt pysyy 70C tai alle ilman ulinoita.
 
Tarkoitus hankkia Phanteks Eclipse P300A-kotelo, josta ei löydy kuin yksi tuuletin valmiina. Ajattelin siis, että ainakin kaksi laittaisin lisäksi eteen. Budjetti on mahdollisimman alhainen, mutta en oikein ymmärrä ja osaa valita noista tuulettimista mikä olisi järkivalinta. En esim. ymmärrä, mitä eroa on pwm ja ei-pwm tuulettimella... Emolevyltä löytyy 4pinniset liitännät, ilmeisesti sillä on vaikutusta johonkin...?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 759
Viestejä
4 565 042
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom